Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

PlayStation 4 - relacja po obejrzeniu Playstation Meeting

Właśnie niedawno zakończyła się impreza prowadzona przez Sony, o nazwie Playstation Meeting. Jako, że jestem fanem konsoli Playstation (zwłaszcza tej pierwszej), nie mogłem sobie odmówić zarwania nocki, by być może zobaczyć jakieś zdjęcia nowej konsoli Sony lub uzyskać więcej informacji na temat przyszłego dziecka Sony. No cóż konsoli nie ujrzałem (choć nadzieja była), jednak mimo to nie zawiodłem się. To co zobaczyłem było co najmniej godne uwagi.

Aby choć trochę podzielić się z Wami ciekawostkami na temat tej imprezy, strzelałem sporo screenów z tej imprezy. Choć momentami obciążenie było tak duże, że przerwy i jakoś relacji spadała drastycznie (sorry za ewentualne kiepskiej jakości screeny). Jednak udało mi się wychwycić większość "zajawek", jakich możemy się spodziewać po nowej konsoli. No i oczywiście całą masę innych informacji.

Muszę przyznać, że to co zobaczyłem było naprawdę niesamowite, pod wieloma względami. Sony wdraża w nową konsolę i całego zaplecza dużo innowacyjnych rzeczy. Chociażby funkcje społecznościowe, czy transparentności gier na różnym sprzęcie i kilka naprawde ciekawych, niespotykanych u konkurencji nowinek.

Playstation Meeting

Początek imprezy miał miejsce o północy naszego czasu czyli 21 lutego 2013. Po początkowym filmiku o ewolucji Playstation, na scenie pojawił się Andrew House, prezydent i prezes grupy Sony Computer Entertainment.

Jednak po chwili na scenie pojawił się główny prowadzący imprezę czyli Mark Cerny. Główny architekt Playstation 4.

Przedstawił on kilka celów i założeń. Wyraźnie powiedział, że priorytetem jest to aby pomiędzy graczem a platformą była możliwe jak najlepsza komunikacja. Co to może oznaczać? No w trakcje prezentacji został przedstawiony nowy kontroler, który ma przycisk share (do dzielenia się materiałami z gry). Choćby to jest przykładem, że nowa konsola i cała sieć Playstation Network, kładzie duży nacisk aby ułatwić graczowi, przy okazji premiery nowej konsoli, wiele aspektów społecznościowych. Ale to tylko jeden z przykładów, a było ich wiele, jak dzielenie się pomiędzy graczami sesją gry, współpraca online i cała masa innych rozwiązań, mających na celu służyć lepszej interakcji pomiędzy graczami.

Była też mowa o oczekiwaniach deweloperów i o tym jak łatwe i przyjemne jest tworzenie gier dla nowej konsoli.

Oczywiście nie zabrakło odrobiny informacji o "bebechach" nowej konsoli. Tutaj konkretów wiele nie było, poza tym, że nowa konsola będzie się opierać na architekturze pecetowej. A konkretniej architekturze X86 z 8 rdzeniowym prockiem, podrasowany GPU (cokolwiek to znaczy), 8GB pamięci GDDR5, dysk twardy (tutaj żadnych konkretów, choć krążyły plotki, że dysku nie będzie). I to właściwie tyle. Na pewno należy się spodziewać olbrzymiej wydajności grafiki rzędu 2 Teraflops-ów. Co prawda w porównaniu do GPU z PS3 jest to nie aż tak znacząca różnica, tam chyba było w okolicach 1,8 Teraflops-ów. No ale wzrost operacji zmiennoprzecinkowych jest, co by nie mówić :)

Nowy Pad Dualshock 4

No to był przyjemny moment, nie ukrywam. Pad prezentuje się rewelacyjnie. Od starszej wersji wyróżnia go większa szerokość i mniejsze opóźnienie, lepsze wibracje oraz bardziej czułe gałki analogowe,

Nowością jest wprowadzenie panelu dotykowego.

Także wspomniany wcześniej przycisk "Share" również jest ukłonem w stronę usług społecznościowych.

Mamy również wejście słuchawkowe, oraz czujnik/światełko tzw. "light bar" do funkcji 3D. Rozwiązanie znane z kontrolera move, w połączeniu z dodatkową kamerą "stereo", konsola doskonale będzie wiedzieć jakie jest położenie naszego kontrolera w przestrzeni.

Pamiętacie jak kiedyś (lub nawet teraz) grając w jakaś wyścigówkę, przechylaliście pada wchodząc w zakręt (tak odruchowo)? Tak jak by to miało jakieś znaczenie dla zachowania samochodu :). Teraz kto wie czy nie zostanie to w jakiś sposób wykorzystane.

Mała ciekawostka, propo tego co powyżej napisałem. Miałem kiedyś znajomego, który grając w Colina potrafił w ferworze gry, podnosić się z fotela aby zobaczyć dalszy horyzont w grze i co za tym idzie kolejne zakręty :). Co oczywiście nie było możliwe, jednak wyglądało to przezabawnie. Stare dobre czasy PSX-a.

Pokazano również kilka scen z rzekomo generowanej w czasie rzeczywistym animacji. Trzeba przyznać, że wyglądało to rewelacyjnie.

Kolejnym popisem była animacja z milionem obiektów (niebieskie kulki), zachowujących się w sposób losowy, a to wszystko oczywiście w czasie rzeczywistym, w dodatku z mega płynnością animacji. Prawdopodobnie konkurencyjne konsole mogły by dostać czkawki na tej scenie, ale kto to wie tak na prawdę.

Przedstawiono oczywiście kilka ciekawych pozycji, które w znaczącym stopniu wykorzystują potencjał konsoli. Pierwszą grą była gra Knack z sympatycznym robocikiem.

Dalsza część prezentacji to już tak na prawdę szereg informacji o samej konsoli i aspektach społecznościowych. Na pewno istotną informacją jest to iż Sony zadbało aby jak najbardziej uprościć pobieranie gier. Mało tego można grać w grę nie pobierając jeszcze całej jej zawartości, która to będzie się pobierać w tle lub nawet jeżeli nie gramy, a konsola przebywa w stanie czuwania.

Na scenie pojawia się David Perry deweloper odpowiedzialny za szereg produkcji ale głównie znany jako twórca Gaikai. Opowiadał o tym jak jego platforma będzie wykorzystana w PlayStation 4.

Tutaj David przedstawił o co chodzi w całym tym Gaikai i jak to fajnie jest móc wypróbować grę od razu, grając w nią w chmurze. Trzeba przyznać, że wygląda to obiecująco. Sporo Sony zainwestowało w Gaikai i chyba jest to strzał w dziesiątkę. Zapowiada się to na prawdę świetnie.

Trochę zabawne przedstawienie PlayStation i Gaikai obok siebie, a po chwili ...
... wielka radość :)

Reszta to charakterystyka Gaikai.

Tutaj już została zaprezentowana obsługa za pomocą PS Vita wyżej wspomnianej gry Knack, dzięki funkcji „remote play”, która to właśnie umożliwia granie w gry z PS4 na PS VITA.

Wszystko wszędzie, to główne hasło :) Gaikai jest rozwojowe, więc kolejne jej odsłony będą rozwijane w przyszłości.

Dobra dobra, koniec gadania czas na gry!

Tym razem na scenę wchodzi Michael Denny z SCE Worldwide Studios

A chwilę później przechodzimy do konkretów czyli do gry Guerrila Games pt. Killzone: Shadow Fall. Świetne sceny walki, wartka akcja i rewelacyjna grafika. Zapowiada się świetna gra.

Następnie na scenie pojawia się Evolution Studios zapowiadając grę Driveclub w której będziemy się ścigać fotorealistycznymi samochodami z innymi graczami na całym globie.

Fotorealistyczne elementy samochodów. Wygląda to na prawdę świetnie.

Kolejna gra to Infamous: Second Son od Sucker Punch, przedstawiona w dość ciekawy sposób

Następna gra to mały inclusive, przynajmniej na początku premiery PS4. Jest nią "The Witness". Łamigłówka ze świetną grafiką.

Dalej już koncepcje, mniej o samych grach.

David Cage’a z Quantic Dreams, przedstawia oczekiwania dotyczące gier na PS4, oraz jak wyglądał skok technologiczny na przełomie ostatnich lat.

A wyglądało to tak:

Kolejna prezentacja to rewelacyjnie wyglądająca twarz starszego człowieka. To animacja wykorzystująca nowy silnik graficzny, charakteryzuję się niesamowitym wręcz odwzorowaniem emocji na twarzy postaci.

Następnie Alex Evans z Media Molecule przedstawia kontroler Move i jego zastosowanie w bardziej kreatywny sposób. Czyli do tworzenia obiektów 3D jak i do interakcji z innymi uczestnikami.

Obiekty rysowane w czasie rzeczywistym za pomocą kontrolera Move.

Dalej już pokaz na żywo zabawy za pomocą kontrolera i mały koncert :)

Później Sony zapewnia, że na PlayStation 4 będą tworzyć swoje produkty wszyscy liczący się wydawcy.

Później na scenie pojawiają się partnerzy Sony jak na przykład, Capcom z małym powrotem do historii i informacją o nowym silniku graficznym szykowanym pod PS4 o nazwie kodowej Panta Rhei.

Capcom zaprezentowało nową grę (zajawikę) o tytule Deep Down

Następnie Square-Enix reprezentowany przez Yoshihisa Hashimoto pokazuje animacje własnie z PS4. Film w technologii Luminous Engine.

Pojawia się równiez na scenie Shinji Hashimoto, szef marki Final Fantasy. Jednak nic konkretnego na temat nowej części nie powiedział. Jedynie zachęcał do pojawianie się na targach E3 2013.

Kolejna osoba jest Yves Guillemot, szef Ubisoftu i zaraz po nim jego kolega, który przedstawił prezentację gry Watch Dogs.

Kolejna osoba to Chris Metzen z Blizzard Entertainment, który zapowiada Diablo 3 na PS3 i PS4, informuje również o trybie kooperacji na podzielonym ekranie do 4 osób jednocześnie.

Na koniec Eric Hirshberg z Activision informuje o wspieraniu konsoli dużymi tytułami.

Jednak najciekawszą grą, ze wszystkich dzisiaj zaprezentowanych jest chyba Destiny. Nowe dzieło stajni Bungie, nad którym pracuje aż 4 deweloperów. Jest to gra tworzona z niewyobrażalnym rozmachem. Oj będzie ciekawie.

A to właśnie tych 4 deweloperów :)

Koniec

I to by było na tyle, cała impreza została zorganizowana z dużym rozmachem, dlatego oglądało się przyjemnie. Owszem lekki niedosyt jest (nie było zdjęć PS4), ale za to jakieś konkrety zostały podane. Na końcowym slajdzie było napisane „PlayStation 4. Premiera w okresie świątecznym 2013”. Co oznacza, że na gwiazdkę, miliony dzieciaków będzie krzyczało: - Taaatto, maaammo kup mi, kup mi, kuuup konsole! A cała reszta starszych graczy poleci zwyczajnie do sklepu. Tylko ile będzie ta przyjemność kosztować? Niestety nie wiadomo. Nie ma też dokładnej daty premiery. No i szczegółowej specyfikacji. Jednak mimo to coś już wiemy. Myślę, że nowa konsola trochę zatrzęsie rynkiem, jednak nie do końca uważam, że będzie to spektakularny sukces. Zwłaszcza, że poprzednia konsola trzyma się całkiem nieźle i chyba nikt na razie nie zamierza jej zmieniać zwłaszcza, że tytuły będą wychodzić równolegle na obie te platformy i to przez spory czas po premierze PS4.

 

sprzęt internet gry

Komentarze

0 nowych
Ardziej   5 #1 21.02.2013 11:24

Dużooooo zdjęć ;-)
dzięki za wpis ;-)

corrtez   11 #2 21.02.2013 11:37

To nie wpis a pokaz slajdów ;)
Co do tego ze nie ma samej konosli i dokladnych specyfikacji to sie nie dziwie. Zostalo jeszcze 10 m-cy a konkurencja nie spi...

Vanshei   14 #3 21.02.2013 11:37

nie ma lepszego pada niż ten od x360 jak widac Sony dalej tego nie wie ;)
PS4 wezmę dopiero jak zrobią wersje slim albo kolejną super slim.
Póki co mam x360 i PS3 i jeszcze parę lat mi posłużą ;)

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #4 21.02.2013 11:39

No tutaj chyba pobiłem jakiś rekord. 151 screenów. Ale co ciekawe jak dzisiaj oglądałem relacje to zrobiłem ich ponad 500.

Autor edytował komentarz.
DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #5 21.02.2013 11:43

@corrtez
Co do specyfikacji to faktycznie masz racje corrtez, to chyba by był falstart jak by coś więcej podali.

@Vanshei
Co do pada, to akurat mi bardziej podchodzi DualShock. A jeżeli masz PS3 to raczej PS4 na razie chyba jest zbędnym zakupem. Poza tym gry będą wychodzić równolegle na obie platformy.

xomo_pl   20 #6 21.02.2013 12:29

pad trochę ... eeee. zbyt prostokątny ale zobaczymy na żywo to mozna będzie osądzać.
Na + wsparcie dla PSMOVE.

Oby nowy killzone, podobnie jak 3 wspierał PSMove.
Co do ps4- jak ujrzałem nowe killzone to rzekłem "do siebie" dawać już ps4 :D

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #7 21.02.2013 12:32

@zomo_prl
Czyli kupujesz? :)

Mnie bardziej Destiny ciekawi, choć ma elementy MMRPG a tego gatunku nie trawie.

wojtekadams   18 #8 21.02.2013 12:40

ale zdjęć.... Prezentacja ciekawa... Pytanie co będzie w grudniu.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #9 21.02.2013 12:45

Wielkie buum :)

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  20 #10 21.02.2013 13:36

Lubię jak jest dużo zdjęć ;) Według mnie PS4 zapowiada się bardzo ciekawie, i jeśli plotki o Xboxie się potwierdzą to produkt Microsoftu niema szans, przynajmniej u mnie, oczywiście nie licząc pada. PS3 byłoby dla mnie lepszą konsolą od Xboxa 360 jakby nie pad, który dla mnie był niewygodny.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #11 21.02.2013 14:56

@Scorpions.B

Dla mnie również, PS4 to ciekawsza konsola. Poza tym tak duże wsparcie deweloperów jest bezcenne.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #12 21.02.2013 14:56

@Ardziej

Dzięki ;)

TomisH WSPÓŁPRACOWNIK  13 #13 21.02.2013 15:50

Leo, może powyrzucać kilka zdjęć i dorzucić w to miejsce filmiki z oficjalnego profilu PlayStation na YT?
http://www.youtube.com/user/PlayStation/videos?view=0 :)

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #14 21.02.2013 15:55

Niby można, miałem nawet dorzucić do wpisu oficjalny kanał, ale przed każdymi zdjęciami dodawałem jakiś mój komentarz, dlatego nie dodawałem filmików.

Zawsze mogę dorzucić dodatkowo :)

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  20 #15 21.02.2013 16:16

@DjLeo
Z tego co mi wiadomo, Sony kładzie teraz ogromny nacisk na współprace z deweloperami. Jednak mi najbardziej uśmiecha się gęba po zobaczeniu loga CD Project RED wśród deweloperów.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #16 21.02.2013 16:28

No polski akcent jak najbardziej wskazany, zwłaszcza, że CD Projekt może nieźle namieszać.

xomo_pl   20 #17 21.02.2013 16:45

@DjLeo

tak, kupię, jeśli nie przesadzą z ceną bo w/g ostatniego newsa na DP blokady używek nie będzie a i MOVE ma być wspierany.
Jedyne co budzi moje wątpliwości to rezygnacja z koncepcji procesora użytej w PS3- cell na rzecz zwykłego 64bit. Jak wspomniałem we wpisie swoim z dziś z jednej strony to ułatwia devom życie ale w perspektywie czasu, szczególnie pod koniec generacji może okazać się za słabe po prostu. Ale to dopiero za 7-10 lat więc mimo to i tak kupię 4 bo przez parę lat będziemy mieć super gry :)
Do tego ps+ też będzie- na meetingu była ta plansza z usługami PS i był tam plus- na meetingu nic nie było przypadkowe więc coś musi być z ps+ :D

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #18 21.02.2013 17:12

@zomo_prl

No to spoko, ciekawe ile będzie kosztować.

MaXDemage   17 #19 21.02.2013 19:42

Poniewaz wiem jak ciezko wstawia sie obrazki masz u mnie rispect za sama ich ilosc.

A co do ps4... ogloszenie go, to doby momemt by kupic ps3. Oznacza to bowiem ze trojka stala sie dojrzalym systemem.

... i mi pad bardzo sie podoba.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #20 21.02.2013 20:06

@MaXDemage

No wstawianie obrazków trwało dość długo. A co do pana, mi również bardzo się podoba. A co do PS3 to ta konsola się prędko nie zestarzeje. Zwłaszcza, że po premierze PS4 i tak będą wychodzić wszystkie tytułu na PS3. Deweloperzy by sobie raczej nie odmówili większej sprzedaży :)

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #21 21.02.2013 20:22

Oj stary świetna relacja, miło się przegląda tyle zdjęć z komentarzem. Dzięki. Co do samej konsoli, cóż pożyjemy zobaczymy.
Zastanawia mnie jednak tak sprawa - architektura x86 i 8 GB RAM. Albo ja czegoś nie rozumiem, albo sam nie wiem...

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #22 21.02.2013 20:25

Dzięki Shaki81, miło to słyszeć. No tak sobie Sony wymyśliło, jednak nie ma w tej konfiguracji nic złego. Ilość operacji zmiennoprzecinkowych na GPU jest na obecną chwilę największa ze wszystkich konsol (2TFlopsy). Więc chyba o wydajność nie ma się co obawiać :)

Autor edytował komentarz.
blind-oln   7 #23 21.02.2013 21:43

Z tego co pamiętam, to przy premierze PlayStation 3 też mówiło się o 2 teraflopach z czego 0,2 miał dawać Cell, a 1,8 RSX. Teraz znowu to samo. :)

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #24 21.02.2013 23:10

No własnie, sam już dokładnie nie wiem jak to jest z tymi dwoma konsolami. Możemy się spodziewać ciekawych testów po premierze.

gowain   18 #25 22.02.2013 13:07

To chyba będzie dobra kwintesencja premiery P4 i tego wpisu: http://i1.kwejk.pl/site_media/obrazki/2013/02/04111df2c5c7a494ae2dc8a549346ac9_o... :P :P :P

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #26 22.02.2013 15:13

Dobre gowain, dobre ;)

gowain   18 #27 22.02.2013 15:26

Tak mi też ta konferencja wyglądała, setki pokazów, slajdów, filmików - a konsoli nikt nie widział :)

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #28 22.02.2013 15:32

Nie mogli inaczej zrobić. To wszystko było przemyślane.

gowain   18 #29 22.02.2013 15:38

A może urządzenia tak w ogóle nie ma, może to mistyfikacja, a wszystko było renderowane przez PC? :P Póki nie zobaczę, to nie uwierzę

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #30 22.02.2013 15:42

Ja myślę, że konsola już jest, ale Sony zostawia sobie furtkę aby móc zmienić jej wygląd przez ten niecały rok. Wolą się nie deklarować jak ma wyglądać konsola, aby móc coś jeszcze zmienić.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #31 22.02.2013 15:44

Teorii spiskowych bym nie snuł, bo prawdę mówiąc wszystko się jeszcze może zmienić. Razem ze specyfikacją konsoli. Niby już czasu wiele nie pozostało, ale myślę, że Sony zwyczajnie się zabezpiecza w ten sposób.

killer6   5 #32 22.02.2013 16:34

Ja czekam na odpowiedź MS. Swoją droga grafika gier przedstawionych na konferencji zrobiły na mnie spore wrażenie.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #33 22.02.2013 16:42

@killer6

W moim odczuciu to najbardziej kultowe gry zrobiono własnie na PlayStation i ono jest pod tym względem liderem. Oczywiście jest to głównie kwestia producentów gier, którzy wspierają te konsole. Xbox za to wygrał Kinectem i pod tym względem przewyższa kontroler Move, choć też nie do końca. Na pewno lepiej się przyjął Kinect. Jednak co do gier no to teraz to już troszeczkę inaczej wygląda, gry są wypuszczane na wszystkie platformy, rzadko się zdarza, że coś jest tylko na daną konsole. Kiedyś tak nie było.

A gry jak najbardziej wyglądają rewelacyjnie. Choć nie do końca sądzę, że na PS3 czegoś podobnego nie można było osiągnąć.

Autor edytował komentarz.
xomo_pl   20 #34 22.02.2013 23:20

@DjLeo (#33)

zgadzam się- marka PS można rzec, że przez lata wyznaczała standardy i w sumie do tej pory tak jest- Sony wydaje obok "sztandarowych gatunków" jak wyścigi czy FPS także gry, które coś wnoszą jak choćby journey czy polska datura- w MS by to nie przeszło bo nie ma pewności, że taka gra zarobi na siebie. Sony do tego wspiera takie małe studia, żeby robili gry na ps a nie na pc/xbox...

Dla mnie xbox nie ma nic co by zachęcało do zakupu- gry- to samo co na ps po za 3ma markami a kinect to same pierdoły- bo do niczego się nie nadaje innego. A move to nie tylko gry pierdoły a także usprawnienie/ulepszenie FPSów- np taki Killzone3 z move to całkiem inna jakość FPSów.

Na ps3 nie da się takiej grafiki osiągnąć, do tego jest mało mocy na resztę elementów gry. Jednakże moc konsoli bęzie najbardziej widoczna w grach, które powstaną tylko na tą konsolę- gry, które będą też na ps3 nie będą się aż tak wyróżniać (stroną techniczna bo grafika to inna sprawa)...

-----
Konsola jest na pewno już zaprojektowana tylko, że nie ujawnią teraz wszystkiego bo co pokażą potem? a MS nie śpi tylko czeka na E3 - gdyby teraz powiedzieli wszystko to potem MS by błyszczał w czerwcu a Sony byłoby tłem...
Co do parametrów- nic się nie zmieni jeśli chodzi o procesor czy grafikę- gry powstają pod konkretny sprzęt (przynajmniej tak zwykle było na konsolach) i nie da się zmienić o 360% wizji całości na parę miesięcy przed premierą.

@Shaki81
#21
"Zastanawia mnie jednak tak sprawa - architektura x86 i 8 GB RAM. Albo ja czegoś nie rozumiem, albo sam nie wiem..."

dokładniej jest to x86-64bit więc 8GB ma sens i jest zrozumiałem.
Procesor od AMD- się odkują nie ma co :D
Na jednej ze stron o PSV czytałem, że AMD jest zadowolone z wydajności nowego procesora do PS4...

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #35 23.02.2013 00:18

@zomo_prl

No to chyba jesteśmy takiego samego zdania. Poza tym z palcem w ...... jestem w stanie podać przynajmniej 10 hitóww na PSX-a np.

Tomb Raider, Metal Gear Solid, Tekken, Silent Hill, Crash Bandicoot, Gran Turismo, Resident Evil, Driver, Spyro the Dragon, Oddworld: Abe's Oddysee, Dino Crisis, Tenchu, Final Fantasy, Gex: Enter the Gecko, Soul Blade, Re-Volt, Vigilante 8 i cała masa innych pewnie by się znalazła. A to tylko stare tytuły a jest cała masa hitów na PS2 z Devil May Cry na czele.

Na Xboxa tylko kojarzę Halo :)

Autor edytował komentarz.