Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Nie potrafię porzucić Windows XP

Windows XP jest systemem, który jest zamieniany na nowsze wersje. Wszystko z powodu zakończenia wsparcia. Ja, mimo iż będę, zdawał pierwszą klasyfikację, na Windows 7 nie potrafię porzucić w życiu codziennym. Jeśli coś muszę pogrzebać w tym Win 7, to przywracam z obrazu system. W tym poście powiem dlaczego "Nie potrafię porzucić XP na rzecz Zorin OS lub nowszego Windowsa"

Windows XP- za i przeciw

Za

Na moim sprzęcie ten system działa sprawniej niż najnowsze wydania Windowsa. W cywilizowanych warunkach da się odtworzyć program z TVN Player w wysokiej jakości bez przeskoków zużycia procesorach. Na nowszych wydaniach mogę pomarzyć o Full HD. Skutkiem jest klatkowanie, lub Niebieski Ekran Śmierci. Działają programy pisane pod np. MS-DOS, które niestety pod np. 7demką nie chcą ruszyć. Moje urządzenia są wspierane przez XP.
Drugim powodem jest mały sentyment, ponieważ z tym systemem zaczynałem się uczyć obsługi komputera. Lubie też program pocztowy tego systemu o, którym śpiewała Alicja Janosz w utworze "Zbudziłam Się", a tak brzmiał fragment o Outlook Express

W głowie mi zaświtało
Outlook Express
"No messages"
Co to się stało...?

Przeciw

Wiele programów wraz z kolejnym wydaniem porzuca ten system z powodu ograniczeń. Vistę czeka ten los, lecz bezbolesny. Kolejna generacja sprzętu jest niewspierana. Znam ten ból z Windows 2000. Moje All in One z HP nie widzi komputera. Microsoft nie wydaje biuletynów bezpieczeństwa i poprawek. Taki system jest narażony na niebezpieczeństwo i jestem z tej sytuacji świadomy

Nie potrafię porzucić XP na rzecz Zorin OS lub na nowszego Windowsa

- Słowem podsumowania

Zorin OS jest dystrybucją skierowaną dla użytkownika, który porzucił Windowsa. Może przyjąć wygląd XP/2000 lub 7. Chciałem zastąpić ten system, lecz zacinał się na starcie. Chyba ustawienia BIOS pomogą z tym i jak znajdę czas w święta to ogarnę temat. Do Windows Seven mam mały uraz. Został nazwany mianem zjadania pamięci ram i procesora na moim PC. Nie mam nic przeciwko do systemu, bo still better than Windows 10. Na moim komputerze nie chcę dobrze współpracować i mam ochotę wyrzucić komputer za okno. XP w Polskiej edukacji jest już wypierane, ale będzie w np. kasach fiskalnych. W jednym z supermarketów widziałem jak uruchamiał się Windows NT 4.0. Na takie refleksje wzięło mnie po wczorajszej jednej sytuacji. Zapraszam do komentowania, zwracania uwag i polubienia mojego fanpage na Facebook

 

windows oprogramowanie inne

Komentarze

0 nowych
tylko_prawda   11 #1 09.03.2016 15:20

Zorin OS u mnie się zacina nawet na i7 i 8GB RAM. On tak ma i już.
PS Mint z Cinnamonem da się upodobnić do XP. To nie to samo, ale się nie wiesza i jest wspierany.

AlbatrosZippa   11 #2 09.03.2016 15:22

@tylko_prawda: Muszę usiąść i wgrać Ubuntu Mate i go dostosować do stylu xp

Autor edytował komentarz.
Jusko   13 #3 09.03.2016 15:25

Rozumiem, w czym problem. Podobnie miałem z Windows 98 - używałem do oporu, aż nie porzucono wsparcia w 2006 roku. Kiedy spora część czytała już wtedy Dobreprogramy spod XP, ja wciąż trzymałem się W98 :-) Aczkolwiek łatwo nie było - nowsze wersje aplikacji były niedostępne.

Jednak patrząc trzeźwo - XP da się używać tak długo, jak będą programy. Sterowników już nie będzie, a to spora przeszkoda. Wystarczy teraz, aby wsparcie porzuciły przeglądarki internetowe. W konsekwencji strony zaczną się kiedyś rozsypywać, ponieważ przeglądarki stanęły w miejscu, a więc nawet internetu się dobrze nie poczyta.

Trzeba jednak zrozumieć - Windows XP to skończona bajka.

Autor edytował komentarz.
WolfX   13 #4 09.03.2016 15:42

O rany.
U mnie jest zupełnie na odwrót - wszędzie tylko gdzie się da jest przynajmniej Windows 7, a najlepiej 10 albo jakiś Linux.

XP zawsze mi mulił,
syfił się w tempie expresowym,
wbudowane narzędzia (z WMP i outlookiem włącznie, enjoy thunderbird) nadają się do muzeum,
nie mam szybkiego wyszukiwania skrótów do programów w menu start, tylko muszę błądzić jak dziecko we mgle

Ten system ma 15 lat! Mam może parę muzealnych zabytków na których musi być, do codziennego użytku - mowy nie ma.
Prawdę mówiąc stacjonarkę mam tej samej generacji, nieco przypurdowaną:
c2d 4300 1.8GHz@OC 3.00GHz
4GB ramu 800MHz (8 dych mnie ta przyjemność kosztowała i jeszcze mi 2 sloty zostały)
Geforce 220gt
+deczko na wyrost - 120GB SSD

Na tym bez problemu działa 64bitowa siódemka, o Linuxie (LXDE kocha, MATE radzi, XFCE nigdy nie zdradzi, czy jakoś tak) nawet nie wspominając. Procent procesora jest w zasadzie znikomy.

Co do ramu - 32bit zjada standardowo ok. 500MB ram, 64bit drugie tyle.
Reszta to zwykle svchost. Wyłączenie Automatycznych aktualizacji pomaga.

Autor edytował komentarz.
tylko_prawda   11 #5 09.03.2016 17:03

@AlbatrosZippa: Ubuntu Mate? Serio jest takie coś?

@Jusko: Jeszcze nie - FF nie porzuca wsparcia, do większości kiluletniego sprzętu sterowniki są. Nieprofesjonalne programy (np. Office <2010) działają, się nie wieszają, chyba nawet Flash Player działa. Stary iXPek nie umarł, był na to za udany. A raczej JEST za udany - nadal ma 10 % udziałów, czyli więcej niż Linux i Windows 8 (nie 8.1!) razem wzięte. A jakieś tam aktualizacje nadal ma, jak się je umie włączyć.

@WolfX: "XP zawsze mi mulił,
syfił się w tempie expresowym, "
U mnie po roku (niecałym) uruchamiał się ponad 20 minut (to nie jest wartość z czterech liter wzięta, dokładnie 20 minut 23 sekundy, sprawdzałem), a 7 po dwóch latach uruchamia się w 2 minuty. Ale jak się nie instaluje syfu, tylko przeglądarkę, pakiet zabezpieczający (aktualizacji przecież nie ma), najpotrzebnijsze programy i sterowniki to uruchamia się w 30 sekund.
" wbudowane narzędzia (z WMP i outlookiem włącznie, enjoy thunderbird) nadają się do muzeum, "
E tam, wystarczy zainstalować VLC i Thunderbirda.
" nie mam szybkiego wyszukiwania skrótów do programów w menu start, tylko muszę błądzić jak dziecko we mgle "
Da się przezwyczaić, tego nie było do Visty i ludzie nie narzekali. W W10 to działa beznadziejnie.


A co do Mate`a, to u mnie na słabszych sprzętach się muli, a na nowszych jest bezsensowny;

Jusko   13 #6 09.03.2016 17:44

@tylko_prawda #5: Aktualizacje są dla systemów wbudowanych. Czy mają sens na desktopie - ciężko stwierdzić. Podobnie wątpliwe jest, jak to wygląda w przypadku licencji (ostatecznie system Home, to nie POSReady).

Właśnie to miałem na myśli, kiedy pisałem swój komentarz. Windows XP był za długo na rynku konsumenckim. Na tyle długo, że kiedy wsparcie się zakończyło - ludzie nadal uważają, że w zasadzie nic się nie stało, nic nie zmieniło :-)

Dla sprzętu kilkuletniego sterowniki są. Jednak już 3-4 lata temu były przypadki, gdzie nawet dla modemów mobilnych na USB, sterowników już brakowało. Podobnie gdy przyjdzie wymienić podzespoły, albo niedługo kupić nawet nową drukarkę - sterowników zabraknie. Używanie XP, to w zasadzie trwanie w stanie zawieszenia tak długo, jak działa dany komputer.

Nie neguję Windows XP, choć przyznam, że najmniej lubię ten system :-) Jednak podzieli on taki sam los, jak każda poprzednia wersja. Za jakiś czas...rok...dwa...może trzy, to będzie tak samo użyteczny system na desktopie, jak dziś Windows 98. Można XP dalej używać i pełna zgoda, ale wsparcie się zakończyło, a konsekwencje w końcu nastąpią. Nie warto lukrować rzeczywistości, że ten system będzie wiecznie na topie. Po prostu jego realny deadline, **jeszcze** nie nastał.

Autor edytował komentarz.
tylko_prawda   11 #7 09.03.2016 17:54

@Jusko: "Można XP dalej używać, ale wsparcie się zakończyło, a konsekwencje w końcu nastąpią."
Wydaje się, że tak jest. Tylko że taki Firefox jest open-source, więc dopóki ktoś używa XP, dopóty Firefox może tam działać - w najgorszym przypadku powstanie jakaś przeróbka prawdziwego Firefoxa, która działa na XP. Antywirusy będą, bo to się opłaca producentom. Sterowniki jeszcze są nawet do nowszych kart NVidii.
"Właśnie to miałem na myśli, kiedy pisałem swój komentarz. Windows XP był za długo na rynku konsumenckim. Na tyle długo, że kiedy wsparcie się zakończyło - ludzie nadal uważają, że w zasadzie nic się nie stało, nic nie zmieniło :-) "
I mają częściowo rację - XP jest tak udany, że ludzie nadal będą go używać. Ja też go mam, tyle że nie jest podłączony do internetu.
" Używanie XP, to w zasadzie trwanie w stanie zawieszenia tak długo, jak działa dany komputer. "
Zapomniałeś o Allegro - tam nadal można kupować stare komputery :)
"a jakiś czas...rok...dwa...może trzy, to będzie tak samo użyteczny system na desktopie, jak dziś dziś Windows 98. "
cztery... pięć... sześć... dwadzieścia...

Jusko   13 #8 09.03.2016 18:07

@tylko_prawda #7: Dla takiego Windows 98 - jakoś nie ma klona Firefoksa, który nadal by działał ;-) Chociaż przy użyciu KernelEx, można ściągnąć relatywnie nową wersję Liska czy Opery.

Można się spierać, ale było parę Windowsów przed XP. Nie widzę powodu, dla którego będzie on wyjątkiem. Nie pierwszy Windows bez wsparcia, ani nie ostatni :-)

Jak wspomniałem - również używałem Windows 98 do bólu. Byłem takim samym miłośnikiem, jak dziś ludzie lubią XP. Przeszło mi w momencie, gdy zabrakło aplikacji i sterowników ;-) Choć fakt, że P400MHz już niedomagał w 2007r, więc potrzebny był nowy komputer, a sterowników pod stary system już nie było...

Jeszcze można XP używać - absolutnie się zgadzam :-) Po prostu nie dorabiajmy do niego "magicznej" otoczki.

Autor edytował komentarz.
tylko_prawda   11 #9 09.03.2016 18:36

@Jusko: "Dla takiego Windows 98 - jakoś nie ma klona Firefoksa, który nadal by działał ;-) Chociaż przy użyciu KernelEx, można ściągnąć relatywnie nową wersję Liska czy Opery. "
Nie ma klona FF, bo nie jest potrzebny (kto dziś używa 98?)
"Można się spierać, ale było parę Windowsów przed XP. Nie widzę powodu, dla którego będzie on wyjątkiem. Nie pierwszy Windows bez wsparcia, ani nie ostatni :-) "
Ale:
+miał dłuuuugie wsparcie techniczne, więc ludzie się przyzwyczaili,
+ludzie go lubią i już. No i nie ma szpiegowania!
"Jak wspomniałem - również używałem Windows 98 do bólu. Byłem takim samym miłośnikiem, jak dziś ludzie lubią XP. Przeszło mi w momencie, gdy zabrakło aplikacji i sterowników ;-) Choć fakt, że P400MHz już niedomagał w 2007r, więc potrzebny był nowy komputer, a sterowników pod stary system już nie było... "
Myślę, że do 2017 dużych problemów ze sterownikami nie będzie.
"Jeszcze można XP używać - absolutnie się zgadzam :-) Po prostu nie dorabiajmy do niego "magicznej" otoczki."
"Po prostu nie dorabiajmy do niego "magicznej" otoczki."
System bez wsparcia od dwóch lat, nadal używany przez co dziesiątego człeka na Ziemi, do tego wpierany przez większość producentów. A "magia" używania Windowsa eXPerience była, jest i będzie :)

Jusko   13 #10 09.03.2016 19:27

@tylko_prawda #9: "(...)Nie ma klona FF, bo nie jest potrzebny (kto dziś używa 98?)"

Ano widzisz, właśnie do tego piję :-) Mówisz, że kto dziś używa Windows 98? Tak samo będą mówić kiedyś o XP. Nie pomoże tutaj nawet to, że Firefox jest Open Source, bo nowe wersje nie będą zwyczajnie działać, a nie ma gwarancji powstania klona.

Windows XP skończy tak samo, jak dziś Windows 98 - kwestia czasu. Tylko tyle staram się powiedzieć. Microsoft nie wspiera już tego systemu, to i producenci wiecznie nie będą.

Przyznam, że większość osób, które **ja** znam - używa XP tylko dlatego, że nie są w żaden sposób związani z IT (ani hobby, ani pracą). Zawsze mieli pirata oraz wyłączony Windows Update, więc nie robi im to różnicy. Nawet gdyby chcieli wejść wyżej, to nie skalają się zakupem licencji, ani rozbudową sprzętu. Hipotetyzuję, że w skali świata - sporo jest takich osób ;-)

Po prostu nie jestem w jakikolwiek sposób związany sentymentem z Windows XP. Dlatego patrzę na niego jak na kawałek bezdusznego kodu, a nie magiczny system. Praktycznie zaraz po zakończeniu wsparcia W98 - całkowicie przeskoczyłem na Linuksa. Nie używałem dużo XP-ka, więc nie jestem do niego w żaden sposób przyspawany - stąd patrzę chłodnym okiem.

Aczkolwiek zgodzę się, że masz rację. Ten medal ma dwie strony, a każda ze stron mówi racjonalnie.

Autor edytował komentarz.
AlbatrosZippa   11 #11 09.03.2016 19:29

@Jusko: Ja dostałem ostatnio wersję oryginalną, która była wykorzystywana na egzaminy praktyczne. Ma aktualizacje do kwietnia 2014 i wszystkie moduły, które były dodawane przy aktualizacjach. Tak mi ułatwia życie i mogę np. Ninite użyć itd. A tak miałem pirata.

Autor edytował komentarz.
tylko_prawda   11 #12 09.03.2016 21:28

@Jusko: "Ano widzisz, właśnie do tego piję :-) Mówisz, że kto dziś używa Windows 98? Tak samo będą mówić kiedyś o XP. Nie pomoże tutaj nawet to, że Firefox jest Open Source, bo nowe wersje nie będą zwyczajnie działać, a nie ma gwarancji powstania klona. "
Zawsze możesz go sam zrobić ;) Firefox 50 na przykład (pewnie jeszcze będzie dla XP) z obsługą nowych standardów. Może będzie problem z flashem, ale pod linuxem też mam z nim problem :-)
"Windows XP skończy tak samo, jak dziś Windows 98 - kwestia czasu. Tylko tyle staram się powiedzieć. Microsoft nie wspiera już tego systemu, to i producenci wiecznie nie będą."
Wiecznie nie, ale uważam, że ludzie będą go pamiętać tak, jak zapamiętali Vistę albo Millenium ;)
"Przyznam, że większość osób, które **ja** znam - używa XP tylko dlatego, że nie są w żaden sposób związani z IT (ani hobby, ani pracą). Zawsze mieli pirata oraz wyłączony Windows Update, więc nie robi im to różnicy. Nawet gdyby chcieli wejść wyżej, to nie skalają się zakupem licencji, ani rozbudową sprzętu. Hipotetyzuję, że w skali świata - sporo jest takich osób ;-) "
Są jeszcze firmy/instytuty/organizacje, którym nie chce się tego aktualizować do 7 :-)
"Po prostu nie jestem w jakikolwiek sposób związany sentymentem z Windows XP. Dlatego patrzę na niego jak na kawałek bezdusznego kodu, a nie magiczny system. Praktycznie zaraz po zakończeniu wsparcia W98 - całkowicie przeskoczyłem na Linuksa. Nie używałem dużo XP-ka, więc nie jestem do niego w żaden sposób przyspawany - stąd patrzę chłodnym okiem. "
Oj tam, oj tam, jak nie używałeś, to nie wiesz, co tracisz :-)
"

Autor edytował komentarz.
Jusko   13 #13 09.03.2016 22:18

@tylko_prawda #12: Coś tam Windowsa XP używałem. Parę lat temu kupiłem nawet oryginalnego boksa, ponieważ chciałem lepiej poznać ten system :-)

Nie była to jednak długa znajomość, więc sprzedałem go wraz z laptopem. Aktualnie posiadam boksowy Windows 8.1 - jestem naprawdę zadowolony. Nie korzystam często z Okien, ale wrażenia mam pozytywne.

Co do firm, to tam faktycznie XP zostanie na długo. Miałem okazję współpracować z instytucjami, które używają jeszcze Windows 98. Komputery są odizolowane i pracują w intranecie. Używanie starszych systemów ma wtedy plusy, bo to doskonale przetestowany teren. Skoro wszystko działa - nie ma sensu tego zmieniać :-)

Autor edytował komentarz.
tylko_prawda   11 #14 10.03.2016 06:11

@Jusko: Nie chodzi mi o to, że wszystko działa, tylko ludzie w firmach się przyzwyczaili albo ich komputery to stare stacjonarki z Pentium 4 :-)
A 7 tego nie obsłuży.

Autor edytował komentarz.
4lpha   10 #15 17.03.2016 13:25

@tylko_prawda: raczej gówno prawda.
To tylko i wyłącznie kwestia kalkulacji kosztów.

tylko_prawda   11 #16 17.03.2016 15:00

@4lpha: A po co firma ma więcej wydawać na nowe PCty i W7?

4lpha   10 #17 17.03.2016 16:12

@tylko_prawda: Odnoszę się do tego, że przyzwyczajenie ludzi w firmach nie odgrywa większego znaczenia.

  #18 29.04.2016 00:23

system normalnie będzie działał może być problem z nowymi programami grami flash playerem do dzisiaj da rade używać nawet windowsa 2000
może trochę się przymulać na stronie z reklamami

  #19 12.06.2016 14:57

xp jest dobrym systemem,i poki beda na niego wydawane nowe programy to spokojnie mozna uzywac.wiadomo ze kiedys czas xp przeminie i trzeba bedzie przesiasc sie na win.7,byc moze za rok albo za dwa lata.napewno glownym powodem to ze jest xp sa:: dziala dobrze to po co zmieniac oraz to ze niema duzych wymagan.
ja majac win7. na proc.1.8 i 4 gb ram,system cial mi sie podczas ogladania filmu.