Aptana Studio 3.0 beta wydane

13.06.2010 19:50, Autor: Wojciech Cybulski (Nicolass), Kategoria: News
NewsImage

Ukazała się wersja beta Aptana Studio 3.0 - środowiska IDE przeznaczonego do tworzenia stron internetowych intensywnie wykorzystujących takie technologie jak AJAX czy JavaScript.

Aptana Studio 3 jest wydaniem łączącym funkcje obecne do tej pory w dwóch oddzielnych produktach - Aptana Studio do tworzenia stron internetowych z wykorzystaniem technologii HTML, CSS i JavaScript oraz RadRails do budowania aplikacji webowych działających po stronie serwera. Aptana Studio 3 zostało wyposażone w edytor kodu m.in. dla HTML, CSS, JavaScript, Ruby i ERB, funkcję content assist dla HTML, CSS i JavaScript, widok konspektu prezentujący strukturę edytowanego dokumentu oraz bardzo funkcjonalną wyszukiwarkę. W Aptana Studio 3 znajdziemy także środowisko skryptowe Ruble z obsługą edycji tekstu oraz debugger języka Ruby. Z informacji o wydaniu wynika, że część nowości zaplanowanych w finalnej wersji Studio 3 nie znalazła się w wydaniu beta. Zabrakło między innymi debugowania kodu JavaScript, funkcji content assist dla Ruby i PHP, możliwości synchronizacji stron poprzez FTP oraz wbudowanej w program dokumentacji. Funkcje te zostaną wprowadzone w kolejnych wydaniach Aptana Studio 3.0.

Aptana Studio 3.0 beta można pobrać z naszego vortalu w wersjach dla Windows, Linux i MacOS X. Należy pamiętać, że jest to wydanie testowe i może działać potencjalnie niestabilnie.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (40)  

Avatar
Damia (niezalogowany) | 13.06.2010 20:07#1

Eee tam, mi do szczecia wystarczy jedynie zwykly notatnik z kolorowaniem kodu, tj Geany ;) Rozbudowane IDE do tworzenia stron przydaje sie zazwyczaj poczatkujacym webmajsterom.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wszerad | 13.06.2010 20:10#2

BETA? Na stronie nic co wskazywało by że to beta nie znalazłem... Na głównej wyświetla się Aptana Studio 3.0.0 Download i po wejściu wygląda, że to finalna. A może chodziło że jest to jeszcze nie w pełni gotowa wersja ale już jako finalna?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mr47 | 13.06.2010 21:08#3

@Damia

Więc oprogramowanie na poziomie Adobe Dreamweaver jest dla początkujących?

Owszem, sam do pisania prostych "stronek", a bardziej do drobnych poprawek używam softu typu Notepadd++ (za całym szacunkiem dla tego edytora ;)) ale kiedy w grę wchodzi większy kawałek do napisania Dreamweaver znacznie przyspiesza pracę.


Wg mnie Aptana to jedno z najlepszych bezpłatnych środowisk dla web developerów.

Avatar
Heinrich (niezalogowany) | 13.06.2010 21:25#4

Bluefish jest przyzwoity i sam z niego korzystalem. To rozwiazanie posrednie pomiedze klasycznym edytorem, a IDE.

Avatar
kintoki (niezalogowany) | 13.06.2010 21:50#5

Wole Netbeansa :P

Avatar
m$ pany (niezalogowany) | 13.06.2010 22:04#6

@Damia (niezalogowany)
Ale pojechałeś, a czy wiesz, że korzystanie ze zwykłego notatnika z kolorowaniem kodu to starta czasu i pieniędzy (jeśli robisz dla siebie, a jak dla klienta to nazwałbym to okradaniem go), ok do layout'a może starczy, a do reszty to bez intellisense i debuggera nie ruszam.

Avatar
mar_o (niezalogowany) | 13.06.2010 22:26#7

@Damia Mylisz się i to bardzo. Jest dokładnie na odwrót. Właśnie początkujący, którzy myślą że już zjedli wszelkie rozumy chwalą się jacy to "twardziele" i w notatniku strony trzaskają. Jak się zacznie robić naprawdę większe projekty, nie korzystanie z narzędzi do tego przeznaczonych jest już głupotą i stratą czasu.

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 13.06.2010 22:27#8

Ktoś po prostu puścił kiedyś nieopatrznie taką kompletnie kretyńską famę, że w notatniku to piszą pro webmasterzy. Rozlazło się toto po internecie i teraz żółtodzioby masturbują się tym, że oni to "tworzą strony" w notatniku. Mało tego, jak ktoś pyta o IDE to zwykli, rzeczony notatnik polecać.

Avatar
anin (niezalogowany) | 13.06.2010 22:51#9

Tak, to było jedno z lepszych IDE for me. Ale od kiedy zaprzestali wsparcie dla PHP, mam ich głęboko...

Avatar
Damia (niezalogowany) | 13.06.2010 22:56#10

Dreamweaver'a uzywalem jeszcze kiedy wychodzil z reki Macromedia ostatni raz pracowalem na nim w wersji CS3. To IDE samo w sobie przydalo mi sie jedynie do CSS, kolejny TOPORNY WYSIWYG dla leni korzystajacych z autouzupelniania i kliknij-przeciagnij. Na niczym innym mi sie nie pracuje lepiej jak na lekkim notatniku ktory moge dostosowac DO WLASNEJ OSOBY, bez zbednych pierdol zasypujacych ekran. m$ pany (niezalogowany) nie wiem w jakim kontekscie mowisz o okradaniu klienta, rozwin to prosze... Nie wazne czego bys uzywal czy to najprostrzy notatnik czy kombaj, wazne sa umiejetnosci a takie toporne IDE w niczym mi osobiscie nie pomaga.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
borzole | 13.06.2010 22:57#11

...zacznijmy od tego, że Geany to nie jest zwykły notatnik :) Może nie produkuje 300 linii kodu jednym kliknięciem, ale nadaje się do małych projektów. Jasne, że duże IDE są fajne, ale czasem nie warto wyskakiwać z armatą na muchę.

Avatar
mar_o (niezalogowany) | 13.06.2010 23:53#12

@borzole Co do Geany to wszystko ok. Ale stwierdzenie że ..."Rozbudowane IDE do tworzenia stron przydaje sie zazwyczaj poczatkujacym webmajsterom." jest bzdurą. Owszem początkujący mają tendencję do wyciągania armaty, bo myślą że się wszystko samo zrobi co nie jest prawdą. Żeby wykorzystać choć połowę możliwości tych narzędzi trzeba już się nieźle znać na programowaniu. Tworzenie rozbudowanych projektów bez rozbudowanych IDE jest prawie nie możliwe do zrealizowania, a przynajmniej diametralnie skracają czas pracy nad projektem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gitma-Dżones ;< | 14.06.2010 0:33#13

1. Geany produkuje 300 linii kodu jednym(dwoma) kliknięciem za pomocą: Narzędzia / Conf. Files / Snippets. Tworzenie w miarę zaawansowanego layoutu zajmuje mniej niż minutę.

2. Geany jest bardzo szybki. Aptana i Dreamweaver to są dwie mulaste krowy. Więc dla mnie te dwa są stratą czasu/okradaniem klienta.

3. Wykorzystuję Geany do wszystkich projektów. Debugging wykonują inne narzędzia. Coś takiego jak intellisense Geany posiada, ale ja częściej wykorzystuję snippety.

4. A i tak najlepszy jest VIM ;<

Avatar
robert-km (niezalogowany) | 14.06.2010 1:18#14

@Gitma-Dżones: VIM tez posiada snippety i szablony. Polecam dodatek cVim

Avatar
Damia (niezalogowany) | 14.06.2010 2:05#15

Aptana jest napisany w javie, nie wiem jak 3 ale 2 zjadala na sucho ponad 100mb RAMu, Geany nie lapie mi sie nawet do pierwszej 5 w zuzyciu pamieci, a wszystko co moge wykonac w takim "ubogim" srodowisku zrobie nie gorzej niz w IDE-klocu.

mar_o (niezalogowany) "Tworzenie rozbudowanych projektów bez rozbudowanych IDE jest prawie nie możliwe do zrealizowania"
Jak rozbudowany, w sensie system operacyjny w HTMLu? Jak zyje i tworze strony to jeszcze sie nie spotkalem z takim zjawiskiem, ubogich IDE uzywam z wygody.

m$ pany (niezalogowany) "bez intellisense i debuggera nie ruszam"
Najwidoczniej dla tego powinienes uzywac takich klocow. Ale patrzac na to trzezwym okiem, jezyki ktorych uzywam znam bardzo dobrze, nie potrzebne mi autouzupelnianie - ktore defacto wcale nie przyspiesza pracy, debugowanie rowniez nie jest mi potrzebne z rownie podobnego powodu co intellisense, HTML i CSS validuje przez W3C kiedy koncze prace, tylko po to zeby sie upewnic ze bykow nie ma, JS i PHP i tak trzeba recznie sprawdzic bo to ze bledu nie ma, nie oznacza ze skrypt wykonuje to co powinien ;) Klikniecie refresh w przegladarce nie rozni sie niczym od przycisku build w WYSIWYGu, a debuggery to juz tak na marginesie, to sie wlasne robi...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 14.06.2010 8:26#16

Aptana Studio 3 wyszła teraz? Ja mam wersję 3 od maja. Jak to możliwe?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 14.06.2010 8:29#17

@Damia
Programy pewnie tez piszesz w notatniku? :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Shinu | 14.06.2010 9:40#18

W moim przypadku, Aptana 2 ustąpiła miejsca NetBeans 6.8 i wątpię, aby trójka wygryzła NB 6.9

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MoroS | 14.06.2010 10:05#19

@Damia, żyjemy w takich czasach, gdzie ilość pamięci RAM nie jest bynajmniej problemem. Sama przeglądarka potrafi lekką ręką zjeść ponad 100MB (nie mówię tutaj o żadnej konkretnej, ogólnie parę z tych najpopularniejszych tak robi). Druga sprawa: jak można narzędzie typu notatnik dostosować do własnych potrzeb? Tego typu programy z reguły są najmniej konfigurowalne (a jeżeli są bardzo konfigurowalne, to już z natury bliżej im do IDE niż do zwykłego notatnika).
Poza tym wydajesz się prezentować podejście "jestem hardcorem, piszę strony w notatniku", co jest po prostu nonsensem i przeżytkiem sprzed co najmniej 5 lat. Pisanie w notatniku, bez IntelliSense i innych tego typu mechanizmów to najprostsza strata czasu swojego i potencjalnych klientów (powstały właśnie po to, żeby przyspieszyć pracę). W dzisiejszych czasach dysponujemy taką mocą obliczeniową oraz taką ilością pamięci RAM, że nie powinniśmy się nawet zastanawiać, czy uprawiać web'owy masochizm w notatniku, czy przyspieszyć i uprzyjemnić sobie pracę w IDE.
Sam tworząc GUI do różnych aplikacji przeważnie używam jakiegoś IDE do stworzenia koncepcji, ewentualnie później odpalam Smultron (czy inne rozwiązanie typu notatnik + kolorowanie składni), żeby posprzątać trochę w wygenerowanym HTML'u (jeżeli w ogóle zachodzi taka potrzebna).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sWeeT-Dżola ;) | 14.06.2010 10:08#20

Ja używam Microsoft Expression Studio i jest dużo lepsze jak dla mnie od Dreama :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MoroS | 14.06.2010 10:09#21

A tak przy okazji do jednego z postów powyżej: Aptana w wersji 3.0 bazuje na Eclipse RCP, czyli jak ktoś już wspomniał: jest napisana w Java'ie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Tomek_1980 | 14.06.2010 10:17#22

Ja używam Joomla i jak dla mnie jest super. No, ale jak ktoś stosuje inne rozwiązania to ok.

Avatar
Readthis (niezalogowany) | 14.06.2010 10:22#23

Popieram @Damia ! :) Pisze strony internetowe od 12 lat miałem okazje pracować już na różnych środowiskach i przy wielu olbrzymich projektach i niejednokrotnie stwierdzałem że poczciwy prosty notepad++ nie miał sobie równych jest extremalnie szybki ze względu na swoją prostote, praza na wielu plikach, kolorowanie skladni wszystko co niezbędne jest to co zbędne nie ma :) Sporadycznie przydają się większe narzędzia, ale każdy pisze w czym mu wygodnie i szybko.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
borzole | 14.06.2010 10:31#24

Nie wiem jak Aptana, ale Eclipse się kompiluje pod gcj (!) i żegnaj java. Swoją drogą, nie wyobrażam sobie napisania czegokolwiek w java bez dużego ide.

@ Gitma-Dżones ;<
300 linijkowa wstawka w geany to nie lada sztuka (sposób zapisu), ja się hamuję na takich ~10 linii

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 14.06.2010 10:49#25

@Readthis
jestes pewien, że coś takiego jak http://www.sciencedaily.com/ tez bys pisał w notatniku?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 14.06.2010 10:52#26

Prosze redakcję o wyjaśnienie, dlaczego pojawiła sie wersja Aptana Studio 3, a ja tą wersje mam juz od miesiąca?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sWeeT-Dżola ;) | 14.06.2010 10:58#27

@Readthis
Nie ufaj rodzicom, zrób się sam - w notatniku!

Nie rozumie ludzi którzy na siłę idą trudniejszą drogą do celu w przypadku gdy prostsza jest dostępna :)

Nie rozumie ludzi którzy piszą strony w notatniku bez bieżącego jej podglądu. Jakie to dziwne musi być co chwilę sięgać do przeglądarki żeby zobaczyć co się tam na grzebało :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Tomek_1980 | 14.06.2010 11:01#28

@haker_18
Ha!! kolejna nic nie wnoszaca wersja Linuksa. Po co oni tyle tego robia, zamiast zrobic jeden a porzadny?

Jak mnie normalnie w*******ą tacy prości ludzie, którzy nie potrafią nawet czytać, a co dopiero ze zrozumieniem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MoroS | 14.06.2010 11:08#29

W sumie, jakby na to popatrzyć z innej perspektywy to sposób tworzenia stronek jest kwestią gustu (jedni wolą WYSIWYG, inni notatnik, jeszcze inny rozwiązania pośrednie zawarte w różnych IDE), a o gustach zasadniczo się nie dyskutuje.
Ehh... ale gdyby tak było, to nie było by w ogóle flame'ów o systemy operacyjne, przeglądarki, smartphone'y i narzędzia developerskie... :P No cóż, przynajmniej pomarzyć sobie można o idealnym świecie. ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 14.06.2010 11:13#30

@MoroS
tu nie chodzi o gusta i kto co lubi...jak można lubić robić serwis pokroju sciencedaily.com w notatniku ?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gitma-Dżones ;< | 14.06.2010 11:52#31

>> borzole

Masz racje. Napisałem bardzo obrazowo ;> robert-km

VIM jest thebesciak.

Jednak chyba każdy ma trochę racji, nawet Dżolka/Trolololka.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gitma-Dżones ;< | 14.06.2010 12:05#32

Ucięło mi kawałek postu ;<

Mi aptana jednak muli, mimo 2 GB ramu. A może nie muli, tylko w porównaniu do geany jest mulastą krową.

Do robienia stronek w pehape jednak wolę geany lub notepad++. Ostatnio z notepadu zrezygnowałem jednak. Ale zdążyłem wypróbować jEdit. Chyba też jest napisany na java (proszę poprawić jeśli się mylę) i mimo że ma być lajtowy - muli. Geany otwiera się natychmiast przez co parę sekund czekania (w przypadku innych IDE) dla mnie przedłuża się i denerwuje.

Jestem pewny że moje potrzeby różnią się od potrzeb wielu innych developerów, ale znalazłem rozwiązania idealnie dla mnie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gitma-Dżones ;< | 14.06.2010 12:14#33

@cephei

Dlaczego notatnik (a w moim przypadku geany) nie pasuje do robienia sciencedaily.com?

Używając framewroku css layout z geany będzie gotowy w 5-10 minut.

html+TAB = masz podstawowy szablon.
jq+TAB lub js+TAB i masz sciezke do swego JS
divid+TAB generuje .....
przykładowo list+TAB utworzy link<.....
I tak dalej.

Jeżeli robisz w php wpisujesz fun+TAB i masz gotowiec na funkcje, dalej for+TAB, if+TAB i tak dalej.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gitma-Dżones ;< | 14.06.2010 12:15#34

Wpisuję kod i dziwię się że mi ucina. ;<

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 14.06.2010 12:24#35

@Gitma-Dzones ;<
mówisz, że serwis pokroju sciencedaily.com robisz w 5-10 minut ? mój ty bohaterze :)
a panowie i panie z firmy robiącej ten serwis tyle nad takim czyms siedzą...:)

muszę przemysleć swoje życie od nowa...:)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gitma-Dżones ;< | 14.06.2010 12:39#36

@ cephei

mówię że taki layout (strona główna) z pomocą css frameworku i geany wrzucę w 5-10 min. Zakład?

Co dotyczy programowania (bekendy/frontendy) to już jest inna sprawa, ale że w geany praca jest przyjemnością, to fakt

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 14.06.2010 12:59#37

mi chodziło, że taki serwis zrobić w notatniku to jest hardcore....bohaterski wyczyn :)
i co to znaczy, że layout serwisu zrobisz? strone główną? Framework css? (wielu odbiorców nie lubi jak im sie strone robi na frameworkach. No i poprawiać trzeba później takiego frameworka....więcej czasu niż pisanie samemu) I do czego? Układu? strona główna to nie sam layout....widziałeś ją? widziałeś jakie ma funkcje?
chyba czegos nie rozumiem...ale dobra
geany na pewno dobre narzędzie...lepsze niż notatnik...nieporównywalnie
ale nie sadzisz chyba, że racje mają niektórzy mówiąc o robieniu portali w notatniku?:) chyba, że chodzi o stronki typu 4 podstrony w html, css

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
duch.4.pl | 14.06.2010 16:23#38

Jak się mają sprawy z językiem polskim w 3.0?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gitma-Dżones ;< | 14.06.2010 20:53#39

@cephei

"ale nie sadzisz chyba, że racje mają niektórzy mówiąc o robieniu portali w notatniku?:)"

Nie sądze. Masz 100 proc racji.

W notatniku praca nie jest komfortowa, co innego kiedy jest to notepad++.
Hardcore nie jest dobrze, chyba że dla nauki. W tym z Tobą zgadam się.

WYSIWYG też jest hardcore.

Pisałem tylko o tworzeniu layoutu, ale nie widzę problemu w pisaniu funkcji. W jaki sposób Aptana pozwala tworzyć duży projekt szybciej niż Geany?

Frameworki są ok. Co do css - blueprint lub grid960. Polecam, chociaż nie jest to dobrym zawsze dobrym rozwiązaniem, ale w wypadku sciencedaily.com - jak najbardziej.

Avatar
jn (niezalogowany) | 21.06.2010 22:32#40

@Damia

notatnik wystarczy początkującym "webmajstrom" jak będziesz musiał ogarnąć kilka projektów na raz, mieć pod ręką mnóstwo już wykorzystanych kawałków kodu, pluginy i do tego zajmować się nie tylko html ale i javascriptem, php i elementami innymi niezbędnymi do edycji, przeklejek itp to potrzebujesz bardzo rozbudowanego narzędzia, które w sposób zorganizowany i czytelny to wszystko obsłuży i tu pojawia się Aptana.

Osobiście wolę jednak Komodo - szybszy i kilka rozwiązań ma lepiej dopracowanych, chociaż kilku, które są w aptana studio mu brakuje...

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av