Blog (52)
Komentarze (3.9k)
Recenzje (1)
@DjLeoPlayStation 4 - relacja po obejrzeniu Playstation Meeting

PlayStation 4 - relacja po obejrzeniu Playstation Meeting

21.02.2013 12:05, aktualizacja: 22.02.2013 02:17

Właśnie niedawno zakończyła się impreza prowadzona przez Sony, o nazwie Playstation Meeting. Jako, że jestem fanem konsoli Playstation (zwłaszcza tej pierwszej), nie mogłem sobie odmówić zarwania nocki, by być może zobaczyć jakieś zdjęcia nowej konsoli Sony lub uzyskać więcej informacji na temat przyszłego dziecka Sony. No cóż konsoli nie ujrzałem (choć nadzieja była), jednak mimo to nie zawiodłem się. To co zobaczyłem było co najmniej godne uwagi.

Aby choć trochę podzielić się z Wami ciekawostkami na temat tej imprezy, strzelałem sporo screenów z tej imprezy. Choć momentami obciążenie było tak duże, że przerwy i jakoś relacji spadała drastycznie (sorry za ewentualne kiepskiej jakości screeny). Jednak udało mi się wychwycić większość "zajawek", jakich możemy się spodziewać po nowej konsoli. No i oczywiście całą masę innych informacji.

Muszę przyznać, że to co zobaczyłem było naprawdę niesamowite, pod wieloma względami. Sony wdraża w nową konsolę i całego zaplecza dużo innowacyjnych rzeczy. Chociażby funkcje społecznościowe, czy transparentności gier na różnym sprzęcie i kilka naprawde ciekawych, niespotykanych u konkurencji nowinek.

Playstation Meeting

Początek imprezy miał miejsce o północy naszego czasu czyli 21 lutego 2013. Po początkowym filmiku o ewolucji Playstation, na scenie pojawił się Andrew House, prezydent i prezes grupy Sony Computer Entertainment.

454067

Jednak po chwili na scenie pojawił się główny prowadzący imprezę czyli Mark Cerny. Główny architekt Playstation 4.

101389
101390

Przedstawił on kilka celów i założeń. Wyraźnie powiedział, że priorytetem jest to aby pomiędzy graczem a platformą była możliwe jak najlepsza komunikacja. Co to może oznaczać? No w trakcje prezentacji został przedstawiony nowy kontroler, który ma przycisk share (do dzielenia się materiałami z gry). Choćby to jest przykładem, że nowa konsola i cała sieć Playstation Network, kładzie duży nacisk aby ułatwić graczowi, przy okazji premiery nowej konsoli, wiele aspektów społecznościowych. Ale to tylko jeden z przykładów, a było ich wiele, jak dzielenie się pomiędzy graczami sesją gry, współpraca online i cała masa innych rozwiązań, mających na celu służyć lepszej interakcji pomiędzy graczami.

454073
454074
454075

Była też mowa o oczekiwaniach deweloperów i o tym jak łatwe i przyjemne jest tworzenie gier dla nowej konsoli.

454077
454078

Oczywiście nie zabrakło odrobiny informacji o "bebechach" nowej konsoli. Tutaj konkretów wiele nie było, poza tym, że nowa konsola będzie się opierać na architekturze pecetowej. A konkretniej architekturze X86 z 8 rdzeniowym prockiem, podrasowany GPU (cokolwiek to znaczy), 8GB pamięci GDDR5, dysk twardy (tutaj żadnych konkretów, choć krążyły plotki, że dysku nie będzie). I to właściwie tyle. Na pewno należy się spodziewać olbrzymiej wydajności grafiki rzędu 2 Teraflops-ów. Co prawda w porównaniu do GPU z PS3 jest to nie aż tak znacząca różnica, tam chyba było w okolicach 1,8 Teraflops-ów. No ale wzrost operacji zmiennoprzecinkowych jest, co by nie mówić :)

454080
454081

Nowy Pad Dualshock 4

No to był przyjemny moment, nie ukrywam. Pad prezentuje się rewelacyjnie. Od starszej wersji wyróżnia go większa szerokość i mniejsze opóźnienie, lepsze wibracje oraz bardziej czułe gałki analogowe,

454084
454085
454086
454087

Nowością jest wprowadzenie panelu dotykowego.

454089

Także wspomniany wcześniej przycisk "Share" również jest ukłonem w stronę usług społecznościowych.

454091

Mamy również wejście słuchawkowe, oraz czujnik/światełko tzw. "light bar" do funkcji 3D. Rozwiązanie znane z kontrolera move, w połączeniu z dodatkową kamerą "stereo", konsola doskonale będzie wiedzieć jakie jest położenie naszego kontrolera w przestrzeni.

Pamiętacie jak kiedyś (lub nawet teraz) grając w jakaś wyścigówkę, przechylaliście pada wchodząc w zakręt (tak odruchowo)? Tak jak by to miało jakieś znaczenie dla zachowania samochodu :). Teraz kto wie czy nie zostanie to w jakiś sposób wykorzystane.

Mała ciekawostka, propo tego co powyżej napisałem. Miałem kiedyś znajomego, który grając w Colina potrafił w ferworze gry, podnosić się z fotela aby zobaczyć dalszy horyzont w grze i co za tym idzie kolejne zakręty :). Co oczywiście nie było możliwe, jednak wyglądało to przezabawnie. Stare dobre czasy PSX‑a.

454095
454096

Pokazano również kilka scen z rzekomo generowanej w czasie rzeczywistym animacji. Trzeba przyznać, że wyglądało to rewelacyjnie.

101406
101407
101408
101409

Kolejnym popisem była animacja z milionem obiektów (niebieskie kulki), zachowujących się w sposób losowy, a to wszystko oczywiście w czasie rzeczywistym, w dodatku z mega płynnością animacji. Prawdopodobnie konkurencyjne konsole mogły by dostać czkawki na tej scenie, ale kto to wie tak na prawdę.

454105

Przedstawiono oczywiście kilka ciekawych pozycji, które w znaczącym stopniu wykorzystują potencjał konsoli. Pierwszą grą była gra Knack z sympatycznym robocikiem.

101411
101412
101413
101414
101415
101416

Dalsza część prezentacji to już tak na prawdę szereg informacji o samej konsoli i aspektach społecznościowych. Na pewno istotną informacją jest to iż Sony zadbało aby jak najbardziej uprościć pobieranie gier. Mało tego można grać w grę nie pobierając jeszcze całej jej zawartości, która to będzie się pobierać w tle lub nawet jeżeli nie gramy, a konsola przebywa w stanie czuwania.

101417
101418
101419
101420
101421
101422
101423
101424
101425
101426
101427
101428
101429
101430
101431
101432
101433
101434

Na scenie pojawia się David Perry deweloper odpowiedzialny za szereg produkcji ale głównie znany jako twórca Gaikai. Opowiadał o tym jak jego platforma będzie wykorzystana w PlayStation 4.

454145
454146

Tutaj David przedstawił o co chodzi w całym tym Gaikai i jak to fajnie jest móc wypróbować grę od razu, grając w nią w chmurze. Trzeba przyznać, że wygląda to obiecująco. Sporo Sony zainwestowało w Gaikai i chyba jest to strzał w dziesiątkę. Zapowiada się to na prawdę świetnie.

454148

Trochę zabawne przedstawienie PlayStation i Gaikai obok siebie, a po chwili ...

454150

... wielka radość :)

454152

Reszta to charakterystyka Gaikai.

101440
101441
101442
101443
101444
101445
101446
101447
101448
101449
101450
101451

Tutaj już została zaprezentowana obsługa za pomocą PS Vita wyżej wspomnianej gry Knack, dzięki funkcji „remote play”, która to właśnie umożliwia granie w gry z PS4 na PS VITA.

454173
454174
454175

Wszystko wszędzie, to główne hasło :) Gaikai jest rozwojowe, więc kolejne jej odsłony będą rozwijane w przyszłości.

454177

Dobra dobra, koniec gadania czas na gry!

Tym razem na scenę wchodzi Michael Denny z SCE Worldwide Studios

454180
454181

A chwilę później przechodzimy do konkretów czyli do gry Guerrila Games pt. Killzone: Shadow Fall. Świetne sceny walki, wartka akcja i rewelacyjna grafika. Zapowiada się świetna gra.

101458
101459
101460
101461
101462
101463
101464
101465

Następnie na scenie pojawia się Evolution Studios zapowiadając grę Driveclub w której będziemy się ścigać fotorealistycznymi samochodami z innymi graczami na całym globie.

101466
101467
101468
101469

Fotorealistyczne elementy samochodów. Wygląda to na prawdę świetnie.

101470
101471
101472
101473

Kolejna gra to Infamous: Second Son od Sucker Punch, przedstawiona w dość ciekawy sposób

101474
101475
101476
101477
101478
101479
101480
101481

Następna gra to mały inclusive, przynajmniej na początku premiery PS4. Jest nią "The Witness". Łamigłówka ze świetną grafiką.

101482
101483
101484
101485

Dalej już koncepcje, mniej o samych grach.

David Cage’a z Quantic Dreams, przedstawia oczekiwania dotyczące gier na PS4, oraz jak wyglądał skok technologiczny na przełomie ostatnich lat.

101486
101487

A wyglądało to tak:

454235
454236

Kolejna prezentacja to rewelacyjnie wyglądająca twarz starszego człowieka. To animacja wykorzystująca nowy silnik graficzny, charakteryzuję się niesamowitym wręcz odwzorowaniem emocji na twarzy postaci.

101490
101491
101492
101493
101494
101495
101496
101497
101498
101499

Następnie Alex Evans z Media Molecule przedstawia kontroler Move i jego zastosowanie w bardziej kreatywny sposób. Czyli do tworzenia obiektów 3D jak i do interakcji z innymi uczestnikami.

101500
101501

Obiekty rysowane w czasie rzeczywistym za pomocą kontrolera Move.

101502
101503
101504
101505
101506
101507

Dalej już pokaz na żywo zabawy za pomocą kontrolera i mały koncert :)

101508
101509

Później Sony zapewnia, że na PlayStation 4 będą tworzyć swoje produkty wszyscy liczący się wydawcy.

454272

Później na scenie pojawiają się partnerzy Sony jak na przykład, Capcom z małym powrotem do historii i informacją o nowym silniku graficznym szykowanym pod PS4 o nazwie kodowej Panta Rhei.

454274
454275
454276

Capcom zaprezentowało nową grę (zajawikę) o tytule Deep Down

454278
454279

Następnie Square-Enix reprezentowany przez Yoshihisa Hashimoto pokazuje animacje własnie z PS4. Film w technologii Luminous Engine.

454281

Pojawia się równiez na scenie Shinji Hashimoto, szef marki Final Fantasy. Jednak nic konkretnego na temat nowej części nie powiedział. Jedynie zachęcał do pojawianie się na targach E3 2013.

101517
101518

Kolejna osoba jest Yves Guillemot, szef Ubisoftu i zaraz po nim jego kolega, który przedstawił prezentację gry Watch Dogs.

454287
101520
101521
101522
101523

Kolejna osoba to Chris Metzen z Blizzard Entertainment, który zapowiada Diablo 3 na PS3 i PS4, informuje również o trybie kooperacji na podzielonym ekranie do 4 osób jednocześnie.

101524
101525
101526
101527

Na koniec Eric Hirshberg z Activision informuje o wspieraniu konsoli dużymi tytułami.

454302

Jednak najciekawszą grą, ze wszystkich dzisiaj zaprezentowanych jest chyba Destiny. Nowe dzieło stajni Bungie, nad którym pracuje aż 4 deweloperów. Jest to gra tworzona z niewyobrażalnym rozmachem. Oj będzie ciekawie.

454304
101530
101531
101532
101533
101534
101535

A to właśnie tych 4 deweloperów :)

454315
454316

Koniec

I to by było na tyle, cała impreza została zorganizowana z dużym rozmachem, dlatego oglądało się przyjemnie. Owszem lekki niedosyt jest (nie było zdjęć PS4), ale za to jakieś konkrety zostały podane. Na końcowym slajdzie było napisane „PlayStation 4. Premiera w okresie świątecznym 2013”. Co oznacza, że na gwiazdkę, miliony dzieciaków będzie krzyczało: - Taaatto, maaammo kup mi, kup mi, kuuup konsole! A cała reszta starszych graczy poleci zwyczajnie do sklepu. Tylko ile będzie ta przyjemność kosztować? Niestety nie wiadomo. Nie ma też dokładnej daty premiery. No i szczegółowej specyfikacji. Jednak mimo to coś już wiemy. Myślę, że nowa konsola trochę zatrzęsie rynkiem, jednak nie do końca uważam, że będzie to spektakularny sukces. Zwłaszcza, że poprzednia konsola trzyma się całkiem nieźle i chyba nikt na razie nie zamierza jej zmieniać zwłaszcza, że tytuły będą wychodzić równolegle na obie te platformy i to przez spory czas po premierze PS4.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (35)