Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Co chciałbyś zobaczyć w ósemce?

Krótki wstęp

Witam wszystkich! Tym razem chciałbym przedstawić Wam moje osobiste stanowisko w sprawie: czego oczekuję od Windows 8. Liczę na liczne i bogate komentarze. Mam nadzieję, że ten tekst posłuży jako temat gorącej konwersacji. Pragnę też zauważyć, że mile widziany byłby sprzeciw z Waszej strony, gdyż dzięki temu możemy razem wnieść jeszcze więcej pomysłów.

Teraz zastanówmy się, co w rzeczywistości liczy się najbardziej dla zwykłego użytkownika Windows. Jak wiemy, Microsoft, wielokrotnie równany przez Was z błotem, stara się wprowadzać kolejne innowacje w swoich systemach operacyjnych. Nie ganię Was za to, gdyż każdy ma swoje własne stanowisko w tej sprawie, prościej mówiąc - zdania są podzielone. Wymieńmy sobie zatem główne cechy, które powinien spełniać (prawie) idealny system:
- bezpieczeństwo,
- komfort pracy,
- stabilność,
- szybkość,
- łatwa komunikacja,
- wielozadaniowość,
- zgodność, etc...

Multimedia

Każdy z nas bez wątpienia słucha muzyki lub ogląda filmy czy zdjęcia. Windows 7 oferuje nam kilka programów (wliczając pakiet Windows Live), dzięki którym rozrywka powinna stać się dla nas czymś przyjemnym, a mianowicie: Media Player, Movie Maker, DVD Maker, Photo Gallery, Media Center. Jest to paleta programów, na których się skupimy.

Jak to wygląda w praktyce? Przypomnijmy sobie obietnice o kodekach dołączonych do Windows 7. Owszem, kodeki są, ale czy tak naprawdę w czymś nam pomagają? Przecież bez pakietu dodatkowych kodeków nie oglądniemy filmów zapisanych w wielu popularnych formatach. Druga sprawa - brak napisów. Jest to wieloletni problem, który dla Microsoftu, tak naprawdę problemem nie jest :). Ok, zainstalowanie dodatkowych kodeków likwiduje problem, ale dlaczego nie można tak zwyczajnie, bez dodatków...?

Windows Media Center - ciekawy program - nie dla Polaków. Polski użytkownik niewiele w nim znajdzie, prócz bibliotek wszelkich multimediów, które i tak są dostępne w samym Windowsie i Windows Media Player oraz kilku, nikomu nie służących serwisów internetowych... Czy nie można z Media Player i Media Center zrobić jednego programu, który zaoferuje nam najnowsze kodeki, płynność obrazu, zaawansowane ustawienia audio i wideo, napisy oraz wiele innych ciekawych funkcji?

Jeśli chodzi o moje zdanie w sprawie wyglądu Windows Media Player, to uważam, że wersja 11 (dołączona do Windows Vista) miała ładniejszy interfejs i wystarczyło zaktualizować funkcjonalność, skoro Windows 7 to rzekomo "druga Vista".

Kolejny punkt to programy Movie Maker i DVD Maker. Również te aplikacje widziałbym jako jedną, zintegrowaną, gdzie po montażu filmu można byłoby obudować go w ładne menu i nagrać na płycie.

Jest jeszcze jeden mały problem, który tyczy się programu do "edycji grafiki dla dzieci", czyli programu Paint. Niby dla większości jest tylko zbędną aplikacją ale porównajmy go chociaż z popularnym GIMP'em. Testowałem oba pragramy na słabej maszynie i co zaobserwowałem? Paint, mimo "integralności z systemem" radzi sobie gorzej od GIMP'a, np: szybkie posunięcia pędzlem powodują jego "załamywanie" albo, co lepsze powstaje zjawisko "jedno po drugim", czyli najpierw przejeżdżamy kursorem a po chwili pojawia się efekt. Trochę nieciekawy widok...

Bezpieczeństwo

To kwestia bardzo wrażliwa... Trzeba jednak pochwalić Microsoft za Security Essentials, który nie wypada najgorzej w rankingu programów antywirusowych, ale nie jest niestety domyślnie zawarty w systemie, a szkoda. Program młody, lecz rozwija się.

Nie podoba mi się za to mechanizm aktualizacji. Ok, sterowniki itp to fajna sprawa ale "zwykłe łatki" są porażką. Opis każdej z nich jest identyczny i najczęściej czytamy: "zwiększa wydajność", "naprawia problem prowadzący do zdalnego przejęcia komputera". A może warto byłoby opisać, jakie pliki są łatane? Aplikacje takie jak Media Player, Media Center, Internet Explorer powinny same wyszukiwać aktualizacje i samodzielnie aktualizować się bez wiedzy użytkownika (oczywiście, gdyby użytkownik wyraziłby na to zgodę).

Ostatnio, w jednym z wywiadów z pracownikiem Microsoftu czytałem, że program Preview Platform sprawdził się i aktualizacje dla Internet Explorer 9 będą wydawane częściej. Ciekawe ile w tym prawdy? Microsoft powinien wzorować się na Google Chrome, gdyż Google o wiele częściej aktualizuje swoją przeglądarkę, co czyni ją bezpieczniejszą (nie mówię, że nie dziurawą).

Podoba mi się też "bezpieczny pulpit", podczas pracy Kontroli Konta Użytkownika, ponieważ został on przyspieszony i zmodyfikowany w stosunku do Windows Vista.

Jeśli mowa o logowaniu, to dla mnie zbędne są zabezpieczenia typu: uwierzytelnianie za pomocą odczytu linii papilarnych, czy obrazu z kamery. Dla mnie są to zwykłe bajery, które wydłużają jedynie czas pracy, uruchamianie komputera.

Interfejs

Temat-woda, gdyż każdy może wyrazić tutaj swoje zdanie. Powołując się na ostatnie newsy można stwierdzić, że Microsoft chce dorzucić trochę wodotrysków do nowego Windowsa w formie interfejsu 3D o nazwie: Wind 3D. Czytając komentarze zauważmy, że zdania są różne i nigdy nie będzie tak, żeby coś wszystkim pasowało. Dobrym krokiem jest pozostawienie interfejsu Aero, szczególnie dla osób, które przyzwyczaiły się do niego i nie chcą z niego rezygnować. Fakt, zawsze można pozostać przy sprawdzonym Windows 7.

Moja wizja interfejsu jest bardzo obszerna. Między innymi pragnąłbym zobaczyć więcej przezroczystości, ruchu, animacji, dobranych barw, płynności i przede wszystkim: aby interfejs w każdej zawartej w Windows aplikacji był taki sam. Nie mówię tu o wszędobylskiej wstążce, lecz mam na uwadze użycie tych samych elementów lub o takich samych kolorach. Ponadto, zadowoliłaby mnie obecność kilku pulpitów, odświeżonych ikon i przebudowy okien dialogowych. Wiele narzędzi można zintegrować w jednym miejscu i ułatwić życie użytkownikowi. Wracając do interfejsu 3D, możliwe, że byłoby to wygodne rozwiązanie, szczególnie dla użytkowników z dotykowych ekranem ale nie tylko... Nareszcie pulpit stałby się przestrzenią a nie płaską powierzchnią. Dla mnie mile widziane byłyby również animacje umieszczone w Windows Phone 7.

Chciałbym też odczuć większą interakcję paska zadań, jako dynamicznego obszaru dostosowującego się do potrzeb użytkownika. I wiecie, czego mi brakuje? Kompozycji z Windows XP. Nie takich jak w Vista, czy 7, gdzie kompozycja to jedynie tapeta, dźwięki i schemat kolorów...

Miło byłoby też znaleźć nowe lub odświeżone gadżety oraz zwiększoną ich ilość.

Jako innowację, do Windows 8, wprowadziłbym jeszcze jedno menu, obok menu Start, które służyłoby jako market oraz listę zainstalowanych programów i gier. Microsoft (niby) planuje wprowadzenie własnego sklepu z aplikacjami, więc byłoby to miejsce, gdzie moglibyśmy dostać najnowsze aplikacje, z zaufanego źródła. Można byłoby wprowadzić również funkcję aktualizacji programów, gdzie Windows sam wyszukiwałby aktualizacje dla zainstalowanych aplikacji.

Na koniec dodam, że dla mnie Windows 7 stracił styl i szatę jaką posiadała Vista.

Funkcjonalność

Do poprawki lub wdrożenia:
- system plików,
- czas uruchamiania, wyłączania, usypiania, budzenia, hibernacji,
- wyświetlanie rozmiaru folderu w Eksploratorze Windows,
- umieszczenie systemu w zamkniętym obszarze, gdzie użytkownik ani programy nie miałyby dostępu,
- jeszcze większa ilość sterowników,
- praca w grupie w sieci,
- wdrożenie interfejsu opartego na gestykulacji,
- stworzenie programu do obsługi map bez konieczności korzystania z przeglądarki,
- większa prywatność danych i anonimowość,
- Silverlight domyślnie dołączony do systemu,
- poprawienie funkcji rozpoznawania mowy i wprowadzenie języka polskiego (w co do końca nie wierzę...),
- łatwiejszy dostęp do SkyDrive z poziomu Eksploratora Windows,
- większa zgodność programów,
- dołączenie programu do zaawansowanej obróbki audio,
- integracja z portalami społecznościowymi,
- kalendarz, który zanikł w Windows 7,
- rozbudowana funkcja prognozy pogody,
- książka kontaktowa,
- więcej możliwości z poziomu pulpitu,
- Service Pack wnoszący więcej funkcji, udogodnień a nie sam zbiór wcześniejszych poprawek,
- częstsza duża aktualizacja systemu jak jest to obecne w Mac OS.

Zakończenie

Na tym kończę moją krótką ;) wypowiedź. Pora dnia nie sprzyjała mi podczas pisania ale starałem się. Jest to moje pierwotne "chcę" kierowane do Windows 8. Będziemy mieć jednak więcej do powiedzenia, gdy Microsoft postanowi podać jakieś konkretniejsze informacje... 

Komentarze

0 nowych
  #1 10.12.2010 10:04

"Przecież bez pakietu dodatkowych kodeków nie oglądniemy filmów zapisanych w wielu popularnych formatach. Druga sprawa - brak napisów"

Jaki masz problem? Popularne DVD się odtwarzają. VCD też.
RMVB? MOV? MKV? Są jakieś sprzedawane filmy w tym formacie? Czy chodzi o torrent-manię (mam 1257 filmów, same hiciory, których jeszcze w kinach nie wyświetlali...)? To jest problem systemu operacyjnego, że nie obsługuje całego tego filmowego bałaganu?

"Jest to wieloletni problem, który dla Microsoftu, tak naprawdę problemem nie jest :)"
Jasne, powinien z ósemką być zintegrowany napiprojekt, torrent i wyszukiwarka peb.pl.
Problemem jest to, że system operacyjny nie porządkuje rozpowszechniania filmików w sieci w setkach kodeków, kontenerów audio i video?

niezDarek   7 #2 10.12.2010 10:13

większość wymienione przez Ciebie w "Do poprawki lub wdrożenia:"
da się osiągnąć poprzez doinstalowanie dodatkowego oprogramowania, MS wdroży a później będzie ciągany po sądach za monopol... bo komuś nie będzie pasowało...

barylka1986   4 #3 10.12.2010 11:04

Co do Windows Media Center, jest to bardzo fajny i przydatny program nawet dla nas Polaków. Używałem go do obsługi tunera telewizyjnego. Daje takie opcje jak: przewijanie zatrzymywanie tv, przewodnik po programach telewizyjnych, w którym możemy wybrać konkretne programy, które zostaną automatycznie nagrane. Dodatkowo przewodnik zawiera opisy programów telewizyjnych.

pilchu   3 #4 10.12.2010 14:13

zgadzam się z przedmówcami,

1. Windows nie popiera piractwa - wszystkie potrzebne kodeki są, reszta ... jeżeli nie jestes piratem a używasz kodeków po to by np. obrobić film video - musisz doinstalować kodek, za który najprawdopodobniej też będziesz musiał zapłacić.

2. Nie piszesz w większości przypadków czego oczekujesz od 8 tylko tego czego oczekujesz od programów z nim zainstalowanych.

3. Jeżeli chcesz sobie zapewnić system Oll-IN-One zainstaluj Ubuntu, po przeklikaniu początkowych aktualizacji będziesz miał to czego oczekujesz

4. Oczywiście zgadzam się z tym że system powinien być szybszy, bezpieczniejszy ale chyba producent na tym się skupia przy każdej nowej wersji systemu ...

  #5 10.12.2010 14:43

Co do logowania za pomocą biometrii: to czyste zło. Biometrię często można bardzo łatwo oszukać. Na pewno nie powinno się umożliwiać logowania za pomocą zwykłej kamierki, lecz za pomocą czegoś w rodzaju Kinect, gdyż prócz zwykłej kamerki Kinect zawiera także kilka innych kamerek i emitery światła podczerownego - mógłby wykryć czy ktoś nie próbuje oszukać logowania na podstawie rysów zdjęcia/twarzy.

Natomiast zamiast logownaia za pomocą biometrii dobrze byłoby dodać biometię, jako dodatkowy wymóg(jeżeli użytkownik aktywuje). Oznacza to, że loguję się za pomocą hasła, a system sprawdza podczas logowania moją twarz + blokuje pulpit, gdy odejdę od komputera. Podobne rozwiązanie ma KBluetooth - można skojarzyć własny telefon ze swoją osobą. Gdy sygnał będzie zbyt niski, to KBluetooth blokuje ekran. Gdy jest wysoki, to odblokowuje ekran.

Może zwyczajny użytkownik mógłby się skusić na logowanie za pomocą biometrii, gdyż wielu ludzi i tak wyłącza konieczność logowania w systemie, a biometria eliminowałaby konieczność wyboru profilu. Natomiast nie polecam biometrii dla biznesmenów i jakiś ważnych osób - hasło to rzecz bardzo istotna. Dopóki przestępca nie pozna naszego hasła musimy pozostać żywi.

Tak powinno to przebiegać moim zdaniem.

  #6 10.12.2010 14:44

@Anonim (niezalogowany) | 10.12.2010 10:04 :
Prawdę pisząc, to w sklepach internetowych kupuję tylko licencje na programy, a z torrentów nie korzystam. Czy jednak sklepy internetowe nie odostępniają muzyki w jakimś innym formacie plików niż te zawarte domyślnie w Windows?

rajcaa   5 #7 10.12.2010 17:35

Gwoli ścisłości, chociażby Buring Shed, sprzedający cyfrowe wersje mojego "konika" jakim są Porcupine Tree, w plikach FLAC. Windows Media Player/Center potrzebuje doinstalowania pluginu, dzięki któremu zindeksuje tagi tych plików (odtworzyć owszem - odtworzy domyślnie). I raczej zakup z oficjalnego źródła torrentomanią nie jest...

rajcaa   5 #8 10.12.2010 17:38

Burning Shed (http://www.burningshed.com/) za literówkę przepraszam.

trux   10 #9 10.12.2010 17:52

Microsoft nie wyciągnął żadnych wniosków po wpadce z Vistą, skoro chce powielać te same błędy w Windowsie 8.
Mam tu na myśli nowy interfejs 3d i zasobożerność tego rozwiązania. Idealny system operacyjny powinien być:
-bezpieczny
-stabilny
-łatwy w obsłudze
-mieć niskie wymagania sprzętowe.
Wygląd też jest bardzo ważny, bo ascetyczny jest bardziej uniwersalny niż taki przeładowany z Visty.
Nie podoba mi się to, że każdy nowy system Microsoftu musi oznaczać rewolucję, a nie ewolucję.

Soren   7 #10 10.12.2010 18:56

@trux piszesz o zasobożerności interfejsu 3d.
I że to była wpadka visty.

No sorry ale wymyślono coś takiego jak minimalne i rekomendowane wymagania systemowe. Posiadam można powiedzieć laptopa (na dziś dzień) ze średniej półki albo nawet niżej (t8100, 2GB ramu, GF 8600m gt) i nigdy nie narzekałem na wydajność visty tym bardziej 7.

Wszystko idzie do przodu, tylko posiadacze sprzętu sprzed 5 czy więcej lat są wielce niezadowoleni że im system czy crysis nie działa. Jeżeli ósemka będzie miała takie wymagania jak 7 czy nawet ciut większe jeśli chodzi o zapotrzebowanie na grafikę to będzie to moim zdaniem w 100% do przyjęcia.

Chcesz mieć prosty i szybki system bez wodotrysków na celeronie 1GHz i 512 ramu z GF 2 mx 400 to zainstaluj xp.

przemek1234   7 #11 10.12.2010 19:18

Co do kodeków to zgadzam się, że powinien ich mieć więcej lub przynajmniej pisać jaki kodek jest potrzebny do odtworzenia danego filmu. Filmy w tych wszystkich dodatkowych formatach to nie tylko filmy pirackie, to też filmiki udostępniane legalnie (np. trailery, kino niezależne, demonstracja możliwości HD), a zakodowane np. w formacie wideo H.264, audio AAC i kontenerze MKV. I co? Nico! WMP nie odtworzy tego, ba nawet nie raczy mnie poinformować jakich kodeków potrzebuję. Co do płyt DVD, to możliwość ich odtwarzania jest poblokowana do bólu, otwieram płytę w eksploratorze i chce odtworzyć plik jeden konkretny plik VOB. I co? Nico! WMP odtwarza całą płytę od początku (tzn. od menu lub ostrzeżeń przed menu). Jeżeli natomiast mowa o paczkach kodeków, to jest to najgorsza rzecz jaką można wgrać do systemu. Najlepiej wgrać uniwersalny kodek ffdshow obsługujący chyba wszystkie popularne formaty wideo i audio i Haali Media Splitter do rozdzielania plików MKV, MP4, czy MOV.

trux   10 #12 10.12.2010 19:28

Plichu@
No sorry ale wymyślono coś takiego jak minimalne i rekomendowane wymagania systemowe.

Które były i tak zaniżone. Wiele razy miałem do czynienia z laptopami na których była Vista. Gdybym miał pracować na czymś takim, to prędzej czy później krew by mnie zalała.
System powinien mieć jak najmniejsze wymagania, takie jest moje zdanie. Ewentualnie Microsoft powinien zrobić dwie wersje systemu: profesjonalną bez zbędnych bajerów (jak kiedyś NT) i taką słitaśną żeby na jej widok wszystkie Jole miały mokro.

"Chcesz mieć prosty i szybki system bez wodotrysków na celeronie 1GHz i 512 ramu z GF 2 mx 400 to zainstaluj xp."

Ależ ja mam 64 bitowego Arch Linuksa, który po załadowaniu zabiera aż 300 MB pamięci ram :)

Soren   7 #13 10.12.2010 20:04

Weź pod uwagę że producenci laptopów często integrują z systemem MASĘ własnego oprogramowania które najczęściej lekkie nie jest. Ja od zawsze korzystałem z czystych instalek a nie brandowanych i problemów nie było.

rajcaa   5 #14 10.12.2010 20:22

@przemek1234
Masz rację, chociażby film spod skrzydeł fundacji Blendera "Big Buck Bunny". Czemu miałbym nie pobrać w ogg, kiedy mam kaprys na ogg ;)

nintyfan   10 #15 10.12.2010 20:39

@przemek1234 | 10.12.2010 19:18 :
AAC piszesz. AAC jest kodekiem do kodowania dźwięku, z którego na pewno korzystają sklepy internetowe, a kto wie, czy nawet nie wydawcy płyt tradycyjnych. AAC został zaprojektowany tak, by wspierał jakoś DRMy i zabezpieczenia regionalne, i z tego powodu w Nintendo Wii porzucono obsługę innych kodeków dźwiekowych.

marcin_k   3 #16 11.12.2010 01:05

znam osoby ktore po instalacji visty/7 zmieniaja wyglad okien na ten sprzed xp. To jest sposob i wg mnie nie trzeba robic osobnej wersji. Co do kodekow to moznaby zrobic cos takiego ze jesli wmp wykryje brak kodeka to sprobuje pobrac go z neta. Co do bezpieczenstwa to jestem zdania ze to zalezy w glownej mierze od uzytkownika.
Przepraszam za brak polskich znakow.

Mayron   5 #17 11.12.2010 01:17

"Mam tu na myśli nowy interfejs 3d i zasobożerność tego rozwiązania."

Co za problem aby to wyłączyć? :>

webnull   9 #18 11.12.2010 10:19

"- system plików", "- czas uruchamiania, wyłączania, usypiania, budzenia, hibernacji", "- większa zgodność programów", "- częstsza duża aktualizacja systemu jak jest to obecne w Mac OS"

Widać, że microsoft chce dogonić konkurencję jaką jest Linux i MacOSX.

nintyfan   10 #19 11.12.2010 15:22

@webnull | 11.12.2010 10:19 :
Nie każda dystrybucja Linuksa się uruchamia szybciej od Windows. Dla przykładu OpenSUSE u mnie uruchamia się od pół minuty do 45 sekund(w zależności od wersji). W każdym razie to możliwe nawet jest, że jakaś dystrybucja będzie się uruchamiać nawet dwie minuty do pełnego pulpitu.

  #20 11.12.2010 17:00

A mnie najbardziej wkurza nowy paint z 7!
Paint w poprzednich windows'ach był wyraźnie do zabaw kiedy się jest znudzonym, a teraz w 7? Ni to do zabawy, ni to do czegoś lepszego (od tego jest Gimp dla darmowych, lub Photoshop dla bogatych). Bezużyteczny badziewie się zrobiło z painta.

foreste   14 #21 12.12.2010 07:06

1 systemu napisanego od podstaw
2 bezpieczny
3 stabilny
4 normalny bez zadnych chmor
5 oddzielony od wmp i ie, windows live
6 bez cukierków takich jak windows vista i 7 ma
7 nowy system plików
8 bardziej freedly humman
9 nieco tanszy
i to tyle co chce od 8 jesli bym kupił ;).

foreste   14 #22 12.12.2010 07:10

Mhm coś mi opera w firefox zamieniła 8|

kubus94   5 #23 12.12.2010 21:02

Obecnie używam Windows 7 i jestem bardzo zadowolony... natomiast w Windows 8 chętnie zobaczyłbym kilka opcji:

1) Przy instalacji systemu pasek wyboru przeglądarki - pojawia się ekran z którego wybieram jaką przeglądarkę chcę zainstalować. A nie tak jest obecnie, że Internet Explorer'a mam domyślnie zainstalowanego, a dopiero po instalacji mogę wybrać jaką przeglądarkę chcę dodać... Gdybym mógł zdecydować o tym przy instalacji (fajnie by było gdybym mógł wybrać 2 i więcej przeglądarek) wybrałbym te przeglądarki, które najbardziej chcę.

2) Jeszcze łatwiejsze wykonywanie kopii zapasowej - fajnie by było gdyby Microsoft od razu wybierał miejsce, które jest najbardziej odpowiednie do backupu, ewentualnie umożliwiał wykonanie obrazu systemu na płytach Blu-Ray...

3) Wbudowany Sandbox - fajnie by było gdyby ten system miał wbudowaną piaskownicę, w której można by uruchamiać i instalować niezbyt pewne aplikacje - dzięki temu można by uniknąć wielu zagrożeń...

  #24 12.12.2010 23:16

mac to ma :)

laszjwrz   3 #25 13.12.2010 01:20

Szczerze mówiąc nie zastanawiałem się nigdy nad tym, czego bym wymagał od Windowsa poza szybkością i stabilnością. Przyznam, że ciekawi mnie pomysł odizolowania np świeżo zainstalowanego systemu od reszty aplikacji instalowanych w późniejszym czasie, ale nie wiem jak miałoby się to w praktyce.

Wydaje mi się, że innowacyjne rozwiązania nie powinny być integrowane z systemem. Dla przykładu można by podać co prawda nie innowacyjny element systemu jakim jest windowsowy firewall. Fajnie, że jest, ale większość osób wymaga czegoś więcej - program nie spełnia oczekiwań i na tle
"firm" tworzących oprogramowanie stricte zabezpieczające (np właśnie firewall), systemowy ogniomurek wypada... słabo.

Teraz wrócę do tematu: kubus94 napisał że chętnie zobaczyłby piaskownicę. A ja nie. Chyba, że MS pracuje nad takową od X czasu, pozwala ją testować (np w wersji free), testy wypadają dobrze - można pomyśleć nad integracją z systemem.

Jak ja to widzę i do czego zmierzam? - Niech MS zajmie się stabilnością, szybkością działania, bezpieczeństwem (nie mylić z zabezpieczeniem o jakim pisałem wyżej*). Niech system spełnia podstawowe oczekiwania w SWOIM ZAKRESIE. Nie chciałbym mieć do czynienia z kiepskimi programami, które po postawieniu systemu należy zastąpić "porządnymi" odpowiednikami.

*Oczywiście bardzo dobrze, że MS udostępnił "system antywirusowy" jakim jest MSE. Chciałbym żeby program się rozwijał, ale gdybym miał z niego aktualnie korzystać od samej instalacji systemu... no cóż:)

Podczas pisania nasunął mi się świetny pomysł! Mam życzenie dotyczące Windowsa 8:P

- chciałbym mieć możliwość dostosowania instalacji do swoich potrzeb, tak jak jest to w przypadku np Fedory! Płyta zawiera pełen asortyment, ale wybieramy to, co jest nam potrzebne, z możliwością późniejszego doinstalowania wybranych pakietów:)

Pozdrawiam serdecznie!

Babcia Klozetowa   6 #26 13.12.2010 11:47

Nie potrzeba mi niczego więcej, jak win xp. Stabilny, prosty i przejrzysty. Wszystko, co było mi potrzebne, mogłem sobie po prostu doinstalować.

Mam tylko nadzieję, że kolejny win nie będzie trzymał żadnych danych w chmurze.

  #27 13.12.2010 17:26

@kubus94 | 12.12.2010 21:02 :
Następne wydanie Fedory powinno mieć już porządną piaskownicę.

  #28 13.12.2010 17:27

@laszjwrz | 13.12.2010 1:20 :
Microsoft tworzy piaskownicę dla Windows od dłuższego czasu.

Inventer89   5 #29 13.12.2010 18:46

1) "dla mnie zbędne są zabezpieczenia typu: uwierzytelnianie za pomocą odczytu linii papilarnych, czy obrazu z kamery. Dla mnie są to zwykłe bajery, które wydłużają jedynie czas pracy, uruchamianie komputera." Kamerę łatwo jest wyrolować, ale czytnik linii już nie, ja używam i jest szybciej i łatwiej.

2) "wyświetlanie rozmiaru folderu w Eksploratorze Windows" dopiero system będzie zarzynał dysk twardy, bo będzie za każdym razem zliczał wielkość plików w każdym z widocznych folderów.

do reszty nie mam zastrzeżeń i dodam tylko od siebie: kopię zapasową w chmurze (teraźniejszy Mesh, ale z archiwum do 30 dni) i modułowa budowa. Czyli system + instalator Windows Live, tak jak teraz jest z pocztą, komunikatorem i galerią, to przydałoby się jeszcze z innymi programami, np. Paint, WordPad, IE, Media Player, oraz usługami: wspomniane 3D czy efekty Aero, mowa, dotyk (dwie ostatnie opcje są możliwe do odinstalowania, jednak instalator nadal jest gdzieś w folderze Windowsa). Chodzi o to że jak mamy zamienniki, to po co system ma mieć jeszcze 10 czy 20 swoich programów.

laszjwrz   3 #30 13.12.2010 20:04

notgnucy, skoro tak, to bardzo się cieszę. Aczkolwiek sens mojej wypowiedzi dalej pozostaje bez zmian;)

Pozdrawiam!

a'picasso   2 #31 13.12.2010 21:23

Zapomniałem dodać, że nie chciałbym umieszczać swoich plików w chmurze. Jest to spore zagrożenie, że ktoś będzie miał dostęp do moich plików i w jakiś sposób je wykorzysta. Microsoft tym samym będzie mógł kontrolować, co robią użytkownicy jego systemu i jak wykorzystują czas spędzony przed komputerem.

Warto też zauważyć, że to wydaje się bez sensu, biorąc pod uwagę zapisywanie wszelkich plików do chmury, bo jak będzie wyglądać sprawa ich pobierania na dysk no i po co nam w takim wypadku dyski twarde?

Oprócz tego, można też stworzyć dodatki (nie na styl Ultimate Extras), dzięki którym otrzymywalibyśmy nowe gierki od Microsoftu i inne ciekawe rozwiązania. Dziwi mnie to, że ta firma nie dokonuje aktualizacji do częsci składowych Windowsa i nie wprowadza żadnych nowych funkcji. Nowe funkcje pojawiają się z nowym systemem...

WODZU   16 #32 13.12.2010 23:52

Wpis ok poza podpunktem "Funkcjonalność". O ile w większości wpisu prowadzisz rozważania nad systemem jako takim, to w "Funkcjonalność" piszesz już o dodatkowych programach których system jako taki zawierać nie powinien bo byłoby to już faworyzowanie określonej grupy użytkowników i wręczanie im na siłę coś czego nie potrzebują, czyli:
- stworzenie programu do obsługi map bez konieczności korzystania z przeglądarki,
- Silverlight domyślnie dołączony do systemu,
- łatwiejszy dostęp do SkyDrive z poziomu Eksploratora Windows,
- dołączenie programu do zaawansowanej obróbki audio,
- integracja z portalami społecznościowymi,
- kalendarz, który zanikł w Windows 7,
- rozbudowana funkcja prognozy pogody,

- więcej możliwości z poziomu pulpitu, (a to co niby miałoby być?)

Poza tym OK.

Ja do swojej listy życzeń dopisałbym większy porządek w Panelu Sterowania, czyli usunięcie coraz głębszego zagnieżdżania opcji systemowych w oknach Panelu Sterowania.
Dodatkowo wreszcie system mógłby zostać pozbawiony bibliotek współdzielonych, w których integralność i jednorodność ingerują różnej maści programy, twierdzące że to właśnie ich biblioteka jest lepsza i należy zastąpić nią obecną w systemie. Prowadzi to do ogólnego bałaganu. Tym czasem przy obecnej pojemności dysków każdy program mógłby być w wersji "standalone", co znacznie ułatwiłoby życie. Jeśli się nie mylę (nie mam 100% pewności) to tego typu rozwiązanie stosowane jest w komputerach spod znaku jabłka.

WODZU   16 #33 14.12.2010 00:38

@Plichu
"Weź pod uwagę że producenci laptopów często integrują z systemem MASĘ własnego oprogramowania które najczęściej lekkie nie jest..."

A ja mam laptopa TOSHIBA oblepionego "wszem i wobec" naklejkami opiewającymi jego miłość do Visty. Odinstalowałem wszelki śmieć od producenta ale Vista dalej muliła. Dodałem 1 GB RAM rozszerzając go w sumie do 2GB ale Vista dalej muliła. Fanatycy Visty przekonywali mnie że ten system musi "nauczyć" się zachowań użytkownika żeby szybciej działał (Prefetch czy coś tam) bo jest aż tak wspaniale zaawansowany technologicznie. Dałem im szansę. Laptop działa już ponad 2 lata gdzie używa sie raptem przeglądarki internetowej i pakietu Open Office i... Vista dalej muli. Tydzień temu kupiłem Windows 7 i... nie odczuwam żadnego dyskomfortu podczas używania komputera.

tores1977   8 #34 14.12.2010 03:04

@WODZU
Jeśli się nie mylę (nie mam 100% pewności) to tego typu rozwiązanie stosowane jest w komputerach spod znaku jabłka.
Nie mylisz się. Nie tylko jabłko z tego korzysta. Jeszcze przed premierą Win7 gdzieś czytałem że m$ nad tym pracuje

a'picasso   2 #35 14.12.2010 09:20

Gdy pisałem o np. obsłudze map z poziomu programu a nie przeglądarki to miałem na myśli rozszerzenie usług pakietu Windows Live Essentials. Fajnie byłoby zobaczyć taki program, w którym można byłoby wydrukować mapę z trasą dojazdu - dla tych, którzy nie posiadają GPS-u. Innym programem mogłby być jakiś do edycji muzyki oraz rozbudowany program do nagrywania płyt.

Można też dodać tryb do obsługi gier, gdzie podczas uruchamiania jakiejś gry, Windows kończyłby część procesów i zatrzymywał zbędne usługi. Sprzyjałoby to zwiękaszeniu wolnych zasobów pamięci RAM.

Ciekawi mnie też, jaki numer jądra otrzyma nowy Windows: 6.2; 7; 8...?

WODZU   16 #36 14.12.2010 10:13

@a'picasso
"Można też dodać tryb do obsługi gier, gdzie podczas uruchamiania jakiejś gry, Windows kończyłby część procesów i zatrzymywał zbędne usługi. Sprzyjałoby to zwiękaszeniu wolnych zasobów pamięci RAM."

A to byłoby naprawdę pożądane rozwiązanie. I mówię to bardziej z pozycji grafika, ale i częściowo gracza :)

  #37 14.12.2010 19:24

Wszystko pięknie ładnie ale tutaj Microsoft Cię nie wysłucha. Jeśli chcesz naprawdę, aby coś się zmieniło na lepsze w 8-ce to wyślij swoją petycję do Microsoftu - może wezmą Twoje spostrzeżenia pod uwagę. Tutaj możesz liczyć tylko na dyskusję, ale czy ona coś wniesie w rozwój 8-ki?

WODZU   16 #38 14.12.2010 22:41

Fakt, rozmowa tutaj to trochę jak program "Jestem za, a nawet przeciw" w 3 Programie Polskiego Radia - dużo hałasu i emocji ale skutek żaden. Choć na DP wymienić się spostrzeżeniami przyjemnie. Oby tylko M$ nie słuchał swoich użytkowników jak Corel, bo wtedy szkoda strzępić sobie język.

laszjwrz   3 #39 15.12.2010 23:53

No i co do chmury... Nie wiem jak ma się to w praktyce, ale sam będąc poza domem ponad 90% czasu, korzystam z mobilnego internetu, który jak wiadomo nie jest w Polce tani względem limitów miesięcznego transferu i zasięgu. Rozumiem, że większość użytkowników posiada stałe łącze i może cieszyć się szybkim przetwarzaniem danych w chmurze, ale "mobilni" mniej... Zależy co ma się w tej chmurze znajdować:) Bo mając przykładowo 2GB miesięcznego transferu danych, przetwarzanie w chmurze może stać się obciążeniem. Czy nie?

Pozdrawiam!