Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Bezpieczeństwo Rodzinne w Windows 8 - prosty sposób na nadzór

Funkcja bezpieczeństwa rodzinnego istnieje w rodzinie Windowsów od dosyć dawna, czy to wbudowana czy doinstalowana ręcznie z pakietów typu Windows Live. Do tej pory niezbyt się przyglądałem jej funkcjonalności, ale ostatnio znajoma poprosiła mnie o zorientowanie się w temacie więc nie szukając daleko zacząłem od tej wbudowanej w Windows ósemkę, bo i po co płacić za jakieś zewnętrzne programy skoro być może wbudowany w system operacyjny okaże się wystarczający. Postaram się tutaj opisać dostępne poszczególne funkcje Bezpieczeństwa Rodzinnego z Windows 8.

Gdzie tego szukać

W celu uaktywnienia funkcji kontroli rodzicielskiej musimy przejść do panelu sterowania (wybieramy z klawiatury znak Windowsa + x), następnie 'konta użytkowników' i wskazujemy konkretne konto na którym ową funkcję chcemy aktywować i wybieramy 'Konfiguruj funkcję Bezpieczeństwo Rodzinne' i ją włączamy lub zakładamy nowe konto i przy zakładaniu zaznaczamy haczykiem, że to konto dziecka.
W jednym i drugim przypadku ujrzymy ekran, którego opcje omówię poniżej.

Ustawienia

Na samej górze mamy dwie opcje, które decydują czy konto jest chronione czy nie, zaraz poniżej z kolei opcje odpowiedzialne za monitorowanie aktywności poczynań dziecka (co tydzień dostajemy stosowny raport do czego dziecko używało komputera).

Filtrowanie sieci web

Po uaktywnieniu tej opcji możemy określić czy i jakie strony internetowe może użytkownik odwiedzać. Mamy do wyboru dwie możliwości jedna to 'poziom filtrowania', a druga to 'konkretne strony internetowe', na które pozwalamy/zabraniamy. Pierwsza opcja jest o tyle wygodna, że system sam określa wg. naszego wybranego kryterium do jakiej kategorii strona się zalicza, a wygląda to tak:
Jeśli wybierzemy pierwszą pozycję na liście będzie to równoznaczne z wskazywaniem 'konkretnych stron' z których można korzystać o których pisałem przed chwilą.
Dla przykładu weźmy Facebooka, po dodaniu go do listy zablokowanych, użytkownik gdy wejdzie na stronę z dowolnej przeglądarki otrzyma zablokowaną stronę i komunikat:
I teraz najlepsze co mnie się spodobało, po kliknięciu w powiadomienie dziecko będzie mogło wysłać prośbę o odblokowanie strony (rodzic prośbę zauważy na swoim koncie), bądź poproszenie w danej chwili rodzica by mu odblokował poprzez wpisanie hasła administratora.

Limity czasowe

Opcje te pozwalają nam wyznaczyć ilość godzin z dokładnością co do 15 minut ile użytkownik może korzystać z komputera osobno dla dni tygodnia i weekendu. Natomiast blokady czasowe pozwalają z dokładnością co do pół godziny ustawić harmonogram całego tygodnia, a wygląda to tak:

Sklep Windows i gry

Tutaj do dyspozycji mamy blokady na konkretne gry klasyfikowane według kryteriów PEGI

Aplikacje

Z przeskanowanych przez system Windows programów możemy wybrać te, które dziecko będzie mogło uruchamiać, prócz tego można wskazać inne programy których na liście nie ma. Wybierając te ograniczenie trzeba pamiętać o zaznaczeniu wszelakich niezbędnych programów jak np. antywirus.

Dodatkowe możliwości

Zbiór tych narzędzi, które udostępnia nam Windows 8 z powodzeniem pozwoli na dokładne zablokowanie komputera i/lub internetu lecz mimo tego dziecko może okazać się sprytniejsze niż nam się wydaje. Tutaj z pomocą przychodzi nam jeszcze jedna opcja mianowicie 'raport aktywności'.
Przedstawione tutaj są ogólne informacje na temat aktywności konta z ograniczeniami rodzicielskimi, lecz po kliknięciu w link zostajemy przeniesieni do bardzo szczegółowego raportu, z możliwością zarządzania z każdego miejsca z dostępem do internetu:

Podsumowanie

Krótko podsumowując funkcję Bezpieczeństwa rodzinnego mogę rzec, że jest to zaawansowana, a jednocześnie łatwa w obsłudze pomoc w kontroli poczynań naszego dziecka. Posiadając Windows 8, bez dodatkowych kosztów możemy monitorować czas spędzony przy komputerze, odwiedzane strony oraz używane aplikacje, co jest wystarczające do większości typowych zastosowań domowych.
Poza tym dobrym rozwiązaniem jest w ósemce, a pamiętam jak było we wcześniejszych wersjach Windowsa, że przy zakładaniu nowego użytkownika ten dostaje prawa standardowe, a nie administracyjne.

PS. Kota mam w avatarze więc nie będę wrzucał zdjęcia :) 

windows bezpieczeństwo

Komentarze

0 nowych
arlid   14 #1 24.02.2013 10:24

Ciekawe, zwłaszcza, że nawet szczerze mówiąc nie zagłębiałem się aż tak w ten temat. Ale fajnie, że o tym napisałeś, bo często szukamy dodatkowych programów oferujących funkcje, które można domyślnie znaleźć w systemie, co po trochu mija się z celem ich instalacji :)

DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #2 24.02.2013 10:58

Szkoda tylko, że to nie wiele daje już teraz. Jak każdy dzieciak ma telefon i w nim może sobie to (co mu rodzice zablokują w kompie) obejrzeć na komórce. Poza tym koledzy itp, itd. Ale oczywiście dobrze jest wiedzieć takie coś i wpis bardzo przydatny ;)

xomo_pl   21 #3 24.02.2013 11:39

@up
dokładnie....

W/g mnie blokowanie nic tu nie da bo liczy się zaufanie i rozmowa z dzieckiem a nie blokady, które można obejść bez śladu (wystarczy wejść na pełne konto administratora, które domyślnie jest ukryte ale dostęp do niego jest banalny: ctrl alt del na ekranie logowania i wpisujemy w pole nazwy usera administrator i enter) a dwa taka blokada niektórych stron powinna imtować "brak serwera" a nie wywalać z boku ramkę, że dana strona została zablokowana , poproś o odblokowanie....

DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #4 24.02.2013 12:16

Poza tym zawsze mi się wydawało, że rozmowa plus nie blokowanie na siłę np. porno, przynosi lepszy efekt. Poza tym jak czegoś nie wolno, to bardziej do tego ciągnie :)

Over   9 #5 24.02.2013 12:23

@DjLeo
No tak rozmowa ma duże znaczenie, ale gdy dziecko zadaje pytania typu "skąd się biorą dzieci"
A rodzic nie chce udzielić pytania, albo się od niego wykręca to dziecko w zależności od wieku popatrzy sobie na "porno" i chodź wiele z tego nie wyniesie będzie prawdopodobnie wiedziało co i jak...
mogę się mylic bo tatusiem jeszcze nie zostałem ale w moim wyobrażeniu taka sytuacja jest możliwa...

Axles   17 #6 24.02.2013 13:20

@zomo_prl ale te konto administratora jest domyślnie wyłączone.
Co do rozmowy z dzieckiem owszem blokowanie tego nie zastąpi i porozmawiać tak czy owak trzeba, ale czemu się nie wspomóc tego typu narzędziami? Nie mówię by od razu z grubej rury blokować wszystko, ale starczy chociażby ograniczyć ilość godzin spędzonych przy komputerze do np. dwóch.
Od biedy nie trzeba blokować nic tylko włączyć funkcję bezpieczeństwa rodzinnego i już sam komunikat zadziała jak atrapy kamer w sklepach :)

yuwo   8 #7 24.02.2013 13:26

Nie zdawałem sobie sprawy, że ten mechanizm w Windzie jest tak rozbudowany. Fajna rzecz jak ma się szkraba tak do 7-9 lat. Potem to takie zabezpieczenia mogą nie zadziałać :-) Ale małe dziecko uchronią przed przypadkową wizytą na "niewłaściwych" stronach.

GBM MODERATOR BLOGA  20 #8 24.02.2013 13:37

Ja tam nie jestem zwolennikiem ograniczeń co do korzystania z komputera/Internetu. Sam takowe miałem i wiem jak to wygląda ze strony ograniczonego... Jeszcze bardziej motywuje do nauki, jak przejść blokady i wyczyścić ślady... ];>

Podstawą tak jak mówili chłopaki powyżej - jest rozmowa i zaufanie. Jeśli racjonalnie wytłumaczy się (i przede wszystkim uargumentuje) zasady korzystania z Internetu, zagrożenia, możliwości - wtedy jestem pewien że jeszcze lepiej poskutkuje niż wszelakie blokady i ograczenia :)

Over   9 #9 24.02.2013 13:51

@GBM
Tak przypomniałeś mi stare czasy w szkole, jak było ograniczenie konta gościa w Windowsie XP, to się kombinowało na wszystkie sposoby z kontami, aby zdobyć konto admina, ojjj to były czasy.
Masz racje nie wiem jak większość z was ale mnie ograniczenia motywowały, do tego aby złamać i mieć pełne prawa admina, z 2 strony wyszło mi to na dobre bo nie wiem jak potoczyła by się moja kariera gdyby nie te "ograniczenia" może byłbym Informatykiem jak teraz, albo byłbym bez beztalenciem kto to wie, kompy od zawsze mnie kręciły ale początki zawsze się fajnie wspomina....

xomo_pl   21 #10 24.02.2013 15:23

@Axles |
tak jest wyłączone (ukryte na ekranie logowania) ale dostęp do niego to wpisanie prostej komendy do CMD albo w trybie awaryjnym bez "wizyty" w CMD. Nie chce mi się teraz wylogowywać bo za dużo mam otwartych rzeczy ale z tego co pamiętam to ctrl alt del na ekranie logowania włącza klasyczny tryb logowania i tam wystarczy wpisać administrator i dać enter.

@GBM zgadzam się- wszelkie blokady tylko sprzyjają ich łamaniu/ obchodzeniu, szczególnie jak trafi na kogoś kto lubi grzebać. Do tego Windows wręcz sprzyja obchodzeniu wszelkich zabezpieczeń. Nawet jeśli będzie go instalowała osoba, znająca się na rzeczy to co najwyżej spowolni złamanie hasła czy usunięcie ograniczeń. Trzeba powiedzieć, że MS sam się do tego przyczynił - ile procent ludzi wie, że ich główne konto od czasów Xp wcale nie jest głównym bo jest jeszcze nad konto, o którego zabezpieczenie instalator nie prosi podczas wgrywania ani system potem - konto administrator. Standardowym głównym kontem jest konto "admina". W przypadku xp różnica była z tego co pamiętam tylko taka, że z tego konta dało się grzebać w ustawieniach i plikach zwykłych adminów. Od Visty doszedł jeszcze standardowo wyłączony na tym koncie UAC dlatego też nie zaleca się z tego konta korzystać...

  #11 24.02.2013 16:57

Nie wiem czemu mam wrażenie że większość piszących tutaj nie ma jeszcze dzieci. Życzę wam dzieci które faktycznie po rozmowie z wami posłusznie wymażą z pamięci wszystkie sex strony...

chrome_9   5 #12 24.02.2013 18:11

DJLEO
"Szkoda tylko, że to nie wiele daje już teraz. Jak każdy dzieciak ma telefon"


Ale ta blokada działa nie tylko na komputer. Jeżeli masz konto Microsoft to te ustawienia są przenoszone na wszystkie urządzenia. Tak wiec jeżeli masz Xbox oraz telefon z WP to dzieciak nie obejdzie blokady.

To jest cała idea pojedynczego konta MS niezależnie od urządzenia. Nie ma znaczenia czy siedzisz przed PC, tabletem, konsolą czy telefonem. Jeżeli zalogowany jesteś kontem MS to masz to samo konto z tymi samymi ustawieniami. A więc i tymi samymi ograniczeniami

To jest ekosystem. Jedno konto na jednego użytkownika.

tfl   8 #13 24.02.2013 19:06

@zomo_prl

Jakbys byl taki dobry i powiedzial cos wiecej w sprawie tych rewelacyjnych informacji o windows xp, jego kontach, "nadkontach" itd? Bo nie moge wyjsc ze szczerego zdumienia. Myslalem, ze na czym jak na czym, ale o hierarchii uzytkownikow w systemach windows od xp w gore zarowno lokalnych i tych z domeny wiedzialem wiele. Tymczasem na dp.pl czytam, ze jest inaczej! Tyle razy instalowalem windows xp, za kazdym razem system prosil o podanie hasla do konta administratora... i to wszystko zluda zwykla, sen, nie jawa... Ja nieszczesny!

Autor edytował komentarz.
Over   9 #14 24.02.2013 21:36

@Zbigniew2003
Niee nie to nie autor publikacji ale kot fajny :)
No tak bez kota to nie robota :)
@chrome_9
Ale jak dziecko zobaczy że koledzy w podstawówce maja Automape z crackowaną i inne programy, a on nie może mieć, bo musi kupić na WP8 to następny telefon który wybierze, będzie opierał się na andku ;) "bo koledzy mają fajniejszy system"
I tak rodzi się piractwo od małego ;)
"bo ja nie zarabiam tylko tata a tata mówi, ze jak będę miał same 6 to wtedy kupi mi aplikacje, a ja będę lepszy od niego i sam sobie ściągnę z internetu i wcale nie muszę mieć 6 żeby mieć aplikacje która mi się marzy"

Autor edytował komentarz.
gowain   19 #15 24.02.2013 22:25

@Over jak widać czegoś nie rozumiesz - jak wychowasz dziecko w poczuciu, że piracenie to kradzież, a i poszanowanie pracy innych jest ważne, to dziecko nie będzie miało takich rozterek i problemów. A tak w ogóle to wytłumacz mi po co dzieciakowi w podstawówce Automapa? Ty masz jakieś dziwne doświadczenia... wszędzie na około Ciebie piractwo...

xomo_pl   21 #16 24.02.2013 22:56

co do konta MS i tego ekosystemu- ile % ludzi ma smartfony z WP? kilka procent. A jeśli wytniemy z tego wszystkich po za dziećmi to wyjdzie promil ludzkości. Do tego wątpię by dziecko, które samo sobie konfiguruje nową komórkę (a zwykle tak jest) użyło wspólnego konta MS z tym na Windows8, który też nadal nie jest popularny i szybko nie będzie.
Góruje xp z W7 - tam "konta MS nie uświadczymy po za usługami dawnej WindowsLive"

@gowain. W PL być w pełni legalnym jest nierealne- no chyba, że zdecydujemy się na życie bez najnowszych seriali- te są dostępne przez niedkokońca legalne serwisy (teoretycznie wszystko jest ok ale z legalnością nic to wspólnego nie ma bo tak oglądany serial nie przynosi bezpośredniego zysku jego wydawcom i twórcom.). Osobiście staram się być legalny ale nie będę czekał 2 czy 3 lata na nowy sezon serialu albo po 2 lata na jego premierę w ogóle...

@over; WP prawie nikt nie ma :)
zgadzam się co do "rodowodu" piractwa :D
Do tego trzeba dodać dostępność nowych multimediów w PL....

@tfl;
nadkonto- mam na myśli domyślnie ukryte konto administrator (nie admin bo to nie to samo ale to wiesz). XP instalowałem z 3 lata temu ostatnio i mogłem o tym zapomnieć- sprawdziłem teraz i masz rację. Ale to nie zmienia faktu, że masa ludzi tego nie robi, już szczególnie ci mniej obeznani bo to konto to często "ostatnia deska ratunku" albo nie widzą w tym sensu i pomijają ten krok a setup nie wymusza tego tylko pozwala iść dalej. Win vista i 7 z racji tego, że MS teoretycznie wyłączył to konto nie żąda już hasła do tego nadkonta Administrator- ale jego włączenie w trybie normalnym to pestka...

DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #17 25.02.2013 01:19

@chrome_9

No może i tak ale nie każde dziecko ma w domu na PC W8 i telefon z WP, poza tym wiesz, jak będzie chciało to nie problem.

Over   9 #18 25.02.2013 08:10

@gowain
Z tą automapą to był przykład, chodziło mi o realistyczne podejście przykładowego statystycznego "dziecka" i myślenia, dziecko w szkole jest poddawane różnym wpływom rówieśników i nawet gdybyś swoje dziecko nauczył bycia w 100% legalnym, to jak w w szkole przyjdzie moda na np: spiraconą aplikacje FxGuru czy automape Przykładowo to nic nie dadzą twoje tłumaczenia ze licencja etc, bo jak młody ma być wytykany palcami że inni mają ale on nie to sam sobie pomyśl co w tej małej główce mogło by się dziać przerażenie, smutek ,żal, etc.
ja ci tylko przedstawiam mój pogląd widzenia co do różnych rzeczy jak i obserwacji, no niestety tak jest.
Równie dobrze można by było zrobić jeszcze inaczej ja napisałem powiedzmy na DP blog albo jakiś wpis o czymś, i teraz ja jako twórca chce od ciebie kasę za to że przeczytałeś artykuł, nie obchodzi mnie to czy coś z tego wyniosłeś czy nie dawaj siano bo jak nie to ...
Twój sposób myślenia jest jak najbardziej ok nie powiem że nie ale na warunki USA ale w PL chodź bym nie wiem jak chciał aby "twórcy"jak najwięcej zarobili to nie ma się co czarować - żyjemy w polsce...
@zomo_prl
No tak nie wiem jak ty, ale wersja z napisami jest lepsza, niż ta wydana po polsku z lektorem i w dodatku brakuje klimatu w filmie bo lektor zagłusza pewne efekty...

xomo_pl   21 #19 25.02.2013 08:51

@0ver

też preferuję napisy w filmach i serialach.

chrome_9   5 #20 25.02.2013 13:41

DjLeo

Jasne że nie każde dziecko ma telefon z WP8, WIn8, Xbox. Ale to nie ma znaczenia jak jest dziś. Znaczenie ma że ktoś myśli o takich mechanizmach stara się je budować. Za kilka lat takie systemy będą przydatne

MS dodał do systemu dopiero pierwszą wersję integracji z kontem Microsoft. W kolejnych latach będzie to ulepszane, sprzęt z WP też będzie popularniejszy. Dziś Nokia pokazała telefony z WP8 za 139 euro czyli jakieś 600-700zł. Za rok takie telefony będzie można kupić za 400-500zł a to jest już ten przedział cenowy w jakim się kupuje telefon dziecku. Nikt nie kupi dzieciakowi telefonu za 800zł który on miesiąc później zgubi lub upuści.

Nie zdziwiłbym się jakby w przyszłości MS wydał API dla tego mechanizmu rodzinnego. Tak by przykładowo Apple i Google mogło się synchronizować z tymi ustawieniami. W końcu ja mam swoje konto MS połączone ze swoim kontem Google. Co za problem by MS się dogadał z Google i rozszerzyli mechanizm synchronizacji o ustawienia rodzinne.

Autor edytował komentarz.
DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #21 25.02.2013 14:19

@Over
Istnieje coś takiego jak asertywność i to od rodziców zależy w jakim stopniu dziecko nie podlega wpływom rówieśników.

@chrome_9
Ale co to ma wspólnego z rzeczywistością? To że kiedyś coś tam MS zintegruje i kiedyś to (Twoim zdaniem) będzie szczelne, to raczej nie interesuje rodzica na dziś dzień. Poza tym nic to nie da. Dostęp do internetu można mieć dosłownie wszędzie, nawet w hipermarkecie. Na całej masie urządzeń.

Autor edytował komentarz.
chrome_9   5 #22 25.02.2013 14:29

DjLeo

Zintegrowane już jest. Teraz tylko zostaje zaczekać na popularyzację Windows 8+, WP itp. To potrwa kilka lat.

Myślę że migracja na Windows 8+ to jakieś 5-6 lat. Bo mniej więcej co tyle czasu ludzie wymieniają swoje komputery. W przypadku telefonów nic się nie da przewidzieć bo tu ludzie kupują nowe telefony co 2 lata i są znacznie mniej przywiązani do systemu a bardziej zwracają uwagę na promocje.

Postęp niestety jest wolny bo ludzie czasami używają do dziś Windows XP który w głowie programistów zrodził się pod koniec lat 90-tych ubiegłego wieku. Idea kont globalnych spopularyzowała się dopiero dzięki Google i Facebook gdzieś w 2005+ (a tak od 2010r jest to dopiero priorytet dla wielu firm)

Autor edytował komentarz.
Axles   17 #23 25.02.2013 14:30

@Zbigniew2003
"Mam nadzieję, że dobrze skojarzyłem autora wpisu, którego uwieczniłem na tej fotce :) - https://picasaweb.google.com/113784852844857454871/ScrapbookPhotos?authuser=0&am......"
To nie być ja :) Jeśli ja ciebie dobrze kojarzę to któregoś dnia mijaliśmy się za Zamkiem na Skale gdzie obydwaj robiliśmy zdjęcia :)

xomo_pl   21 #24 25.02.2013 17:13

@chrome_9:
migracja na Windows8 nie pójdzie tak dobrze jak na 7 z visty czy xp- MS zbyt dużą rewolucję zrobił, do tego nie wygodną na tradycyjnych laptopach. Jeśli bym teraz kupował laptop bez dotykowy to pierwsze co bym zrobił to kupił sobie licencję na Windows7...

Over   9 #25 25.02.2013 22:30

@zomo_prl
Producenci laptopów sami robię krzywdę M$ a mianowicie zainstalowane przynajmniej z 50 aplikacji zamulających kompa przez co chodzi gorzej niz vista z bajerami.. ale gdyby MS rozkazał czysta kopie instalować producentom i tylko ze sterownikami to pewnie by było inaczej.....

xomo_pl   21 #26 26.02.2013 22:51

@Over ;
owszem, robią krzywdę ale za to mamy tańszy lapek a póki co (nie wiem jak z laptopami z kaflowym W8) wgranie Windows z iso pobranego z neta + stery to była/jest formalność więc w sumie lepszy taki proceder niż bulenie ok 300zł więcej za licencję/komputer.
Oczywiście byłoby lepiej gdyby podczas instalacji instalator pozwalał nie wgrywać dodatkowego softu jednocześnie informując "co do czego"...

  #27 02.12.2013 20:41

Mój 8-letni synek nie ma żadnego problemu z obejściem ograniczeń czasowych dostępu do konta.
Gratulacje dla MS.

  #28 27.06.2014 16:28

mam problem kupilam telefon nokia lumia 520 w komisie i nie moge pobierac gier bo wczesniejszy wlasciciel zrobil blokade moja rodzina na stronie windows phone i nie mam hasla do kon ta tej osoby nie wiem co mam zrobic moze ktos pomoze ?

  #29 23.08.2014 13:07

Mój syn bez problemu obchodzi limit czasowy windows 8. Nie wiem, jak to robi, ale wiem, że restartuje kompa i ma czas od początku. Na koncie drugiego syna blokada działa bez zarzutu. Starszak musiał więc coś zrobić, żeby u niego dało się obejść.

Axles   17 #30 23.08.2014 21:35

@Anonim (niezalogowany): Jeśli jest pojętny to wydaje mi się, że może zmieniać godzinę w BIOSie i tym samym obchodzić zabezpieczenie limitu czasowego w Windows. Spróbuj założyć hasło na BIOS, choć z drugiej strony jeśli nie masz żadnego doświadczenia z tym, to lepiej to zostawić bo przez pomyłkę możesz namieszać. Jakbyś jednak chciał spróbować to wejść do BIOSu można najczęściej wciskając klawisz Del podczas uruchamianie komputera, a później szukać czegoś podobnego jak tu: http://gallery.dpcdn.pl/imgc/UGC/40772/g_-_-x-_-_-_40772x20130421213032_0.png W zależności od biosu hasło może blokować dostąp tylko do właśnie BIOSU, i/lub do uruchomienia samego Windowsa.

Autor edytował komentarz.
  #31 30.08.2016 23:41

mati12_14(niezalogowany): Nie wiem jak w WP ale w androidzie po prostu sie przywraca ustawienia fabryczne albo wgrywa softa i po ograniczeniach oraz zabezpieczeniach w wiekszosci urzadzen. W zasadzie tylko w redmi note 3 widziałem prawdziwe zabezpieczenie sprzetu przed kradzieżą(ale te również da się obejść używając innej wersji miui)...oraz w iPhonach... A wracając do wp to myśle że obejscie zabezpieczen jest formalnością. Po prostu poszukaj na forach

  #32 30.08.2016 23:45

@Axles: nie wiem czy zabezpieczenie BIOSu hasłem to dobry pomysł...jak ktoś zapomni tego hasła a ustawienia BIOSu beda zachowane w chipie ktory nie jest resetowany za pomocą baterii CMOS to taka "przyjemność" kosztuje około 300zł. To taka myśl wyniesiona z pracy w serwisie

Axles   17 #33 31.08.2016 08:25

@mati12_14_ (niezalogowany): Po prostu nie zapominać hasła, wiele jest przykładów, że jak czegoś zapomnimy to skutki mogą być nieciekawe.