Co dalej z Firefoksem - rozmowa ze Zbyszkiem Branieckim

30.07.2010 13:41, Autor: Redakcja, Kategoria: News
NewsImage

Zbigniew Braniecki od 10 lat jest członkiem projektu Mozilla i współtwórcą polskiej społeczności Aviary.pl. Zasiada w zarządzie Mozilli Europe, pracuje ze społecznościami oraz internacjonalizacją projektów Mozilli. Mieliśmy okazję zadać mu kilka pytań dotyczących obecnej sytuacji na rynku przeglądarek oraz planów na rozwój zarówno Firefoxa, jak i Thunderbirda.

Rozmawialiśmy między innymi o przyszłości Internetu, o współpracy z firmą Google, która stworzyła konkurencyjną przeglądarkę, o Firefoxie 4, wyzwaniach stojących przed tworzeniem aplikacji dla różnych dystrybucji Linuksa... Pytaliśmy o plany związane z platformami mobilnymi, o WebM czy wersje 64-bitowe.

Zainteresowanych odpowiedziami zapraszamy do lektury wywiadu ze Zbyszkiem Branieckim z Mozilli.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (66)  

Avatar
memory leaks (niezalogowany) | 30.07.2010 14:00#1

A wycieki pamięci? Jakoś twórcy liska o tym nie wspominają a wersja beta 4-ki ma takie same "wyciekające zużycie" jak 3-ka. Do roboty Panowie!!!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Onlinemaster | 30.07.2010 14:09#2

Ten wywiad mógł być jedną z sesji na HotZlocie ;-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
januszek | 30.07.2010 14:14#3

Teutates to bóg wojny, znany w szerszym ujęciu jako Mars ;) Czyżby Firefoxem 4 Mozilla zamierza rozpętać jakąś przeglądarkową wojenkę? ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
AuToR | 30.07.2010 14:17#4

Dzięki za wywiadzik. Pozdr.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaxDamage | 30.07.2010 14:24#5

Główną zaletą i właściwie chyba jedyną 64bitowej wersji przeglądarek jest możliwość korzystania z więcej niż 4GB pamięci RAM. Przeglądarki nie potrzebują obecnie i w najbliższej przyszłości tyle pamięci, więc nie ma po co się spieszyć i wydawać pieniądze na wersje 64bitowe. Kasę można przeznaczyć na ważniejsze kierunki rozwoju.


Mądrości sobie i Wam życzę...

Avatar
House MD (niezalogowany) | 30.07.2010 14:34#6

@MaxDamage, no akurat w przypadku Firefoxa 4 GB może być przydatne. Ta przeglądarka jest niezwykle zasobożerna (mam na myśli obecną wersję stabilną).

Avatar
Johny Mnemonic (niezalogowany) | 30.07.2010 14:45#7

Z jednej strony serwisy społecznościowe są wygodne,z drugiej niosą zagrożenia,ludzie skuszeni mnogością usług podają w nich zbyt dużo danych o sobie,dane te są sprzedawane różnym agencjom reklamowym,taki Facebook,czy Nasza Klasa może z dnia na dzień zmienić regulamin,aby korzystać z serwisu,nagle trzeba godzić się na udostępnianie zdjęć do celów reklamowych,czy swojego wieku,piszą za dużo,np. nieumyślnie napisana informacja "nie będzie mnie w domu",może posłużyć włamywaczom do okradzenia mieszkania,naiwne dziecko może być uwiedzione przez pedofila,który udaje 12 letniego kolegę

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pakeroso | 30.07.2010 14:53#8

@House MD,
Niezwykle zasobożerna, tzn. ?? Więcej niż 300 MB ??

Typowy user Opery - wpadł pod newsa o innej przeglądarce, napisał kompletną bzdurę i poszedł :)

Avatar
amigib2 (niezalogowany) | 30.07.2010 15:00#9

"instalacja rozszerzeń bez restartu"

wreszcie, już myślałem że tego nie dożyję

Avatar
House MD (niezalogowany) | 30.07.2010 15:03#10

@pakeroso, owszem, Firefox nędznie wypada np. w porównaniu do Google Chrome.
Stwierdzenie że 4 GB w przypadku Fx może być potrzebne było sarkazmem - aby podkreślić jak nędznie wypada Fx na tle innych przeglądarek.
Niech już pożera nawet to 300 MB ramu (owszem, Fx potrafi tyle zajmować), ale niech działa szybko. A niestety pod względem prędkości działania Fx również nedznie wypada na tle innych przeglądarek.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
bolszy188 | 30.07.2010 15:10#11

@amigib2

Tak a prawda w oczy kole co nie ?

Kole jak diabli lisek był przeglądarką numer 1 do wersji 2 później stał sie zamulaczem kompa niczym pozatym. Apropos twojego fenomenu pamięciowego sam korzystam z opery i nie pisze że nie mam zwieszek ale w porównaniu do FF to pryszcz, zwłaszcza że Opera jedzie na Javie która powinna dopiero mulić. Opera działała (działa) wolniej jeśli ktoś używa JRE 1.4.* 1.5 był wielkim krokiem na przód. A jeśli chcesz porozmawiać na temat wydajnosci Javy polecam kilka artykułów naukowych nie twoje badanie "wydaje" mi się bo widzę.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
bolszy188 | 30.07.2010 15:13#12

Pytanie do redaktora jak można napisać coś takiego "dlaczego Mozilla która z początku była bardziej innowacyjna od konkurencji", od zawsze najbardziej innowacyjną przeglądarką jest OPERA i nie dlatego że jej używam tylko tak jest:
-izolacja zakładek
-hm wogóle zakładki
-gesty myszy
-i cała reszta bajerów obecnej przeglądarki

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fffatman | 30.07.2010 15:15#13

@januszek: Na Teutatesa! Nie!

Avatar
Nympho (niezalogowany) | 30.07.2010 15:19#14

Firefox bardziej innowacyjny od konkurencji? Bez komentarza.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
smaky | 30.07.2010 15:20#15

Właśnie się dowiedzieliśmy że nie chcemy zmian, stąd wolny rozwój FF.
Ciekawe

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomimaki | 30.07.2010 15:26#16

2 błędy
"i reagując na nie ZAWCZASU."
"(M.IN. przez skrócenie UAStringa)

Avatar
zbraniecki (niezalogowany) | 30.07.2010 15:35#17

@bolszy188: Opera wprowadzila mnostwo innowacji, ale to nie znaczy, ze inne przegladarki nie maja swojego wkladu :) Firefox dodal blokowanie popupow, Flock dodal latwe dodawanie zakladek (gwiazdke) i polaczyl stop/reload, Chrome rozdzielil procesy i wyczyscil UI i tak dalej. Kazda przegladarka cos dodaje i to jest fajne :)

@tomimaki: dzieki za poprawki! Mam nadzieje, ze redaktor poprawi :)

@smaky: Firefox ma ponad 400 milionow uzytkownikow. Osoby czytajace ten portal to raczej grupa "early adopters", niz zwykłych użytkowników. To komplement :)

Avatar
zbraniecki (niezalogowany) | 30.07.2010 15:46#18

@memory_leaks: Nie jest tak zle jak opisujesz. Testy zuzycia pamieci przegladarek wskazuja, ze Firefox jest calkiem oszczedna (http://tech.slashdot.org/story/09/06/20/1951212/Memory-Usage-of-Chrome-Firefox-3...) - oczywiscie nie zmienia to faktu, ze tak my jak i autorzy innych przegladarek pracujemy nad dalszymi poprawkami. Slowo, ze nie olewamy tego :) Najwazniejsza zmiana jednak bedzie nowy mechanizm rozszerzen ktory bedzie pozwalal monitorowac zuzycie pamieci i procka przez rozszerzenia i informowal usera kiedy ktores rozszerzenie przesadzi. Mysle, ze to pomoze i autorom rozszerzen i uzytkownikom :)

@januszek: Asparanoiks sie wlasnie na Ciebie obrazil!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Xelosu | 30.07.2010 15:46#19

"Główną zaletą i właściwie chyba jedyną 64bitowej wersji przeglądarek jest możliwość korzystania z więcej niż 4GB pamięci RAM. Przeglądarki nie potrzebują obecnie i w najbliższej przyszłości tyle pamięci, więc nie ma po co się spieszyć i wydawać pieniądze na wersje 64bitowe. Kasę można przeznaczyć na ważniejsze kierunki rozwoju."

Takie zakładanie, że nie potrzebują to głupota. A myślałem, że informatycy wyciągnęli lekcje po tym jak to ogłosili, że wystarczy ileś tam kB i można wykonać każdą operacje..
Albo po tym jak protokół TCP/IPv4 okazał się zbyt ograniczony..

Jakieś 20 lat temu przy projektowaniu mieszkań święcie wierzono, że 20A na mieszkanie to w zupełności wystarcza z wielkim zapasem. Ile z tego tytułu było już pożarów i awarii instalacji w całym domu bo ktoś sobie zakupił nową kuchenkę elektryczną na święta..
Oczywiście 20 lat może się wydawać dużo, ale trzeba pamiętać że elektroenergetyka nie rozwija się tak szybko jak komputery.
Tutaj takie założenia mogą się okazać błędne już za parę miesięcy.

Większość programistów niestety skaluje i jest daleko daleko za możliwościami technicznymi jakimi w tej chwili dysponujemy. Oczywiście nie twierdze, że pisanie dobrego programu jest łatwe. Ale zasłanianie się twierdzeniem, że "tego nie potrzebujemy" jest pozbawione logiki.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
master_zonk6 | 30.07.2010 15:53#20

@pakeroso
Nie uogólniajmy. Poza tym twój komentarz jak ulał pasuje do ciebie.

Niech zrobią konkretny, stabilny, świetny szkielet to wtedy będzie dobrze.

Avatar
STFU (niezalogowany) | 30.07.2010 15:58#21

Wyrzucili go z Flocka?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
athei | 30.07.2010 16:00#22

@memory leaks (niezalogowany) chyba niepoważny jesteś, nie wiem jak beta, ale 3 żadnych wycieków nie ma, co najwyżej jakieś wtyczki (niektóre wersje firebuga np.). A zużycie pamięci FF ma jedno z najmniejszych z przeglądarek, wystarczy sobie porównać z tak wychwalanym Ch przy kilku otwartych kartach.

Avatar
MP (niezalogowany) | 30.07.2010 16:29#23

Hehe, jak zwykle najwięcej do wyszczekania mają "wieloletni, doświadczeni użytkownicy" Firefoksa :-)
Czekam z utęstknieniem na koniec wakacji. Parę osób wyraźnie się nudzi. I zanudza swoimi wydalinami umysłowymi praktycznie każy news.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Jx1 | 30.07.2010 16:37#24

A na temat Thunderbirda jak zwykle wymijające odpowiedzi. I co on opowiada o problemie z innowacyjnością, skoro właśnie na wszystkich forach tylko teksty o starych nieaktualizowanych i niedziałających wtyczkach i same opinie o braku rozwoju programu i mizernej innowacyjności.

Avatar
Slepcio (niezalogowany) | 30.07.2010 16:45#25

Firefox przy 7 otwartych kartach zabiera 130mb ramu. Gdzie wy widzicie ~300mb.

Avatar
Acid3 (niezalogowany) | 30.07.2010 16:53#26

Firefox ssie pod każdym względem. Proszę brać przykład z Opery oraz z Chrome, przy tworzeniu wersji 4, chociaz beta firefoxa 4 i tak jest lata świetlne za Operą 10.6. Firefox jest nie do uratowania, ta przeglądarka był niezła w wersji 2, ale obecnie to jest muł i tyle w temacie. Świeczka dla niego [*]

Avatar
Watchmen (niezalogowany) | 30.07.2010 16:59#27

"Czujemy się zaszczyceni tym, że pomogliśmy Linuksowi w rozwoju dzięki temu, że dystrybucje od wielu lat mają nowoczesną i zgodną ze standardami przeglądarkę."
Nowoczesną i zgodną ze standardami? To na pewno jakiś żart.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
KonradK | 30.07.2010 17:46#28

@MaxDamage
"Główną zaletą i właściwie chyba jedyną 64bitowej wersji przeglądarek jest możliwość korzystania z więcej niż 4GB pamięci RAM."

A dodatkową możliwość korzystania z 64bit pluginów. A wadą niemożność korzystania z pluginów 32bit.
[offtopic]
Chociaż to drugie jest do ominięcia. Np. 64bit Directory Opus potrafi korzystać z 32bit pluginów.
[/offtopic]

Avatar
_Neon (niezalogowany) | 30.07.2010 17:50#29

Byłem zawsze za operą, na windowsie jak i po przejściu na Linuxa, z FF spotkałem się w szkole i... odrzuciło mnie, większość z wypowiedzi tutaj jest dla mnie śmieszna - dla mnie czołową przeglądarką jest opera i to ona wyznacza tutaj standardy, screen pokazujący nowy interfejs mnie rozśmieszył bo to moja opera po lekkich przeróbkach, ale życzę im powodzenia w końcu to część wolnego oprogramowania

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
biszkopt | 30.07.2010 18:03#30

Wolałbym wideo :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Darth | 30.07.2010 18:07#31

@_Neon
Dla Ciebie ;) A co do interfejsu brak mi słów i własnie dlatego się nie wypowiem bo mojej irytacji nie można opisać słowami

Avatar
amacie (niezalogowany) | 30.07.2010 18:44#32

Niech mozilla bierze się ostro do roboty bo coraz bardziej zaczyna mi się podobać chrome

Avatar
Root Grapefruit (niezalogowany) | 30.07.2010 19:29#33

Cud! biszkopt przestał trollować :)

Co do tematu, to u mnie Firefox to najwolniejsza z przeglądarek. Zawiesza się aż muszę korzystać z Chrome'a.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pablo79 | 30.07.2010 19:41#34

Jakoś od wydania Firefoxa 3.0, po dzisiejsze wydanie stabilne 3.6.8 nie zauważyłem jakoś dużego apetytu na pamięć RAM, oraz ewentualne ogromne wycieki pamięci, większy apetyt i wycieki obserwuje w przypadku Opery. I proszę mi nie wmawiać że mniejsze zużycie można ustawić w ustawieniach dotyczących pamięci w Operze, próbowałem, różnych konfiguracji i nic z tego, jak brała dużo tak brała.
Po prostu uważam że RAM-em lepiej gospodaruję obecne stabilne wydanie Firefoxa niż Opery, i to właśnie jeśli chodzi o ten parametr to Norwedzy powinni się wziąć solidnie do pracy.

Co do większej szybkości Chrome, testowałem przez ostatni miesiąc i jakoś nie zauważyłem tej rzekomo rewelacyjnej nie do pobicia szybkości w renderowaniu stron przez Google Chrome, na tle Firefoxa.

Avatar
Kintoki (niezalogowany) | 30.07.2010 19:44#35

Poziom komentarzy na dp zbliża się do do tych ze sfory alb pudla. Co komentarz to głupszy... aż odechciewa się czytać...

Swoją drogą przydało by się zagnieżdżanie komentarzy(przynajmniej jeden poziom)

Avatar
tyan (niezalogowany) | 30.07.2010 20:40#36

Firefox żre wam pamięć? To wywalcie won Adblocka, poczujecie różnicę. Żwawszy start Fxa, żwawsze otwieranie stron. Wywaliłem tego łomota AdBlocka, przestawiłem całość systemu na filtrowanie AdMuncherem i działa aż miło.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Extraordinarykid | 30.07.2010 21:15#37

A gdzie yyyyy, eeee, aaaaa, yyymmmm ?

Tylko tomekb się nie jaka !

Avatar
grzesiek1651 (niezalogowany) | 30.07.2010 22:43#38

"I czym się podnieca facet w Fx 4? Przecież Opera ma większość funkcji Fx 4 od dawna, to Opera wyznacza standardy wśród przeglądarek."

"Firefox ssie pod każdym względem. Proszę brać przykład z Opery oraz z Chrome, przy tworzeniu wersji 4, chociaz beta firefoxa 4 i tak jest lata świetlne za Operą 10.6. Firefox jest nie do uratowania, ta przeglądarka był niezła w wersji 2, ale obecnie to jest muł i tyle w temacie. Świeczka dla niego [*]"

"Pytanie do redaktora jak można napisać coś takiego "dlaczego Mozilla która z początku była bardziej innowacyjna od konkurencji", od zawsze najbardziej innowacyjną przeglądarką jest OPERA i nie dlatego że jej używam tylko tak jest:
-izolacja zakładek
-hm wogóle zakładki
-gesty myszy
-i cała reszta bajerów obecnej przeglądarki"

News o FF a już cała zgraja operowych trolli prezentuje nam swoje wypociny, no ale trzeba się przyzwyczaić. Niech się dzieci pocieszą.

Co do wywiadu to dosyć ciekawy. Zobaczymy jak im wyjdzie ta "czwórka".

Avatar
Johny Mnemonic (niezalogowany) | 30.07.2010 23:13#39

@Xelosu
Zapomniał,że tu nie chodzi,tylko o pamięć,64 bit to nowe rejestry,rejestry były wadą x86,jest ich za mało i nie da się prosto wszystkich adresować,przykładowo rejestry segmentowe,nie mogę adresować pamięci bezpośrednio rejestrem segmentowym,tylko muszę mieć rejestr pośredni
zamiast
mov ds,[data]
muszę tak
mov ax,[data]
mov ds,ax
rejestrów ogólnego przeznaczenia jest bardzo mało,ax,bx,cx,dx
32 bit-eax,ebx,ecx,edx
64 bitowe procesory dodają rejestry od r0,do r15,pozwala to zmniejszyć odwołania do pamięci i nawet przeglądarka będzie działać szybciej,podobno o 30%,nie trzeba nadmiernie adresować pamięci,non stop odkładać wartości na stos,nie wspominając już o prostych działaniach na dużych liczbach 64 bit,gdy na 32 bitowym procesorze,trzeba pisać kod dodający bity po kawałku

Avatar
amigib2 (niezalogowany) | 31.07.2010 6:22#40

@bolszy188

chyba pijesz nie do tej osoby co trzeba

ps: ja nic do Opery nie mam, kiedyś nawet ją używałem ale Firefox mimo swoich wad jest dla mnie bardziej użyteczny, głównie ze względu na wtyczki

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Xelosu | 31.07.2010 10:38#41

@ nie zapomniałem o tym, ostatni akapit odnosił się miedz innymi do tego. Programiści nie korzystają z usprawnień jakie daje wykorzystanie 64bit-owego słowa.
Nie wiem, może jest tak dla tego, że pisząc programy w językach wysokiego poziomu nie widać tej różnicy w kodzie.

Twój przykład pokazuje nie tylko, że taki kod po asemblacji będzie krótszy, ale będzie wykonywany w dwóch taktach zegarowych(dla procesora 1 rdzeniowego) zamiast w
trzech.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
master_zonk6 | 31.07.2010 10:50#42

@grzesiek1651
Za to komentarze użytkowników Chrome, jak i samego Firefoxa są spoko...
Obiektywne spojrzenie na świat...
Masz odmienne zdanie? Troll
Nie podoba się coś w Firefoksie? Troll
Z drogi, bo bryluje Firefox i jego zgraja.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaxDamage | 31.07.2010 11:14#43

@zbraniecki
"Firefox dodal blokowanie popupow"

Drobne sprostowanie ;)
Z tego co pamiętam to Opera miała pierwsza funkcją blokowania wyskakujących okien popup, a nie panda mała. Musiałbym jeszcze dokładnie sprawdzić daty... ale chyba się nie mylę ;)


Mądrości sobie i Wam życzę...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaxDamage | 31.07.2010 11:21#44

Tak zgadza się, blokowanie pop-up:
Opera 3.00: Dec. 01, 1997
Firefox 0.3: October 14, 2002
Oczywiście panda mała w 1997 roku jeszcze nie istniała :]

Źródło:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Mozilla_Firefox
http://www.opera.com/docs/history/


Mądrości sobie i Wam życzę...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mariosti* | 31.07.2010 11:23#45

@MaxDamage

Główną zaletą aplikacji 64bitowych jest możliwość z korzystania z większych typów danych co przy złożonych skutkuje szybszymi operacjami na pamięci. Niestety sensowne zoptymalizowanie pod tym kątem jakiegokolwiek programu 32bitowego jest trudne, dlatego nie spotykamy się z czymś takim.

Avatar
hg (niezalogowany) | 31.07.2010 11:33#46

Przedstawiciele Mozilli w ISO? W jakim komitecie, z jakiego kraju? Coś mi się wydaje, że Gandalf mija się z prawdą ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kurtvonnegut | 31.07.2010 11:46#47

Jak już ktoś wyżej napisał, fajnie byłoby posłuchać tego pana na następnym HotZlocie... Pozdrawiam Redakcję i czytelników!!!

Avatar
Tanatoss (niezalogowany) | 31.07.2010 12:31#48

Ja mam do was małe pytanie jak zrobić taki wygląd firefox 4 jak w Windows 7, chciałbym mieć taki wygląd na Windows XP, czy jest w ogóle taka możliwości ?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pablo79 | 31.07.2010 13:14#49

@master zonk

Bo mają prawo mięć odmienne zdanie na temat Opery, tak jak ty masz odmienne prawo co do Firefoxa.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 31.07.2010 13:41#50

@MaxDamage
Ty wiesz co to jest za zwierzę Panda Mała? Radzę zaglądnąć do książek :P albo chociaż do Wikipedii

a tak ogromnie sie wznosiłeś jak pomyliłem sie i napisałem wtyczki...:P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 31.07.2010 15:37#51

Mogliście go udostępnić jako film...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kuba096 | 31.07.2010 18:25#52

Okej, postaram się odpowiedzieć na większość zarzutów pod adresem FF, jako 2 letni user FF i 1,5 letni user opery.
zużycie pamięci - o czym my mówimy? http://www.bankfotek.pl/image/710154.jpeg
kart tyle co widac , 2 z flashem.
wyglad - kwestwia gustu i checi. ja mam zminimalizowany praktycznie jak sie dalo. moglbym zrobic inny, sam zrobic skin - to zalezy od waszej woli. w lisku mam wieksze pole do popisu, bo moge wlasnie sam pisac skiny, mam mase wtyczek, a w O musze czekac az cos wprowadza (np. tiny menu, to w operze to logo co rozwija menu, wiecie)
predkosc - przegladarki maja bardzo zblizona predkosc.
standardy - nie przesadzajmy, czy robia wam roznice te pare punktow? :-)
bezpieczenstwo - po testach (tak testach) na stronach tubowych ( :) ) nie zarazilem systemu ani opera ani ff. kazda blokowala strone z syfem, jak nie wkraczal antywir.
innowacyjnosc - kazda przegladarka wnosi cos nowego, kazda cos dodaje co pozniej inni sciagaja - to naturalne i imo nie ma w tym nic zlego.


--
na screenie zotal wykorzystany firefox, mz | windows xp

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
master_zonk6 | 31.07.2010 20:20#53

@Pablo79
chodzi mi o komentarze pod TYM artykułem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ra-v | 01.08.2010 0:48#54

http://net.rh.cba.pl/browser_memtest.png.html

Mój test pamięci, Opera najgorzej. Niestety nie wiem dlaczego momo tego że Fox 4 zajmuje mniej RAMu niż 3.6 to 3.6 jest szybszy od 4. Myslałem że 4 przyspieszy a tu na razie zawód. O dziwo nie bierze dużo RAMu ani % CPU ani dysku a jedna muli - czemu?? Sama w sobie się "zapętla"?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pablo79 | 01.08.2010 11:04#55

@ra-v

Firefox 4 to jak sam wiesz na razie tylko beta 2 więc ma prawo mieć jakieś niedoróbki, zresztą filozofią aplikacji w fazie testowej jest wyłapywanie wszystkich w miarę możliwości błędów i ich poprawianie, tak aby produkt stabilny był pozbawiony tychże błędów.
Ja czekam zarówno na stabilne wydanie IE9 jak i FF 4.0, wtedy będzie można coś więcej powiedzieć na temat wydajności tych przeglądarek.

Avatar
zbraniecki (niezalogowany) | 01.08.2010 12:55#56

@MaxDamage: masz racje, chodzilo mi o inteligentne, ale pisalem z komorki i chcialem uciac slowo :)

Natomiast sama idea (ktora, jak niestety obserwuje napedza dyskusje w tym watku), ze najwazniejsze jest kto wprowadzil jakas funkcje jest imho jalowa i skupia uwage na niewlasciwych akcentach. Stymuluje do patentowania i chronienia pomyslow a nie dzielenia sie nimi.
Zwracam uwage tym ktorzy wyliczaja ciagle przegladanie w kartach jako innowacje Opery, ze w 1994 przegladanie w kartach dodal UltraEdit a w 1997 przegladarka internetowa NetCaptor.

My wprowadzilismy binarne aktualizacje co mialo ogromny wplyw na szybkosc aktualizacji przegladarek i zachecalismy wszystkich do skopiowania tej funkcji (ba! pamietam, jak oskarzalismy Opere ze nie kopiujac jej tworzy zagrozenie dla swoich uzytkownikow utrudniajac im aktualizacje ;) - dosc pokretny sposob na wciskanie innym dobrych rozwiazan, nie?).
Wprowadzilismy tez rozszerzenia (przynajmniej w takim wydaniu jaki teraz jest u nas, w chrome, w safari i bedzie w ie9) i teraz chcemy zunifikowac systemy, zeby wszystkie przegladarki mialy jedno API do pisania rozszerzen (choc to jeszcze spiew przyszlosci).
Sadze, ze praktycznie kazda funkcja z listy "innowacji" opiera sie na czyims pomysle z wczesniej. W socjologii mowi sie o "staniu na ramionach gigantow" - uczymy sie od siebie i stymulujemy sie nawzajem swoimi rozwiazaniami, przestrzegamy przed bledami jaki popelnilismy. W efekcie mamy rynek pelen dobrych przegladarek z ktorych wszyscy mozemy wybierac. :)

@hg: ISO 16262 to wszak EcmaScript 2.0. Teraz trwaja przygotowania do ustandaryzowania WebM. Ale pewnie masz racje, ze Mozilla nie ma przedstawicieli w ISO. Chodzilo mi o to, ze sa takie organizacje i ze korzystamy z nich do standaryzowania rozwiazan. Mea culpa i dzieki za wylapanie :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Jx1 | 01.08.2010 23:39#57

@zbraniecki: Wprowadzenie rozszerzeń to oczywiście kamień milowy i aż dziwne że Opera cały czas się przed tym broni promując widgety. Wprowadzona niedawno możliwość sprawdzania aktualności wtyczek to też super sprawa. Wydaje mi się jednak że problem jest w tym, że sam goły Firefox czy Thunderbird prezentują się naprawdę skromnie. Jeszcze w Firefoxie da się tymi rozszerzeniami zrobić z tego porządny program ale w Thunderbirdzie sprawa leży. Taki np. wyczekiwany przez wielu Contacts Sidebar dla Thunderbirda nie jest aktualizowany od 3 lat, podobnie inne wtyczki. A mozilla nie robi z tym nic - ani nie włącza nowej funkcjonalności do programu ani nie tworzy wtyczek. Nowe wersje to w ostatnich czasach głównie poprawione błędy i niby szybkość i stabilność. Prawdziwych nowości jak u konkurencji raczej brak.

Wygląda to tak jakbyście wprowadzili możliwość dodawania rozszerzeń i włożyli ręce do kieszeni zrzucając odpowiedzialność za rozwój i innowacje na twórców tychże rozszerzeń.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Jx1 | 01.08.2010 23:55#58

@zbraniecki "ale pisalem z komorki" :
To ty masz komórkę Macintosh z zainstalowanym MacOSem 10.6 ?
Wow! :-)

Ten portal ma wyświetlanie informacji useragent komentujących, trzeba najechać strzałką na datę przy komentarzu.
(Sorki, cenię bardzo takie osoby jak ty, ale nie mogłem się powstrzymać :)

Avatar
zbraniecki (niezalogowany) | 02.08.2010 9:46#59

@jX1:
a.d. 1) "goly" to pojecie wzgledne zalezne od potrzeb. Co do tb to pamietaj, ze jego rozwoj przez 2 lata stal w miejscu i dopiero od 2 lat cos sie ruszylo (powstala Mozilla Messaging i tworzy sie spolecznosc wokol projektu). Mysle, ze bedzie z tym coraz lepiej.

a.d. 2) humm, no to tego nie pisalem z komorki. Jakis inny komentarz pisalem z niej chyba. Ale serio pisalem w pospiechu, bo jechalem akurat na woodstock jak odpisywalem tutaj :) F.Y.I. Mam androida.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Xelosu | 02.08.2010 11:07#60

@Jx1
A zobacz z jakiej ja pisze przeglądarki. To chyba powinno Ci trochę dać do myślenia ;]

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Jx1 | 03.08.2010 22:52#61

@Xelosu: Za późno ale co tam.
Chyba moja dygresja uraziła społeczność. Wiem, że można sobie ustawić tekst useragenta. Wcześniej pisałeś z Firefoxa więc pewnie teraz też (ale tym razem dotknąłeś czegoś w stylu User Agent Switcher). Zwróć uwagę na długość i skomplikowanie jego tekstu w porównaniu z Twoim. Myślisz, że Zbyszkowi Branieckiemu chciałoby się tak kombinować? No ale punkt dla Ciebie za zwrócenie uwagi i na taką ewentualność.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dimatheus | 04.08.2010 12:24#62

Hej,

Czyli wychodzi na to, że na rewolucyjne zmiany w ThunderBird'zie będziemy musieli jeszcze poczekać. No chyba że wymyślimy, co jest na potrzebne... :)

Pozdrawiam,
Dimatheus

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaxDamage | 04.08.2010 12:30#63

"aż dziwne że Opera cały czas się przed tym broni" (chodzi o rozszerzenia)

Sądzę że Opera doskonale zdaje sobie sprawę z tego iż rozszerzenia pisane często przez amatorów wpływają znacznie na wydajność i bezpieczeństwo przeglądarki. Dowód: zainstaluj kilkanaście rozszerzeń do Firefoxa (wtedy mogę go jako tako używać mając nadal jednak tylko część opcji z Opery) i patrz jak Firefox zaczyna zamulać, już nie mówiąc o starcie tej aplikacji.

@cephei
Panda mała to tłumaczenie słowo Firefox. Nazwa Firefox pochodzi od zwierzęta panda mała a nie od ognistego lisa który został przypadkowo uznany za logo programu. Doucz się nieuku w tym również kierunku lub nie ośmieszaj się swoją niewiedzą.


Mądrości sobie i Wam życzę...

Avatar
Johny Mnemonic (niezalogowany) | 17.08.2010 17:53#64

@zbraniecki
To zużycie to wymagania stron,dzisiejsza przeglądarka musi uruchamiać kilka silników na raz,HTML,Flash,PHP,Ajax,kiedyś strony nie były tak złożone i wystarczył komputer z małą ilością pamięci,obecnie same systemy zajmują 1 GB ram,Opera przy oglądaniu filmu z Iplex.pl zajmuje prawie 90 MB,da się zmiejszyć ilość zużycia pamięci,ale to są różnice 5,max 10 MB

Avatar
Prosty czytelnik (niezalogowany) | 25.08.2010 9:42#65

Sądzę, że integracja poczty i innych kanałów komunikacji otworzy szerzej drzwi dla tych najgorszych zachowań w Internecie. Przez ostani rok na spotkaniach biznesowych różni nieudacznicy marketingowi twierdzili, że Facebook błyskawicznie wypromuje każdy projekt. Chodziło im oczywiście o bezmyślne terroryzowanie innych ludzi i zabranie im w sumie setek godzin pracy, by samemu dostać za to ze dwa złote.

Avatar
alex33 (niezalogowany) | 08.09.2010 1:49#66

warto miec dobrze zabezpieczony komputer, mam nadzieje ze tworcy przegladarek maja to na uwadze, mialem wczesniej sporo problemow, aktualnie testuje spyware doctora z antywirem od PC tools i odpukac 4 miesiace bez wpadki

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Program tygodnia
Firefox 10

Ocena: 9,0
icon
Polecamy
Rzut okiem na Windows 8

Jak wygląda?
Co nowego?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av