Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

6 powodów dla których warto mieć pada do PC

Pad do gry kojarzy się głównie z konsolami przy których zapaleni gracze spędzają długie jesienne wieczory. O ile kontrolery gier w postaci joysticków są wynalazkiem starym jak branża komputerowa, o tyle widok pada wpiętego do PC nie jest aż tak powszechny.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie aby umilić sobie za jego pomocą rozgrywkę. Jeśli jesteś bardziej niedzielnym graczem a niżeli zapaleńcem, nie masz/nie chcesz konsoli, a masz ochotę tchnąć nieco życia w swoje potyczki, to oto lista sześciu powodów dla których warto sprawić sobie pada do swojego PCta.

1. Lepsze doznania ;)

Jak pad, to tylko z force feedbackiem. Wibracje pozwalają "odczuwać" świat gry i jeśli są dobrze zaimplementowane i wyważone, naprawdę wtopić się w rozgrywkę. Po raz pierwszy zakochałem się w tym wynalazku na Intel Extreme Masters próbując rozgrywki w Grida. O ile w wyścigach możemy liczyć na sprzężenie związane z kolizjami samochodu, o tyle w przykładowo serii Alien Breed wibracje towarzyszą min. spontanicznym wybuchom otoczenia gry. W mojej opinii niesamowicie buduje to klimat gry i podnosi frajdę z rozgrywki.

2. Większa precyzja w grach wyścigowych i symulatorach

Sterowanie kursorami klawiatury ma tą wadę że jest to mechanizm on/off, albo skręcamy albo nie. Z kolei przy pomocy pada możemy kierować w sposób płynny z racji analogowego charakteru gałek. Zakładając że gra obsługuje sterowanie tego typu, daje to możliwość znacznie dokładniejszego wpływu na los prowadzonej maszyny.

W grach wyścigowych z reguły możemy uwolnić się od robienia PWMa z klawiatury ;) a jedynie słabiej wychylamy kontroler gdy chcemy łagodnie wejść w zakręt. Z kolei niektóre symulatory wręcz są zupełnie nie grywalne na kontrolerach cyfrowych i bez myszki/pada nie ma szans na sensowną rozgrywkę.

3. Wygoda gry

Zakładając że nie siedzimy przy komputerze na taborecie kuchennym, zawsze to wygodniej odchylić się w fotelu a niżeli być przylepionym do klawiatury. Opuszczone ręce też nie pozostają bez znaczenia na ogólny komfort obcowania z grą. Niby niewielka rzecz ale cieszy.

4. Nie stać nas na kierownicę/nie mamy miejsca

Jeśli zawsze marzyłeś o kierownicy a nie mogłeś sobie na nią pozwolić z powodów finansowych, miejsca czy też może po prostu nie grasz aż tyle by inwestować w sprzęt tego kalibru to pad jest dobrą alternatywą. Zachowuje on w mojej ocenie 2 bardzo istotne cechy jakimi są analogowe sterowanie oraz wibracje. Oczywiście w kwestiach wizualnych nie poczujemy się ja Hołowczyc, no ale też coś za coś - nie można mieć wszystkiego.

5. Splitscreen

Wprawdzie to już niemal relikt przeszłości, nie mniej w moim odczuciu niesłusznie. Jeśli w dalszym ciągu jesteś fanem wspólnego grania przy jednej maszynie ze znajomymi to pad świetnie sprawdzi się w roli dodatkowego kontrolera. Ten nie tylko uwolni nas od gnieżdżenia się przy jednej klawiaturze, ale i wybawi od problemu z niemożliwością przetworzenia sporej liczby jednocześnie wciśniętych klawiszy.

6. Jest czym rzucić w monitor

Jeśli po raz kolejny w TrackMani przytarłeś o bandę a mijający cię oponenci uciekają przed oczami równie szybko jak miejsca na podium, to pad jest świetnym narzędziem do upuszczenia narastającej frustracji. Nic tak nie odpręża jak rzut padem w monitor, okno, tudzież inny łatwo tłukący się element otoczenia. Po co wydawać fortunę na kosztowe terapie skoro rozwiązanie jest tak proste i w zasięgu naszej ręki ;).

Do czego pad się nie nadaje?

Na pewno do gier typu FPS, ale wydaje mi się to na tyle oczywiste że każdy szanujący się gracz popularnych strzelanek zdaje sobie z tego sprawę. Jednak jeśli celować, to tylko myszką. Nie ma sensu na siłę używać pada tam gdzie on ewidentnie nie pasuje.

Jeśli rozważamy zakup nowego kontrolera z myślą o jednym ulubionym tytule, warto wpierw sprawdzić czy ten daje jakiekolwiek benefity z posiadania takowego, aby nie był to pusty zakup. Użytkownicy platformy Steam znajdą na stronie każdej z gier informacje o tym czy ta wspiera pada czy też nie i w jakim stopniu. Nie mniej, z moich obserwacji wynika że czasami gry oznaczone jako "Partial Controller Support" i tak mają zaimplementowane wszystko co można tylko z pada wycisnąć. Lepiej oczywiście w tą stronę a niżeli w drugą.

Podsumowanie

Lubisz odprężyć się przy cyfrowej rozrywce? Nie chcesz inwestować w cięższy sprzęt w postaci konsoli/kierownicy? Jeśli powyższe punkty nie przekonały Cię do nabycia pada to już nic tego nie zrobi.

Na koniec dwie rady/sugestie przed ewentualnym zakupem:

  • Polecam (jak i pół internetu) kontroler Microsoftu od Xboxa 360 - praktycznie 100% wsparcie i zero problemów z czymkolwiek.
  • Kabel rulez - po co wprowadzać sobie dodatkowe opóźnienia i zaprzątać głowę bateriami.

A teraz wybaczcie, nowy monitor sam się nie podłączy a szklarz powinien tu być lada moment ;) 

sprzęt gry

Komentarze

0 nowych
DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #1 17.01.2015 12:59

Ameryki nie odkryłeś tym wpisem... :) Ale ok, może się komuś przydać... bo jednak pad to pad i daje zupełnie odmienne wrażenia w rozgrywce. Jednak zaznaczmy, że nie nadaje się do wszystkich gier. W wielu pozycjach na blaszaka pad nie sprawdziłby się.

falmic   9 #2 17.01.2015 13:27

@DjLeo: Zgadzam się, niestety nie wszyscy tak uważają. Znam wielu konsolowców, którzy nie raz próbowali mi udowodnić że pad jest lepszy od klawiatury i myszki w każdym typie gier (oprócz RTS). Nie wiedzieć czemu, zawsze pad leciał w okno przy strzelankach ;]

DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #3 17.01.2015 13:38

@falmic: Dla mnie w ogóle nie istnieje coś takiego jak ideologia, że coś jest lepsze od drugiego. Pad ma inne zostosowanie, klawiatura inne i myszka inne. Analogowe sterowanie w wyścigach to naprawdę świetna sprawa. Żyroskop też fajnie się sprawdza w kilku grach. Wibracje też fajne, ale akurat nie robią na mnie wielkiego wrażenia, czasami nawet przeszkadzają.

squzeezebox   7 #4 17.01.2015 13:38

zgadzam się w 100 % z twoim wpisem :) sam posiadam pada od xbox 360 i naprawdę jest lepsza precyzja :) tylko ja uważam że pady nadają się do ścigałek typu need for speed lub arcadówek :) do strzelanek jednak wolę myszkę i klawiaturę :)

Autor edytował komentarz.
Axles   17 #5 17.01.2015 13:48

Ja swoją przygodę z padem do PCta zakończyłem bardzo szybko, kupiłem jednego z najlepszych ówcześnie pada i nie potrafiłem na nim grać w gry PCtowe, nie wiem czemu czy to kwestia przyzwyczajenia do klawiatury i myszki, ale mam wrażenie, że pad może nadawać się tylko do gier wyścigowych. Jak na Play Station grywałem we wszystko padem (nie wiem czy można w ogóle podłączyć klawiaturę i mysz) to na PC jak dla mnie to nieporozumienie pomijam też fakt, że znaczna część gier na PCta nie wspiera, a przynajmniej wtedy nie wspierała padów.

Rafcioś   7 #6 17.01.2015 13:50

Szkoda, że nie mogę Ci tego wpisu bardziej wynagrodzić niż wrzucając go do ulubionych i głosując na Ciebie za trzy tygodnie...

DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #7 17.01.2015 13:53

@Axles: Kiedy na blaszaka są robione porty gier z konsol to wtedy granie ma największy sens. Jak to miało miejsce np. z Metal Gear Solid. Bo gra jest zoptymalizowana pod współpracę z kontrolerem. W każdym innym wypadku sensowna konfiguracja kontrolera jest wymagana. Inaczej można stracić właśnie tę przyjemność z grania. Ogólnie wyścigówki i platformówki to chyba ta najbardziej "padoprzychylna" grupa gier ;)

DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #8 17.01.2015 13:55

@Rafcioś: Ależ możesz, możesz. Wystarczy, że kupisz autorowi wpisu najlepszego pada na rynku. Zawsze można bardziej coś "wynagrodzić" komuś ;)

Autor edytował komentarz.
AntyHaker   18 #9 17.01.2015 14:01

Zgadzam się ze wszystkim, prócz pkt 1 - ja pierwsze co robię to wyłączam te upierdliwe wibracje, bo tylko mnie irytują :D

M@ster   17 #10 17.01.2015 14:08

@AntyHaker: Kwestia tego co kto lubi, i pewnie też dużo zależy od implementacji. Ja akurat dotychczas nie trafiłem na grę w której by mi to przeszkadzało. A we wspomnianym Alien Breed to w ogóle cud malina jest :)

@Rafcioś: Już sam taki komentarz jest strasznie budujący, dzięki :)

@DjLeo: Wszystko zależy od gry, i nieco milcząco założyłem że nikt na padzie w FPSy czy strategie grać nie będzie ;) bo to jest jakaś wyższa forma masochizmu. To są ewidentne typy gier gdzie myszka gra pierwsze skrzypce.

bravo   17 #11 17.01.2015 14:09

Wpis fajnie zrobiony - miło się czytało.

Co do pada, to ja jakoś się nie mogłem przyzwyczaić. Próbowałem go używać do Dirta 2, ale za chiny nie dawałem sobie rady na gałkach analogowych. Podchodziłem do tematu chyba z 5 razy, ale ostatecznie wygodniej mi było na klawiaturze. Za to z kolei porządnej kierownicy nic nie zastąpi i po męczeniu się z pół środkami sprawiłem sobie Driving Force GT - nie ma żadnego porównania do padów. Wydanie kilku stówek na dobry sprzęt (nie mówię tutaj o pseudo kierownicach z udawanym FF ) to inwestycja, z której będziemy w 100% zadowoleni i naprawdę gra da nam pełnię satysfakcji.

M@ster   17 #12 17.01.2015 14:12

@bravo: Przyznam że jako fan TrackMani też mi sporo czasu zajęło zanim migrowałem z klawiatury w pada. Na początku miałem nawet myśli typu "po co ja to kupiłem" ;), ale teraz nie wyobrażam sobie powrotu. Kwestia wprawy. Ale domyślam się też że kierownica to w ogóle inna półka :)

  #13 17.01.2015 14:18

Sam mam parę markowych padów zarówno od Xboxa jak w stylu DS z ps3. Mimo, że tak naprawdę pad nie nadaje się do wielu gatunków to warto jakiegoś mieć i tak do gier wyścigowych , action-adventure czy platformówek jak najbardziej, ale mysz z klawiaturą jest najlepsza do fpsów, strategii itp.

xomo_pl   21 #14 17.01.2015 15:49

chyba żartujesz z tym, że pad się nie nadaje do FPSów :D
odkąd gram na padzie nie wyobrażam sobie powrotu do kombinacji mysz + klawiatura już... nie ten komfort już.

Inna sprawa, że celowanie za pomocą kontrolera PS Move jest jeszcze lepsze i ogromna szkoda, że Sony nie nakłoniło deweloperów do wprowadzania celowania PS Move'm w FPS na szeroką skalę...

M@ster   17 #15 17.01.2015 15:54

@xomo_pl: Grasz padem na PC w FPSy?

  #16 17.01.2015 16:11

xomo_pl - Absolutnie pad nie nadaje się do FPSów.

Waka   8 #17 17.01.2015 16:24

1. Nie jestem w stanie potwierdzić ani zaprzeczyć. Nigdy nie korzystałem z tego.
2. Do tego nie jest lepsza kierownica?
3. No nie wiem, mi bycie "przylepionym" do klawiatury nie przeszkadza.
4. O właśnie, o tym mówiłem przy punkcie drugim ;)
5. Może tak, ale kto teraz w to gra?
6. To naprawdę argument?
Co do gier, do których się nie nadaje to należałoby wskazać FPSy, strategie, a także TPSy i zręcznościówki. W dwóch ostatnich może jeszcze daje radę, ale jest dużo mniej wygodnie niż na klawiaturze. Shadow of Mordor miał sterowanie żywcem wzięte z konsoli i było można nerwicy dostać jak jeden klawisz był odpowiedzialny za milion rzeczy i często nie uruchamiała się ta rzecz, która miała.

moh   6 #18 17.01.2015 16:37

"Polecam (jak i pół internetu) kontroler Microsoftu od Xboxa 360"
Druga polowa poleca pady od PlayStation bo pad od xklocka zle im lezy w dloniach lub po prostu sa przyzwyczajeni, w tym ja. Osobiscie uzywam przejsciowki pod USB i oryginalnego pada od PSOne.

  #19 17.01.2015 16:44

Ja znalazłem za to 104 i więcej powodów (w zależności jaka klawiatura), dla których pady ograniczają i ogłupiają gry.

M@ster   17 #20 17.01.2015 17:15

@moh: "bo pad od xklocka zle im lezy w dloniach lub po prostu sa przyzwyczajeni, w tym ja"

Tzn. że już miałeś z padem do czynienia i nie trzeba Cię do niczego przekonywać/zniechęcać. Tekst kierowałem raczej do osób które z tego typu kontrolerem nie miały nigdy nic wspólnego. Jak ktoś jest zapalonym graczem i ma konsole to raczej wie czego chce/potrzebuje do szczęścia :)

Autor edytował komentarz.
xomo_pl   21 #21 17.01.2015 17:39

@M@ster: na konsoli grywam :)

M@ster   17 #22 17.01.2015 17:41

@xomo_pl: A wpis jest o PC :)

nic ciekawego   10 #23 17.01.2015 17:52

@M@ster: Nawet tytuł to zdradza ;). Pamiętam jak odwiedziłem znajomego i graliśmy na split screenie w far cry 3. Jemu jeszcze jako tako szło, natomiast ja nie mogłem w nikogo trafić. Obecnie do pc mam pada od ps3 i trochę nim gram. Nie wyobrażam sobie jednak że można grać komfortowo w FPS za pomocą pada i czerpać z tego przyjemność ;).

xomo_pl   21 #24 17.01.2015 17:52

@M@ster: wiem ale przecież nie ma problemu by grać na pc w FPS na padzie :)

M@ster   17 #25 17.01.2015 17:55

@xomo_pl: Ale zdajesz sobie sprawę że na PC nie ma żadnych ułatwień typu auto AIM czy coś w ten deseń - przynajmniej w takim kontekście ja się do tego odnoszę. Odpaliłem raz sobie Left 4 Dead i wycelowaniem w kogoś przypomina sterowanie kursorem myszki za pomocą klawiatury ;) Tak się zupełnie grać nie da i jak dla mnie mija się to z celem. A przecież nie odpalę sobie AIM bota bo zaraz bym jakiegoś bana zarobił. Na konsoli to co innego bo wszyscy grają na padzie i zasady są równe.

Autor edytował komentarz.
xomo_pl   21 #26 17.01.2015 19:04

@M@ster: no tak jeśli chodzi o MP to pewnie, że tylko mysz + kl na PC ale w single spokojnie można grać na padzie normalnie w FPS.

duffee   11 #27 17.01.2015 19:12

a ja wole klawiature i mysz a pad mi nie potrzebny - to tylko i wylacznie na konsolach

Semtex   18 #28 17.01.2015 19:59

Również gram FPS'y na padzie i jakoś do klawy mnie nie ciągnie :P Multi też grałem (Titanfal) bez większych problemów.

t-m-z   9 #29 17.01.2015 20:04

@xomo_pl: Spróbuj grać na padzie w BF`a mając przeciwko sobie ludzi z myszą. Mięso armatnie :D
Nie mniej jednak ostatnio zauważam dziwne rzeczy np w Destiny część ludzi na PVP zbyt precyzyjnie celuje jak na możliwości pada (zwłaszcza gdy my pozostajemy w ruchu, skokach i to dość sporych nie tych znanych z BF`a). Odnoszę wrażenie, że chyba powstało coś co daje możliwość podpięcia myszy pod PS4...

fiesta   15 #30 17.01.2015 21:03

Błąd w samym założeniu (czyli tytule). Mi jako osobie praktycznie wcale nie grającej na PC pad jest zupełnie do niczego niezbędny ..

  #31 17.01.2015 22:52

Ja uważam, że na padzie da się grać w FPS jednak nie jest to tak łatwe i przyjemne jak na myszce. Rozgrywka też jest mniej dynamiczna bo analogiem tak szybko nie wycelujesz a ustawienie za dużej czułości sprawia, że w nic nie możesz trafić.
wystarczy zobaczyć na rozgrywkę Battlefield 4 na PC i konsoli, żeby zobaczyć różnicę w tempie rozgrywki, niby ta sama gra a jednak coś jest nie tak.

W grach, które nie wymagają szybkiego i precyzyjnego celowania lepiej gra się na padzie. Po prostu nie wiem co można by wymyślić żeby kciukiem szybciej i precyzyjniej celować niż ruchem całej ręki.

necavi   7 #32 18.01.2015 00:01

Jaki pad pod WoT możecie polecić?

CzarnaZmija   9 #33 18.01.2015 00:09

Sam zastanawiam się nad kupnem pada do PC - kupiłem sobie Dark Souls 1, a tam pad (chociażby xboxa) jest mocno rekomendowany.
Chociaż nigdy nie grałem wykorzystując kontroler tego typu, więc podejrzewam, ze początki mogą być trudne. Wiadomo, jak przez 15 lat grało się w kombinacji myszka+klawiatura, to przestawienie się może zająć trochę czasu.

  #34 18.01.2015 01:20

Powód 7: AntiMicro - siedząc na kanapie można sterować jak myszką :)

nic ciekawego   10 #35 18.01.2015 01:22

@CzarnaZmija: Ja się męczyłem dwa tygodnie na padzie grając w GRID 2. Teraz jest już ok. Analog fajna sprawa w samochodówkach chociaż są gry których nie ruszę na padzie, taki np ETS 2 jest dla mnie niegrywalny.

M@ster   17 #36 18.01.2015 13:53

@Waka: [[6. To naprawdę argument? ]]
To taki żart prowadzącego ;)

AntyHaker   18 #37 18.01.2015 14:43

@M@ster: Tutaj nie chodzi o implementacje etc, po prostu mnie one irytują xD

Rafcioś   7 #38 18.01.2015 16:02

@nic ciekawego

Euro Truck Simulator 2? To jedna z tych gier, do których ja nie podchodzę bez gamepada, żeby sobie nie psuć wrażeń. Oczywiście od czasu do czasu trzeba coś wcisnąć na klawiaturze przez ogromną ilość przycisków, ale ogólnie do tej gry używam gamepada. No chyba, że masz kierownicę...

cristians   3 #39 19.01.2015 00:03

Z jakiej gry jest pierwszy screen?

M@ster   17 #40 19.01.2015 10:24

@cristians: TrackMania2: Canyon.

  #41 07.06.2015 21:39

Rafcioś: W ETS2, jeśli wszystkie przyciski i osie są dobrze oraz wygodnie przypisane, to też dla mnie "jedna z tych gier, do których ja nie podchodzę bez gamepada, żeby sobie nie psuć wrażeń" (tutaj pozwoliłem sobie ciebie zacytować).

  #42 17.02.2016 12:47

Mi się to przydało.
@DjLeo

  #43 16.03.2016 16:38

@xomo_pl: nie da się. z ciekawości spróbowałem i nigdy więcej nie zrobię sobie takiej krzywdy uruchamiając FPSa z padem w ręku....

AdmMac   1 #44 19.11.2016 22:17

kiedyś spróbowałem zabawy na ps2 miedzy innymi w cod2 itd wiec powiem szczerze ze gorszej gry w strzelanke w zyciu nie maiałem konsola nie przypisała wróciłem do pc i powiem jedno dzis pojechałem po 2 pady.
Dlaczego?? bo żeby pograc w fife w 2 osoby na 1 pc bez padów jest kiepsko i tak samo w bijatyki co do innych gier pady leża na pólce .
Fajne uzupełnienie gier na pc w szczególnosci w 2 na jednym kompie dlatego warto kupic ale do wiekszości gier tylko myszka i klawiatura