Blog użytkownika GameDev - dobreprogramy https://www.dobreprogramy.pl Największy polski serwis o nowych technologiach - aktualności, oprogramowanie, publikacje, demonstracje, wideo, testy sprzętu i nie tylko... (c) dobreprogramy 15 Project Spark + Linkin Park - Guilty All The Same Wczoraj pojawiła się kolejna wersja Project Spark która dodała między innymi rozbudowaną obsługę muzyki. Z tej okazji zespół Linkin Park razem z Team Dakota zrobili grę muzyczną "Guilty All The Same". Poniżej nagranie gameplay oraz kilka zrzutów z edytora. Szczególnie podoba mi się koniec tego teledysku z dynamicznie generowanym tunelem przypominającym czasy sceny Amigowskiej. To może być ciekawy projekt do analizy. Jak go przejrzę to wnioski dodam w kolejnych lekcjach. GameDev https://img.dobreprogramy.pl/Images/UGC/48863/20140325194732_0.jpg https://www.dobreprogramy.pl/@gamedev/project-spark-linkin-park-guilty-all-the-same,blog,53199 53199 2014-03-25T20:51:26+01:00 Od teraz można grać w Project Spark całkowicie za darmo. Zlikwidowano Spark Time. Project Spark to jedna z najciekawszych gier jakie do tej pory powstały. Gra w której można stworzyć dowolną własną grę. Jednak posiadała jeden element który był krytykowany przez wszystkich beta testerów tzw. Spark Time. Mechanizm który psuł ta grę ponieważ ograniczał liczbę graczy która mogła grać w zrobione przez nas gry. Można powiedzieć że Spark Time był wrogiem kreatywności. Już kilka tygodni temu w komentarzu napisałem że kiedyś go zlikwidują bo to nie ma sensu. I tak się stało! GameDev https://img.dobreprogramy.pl/Images/UGC/48711/20140320183707_0.jpg https://www.dobreprogramy.pl/@gamedev/od-teraz-mozna-grac-w-project-spark-calkowicie-za-darmo.-zlikwidowano-spark-time.,blog,53108 53108 2014-03-20T20:03:50+01:00 Project Spark - kurs tworzenia gier cześć 5, przeciwnicy, silnik, szablony oraz sektory W poprzednich lekcjach pokazałem jak programować skrypty, tworzyć poziomy, animować elementy oraz budować złożone mechanizmy np. działającą katapultę. Jeżeli jednak ktoś podążał tym kursem to pewnie zauważył że tworzone przez nas gry były tworzone "na jeden raz" i problemem byłaby ich modyfikacja oraz rozbudowa. Jeżeli oprogramowalibyśmy jakiegoś przeciwnika w jednym miejscu gry a później chcielibyśmy użyć ten model w innym to robiliśmy jego kopię. Kopię którą trzeba byłoby późnej osobno modyfikować w kilku miejscach. Szybko stracilibyśmy kontrolę nad naszym kodem oraz możliwość jego łatwej modyfikacji. Czas zbudować własny silnik gry oraz poznać podstawowe zasady optymalizacji. GameDev https://img.dobreprogramy.pl/Images/UGC/48584/20140318212706_0.jpg https://www.dobreprogramy.pl/@gamedev/project-spark-kurs-tworzenia-gier-czesc-5-przeciwnicy-silnik-szablony-oraz-sektory,blog,53056 53056 2014-03-19T00:56:42+01:00 Wielka aktualizacja Project Spark - wersja dla Xbox, integracja z OneDrive i nie tylko Project Spark zbliża się wielkimi krokami do dnia premiery. Dziś wersja beta pojawi się na konsoli Xbox One i będzie można w końcu wypróbować mechanizm motion capture w 3D za pomocą Kinecta. Będzie można nagrać za pomocą ciała dodatkowe animacje dla postaci a nawet mimikę twarzy łącznie z dialogami. Nowa wersja pojawiła się także wczoraj dla Windows tak by całość wzajemnie współpracowała. Projekt Spark coraz bardziej się rozkręca. Pomimo że to wciąż wczesna faza bety to jest już 250 tysięcy graczy i udostępniono publicznie 6 tysięcy projektów z których coraz więcej zaczyna wyglądać bardzo ciekawie. Wczoraj grałem w GearHead i jestem pod wrażeniem jak ktoś fajnie zaprojektował tą grę. Jej fragment pojawia się w najnowszym klipie prezentującym prace społeczności Spark. Jeszcze nie przetestowałem całości nowej wersji więc wypiszę tylko te zmiany które od razu zauważyłem GameDev https://img.dobreprogramy.pl/Images/UGC/47970/20140304143334_0.jpg https://www.dobreprogramy.pl/@gamedev/wielka-aktualizacja-project-spark-wersja-dla-xbox-integracja-z-onedrive-i-nie-tylko,blog,52671 52671 2014-03-04T15:56:23+01:00 Project Spark - kurs tworzenia gier część 4, obiekty złożone, mechanika i fizyka W poprzednich lekcjach nauczyliśmy się jak programować skrypty, modelować otoczenie, używać ścieżek kontrolujących ruch obiektów oraz zarządzać energią. W tej lekcji nauczymy się tworzyć własne obiekty złożone z mniejszych obiektów. Podobnie jak w przypadku klocków LEGO Mindstorm nie ograniczymy się jednak tylko do poskładania obiektu ale także zaprogramujemy skrypty dzięki którym obiekt zacznie działać. Naszym zadaniem będzie zbudowanie działającej katapulty która będzie miotała kamienne kule zdolnie niszczyć otoczenie. Dokładnie to będzie trebusz. Jeżeli ktoś trafił na ten artykuł nie czytając wcześniejszych części to zachęcam do przeczytania wszystkich po kolei ponieważ są one wzajemnie ze sobą powiązane. Każda lekcja kursu bazuje na wiedzy wyniesionej z poprzednich lekcji. GameDev https://img.dobreprogramy.pl/Images/UGC/45608/20140127185347_0.png https://www.dobreprogramy.pl/@gamedev/project-spark-kurs-tworzenia-gier-czesc-4-obiekty-zlozone-mechanika-i-fizyka,blog,51834 51834 2014-01-27T20:59:23+01:00 Project Spark - kurs tworzenia gier część 3, ścieżki ruchu, praca kamery oraz intro W tej lekcji nauki programowania gier spróbuję pokazać jak zrobić przerywnik filmowy. W tym celu poznamy mechanizm definiowania ścieżek kontrolujących ruch elementów, interakcji oraz przekazywania energii. Dzięki temu będziemy mogli w naszych grach tworzyć różne ruchome mechanizmy typu platformy, windy oraz ustalać zasady poruszania się dla bohaterów NPC. Nasz świat gry przestanie być nieruchomy. Jeżeli ktoś trafił na ten artykuł nie czytając wcześniejszych części to zachęcam do przeczytania wszystkich po kolei GameDev https://img.dobreprogramy.pl/Images/UGC/45290/20140122135151_0.jpg https://www.dobreprogramy.pl/@gamedev/project-spark-kurs-tworzenia-gier-czesc-3-sciezki-ruchu-praca-kamery-oraz-intro,blog,51651 51651 2014-01-22T17:56:12+01:00 Project Spark - kurs tworzenia gier część 2, projektowanie lokacji w grze W pierwszej części kursu poznaliśmy podstawy programowania logiki w grach. W tej części naszym zadaniem będzie wymodelowanie jakiegoś prostego świata. W kolejnych lekcjach chciałbym zachować ten rytm. Jedna lekcja o programowaniu, jedna lekcja o modelowaniu. Tak by całość pozwalała na sprawną naukę. Bo tak jak wcześniej napisałem Project Spark to wehikuł czasu który cofa nas do lat 90-tych gdy gry pisane były przez jedną lub dwie osoby. Musimy wiec nie tylko potrafić programować logikę gry ale także stworzyć własne poziomy. Jedno bez drugiego nie może istnieć. Naszym dzisiejszym zadaniem będzie zbudowanie domu Bag End należącego do Bilbo Bagginsa. GameDev https://img.dobreprogramy.pl/Images/UGC/44971/20140116205314_0.jpg https://www.dobreprogramy.pl/@gamedev/project-spark-kurs-tworzenia-gier-czesc-2-projektowanie-lokacji-w-grze,blog,51518 51518 2014-01-17T00:32:37+01:00 Project Spark - kurs tworzenia gier część 1, programowanie skryptów Kilka dni temu razem z tysiącami innych graczy dostałem spóźniony prezent świąteczny. Klucz do beta testów jednej z najbardziej ciekawych gier jaka powstała. O ile można ją nazwać grą. Chodzi oczywiście o grę Project Spark. A może bardziej poprawnie trzeba byłoby napisać edytor do tworzenia gier. Bo granica miedzy grą a edytorem dla programistów i grafików jest tutaj zupełnie rozmyta. Każdy może próbować tworzyć własne gry, każdy może grać w cudze gry a nawet otworzyć ich kod by skorzystać z wybranych fragmentów lub zrobić własną kopię cudzej gry jako remix z kilkoma zmianami. Praktycznie pełna dowolność. Można powiedzieć że to odpowiednik klocków LEGO dla każdego kto chciałby nauczyć się programować gry. I taki będzie cel mojego drugiego wpisu na blogu. Prosty kurs tworzenia gier. Dla początkujących GameDev https://img.dobreprogramy.pl/Images/UGC/44856/20140112142324_0.jpg https://www.dobreprogramy.pl/@gamedev/project-spark-kurs-tworzenia-gier-czesc-1-programowanie-skryptow,blog,51514 51514 2014-01-12T15:19:53+01:00