Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Problemy z transferem?

W gąszczu Waszych komentarzy do materiałów wideo dostrzegliśmy kilka głosów użytkowników, którzy nie mogli komfortowo obejrzeć filmów – albo „ciął” im się straming, albo transfer przy pobieraniu pliku był bardzo niski. Postanowiliśmy, że przyda się kilka słów wyjaśnienia, kto i dlaczego może z takimi problemami się zetknąć.

Cechą wspólną wszystkich osób zgłaszających kiepskie transfery jest operator internetowy – Telekomunikacja Polska. Ten fakt wiele wyjaśnia. W Internecie operatorzy łączą się z dostawcami treści (dużymi serwisami takimi jak my czy np. YouTube, Nasza-Klasa itd.) i wymieniają się ruchem bez dodatkowych opłat. Telekomunikacja Polska jako jedyny operator na polskim rynku nie chce do takiej wymiany się przyłączyć i każdemu dostawcy każe sobie słono płacić za ruch przesyłany do jej użytkowników. W praktyce oznacza to, że użytkownicy TP są z założenia skazani na ograniczenia i nie zawsze mogą wykorzystać w pełni możliwości, jakie oferują ich łącza – nawet te wielomegabitowe.

Jak to działa w ujęciu bardziej technicznym? Nasze serwery kolokowane są w serwerowni firmy ATM w Warszawie, o czym więcej można poczytać w artykule opublikowanym przez nas przy okazji naszej migracji na początku 2009 roku. Daje nam to szerokie możliwości w postaci najlepszych na polskim rynku wpięć do różnych części Internetu. Vortal dobreprogramy jest obecnie uczestnikiem AC-X oraz PLIX – dwóch największych polskich międzyoperatorskich węzłów wymiany ruchu. Mówiąc obrazowo oznacza to, że jesteśmy wpięci „po sąsiedzku”, jak gdyby do jednego switcha z takimi operatorami jak Dialog, Netia, UPC, TOYA, Vectra, Aster, CDP, ATM, GTS, Multimedia Polska, Polkomtel, PTC i wiele, wiele innych. Co to oznacza w praktyce? Ogromna większość użytkowników, praktycznie wszyscy poza klientami Telekomunikacji Polskiej, pobiera od nas programy, demonstracje i materiały wideo z maksymalnym transferem. Jeśli więc ktoś posiada łącze o przepustowości do 10 Mbit/s, to z takim transferem powinien pobierać od nas pliki - my nie nakładamy żadnych limitów. Wszystko to dotyczy oczywiście tylko operatorów krajowych – łącza do zagranicy to już zupełnie inny, bardziej złożony temat.

Niestety lista operatorów i dostawców internetowych uczestniczących w węzłach wymiany ruchu jest skończona. Jednym z podstawowych problemów na drodze rozwoju polskiego Internetu jest fakt, że nasz największy operator – Telekomunikacja Polska – nie chce wymieniać się ruchem z mniejszymi od siebie operatorami i dostawcami na zasadzie peeringu. Oznacza to, że dotarcie dostawców treści, czyli serwisów internetowych takich jak my, do użytkowników TP jest z założenia bardzo utrudnione. Z powodu braku peeringu z TP wszyscy polscy dostawcy treści zmuszeni są zestawiać oddzielne łącze tylko dla ruchu wychodzącego do użytkowników naszego narodowego operatora, co samo w sobie niestety kosztuje niemało. Dodając do tego fakt, że polityka cenowa TP nie jest szczególnie atrakcyjna i za każdy megabit TP każe sobie słono płacić, sumaryczny koszt utrzymania tego łącza jest spory, a w porównaniu do peeringu z niemal całą resztą Polski – wręcz kosmiczny. Biorąc pod uwagę wszystko to, co napisałem powyżej nie możemy zagwarantować użytkownikom TP równie komfortowych, jak w przypadku innych operatorów, warunków do pobierania programów czy filmów. Użytkownicy TP muszą liczyć się z tym, że będą podlegali limitom transferów, które są niezbędne, by dało się w ogóle korzystać z vortalu wychodząc z łącz Telekomunikacji.

Niestety obecnie nie zanosi się na zmianę tego stanu rzeczy, Telekomunikacja Polska nie wykazuje zainteresowania, by peerować się z mniejszymi operatorami krajowymi. Bladym światełkiem w tunelu może być analiza rynku wymiany ruchu IP w Polsce, jaką rozpoczyna właśnie Urząd Komunikacji Elektronicznej. Być może wnioski z tej analizy skłonią UKE do bardziej zdecydowanych kroków, by uleczyć tę sytuację. Bądźmy jednak realistami – temat peeringu z TP przerabiany jest od lat i jak do tej pory nie udało się osiągnąć niczego konkretnego... 

Komentarze

0 nowych
Phight3r   4 #1 30.10.2009 17:12

W tej Polsce to nic dobrze nie działa. Począwszy od władzy, konczywszy na internecie.

  #2 30.10.2009 17:21

Myślę, że to zbyt daleko idące wnioski. Pomijając fakt, że szary użytkownik i tak nie zrozumie nic z tego co chciałeś przekazać, a to właśnie tacy korzystają z usług TP :-)

Myślę, że problem tkwił raczej w kompresji filmów. Pomijając wszystko to co napisałeś, nie da się zrobić z internetu LANa i jeżeli film jest źle skompresowany, to na łączach 256, 512 a nawet 1 mb będzie się ciął, jako że po prostu nie będą nadążać z pobieraniem danych. I to od dostawcy internetu jest niezależne.

Oczywiście mogę się mylić.

Eru   5 #3 30.10.2009 17:27

Walić TP, jakby przestano płacenia im za łącza i rezygnowano z TP to musieliby w końcu coś zdziałać bo abonamenci by składali skargi i odchodzili od TP, ale niestety skoro nikt się na to nie odważy i płaci im te holendarne stawki to niby po co mają coś robić jak na tym tylko zarabiają, tak to w tym kraju jest...

M@ster   17 #4 30.10.2009 18:35

@Cisza
Jeśli komuś z DP ściąga się film 10kb/s to czy jest dobrze czy źle skompresowany nie ma znaczenia ;P po prostu wolno idzie i tyle.

trux   11 #5 30.10.2009 18:38

Docent@

Może sytuacja by się zmieniła, gdyby zainteresowane strony wystąpiły do UKE o uregulowanie bieżącej sytuacji.
W sumie to śmieszne. Ja mieszkając w Irlandii nie mam problemów ze streaming-iem z Polski, a ludzie w Polsce mają.

Tymon Tymański skomponował kiedyś piosenkę "Telekomunikacja k...", i miał sporo racji.

  #6 30.10.2009 18:45

@Eru
Sam niestety jestem użytkownikiem Neostrady. Lecz prawda jest taka, oprócz Neo i Netii nic innego do mojej podwarszawskiej wsi nie dochodzi. Maksymalne łącze to jest 1Mb. Choć mogę kupić i 2Mb, natomiast większego transferu niż 128kb/s nie będzie... W tej sytuacji cenowo opłaca mi się kupić Neostradę. Drugim rozwiązaniem jest internet bezprzewodowy. Jednak nie jestem do niego przekonany. Po pierwsze: mam bezprzewodowy 3Mb na potrzeby firmy i nie zawsze jest zasięg a jak jest to bardzo słaby. Po drugie: z doświadczenia znajomych wiem, że taki "stacjonarny bezprzewodowy" (jeśli w ogóle można tak powiedzieć ;P), traci łączność przy byle chmurce. Zwykle tylko na chwile ale to wystarczy żeby np. przerwać pobieranie większego pliku. Innym wyjściem jest całkowite zrezygnowanie z internetu. Jednak trudno jest mi to sobie wyobrazić...
Pozdrawiam

przybylas   7 #7 30.10.2009 22:05

Krótko mówiąc podziękować TP i przejść np. na NETIA

  #8 30.10.2009 22:27

Niestety nie wszyscy mogą sobie pozwolić na wybór operatora. Co z tego, że mam wybór między operatorami skoro wszyscy poza 1 i tak korzystają z TP. Tylko średnio mi ten operator pasuje.
Żeby było śmieszniej szybciej mi było pobrać prezentację do francji i z francji do mnie niż bezpośrednio z dobrychprogramów.

krakers09   4 #9 30.10.2009 22:34

Domyślam się, że problem dotyczy również klientów korzystających przykładowo z Netii na łączach TP? Jak to wygląda również w przypadku klientów DSL-a dla firm? Bo wydaje mi się, że tam klient jest traktowany nieco inaczej.

  #10 30.10.2009 22:55

dzięki za wpis, wiele mi wyjaśnił :) Niestety jestem skazany na tp i nie mam jak migrować... :( ehh... pozostaje być cierpliwym i czekać, może dożyję możliwości zmiany operatora...
Pozdrawiam

pamor   3 #11 30.10.2009 23:13

...jak kolega Docent@ słusznie zauważył:

http://www.tymanski.com/textuchy/index.php

czyli TP SA nie lubi swoich klientów. Wychodzą z założenia:
"Morda w kubeł i płać regularnie."

  #12 31.10.2009 02:04

Cóż smutna jest ta nowina. Niestety od dawien dawna TP jakość usług ma na hmmmm ciężko powiedzieć wysokim poziomie, jakby to przybliżyć? Gdyby M$ dbał tak o swój produkt jakim jest Windows, jak TP dba o klientów (obecnych, przyszłych i niedoszłych) to M$ wypuszczał by co jakiś czas nową edycję BSoD opakowaną innymi zestawami czcionek.

roobal   15 #13 31.10.2009 07:36

@krakers09 raczej nie dotyczy, ja właśnie mam Netię na łączu TP i działa u mnie wszystko jak trzeba :)

Pozdrawiam!

  #14 31.10.2009 08:06

Niezłe marudzenie na brak kasy. Ale jednak nie zrzucajcie wszystkiego na TP, w końcu nie ma nigdzie akcji charytatywnych. Samo prowadzenie tak dużego vortalu mówi coś o was, a pisanie nagle "oj przykro nam, ale użytkownicy TP nie będą mogli normalnie korzystać z vortalu bo to i siamto" to już przegięcie. Zróbcie coś z tym a nie tłumaczycie, że to drogi interes i nic z tym nie zrobicie.

  #15 31.10.2009 14:10
parasite85   8 #16 31.10.2009 15:02

Kantares, nie zgadzam się z Tobą - jeżeli ktoś wykorzystuje swój monopol (tak jak TP) to trzeba z tym walczyć każdym możliwym sposobem. Zdaje sobie sprawę, że wielu użytkowników tp nie ma za dużego wyboru i w rezultacie to oni cierpią najbardziej, ale gdyby skargi na tepse były częstsze to UKE zrobi coś z tym (taką przynajmniej mam nadzieje).

natus08   7 #17 31.10.2009 21:33

Wszystko pięknie wyjaśnione, na tzw. chłopski rozum. Taki artykuł powinien trafić również na wiele innych serwisów, żeby otworzyć oczy użytkownikom tp.
Sam jestem użytkownikiem tp neo. Walczyłem z nimi 1,5 roku i wygrałem. Płaciłem za internet, którego w ogóle nie miałem. Teraz chodzi w miarę normalnie, ale już niedługo kończy mi się (na szczęście) umowa.

Pozdrawiam szczęśliwych użytkowników innych operatorów :P

hnt   5 #18 01.11.2009 01:21

Podejście TP do innych to istny dramat. Do powyższego wpisu mogę jeszcze dorzucić ciekawostkę. Mówi się, że najtrudniej jest 'wbić' się z kablem do mieszkania klienta. Dalej jest już 'z górki'. Tak przykładowo, korzystasz z usług jakiegoś dostawcy kablówki, ten oferuje Ci jakiś tam dobry kanał za dodatkowe 2zł/m-c. Myślisz: e tam, co to 2zł, a kanał niezły. Po roku patrzysz, a tu z ni z tego, ni z owego wychodzi rachunek miesięczny 100zł zamiast 40 ;) (historia znajomego :)
TP będąc w bardzo dobrej sytuacji na rynku (wracając do 'wbijania się' do mieszkań) zamiast utrzymać przy sobie klientów to robi wręcz przeciwnie - klienta olewają, ceny mają zaporowe i do tego to, o czym pisze Docent. A to przecież tylko czubek góry lodowej, prawda? :)
W każdym bądź razie mogłem trochę się niejasno wyrazić, bo późna godzina już i właśnie kładę się spać, a skomentować musiałem, bo rano już bym zapomniał ;)

Pozdrawiam i dobranoc! :)

trux   11 #19 01.11.2009 06:25

Kantares71830@

"Ale jednak nie zrzucajcie wszystkiego na TP, w końcu nie ma nigdzie akcji charytatywnych."

Jakoś inne firmy na rynką mogą się z sobą dogadać.
TePSA nadal jeszcze jest monopolistą, posiada największą infrastrukturę. Za kilka lat na pewno się to zmieni.

SzlugA   4 #20 01.11.2009 11:41

Poczekajcie wszystko się zmieni z nowym rokiem, gdyż TP przejęte będzie przez Orange.. polityka odnośnie symetrycznych, jak i asymetrycznych łącz jest znacznie inna od tej oferowanych przez TP.

  #21 01.11.2009 16:24

To może wstawcie to na jakiś serwer typu rapid, żeby to jakoś pobrać sensownie.

krakers09   4 #22 01.11.2009 19:07

"Poczekajcie wszystko się zmieni z nowym rokiem, gdyż TP przejęte będzie przez Orange.. polityka odnośnie symetrycznych, jak i asymetrycznych łącz jest znacznie inna od tej oferowanych przez TP."
Polityka nie zmieni możliwości technologii ADSL...

dnetsky   2 #23 01.11.2009 20:46

a to dobrze czy źle że wyprzedają polskie dobra dla Francuzów
:)

  #24 02.11.2009 00:21

tez zastanawialem sie czy nie mozna byloby sie odciac od tp i nie placic im. ciekawe jakby 3/4 uzytkownikow odeszla od nich to co by zrobili. zostaliby tylko ci ktorzy nie maja kompletnie dostepu do innego operatora, troche by pocierpieli ale dla tak duzych zmian ofiary sa wymagane ;) dlugo chyba by ofiarami nie byli bo tepsa jakos zarabiac musi i musialaby sie dogadac. nie rozumiem wypowiedzi typu ze "nigdzie nie ma akcji charytatywnych". duzo mniejsi operatorzy potrafia sie dogadac. to tylko zlodziejska polityka tego molocha powoduje takie sytuacje. nie rozumiem wogole ze jest mozliwa sytuacja ze mniejsze ale ilez liczniejsze firmy, organizacje, dostawcy, instytucje nie moga utrzec nosa jednemu *******, przestarzalemu molochowi tylko cackaja sie jak matka z lobuzem :/ wrrr.... Docent, czy ja gadam o utopii czy mozna cos z tym zrobic jednak? nie znam sie dlatego sie pytam :D ale do jasnej ..... w kupie sila chyba, hmm?

Iiyama   3 #25 02.11.2009 02:04

Cisza i inni. Odklejcie sie od userów Neostrady. Owszem Jestem świadom że część klientów TP to noobcollection ale do ciężkiej choroby... ja nie mam wyboru jesli chodzi o dostęp do netu.
Była radiówka był koszmar ze stabilnością łącza.
Była oferta osiedlowej sieci to jakieś buce wiecznie kable zrywały. Ostatecznie została mi Netia i TPS-a (tak znienawidzona) i co Netia do dziś poza ofertą nic na dzielnicy nie zrobiła ( poza położeniem samych rurek pod kable) A TPS-a no cóż od 5-u lat mam ich modem-router speedtouch 516 i łącze na teraz 6MB i sie ciesze że w ogóle mam łączność.
Wiec łaskawie odp....órkujcie sie od TP są jacy są... ale są.
I jak dotąd mają jeden niezaprzeczalny plus ( jak dla mnie) naprawy im zajmują max 4h i to bez wszelkiej łachy.

Jak sie niema co sie lubi kotki puszyste to się lubi co się ma. :)

  #26 02.11.2009 08:50

No cóż, soviet mental siedzi nawet/zwłaszcza w głowach korporacji. To jest doprawdy żałosne.

Do autora: proszę nie nadużywać słowa "prarktycznie". Co pański tekst to owy wyraz nagminnie się pojawia. Język polski jest bardzo bogaty i z pewnością znajdą się równie "atrakcyjne" synonimy. Pozdrawiam.

  #27 02.11.2009 09:09

"Jeśli więc ktoś posiada łącze o przepustowości do 10 Mbit/s, to z takim transferem powinien pobierać od nas pliki - my nie nakładamy żadnych limitów."
Proszę o wskazanie pliku który znajduję się na waszym serwerze bo chętnie to sprawdzę gdyż posiatam takie łącze i mój usługodawca należy do PLIXa. Większość plików linkujecie więc pisze Pan bzdury.

  #28 02.11.2009 09:20

Już znalazłem.
Plik http://storage.dobreprogramy.pl/video/DavidPerry-282k.wmv ściągnąłem z prędkością ~492KB/s. Mój operator to EXATEL S.A. łącze 10Mbps (~1MB/s) śćiągałem tylko ten plik nic innego więc albo jakieś ograniczenie jest albo nie wiesz waść co piszesz.

Docent REDAKCJA  14 #29 02.11.2009 12:16

@masq:

Spokojnie, bez emocji, to wszystko nie jest takie proste jak mogłoby się wydawać. To, że my nie nakładamy żadnych ograniczeń to jest fakt, a to że być może niektórzy operatorzy gdzieś mają jakieś problemy lub nawet ograniczenia to drugie. Ja osobiście korzystam z usług UPC i mam łącze 25 Mbit/s - rano, np. o 8:00 ściągam z DP z pełną prędkością ponad 2,5 MB/s, a wieczorami już niestety tylko ok. 1,5 MB/s. Wniosek z tego taki, że niektórzy operatorzy być może nie są w stanie zapewnić pełnej przepustowości oferowanego łącza przez cały czas - nie jest to jednak nic nadzwyczajnego, bo w ofercie przepustowość ta oczywiście podawana jest jako maksymalna a nie gwarantowana.

@kris do Docenta:

Nie możemy odciąć użytkowników TP, przeciwnie - staramy się by w miarę możliwości technicznych mieli oni możliwie najmniejsze problemy. Jest mnóstwo ludzi, którzy wybierają TP z konieczności, bo w ich miejscu zamieszkania nie ma alternatywy. Wbrew pozorom takie sytuacje zdarzają się nawet w największych miastach. Jakiekolwiek celowe działanie obniżające dostęp usług dla użytkowników TP byłoby z naszej strony nie fair niezależnie od naszych i Waszych poglądów na temat praktyk tego operatora.

  #30 02.11.2009 13:16

@masq
Tak czytam i czytam i byłem ciekaw tych nielimitowanych transferów i faktycznie (Vectra 8M łącze) ciągnie aż miło:)
(nie wiem czy wolno ale tu dowód) --> http://w873.wrzuta.pl/obraz/1LWQL3hD7Qm/transfer

  #31 02.11.2009 13:17

Ten plik to wyżej wspomniany DavidPerry-282k.wmv ;)

  #32 02.11.2009 16:05

Jeśli nie stanowi to problemu i nie jest nałożona klauzula tajności, proszę administrację o ujawnienie jaki odsetek czytelników wortalu to klienci TP. Dziękuję.

MaRa   8 #33 02.11.2009 21:20

@SzlugA - przecież TP SA i Orange należą do France Telecom, to od dawna nie polska firma. Tak rząd "prywatyzował", że sprzedał zagranicznej państwowej firmie.

  #34 03.11.2009 08:13

Wszystko ładnie pięknie tylko, że operator nie nakłada żadnych limitów na moje łącze bo o każdej porze mogę wyciągnąć pełną przepustowość (jeśli druga strona pozwoli). Wczoraj kilka razy ściągałem obraz gentoo z mirorrów gentoo i transfer był na poziomie ~450KB/s-1,1MB/s w zależności od serwera, a przed chwilą ściągnąłem "DavidPerry-282k.wmv" z prędkością ~550KB/s-910KB/s. Nie chcę być źle zrozumiany, że się żalę, chodzi mi o to, że czytając ten artykuł odniosłem wrażenie, że transfer zależy od tego czy ISP "przycina" nam łączę oraz czy serwer końcowy ma jakieś ograniczenia. Tymczasem jest to temat złożony i nie można go sprowadzać do takich prostych regułek. Co do "jakości" łączy TP to kwestia raczej bezdyskusyjna ale nie spodziewajmy się, że jak mamy łącze 1Mb to wszędzie i o każdej porze będziemy mieli taki transfer, za CIR się płaci i to słono. Poza tym korzystam także z łącza od TP i do standardowych zastosowań nie trzeba więcej (łącze 1Mb).

smaky   3 #35 03.11.2009 11:17

Czyli reasumując wszystko jest w porządku i zgodne z prawem, podpisaliście umowy z TEPSą na transfer maksymalny a nie gwarantowany, więc teraz możecie ich cmoknąć w pompkę, a do tego czasu płaćcie.

Docent REDAKCJA  14 #36 03.11.2009 11:42

@masq:

Dlatego właśnie napisałem Ci w komentarzu, że temat jest złożony :) Praktyka pokazuje, że jednak u niektórych operatorów da się "wyciągnąć" maksymalną przepustowość rzędu kilkudziesięciu megabitów pobierając od nas pliki więc stwierdzenie "powinni pobierać z maksymalnym transferem" nie było nieuzasadnione w moim wykonaniu ;)

@smaky:

Tak są skonstruowane raczej wszystkie umowy dla klientów końcowych, nie tylko TP polega na określeniu "maksymalna przepustowość". Łącza gwarantowane a łącza domowe kilka Mb/s to Niebo a Ziemia i nie można tego porównywać ;)

smaky   3 #37 03.11.2009 12:50

Docent oczywiście że tak, ale to pokazuje że wszyscy godzimy się na takie nieuczciwe praktyki dostawców internetowych podpisując takie umowy. Często podawane transfery w umowach to bełkot marketingowy nie związany w ogóle z rzeczywistością.

  #38 03.11.2009 13:07

Wpięcie do PLIX, poza niższą ceną byłó głównym argumentem u mnie przy przejściu z NEostrady na BSA Netii. CZuć różnicę, routing jest zupełnie inaczej zarządzany, są lepsze wyjścia na zagranicę (w TP najczęściej musi lecieć po kablach FT w świat - nie zawsze najlepsza opcja) itd. Chore ceny wymiany ruchu powodują takie kwiatki, że czasem opłaca się kierować ruch z Neostrady przez zagranicę do własnego serwisu... O2 kiedyś tak robiło, chyba był nawet proces.

TP - żenada.

  #39 03.11.2009 23:45

No i w prosty sposób wyjaśniono dlaczego transfer jest taki...
Poza tym, że niewiele osób to rozumie, to mało ciekawe. Ale na szczęście ludziska mają okazję, żeby pojechać po TP.
A większość osób i tak nie ma wyboru - masz TP to masz internet; nie masz - to nie.
Ktos wyżej napisał: "jakby 3/4 uzytkownikow odeszla od nich to co by zrobili. zostaliby tylko ci ktorzy nie maja kompletnie dostepu do innego operatora"
Myślę, że chyba 3/4 uzytkownikow nie ma kompletnie dostepu do innego operatora.
Gdyby nie TP, to wiekszość z Was byłaby bez internetu.

  #40 04.11.2009 11:19

a to chamy...

tux_tux   1 #41 04.11.2009 11:34

@Iiyama "I jak dotąd mają jeden niezaprzeczalny plus ( jak dla mnie) naprawy im zajmują max 4h i to bez wszelkiej łachy."

Nie wydaje mi się, żeby było to regułą. Świadom jestem faktu, ze najprostsza nawet i najbardziej niezawodna konstrukcja - dla przykładu trójkąt* - ma prawo ulec zużyciu czy nawet awarii. Ciekawym jest jednak to, że przy owych zaporowych cenach rozwiązania technologiczne nie tylko nie gwarantują lepszej jakości usługi - one wręcz gwarantują gorszą ich jakość. Przykład z życia? Proszę bardzo, jeszcze ciepły. Otóż w niektórych oddziałach firmy w której pracuje są jeszcze łącza za które faktury przysyła nam TP. W jednym z nich, w mieście X, jest to Neostrada (sic!). Centrala firmy jest w mieście Y. Pewnego dnia admin dostaje z miasta X informacje, że oni chcą tam router. Nie jest pocieszony, bo w sumie to znaczy że musi znaleźć dane potrzebne do połączenia, a przecież za 15 min ma partyjkę wesnotha z kumplem z marketingu... No, to jest prosty sposób, dzwoni na infolinie TP biznes, mówi że chciałby ID i PIN, bo zgubił dane do połączenia i sformatował dysk (co mogłoby być przecież prawdą :P). A tam mu mówią - sorry, dude, ale usługa na danym numerze została wsztrzymana. Ale jak to? Przecież bym wiedział coś o tym, nie bez znaczenia jest również fakt, że to łącze cały czas działa (!!), co przy wyłączonej usłudze chyba nie ma racji bytu - odpowiada nie na żarty zirytowany admin.
Ostatecznie okazało się, że mają problemy ze spójnością danych, że rozwiązanie ich potrwa tydzień, że im przykro i że łaskawie pozwalają mi złożyć reklamację. Okazało się to po czasie dłuższym niż wspomniane 4h - a gdzie tu jeszcze naprawa.
Smutna prawda jest taka, że ilekroć gdzieś u znajomych coś się psuje z netem i okazuje się, że jest to net delivered by TP - a okazuje się wcale czesto - , to wina leży po stronie operatora. Nie twierdzę, że pomysły innych usługodawców są genialne i bezawaryjne, bo "wszystko się kiedyś kończy", jak mawia ów znajomy admin, lecz za pieniądze pobierane przez naszego monopolistę można się spodziewać przynajmniej konkurencyjnej jakości, bynajmniej w takich lokalizacjach gdzie klienci mają wybór. Klienci bowiem wybiorą mniejsze zło.

* - trójkąt to taki instrument muzyczny z kawałka prętu. Bardzo trudno sprawić, by sam się zepsuł, ale nie jest to niemożliwe :)

  #42 04.11.2009 23:02

Niestety TP SA (a właściwie Telekomunikacja Francuska SA) ma w Polsce całkowity monopol i jedyne co może pomóc to nowa ustawa, dzięki której gminy będą mogły w końcu "swobodnie" budować sieci światłowodowe .

  #43 04.11.2009 23:58

Dzięki za odpowiedź Docent :) W sumie to i racja, często bogu ducha winni ludzie nie mają wyboru.
Co do jakości zaś.... faktycznie TP mogłoby coś zmienić na lepsze. Ileż ja się naużerałem z ich modemem, zakichanym jakimś na USB (u koleżanki, nie pamiętam jaki to). U innej znajomej mi osoby to była loteria, raz chodziło pięknie raz transfer rwał się niesamowicie a pani tylko dzień w dzień jeszcze miała tupet dzwonić z propozycją nowej umowy. Nawiasem mówiąc sam fakt zastosowania modemu USB mnie dziwił. Chyba ciężko kupić komputer czy płytę główną bez karty sieciowej, natomiast starych komputerów mających np po dwa gniazda USB jest sporo. Ktoś kto używa drukarki i np bezprzewodowej myszy na USB miałby już problem z takim modemem a jak na ironię gniazdo ETHERNET byłoby wolne. Nie wiem kto to wymyślił :p Co do szybkości usuwania usterek, śmiech na sali. Sam jestem abonentem znanego operatora z Wrocławia od dłuższego czasu. Mogę powiedzieć że miałem przerwy w dostawie internetu.... gdy zapomniałem zapłacić abonament:D Natomiast krótkie, 2 - 3 godzinne przerwy zdarzały się niezwykle rzadko (raz na kwartał), głównie w nocnych godzinach. Uważam że moje łącze jest bardzo stabilne i zasuwa pełną parą nie mówiąc już o tym że nie muszę martwić się o ilość gniazd USB :p Pozdrawiam :)

  #44 05.11.2009 13:43

przyznam sie, ze nie zaobserwowalem nigdy przycinania mojego lacza, ale oczywiscie wierze, ze to prawda. TP jest twardym negocjatorem, ale majacym takze wiele do zaoferowania. W tej chwili w TP zachodzi wiele zmian z tego co widzialem (nowe przepustowosci, konkursy, regulacje z uke, obnizenie ceny za utrzymanie lacza etc.), takze moze i przyjdzie czas na peerowanie.

  #45 07.11.2009 22:18

co za problem z usb.....
natia na łączach tepsy - 1M wystarczy - nie wlecze sie i nie tnie jak do tej pory - hehe - w dodatku socjalnego abonamentu nie trzeba było podnosic na wyzszy, co byłoby konieczne przy neostradzie właśnie - SAGEM F@st 800-840 na usb - nie za mocne to to jest ale lepsze niż radiówka.
A..... no i wspomne ze mam karte sieciowa w kompie.........

  #46 10.11.2009 11:33
  #47 10.11.2009 22:51

Ciekawe, jak teraz będziecie tłumaczyć niewydolność i dyskryminację? http://telepolis.pl/news.php?id=16495

Docent REDAKCJA  14 #48 04.12.2009 11:52

@JohK, gbartosz_83:

To nie ma najmniejszego znaczenia, Grupa ATM to kilka spółek, które zajmują się bardzo różnymi rzeczami - TP przejmuje tylko ATM Systemy Informatyczne, które nie ma z hostingiem i łączami absolutnie nic wspólnego.

  #49 06.12.2009 02:05

Na neostradzie 1M ciągnęło mi z pełną szybkością.
A swoją drogą to jak redakcja ma problemy z łączami to może by tak o torrentacz czy rapidzie pomyśleć.

  #50 07.12.2009 00:26

Kiedyś miałem Neostradę (kosztowała wtedy coś ok. 240zł/640kbs!) i powiem tak: na 24 miesiące złożyłem 18 reklamacji na łączną kwotę ok. 680 zł. Nie było to pieniactwo, bo WSZYSTKIE zostały uznane, co spowodowało opad szczeny u miejskiego rzecznika praw konsumentów, który mnie przekonywał, że z telekomuną bez sądu jeszcze nikt nie wygrał. Ale dość miałem tego użerania się i z telekomuną się pożegnałem. Wyrobiłem sobie też zdanie na temat tej firmy.

  #51 11.12.2009 14:59

Właśnie się mylicie bo dużo starych komputerów nie ma Eth a ma USB i dlatego modem usb był niezłym rozwiązaniem. Niestety coś takiego jak combo USB-Eth wpadło do głowy TP dopiero teraz. Niesie ono dla operatora pewien problem ze względu na skomplikowanie: 3 kable zamiast dwóch. Natomiast jeśli w firmie jest bałagan i gubi się dane do Neostrady to to jest niepoważne.

wacek   17 #52 22.12.2009 20:12

@Docent

Mam dwa małe pytania

1. Czy Netii na łączach TP też się to tyczy (pewnie tak bo to te same kable tylko oni jakiś dodatkowy "dżinks" wstawiają do centrali)

2. Czy lokalnych usługodawców którzy mają internet od TPSA (światłowód) też się to tyczy ?? (bo niestety w moim mieście każdy net radiowy ciągnie sygnał s Tepsy po światełku)

Prosił bym o odp

Docent REDAKCJA  14 #53 25.12.2009 21:29

@wacek4:

Niestety, odpowiedzi na oba pytania brzmią: tak, wtedy też należy liczyć się z potencjalnymi problemami. To nie jest kwestia kabli, to kwestia polityki. Mam jednak dobrą wiadomość dla Was - niedługo rozpoczynamy testy rozwiązania, które być może pozwoli użytkownikom TP pobierać dane z pełną prędkością łącza. Jeśli wszystko wypali i technicznie będzie w stanie spełnić nasze i Wasze oczekiwania, to na pewno o tym poinformujemy ;)

  #54 08.01.2010 02:15

nie dziala w irlandii ... tez przy 20 mbs :P

  #55 30.01.2010 12:37

Wszyscy narzekają na to tp. Istnieje stereotyp, że TP jest zue. Ja posiadam od ~2 lat neostrade i nie narzekam. Mam sobie ruterek wszystko po ethernecie i wifi śmiga że aż miło. Nie przypominam sobie żebym miał jakąś awarię, wręcz przeciwnie wszystko działa stabilne. Jednak od miesiąca jest ten problem z transferem od DP, mam nadzieję że uda się go rozwiązać. IMHO nie taki diabeł straszny jak go malują.

Pozdrawiam i powodzenia ;)

  #56 18.03.2010 23:30

Ja mam nartostradę tp 20mb i nie miałem problemów z pobieraniem, oglądaniem z wyjątkiem megavideo i youtube, reszta ok, najlepiej w sieciach torrent

  #57 08.05.2011 15:08

Inni operatorzy też mają złodziejską politykę wobec swoich klientów. Przykładem jest Crowley Data Poland - CDP, Tktelekom. Miałem doświadczenie z obiema firmami i mają tak samo złodziejską politykę jak tpsa. Dziwię się tylko że tpsa nie obniży ceny peering do poziomu takiego samego jak ruch miedzynarodowy. Teraz portale kupują ruch do netu od niemców, a potem te pakiety przez frankfurt wracają do tpsy. Zarabia na tym oczywiście zachód europy, na naszych jakże polskich wewnętrzych waśniach :)

  #58 04.07.2013 22:34

...Fige, a nie kolejną umiowę z nimi podpiszę! : | Czekam potem pol godziny na 10 minutowy filmik na Youtube...

  #59 16.09.2014 13:44

mam 60 mb internet a po pomiarach wskazuje mi ok.2.85 mb pszesył gdzie mam szukać przyczyny? chyba mam kompa do niczego bo kolega się podłączył po moim wi-fi i miał 58 mb. Nie wiem czy komp ,którego kupiłem za 1500zł jest do niczego i może ma za mało pamięci albo mam jakieś przymulacze?

  #60 03.02.2015 20:46

Miałem internet z netii 2 lata i było dobrze bez żadnych lagów bez rozłączeń internetu ping 30 ,pobieranie maksymalne i tylko przeszedłem do orange to jest straszna porażka routera nie można zmienić na inny internet rozłącza albo chodzi do kitu co chwile przestaje działać nigdy więcej orange ..

  #61 03.02.2015 20:47

@Anonim (niezalogowany):
żadne przymulacze słaba karta wifi pzdr