Apple ułatwia odzyskiwanie Liona z USB

09.08.2011 12:08, Autor: Michał Majchrzycki (mmaj), Kategoria: News
NewsImage

Apple wydał narzędzie przeznaczone do tworzenia partycji odzyskiwania OS X Liona na urządzeniu USB. W ten sposób użytkownicy systemu otrzymują dodatkową możliwość jego instalacji.

Lion Recovery Disk Assistant, bo tak nazywa się wprowadzone narzędzie, dostępny jest przede wszystkim dla osób, które już korzystają z najnowszego systemu firmy Apple. Umożliwia on instalację partycji odzyskiwania systemu (Lion Recovery) na zewnętrznym nośniku. Narzędzie przyda się głównie w przypadku problemów z dyskiem - na przykład podczas wymiany dysku twardego. Za pomocą Lion Recovery Disk Assistant w urządzeniu USB możemy też na przykład uruchomić przeglądarkę Safari czy edytor tekstu. Co ciekawe, narzędzie można również wykorzystać w innych komputerach, w których nie był instalowany OS X Lion. Lion Recovery Disk Assistant może też być wykorzystany do tak zwanej „czystej” instalacji systemu.

Przypomnijmy, że OS X Lion dostępny jest obecnie jedynie za pośrednictwem e-sklepu Mac App Store. W ten sposób firma Apple wyeliminowała konieczność zakupu pudełkowej wersji oprogramowania, ale też wprowadziła sporo uciążliwych ograniczeń. Użytkownicy narzekają przede wszystkim na konieczność posiadania poprzedniej wersji systemu - Snow Leoparda. W starszych bowiem wydaniach oprogramowania nie można korzystać z e-sklepu Mac App Store. Wprowadzenie narzędzia Lion Recovery Disk Assistant może otworzyć ścieżkę do ominięcia tego problemu.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (24)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 09.08.2011 12:20#1

No i fajnie. Lion LiveUSB.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Martien | 09.08.2011 12:24#2

sunbeam96@Pewnie niebawem pojawi się w necie taka wersja ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GizmoOS | 09.08.2011 12:25#3

Świetna sprawa i z pewnością będzie przydatna dla wszystkich, ale najbardziej dla serii slim Macbook Air gdzie nie ma napędu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 09.08.2011 12:46#4

@GizmoOS

"...ale najbardziej dla serii slim Macbook Air gdzie nie ma napędu."

Rozumiem, że w nowych Macach Mini jest? :-)

Avatar
Ronxin (niezalogowany) | 09.08.2011 12:48#5

Kiedy mają zamiar wydać poprawki. Teraz to system jeden wielki niewypał.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 09.08.2011 12:49#6

@GizmoOS

Zresztą jakie znaczenie ma posiadanie lub nie napędu optycznego, skoro system i tak nie jest sprzedawany na krążku?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GizmoOS | 09.08.2011 13:38#7

@wolf94
Tu masz rację... cała polityka sprzedaży OSX i łączonej tranzakcji z Macbook bez prawa wyboru innego sprzętu na którym OS możesz legalnie zainstalować-używać raczej zakrawa na kpinę z ludzi.
A cichy układ takich praktyk o zabarwieniu monopolistycznym i brak kar dla Apple powoduje takie wypaczenia na rynku... jak brak sprzedaży fizycznego krążka dvd z OSX lub inne dziwne zmiany aby kontrolować co kupujemy i używamy od Apple.
Reasumując trochę nie rozumiem takich praktyk i takiej sprzedaży... wielokrotnie programy i system na cd/dvd był mi pomocny i ratował sytuację odzyskania mojej kupionej właśności-licencji jak nie było możliwości połaczenia z netem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kriters64 | 09.08.2011 13:57#8

Właśnie zrobiłem partycję odzyskiwania na penie który to do niczego już nie będzie przydatny poza tym do czego został przeznaczony, więc pozostało go wrzucić w kąt i mieć nadzieję że kiedy będzie potrzebny to go odnajdę, swoją drogą to nośnik w cenie systemu :)

Avatar
michalek.1 (niezalogowany) | 09.08.2011 15:06#9

@GizmoOS idąc tym Twoim głupawym tropem producenci telefonów z androidem też powinni dawać system na krążku i dawać możliwość jego instalacji na innym sprzęcie. Tylko po co skoro nie będzie on działał? Zastanów się co piszesz... Wracaj tym czasem do średniowiecza i kuj miecze, bo po co korzystać z broni palnej. Nie potrzebna mi walająca się płyta skoro mogę system sobie pobrać a teraz jeszcze w dodatku utworzyć ratunkowego pena.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
miisoo | 09.08.2011 15:54#10

@michalek.1 -ciekawe co zrobisz gdy znajdziesz się w miejscu bez stełego i szybkiego internetu. Uwierz, takie miejsca istnieją.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GizmoOS | 09.08.2011 16:25#11

@"michalek.1 "
Ciekawe jak będziesz pobierał ten system lub recovery 4-10GB na łaczu mobilnym szybkosć EDGE/GPRS lub zero netu jak będzie taka potrzeba.
Bawią mnie tacy jak Ty którym nawet żal na net i połaczenia w komórce to pakiecik za 5zł. na sms :D.
Poczytaj sobie fakty jak wygląda internet w Polsce i jak to wygląda w praktyce a nie reklamach... nawet Areo2 które ma być darmowe daje ciała i już oszukują a szybkość marna tylko w dużych miastach.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
65xe | 09.08.2011 16:31#12

Zawsze można wozić instalkę Snow Leoparda, a po dotarciu do szybkiego neta dociągnąć Liona. Jeszcze jakiś problem?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kubus94 | 09.08.2011 16:42#13

@65xe

Jest... Bo nie chce myśleć co by sie działo gdyby Microsoft kazał posiadać Viste przed instalacja Sevena... Wy i tak narzekacie na licencje jakie ma Microsoft a są one tysiac krotnie lepsze od tych, które daje Apple...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GizmoOS | 09.08.2011 16:49#14

@"65xe
Proponuję jeszcze zabierać wszystkie zeszyty z poprzedniego roku na wyjazd aby mieć komplet info. jak zapomnisz książki :)

Myślisz że po szybki net aby ściagać system na macbookAir 4-10GB każdy pojedzie do dużego miasta jak na wsi lub małych miasteczkach to TP ledwo 1Mb/S i ile czasu to będziesz pobierał....
Kilka dni temu była aktualizacja QT7.7 (56MB) na modemie Play zrywało pobieranie za przekroczony czas.Po 3 próbach i straconym czasie pobrałem z kablowego łacza Aster w domu.
Tak wygląda prawda jak się ściąga-aktualizuje coś na mobilnym necie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
65xe | 09.08.2011 17:07#15

Aktualizacje na wszystkich systemach ważą od kilku do kilkudziesięciu mega. Nie jest to nic dziwnego. Po instalacji Windy jest kilkaset MB poprawek.

Nie chce mi się wierzyć, że wozicie ze sobą instalkę Windy, dysk z backupem, pobrane aktualizacje i wszystkie sterowniki. Litości...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
65xe | 09.08.2011 17:09#16

@kubus94

Nie musisz mieć SnowLeoparda aby zainstalować Liona, m.in. dzięki programowi opisanemu w komentowanym artykule. Wystarczy mieć backup z TimeMachine i masz cały system z powrotem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kubus94 | 09.08.2011 17:42#17

OK pięknie... tylko, przy pierwszej instalacji należy zrobić update.

A co jeśli ktoś nie chce aktualizować systemu, tylko zainstalować go od zera na nowo? Musi wykonać następujące kroki - zainstalować Mac OS X Snow Leopard w wersji 10.6.3, zaktualizować go do 10.6.8, po czym zaktualizować go do 10.7. I dopiero wtedy może korzystać z nowego systemu.

Jakby nie można było w momencie premiery wypuścić pendrive z tym systemem, równocześnie z premierą w Mac App Store...

Avatar
łyssy (niezalogowany) | 09.08.2011 18:27#18

@kubus94
Użytkownikom Liona sprawa jest znana, wcale nie trzeba realizować twojego scenariusza. Tak więc:
- kupujemy Liona i ściągamy go z AppStore.
- znajdujemy paczkę instalacyjną Mac OS X Lion
- klikając prawym klawiszem myszy wybieramy „Pokaż zawartość pakietu”.
- znajdujemy folder "SharedSupport" i kopiujemy na pendrive plik "InstallESD.dmg" – jest to obraz dysku instalacyjnego.

Z takiego pendriva możemy na "czystym dysku" zainstalować OSX 10.7 Lion (bez potrzeby posiadania na dysku 10.6 SL)...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GizmoOS | 09.08.2011 18:57#19

@"65xe"
Moim zdaniem albo czegoś nie rozumiesz albo jak inni fanboys udajesz że jest ok. jak wszystkich Apple robi w wałka i wprowadza dziwne metody korzystania z OSX/iOS
Moim zdaniem jest szybciej i taniej zainstalować system z fizycznego dvd/sdhc i potem tylko aktualizacja-rejestracja niż ściąganie pliku systemu z netu a po instalacji ponowna aktualizacja i koszty za net a już o dostępności i szybkości nie wspomnę... gorzej jak będziesz miał mobilny net to może się okazać jak w moim przypadku że żadnej aktualizacji nie zrobisz a tym bardziej nie ściągniesz pliku całego systemu przy tak wolnym połączeniu.

Dlatego wolę od MS system i zero problemów z możliwością instalacji na moim wybranym laptopie niż ograniczenia Apple co do kupionego systemu i kpiny z kupującego OSX.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
brightophidia | 09.08.2011 19:55#20

nie bardzo rozumiem wasze problemy. Gdy już raz kupisz(ściągniesz z AppStore) Max OS Lion to przecież możesz spokojnie wypalić to bootowalnej płytce, nagrać na pendrivie czy dysku zewnętrznym USB i instalować na zupełnie czystym dysku system na nowo. Prościej chyba się nie da już. Uczepiliście się tego Appla jakby dla sportu chyba :)

Avatar
Do_Wszystkich (niezalogowany) | 09.08.2011 21:46#21

Analfabetyzm wtórny nie jest obcy Waszej dyskusji.

Gdy już raz zaktualizujesz system do najnowszej wersji, tworzysz ten właśnie wspomniany Lion USB i potem już w przyszłości INSTALUJESZ SYSTEM BEZPOŚREDNIO Z NIEGO NA CZYSTY DYSK.

To chyba nawet prościej i bardziej dostępnie (na urządzeniach bez napędu także) niż Windows z płyty.

Przecież jest wyraźnie napisane, ale wy zapewne nie czytacie tylko od razu plujecie jadem.

"Lion Recovery Disk Assistant może też być wykorzystany do tak zwanej „czystej” instalacji systemu."

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kriters64 | 09.08.2011 23:04#22

Potwierdzam słowa spoprzednika, na dysku usb po uruchomieniu komputera z przytrzymaniem klawisza opcja i wybraniu dysku recovery, jest opcja instalacji liona cza czysto, więc nie rozumiem w czym macie problem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
redelek | 10.08.2011 8:03#23

Super sprawa. Bardzo się cieszę że Apple pamięta jednak o użytkownikach i stara się wprowadzić poprawki i usprawnienia. Nie zgodzę się tu z kilkoma osobami @kubus94 po pierwsze licencje M$ są bardziej restrykcyjne i w 80% ludzie używają nielegalnego oprogramowania. Wybacz aktualizacja MacOS w porównaniu do aktualizacji M$ do "pikuś". Każdy próbuje nowych rozwiązań. Apple chociaż coś robi. Zrobił system i rozwiązuje jego problemy. M$ robi system i czeka aż ludzie sami sobie poradzą lub odejdą do MacOS.
Zadzwoń na infolinię microsoft i uzyskaj pomoc jako zwykły użytkownik. Jak się połączysz to pogadasz za zwykłym użytkownikiem. M$ to żenada choć systemy XP i Seven piszą się super. Jeszcze co do łącza nikogo już nie interesuje że nie masz lub że masz EDGE - to się nazywa przyroda :))) ufff chyba nie przejdzie za długie :)

Avatar
RudyMac (niezalogowany) | 18.08.2011 0:52#24

Ale wy psioczycie, pokazcie mi windowsa 7 za 99zl i to w dodatku do 5 komputerow ... Brak??
Jak byscie czytali co pisze apple to byscie wiedzieli ze jak sciagniecie sobie Liona z apps to mozecie sobie zrobic sami czy plyte czy na usb... Ja zrobilem sobie na usb 8gb i sie ciesze...
Moim zdaniem jest to kolejny krok na przod czyli eliminacja dyskow optycznych...
Kiedys windows 3.11 czy 95 byl na dyskietkach, do 3.11 bylo 10dyskietek a do 95 zdaje sie 18... Tak samo psioczycie na partcje odzyskiwania... Win 98 mial ja na 4 dyskietkach... Xp trzeba samemu doinstalowac... Ponadto instalacja z usb jest zdecydowanie szybsza niz z dvd... Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test: PocketBook Pro 612

Biblioteka w kieszeni
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av