Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Kilka uwag (zwykłe narzekanie?) po miesięcznym korzystaniu z Androida ze strony wieloletniego użytkownika mobilnego Windows

Gdzie by się obejrzeć to większość jest raczej zgodna co do tego, iż Android nie ma sobie równych. Android potrafi to, Android potrafi tamto – można by dojść do oczywistego wniosku, że system ten jest idealny i w zasadzie nie trapią go żadne problemy. Mamy aplikacje jakie chcemy, robocik pozwala nam się dowolnie konfigurować – święty Graal dla wszystkich samozwańczych „hakierów”.

Jakieś półtora miesiąca temu zdecydowałem się przejść z Lumii 735 na Xiaomi Mi4, a zrobiłem to dlatego, co Was pewnie nie zdziwi, że można na nim zainstalować mobilnego Windows 10. Z początku rzeczywiście miałem taki zamiar, lecz po jakimś czasie postanowiłem jednak spróbować Androida – co by zweryfikować śmiałe tezy internetowych gawędziarzy. Czy mieli rację? Czy Microsoft swoim systemem zauważalnie odstaje od produktu Google? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym wpisie.

Trochę narzekania

Zapewne wiele osób zgodzi się co do tego, iż trochę dziwnie jest zaczynać od wymieniania wad. Chcąc nie chcąc tak właśnie zrobię, gdyż w moim odczuciu mankamentów jest zauważalnie więcej i niektóre z nich są naprawdę irytujące.

Rozpoczniemy od obsługi dodatkowych kont, innych niż Google Account. Jak można by się spodziewać, wsparcie dla nich powinno być obecne i na wzorowym poziomie – jednak nic bardziej mylnego. Wystarczy zacząć od próby dodania Microsoft Account by się przekonać, iż już ta z pozoru prosta czynność może sprawiać problemy. Przyznać trzeba, że póki korzystałem z MIUI nie miałem z tym żadnych trudności i bez problemu mogłem zarówno wpisywać nowe, jak i edytować już obecne rekordy. W momencie przejścia na AOSP czy CyanogenMod czar prysł i nagle się okazało, że do uzyskania swoich kontaktów muszę doinstalować aplikację Outlook.

Nie byłoby w tym nawet nic irytującego, gdyby nie jeden drobny fakt – tak pozyskane kontakty są wyświetlanie WYŁĄCZNIE w trybie „tylko do odczytu”. Postanowiłem ten fakt jednak przełknąć i przeszedłem do kolejnej części, czyli pozyskania zdjęć z profilu na Facebooku. Na mobilnym Windows wystarczyła aplikacja FB (co jest dość oczywiste) i wszystko ładnie hulało – zarówno kalendarz, jak i wspomniane fotki. Podobna funkcja na Androidzie? Owszem, ale trzeba jak zwykle robić to na około. Szukanie w sieci, pobranie jakiejś tam poleconej aplikacji, a potem pierwsza próba. Działa? Nie do końca – oczywiście nie potrafi znaleźć wszystkich znajomych … Na całe szczęście deweloper pokusił się o tryb manualny, dzięki któremu znalazłem większość „swoich ludzi”, aczkolwiek program dalej nie chciał odnaleźć wszystkich. To jednak nie był koniec, gdyż trzeba było wykonać jeszcze synchronizację, co by wyczekiwane zdjęcia podmienić – na MIUI nie miałem z tym żadnego problemu, oczywiście AOSP / CM już tego wykonać nie chciał. Dlaczego? Nie mam pojęcia.
Pewnie w tym momencie większość machnie ręką i stwierdzi coś w stylu „toż to same bzdury, gdzie jakieś konkrety?” – zapewniam, że pomyślałem tak samo i po prostu to zostawiłem. Przeszedłem więc dalej, czyli multimedia – zarówno te znajdujące się na urządzeniu, jak i na zewnętrznych nośnikach. Muzyka, wideo, zdjęcia – wszystko to funkcjonuje tak jak powinno, no chyba, że do słuchania piosenek zachciałoby mi się użyć zestawu słuchawkowego, gdyż ten oczywiście NIE DZIAŁA jak trzeba. W sensie normalnie słyszę dźwięk i z tym problemu nie ma, lecz przycisk oraz mikrofon nie spełniają swojej funkcji – nie odbiorę / odrzucę więc połączenia, a i utworu bez odblokowywania urządzenia nie zmienię. Istny dramat. Co ciekawe, na MIUI to jako tako działało, choć też nie zawsze chciało – no ale powiadają, że lepiej coś robić „prawie” niż „w ogóle”, nie? Wróćmy jednak do wspomnianych wcześniej zewnętrznych nośników, bo i tutaj nie jest zbyt wesoło. Osoby jeżdżące na HotZlot zapewne pamiętają, iż bodajże 2 lata temu otrzymaliśmy takiego fajnego Kingstona, który ma z jednej strony wtyczkę USB 2.0, a z drugiej microUSB. Jak się zapewne domyślacie ni gada nie mogę go zmusić do działania – zarówno na jednym systemie, jak i na drugim. Co ciekawe, próbowałem na innym tablecie i bez problemu funkcjonował, a i z poziomu TWRP mogę na i z niego kopiować pliki. Żeby było jeszcze zabawniej, gdy sformatuję go na NTFS i skorzystam z programu „Paragon NTFS & HFS+” to go wykryje i bez problemu obsłuży. Nie ogarniam co jest nie tak.
Poza tym, w zasadzie nie mam się do czego przyczepić. CyanogenMod jako tako działa i problemów nie sprawia, a i na MIUI nic większego mi się nie przytrafiło. Wiadomo, czasem coś się wysypie, ale takie są uroki nocnych wydań (nie żeby na stabilnym CM było jakoś szczególnie lepiej) – przy okazji zapewniam, że powyższe problemy wynikają nie z testowej natury tychże odsłon, gdyż jest tak nawet na wersji Release 1. Troszeczkę ubolewam nad aplikacjami, gdyż jest dokładnie tak jak się tego spodziewałem. Każdy chwali ile to ich w sklepie nie jest, ale to nic więcej jak ułuda – część nie nadaje się do niczego, część nie działa w ogóle, część nie widziała uaktualnienia od kilku lat, część swoim interfejsem całkowicie mnie odrzuca. W zasadzie znalezienie dobrej aplikacji (nie będącej oficjalnym klientem jakiejś popularnej usługi) w mojej opinii graniczy z cudem. Niech za przykład posłuży mi oprogramowanie do zmiany wyglądu – motywy, launchery i inne tego typu rzeczy. Zainstalowałem kilka tych lepiej ocenianych (w tym te od Microsoftu), lecz niestety zawiodłem się na całej linii – ani nie komponuje się to z resztą systemu (co raczej oczywiste), ani samo w sobie nie chce bezproblemowo działać. Dodatkowo, często i gęsto interfejs jest tak nieprzemyślany (wręcz zerżnięty z iOS), że aż w oczy kłuje – o dublowaniu funkcji zintegrowanych z Androidem nawet nie wspomnę. Skończyło się na tym, iż zostałem przy domyślnych rozwiązaniach – zarówno w przypadku CM jak i MIUI.
Na sam koniec klasyka – bajzel w plikach. Jak sprawa wygląda na mobilnym Windows wie praktycznie każdy z czytelników tegoż bloga. Wszystko ma swoje miejsce, więc jeśli znajdzie się nie tam gdzie powinno to system po prostu sobie tego nie ogarnie. Jak jest w Androidzie? Nijak. Można wrzucać cokolwiek i gdziekolwiek, gdyż foldery nie mają jakiegoś większego znaczenia – no może poza aparatem. Moim największym zdziwieniem okazał się fakt, kiedy to nie mogłem ustawić sobie własnego dzwonka dla połączeń w żaden ludzki sposób. Z poziomu ustawień nie, z poziomu menadżera plików nie – wtedy oświeciło mnie, że być może będzie się dało tego dokonać w aplikacji służącej do słuchania muzyki. Oczywiście trafiłem z tym, aczkolwiek dla mnie jest to ostatnie miejsce gdzie powinienem szukać i w dodatku najmniej logiczne. Wszyscy tak narzekają na sposób rozwiązania tego problemu w mobilnym Windows (słynny folder Ringtones), aczkolwiek mi go bardzo brakuje.

Pozytywna odskocznia

Żeby nie było, że tylko narzekam – przyznać muszę, iż choć brakuje mi kafli to raczej nie przejdę na Windows 10 Mobile (o ile na nadchodzącym BUILD 2016 Microsoft nie zaprezentuje jakiejś petardy). Dlaczego? Przede wszystkim przez obszerne funkcje aplikacji, których to odpowiedniki na platformie giganta z Redmond są daleko w tyle. Mowa tutaj przede wszystkim o genialnych „bąbelkach”, które pozwalają w wygodny sposób uruchamiać kolejna aplikację nad tą obecnie wykorzystywaną. Nieziemsko przydatny mechanizm, ale tego chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć – wystarczy raz spróbować. Ogólnie cała idea pływających okienek mnie kupiła i choć brakuje mi odpisywania wprost z powiadomień (Android N się tutaj kłania), to jednak przez wzgląd na nie jakoś daję radę.
Chciałbym napisać też co nieco na temat stabilności i wydajności działania, lecz z racji tego, iż nie wgrywałem jeszcze tutaj Windows 10 Mobile, to nie mam prawa się wypowiadać. Moja poprzednia Lumia 735 była zauważalnie słabsza pod względem sprzętowym, więc do niej też nie wypada mi porównywać. O jednym jednak mogę śmiało wspomnieć – nie brakuje mi „wznawiania” charakterystycznego dla systemu Microsoftu. W sumie mógłbym podsumować to tak – jest dobrze, a nawet bardzo, aczkolwiek czytając wszystkie te „ohy” i „ahy” spodziewałem się czegoś bardziej oszałamiającego, a mianowicie wydajnościowej rakiety.

Na pewno muszę też pochwalić masę wbudowanych (zarówno w CM jak i w MIUI) rozwiązań, spośród których użytkownik może dowolnie wybierać. Chodzi mi o to, że w zasadzie każdy aspekt systemu można dostosować do swoich indywidualnych preferencji, przez co można cuda na kiju tworzyć. Motywy, automatyczne profile działania urządzenia, tryb DND oraz nocny, opcje programistyczne – jest tego cała masa, więc na pewno każdy będzie zadowolony.

Czy Microsoft swoim systemem zauważalnie odstaje od produktu Google?

I tak i nie. Jeśli chodzi o podatność na modyfikacje, ilość dostępnego oprogramowania oraz jego jakość to na pewno Microsoft powinien się wstydzić – w końcu pod tym względem jego produkt jest daleko w tyle. Jeśli chodzi o bezproblemowe działanie, stabilność pracy i tym podobne rzeczy, to tutaj naprawdę nie ma żadnych znaczących różnic. Baa, pod pewnymi względami nawet testowy Win10 Mobile lepiej się sprawował i naprawdę nie rozumiem, z czym Android ma aż taki problem. Nie pojętym też jest dla mnie ta cała niechęć Google do Microsoftu, przez co nawet kontaktami nie mogę sobie po ludzku zarządzać – dramat.
Tak wiec przeciętny konsument naprawdę nie zauważy jakiejś szczególnej różnicy, a wręcz Windows wydaje się być lepszy. Oczywiście Ci bardziej wymagający osobnicy się zapewne ze mną nie zgodzą i też będą mieć rację. Zarówno jeden jak i drugi system nie jest dla każdego, ale nie oznacza to też, iż którykolwiek z nich nie jest dla nikogo – kwestia wybrania tego co nam bardziej pasuje.

PS

Bonusowo troszeczkę wspomnę o samym Xiaomi Mi4

To niby nie jego recenzja, no ale warto i o tym co nieco wspomnieć. Nad systemem już się od jakiegoś czasu rozwodzę, więc chyba nie ma co tutaj więcej pisać – 2 GB RAM (jest też wersja z 3 GB) oraz SD 801 naprawdę dają radę podczas codziennego korzystania z tego urządzenia. Ogniwo o pojemności lekko ponad 3000 mAh zapewni do 5h SoT, co dla mnie jest wynikiem w pełni satysfakcjonującym. Aparat robi zdjęcia przeciętne i pod tym względem czuję się w pewnym sensie zawiedziony, aczkolwiek wielkiej tragedii nie ma – w sumie nie oczekiwałem tutaj nie wiadomo czego.
Jeśli zaś chodzi o jakość wykonania to cóż, tutaj Xiaomi mogłoby bardziej się postarać – zwłaszcza w przypadku tylnych plecków. Te rysują się niemiłosiernie, tak, że już po kilku dniach były całe w rysach – nieziemsko irytująca sprawa. Na przeciwnym biegunie umieściłbym jednak stalową ramkę, która bardzo dobrze się spisuje – jest solidna, odporna na zadrapania, a przy tym jest przyjemnie chłodna w dotyku.

Na ekranie mam cały czas szkło ochronne, toteż nie wiem jak z jego wytrzymałością – mogę co najwyżej wspomnieć o jego dobrej jasności. Zarówno minimalna, jak i maksymalna wartość jest satysfakcjonująca i zapewnia komfortową pracę zarówno w pełnym słońcu, jak i w nocy.

Na jakość rozmów ze mną jak na razie nikt nie narzeka, a i ja idealnie słyszę swojego rozmówcę. To samo tyczy się zarówno głośnika do odtwarzania multimediów, jak i jakości dźwięku na wyjściu audio – nie żebym się na tym znał, ale jest naprawdę głośno i wyraźnie.

W zasadzie jestem skłonny z czystym sumieniem polecić to urządzenie każdemu zainteresowanemu. Na pewno się nikt nie będzie żałować wydanych pieniędzy – zwłaszcza, że współczynnik cena-jakość jest moim zdaniem bardzo dobry.

Mała prośba do Was

Trochę sobie ponarzekałem, lecz przynajmniej teraz wiecie z czym się ostatnimi czasy borykam. Może akurat znajdzie się wśród Was ktoś, kto potrafiłby mi pomóc z powyższymi problemami? Trochę na własną rękę szukałem, ale w sieci pełno nic nie wnoszących wpisów i naprawdę ciężko coś konkretnego znaleźć. Byłoby fajnie, bo jednak wolę „czysty” wygląd Androida, lecz jeśli sobie z CM nie poradzę to będę zmuszony wrócić do MIUI – z bólem serca, ale wyboru mieć nie będę. 

linux oprogramowanie urządzenia mobilne

Komentarze

0 nowych
AlbatrosZippa   11 #1 28.03.2016 22:31

Ja wracam do Androida po prawie 2 latach korzystania naprzemiennie z Lumi 610 i HTC 8s ponieważ:

-Brak aplikacji np. Snapchat, pełnosprawny Messenger, Zarządzanie stronami fanpage
- Polityka Microsoft na zasadzie jak wymyślimy na porannym papierosku
- Brak innowacyjności
- Brak modelu z Windows Phone od LG ;)

Autor edytował komentarz.
  #2 28.03.2016 22:48

Jeśli chodzi o odpisywanie na smsy z powiadomień to polecam aplikację SUP. Jednak kiedy ostatnio z niej korzystałem (jeszcze w wakacje) była w fazie testowej (jednak spisywała się całkiem nieźle) i jest dostępna tylko dla testerów, więc musisz znaleźć ich grupę na Google+

xomo_pl   21 #3 28.03.2016 22:52

Nie ma to jak oceniać system przez pryzmat jednego smartfona...
problemy o których piszesz z pamięcią Kingstona to wina softu lub samego smartfona bowiem ten pendrive normalnie działa z każdym smartfonem z jakim go testowałem. Zaglądałeś na XDA w poszukiwaniu najlepszego softu? tam najprędzej znajdziesz dobre info.
Odnośnie problemów z kontaktami - to pokłosie wojny MS-Google, w której żadna strona nie jest tą dobrą. Obie firmy się nie lubią bo chodzi o to by jak najwięcej użytkowników zatrzymać w swoim ekosystemie -
stąd takie utrudnienia przy migracji z Windows na Android i na odwrót. Tak, to upierdliwe, ale niestety na rychłą zmianę tego nie ma co liczyć.

Darthnorbe   13 #4 28.03.2016 23:05

Podobną drogę przeszliśmy @AntyHaker :) Ja nie żałuję przesiadki na Redmi note 3, chociaż parę rzeczy by się przydało z tak zacofanego i tragicznego WP, jak go niektórzy opisują a mianowicie:
- Klawiatura, dajesz radę na tych z androida? Szacunek. Ja nie mogę. Po prostu nie mogę. Zawsze wpisuje mi to co nie chcę. Mam nadzieję że M$ jednak wyda swoją klawiaturę na androida bo na tym polu to naprawdę oszaleję.
- Bateria. Miała być rewelacja w tym modelu, jest co najwyżej ok. A to właśnie przez aplikacje fb i messanger. Wiem są kiepskiej jakości jak chodzi o zasobożerność ale ja nie przekonałem się do FB lite. Dziwią mnie opinie o tym jako że niby windowsy mają kiepskie baterie. Zgadzam się pojawi się rodzynek typu 925 ale to właśnie wyjątek potwierdzający regółę. Tak jak na androidzie znajdzie się wyjątek który dobrze trzyma na baterii (Soniacze na bank :).
Jednym zdaniem Redmi note 3 (4000mAh) działa na baterii trochę krócej od L1320 ( 3400mAh) oraz niewiele dłużej od lumii 830 (2200mAh). Jak google się nie opanuje to ja nie wiem co będzie ze smartfonami za 3 lata. Bateria 5000mAh i dzień działania. Szok.

Piszesz też:
"Czy Microsoft swoim systemem zauważalnie odstaje od produktu Google?"
Odstaje. I to znacznie. Jakościowo system m$ to już majstersztyk (oceniam 8.1 i z tego co wiem od grudnia czyli czasu rozstania się z systemem M$ poprawili się w najnowszych buildach 10ki). Szybki i stabilny i oszczędny.
Co do stabilności i szybkości to nie mogę nic zarzucić mojemu obecnemu teleofonowi. Ale tak jak piszę bateria na tym cierpi, oj cierpi.

Co by tu dużo mówić, gdyby sama jakość systemu decydowała o sukcesie to M$ byłby na szczycie. Jednak właśnie aplikacje, o tak! Tutaj platforma windowsa odstaje. Nie ma co polemizować. Przekonałem się.

USB OTG. U mnie ten pendrive z hotzlotu 2014 działa od zawsze na każdym sprzęcie z androidem :D w tym na redmi note 3, na MIUI i na AOSP.

@AlbatrosZippa
" Brak modelu z Windows Phone od LG ;)"
Jest, ale nie radził bym Ci się nim przejmować.

"- Brak innowacyjności "
A. No to ja bym chciał jeszcze mieć tak nowoczesny bezobsługowy praktycznie system od googla.

Uff, to chyba tyle.

Autor edytował komentarz.
pcmasterrace   9 #5 29.03.2016 00:43

Mi leci 5 miesiąc z Mi4c i jedyną rzeczą, na którą mogę narzekać jest klawiatura. Co z tego, że jest klawiatura Google, SwiftKey i kilka(naście?) innych w Sklepie, skoro działają beznadziejnie... Ile psów nawieszałem na Windows Phone, to jedno mu trzeba przyznać - ma najlepszą klawiaturę, z jaką się spotkałem. Można w stanie mocno wskazującym pisać, a ona i tak z reguły odgadnie potrzebne słowo :D

Z bałaganem w plikach racja, ale na Windowsie na PC jest to samo (jeden program wrzuci config/cache do AppData, drugi do Dokumentów, trzeci będzie trzymał w folderze instalacyjnym, a po deinstalacji zostaje śmietnik i wpisy w rejestrze), więc jestem przyzwyczajony. Na WP za to pojęcia nie miałem, jak wyglądała struktura plików.

Jeśli chodzi o zestaw słuchawkowy, w MIUI gdzieś widziałem opcję dowolnego zaprogramowania przycisków takiegoż zestawu, ale nie sprawdzałem osobiście.

1,5 roku z WP, 5 miesięcy z Androidem i nie ma bata, żebym drugi raz zaufał Microsoftowi w sprawie smartfonów. Android ma swoje wady, ale nie straciłem przy nich tyle nerwów co na Lumii :D

  #6 29.03.2016 10:05

Szukałem tego wpisu na RSS i może tylko u mnie jest on z dnia 18.01.2016?
Już kiedyś zgłaszałem problem z RSS DP bo widziałem wpis wczoraj i za Chiny nie mogłem dziś znaleźć...
Można by coś z tym zrobić - no chyba że to u mnie tylko problem ale jakoś tylko DP u mnie jakoś dziwnie szaleją...
P.S. A ja mam Win10 i póki co nie narzekam. Może być już chyba tylko lepiej :)

  #7 29.03.2016 10:10

@AlbatrosZippa
Co Wy wszyscy z tym snapchatem zboczuchy? Zmieniać system z powodu braku jednego programu?
Nigdy tego na oczy nie widziałem co prawda ale mi się jednoznacznie kojarzy.
Innowacyjność... Moim zdaniem to właśnie kafle są innowacyjne. Ktoś kiedyś powiedział że to takie retro jak w telefonach dla starych ludzi. Może. Ale za to wygodne w użytkowaniu. Android do użytkowania potrzebuje 8 rdzeni i 5-6 cali. Windows spokojnie chodzi na 2 i 4 calowym telefonie. Kafle to świetna sprawa na telefonie. Co do planowania w MS to też się dziwię co oni tam wyprawiają. Czy Xone (strzał w oba kolana jeszcze przed premierą) czy Win 10 w obu odsłonach. Normalnie czasami wygląda to na jakąś dywersję albo chorobę psychiczną. Może nasi polscy Ewangeliści mogli by się wypowiedzieć w tej sprawie bo normalny człowiek może po prostu nie potrafi zrozumieć tych genialnych posunięć rodem z Ministerstwa Dziwnych Kroków :/

PC MASTER RACE   7 #8 29.03.2016 10:18

Kłopoty z importem kontaktów z Facebooka, kontakty w Windows tylko do odczytu? To dla mnie ten system całkowicie odpada. 80% moich kontaktów w telefonie jest z Faceboka, pozostałe mam na koncie MS.

Brak możliwości zmiany utworów za pomocą słuchawek to szkoda nawet komentować. Coś takiego potrafił już nawet Symbian. Jeżeli dobrze zrozumiałem to użytkownicy Androida za każdym razem gdy chcą zmienić piosenkę np na Spotify to muszą wyciągnąć telefon z kieszeni, następnie go odblokować, zmienić utwór.. Jakaś paranoja.

To ja zostaję z Lumia.

msnet   19 #9 29.03.2016 10:59

Nie lubię Androida, ale jednocześnie chętnie bym zamienił moją starą Lumię 1520 na LG (V10 lub G4/5). W LG nawet Android jest OK :)

A teraz wracam do zabawy testowanym aktualnie nowym LG :D

Autor edytował komentarz.
dthlfwp   7 #10 29.03.2016 11:15

@PC MASTER RACE: To ze słuchawkami to problemy konkretnego modelu telefonu lub słuchawek.
Kontakty z FB nie wiem - nie korzystam z tej opcji.
Kontakty z MS Account może tylko do odczytu, nie sprawdzałem, ale można je bardzo łatwo zaimportować do konta Google i będzie ok.

mly   7 #11 29.03.2016 11:54

Nie ma i nie będzie systemu ,który byłby dobry dla każdego i na każdym telefonie. Jak powiedział klasyk ważne "Żeby te zalety nie przesłoniły nam wad , które zapewne są a my ich tu nie dostrzegamy." Ja preferuję Androida jak na razie.

PC MASTER RACE   7 #12 29.03.2016 12:07

@dthlfwp: "Kontakty z MS Account może tylko do odczytu, nie sprawdzałem, ale można je bardzo łatwo zaimportować do konta Google i będzie ok."

A co z prywatnością? Jakoś nie wyobrażam sobie udostępnić listy swoich kontaktów Googlowi. Bez przesady. Jak ktoś ceni prywatność to Google jest ostatnią firmą gdzie powinien dodawać swoje prywatne dane. Jakbym kiedyś musiał używać Androida na 99% nie miałbym tam konta Google nawet jeżeli część funkcji by przestała działać. Prywatność jest ważniejsza

Autor edytował komentarz.
dthlfwp   7 #13 29.03.2016 12:16

@PC MASTER RACE: MS, Google - jeden pies. Obie firmy mają dostarczają własne reklamy.
I z tą prywatnością nie ma co przesadzać, personalizacją i skanowaniem danych zajmują się algorytmy czy specjalnie zaprojektowane systemy.
Zrestzą wydaje mi się, że MS ma ogólnie gorszą opnię pod względem dbania o prywatność.

PC MASTER RACE   7 #14 29.03.2016 12:35

@dthlfwp: "MS, Google - jeden pies"

Ja jednak staram się dbać o prywatność więc raczej nie przewiduję w najbliższych latach importować listy kontaktów na serwery Google.

Darthnorbe   13 #15 29.03.2016 12:38

@dthlfwp: Gorszą ma ale w rzeczywistości nawet w 1/10 nie śledzi tak jak google. Po prostu ma mniejsze możliwości :D

Semtex   18 #16 29.03.2016 13:05

@AntyHaker

To już wpis na I.IV? :D

Ja mam obecnie LG G3 z Andrutem 6.0 na pokładzie, sam go instalowałem bo oficjalnie nie było/nie ma. choć to oryginalne wydanie LG, root i TWRP, choć bez scen się nie obyło :D Po przywróceniu z backup dialer gdzieś zniknął, nie dało się go odzyskać za nic w Świecie, nawet HR nie pomógł, dobrze, że miałem inny backup :P

Powrót do Windows Mobile jest nadal dla mnie otwarty, ale nie wiem co musiałby zrobić MS w tym kierunku...

Lawstorant   7 #17 29.03.2016 14:18

Dzwonki? Wystarczy wrzucić dźwięk do folderu Ringtones (trzeba go utworzyć jeżeli go nie ma) wtedy file picker go zobaczy. Można też mieć jakiś explorator plików np ES, wtedy można go wybrać do wyboru dźwięku.

Słuchawki to tak jak już było mówione. Problem telefonu. Od 5.0 w zaleceniach jest pełna obsługa obydwu standardów pinoutu i przycisków.

OTG to samo.

Kontakty - pokłosie wojny. Pewnie są do tego jakieś aplikacje ułatwiające życie.

Farkas   11 #18 29.03.2016 14:20

@AntyHaker bardzo fajny, wyważony i lekki wpis. Znaczy - wydaje się dość obiektywny :) Podobnie jak @Darthnorbe, dodałbym tutaj jeszcze małe info o baterii: wg mnie bateria na takim WP 8.1 działa wyraźnie dłużej, choć nie wiem jak to wygląda w porównaniu z Androidem 6. W dalszym ciągu to, czego mi najbardziej brakuję na WP 8.1 to rozmowy głosowe w Messengerze ;) z tego, za czym tęsknię, chociaż niespecjalnie potrzebuję, mogę wymienić jeszcze DriveDroid.

Spytam się tu Was z ciekawości: czy do tej pory odpalenie internetu w telefonie z Androidem powoduje jakiś zastój? Oczywiście nie mam na myśli tu włączenia internetu moment po wyłączeniu, a po dłuższym czasie. Na WP 8.1 taka "akcja" nie daje się odczuć na działaniu systemu nawet na słabszych telefonach, natomiast to co widziałem na Xperia S, Galaxy SII czy SIII mogę podsumować tak: odpalasz internet i możesz iść do kuchni, wstawić wodę na kawę, przygotować szklankę czy kubek na zalanie i dopiero wtedy telefon będzie zdatny do użytku, bo poradził sobie z tą jakże ciężką akcją, jaką jest włączenie sieci. Drugie, małe pytanie: czy Android z czasem nie zwalnia? Na słabszych sprzętach wersja 4 potrafiła zwolnić tak, że telefon stawał się dosłownie nieużywalny np. gdy ktoś do nas dzwonił, my słyszeliśmy najpierw dźwięk, a dopiero po kilkunastu sekundach lub nawet dłużej pokazywała się możliwość odebrania połączenia.

Autor edytował komentarz.
halwiefal   3 #19 29.03.2016 14:44

Na Androidzie jeszcze fajna sprawa to karty Google Now, pokazuje np. gdzie zaparkowałem samochód, optymalną drogę do pracy z uwzględnieniem korków, z czasem spersonalizowane wiadomości, itp.. Asystent głosowy ma częściową obsługę języka polskiego (wg mnie działa naprawdę dobrze i świetnie rozpoznaje co mówię, praktycznie się nie myli).

adi0922   12 #20 29.03.2016 15:35

@AlbatrosZippa: Brak modelu od LG to minus? O.o

adi0922   12 #21 29.03.2016 15:38

@PC MASTER RACE: I tak mają twój numer, wystarczy, że ktoś ze znajomych ma androida i jest zalogowany :) Prywatność w tych czasach nie istnieje, zapomnij. Mnie guzik obchodzi czy mają mój numer czy też nie. Nic mi się do tej pory nie stało, żyje i mam się dobrze. Pozdrawiam.

Hajime   7 #22 29.03.2016 15:59

@msnet: A ja właśnie gdybym miał inny Smartfon z WP to bym pewnie wymieniał, ale mam L1520 to zostaje póki śmierć nas nie rozłączy :-) W10M śmiga aż miło.

Mam służbowego Galaxy S6. Od pierwszego dotknięcia widać, że Android potrafi więcej, ale interfejs WP jest niezastąpiony i na razie przy nim zostaję.

Darthnorbe   13 #23 29.03.2016 17:11

@Farkas: Co do internetu to nie wiem jeżeli chodzi Ci o fizyczne wyłącznie wifi/lte bo mam włączony net cały czas. Jeżeli o samą aplikacje to cyk i jest.
Czy android zwalnia? Na pewno. Wszystko zależy od sprzętu i o ile na flagowcach czy na smartfonach z 2/3gb ram odczujesz to dopiero po pół roku, po roku, to na takim sprzęcie z 1gb ram jest to udręką bo co jakiś czas miesiąc dwa trzeba tego wipa zrobić żeby działało to jako tako. Dlatego lepiej brać lepsze sprzęty.

takiktoś   11 #24 29.03.2016 17:54

@Darthnorbe: "to na takim sprzęcie z 1gb ram jest to udręką bo co jakiś czas miesiąc dwa trzeba tego wipa zrobić żeby działało to jako tako. "

Weź mi wyjaśnij proszę, czemu mi się takie rzeczy nie dzieją? :(

Magnum 44   17 #25 29.03.2016 18:56

@AntyHaker Jaką apkę do synchronizacji zdjęć z kontaktami z FB masz na telefonie? Ja mam teraz LG G3 i strasznie mi tego brakuje -_- A ręcznie nie zamierzam zmieniać profilowych xD

Darthnorbe   13 #26 29.03.2016 19:16

@takiktoś: Może nic nie robisz na telefonie albo po prostu tylko z niego dzwonisz. Ja miałem w swoim życiu już z 50 telefonów i wiem o czym mówię, wszystko na androidzie poniżej 2gb ram tak ma do siebie.

msnet   19 #27 29.03.2016 19:19

@Hajime: Bo interfejs Samsunga jest do niczego. Mi się podoba to, co oferuje LG.

takiktoś   11 #28 29.03.2016 22:37

@Darthnorbe: W gry gram bez problemów (oczywiście nie te mocno wymagające, te popularne jak Clash Royale, Dungeon Quest, Clash of Clans), używam Messengera, FB Lite (przez mały pakiet), oraz kupę mniejszych apek, zużywam całą dostępną pamięć na apki. Snapek 200 i 1 GB ramu. Pytam poważnie, co jest nie tak z moim tel? xD

AntyHaker   18 #29 29.03.2016 22:42

@xomo_pl: Lepiej ciesz się, że oceniam Androida wyłącznie przez pryzmat tego modelu - inaczej byłoby z tym wpisem znacznie gorzej. Ostatnio małej nerwicy dostałem jak musiałem na LG G2 Mini, należącym do rodzicielki, coś zrobić. Nie mam zamiaru szukać "najlepszego softu" - jeśli coś na 3 nie działa, to raczej już nie będzie. Zresztą, wspominałem we wpisie, że z innymi urządzeniami działa - tak jak i na nim, lecz tylko z poziomu TWRP lub po sformatowaniu go na NTFS ...

Co do drugiej części - zdaje sobie z tego sprawę :P

@Darthnorbe 1. Tragedii nie ma, SwiftKey ma dobry słownik, wiec zazwyczaj sobie tylko kolejne słowa wybieram.
2. Nawet mi o L925 nie przypominaj, bo mnie krew zaleje :P Jak na razie posiłkuję się Greenify i nie widzę różnicy zbytniej między zainstalowaną a odinstalowaną apką do FB - też nie trawię tej wersji Lite.
3. Mi ten pendrive tylko z tym Xiaomi nie chce współgrać - choć w pewnych scenariuszach działa bez zająknięcia, o czym we wpisie wspominam.

@pcmasterrace Fakt, strukturę plików mają podobną, ale od mobilnego systemu wymagam mimo wszystko wygody. Jeśli zaś chodzi o konfigurowanie przycisków - faktycznie jest taka opcja, ale z moim zestawem słuchawkowym nie współgra :P

Co do ostatniego - zobaczę co po BUILD 2016 pokażą i może się skuszę z instalacją ^^


@msnet Fakt, LG ma dość schludną nakładkę graficzną, lecz nie zawsze tak było. Na pewno cieszy fakt jej dużej płynności, czego taki TouchWiz przykładowo nie przejawia.

@dthlfwp Raczej problem Androida - już nie przesadzajmy. Na WP i Win10 jakoś bez problemu działają. Co do konta MS - to jest unikanie problemu, a nie jego eliminacja. Fakt, rozważałem taką opcję, ale jednak nie chcę. Microsoft Account w moim przypadku to nie tylko kontakty, a nie chce mi się przenosić.

@Semtex Dlaczego od razu na Prima Aprilis? Same fakty :P
Z mobilnym Windowsem mam podobnie - w ogóle tak ostatnio myślałem sobie, iż wielka szkoda, że Microsoft porzucił ideę Live Lockscreen. No chyba, że dalej to rozwijają i ja o czymś nie wiem :s

@Lawstorant Dzięki za poradę z dzwonkiem - rzeczywiście działa.
Skoro słuchawki są problemem z samym urządzeniem, to dlaczego na MIUI mimo wszystko jakoś one funkcjonowały? To samo przy OTG - dlaczego z poziomu TWRP oraz tego Paragona działa on bez problemu, hmm? Co do kontaktów - pewnie i są, ale oficjalne rozwiązanie jest niewystarczające jak dla mnie.

@Farkas Dziękuję - każdy w końcu kiedyś dojrzewa i zaczyna spokojniej spoglądać na otaczający świat :D

Wiesz, z tą baterią to może być taka ułuda, bo w końcu aplikacje średnio w tle chcą działać i w ogóle są ciut zacofane - choć kto wie ^^

Co do ostatniego - takie bajery dopiero w Androidzie N >>> http://www.androidpolice.com/2016/03/28/android-n-feature-spotlight-switching-co.../ ^^

@halwiefal Fajne nie fajne, wyłączyłem od razu - jakoś nie mogę się do tych asystentów przekonać. Nie ma w nich nic co mogłoby mnie przyciągnąć. No może od biedy mógłbym korzystać z Cortany, bo jest trochę bardziej rozbudowana i wspiera Windows 10 - no ale ona znów nie działa w Polsce, więc problem z głowy.

@Magnum 44 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.syncme.syncmeapp ale jak pisałem - idealnie to ona nie działa. Sęk w tym, że ona jedyna w ogóle jako tako chce działać xD

@takiktoś Może się na tym znasz i temu zapobiegasz, może korzystasz z mocniejszych sprzętów, może zmieniasz często ROMy. O ile sam długo wzbraniałem się przed Androidem, o tyle widziałem jak on potrafi działać na urządzeniach znajomych - gwarantuję, że potrafi zwolnić i to ostro.

Autor edytował komentarz.
Darthnorbe   13 #30 30.03.2016 00:21

@takiktoś: Hmm coś nie tak :D

tylko_prawda   11 #31 30.03.2016 07:23

@AlbatrosZippa: Kafle są bardziej innowacyjne, zwłaszcza te "interaktywne" :P

@xomo_pl: Tak jest, było i będzie. Po co mają Cię zachęcać do zmiany, to ty powinieneś się sam zachęcić :P

@halwiefal: Tak, Now jest świetne. Myli się tylko w jednym słowie na trzy (spróbuj wyszukać w j. polskim Motion Detector Pro, mi odczytuje jako Motor De Traktor Pro).
Szkoda, że Now nie jest Open Source - przydałby mi się program do generowania śmieci na dysku. Szpiegowanie musi być bardzo wydajne.

LordRuthwen   6 #32 30.03.2016 09:14

Ja też kupiłem Xiaomi i leży teraz w domu, jakoś nie mogłem się przesiąść z wiekowej już Lumii 520. System MS mi po prostu leży a andek nie.
Jako zawodowy Sysadmin (linuksyyyyy) mam na telefonie Windows Phone i nie żałuję tego wyboru (przeszedłem 3 lata temu z Androida), owszem, brakuje mi tu np snapchata, ale miałem już dość szukania tej jednej właściwej spośród pierdyliarda aplikacji dostępnych w sklepie.
Żona tak samo, chciałem jej Xiaomi dać, telefon jej się podoba, ładnie działa, ale (i tu uwaga!), pewne aplikacje, których ona używa, na Androidzie są gorsze i mniej funkcjonalne niż na WP (Lumia 920).
Zgadzam się, że klawiatura i swipe z WP wymiata.
Poza tym dla eksperymentu dałem kiedyś atechnicznej osobie sformatowany telefon z WP, nie miała najmniejszych problemów z konfiguracją i dostosowaniem ustawień, natomiast problemy te się pojawiły przy próbie użytkowania czystego andka.

Do tego przejście między telefonami z WP jest bajecznie proste - robisz backup na jednym, przekładasz kartę do drugiego, spinasz go z kontem i sam pyta czy przywrócić backup - masz wszystko - aplikacje, dzwonki, ustawienia...

Jedynym mankamentem dla mnie jest BRAK możliwości przerzucenia backupu aplikacji WhatsApp z/na telefon WP bez karty SD, aplikacja zapisuje i czyta backupy z systemspace zamiast z userspace. Programiści nie pomyśleli ale oni nie widzą problemu...(zgłaszałem)

karroryfer   7 #33 30.03.2016 14:59

Mi4 ma przeciętny aparat ? - w porównaniu z czym ? Lumią 735 ? no bez jaj

AntyHaker   18 #34 30.03.2016 16:13

@LordRuthwen: Dlatego mam Mi4 i jak mnie złapie wena to sobie Windows 10 wgram ^^

A co do reszty - zgadzam się.

@karroryfer W porównaniu z czymkolwiek chcesz ^^

Autor edytował komentarz.
takiktoś   11 #35 30.03.2016 21:28

@AntyHaker: "Snapek 200 i 1 GB ramu." Czytaj do końca. :D I przymierzam się do zastosowania nieoficjalnego CM 12 na mój telefon ale jestem leniem i póki co zostaje przy stocku. Mój telefon od czasu kupna "wipa" nie widział. :P

takiktoś   11 #36 30.03.2016 21:29

@Darthnorbe: Mój telefon jest tak zły, że aż dobry? :D

Darthnorbe   13 #37 30.03.2016 21:49

@takiktoś: Wyjątek potwierdza regułę. Znajdzie się taki telefon co dobrze działa na androidzie z 1gb ram oraz taki co źle działa na WP

takiktoś   11 #38 30.03.2016 22:10

@Darthnorbe: LG L Fino - żeby nie było, że o jakimś fikcyjnym opowiadam. ;)

Ogólnie to u moich znajomych króluje właśnie LG. Nikt nie narzeka na zwalnianie, nawet na tych z pamięcią operacyjną jak ja. Może jakimś cudem LG robi dobrze zopymalizowaną nakładkę czy coś... licho wie. :P

Darthnorbe   13 #39 30.03.2016 22:27

@takiktoś: Jak LG zoptymalizowało nakładkę to dokładnie wiem, miałem G flex 2 i się go po miesiącu pozbyłem bo pomimo baterii 3000mAh telefon nie był w stanie wytrzymać do wieczora. Już się boję co jest na słabszych telefonach.

I to że coś króluje wśród znajomych nie jest żadnym wyznacznikiem, jeszcze rok temu większość znajomych u mnie miało samsungi, bo są najlepsze, przecież tak cały świat mówi. Szkoda tylko że jak coś się działo to z płaczem do mnie lecieli. Poleciłem inne sprzęty i działają o niebo lepiej.

Autor edytował komentarz.
takiktoś   11 #40 30.03.2016 22:38

@Darthnorbe: > nakładka
> zjadanie baterii

Nie no, odleciałeś. G Flex 2 ma spory wyświetlacz OLED, konkretny procesor, wszystko zużywa mnóstwo prądu. Poza tym, rozejrzałem się tu i tam i jakoś do 1,5 dnia się da go utrzymać.

zybartek   4 #41 30.03.2016 22:45

Dobry wpis. Również przesiadłem się z WP na Androida, i jest o niebo lepiej. Używam teraz Huawei P8 Lite. Co do klawiatury - od zawsze Swift Key, wg mnie najlepsza na system Android.

Darthnorbe   13 #42 30.03.2016 22:47

@takiktoś: No. Więc widzisz jak to jest. Zapowiedzi na 1.5 dnia a w rzeczywistości masz 10h.
Jak wytłumaczysz mi że np taka lumia z 6calowym ekranem może działać 3 dni?
Android po prostu nie umie zarządzać baterią i to Ci powie każdy kto używał czegoś innego.

AntyHaker   18 #43 31.03.2016 16:05

@takiktoś: Zwyczajne szczęście nowicjusza - mam akurat LG Fino u jednej znajomej i potwierdzić nie mogę tego co wypisujesz. A już na pewno nie mogę tego uogólnić do wszystkich modeli LG - owszem, nakładkę mają dobrą, ale bez przesady.

@zybartek Nie, nie jest o wiele lepiej. Jest po prostu inaczej.

zybartek   4 #44 02.04.2016 19:56

@AntyHaker: W mojej opinii jest o niebo lepiej. Nie jestem fanem Androida, póki co nie stać mnie na urządzenia Apple, więc do niego nie mam porównania, ale jakość aplikacji i otwartość systemu zdecydowanie w Androidzie - WEDŁUG MNIE jest półkę wyżej.

Przepraszam za drukowane litery, aleale nie lubię jak ktoś mówi mimi, iż wie lepiej co myślę.

AntyHaker   18 #45 03.04.2016 00:50

@zybartek: Phi, czyli nie mam prawa pisać, iż nie jest o niebo lepiej, bo Ty wiesz swoje? Nie żartuj sobie nawet.

zybartek   4 #46 03.04.2016 12:15

@antyhaker :)

Krotock   8 #47 04.04.2016 19:36

Przeciętny użyszkodnik smartfona potrzebuje sprawnie działających i aktualnych aplikacji tj. Facebook, Instagram, Snapchat, Spotify, YouTube itp. Szeroka baza gier również nie zaszkodzi, a i multiwindow, czy wspomniane bombelki nie są bez znaczenia. Nie wiem jak jest obecnie, ale gdy jeszcze rok temu używałem Lumii 925, to Instagram był w fazie BETA, Snapchata nie było a jego nieoficjalna wersja została wyrzucona ze sklepu. Dobrze działającego YT również trudno było znaleźć, szczególnie wśród darmowych aplikacji. O grach już nawet nie wspomnę... Do tej pory mobilnego Windowsa po macoszemu traktuje nawet sam MS.

Swoją drogą co za czasy, by zaletą Androida względem Windowsa były... okienka :). No może w nakładce ma je niewielu, ale można znaleźć zewnętrzne aplikacje, które je obsługują (np. Viral dla YouTube).