r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

DOOM pierwszą grą z oficjalnym wsparciem Vulkan API. Na Radeonach działa lepiej

Strona główna AktualnościROZRYWKA

Vulkan, nowatorski, niskopoziomowy interfejs programowania grafiki 3D, na którego stawiają wszyscy wielcy tej branży poza Microsoftem i Apple, przestał być już tylko eksperymentem. Pierwszą grą, która otrzymała nowy backend renderowania na bazie tego API, jest nowy DOOM. Uważni Czytelnicy zaraz nam przypomną genialną grę The Talos Principle studia Croteam, która wprowadziła wsparcie dla Vulkana już w lutym tego roku – ale jest tu pewna różnica. Implementacja Croteam była tylko eksperymentem dla deweloperów, nie dorównującym pod względem optymalizacji wersjom na DirectX11 i OpenGL 3.1. Tymczasem Bethesda zaoferowała implementację dla graczy, w której Vulkan posłużył do osiągnięcia większej wydajności.

To nie jest żadna beta. Robert Duffy, dyrektor techniczny id Software mówi otwarcie, że liczy na to, że dzięki Vulkanowi także posiadacze starszych kart graficznych będą mogli sobie zagrać z większym FPS-em. Starszych to jednak nie znaczy najstarszych. Z oficjalnego FAQ można się dowiedzieć, że z Vulkana nie skorzystają ludzie z Windowsem 7 i kartami graficznymi Nvidii z 2 GB RAM. Wykluczono też użytkowników GeForce GTX 690.

W ogóle trzeba przyznać, że pod względem poziomu wsparcia zieloni nie wypadli najlepiej. Mimo że na początku wyprzedzili czerwoną drużynę, dostarczając pierwsi sterowniki i narzędzia deweloperskie, to dziś się okazuje, że nowy DOOM będzie lepiej działał na Radeonach. To efekt obsługi asynchronicznych obliczeń w Vulkanie, które wspierane są obecnie tylko na wykorzystywanej w Radeonach architekturze GCN. Bethesda twierdzi, że pracuje z Nvidią nad obsługą obliczeń asynchronicznych w jej GPU, ale póki co żadnych dat nie przedstawiono.

r   e   k   l   a   m   a

Można już zobaczyć efekty na najnowszym Radeonie RX 480. Przejście na Vulkana zaowocowało tu odczuwalnym wzrostem wydajności, z 60-70 FPS do nawet 100-120 FPS. Niskopoziomowe interfejsy grafiki to ewidentnie przyszłość grania na PC.

Aby skorzystać z nowego API grafiki, należy dysponować najnowszymi sterownikami graficznymi. Dla kart AMD są to Radeon Software 16.7.2 Crimson Edition, dla kart Nvidii GeForce GameReady Drivers 368.69. Łatka do DOOM-a włączająca obsługę Vulkana dostarczana jest przez sklep Steam.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.