Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Jak to "zaczarowane motyle" uśmiercają Flasha

Wstęp

Do napisania tego wpisu namówiły mnie latające motylki na portalu.
Otóż dzień jak co dzień, odpalam portal i widzę kolejną zabawę, polegająca na zdobyciu jak największej ilości punktów za "zaczarowanie motyli", nagrody wiadomo jak zawsze bardzo pozytywne, niektórzy z pewnością marzą o koszulce DP, nie wspominając już o zlocie :)

Idea naprawdę ciekawa i pionierska.
Ale nie obyło by się bez kontrowersji, które już opisał przemo_li.
Całkowicie rozumiem to, że skoro Microsoft jest sponsorem oraz jakby nie patrzeć jakoś od zawsze kojarzył mi się z portalem pozytywnie jak i negatywnie za sprawą "Słodkiej Jolki" może stawiać warunki.

Wyjaśnienie

Celem tego wpisu nie jest "fanbojowanie" na linii Flash > HTML5, a jedynie pokazanie iż Flash również nadaję się do tego typu zabawy :) Zatem proszę o zrozumiałość i nie tworzenie teorii spiskowych jako iż jestem sponsorowany przez Adobe(ba wręcz przeciwnie, ale nie sponsorowany a opłacany za zupełnie inne rzeczy niż za pseudo reklamy :) )

Rozwinięcie

Rozwój nowych technologi

"Gra wykonana jest w HTML5 i demonstruje możliwości Internet Explorera 9 w kwestii obsługi nowoczesnych standardów webowych." I tu mój wpis powinien się zakończyć. Od razu idea zabawy została wyjaśniona. Promocja IE9 na łamach DobreProgramy.pl to kolejny krok po słynnej akcji "Twoja stara", skórce przeglądarki z Redmond na portalu czy reklamie "konwencjonalnej".
Jakby nie patrzeć Microsoft sporo zdziałał w całym świecie komputerowym i chwała mu za to, i z pewnością tak szybko ze sceny nie zejdzie. (Podobnie jak Adobe?!)

Jako iż jestem zwolennikiem Flasha, gdyż jest to obecnie zdecydowanie najlepsza(powtarzam moim zdaniem) "nowoczesna technologia" do przedstawiania interaktywnych aplikacji użytkownikowi w przeglądarce(i nie tylko ;-) ) całkowicie nie rozumiem dlaczego zrezygnowano z Flasha.

Ryan: "Wybór technologii opisałem powyżej: nie jestem miłośnikiem WebGL (i nie działa on w IE), więc gra musiałaby pracować w czystym HTML5 lub w canvas. Flash odpada z powodów (mam nadzieję) oczywistych."Proszę o odpowiedź, dlaczego ? :)

Kto "blokuję" HTML'a 5 ?

A mianowicie tak jak w przypadku Microsoftu, korporacja Adobe szybko z tego rynku nie odejdzie, ciągle rozwijają swoje produkty oraz wprowadzają nowe innowacyjne oprogramowanie. Do wyświetlania "efektów końcowych" wystarczy mała wtyczka o nazwie Flash Player, i w większości przypadku wszystko wygląda tak samo niezależnie od przeglądarki i/czy systemu.
Tego(niestety) nie możemy powiedzieć o (pełnej) obsłudze HTML5.
Każda przeglądarka interpretuje nową wersje HTML'a jak chce i co chce.

Dlaczego Flash zamiast HTML'a 5?

Wydajność wtyczki Flash Player ostatnio znacznie wzrosła. Akceleracja sprzętowa czy posługiwanie się ActionScript3(co prawda nie w aż takim dużym stopniu, ale zawsze) pozwoliłoby na stworzenie gry o bardzo podobnej wydajności (może i nawet lepszej, ale to już zależy od programisty) a przy okazji możliwość zagrania miało by znacznie więcej użytkowników.

Flash dzięki ostatnim zmianom zapewnił sobie stabilną pozycje na najbliższe kilka lat jeżeli chodzi o interaktywność w przeglądarkach. Wtyczka ze stajni z San José obsługuję ok. 99% komputerów na całym świecie, IE9 znacznie mniej.

Gry flashowe online podbiły już cały świat, znienawidzone przez niektórych, zaś przez innych uwielbiane, jednak jest to doskonały przykład iż wtyczka od Adobe jest dobrym wyborem jeżeli chodzi o gry online :)

Zakończenie

Całkowicie popieram wprowadzania nowoczesnych technologi i tylko to jest dla mnie argumentem przemawiającym za wyborem HTML5, jednak jak autor gry wspominał tego po prostu nie da rady dostosować pod wszystkie (rzekomo) "nowoczesne" przeglądarki.

Póki co Silverlight(Tak, tak, też produkt MS podobnie jak IE9) nie zwojował świata, HTML5 musi jeszcze "sporo jeść aby urosnąć dużym i zdrowym chłopcem". Zatem poza konkurencją, która póki co wpłynęła na jakość wtyczki Flash nic się nie zmieniło, dalej są problemy aby zapewnić wszystkim użytkowników strony bez nadmiernego "majstrowania" zaokrąglonych rogów, cieni, czy gradientów :)

Na koniec ironizując słowa wielkiego trenera o niesamowitej charyzmie, czas na podsumowujące "? por qué? "

 

internet programowanie gry

Komentarze

0 nowych
n33trox   6 #1 05.06.2011 15:17

Mnie to nie rusza, bo i tak nie mam zwyczaju grywać w tego typu "gry". Gra to Assassin's Creed, Mass Effect, StarCraft, a to to jest jakieś nie wiadomo co. No tak, to jest po prostu promocja IE9, nie można temu zaprzeczyć. Całe DP jedzie Microsoftem na kilometr, nie jest to żadne odkrycie. Nie umrę, jak nie będę mógł grać w to coś. Odpaliłem z ciekawości IE9... takie bele co... Wracam do Google Chrome :P

imeehow   5 #2 05.06.2011 16:05

Ja też przez chwilę myślałem o tym, żeby odpalić motylki, ale jak sobie przypomniałem ile będę musiał czekać, aż mi się Vista odpali, to zrezygnowałem. Co do postu n33trox'a i jechania DP Microsoftem na kilometr, to bym się nie zgodził. Tylu newsów o Linuksie, Apple, Mozilli itp co tutaj, to nie znajdziesz nigdzie indziej (z wyjątkiem portali stricte linuksowych czy jabłkowych).

imeehow   5 #3 05.06.2011 16:09

A jeszcze odpowiadając na pytanie "? por qué?": być może dla sportu, być może dla zmotywowania Adobe do usuwania błędów, albo żeby pokazać "że się da", ale niemal z całą pewnością dla pieniędzy.

trux   10 #4 05.06.2011 16:38

Jeśli Microsoft chciał zareklamować w ten sposób IE 9, to efekt tych działań jest odmienny od zamierzonego.
Odwracanie się tyłkiem od Open source to nic nowego, ale takie podejście widać także w stosunku do własnych klientów używających Windowsa XP.
Koniec końców, ktoś pourywał motylkom skrzydełka...

januszek   18 #5 05.06.2011 16:39

@Ardziej: Muszę przyznać, że po przeczytaniu wstępu i wyjaśnienia wyobraziłem sobie, że w dalszej części wpisu pokażesz działającą wersję flashową czarowania motylków... bo teoretyzować to i ja potrafię ;P

Ardziej   5 #6 05.06.2011 18:19

@n33trox, @imeehow - pieniądze są ważne dla działania takiej strony, także całkowicie rozumiem starania redakcji, jednak czasem tak jak wspomniał @trux efekty działań mogą być odmienne.
@januszek, a wiesz, że na końcu wspomniałem, że i wersję Flash pokażę wkrótce :)

januszek   18 #7 05.06.2011 20:23

@Ardziej: a wiem, że prosiłeś o wzmocnienie motywacji ;)

Ardziej   5 #8 05.06.2011 22:00

@januszek, a to dobrze :)
Muszę kilka rzeczy ogarnąć, wtedy na pewno dodam wersję Flash, jednak bez takich detali, ponieważ na to nie będę miał najzwyczajniej czasu :)

  #9 05.06.2011 23:37

Kupa nie wydajność tego flasha, niech ten syf z rynku odejdzie.

  #10 05.06.2011 23:38

PS To pisze sam fanboy flasha (ForumFlash.pl).
Na ten "stronie" nawet stylu i loga nie zrobiliście oryginalnie.

przemo_li   11 #11 06.06.2011 07:51

Po co?

Dla reklamy IE9.

Miało ładnie wyglądać w IE9. Nie było warunków co do innych przeglądarek, w trakcie prac nad samą grą, przynajmniej tak twierdzy Ryan. Tylko, że skoro miało działać pod IE to odpadł WebGL a, że miało być "na topie" to odpadł flash.

PS Co z tego, że 99% ma flash, jak nie wszyscy mają akcelerację :/, choć do tak prostej gierki akceleracja nie powinna być potrzebna.

Karach   3 #12 06.06.2011 08:33

@n33trox - całkowicie podzielam Twoją opinię.

Czytając ten wpis mam bardzo silne wrażenie jakbym czytał licealną rozprawkę. ;) Podkreślenie podziału na wstęp, rozwinięcie i zakończenie tylko potęguje to uczucie.
Ale, żeby nie być źle zrozumianym, wymieniam tę cechę wpisu jako zaletę, nie wadę. W porównaniu z niektórymi wpisami ostatnio, Ardziejowi należą się tutaj brawa za konsekwentne zastosowanie formy wypowiedzi rzeczywiście pasującej do sposobu omówienia zagadnienia.

  #13 06.06.2011 10:02

No tak, popularność IE spada więc trzeba ratować się takimi gierkami.

Ardziej   5 #14 06.06.2011 14:22

@womperm., widzę masz poważny problem ze sobą.
Zapewne oglądasz YT w HTML5.
Co Cię obchodzi czego fanboyem jestem ?
Jestem fanboyem Flasha to mam pisać o szyciu kołder ? - No proszę. Każdy dzieli się tym co umie i zna :)
Logo jest tylko i włącznie mojego autorstwa, a forum zostało przeniesione na nowy skrypt także nie było czasu na przygotowanie nowego stylu, tym bardziej że wkrótce wyjdzie nowa wersja IPB.
Na prawdę, nie masz co cisnąć. Zamiast tego pokaż co Ty potrafisz!
Jak tylko dostosuje styl pod IPB to na pewno Ci napiszę, jak zostawisz jakieś namiary :)
@Karach, gdyba tak było to z pewnością moje oceny z J.Polskiego wyglądały by lepiej :)
Forma jest lekko żartobliwa. Ale taki mam już nie obliczalny styl, a że takie formy mnie na lekcjach denerwują, to przy okazji przyjemnej pracy staram się to wcielić do życia szkolnego w domu :)
@zorak, dokładnie jednak ja w tym niczego złego nie widzę (aż tak bardzo)

Pozdrawiam, wielki fanoby Flasha, Chrome'a i Pepsi ;-)

  #15 08.06.2011 05:10

->Ryan: "Wybór technologii opisałem powyżej: nie jestem miłośnikiem WebGL (i nie działa on w IE), więc gra musiałaby pracować w czystym HTML5 lub w canvas. Flash odpada z powodów (mam nadzieję) oczywistych."
Proszę o odpowiedź, dlaczego ? :)<-
skoro byli wstanie ledwie co napisac to dla IE9 to flash w tym momecie odpada, niestety ale przy flash musieli by miec troche wieksze pojecie o programowaniu i zoptymalizowac kod bo inaczej stworzyli by powolnego, zawalajacego cpu bubla (oczywiscie tak jak wszyscy inni zwalali by wine na flash za to ze caly ich kod AS jest ch*jowy i nieoptymalny - przynajmniej tak to wyglada w innych sytuacjach gdy marudza jaki to flash jest powolny)

Co do samego wpisu to milo ze ktos w koncu przestal jechac po flash i napisal cos w sensem. Flash nie zginie ani nie zniknie bo brak realnej konkurencji, silverlight i html5 to na chwile obecna kiepski dowcip a nie technologie do tworzenia RIA. O ile w kwestiach multimedialnych idze jeszcze zastapic flash o tyle przy SaaS i webapps jest to zwyczajnie nieoplacalne