Bing (nie) blokuje OpenOffice.org

30.03.2010 11:10, Autor: Michał Majchrzycki (mmaj), Kategoria: News
NewsImage

Wczoraj pojawiła się sensacyjna wiadomość - wyszukiwarka Microsoftu blokuje strony OpenOffice’a. Czyżby gigant z Redmond próbował manipulować wynikami wyszukiwań w Bingu, aby wesprzeć własny pakiet biurowy? Dzisiaj okazało się, że prawda jest dużo bardziej prozaiczna.

Wystarczy wpisać w Bingu hasło „OpenOffice” by przekonać się, że wyszukiwarka nie wyświetla adresu strony projektu (OpenOffice.org). Pojawią się natomiast inne, zbliżone witryny internetowe z informacjami na temat darmowego pakietu biurowego - np. hasło w Wikipedii. Serwis Katonda, który pierwszy podał informacje na temat dziwnego zachowania Binga, zasugerował, że Microsoft może w ten sposób manipulować wynikami wyszukiwań. Powód wydaje się oczywisty - firma promuje własny pakiet biurowy, który w odróżnieniu od OpenOffice’a jest płatny. Niezorientowani internauci mający utrudniony dostęp do wyników wyszukiwań na temat darmowego pakietu mogliby szybko zniechęcić się poszukiwaniami. Okazuje się jednak, że spiskowa teoria nie sprawdza się w przypadku Binga.

Jak się okazało, wyszukiwarka Microsoftu nie wyświetla na liście wyników OpenOffice.org, ponieważ witryna ta nie pozwala robotowi Binga indeksować strony. Takie oświadczenie od przedstawiciela Microsoftu uzyskał serwis Katonda. Według zapowiedzi problem ten będzie w najbliższym czasie rozwiązany.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (58)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Meszuge | 30.03.2010 11:26#1

"... ponieważ witryna ta nie pozwala robotowi Binga indeksować strony. /.../ Swoją drogą, ciekawe czy znajdą się jeszcze inne strony konkurencyjnych produktów, które nie są wyświetlane przez Binga?"


Wobec powyższego oświadczenia i wyjaśnienia, następujące po nim pytanie oceniam jako napastliwe i tendencyjne.

Avatar
sieciowy praktyk (niezalogowany) | 30.03.2010 11:29#2

Z ciekawości sprawdziłem i rzeczywiście pierwsza na liście wyników jest Wikipedia, ale na drugim miejscu jest oficjalna strona Suna (teraz Oracle) czyli producenta z linkiem do pobrania
http://www.sun.com/software/openoffice/index.jsp

Dla zapytania "openoffice go" lub "open office go" na pierwszym miejscu jest http://www.go-oo.org

W przypadku "StarOffice" jest odwronie:
1. oficjalna strona Suna - StarOffice
2. Wikipedia

Dla "Lotus Symphony"
1. oficjalna strona IBM Lotus Symphony
2. oficjalna strona IBM Lotus Symphony
3. Wikipedia

Dla mnie to zwykłe czepianie się. Jak się chce komus przywalić to powód zawsze się znajdzie.

Avatar
openoffice (niezalogowany) | 30.03.2010 11:33#3

microsoft boi się oddechu otwartego oprogramowania jakie zostawia im na plecach

Avatar
LonngerM (niezalogowany) | 30.03.2010 11:35#4

Nie korzystam z Binga... jego wyniki mnie nie satysfakcjonują, możliwe właśnie przez blokowanie indeksowania dla tej przeglądarki?

Według mnie tytuł jest bezczelny, tak samo jak pytanie na końcu, które mogą wprowadzić użytkownika w błąd, że niby przeglądarka blokuje strony, a jest dokładnie na odwrót.

Cóż mamy ukazane, że przeglądarka nie przetrwa jeśli nie będzie żyć w zgodzie ze stronami.

Avatar
jarek_wt (niezalogowany) | 30.03.2010 11:40#5

Niektórzy zawsze znajdą powód aby "dowalić" M$. Z tekstu jasno wynika że wina jest po stronie OpenOffice.org, ale red. "DobreProgramy" i tak wie lepiej

Avatar
hajlomotlobutlowszyc (niezalogowany) | 30.03.2010 11:42#6

Kiedyś roboty blokowało się w jakiś sposób tagiem meta, w źródle strony nie bardzo widzę, żeby roboty były w jakikolwiek sposób blokowane. Możliwe, że się mylę, bo słabo się znam na HTML-u.

Avatar
hehehehe (niezalogowany) | 30.03.2010 11:48#7

Hehe, opensiury jak zwykle robia sporo szumu o nic i probuja ratowac swoje tonace produkty:)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
floyd | 30.03.2010 11:50#8

Bzdura, przynajmniej u mnie wyświetla i nic nie jest blokowane.

Avatar
lonia (niezalogowany) | 30.03.2010 11:50#9

microsoft jasną dał odpowiedz i to nie jego wina, dlaczego z przyzwyczajenia wszyscy atakują microsoft bez sensu?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaxDamage | 30.03.2010 11:53#10

@meszuga
Zgadza się końcówka newsa poniżej krytyki. Autor próbuje znaleźć tania sensację i prowadzi to do takich słabych przemysłem jakie zamieścił na końcu. A to właśnie odróżnia słabego newsmena od dobrego.

Mądrości sobie i Wam życzę...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
hashimoto | 30.03.2010 11:58#11

Dlatego dziękuje za wyszukiwarkę tej firmy. Taka-auto-sugestio-reklama. Świat się staje coraz bardziej chory.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
miisoo | 30.03.2010 12:01#12

A ja w tym przypadku stanę po stronie autora tekstu. W ten oto prosty sposób zwrócił uwagę (chcąc lub nie) webmaterów i twórców stron by sprawdzili czy ich dzieło jest indexowane przez nieudanego robota Binga/mikro$oftu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 12:02#13

@floyd

Zauważ że wpisując openoffice dokładny odnośnik czyli openoffice.org znajdziesz gdzieś dopiero na jedenastej stronie? Yahoo podaje openoffice już jako pierwszy wynik, google jako drugi po wikipedii. I nawet po "wsparciu" binga wpisując openoffice.org nie dostaniesz pierwszego adresu w przeciwieństwie do google/yahoo które wtedy wyświetlą stronę jako PIERWSZĄ!!

Owszem wyszukując openoffice w bingu możesz dostać same nagłówki z tą nazwą ale odnośniki nie będą do samego openoffice.org

Także niestety drodzy panowie ale wpisywanie bezpośrednio adresu openoffice.org i nie wyświetlanie tego w bingu jest podejrzane. Pokusiłby się ktoś o przetestowanie innych wyszukiwarek?

Avatar
Bartosz Milewski (niezalogowany) | 30.03.2010 12:04#14

Autor tekstu wyjaśnia problem, a później zadaje pytanie przeczące wszystkiemu co napisał. Gratuluje.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemor25 | 30.03.2010 12:04#15

@Michał Majchrzycki (mmaj)
Moim zdaniem powinien Pan rzetelniej pisać aktualności bo chyba chcesz tylko wywołać kolejną bzdurną wojnę Microsoft Office vs OpenOffice.

@Meszuge @MaxDamage
tylko czy aby to nie jest odgórna decyzja by kończyć artykuł takim błyskotliwym wnioskiem...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 12:10#16

Przy wpisaniu w bing "openoffice.org"

dopiero na szóstej stronie jest odnośnik do openoffice.org community survey , na dziewiątej stronie dopiero jest odnośnik do głównej strony ALE z australii :D Na dziewiętnastym jest openoffice.org.nz (new zealand :D ) i dalej nie chce mi się szukać :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gothmori | 30.03.2010 12:11#17

Blokady binga nie ma, to że nie indeksuje wynika z ułomności robota. Jeśli nie ma informacji o blokadach, robot któremu zależy (bo tak go zaprogramowano) powinien sprawdzić czy istnieje plik robots.txt
Googlebot i robot cuila z tego co zaobserwowałem tak właśnie postępuje ale np. robot binga i netsprinta już nie.
Problem tkwi w niedoróbce.
Mojej strony też nie ma w ogóle w bingu... ale na netsprincie co dziwne jest... ale chyba dlatego że ją ręcznie dodawałem...

Powiem Wam że np. inną moją stronę o Linuksie bing zindeksował ale właśnie dlatego że zawierała informację o indeksowaniu.

http://www.openoffice.org/robots.txt

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Meszuge | 30.03.2010 12:14#18

@miisoo

A mówią, że czytanie ze zrozumieniem ma wielką przyszłość... :-(

…PONIEWAŻ WITRYNA TA NIE POZWALA ROBOTOWI BINGA INDEKSOWAĆ STRONY.

Zgodnie z Twoim patentem, ja zwrócę uwagę na problem pedofilii na świecie. I zrobię to tak:


Prokuratura oddaliła zarzut wysunięty MIISOO, jakoby udostępniał on odpłatnie materiały pedofilskie.
Ciekawe, czy znajdą się jeszcze inni poszkodowani przez MIISOO?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 12:15#19

Może bing jest po prostu do d*** skoro tak dziwnie crawluje. Bo nie uważam za dobrego wyniku jeśli wpisałem openoffice.org (już wystarczająco pomogłem a niektórzy wcale nie muszą znać strony głównej) i widzę główną stronę projektu nie przez suna na szóstej stronie wyników dopiero i to z australii ;)

P.S. To ja wysłałem sugestie do redakcji odnośnie zamieszczenia tego newsa więc proszę dać spokój redakcji i skupić się na mnie ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gothmori | 30.03.2010 12:16#20

...znaczy aby bing zindeksował musi być w pliku html albo dowiązanie do pliku robots.txt albo informacja co mu wolno np.:


meta name="robots" content="index,nofollow,"

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 12:18#21

O właśnie, może jak ktoś się zna na HTMLu to może niech luknie na kod źródłowy openoffice.org i powie czy na darmo strzępimy tu języki i powinniśmy BINGów przeprosić :) czy może BING jest niedorozwinięty czy trzecia opcja rzeczywiście specjalnie spychają na dalekie tory ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 12:20#22

@gothmori

Czyli BING jest ułomny bo tak sobie patrząc na kod źródłowy openoffice.org nie widzę ani jednego słowa robot czy robots czy robots.txt chyba że to się da jakoś ukryć?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Meszuge | 30.03.2010 12:25#23

@BenderBendingRodriguez

To wszystko, co tam znalazłem. Reszta to odwolania do skryptów:

OpenOffice.org - The Free and Open Productivity Suite

Avatar
dither (niezalogowany) | 30.03.2010 12:26#24

1. w robots.txt nie ma zakazania indeksowania
2. w meta tagach nie ma zakazania indeksowania

wiec w jaki sposob winne Oo.org?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Meszuge | 30.03.2010 12:26#25

Widzę, że DP blokują taką treść. Może DP też nie tolerują kodu OpenOffice.org? :-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gothmori | 30.03.2010 12:27#26

›BenderBendingRodriguez

po części tak.
Z tego co się uczyłem, wynika właśnie że wystarczy w głównym katalogu dać plik robots.txt aby robot go zassał ale z drugiej strony mogli by dodać w nagłówek dowiązanie do tego pliku.
Miękki powinien też pomyśleć o czymś takim jak webmastertools

a to całe dowiązanie do pliku robotów powinno zostać zastąpione listą kluczy żeby np. plik robots.txt zawierał nazwę robota, klucz weryfikacyjny i instrukcje... Może w htmlu 5 coś wymyślą bo teraz to wygląda jak z innej epoki... ;/

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gothmori | 30.03.2010 12:29#27

›Meszuge

strona DP ma niedoróbkę i ptaszki nie zastępuje znaczkami unicode... trza robić to ręcznie np tak: <html>

Funkcja string replace redakcjo...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 12:31#28

@gothmori

No ale widzisz że jakoś yahoo czy google potrafi to zassać pomimo braku pliku robots a BING jednak musi mieć te dowiązanie czy instrukcje jak dla downa :)

Wygląda na to że to webmaster ma się postarać żeby jego strona została zindeksowana a nie jakiś crawler googla czy binga :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gothmori | 30.03.2010 12:34#29

›BenderBendingRodriguez

Tutaj wygląda na to że już czas na html5 a nie staroć pt. html 4 czy xhtml 1
Panowie muszą się do roboty wziąć i opracować nowe standardy odpowiadające współczesnym realiom.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 12:36#30

@gothmori

Całe szczęście że i stary poczciwy Micro mientki ;) wsiadł na wagon standardów ogólnie przyjętych :)

Przynajmniej będzie w czym wybierać a i konkurencja jest zawsze lepsze od stagnacji :)

Avatar
QHrrrr (niezalogowany) | 30.03.2010 12:36#31

z firefoksem tez byl swego czasu problem

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
nic ciekawego | 30.03.2010 12:42#32

kolejna teoria spiskowa :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 12:44#33

@nic ciekawego

No jaka teoria jak to możesz sprawdzić :)

Swoją drogą rzecznik Microsoftu skłamał aby ukryć słabość ich crawlera bo ostatecznie openoffice wcale nie blokuje BING tylko BING jest po prostu niedorozwinięte ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kriters64 | 30.03.2010 12:47#34

U mnie podczas testu przy wyszukaniu openoffice.org wyświetliło piątą pozycję na stronę Turecką nie sądzę by M$ blokował to celowo raczej kiepski jest ten bing może powinien nazywać się zonk?,właściwie to używam binga sporadycznie czasem do wyszukania obrazów choć efekty są czasem dziwne bo przy wpisaniu np. wallpaper wyświetli się kilka obrazków ale po wyłączeniu bezpiecznego wyszukiwania wyświetli się wiele więcej w tym też tapety na pulpit Linuksa :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gothmori | 30.03.2010 12:48#35

BenderBendingRodriguez

Jak wyjdzie finalna wersja wersja IE 9 to można będzie dyskutować. Dla mnie wyboru nie ma ponieważ ta przeglądarka nie pojawi się pod mój system.
IE 9 nawet jeśli będzie super, nie stanie się ułatwieniem dla webmasterów ponieważ ciemnogród i tak korzysta z IE 6.

Do redakcji apropos...

ta funkcja string replace zapobiega możliwości wstrzyknięcia złośliwego kodu na stronę.
U was te dzióbki normalnie trafiają w kod i chyba są interpretowane przez przeglądarkę. Albo się mylę...
Kiedyś bawiłem się w pisanie wyszukiwarki WWW opartej na wordpressie z takim patchowanym mechanizmem wyszukiwania i wpisując zapytania można było spowodować interpretację kodu javascript i np. spowodować wyświetlenie się okienka z komunikatem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
mmaj | 30.03.2010 12:51#36

"Swoją drogą, ciekawe czy znajdą się jeszcze inne strony konkurencyjnych produktów, które nie są wyświetlane przez Binga?"

Oczywiście, nie chodziło mi o atakowanie MS - chciałem tylko zwrócić uwagę, że podobne problemy mogą wystąpić również z innymi wynikami wyszukiwań Binga.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gothmori | 30.03.2010 12:51#37

kriters64 możesz pokazać screen?

Zwracajcie uwagę na adres!

http://www.openoffice.org.tr/ - nie jest oficjalną stroną OO!!!

Openoffice org stosuje oznaczenia narodowe w subdomenie, czyli

http://tr.openoffice.org/<- To jest prawdziwa strona!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Axles | 30.03.2010 12:57#38

Gadka szmatka i gów... prawda. Teraz roboty są na tyle inteligentne że nie powinny mieć problemów z żadną stroną. M$ ściemnia i zrzuca winę na witrynę OpenOffice.org.
Dziwne że w całym internecie znalazła się jedna strona i akurat konkurencji której to Bing nie potrafi zindeksować, poza tym nawet jak nie potrafiłby to wątpię że całą witrynę jak już to prędzej jakąś jej cząstkę.
Co do tytułu artykułu i ostatniego zdania nie dziwie się autorowi, M$ nie pierwszy raz tego typu praktyki stosuje aby wypromować swoje produkty.

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 30.03.2010 13:02#39

Jak wół plik dostepny jest tutaj - http://www.openoffice.org/robots.txt

I rzeczywiście część zasobów jest blokowana.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 13:02#40

A ja powiem wam wszystkim jedno:

http://www.youtube.com/watch?v=yGb3_F4puGg


Coś do pośmiania się w związku z bingiem (fikcyjne)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 13:10#41

@gothmori

"Openoffice org stosuje oznaczenia narodowe w subdomenie, czyli

http://tr.openoffice.org/ <- To jest prawdziwa strona!"

Haha, dobre to tylko oznacza że szukając "openoffice.org" w bing.com przez dwadzieścia stron nie znalazło ani głównej domeny ani subdomeny krajowej :D Znalazło tylko odnośnik do openoffice.org na stronie SUNa :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
leinkain | 30.03.2010 13:14#42

@BenderBendingRodriguez
Nie wiem czy wiesz ale Yahoo! korzytsa z Binga!!!


Pozdrawiam

Avatar
tgi (niezalogowany) | 30.03.2010 13:22#43

Po wpisaniu w bing.com frazy "open office" pierwszym wynikiem jest właśnie strona z tymże pakietem. Dziwne :|

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
floyd | 30.03.2010 13:36#44

@ BenderBendingRodriguez
Przy ustawieniu j. polskiego w wyszukiwarce bing na pierwszym miejscu jest dokładnie to samo co w google.
http://pl.openoffice.org/?intcmp=1480

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 13:40#45

@leinkain

No więc widzisz że niby korzysta z binga to daje całkiem inne wyniki

@floyd

Ty mi powiedz jak TY masz te ustawienia bo mam polski, wyszukiwanie we wszystkich językach i zaznaczony polski i jak wpiszę openoffice.org to ciągle go nie widzę na rzekomym pierwszym miejscu

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 30.03.2010 13:42#46

@floyd

To my chyba korzystamy z innych wyszukiwarek bo nawet jak wejdę na bing.pl (przekieruje na bing.com/cc?pl czy jakoś tak), ustawię TYLKO język polski to wpisując "openoffice.org" ciągle mam takie same wyniki.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GalusAnonimus | 30.03.2010 14:12#47

Oczywiście M$ jak zawsze ma na wszystko wytłumaczenie (czytaj: idzie w zaparte).

Ostatnio jak M$ został złapany za rękę na korupcji i próbie przekupstwa urzędników na tym jak chciał na nich wymusić żeby .odf nie stał się oficjalnym standardem, to M$ twierdził że to... nie ich ręka była.

Ciekawe że jakoś Google nie ma problemu z indeksowaniem oficjalnej strony OpenOffice'a...?

A tak poza tym bing to największe nieporozumienie M$ - przebija swoją beznadziejnością Viste i to o wielokroć!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
floyd | 30.03.2010 14:23#48

@ BenderBendingRodriguez
Ty wpisywałeś: openoffice.org ,a ja wpisywałem openoffice i stąd różnica.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sokoleokopr | 30.03.2010 15:27#49

Koledzy ale w G jest to samo, powiem więcej zmieniają się miejscami od 1 - 3. Więc niema się co martwić.

Avatar
Ogryzol (niezalogowany) | 30.03.2010 15:28#50

@mmaj (redakcja)

"Oczywiście, nie chodziło mi o atakowanie MS - chciałem tylko zwrócić uwagę, że podobne problemy mogą wystąpić również z innymi wynikami wyszukiwań Binga."

Nie, nie, skądże znowu. A słowo "KONKURENCYJNYCH" wpisało Ci się tylko tak, niechcący?

Twój tekst jest ewidentnie insynuacją, że Bing celowo nie podaje w wynikach wyszukiwania stron/produktów konkurencyjnych dla firmy Microsoft.

I - jak widzę - nie tylko ja tak właśnie to odebrałem.

Avatar
Bing (niezalogowany) | 30.03.2010 15:54#51

To jest po to, żeby zaciekawić bingiem całą społeczność.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
AndrzejG | 30.03.2010 16:11#52

Heh, szczerze mówiąc fakt, że pojawia się strona wiki na ten temat, to chyba nawet lepiej - user dowiaduje się o alternatywnym oprogramowaniu w tej samej kategorii i jest wprowadzony w temat.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PM9 | 30.03.2010 17:09#53

nic nie blokuje...

sianie niepotrzebnych informacji

Avatar
Johny Mnemonic (niezalogowany) | 30.03.2010 18:24#54

@gothmori
Bo jeszcze webmasterzy muszą wziąć się do roboty i dla tych którzy mają IE6 wyświetlać "Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana,nowe strony nie są kompatybilne z twoją wersją przeglądarki,nie gwarantujemy pełnej funkcjonalności strony,jeśli strona jest żle wyświetlana zaktualizuj przeglądarkę"

Robić strony zgodne ze standardami,co będzie skutkowało masowym porzucaniem ie6,który po prostu ich nie wyświetli,albo będzie notorycznie się wieszał.

Avatar
Malkontent123 (niezalogowany) | 31.03.2010 11:38#55

Az sie cisna niecenzuralne slowa do autora i czesci komentarzy.

Mi zwrocilo na 3 pozycji link to strony.

Bing ma pare miesiecy - a google indeksuje od wielu lat. Trudno sie spodziewac, ze tak szybko przeskanuja i poprawnie zwroca pozycje.

W robots.txt sa specjalne ustawienia dla google bota. Bing ma inne ustawienia (podpada pod *), gdzie dodatkowo jest czesc podstron zablokowana.

Poza tym nie wiem jaki plik byl poprzednio. Webarchive ma kopie sprzed 2 lat wiec wiele nie mozna powiedziec - czy nie bylo czasem jakiegos wpisu wykluczajacego pare dni temu.

Analizowanie w tym momencie pliku ktory w miedzyczasie mogl byc zmieniony jest delikatnie mowiac bez sensu.

Avatar
zxcvcxz (niezalogowany) | 31.03.2010 11:40#56

boty blokowane w robots.txt nie wydają się należeć do binga

Avatar
ambrossio (niezalogowany) | 31.03.2010 16:09#57

Na szczescie na stronie Wikipedii jest link na http://www.openoffice.org czyli glowna witryne tego pakietu biurowego

Avatar
Jotgie22 (niezalogowany) | 31.03.2010 19:01#58

Polska strona pl.openoffice.org wyświetla się na pierwszym miejscu.

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av