r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Blender 2.60 wydany, wkrótce będzie po polsku

Strona główna Aktualności

Zgodnie z planem wydana została stabilna wersja Blendera 2.60. Tym samym rozpoczęto kolejną serię wydań tego darmowego programu do modelowania i animacji 3D, którego możliwości znane są grafikom z całego świata.

Przy modelowaniu w Blenderze 2.60 skorzystać można z jednego z trzech modyfikatorów grup wierzchołków: pozwalającego edytować daną grupę, łączącego dwie grupy, oraz generującego grupę na podstawie sąsiednich grup (przydatne przy wypełnianiu luk między obiektami). Ponadto dodano specjalne narzędzia, które pozwolą zachowywać proporcje między kośćmi obiektu podczas jego edycji i naprawić deformacje wierzchołków.

W gałęzi 2.6x Blendera twórcy programu skupią się na rozwoju systemu animacji i silnika gier. Dodane zostały obiekty 3D audio w postaci wirtualnych głośników, które można umieszczać w dowolnym miejscu na scenie i, co bardzo ważne, animować wraz z modelami. Mechanizm tworzenia animacji został „ubrany” w przyjemniejszy dla oka i wygodniejszy interfejs użytkownika. Poprawiono również obsługę formatu COLLADA, co zaowocowało dużo lepszym importem i eksportem projektów. Moduł programu pomagający w tworzeniu gier został wyposażony w siatki nawigacji, na których postacie mogą znaleźć ścieżki do celu lub ucieczki. Poprawiono również wiele elementów „pod maską” tej części Blendera.

r   e   k   l   a   m   a

Blender 2.60 został wyposażony w nowe API rozszerzeń w języku Python, które dostarcza między innymi wywołania zwrotne dla różnych zdarzeń, funkcje eksportu shaderów GLSL czy możliwość analizy tekstur. Zmieniło się zachowanie mnożenia Vector() * Matrix(), więc niektóre skrypty trzeba będzie dostosować do nowego API. Ponadto do programu trafiły dwa nowe dodatki: Screen Capture, który podczas nagrywania filmów instruktażowych wyświetli nazwy wciśniętych klawiszy, oraz Motion Capture, który dostarczy narzędzi do pracy z animacjami. Pełną listę zmian w dodatkach można znaleźć na stronie projektu.

Wiele nowości w tej linii Blendera jest efektem pracy studentów w ramach Google Summer of Code, więc ich praca nie poszła na marne. Warto również zwrócić uwagę na najnowszy projekt Nicholasa Bishopa, który obecnie pracuje nad implementacją dynamicznej topologii siatek modeli. Efekty jego pracy można już oglądać w prezentacji filmowej, a więcej szczegółów na temat jego obecnego projektu znaleźć można na blogu.

Najnowszą wersję Blendera można pobrać dla systemów Windows, Linux i Mac OS X z naszego portalu. Program znajduje się w dziale Programy -> Grafika -> Modelowanie 3D. Dzięki wprowadzeniu możliwości wyświetlania szerokiej gamy czcionek wkrótce doczekamy się Blendera po polsku. Na razie Fundacja poszukuje tłumaczy.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.