Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

3 sposoby na wydłużenie czasu pracy laptopa

Naturalną cechą akumulatorów jest ich zużywanie z czasem. Każdy cykl ładowania i rozładowania wpływa na spadek parametrów i po kilkuset cyklach czas pracy baterii zauważalnie będzie się różnił od tego pierwotnego.
Mimo iż jest to normalny proces i nie jesteśmy w stanie go uniknąć,istnieją sposoby na przedłużenie czasu pracy laptopa. Jak możemy to zrobić?

1. Bateria powiększona

Najbardziej powszechną metodą na wydłużenie czasu pracy laptopa jest wyposażenie go w baterię o powiększonej pojemności. Uzyskuje się ją poprzez zwiększenie ilości ogniw w akumulatorze. Dodatkowe ogniwa dołączane są w postaci stopki pod laptopem lub jako przedłużenie za matrycą. Plusem pierwszego rozwiązania jest utrzymywanie lepszego chłodzenia komputera, ponieważ dzięki stopce jest on uniesiony o kilka centymetrów od powierzchni.
Baterie powiększone pozwalają na uzyskanie nawet podwojonej pojemności w stosunku do baterii oryginalnej. Wiąże się z tym niestety dodatkowy ciężar i powiększenie gabarytów laptopa, ale zazwyczaj nie na tyle, by laptop nie mieścił się w torbie. Technologia ta jest bardzo prosta, dzięki czemu wersje powiększone nie różnią się znacznie ceną od standardowych modeli, przez co zyskują sobie bardzo wielu zwolenników.

2. Niestandardowe ogniwa

Nieco rzadziej stosowanym sposobem na osiąganie większej pojemności akumulatora jest użycie lepszej jakości ogniw. Zamiast powszechnie używanych, do baterii montuje się bardziej wydajne typy. W efekcie można uzyskać nawet 50% większą wytrzymałość niż w oryginalnych modelach. Jest to wciąż bardzo nowatorskie podejście i rzadko spotykane, jednakże bez wątpienia drzemie w nim olbrzymi potencjał. Wystarczy wziąć pod uwagę bardzo wyraźne różnice w czasie pracy przy jednoczesnym zachowaniu oryginalnych rozmiarów.

3. Odpowiednie używanie baterii

Trzeci sposób nie tyczy się technologii, a praktyki użytkowania baterii i z całą pewnością to właśnie ta kwestia jest najbardziej istotna. Z całą pewnością stosowanie odpowiednich zasad może znacznie spowolnić jej naturalne zużywanie się.

3.1 Ograniczenie zużycia energii

Po pierwsze, warto zastanowić się nad zwyczajnym oszczędzaniem energii.
Takie kwestie jak jasność ekranu czy obciążenie podzespołów mają tutaj bardzo duże znaczenie. Ustawienie jasności ekranu o kilka stopni niżej czy wyłączenie zbędnych aplikacji działających w tle z pewnością pozwoli zyskać kilkanaście dodatkowych minut.
Istotna dla pracy baterii jest temperatura. Używanie podkładki i unikanie pracy na łóżku z notebookiem na kołdrze z pewnością pomoże, ale żeby mieć pewność, że temperatura będzie utrzymana na odpowiednim poziomie, nie obędzie się bez regularnego czyszczenia komputera z kurzu. Pamiętajmy również, że wszelkie sprzęty podpięte pod USB pobierają energię - zwłaszcza dyski i napędy zewnętrzne. Jeśli nie są potrzebne w danym momencie, dobrze jest je odpiąć.

3.2 Metodyka ładowania

Najgroźniejszą sytuacją dla akumulatora litowo-jonowego jest całkowite rozładowanie. Pozostawienie w ten sposób baterii na dłuższy czas z pewnością doprowadzi do radykalnego lub nawet całkowitego spadku jej wytrzymałości. Nowsze wersje Windowsa mają wbudowaną opcję hibernacji przy 5-7% naładowania, która pozwala uniknąć uszkodzenia, lecz warto sprawdzić czy taka funkcja na pewno jest uruchomiona w waszych notebookach.

Kolejnym błędem, jaki popełniają użytkownicy laptopów, jest niepoprawna systematyka ładowania baterii. Często można się spotkać z sytuacją, kiedy laptop jest używany głównie w domu i bezustannie podpięty do zasilania. W ogniwach stale doładowywanych do 100% rośnie potencjał nawet do 4,2V powodując tym samym stopniowe utlenianie elektrolitu aż do całkowitego jego braku.
Jeżeli korzystamy z laptopa głównie stacjonarnie, najlepszym dla utrzymania w dobrej kondycji akumulatora będzie wyciągnięcie go z komputera przy poziomie naładowania około 50% i pozostawienie w chłodnym miejscu. Tak pozostawiony akumulator raz na kilka-kilkanaście dni powinniśmy podpiąć z powrotem i popracować na nim. Minusem takiego trybu jest fakt, że w przypadku awarii prądu nasz laptop zgaśnie niczym zwyczajny pecet.

Stosując się do powyższych wskazań z całą pewnością przedłużycie żywotność waszych akumulatorów. Pamiętajmy jednak, że każda bateria siłą rzeczy w końcu odmówi posłuszeństwa, a wtedy koniecznie zadbajcie, by utylizować ją wyłącznie do przeznaczonych do tego pojemników recyklingowych.

 

sprzęt porady urządzenia mobilne

Komentarze

0 nowych
darek719   38 #1 01.07.2016 17:31

"W ogniwach stale doładowywanych do 100% rośnie potencjał nawet do 4,2V powodując tym samym stopniowe utlenianie elektrolitu aż do całkowitego jego braku. " Możesz to rozwinąć? Czyli że lepiej ładować do 99?

moh3r   11 #2 01.07.2016 22:29

@darek719: Lepiej zostawić jak jest i nie słuchać bzdur o wyjmowaniu baterii. Żaden współczesny laptop nie doładowuje stale baterii do 100%.

Autor edytował komentarz w dniu: 01.07.2016 22:29
wark   6 #3 01.07.2016 22:40

Ja sobie ostatnio ustawiłem żeby po doładowaniu do 95% poczekał aż bateria sama rozładuje się do 75% i dopiero wtedy ładowana jest ponownie

Autor edytował komentarz w dniu: 01.07.2016 22:41
quadro555   7 #4 01.07.2016 22:49

Mam wbudowaną na stałe baterię w laptopie. I jak tu żyć.

tylko_prawda   11 #5 01.07.2016 23:00

@moh3r: Zgadzam się, lepiej tak niż wyjąć baterię i jej w ogóle nie używać. Mam akumulator mocno zużyty, będę potrzebował to kupię nowy.

  #6 01.07.2016 23:07

Polecam aplikację BatteryCare

moh3r   11 #7 01.07.2016 23:12

@tylko_prawda: U mnie po 2 latach, pojemność spadła o oszałamiające 6%. Laptop sam dba o poprawną eksploatację baterii w przypadku stacjonarnej pracy. Wyjęta bateria to proszenie się o utratę danych w przypadku awarii zasilania.

@krzysztof.wolongiewicz: Czekamy na więcej, szkodliwe rady zawsze w cenie...

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  19 #8 01.07.2016 23:20

Pod warunkiem, że baterii nie kupicie na https://swiatbaterii.pl. Raczej ostrzegam przed tą firmą. Zakupiona u ich bateria po prostu nie działa a jak już się pojedzie z Poznania do Krakowa by reklamować baterię to ciebie wyrąbią w kosmos ...

A kupowałem baterię 71Wh/6600 mAh do Toshiba A200 więc nie najtańszą i nie najsłabszą ...

Autor edytował komentarz w dniu: 01.07.2016 23:22
tylko_prawda   11 #9 01.07.2016 23:28

@moh3r: No cóż, u mnie pojemność spadła o 39 %.

  #10 01.07.2016 23:32

Ja używałem laptopa stacjonarnie i nigdy baterii nie wyjmowałem. 2 razy na miesiąć rozładowywałem ją do 7 lub 20 % i potem ładowałem do 100 po trzech latach bateria prawie jak nowa zużyła się tylko 15% według HWINFO

bachus   20 #11 02.07.2016 00:22

@tylko_prawda: elektronika wbiła, że tak ma być - ogniwa potrafią mieć obniżoną sprawność o kilka procent, wzrasta też oporność wewnętrzna (mocniej się grzeją). Taki spisek akumulatorowy ;-) Mogę opisać "drugie życie akumulatorów" - w teorii do wyrzucenia cała bateria a po rozłożeniu znajdziemy 6-9 ogniw, gdzie nawet po 5-6 latach będą miały lepszą sprawność/niższą oporność niż te nowe kupione ma Ali i innych aukcjach po $4-5.
Wczoraj rozebrałem baterię z Della (data wewnątrz baterii: 06.2011): x6
Panasonic NCR18650 MH12210. Nadal można je doładować do 2550-2600mAh przy zachowaniu 80-85Ohm i tym samym temperaturą nieprzekraczającą 35-38oC przy rozładowaniu prądem 1A. Zdarzyły mi się ostatnio tzw. "nowe oryginalne" 1850, które na starcie miały 200-300mOhm? i nawet w latarce nie chcę ich za bardzo stosować. Fajna sprawa, bo jest sporo urządzeń na 1850 (od chassis power bank na 4 ogniwa za ~$5 po latarkę - na lotnisku mi się o nią czepiali... (5000W - 140000 lumenów) na x3 1850.

Na 6-9 ogniw najbardziej dostaje najczęściej jedno a całą baterię blokuje elektronika. Jak ktoś koniecznie chce oszczędzać (?) baterię z laptopa i można ją wyciągnąć - jak napisano rozładować do 60%, szczelnie opakować (np. folia spożywcza, pochłaniacz wilgoci) i nawet wsadzić do lodówki. Najbardziej czego nie lubią 1850 Li-Ion to właśnie temperatura powyżej 40oC a bliżej 50-60oC to sprawność leci łeb na szyję - to właśnie fatalna konstrukcja laptopów (przegrzewanie) najbardziej uszkadza współczene akumulatory a nie używanie, warto więc stosować też podkładnki z wentylatorami.

Autor edytował komentarz w dniu: 02.07.2016 00:41
darek719   38 #12 02.07.2016 10:49

@moh3r: teraz i tak nie mam laptopa na stanie ale kiedyś wyciągnąłem i używałem jak pc.

macminik   16 #13 02.07.2016 12:52

@darek719: generalnie najlepiej utrzymywać baterie w stanie pomiędzy 20 a 80% ale to ciężkie. Dlatego śmiesza mnie czary i kombinacje. Bateria to taka sama cześć która się z zużywa, jak opony w samochodzie. Jedne się ścierają wolniej inne szybciej, ale jak będziemy wolno jeździć i zrezygnujemy z zakręcania, to z pewnością wytrzymają dłużej....

Wiem, że kupno nowej baterii to wydatek, ale i tak mniejszy niż zakup kompletu nowych opon. Wiec litości...

Autor edytował komentarz w dniu: 02.07.2016 12:56
macminik   16 #14 02.07.2016 12:53

@quadro555: nie przyjmować się głupotami...

  #15 02.07.2016 13:15

Dlaczego przed wyjęciem baterii należy ją częściowo rozładować? Zauważyłem, że bateria z czasem rozładowuje się samoczynnie, więc jeżeli nawet ją odepnę przy 100%, to po jakimś czasie i tak będzie znacznie mniej.

darek719   38 #16 02.07.2016 14:12

@macminik: Eh... zawsze ładuję do maksa.. ciężko wyczuć jak się nie pilnuje stanu baterii... co innego ze spadkiem do ok. 20 - podłączyć nie zapomnę

Autor edytował komentarz w dniu: 02.07.2016 14:13
Waka   8 #17 02.07.2016 14:39

@tylko_prawda: Głupoty gadasz... nowe laptopy nie ładują ciągle baterii, więc może cały czas być wetknięta i nic nie będzie się dziać ;)

  #18 02.07.2016 15:33

@quadro555: Bzdury, każda bateria jest wyjmowalna. Ty musisz tylko go rozkręcić.

macminik   16 #19 02.07.2016 17:06

@darek719: dokładnie robię tak samo, traktując baterie jak olej silnikowy czy opony. Porostu się zużywa i tyle. Jak pada, z bólem serca idę i kupuje nową, ale nie oprawiam czarów bo szkoda mi na to czasu i w dodatku, nie mam jak sprawdzić, czy te czary pomagają czy nie.

tylko_prawda   11 #20 02.07.2016 18:50

@Waka: A gdzie ja napisałem, że trzeba wyjmować? :)

dragon321   10 #21 02.07.2016 19:37

"Kolejnym błędem, jaki popełniają użytkownicy laptopów, jest niepoprawna systematyka ładowania baterii. Często można się spotkać z sytuacją, kiedy laptop jest używany głównie w domu i bezustannie podpięty do zasilania. W ogniwach stale doładowywanych do 100% rośnie potencjał nawet do 4,2V powodując tym samym stopniowe utlenianie elektrolitu aż do całkowitego jego braku. "
To było dawno i nie prawda. Nawet w kilkuletnich laptopach elektronika nie pozwala naładować baterii do 100% i przy dojściu do max odłącza od niej zasilanie. Czyli nawet jeżeli laptop jest cały czas podłączony pod zasilacz, to nie znaczy, że ciągle ładuje baterie, bo tak nie jest.

Wowa Tatarin   10 #22 02.07.2016 21:46

@bachus: Skąd wytrzasnąłeś taką latarkę? (już nawet nie pytam po co ją potrzebowałeś) Ile wytrzymuje na jednym ładowaniu?

bachus   20 #23 02.07.2016 22:03

@Wowa Tatarin: od ojca dostałem, lubi dobre latarki ;-) Latarka to taktyczna Bailong BL-T808-01-L2. Wg. specyfikacji dioda ma wytrzymać ze 100tys. godzin, daje baaaaardzo mocne światło z regulacją (jak miecz świetlny), precyzyjny zoom ciągnie ponad kilometr. Ma opcję świecenia na maks, 50% i miganie. Bardzo fajna obudowa z o-ringami, duraluminium, solidna rączka (można odkręcić). Jako ciekawostka: dostarczona z ładowarką i nie trzeba wyciągać akumulatorów (chociaż nigdy jeszcze nie ładowałem w ten sposób, mam osobną dobrą ładowarkę i 1850-tek na kilogramy. Latarka dość ciężka, jak teraz położyłem na wagę: ~0.6kg (ale wygodna).
Co do świecenia: testowałem tylko na 1850-tkach "z odzysku" (~80mOhm, pojemność ~2500mAh) i sygnalizowała wyczerpanie (ale nadal świeciła) ponad 3h.

Zdjęcie, obok położyłem ogniwo 1850 (dla skali wielkości), zoom jest wyciągnięty o jakieś 1/3 długości.
https://s31.postimg.org/5r383barv/latarka.jpg

Latarka kupiona w sklepie we Wrocławiu na Tęczowej.

Autor edytował komentarz w dniu: 02.07.2016 22:08
Wowa Tatarin   10 #24 02.07.2016 23:03

@bachus: " na lotnisku mi się o nią czepiali... (5000W - 140000 lumenów) na x3 1850. "
No to chyba z zerami przesadziłeś :)

bachus   20 #25 02.07.2016 23:43

@Wowa Tatarin: masz rację, o jedno za mało: 50000W ;-)

mateusz880   6 #26 03.07.2016 00:13

@moh3r: Heh masz racje.
Np. W lenowo jest sterownik co wyłącza łądowanie do 100%.
Ja po ponad 2 latach mam około 50% baterii sprawnej.

osykosy   5 #27 03.07.2016 09:02

@dragon321: Masz w zupełności rację !!!

krzysztof.wolongiewicz   2 #28 04.07.2016 07:59

@darek719: Najlepiej ładować nawet do 80-90%.

krzysztof.wolongiewicz   2 #29 04.07.2016 08:07

Żeby reklamować u nas baterię wystarczy zgłosić to na stronie, a wysłalibyśmy kuriera z przesyłką zwrotną. Baterię do 30 dni wymieniamy od ręki, więc nie mam pojęcia czym mogło być owe wyrąbanie w kosmos. Proszę się z nami skontaktować, a z pewnością rozwiążemy problem.

shirou93   4 #30 04.07.2016 09:25

@krzysztof.wolongiewicz: Przecież żaden laptop nie ładuje do 100% baterii. Zatrzymują się zazwyczaj na 99%. W nowych laptopach i tak bateria jest wymienialna dopiero po rozebraniu go na części pierwsze. Bateria ma siedzieć w laptopie i być cały czas używana. Jeśli będziemy ją wyjmować to będzie trzymać 5 minut po roku takich eksperymentów.

krzysztof.wolongiewicz   2 #31 04.07.2016 10:02

@shirou93: Mieliśmy do czynienia z tysiącami różnych problemów związanymi z laptopami i ich bateriami i mówimy z doświadczenia. To prawda, że większość baterii ma obecnie zabezpieczenia przed przeładowaniem, a laptopy blokują możliwość ładowania maksymalnego. Nadal jednak takie rzeczy są możliwe. Wyciąganie baterii ma na celu ma na celu ograniczenie zużycia cykli ładowania. Nie można oczywiście takiej baterii chować na miesiące, lecz jeżeli używamy laptopa 8+ godzin dziennie w warunkach domowych taki sposób będzie pomocny.
Jeżeli masz jakieś doświadczenie, bądź badania świadczące o szkodliwości tego sposobu, bardzo chętnie posłuchamy.

Autor edytował komentarz w dniu: 04.07.2016 10:03
darek719   38 #32 04.07.2016 10:59

@krzysztof.wolongiewicz: No to szkoda życia na pilnowanie ile już tam %....

quadro555   7 #33 04.07.2016 19:58

@Anonim (niezalogowany): Nawet wlutowane procesory można wyciągnąć.
p.s. mój komentarz zawierał w sobie dużą porcję ironii. -:)

  #34 05.07.2016 21:13

W moim starym acerze 3820tg (w kwietniu stuknęło mu 5 lat) podłączonym całymi dniami do zasilacza, bateria nadal trzyma ok 4h - pierwotnie trzymała prawie 7h. Na baterii pracuję w zasadzie tylko gdy nie mam dostępu do gniazdka, poza tym w stanie wiecznego ładowania. Zero przejmowania się cyklami ładowania, pilnowaniem procentów itp. Nie warto.