r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Console OS już do sprawdzenia: możesz mieć i Windows i Androida na swoim pececie

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Android w początkowych założeniach nigdy nie miał być systemem operacyjnym dla komputerów osobistych. Początkowo nic też nie myślano o jego uruchamianiu na dominującej na desktopie architekturze x86. Czasy się zmieniły, trafić można w sklepach na laptopy z Androidem, a tablety z procesorami Intel Atom i systemem Google'a to właściwie codzienność. Gdy jednak ktoś sam zechce zainstalować Androida na swoim komputerze x86, zaczynają się schody. Publicznie dostępna wersja 4.4 z projektu Android-x86 jest surowa i wymagająca, a o jej współpracy z preinstalowanym na większości komputerów osobistych Windows możemy zapomnieć. Dla tych, co cenią wygodę użytkowania, powstał właśnie Console OS – Android, z którego można korzystać równoległe z „okienkami”, z pełną wydajnością i wykorzystaniem zasobów sprzętowych.

Jeśli dysponujecie urządzeniem z nowszym procesorem Intela (zarówno Atomem jak i Celeronem/Pentium, jak i wydajnymi procesorami Core), możecie już samodzielnie wypróbować system, który jest spełnieniem niezrealizowanych fantazji producentów sprzętu o hybrydowych urządzeniach, przełączanych w zależności od potrzeb między Windows a Androidem. Z prac nad takim sprzętem niewiele wyszło, pod naciskami zarówno Microsoftu jak i Google producenci dali sobie spokój.

Console OS żadne jednak naciski niestraszne, projekt rozwijał się całkowicie niezależnie, współfinansowany przez społeczność. W październiku zeszłego roku na Kickstarterze jego autorzy z firmy Mobile Media Ventures na stworzenie Androida dualnego startu, skrojonego pod PC, zebrali niemal 80 tys. dolarów. Zapowiedziano wówczas, że będziemy mieli do czynienia nie z jakąś emulacją, jak w wypadku np. rozwiązania BlueStacks, ale z pełni natywnym Androidem x86, dostosowanym do wszystkich wymogów działania na PC, łatwym w instalacji, wyposażonym w licencjonowaną wersję sklepu Google Play, możliwość jednoczesnego uruchamiania dwóch aplikacji obok siebie, wsparcie dla sprzętowej akceleracji grafiki oraz w wersji Pro, wygodne przełączanie między systemami.

r   e   k   l   a   m   a

Na stronie projektu udostępniono już dla każdego za darmo (wymagana jest rejestracja) do pobrania wersję Developer Release 1, w dwóch odmianach, jednej przeznaczonej dla procesorów Core/Haswell, drugiej dla Atomów Bay Trail i wcześniejszych procesorów Core. Obie zainstalować można z przygotowanego wcześniej pendrive, zgodnie ze wskazówkami opublikowanymi na wiki. Konieczne jest jednak posiadanie 64-bitowego UEFI, a jeśli chcemy przełączać się między Windows a Console OS-em, wyłączenie szyfrowania Windows.

Wsparcie sprzętowe jest póki co ograniczone, np. osoby bez czipów radiowych Intela (3160 i 7260) nie będą miały Wi-Fi, nie uzyskamy też sprzętowej akceleracji grafiki z układów GeForce czy Radeon. W przyszłości ma być lepiej, kolejne wydania mają poszerzać bazę obsługiwanego sprzętu. Warto podkreślić, że można Console OS-a zainstalować też na zewnętrznym dysku USB 3.0 (albo bardzo szybkim pendrive), uzyskując w ten sposób łatwy w przenoszeniu między komputerami system, obsługujący szyfrowanie zapisanych na jego partycji danych. Nie zainstalujemy za to systemu w maszynie wirtualnej, przynajmniej na razie – zbyt wiele zależy od sprzętowej akceleracji grafiki, której hiperwizory nie są w stanie zapewnić na oczekiwanym poziomie.

Jeśli już przebrniecie przez instalację (która na wspieranym sprzęcie jest rzeczywiście bezproblemowa), warto sprawdzić możliwości Console OS-a za pomocą demonstracji, przygotowanych specjalnie pod niego, a wykorzystujących silnik Unreal Engine 4. Pliki APK pobierzecie z artykułu wiki opisującego, jak rozpocząć przygodę z tym systemem.

Nasza krótka zabawa z Console OS-em pokazała, że to bardzo udany projekt, najlepszy jak dotąd sposób na Androida na PC – przynajmniej dla tych, którzy mają zgodny z nim sprzęt. Mimo tego, że to wczesna wersja, nie zapewniajaca jeszcze wsparcia dla wielu planowanych funkcji (na czele z OpenGL 4), i tak można korzystać z niej zarówno w pracy jak i zabawie. Naprawdę ciekawie zrobi się jednak wraz z wydaniem wersji Pro, która w cenie 20 dolarów rocznie (taki to subskrypcyjny model wybrał sobie producent) pozwoli na błyskawiczne przełączanie między systemami (Windows i Android będą uruchamiane pod kontrolą hiperwizora XenGT) czy uruchamianie aplikacji Androida w prawdziwym środowisku okienkowym.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.