Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

OnLive - to działa!

Witam,

Sporo wody w Wiśle upłynęło, odkąd usłyszałem po raz pierwszy o usłudze OnLive. Zapowiadano, że dzięki niej będzie można za pomocą samego klienta pograć w gry odpalane na maszynach oddalonych od nas fizycznie. W Sieci wytykano kilka możliwych zalet:

1) Multiplatformowość
2) Obniżenie wymagań naszego komputera
3) To dystrybucja cyfrowa, więc zero bałaganu na półkach

Oraz wad:

1) Wymagane szybkie łącze internetowe
2) Nie wiadomo jak z wersjami na Maca oraz Pingwina

Nadszedł rok 2011, projekt już uruchomiono. I jak to jest na dzień dzisiejszy?

On!

Przeglądając te witryny, na które regularnie zaglądam, natknąłem się na blogu Santyago na notkę dotyczącą OnLive działającego pod Linuksem . Jako eksperymentator zacząłem po kolei klepać podane komendy do Terminala, czego wynikiem było tylko kilka ślicznych errorów przy instalacji. Tym niemniej, będąc osobą dociekliwą i wścibską, zajrzałem do źródeł podanych przez Korneliusza.

Tam z kolei znajdował się link do paczki .deb , którą to zassałem i zainstalowałem. Potem najzwyczajniej w świecie dociągnąłem klienta OnLive i kliknąłem go. Efekt?

Miłe początki...

Po błyskawicznej instalacji oraz założeniu konta moim oczom ukazał się klient usługi. Bardzo przyjemnie wykonany, intuicyjny oraz atrakcyjny wizualnie. Wybór gier jest dość spory, jest dużo głośnych tytułów, a prawie każdy z nich ma tryb demonstracyjny. Grzech nie spróbować!

....A dalej tylko lepiej!

Na pierwszy ogień poszło W40K: Space Marine, jako że uwielbiam to uniwersum. Przy odpalaniu każdej gry, podczas ładowania, raczeni jesteśmy filmikami a la intro - fajny pomysł, zdecydowanie lepszy niż jakiś czarny ekran z paskiem postępu.

Przyznam szczerze, obawy co do płynności miałem ogromne. Łącze 5 mb, laptop z niskiej półki cenowej oraz Wine teoretycznie powinny dać gigantyczne lagi. Do tego instalator straszył mnie komunikatami o niewykrytym urządzeniu sterującym oraz niewystarczającej wydajności maszyny.

W praktyce zupełnie niepotrzebnie się martwiłem. Wszystko działa ultrapłynnie. Jako dowód krótki filmik. Wolałem nie dokładać recordmydesktop w tle, zresztą chodzi tylko o pokazanie płynności (a przy okazji mojego odbicia - folio matująca, nadchodzę!), która jest zresztą o wiele lepsza - konwersja JuTuba oraz kiepskie urządzenie nagrywające (hint: pisałem o nim na blogu) robią swoje:

A może to tylko jedna gra hula? Żeby się przekonać, spróbowałem DiRTa3, Metro 2033, Batman: Arkham Asylum i Assasin's Creed: Brotherhood. Wszystko działało tak samo dobrze (no, w Metrze intro miało ucięte napisy z lewej strony):

Ojciec, grać?

Grać! Bo i czemu by nie? Pod Linuksem OnLive + odpowiednie Wine działa wyśmienicie, a same tryby demo to zabawa na długi czas (30 minut/gra patrząc na ilość tytułów to odpowiednie zajęcie na nadchodzące długie, zimowe wieczory). W tym przypadku branża nie robi z użytkownika idioty - to działa dokładnie tak, jak opisano (i powinno). Wymagania też nie straszą - łącze 5 mb i Samsung R580 są w zasięgu finansowym większości czytających ten wpis.

Do mnie osobiście przemawia to stokroć bardziej od Steama czy zabawy z konfiguracją Wine do każdego tytułu z osobna. Prawdę mówiąc, zamierzam wykupić płatny pakiet, bo to się po prostu opłaca - 10$ miesięcznie za 80 pełnych gier i zniżkę 30% na pozostałe. A przy tym wszystko działa aż miło - klikam na launcher i gram. Na dzień dzisiejszy jest to chyba najsensowniejsza opcja grania pod Linuksem - przy odpowiednim łączu można swobodnie przejść na Linuksa nie bojąc się niedostatku gier. Avesome!

Zachęcam Was do testowania i pisania w Komentarzach jak to wygląda na innych konfiguracjach sprzętowych :) 

Komentarze

0 nowych
webnull   9 #1 08.09.2011 15:03

"Avesome" lulz.

Winters4TW   6 #2 08.09.2011 16:19

Ciekawa usługa, na pewno za kilka lat jak dobre łącza będą w normie to będzie można bezproblemowo grać, szczególnie przydatne to będzie pod pingwinkiem :)

Banan   10 #3 08.09.2011 20:12

Jak będę miał zamiar pograć sobie na moim Kubuntu to przynajmniej wiem co wybrać =)

P.S. Czemu nie dodałeś filmików bezpośrednio do wpisu (tak jak np. tu http://www.dobreprogramy.pl/Banan/Witajcie-u-Banana-Kawy-herbaty,27220.html ) tylko link?

MasteROOT   4 #4 08.09.2011 20:37

Przyznam szczerze że słyszałem o tym ale nie byłem pewien czy winko to uciągnie jak należy (zresztą się tym nawet za bardzo nie interesowałem) no ale skoro działa to chyba skorzystam, bo jak do tej pory to tylko na Windzie to testowałem.

Jedyne do czego bym się przyczepił (choć po części niesłusznie) to ceny. Praktycznie takie same jak cena pudełka ze sklepu, jednak mając świadomość że ktoś gdzieś musiał zainwestować w sprzęt dzięki któremu mogę zagrać np. w Deus Ex HR bądź Assassin's Creed 2 na moim IBM T60 i do tego na Linuchu to dochodzę do wniosku że chyba nawet warto ;)

@Ave5
Fajny wpis ;)

Wolfgar   7 #5 08.09.2011 21:44

Ogólnie świetna sprawa. Trochę opóźnienia mi dokuczały ale nie aż tak żebym trzaskał w klawiaturę więc narazie jest spoko :)

Johnathan   4 #6 08.09.2011 21:44

Pomysł OnLive jest EXTRA! Grasz praktycznie na dowolnej maszynie - i nie trzeba inwestować nie wiadomo jak dużo w PC i Gry. Myślę, że dostęp do internetu +5Mb nie jest nie wiadomo jakim problemem. Przyznam, że zastanawiam się nad kupnem ich 'konsoli'. Pozdrawiam ;) ps. Wpisz mi się podoba!

wszerad   6 #7 08.09.2011 21:50

Dla użytkownika to całkiem spoko ale twórcy projektu nie mają tak różowo, o ile moc obliczeniową procesorów jest łatwo skalować to z GPU tak fajnie już nie jest, wychodziło by więc, że muszą mieć jeden serwer na jednego gracza(może się da zmusić GPU w cross-fire/SLI do generowania obrazu dla oddzielnego okna ale to dużo im nie pomaga) a na jeden serwer może łożyć około 5 graczy to ze zwrotem za sprzęt mogą mieć problemy...

  #8 09.09.2011 01:40

Nie wierze... na laptopie, który może pociągnie gry z 2005 roku, przez ten program można grać w najnowsze gry. Zero zacięć.

Genialne rozwiązanie, jak tak dalej pójdzie to cały system ze wszystkimi programami będzie można emulować.

Jedynie przyczepie się do wymagań internetowych i jakość mogła by być lepsza... chociaż to akurat mało ważne.

n33trox   6 #9 09.09.2011 10:29

Co prawda siedzę na Windowsie, ale postanowiłem, że wypróbuję to całe OnLive, skoro net mi na to pozwala (10 mbps). Gdzieś czytałem, że to w EU jest niedostępne, a tu jednak.

Wrażenia mam... hm... mieszane. Nie powiem, nie jest źle, ale są dwie rzeczy, które mnie irytują:

1. Opóźnienia - tego obawiałem się najbardziej i potwierdziło się. W takich warunkach gra w strzelanki nie jest najprzyjemniejszą rzeczą. W ogóle nie jest to przyjemna sprawa, bo jeśli gra jest zręcznościowa, to jednak precyzja jest wymagana. Płynność jest super. Zakładam, że wszystko śmiga w max detalach. Czy na pewno, tego nie powiem, bo z wszystkich gier wycięto opcje graficzne :P Jak na konsoli.

2. Rozdzielczość. Nie wiem, jak to wygląda, jak się wykupi pełny abonament, ale na darmowym jest dostępne tylko 1280x720, przez co na moim monitorze (1440x900) niezbyt dobrze to wygląda. Trochę to takie wszystko rozmazane i nie wiem, czy to wina skalowania do tej rozdzielczości, czy raczej przesyłania sygnału wideo po łączu z drugiego końca świata. Jak w jakiejś grze odpalonej na moim PC ustawię taką rozdzielczość, to aż tak źle to nie wygląda i w zasadzie większych różnic pomiędzy natywną a tą nie widać, a tutaj niestety widać. Odpalcie sobie jakiś gameplay na YT w 720p - dokładnie tak to wygląda.

Testowanie OnLive dało mi trochę do myślenia - okazuje się, że niektóre gry potrafią zgrzytać nawet na najlepszym sprzęcie (zakładam, że na takim są odpalane), np. Metro 2033 nie śmiga tak różowo, jak by się wydawało. Czasami widać spadki klatek. To samo Splinter Cell: Conviction. Skoro na takich monstrach te gry nie dają rady w niektórych miejscach, to jedynie obrazuje, jak się teraz je robi. Oby szybciej, co by więcej zarobić.

Wolfgar   7 #10 09.09.2011 13:07

@Johnathan - z zakupem bym się jeszcze wstrzymał do czas ekspansji na rynek starego kontynentu.
Najbardziej mnie zadziwia wykorzystanie technologii chmury/chmuropodobnej :). Szkoda, że nie za bardzo mamy okazje sprawdzić jak to działa na "ich podwórku".
Po za tym jest to idealna forma promocji udanych produktów. Żadnych dem nie trzeba ściągać, szukać miejsca na dysku i zagracać sobie systemu. Twórcy gier powinni wspierać tą platformę i np. za każde 10 minut przegrane w demo ich gry płacić jakieś groszę na jej funkcjonowanie.

Ave5   8 #11 09.09.2011 13:15

@ banan

Zabawne że pytasz, chciałem wstawić filmiki do wpisu ale nie dało się - kody do wklejania z YT nie są akceptowane przed edytor wpisu. Jak wymyślę jak to zrobić, to poprawię :)

@ n33trox

Z tą rozdziałką to śmieszna sprawa, bo o ile w Metro na 1368x768 intro byłó ucięte i rozdziałka niższa, o tyle w takim Splinter Cellu miałem wrażenie, że to pełny ekran w mojej rozdziałce bez skalowania.

Fajny wniosek z tym sprzętem, faktycznie daje do myślenia na temat optymalizacji.

Wolfgar   7 #12 09.09.2011 13:24

@wszerad - hmm. może nie jestem ekspertem ale nowe technologie w grach opierają się na równoległym renderowaniu kilku obrazów toteż myślę że jednak się da. Choćby sss w nowym Unreal Engine.

Banan   10 #13 09.09.2011 15:09

@Ave5

Skoro zapytałeś na Gadu-Gadu to ci odpowiedziałem. Lecz jeszcze raz napiszę może komuś innemu się przyda. Filmik z youtube do wpisu na blogu wstawiamy następująco:

[youtube]link z youtube[/youtube]

czyli [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hnO39FAdnjc&feature=related[/youtube]

bart86   10 #14 09.09.2011 15:34

onlive chyba nie udostępniana większej rozdzielczości niż 720p większa rozdziałka wiązała by się z większym obciążeniem łącz oraz pożerały by więcej pamięci na kartach graficznych na serwerach jak i na naszych komputerach oraz nie spodziewał bym się większych detali niż średnich bez wygładzania czyli efekt na monitor o wysokiej rozdzielczości będzie marny
a jakość obrazu dodatkowo ogranicza transfer oczywiście kable DVI czy HDMI są znacznie szybsze niż 5 Mb

jeśli nie jest się zapalonym graczem a gra się dla rozrywki to usługa powinna wystarczyć mnie akurat 720p by biło po oczach

Ave5   8 #15 09.09.2011 15:41

@ banan

Działa, śmieszne że nadal nie ma tego taga po prawej stronie w rozpisce przy robieniu wpisów. Dzięki! :)

MasteROOT   4 #16 09.09.2011 16:15

@Ave5
Na razie nici z zakupów. Jak zobaczyłem że FullPass na Metro 2033 kosztuje teraz w promocji 5$ to od razu mi się otworzył "portfel" (internetowy), jednak chęć dodania środków do zakupu w usłudze OnLive ostudziła mój zapał. Jeżeli nie masz zamiaru podszywać się pod kogoś z USA lub Kanady to zapomnij o zakupach, ponieważ to jedyne dostępne państwa przy dodawaniu danych o karcie kredytowej, a szkoda bo mimo iż rzadko gram w gry pokroju Metro to za tą cenę z chęcią bym zainwestował w ten produkt. Nie pozostaje nam nic innego jak czekać (tu cytuję Wolfgar'a) "[...]do czas ekspansji na rynek starego kontynentu".

cygnus   3 #17 09.09.2011 16:58

Argh, dziś miałem zamiar naskrobać o tym samym xD
Już od jakiegoś czasu zabawiam się z onlivem i jestem z niego bardzo zadowolony. Co do spraw rozdzielczości to tylko w niektórych da się ustawić większą niż standardową (np mini ninjas). Wyczytałem też, że mają partnerów w niemczech i do końca roku będą tworzyć tam drugą lokalizację, więc pingi znacznie się poprawią. Dodatkowo kilka ms można zyskać ustawiając sobie dnsy z opends. Sprawy płatności też za jakiś czas zostaną rozwiązane bo mają zamiar wprowadzić obslugę paypal.

MasteROOT   4 #18 09.09.2011 17:27

@cygnus
Jeżeli to co piszesz jest prawdą no to nic tylko czekać. Zwłaszcza że na forum Santyago można było wyczytać że OnLive szukało programistów pod Linucha żeby przeportować klienta. Gdyby faktycznie rozszerzyli działalność na rynek europejski i udostępnili natywnego klienta pod Linuksa to bardzo chętnie skorzystam z ich oferty.

Ave5   8 #19 09.09.2011 18:00

Faktycznie świetne wieści! I nie martw się, @ cygnus , nadal możesz o tym napisać :)

Ja już mogę sobie kupować FullPassy - wiwat rodzina i znajomi za oceanem! :D

sanurss   4 #20 09.09.2011 18:04

Mam łącze 5 Mbps i powiem tak: działać to działa, ale momentami to generuje obraz, na którym ledwo coś widać
http://imageshack.us/photo/my-images/824/flatout.png/
Do tego dochodzą lagi szczególnie odczuwalne przy wykorzystaniu myszki.
Może zły moment wybrałem na testowanie, ale na chwile obecną dla mnie odpada ;]

Johnathan   4 #21 09.09.2011 19:20

@Wolfgar Wiem, wiem jeszcze trzeba poczekać. Sprawdziłem OnLive jak działa i wyszło całkiem fajnie. Podoba mi się to, że nie trzeba czekać aż gra się ściągnie i tak dalej.
Podsumuje to tak: Pomysł SUPER! Poczekać aż się rozwinie i wszystko dopracują.

Clank   3 #22 09.09.2011 20:27

To tylko kwestia czasu, jak ta technologia opanuje rynek gier ale w przypadku Polski trzeba jeszcze poczekać jakieś 30 lat..

Wolfgar   7 #23 10.09.2011 10:47

No i jedna kwestia dla testujących. Wydaje mi się, że najlepiej z onlive korzystać jak w ameryce jest wczesny poranek. Może to zmniejszy obciążenie łącza.

n33trox   6 #24 10.09.2011 11:57

OnLive ma pewnie takie pingi, bo jest na rynek amerykański przeznaczony i to wszystko stoi w USA. Dla Europy miał być Gaikai, ale coś u mnie on nie trybi. Gry nie chcą startować. Jak komuś się chce, to niech w Google wklepie "Gaikai".

  #25 10.09.2011 12:09

Mam łącze 20Mb/s i dirt 2 tnie strasznie, o kant tyłka potłuc tą usługę.

XoYoZo13   2 #26 10.09.2011 19:42

Skoro już jest taki wpis to kto chce klucze onlive do Braida i Osmosa?

XoYoZo13   2 #27 10.09.2011 20:06

Mały dopisek: "You will need a US or Canadian credit card in your OnLive account to be redeemed."

  #28 10.09.2011 20:14

Gaikai o ile pamiętam miał być konkurencją dla OnLive! a jeśli chodzi o OnLive! i Europe to może nie trzeba będzie z tym długo czekać ;-) http://www.cdaction.pl/news-21118/onlive-premiera-w-europie-w-przyszlym-miesiacu... <-- Premiera na wyspach już 22 września.

  #29 10.09.2011 21:54

Ja nie wiem, jakie wy macie problemy z grami ;) Ja po prostu do dobrej zabawy (Crysis 2 / parę innych gorszych (starszych) ulubionych gier) potrzebuje komputera z Wine i zamkniętymi sterownikami. Są lekkie laggi, ale tylko czasami, ogólnie da się grać. Pewnie, teoretycznie na Wine wszystkiego nie uruchomisz, jednak mi to nie przeszkadza, bo głównie coś poprogramuję i jest git.

Ave5   8 #30 12.09.2011 10:32

@ Fervi.verus

I to jest bardzo dobre podejście, ale przyznasz że poszerzenie oferty rozwiązań dla pingwina to dobra sprawa, zwłaszcza że może kiedyś trafisz na fajną grę której Wine nie odpali :)

Draqun   9 #31 14.09.2011 21:17

Tym samym zostaje obalony mit jakoby pod Linuxem nie dało się grać w najnowsze gry! A jest możliwość odpalenia gier które się juz posiada podając tylko swój klucz?

Ave5   8 #32 15.09.2011 13:31

Niestety nie znalazłem takiej opcji, tym bardziej szkoda bo Dawn of War 2 Chaos Rising mam pudełkowe i nie odpala na Wine, a przez OnLive śmiga...

  #33 25.09.2011 20:27

a u mnie lipa nie działa pod vistą. po instalacji odpalam i wyskakuje mi komunikat że aplikacja nie jest zgodna z win32 czy cuś takiego


  #34 09.10.2011 09:54

Zależy jaka gra. Mam 25Mbps i nie tnie. Są lekkie spóźnienia gdy gramy myszą ale do zniesienia. Np Wheelman chodził rewelacyjnie płynnie, podobnie jak Just Cuse 2.. Tak czy inaczej jest to rewolucja.

  #35 13.11.2011 22:03

witam mieszkam w uk i tu usluga onlive dziala bez problemu oraz market mozna bez problemu kupowac itd mam lacze optyczne Virgin 10mbs i powiem ze chyba troche za wolne na tą usluge bo obraz jest rozmyty podczas szybkich ruchów i nie tylko tak jakby bitrate na sekunde spadal bo przeciez my tylko ogladamy film(grafike) wygenerowana gdzies na innym super kompach ciekawi mnie jaki trzeba miec net zeby sie rozkoszować grafiką HD bez rozmyć itp...

  #36 06.05.2012 15:10

Na androida jest coś takiego jak OnLive Desktop.
Działa podobnie jak to tyle że zamiast gier mamy,,,WINDOWS 7 + OFFICE 2010 !!! :D

  #37 24.02.2013 18:21

mi to nie działa bo wyskakuje błąd bo nie mam pixel shader 2.0 mam windows 7 i katre zintegrowaną radeon 9200 series może coś robie nie tak w instalacji

saturno   10 #38 04.05.2013 22:29

Próbował ktoś uruchomić OnLive na PlayonLinux?

Ave5   8 #39 05.05.2013 12:25

@ saturno

POL bazuje na Wine, więc na pewno się da.

  #40 09.12.2013 19:11

Mi coś nie działa