r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Dzięki AMD Mantle API Steambox zdoła zagrozić konsolom Microsoftu i Sony?

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

O Mantle, nowym interfejsie programowania dla procesorów graficznych, wiemy wciąż niewiele – AMD przedstawiło w zeszłą środę podczas AMD GPU '14 Tech Day jedynie kilka ogólników. Tak więc to niskopoziomowe API dla układów graficznych wykorzystujących Graphics Core Next pozwolić ma na nawet dziewięciokrotnie większą liczbę wywołań rozpoczynających rendering (draw call) niż API takie jak DirectX czy OpenGL, daje programistom bezpośredni dostęp do sprzętu, a pierwszym silnikiem gier, który z Mantle będzie korzystał, jest Frostbite 3 firmy DICE (stosowany m.in. w Battlefield 4). Pierwsze reakcje branży? Niektórzy przypomnieli sobie Glide API z cudownych czasów, gdy królowały karty Voodoo, inni zaś zaczęli zastanawiać, co na taką wywrotową technologię powie Microsoft.

Jednym z pierwszych, który postanowił ocenić znaczenie Mantle API dla branży gier, był sam John Carmack, współzałożyciel id Software, a obecnie dyrektor techniczny startupu Oculus. Jego opinia w tej sprawie jest wyjątkowo cenna, bo to przecież on, dzięki interfejsowi Glide (MiniGL), mógł wprowadzić na rynek słynnego Quake'a, wykraczającego wizualnie daleko poza to, co możliwe było wówczas do osiągnięcia poprzez OpenGL czy DirectX na dostępnych kartach graficznych.

Carmack przyznał teraz, że Mantle może być dla AMD ciekawą okazją na umocnienie pozycji Radeonów wśród graczy (szczególnie ze względu na wprowadzenie swoich APU zarówno do PS4 jak i Xbox One), ale wątpi, by zarówno Microsoft jak i Sony wsparły firmę z Sunnyvale w jej kampanii na rzecz ujednoliconego grania. Typowy dla konsol poziom dostępu do optymalizacji przeniesiony na PC staje się bowiem wielką szansą dla Steamboksa – zbudowanej na bazie architektury PC konsoli od Valve.

W przeciwieństwie do konsol Microsoftu i Sony, Steambox nie będzie bowiem jedną maszyną, a wręcz przeciwnie. Tzw. Steam Machines będą budowane przez wielu partnerów Valve, z wykorzystaniem różnych komponentów i możliwością rozbudowy tych urządzeń. Swoje wsparcie dla Steam Machines pierwsza zapowiedziała NVIDIA, ale i AMD. Warto tu podkreślić, że samo AMD deklaruje, że Mantle API docelowo byłoby rozwiązaniem wieloplatformowym, działającym nie tylko na jego Radeonach z Graphics Core Next, ale też i na czipach konkurencji (o ile zdecyduje się ona przygotować odpowiednie sterowniki).

Założyciel idSoftware uznał więc, że Mantle API może pomóc Steamboksowi w szybkim uzyskaniu wielu tytułów AAA – a przecież główną przewagą konsol Sony i Microsoftu wobec sprzętu bazującego na PC są nie parametry techniczne, lecz właśnie biblioteka gier. Obaj producenci konsol będą więc robili co tylko mogą, by ich konsolowe wersje gier AAA były jak najdalej od wykorzystujących Mantle API wersji dla PC.

Jak to będzie faktycznie, okaże się jeszcze w tym roku. Podczas listopadowego AMD Developer Summit 2013 przedstawione mają zostać szczegóły Mantle API, zaś w grudniu Battlefield 4 otrzymać ma aktualizację silnika Frostbite, dzięki której zapewni większą wydajność i lepsze doświadczenie gry na komputerach z Radeonami 7000 i późniejszych.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.