Blender 2.67 z silnikiem Freestyle do renderów dalekich od fotorealizmu

Blender 2.67 z silnikiem Freestyle do renderów dalekich od fotorealizmu

08.05.2013 13:21

Ogromnym komplementem dla grafika 3D jest chwila zastanowienia, kiedy oglądający próbują odgadnąć, czy oglądają render czy zdjęcie… ale nie zawsze jest to pożądany efekt. Jeśli zależy nam na komiksowym albo kreskówkowym efekcie, warto sięgnąć po Freestyle — silnik renderujący przeznaczony właśnie do obrazów niefotorealistycznych. Od wersji 2.67 jest on wbudowany w Blendera.

Freestyle to silnik, który powstał do tworzenia rysunków bazujących jedynie na konturach z modeli 3D. Użytkownik ma szerokie możliwości konfiguracji (a właściwie programowania, gdyż twórcy mocno wzorowali się na językach dostępnych między innymi w RenderManie Pixara) stylu rysunku, wyglądu sylwetek i, przede wszystkim, linii. Styl można opisać w Pythonie, do którego dodany został zestaw operatorów. Poniższe efekty to tylko próbka możliwości silnika:

"Unofficial" Freestyle animation test reel.

Freestyle powstał jako projekt naukowy Style. Od Google Summer of Code w 2008 roku trwały prace nad wprowadzeniem go na stałe do Blendera, zmiany można było śledzić na blogu projektu. Więcej ciekawych prac znajduje się na wiki Blendera. Wybór kresek i barw zależy tylko od użytkownika, można więc pokusić się zarówno o tworzenie komiksów, jak i grafik stylizowanych na plany konstrukcyjne albo szkice odręczne.

  • Tire Bike, Pro Creaciones. CC BY
  • Over Weight Boss, Mclelun Lee. CC BY-SA
[1/2] Tire Bike, Pro Creaciones. CC BY

Poza Freestyle w Blenderze 2.67 znajdziemy bardziej precyzyjne i szybsze śledzenie ruchu (dzięki wykorzystaniu biblioteki Ceres do obliczeń), ujednolicone palety narzędzi malowania (więcej pędzli jest wspólnych dla różnych trybów), lepszą kontrolę kąta nachylenia pędzla oraz nowe narzędzia modelowania siatki. Cycles zyskał shader umożliwiający kontrolę nad rozpraszaniem światła przez półprzezroczyste materiały (Subsurface Scattering), dzięki czemu można realistycznie renderować wosk, skórę, muszle czy marmur. Zmiany zostały wprowadzone także w narzędziach do drukowania 3D, API i wielu innych elementach programu, o czym można przeczytać na jego stronie.

Najnowszą wersję Blendera można pobrać dla systemów Windows, Linux i OS X z naszego portalu. Program znajduje się w dziale Programy → Grafika → Modelowanie 3D.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)