15 mln zł kary ma zapłacić T-Mobile za włączanie Grania na Czekanie

15 mln zł kary ma zapłacić T‑Mobile za włączanie Grania na Czekanie

15 mln zł kary ma zapłacić T-Mobile za włączanie Grania na Czekanie
05.01.2017 15:31

Jesienią zeszłego roku Prezes UOKiK-u zainteresowałsię włączaniem abonentom T-Mobile Polska częstobezwartościowych usług telekomunikacyjnych (np. słynne Granie naCzekanie), które po zakończeniu okresu promocyjnego nagle stająsię płatne – i opłatę dopisuje się do rachunku za telefon.Postępowanie przyczyniło się do zmiany tych praktyk przezoperatora, ale to Prezesowi UOKiK-u nie wystarczyło. Nałożył naT-Mobile odczuwalnąkarę – zapłacić ma za te dodatkowe płatności 15 mlnzłotych.

Trudno było zaprzeczyć T-Mobile Polska, że świadczyło usługiGranie na czekanie i Szafa Gra (odtwarzanie marnej jakości muzykipodczas oczekiwania na połączenie) oraz Prenumerata (informacje irozrywka) bez uzyskania zgody klientów. Operator aktywował teusługi przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta, a po zakończeniuokresu promocyjnego, wszystkim tym, którzy z nich sami niezrezygnowali, doliczał do rachunku dodatkową opłatę.

Otwarcie to naruszało ustawę o prawach konsumenta. Nakłada onana dostawcę usług obowiązek uzyskania wyraźnej zgody na każdądodatkową płatność wykraczającą poza główne obowiązki objęteumową – zgoda taka musi być wyrażona najpóniej w momenciewyrażenia woli zawarcia umowy. Zdając sobie sprawę z tego,T-Mobile zaprzestało17 grudnia 2016 r. pobierania opłat za objęte postępowaniemusługi, licząc, że uniknie kary.

Kary nie uniknęło, choć dzięki zmianie praktyki, jest onałagodniejsza, Prezes UOKiK-u obniżył ją o 30%, do 15 mln złotych.T-Mobile Polska zostało też zobowiązane do publikacji decyzji naswojej korporacyjnej stronie. Operator płacić jednak nie zamierza,nie opublikował też decyzji UOKiK-u. Zamiast tego opublikowałoficjalny komentarz do sprawy.

Dowiadujemy się z niego, że zakwestionowane postępowanie wobecklientów było wynikiem działań w oparciu o wcześniej uzyskanedecyzje Prezesa UOKiK potwierdzające prawidłowości mechanizmuświadczenia usług Granie na czekanie, Szafa gra oraz Prenumeraty,a nowe rozstrzygnięcie jest pierwszym dotyczącym kwestii tego, czymjest wyraźna zgoda w świetlerozumienia ustawy o Prawach Konsumentów. T-Mobile nie podważa tegorozstrzygnięcia, ale uważa, że nie powinno odbywać się ono jegokosztem.

Operator tłumaczy, że stosowałwieloetapowe informowanie klientów o zasadach i warunkachświadczenia oferowanych usług,w skład których wchodził udostępniany regulamin, SMS z informacjąo aktywacji usługi i wyjaśnieniem jak ją w prosty sposóbwyłączyć, SMS przypominającyo zakończeniu okresu promocyjnego wraz z informacją o dalszychkosztach korzystania z usługi, oraz zaoferowanie aplikacji mobilnej,pozwalającej na zarządzanie funkcjami usługi na smartfonie.

Jak wyłączyć usługę Graniena Czekanie w prosty sposób? T-Mobile kazało swoim abonentomwysyłać SMS-y na bezpłatny numer 80333, o treści NIE. Faktycznie,bardzo proste – tylko czemu w ogóle konieczne? O ile niekiedymożna mieć wątpliwości co do decyzji Prezesa UOKiK-u, to w tymwypadku wątpliwości nie mamy: wszelkie usługi typu opt-out, którezmuszają użytkownika do podjęcia działań w celu wypisania się znich, by nie ponieść dodatkowych kosztów, są nie tylko niezgodnez Ustawą o Prawach Konsumentów, ale też niezgodne ze zwykłąhandlową przyzwoitością.

T- Mobile będzie się terazodwoływać do sądu, by uniknąć najwyraźniej dotkliwej dla siebiekary, jednak powinno rozważyć tę kwestię – jak samo traktowałoodwołania swoich klientów, niezadowolonych z tego, że do rachunkudoliczono im opłaty za nieinteresujące ich usługi?

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (68)