Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Co decyduje o tym, że gra jest dobra?

Świat elektronicznej rozrywki jest to dynamicznym i zaskakującym obszarem o którym można dyskutować w wielu aspektach. Mimo wielu lat i rozwoju technologii powstaje niewiele (jak na warunki) dobrych gier. Produkcje "dużych graczy" są bardzo często powtarzalne, bez polotu, nie zapadają w pamięć, mimo że starają się być widowiskowe. Czy na prawdę nie ma "recepty" na udaną grę? Co sprawia, że jest ona dobra i chwytliwa?

1.Może wyłamanie się ze schematu?
Zabawa konwencją (Saints Row IV), czy kreatywne podejście do rozgrywki (Quantum Break) mogą powodować duże ilości zacieszu, ale nieraz producenci usilnie zmieniają coś co jest sprawdzone, mimo że ich pomysł nie jest wcale ani kreatywny, ani dobry. Przykładem może być "tuning" w Need For Speed Most Wanted (2012). Otóż każdy wehikuł ulepszało się wygrywając wyścigi. Upgade'owi podlegał jednak tylko ten pojazd jakim przejechało się linię mety - żadnym innym :( Dochodziło do tego, że zmienianie pojazdu było nieopłacalne - co zmniejszało atrakcyjność rozgrywki. Producenci nie spodziewali się, że tak będzie???

Pragnę jednak zakończyć ten punkt czymś miłym. Poniżej materiał z gry posiadającej niecodzienną mechanikę. Czy będzie hit?

2.Grafika - czyli cuda z pikseli.
Według mnie grafika ma olbrzymie znaczenie do pewnego momentu. Ewolucja tego elementu umożliwia dodawanie coraz bardziej zaawansowanych elementów rozgrywki (fizyka w Half-Life 2), a także stworzenie odpowiedniego klimatu (las w Wiedźminie 3).
Nie przemawia do mnie argument przeciwko, mówiący, że Minecraft nie ma dobrej grafiki. Dlaczego? Ponieważ Minecraft jest bardzo ładny stylistycznie. Przyczyniło się to bardzo do jego atrakcyjności - wygląd postaci i przedmiotów był jednym z kluczowych powodów do stania się hitem.
Zgadzam się jednak z osobami mówiącymi, że grafika nie powinna ograniczać gameplay'u. Ekipa pracująca nad Falloutem 4 zrobiła najlepsze co mogła. Wybrali estetyczną oprawę wizualną, skupiając się jednak na ilości content'u. Wzburzyli tym samym kontrowersje, ale moim zdaniem ich decyzja była bardzo dobra.

Poniżej możecie zobaczyć grę budzącą różne emocje. Pod koniec roku prawdopodobnie zobaczymy, czy w tym przypadku warto było stawiać na grafikę . Mowa o Star Wars Battlefront:

3.Muzyka - sztuka sama w sobie

Nie wiem czy tylko ja tak mam, ale o wiele bardziej wolę słuchać najlepszych (w moim odczuciu) ścieżek dźwiękowych niż radiowych hitów. Każda dobra gra ma swój klimat, a muzyka jest jego doskonałym nośnikiem. Nie będę się tu więcej rozpisywał, ponieważ trudno oddać epickość np. utworu z trailera następującej produkcji:

4.A jak tam gameplay?
Tak, gameplay ma ogramny wpływ na sukces gry - tylko co decyduje, że jest on dobry? Wciągająca rywalizacja (gry multiplayer)? "Pozytywna frustracja" (Dark Souls)? Różnorodność (Grand Theft Auto V)?
Często gry mobilne pokazują jak niewiele trzeba by ukraść dużo cennego czasu człowiekowi. Gracz PC'tów i obecnych konsol szuka jednak czegoś bardziej rozbudowanego... Z drugiej strony co wymaga więcej uwagi: logiczna gra typu "Cut the Rope", czy (lubiana prze ze mnie) najnowsza część Tomb Raidera? Gdzie uświadczymy lepszych zadań logicznych? Kto grał ten wie.

Co do gameplayu - proponuję obejrzeć gameplay dobrze zapowiadającej się gameplayowo gry: Unravel ;)

Wiadomo, że to temat rzeka i byłbym nie-fair gdybym na siłę wybrał jeden z elementów starając się przekonać Was, że to jedyny słuszny filar gry. Chciałem jednak zaprezentować podstawowy przekrój. Mam nadzieję, że komuś pomoże to patrzeć na gry bardziej jako całość m.in. obalając mity dotyczące grafiki (jako że jest zupełnie nieważna lub najważniejsza).

Jest to mój pierwszy wpis na blogu. Proszę o konstruktywną ocenę. 

gry hobby

Komentarze

0 nowych
damian2d   4 #1 23.08.2015 10:55

Temat przedstawiony trochę pobieżnie, jak można rozmawiać o czymś takim bez opisu np. immersji.

GL1zdA   11 #2 23.08.2015 12:58

@damian2d: Imersja to punkt "1.Może wyłamanie się ze schematu?". I jak każde wyłamanie ze schematu ma swoje dobre i złe strony. W tym przypadka te złe przeważają, bo narzucane są tak duże ograniczenia, że gra zmienia się w interaktywny film.

Jusko   12 #3 23.08.2015 13:14

Dla mnie, głównym aspektem decydującym - jest fabuła. Lubię, gdy rozgrywka dzieje się w jakimś celu - bez niego, gra może być monotonna.

Muzyka - ma znaczenie. Nie lubię jednak wzniosłej, "filmowej" muzyki. Preferuję coś sączącego się w tle, budującego klimat. OST z Deux Ex: HR pasuje do kryteriów.

Grafika - nie ona decyduje, jednak ma znaczenie. Mniejsza ilość zapewne, nadal potrafi bawić się przy grafice a'la Wolfenstein 3D. Mimo, że wychowałem się na Commodore 64, to krzywo patrzę na Indyki z pikselową grafiką. Możliwości grafiki 3D - pozwalają znacznie sugestywniej budować otoczenie (piekło z DOOM3, do dziś mam w pamięci).

Sumarycznie jednak, dla mnie - liczy się fabuła. Co z tego, że grafika i muzyka są dobre. Bez konkretnego scenariusza jest wydmuszka.

Autor edytował komentarz.
Frankfurterium   9 #4 23.08.2015 14:08

@GL1zdA: Co ma nieszablonowość do immersji?

A właśnie immersja to dla mnie najfajniejszy ficzer gier. Taki Skyrim fabułę miał bardzo przeciętną, ale dzięki mocnemu zanurzeniu w świat z przyjemnością spędziłem tam dwie setki godzin. Podobnie ciekawe było z Far Cry 4, którego nigdy nie ukończyłem, a w którym do dzisiaj lubię sobie zapolować z łukiem.

GL1zdA   11 #5 23.08.2015 16:22

@Frankfurterium: Wcześniej nie zwracano uwagi na imersję, a skupiano się na grywalności. Jest to więc nieszablonowe podejście.

Hrustus   7 #6 23.08.2015 17:58

Fabuła i muzyka!

Mogę grać w piksele pod warunkiem, że fabuła jest fajna (i jak najbardziej złożona) i okraszona fajnym soundtrackiem :)

Frankfurterium   9 #7 23.08.2015 19:46

@GL1zdA: O immersję, chociaż wtedy pewnie jeszcze nie znano tego zwrotu, starano się już w staruśkich dungeon crawlerach lat 80.

Axles   16 #8 23.08.2015 20:30

Bardzo dobry wpis. Chciałbym sam sobie odpowiedzieć co dla mnie jest głównym wyznacznikiem, że gra mi się podoba, ale nie potrafię, choć zapewne ważnym jest właśnie "zatopienie się" w fabułę/świat za to uwielbiam Wiedźminy itp.

BalcarKMPL   1 #9 10.09.2015 16:32

Dla mnie najważniejsza jest fabuła, potem muzyka, następnie grafika. Zgadzam się także ze zdaniem: "wolę słuchać najlepszych (w moim odczuciu) ścieżek dźwiękowych niż radiowych hitów".