Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Dzięki tej dystrybucji już nigdy nie spojrzę na Linuksa tak jak kiedyś

I. Jaki jestem

Uważam się za średnio doświadczonego użytkownika komputerów, tzn. nie napiszę programu, bo nie umiem programować, serwera od ręki też nie postawię bo nie ma aż takiej wiedzy. Za to składanie komputerów mam w małym paluszku, z rozwiązywaniem problemów związanymi z nimi też sobie całkiem dobrze radzę. Instalowanie jakiegokolwiek systemu operacyjnego nie sprawia mi również większych problemów.

Ale mniejsza o to, nie chodzi o przechwałki, wstęp ma w krótki sposób przedstawić jakie mam podejście do komputerów. Przechodząc do tematu, raz na jakiś czas lubię „posmakować” odświeżonych lub nowych dystrybucji Linuksa, z myślą żeby uciec od zamkniętego, szpiegującego i wywodzącego się z gnijącej korporacji Windowsa. Aby wybrać coś dla siebie z gąszczu tych wszystkich Linuksów, musiałem założyć jakieś kryteria czym się tym razem pokierować przy wyborze dystrybucji.

II. Plan działań

Po pewnych przemyśleniach postanowiłem, że dystrybucja musi:
  1. Nie wyglądać jak Windows, bo jakbym chciał „windowsopodobną” to bym został przy Windowsie, dlatego KDE i inne środowiska graficzne z paskiem na dole i menu start odpadły.
  2. Ma mieć jak najświeższe pakiety programów i aktualizacji, najlepiej być typu rolling release.
  3. W miarę prosta i szybka w instalacji, ponieważ nie mam za dużo czasu na jego tracenie tylko na instalację, gdzie niecierpliwie czekam na „zabawę” nowym systemem.
  4. W miarę możliwości jak najstabilniejsza, co najmniej tak jak Windows, co raczej w Linuksie nie jest to problemem ;-).

III. Poszukiwania

Więc tak, po opracowaniu założeń co do wybrania dystrybucji, zacząłem od tych co znam od dłuższego czasu, przy czym uwziąłem się, że chcę jako pulpit GNOME i już. Na początek poszedł mój faworyt openSUSE Thumbleweed. Można powiedzieć, że spełnia wszystkie moje oczekiwania przy czym jest to moja ulubiona dystrybucja do której mam duży sentyment. Ale ten Linux z GNOME jakoś mnie nie ruszył, wydawał mi się jakiś zaśmiecony przez dużą ilość dodatkowych programów, i drażni mnie podwójny „panel sterowania”, czyli ten od GNOME i Yast, przez co częściowo dublują się ustawienia. Uprzedzę, że akurat openSUSE lubię bardziej z KDE, gdzie jest to ich główne środowisko i zdaje się być bardziej dopasowane do dystrybucji.

Następne było Ubuntu, oczywiście bez Unity, bo do jego wyglądu i kolorystki mam uczulenie (negatywne odczucie), dlatego wybrałem Ubuntu GNOME. Jak zacząłem z nim zabawę, najnowszy dostępny obraz był Ubuntu Gnome 16.04 beta 2. Powiem, że może to być „hicior” tego roku i do tej pory zastanawiam się nad tą dystrybucją. Ubuntu GNOME częściowo spełnia moje założenia, po mozolnym dodaniu dodatkowych repozytoriów z PPA miałbym w miarę aktualne programy. Niestety samo GNOME w najnowszej edycji tego Linuksa jest starsze niż obecnie dostępne i nie zostanie zaktualizowane. Dlatego też nie do końca to było to co bym chciał.

Następnie przez myśl przeszły mi jeszcze Fedora i Debian, ale one za bardzo odbiegały od tego czego oczekiwałem.

IV. Gdy już straciłem nadzieję

Poszperałem jeszcze po necie zanim temat sobie odpuściłem, i w trafiłem na Arch’a, o którym już wcześniej trochę wiedziałem. Nie była to duża wiedza, więc „kopałem” dalej w internecie, i stwierdziłem, że jego instalacja nie jest dla mnie. Może nie tyle, że jest za trudna, ale po opiniach, komentarzach i wypowiedziach życia mogłoby mi nie starczyć. Więc kombinuję dalej i myślę sobie, że jak Ubuntu może bazować na Debian’ie i być prostsze przy instalacji, to też muszą być jakieś dystrybucje bazujące na Arch’u skierowane dla zwykłego użytkownika. No to poleciała fraza w wyszukiwarce z zapytaniem o dystrybucje bazujące na Arch’u i pojawiły się trzy najbardziej opcjonalne.

V. Nowe odkrycie, szukam dalej

Pierwszy na „ruszt” poszedł Manjaro, ale też szybko odpadł gdyż główne jego środowisko to KDE i XFCE, oraz jego stylizacja w ogóle mi się nie spodobała.

Następna dystrybucja jaką wziąłem to Apricity OS, która ma piękny wygląd, trochę nawiązujący do Apple. Niestety jest jeszcze w wersji beta więc nie można liczyć na jakąkolwiek gwarancję minimalnej stabilności, co odczułem przy próbie zmiany tapety, której nie mogłem zmienić z niewiadomego powodu, więc też odpadła.

VI. To jest to!

Pozostała jeszcze jedna dystrybucja bazująca na potężnym Arch’u i to ona zmieniła radykalnie moje postrzeganie Linuksa. Jako, że już długo was przetrzymałem z wyjaśnieniem co się kryje pod tym tajemniczym tytułem, to spieszę wam już z wyjaśnieniem.

Dystrybucja która na mnie tak zadziałała zwie się Antergos. Jest to system pochodzący z Hiszpanii, bazujący bezpośrednio na Arch’u, jego podstawowym środowiskiem jest GNOME upiększone przez ekipę Numix, która współpracuje z deweloperami Antergos i zarazem tworzy świetne ikony i tematy dla różnych rodzajów dystrybucji Linuksa.

Antergos na dzień dobry jest przyjemny dla oka, GNOME i Numix wspaniale razem się uzupełniają. Instalacja dzięki graficznemu instalatorowi zwanemu CNCHI jest banalnie prosta, w ogóle to chyba najprostszy instalator Linuksa jaki widziałem. Na plus trzeba odnotować, że jak wykryje dysk SSD sam automatycznie go optymalizuje pod siebie. Niestety ale trzeba też zwrócić uwagę, że CNCHI jest w wersji rozwojowej i na niektórych konfiguracjach komputerów może powodować problemy, gdzie w moim przypadku działał bez problemów. Potęgą tej dystrybucji jest to, że oprócz bardzo prostego instalatora i nakładki Numix na GNOME niczym innym nie różni się od Arch’a. Wszystko aktualizowane jest na bieżąco, mamy najnowsze GNOME, najnowsze sterowniki, jądro Linuksa, ogromną bazę programów z AUR. Najpiękniejsze jest to, że nie trzeba dodawać żadnych dodatkowych repozytoriów jak to się odbywa w Ubuntu, Debianie, Fedorze czy innych dystrybucjach, po prostu po zainstalowaniu mamy dostęp do praktycznie wszystkiego co jest dostępne na Linuksie. System jest bardzo stabilny, przez czas w którym korzystałem z Antergos, czyli około miesiąca, nie miałem żadnego zawieszenia, komunikatu o błędzie czy posypaniu się całkowicie systemu, a przyznam, że dosyć mocno go torturowałem. Inne i to bardzo popularne dystrybucje już po kilku dniach potrafiły się w jakiś sposób „wykrzaczyć”. Nawet na Windowsie częściej napotykam na niestabilność systemu niż na Antergos’ie. Na uwagę też zasługuje duży zasób wsparcia społeczności, począwszy od wielkiego Arch’a po przez jego bliskie pochodne dystrybucje pokroju Manjaro, Apricity, gdzie społeczność skupia się praktycznie na wspólnych zagadnieniach i rozwiązaniach.

VII. Nic nie jest idealne

Oczywiście nie ma róży bez kolców i można znaleźć kilka rzeczy do których można by się doczepić. Hejterzy mogliby się doczepić, że przy instalowaniu programów z AUR trzeba użyć terminala, ale tak naprawdę wystarczy nauczyć się praktycznie trzech poleceń które są banalne, czyli do instalacji (yaourt –S nazwa programu), do jego usunięcia (yaourt –R nazwa programu) i do aktualizacji (yaourt –Syu), i to tak naprawdę wszystko. Można też używać graficznego Pacmana, ale on nie ma dostępu do AUR, tylko do oficjalnego repozytorium (ku wyjaśnieniu w AUR znajdują się programy udostępnione przez użytkowników). Więc co do tego aby instalować programy z poleceń w terminalu nie jest to wada, a może być nawet zaleta, ja na przykład uwielbiam po wpisaniu komendy zobaczyć ekran jak z „Matrix’a” :-D.

Prawdziwy problem jaki napotkałem którego nie mogłem przeskoczyć, to dwa programy napisane w Qt, a które są dla mnie niezbędna na Windowsie jak i na Linuksie. A mianowicie chodzi o Avidemux i MKVtoolNix, które przy natywnej rozdzielczości 1360x768 mojego TV (do którego mam podpięty komputer) wychodzą poza ekran, gdzie nie mogę ich zmniejszyć, przez to poza ekranem znajduje się część przycisków do obsługi. Myślałem, że to wina GNOME, ale specjalnie wgrałem też KDE i efekt jest identyczny. Co ciekawe na Windowsie nie mam problemu zmniejszenia okien tych programów do odpowiedniej wielkości.

Miałem jeszcze problem z odtwarzaczem wideo Totem który po mimo wgranych kodeków nie odtwarzał mi filmów, przy czym w żadnej dystrybucji z niego nie korzystałem i wgrywałem VLC, co i tutaj uczyniłem. Później też znalazłem metodę na naprawienie tego problemu, ale sobie odpuściłem bo i tak do niczego nie jest mi potrzebny. Inny problem był z odtwarzaczem „Muzyka” od GNOME, a bardziej z jego dużymi ograniczeniami, gdyż nie mogłem podać innego folderu z muzyką niż domyślny systemowy. Zastąpiłem go Rhythmbox’em i było po problemie.

VIII. Konkluzja

Naprawdę wszystkim polecam dystrybucję Antergos jako główny system, ilość jego zalet całkowicie przesłania ilość drobnych niedociągnięć. System jest bardzo prosty w instalacji jak i użytkowaniu, jest bardzo stabilny, ma olbrzymią bazę programów, wielkie wsparcie społeczności i bazuje na jednej z najlepszych dystrybucji typu rolling release Arch’u, czyli wszystko aktualizowane na bieżąco do najnowszych programów. Ja jestem tym systemem zachwycony i teraz ciężko znaleźć mi inną dystrybucję która dorównałaby Antergos’owi. 

linux oprogramowanie porady

Komentarze

0 nowych
tylko_prawda   10 #1 16.04.2016 22:01

Czyli tak jak pacman. Po co się męczyć i zmieniać nazwę na yaurt?

Rav-X   7 #2 16.04.2016 22:31

@tylko_prawda: Może się mylę bo dopiero od niedawna zdobyłem doświadczenie z dystrybucjami bazującymi na Arch'u, ale wydaje mi się że pacman'a można użyć do repozytoriów oficjalnych/podstawowych, przy AUR jego polecenia od instalacji i aktualizacji już nie działają i trzeba korzystać z polecenia "yaourt". Poza tym wszystkie poradniki jakie widziałem instruują żeby w ten sposób instalować programy z AUR.

tylko_prawda   10 #3 17.04.2016 11:18

@Rav-X: Trochę głupio jak dla mnie. A co do Manjaro, to przecież jest wersja z GNOME.

Magnum 44   16 #4 17.04.2016 11:31

@tylko_prawda: Tyle, że Antergos to prawie jak Arch postawiony za Ciebie, a Manjaro to już osobna dystrybucja, bazująca na Archu (coś jak Ubuntu na Debianie).

I nie głupio, bo AUR to takie PPA, więc dobrze, że jest osobne narzędzie do tego ;)

tylko_prawda   10 #5 17.04.2016 11:57

@Magnum 44: Od razu zróbmy osobne narzędzie do instalacji, osobne do usuwania...

Frankfurterium   9 #6 17.04.2016 12:45

@tylko_prawda: Arch wyraźnie odcina się od nieoficjalnych pakietów. Nie hostuje ich (udostępnia jedynie wyszukiwarkę), a w swoich repozytoriach nie zawiera Yaourta. To całkowicie oddolna inicjatywa społeczności, Pacman celowo nie integruje się z AUR-em.

kuba3351   8 #7 17.04.2016 13:43

@Frankfurterium: to co mówisz to prawda, lecz w oficjalnym wiki archa bardzo często napotykam odnośniki do pakietów w AUR, ich instalacja jest nawet doradzana jako rozwiązanie problemów poruszanych na wiki

Magnum 44   16 #8 17.04.2016 15:02

@kuba3351: Ale jest dopisek, że są to pakiety "high risk" i że jednak nie jest to do końca zalecane, więc ;)

bart86   9 #9 17.04.2016 21:08

Manjaro jest bardzo dobrym systemem i mi wygląd odpowiada.

blehh   2 #10 17.04.2016 21:52

Co kto lubi, ja nie lubię gnome. Wybór padł na elementary OS, w skórze Arc wygląda wybornie :)

  #11 17.04.2016 21:59

Z tą graficznością Pacmana to chyba niedomówienie. Prawdopodobnie chodziło o Pamaca czy inną graficzną nakładkę na Pacmana.
Nie wiem jak jest w tej chwili, ale chyba Antergos działał na własnych repozytoriach, nie bezpośrednio na arch'owych.
Jak już będziesz wiedział co potrzebujesz w systemie i jak ewentualnie rozwiązać problemy, a nie będziesz gotowy na "zwykłą" instalację Arch'a to możesz sięgnąć po Architect Linux (następca Evo/Lution), instalator właśnie dla tych co nie potrafią/nie chcą bawić się w chroot (czy coś tam takiego ;)).

Farkas   10 #12 17.04.2016 22:14

Nawet zainteresowałeś mnie tą dystrybucją, głównie z powodu opisania AUR - nie wiedziałem, że tak to działa. Mimo że zupełnie wystarczy mi Ubuntu, będę mieć tą dystrybucję na uwadze ;) W sumie dobrze, że AUR jest oddzielony od oficjalnych repozytoriów, mimo że spokojnie można na nim "hasać" w systemie :) Małe tylko pytanie: jeżeli zainstalujemy niestabilny pakiet, który pociągnie ze sobą inne niestabilne jako zależności i coś uwali się nieźle w systemie - czy da się łatwo przywrócić wszystko do poprzedniego stanu, jednym czy dwoma poleceniami?

dthlfwp   7 #13 17.04.2016 22:25

instalator rzeczywiście świetny i prosty. Po instalacji się okaże jak sprawuje się system (instaluję wersję KDE).
EDIT: Niestety na vmware nie udało się zainstalować, tzn. zainstalował się, ale wisi po starcie na "Welcome Screen" i nic nie da się chyba zrobić.

Autor edytował komentarz w dniu: 17.04.2016 23:59
  #14 17.04.2016 22:32

a Linux Mint ??

  #15 17.04.2016 22:51

A cinamona próbowałeś na mint?

  #16 17.04.2016 23:43

Bardzo dobry artykuł , aż mnie zachęciłeś do sprawdzenia tego systemu :).

  #17 18.04.2016 00:09

miało byc bez paska i menu start - a 3/4 z paskiem tylko dla niepoznaki przesuniętym do góry (co też da się w windows) :P

trux   10 #18 18.04.2016 01:36

Miesiąc to za krótko, aby oceniać disto w aspekcie stabilności.
Używam standardowego Archa z IceWm, system nie do zjechania :)

  #20 18.04.2016 08:41

Pisze się "nie ma" a nie "niema". "Niema" może być osoba, która nie mówi.

  #21 18.04.2016 08:44

Do muzy polecam Clementine, do filmów VLC, co do rozdziały też miałem ten problem, co do rozdziały zainstaluj xrandr oraz aplikacje arandr, tam wygodnie dopasujesz rozdzielczość TV by nie wychodziła poza ekran.

sir_lucjan   8 #22 18.04.2016 08:57

@kuba3351: Zdajesz sobie sprawę, że wiki Archa jest tworzona przez jej użytkowników? To oni umieszczają w niej odwołania do źródeł umieszczonych w AUR.

Artykuł dość ciekawy - wkradły się jednak niedopowiedzenia. Bez problemu możemy korzystać z dobrodziejstw AUR za pomocą nakładek graficznych. Należy do nich bodaj pamac-aur (jest w AUR) oraz octopi (również jest w aur).

Sam korzystam z Arch Linux od 2012 roku - zarówno na poprzednim laptopie jak i na aktualnie posiadanym obyło się bez awarii. System nigdy się nie wysypał, mimo iż jest bardzo mocno zmieniony - sporo pakietów kompiluję sam (własny kernel, najnowszy systemd z git, sporo narzędzi i aplikacji również w wersjach git). System bardzo stabilny i jednocześnie daje spore pole do działania.

  #23 18.04.2016 09:06

Proszę, popraw interpunkcję. Te przecinki w niewłaściwych miejscach nie pozwalają skupić się na treści.

pokiep666   4 #24 18.04.2016 09:16

Długo miałem antergosa i mialbym do teraz.Tyle,że zmienilem calkiem kompa.I instalator na efi nie dziala.Tzn. ,żeby dziaało trzeba czarowac.A ja nie jestem dr.Strange...Szkoda bo jak dla mnie to był najlepiej działajacy system.Obecnie mam manjaro kde i ubuntu 16.04.Ale szczerze czekam na nowego dzialającego na efi antergosa.

  #25 18.04.2016 09:24

A czy w tym Antergos tak jak w Manjaro w wersji 32 bitowej też nie chce wam zaktualizować pakietu chromium-pepper-flash? Pod Archem też...

==> Kontynuować budowanie chromium-pepper-flash?[T/n]
==> -------------------------------------------------
==>

==> Budowanie i instalowanie pakietu
==> BŁĄD: chromium-pepper-flash nie jest dostępny dla architektury 'i686'.
==> BŁĄD:Makepkg nie był w stanie zbudować chromium-pepper-flash.
==> Powtórzyć budowanie chromium-pepper-flash?[t/N]
==> -----------------------------------------------

kkowalewski   8 #26 18.04.2016 10:05

@Rav-X: W Pamac można włączyć wyszukiwanie pakietów w AUR, wystarczy wejść w Ustawienia.

  #27 18.04.2016 10:50

@kkowalewski: Ja to w /etc/pacman.conf jeszcze włączam te dwie opcje.
Color
ILoveCandy
Ostatnio zrobiłem się leniwy i używam Manjaro zamiast Archa, ale jest pacman, yaourt z pakietami txz jest MOC. Swoją drogą możesz opisać dla potomnych jak odblokować w pacmanie pakiety z AUR.

Szeryfuniu   11 #28 18.04.2016 10:53

Jestem obecnie na cynamonowym Mincie, ale powiem szczerze, bardzo zaciekawiła mnie ta dystrybucja. Muszę spróbować, tym bardziej że przymierzam się do kupna jakiegoś laptopa, więc pewnie na nim postawię i zobaczę na własne oczy :)

  #29 18.04.2016 11:07

Drogi półanalfabeto, przebrnąłem jakieś 30 % tekstu, dalej już nie mogę.

"bo niema", "urzytkownika", "Gdu"

bystryy   9 #30 18.04.2016 11:36

@Farkas: "jeżeli zainstalujemy niestabilny pakiet, który pociągnie ze sobą inne niestabilne jako zależności i coś uwali się nieźle w systemie - czy da się łatwo przywrócić wszystko do poprzedniego stanu, jednym czy dwoma poleceniami?"

W takich przypadkach lepiej jest mieć system na wirtualnej maszynie do testów i gdy tam się sprawdzi, instalować normalnie.

@pokiep666: "zmienilem calkiem kompa.I instalator na efi nie dziala"

Może przed startem trzeba wybrać inną opcję z innym bootloaderem gdzieś poprzez klawisze F1, F2, F3. Jak nie masz dużych partycji, w BIOSie EFi możesz wybrać coś w rodzaju legacy mode.

Sizzar   4 #31 18.04.2016 11:51

Namówiłeś mnie, dziś wieczorem zamieniam mojego Ubuntu na Antergos-a :P Zobaczymy czy i mnie tak zachwyci. Ogólnie ciekawy wpis i czekam na kolejne, bo chętnie dowiem się czegoś więcej o tym systemie.

Autor edytował komentarz w dniu: 18.04.2016 11:57
  #32 18.04.2016 12:08

sprawdzałem, ale to badziew, dwukrotnie większe zapotrzebowanie pamięci niż xp, o procesorze nie będę się rozwodził - badziew..

.

  #33 18.04.2016 12:54

Mógłbyś podać specyfikację sprzętu na jakim zainstalowałeś to distro?

  #34 18.04.2016 13:02

No wreszcie coś o Linuxie.Zmierzam do tego,by zrobić konkretną wymianę systemu z XPeka na ..i tu jestem w kropce.Za długo siedziałem na poprzednim.Przyzwyczajenie to jedno. Można tą przypadłość wyłączyć.Pewnie bym dalej go używał, jednak jest już bezbronny wobec szerokiej nagonki.Nie chodzi o internautów.Linux był mi początkiem z przed 15lat.Wtedy nie przedstawiał mi pozytywnej alternatywy dla samouka wobec dopracowanego,jak na tamte czasy XP-eka.Poznawałem na nim komputer,system i programy.Dlatego jeśli komuś by się chciało, co by polecił zdecydowanemu już na deinstalacje Windowsa i spróbować come back na Linuxa.Dodam surowemu discoverowcy.To w koncu naście lat.Epoka jak koniec dinozaurów do początku człowieka.Oczywiście własna nauka to jedno,lecz nie chciałbym na stare lata czuć obawy w co klikać.Czy Ubuntu na początek to trafny wybór? Dodam,że nie chciałbym w gąszczu przedzierać strony sterowników do dźwięku, kalibracji monitora,kodeków audio-video.Czy podłączeń drukarek i wszelakiej maści zewnętrznych nośników na USB.

sir_lucjan   8 #35 18.04.2016 13:05

@Anonim (niezalogowany): Porównywać wymagania sprzętowe systemu z 2001 i 2016. Brawa dla tego pana.... Mam nadzieję, że to tylko durny trolling albo tandetny żart.

Autor edytował komentarz w dniu: 18.04.2016 13:06
bystryy   9 #36 18.04.2016 13:19

@sir_lucjan: "Porównywać wymagania sprzętowe systemu z 2001 i 2016"

Filipów z Konopii tu wielu, ale przynajmniej widać, że się wstydzą, skoro posty anonimowe puszczają ;)

  #37 18.04.2016 13:21

Ja na Antergosa przesiadłem się ze dwa miesiące temu po zaliczeniu wszystkich distr najpopularniejszych plus wielu mniejszych i pochodnych tych najpopularniejszych. Ze wszystkich dystrybucji Antergos spodobał mi się najbardziej. Dlaczego?

1. Dystrybucja ciągła - nie lubię co kilka miesięcy stawiać systemu na nowo
2. Najnowsze wersje wielu programów, których używam, nowsze nawet niż w Debianie Sid, a mimo tego stabilność jest bardzo dobra
3. AUR - jest masa programów, których używam, a których nie ma w repo Debiana czy Ubuntu, lub są, ale w archaicznych wersjach. Czego nie ma w repozytoriach zwykłych, jest w AUR
4. Szybkość - w porównaniu z Ubuntu czy Debianem system śmiga. Używam wyłącznie MATE i Debian czy Ubuntu z tym środowiskiem to ślimaki w porównaniu z Antergosem z tym samym środowiskiem

Jak dotąd od dwóch miesięcy mam zero problemów z tym systemem, podczas gdy z Debianem Testing i Ubuntu, jak i innymi distrami regularnie miałem różne problemy przy aktualizacjach itp. Tu nic takiego nie ma.

  #38 18.04.2016 13:22

Też lubię potestować różne dystrybucje.
Zaczynałem od Ubuntu w różnych konfiguracjach, potem Mint, Elementary OS, Antegros, Majnaro, czysty Arch, Deepin, ApricityOS i teraz Ubuntu 16.04 Mate.

Najlepiej pracowało mi się na samym Archu. Instalacja jest też bardzo prosta. Jest w sieci specjalnie przygotowana dystrybucja z instalatorem krok po kroku - nazywa się bodajże Feliz.

Teraz kusi mnie ROSA R7 :)

  #39 18.04.2016 13:31

Mam pytanie jak sobie radzisz z kwestią zabezpieczeń (antyvirus), jestem raczej niedzielnym użytkownikiem Linuksa i zastanawiam się jak to ugryźć?

sir_lucjan   8 #40 18.04.2016 13:40

@bystryy: "Specjalyści" otaczają zewsząd - osiedlowi informatycy, lokalni guru komputerowi.... Co poradzić, niech dalej żyją w swoim świecie :D

flecht   6 #41 18.04.2016 13:59

@Farkas: Zabawy z niestabilnym oprogramowaniem niosą zbliżone ryzyko niezależnie od dystrybucji. Wszystko zależy od tego co i jak bardzo się uwali – jeżeli system nie wstaje, to z wydaniem mu polecenia możesz mieć problem. ;)

@sir_lucjan: Ludzie zapominają, że na sprzęcie pod który projektowany był XP, nie uruchomi się współczesnej przeglądarki internetowej, bo zabraknie jej pamięci na wyświetlenie strony startowej (256 MiB RAM)*. XP, w porównaniu do 98, też był żarłokiem zasobów.

*może się uruchomi, ale o względnie wygodnym użytkowaniu raczej nie ma mowy.

Autor edytował komentarz w dniu: 18.04.2016 14:06
jajecpl   9 #42 18.04.2016 14:03

Właśnie zainstalowałem - lata nieźle, (musze nauczyć się tego gnoma nowego:)
Pierwszy raz mam do czynienia z archopodobnym, i jestem na tak. W repo mają to czego na ubuntu musiałem szukać gdzieś po necie :)
tylko zrobiłem się w jajo bo miałem zaszyfrowany /home na ubuntu, i nie wiem jak się teraz do tego dobrać...

Autor edytował komentarz w dniu: 18.04.2016 14:15
  #43 18.04.2016 14:08

użytkonika a nie urzytkownika

Farkas   10 #44 18.04.2016 14:16

@bystryy @flecht aż tak, żeby nawet linia poleceń była niedostępna to nie mam na myśli rzecz jasna. Przecież nie pisałbym o uratowaniu systemu jednym czy dwoma poleceniami, chyba że z jakiegoś zewnętrznego narzędzia z płyty albo pendrive :) Pytam, bo do PPA jest ppapurge i często wywiązuje się ze swojego zadania całkiem nieźle ;) Jedno polecenie i tadam - wszelkie zmiany związane z jakimś PPA zostają odwrócone.

wojski   7 #45 18.04.2016 14:24

@jajecpl nie znam dobrze Ubuntu więc może to być strzał w płot, ale jak nie chce ci się bawić w ponowną instalację to zamontuj ten folder do maszyny wirtualnej z Ubuntu lub liveCD? Zakładam, że hasło znasz :)

jajecpl   9 #46 18.04.2016 14:33

@wojski: hasło znam, kiedyś na fedorze to dostałem informację żeby sobie zapisać ciąg cyfr do hasła i działało, w mincie nic takiego nie miało miejsca.
Tak więc mam postawić minta na virtualce z taką sama nazwa i hasłem? i się dostanę?

flecht   6 #47 18.04.2016 14:41

@Farkas: AUR nie jest typowym repozytorium jak PPA – to zbiór przepisów na paczki. Paczki takie są traktowane jako „obce” (spoza repo) i można je sobie wylistować przez bodaj pacman -Qm. W zasadzie, jeżeli zależności były instalowane jako właśnie zależności, to możesz usunąć paczkę główną razem z jej zależnościami (jeżeli nie są potrzebne gdzie indziej).

Nie jestem przesadnym mieszaczem i przez 4 lata Archa nie udało mi się położyć, a zdarzyło mi się, że któryś z debianopochodnych mi poleciał po aktualizacji. Standardowo – każdy żyd swój towar chwali. :)

Mała uwaga: debianowate lubią pytać o rozbieżności w plikach konfiguracyjnych, a pacman z reguły tylko o nich informuje i daje znać, gdzie leży nowy config do wglądu i ewentualnego wdrożenia.

Autor edytował komentarz w dniu: 18.04.2016 14:42
adamserce   6 #48 18.04.2016 14:44

@tylko_prawda: bardzo fajne jest też Manjaro z LXQT i Cinnamon-em.

  #49 18.04.2016 15:09

Sir_lucjan- nie odpalisz nowszej przeglądarki na xpeku,bo on z 2001roku?No przestań. No tak, wielu zapomina,że laptop to nie PC.Którego można gruntownie modernizować.choć konstrukcyjnie nie dla mobilnych pasjonatów. To gry były i będą najlepszym testerem wartości sprzętu.Grafika lub obróbka video. Nie przeglądarki.Och, tyle mądrości,a tu taka gafa.

  #50 18.04.2016 15:26

Anonim (niezalogowany)
#29
18.04.2016 12:08

sprawdzałem, ale to badziew, dwukrotnie większe zapotrzebowanie pamięci niż xp, o procesorze nie będę się rozwodził - badziew.. Anonim (niezalogowany)
#29
===================
uzupełnienie:

PC VOBIS, intel pentium 4 PRESCOTT, 2 G RAM dual=chanell (około 4 daje)
nadmieniam, iż od XO do win 10 śmiga aż miło....

Pomimo wieku parametry ma dobre (ten procesor to w usa był jeden z najlepszych, miał bliżniaka, nie pamiętam nazwy, był nieco lepszy...

/

sir_lucjan   8 #51 18.04.2016 15:33

@flecht: Debian wbrew pozorom jest bardziej skomplikowany niż Arch - najlepszym przykładem jest tutaj paczkowanie. W Arch w mojej opinii jest to dużo łatwiejsze. Każdy może mieć odrębne zdanie.... ale idealnym przykładem jest tutaj paczkowanie z git z najnowszego dostępnego commitu. W Debianie wydaje się to nieco zbyt czasochłonne podczas gdy w Arch najczęściej wystarczy zamiana linku w sekcji sources, zmianie config na autogen.sh (bardzo często, choć nie zawsze) oraz opcjonalnym dodaniu sekcji pkgver(), która pomoże wygenerować automatycznie numer wersji. Zmiana PKGBUILDA na "gitowy" to średnio 2-3 minuty.

jajecpl   9 #52 18.04.2016 16:06

@sir_lucjan: To co piszesz to dla mnie kosmos, jestem zwykłym ZU linuxa, i jak na moje doświadczenia od 4 godzin ARCH robi lepiej niz ubuntu -debian....może sie przejadę , nie wiem..

jajecpl   9 #53 18.04.2016 16:13

@Rav-X: wiem, że pytanie z Du.y ..ale mnie zachęciłeś i postawiłem..da się panel na dół ??

sir_lucjan   8 #54 18.04.2016 16:14

@jajecpl: Też nie jestem adminem z zawodu, tak więc mogę się do ZU zaliczyć :) Lubię jednak poznawać system, zmieniać, eksperymentować. Arch przypadł mi do gustu właśnie ze względu na prostotę.

  #55 18.04.2016 16:17

Ja sobie wrzucilem ten systemik i to bylo to czego bylo mi trzeba. Prostego przejrzystego systemu ktory naprawde fajnie wyglada i poki co smiga bezproblemowo lacznie z instalacja.:) zobaczymy jak to bedzie wygladac powiedzmy po 3 miesiacach:) ale przyznaje ze wrzucilem z ciekawosci po przeczytaniu od deski do deski:)

porterneon   6 #56 18.04.2016 16:27

A czemu nie openSUSE Leap 42.1 GNOME Edition ? To bardzo dopracowana dystrybucja.

jajecpl   9 #57 18.04.2016 16:51

@sir_lucjan: Właśnie prostota.. to dlaczego mamią nas tym ubuntu, że łatwiej , lepiej, prościej?
aa chyba, że polityka windows :)
aa i że nic nie działa na linuxie.. i po co się kłócić :)

Autor edytował komentarz w dniu: 18.04.2016 16:56
sir_lucjan   8 #58 18.04.2016 17:43

@jajecpl: Bo Ubuntu jest kreowany jako Linux który zmienia rzeczywistość, jego rozwiązania i wizje są najlepsze, etc. Tymczasem wystarczyła jedna decyzja Debiana w sprawie systemd i Ubuntu zarzuciło upstart. Mam wrażenie, że z Mirem może być bardzo podobnie. Nadmiar automatyzacji zadań nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem - czasem pewne rzeczy lepiej jest zrobić samemu. Przy początkowej konfiguracji Arch Linux spędzisz sporo więcej czasu niż przy Ubuntu czy Linux Mint, jednak to Ci się zwróci. System będzie zrobiony "po Twojemu", nauczysz się nowych rzeczy - są to bardzo ważne kwestie. Arch Linux nie jest prosty w znaczeniu łatwości, podaniu na tacy wszystkiego. Prosty czyli pozbawiony graficznych nakładek, które często ukrywają przed użytkownikiem jakieś funkcje a także w pewnym stopniu ograniczają - gdy przykładowo awarii ulegnie serwer grafiki, to bez znajomości narzędzi konsolowych zostaje tylko ponowna instalacja systemu, podczas gdy w wielu przypadkach kilka komend pozwoli przywrócić system do życia. Spotkałem się z opinią, że w XXI wieku korzystanie z konsoli to obciach... To jedno zdanie bardzo dobitnie pokazuje kierunek, w jakim wielu "informatyków" pragnie zmierzać - bez wysiłku, bez myślenia, wyklikać i zapomnieć. Korzystanie z konsoli na każdym kroku nie jest wyjściem, jednak całkowite zrezygnowanie z trybu tekstowego to po prostu głupota.

Radosław Ziomber   6 #59 18.04.2016 17:48

Sam uzywam (czasem) Archa instalowanego przez dystrybucje pochodna - ArchBang.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:ArchBang_PL_2015-11-08.png
Korzysta z repozytoriow Archa (w przeciwienstwie do Manjaro). Pelni wiec funkcje instalatora dla skonfigurowanego systemu ze srodowiskiem OpenBox.
Swietnie spisuje sie na starszych komputerach - dziala szybciej od XP. Mam Athona 1GHz i 1.5GB RAM na plycie ECS K7VMA.

Autor edytował komentarz w dniu: 18.04.2016 18:00
Berion   13 #60 18.04.2016 19:23

@marek 2010 (niezalogowany): Mint 17.3 z Cynamonem. Jest idiotoodporny, niewywrotny, a przy tym estetyczny i dlatego sam go używam. :)

"Dodam,że nie chciałbym w gąszczu przedzierać strony sterowników do dźwięku, kalibracji monitora,kodeków audio-video.Czy podłączeń drukarek i wszelakiej maści zewnętrznych nośników na USB."

Do niektórych drukarek potrzebne będą sterowniki i pałowanie (jak np. z najnowszymi cudami od HP, na których z preinstalowanym hplip nie działała). ;) Ale wiele działa od razu. Resztę problemów, które wymieniłeś odeszło w zapomnienie wiele lat temu.

Autor edytował komentarz w dniu: 18.04.2016 19:30
Rav-X   7 #61 18.04.2016 19:40

@ahr (niezalogowany) zgadza się, chodziło o Pamac a nie Pacman, przejęzyczenie.

@ciekawy (niezalogowany) i @adam3667565 (niezalogowany) kiedyś próbowałem Minta z Cinnamon'em, ale mimo, że jest to ciekawa dystrybucja, to jednak nie spełnia moich założeń.

@kellu (niezalogowany) myślę że jednak GNOME ze swoim paskiem i interakcją znacznie różni się od paska Windowsa, nawet gdy ten jest u góry. Inna sprawa, że pasek na górze w Windowsie wydaje mi się bardzo nie naturalny dla jego środowiska ;-).

@trux masz racje miesiąc to mało, ale inne dystrybucje i Windowsa potrafiłem zepsuć w krótszym czasie, i nie robiąc tego jakoś specjalnie.

@Anonim (niezalogowany) dzięki wielkie za radę co do programów xrandr i arandr, na pewno z nich skorzystam jeżeli uratują mi te dwa programy, bo już myślałem, że nie będzie dla nich nadziei.

@sir_lucjan @kkowalewski dzięki za podpowiedź co do nakładek graficznych na AUR, na pewno przetestuję, ale przyznam, że w tym wypadku lubię sobie "klepnąć poleconko", więc tak czy tak będzie dobrze ;-).

@elboran (niezalogowany) moja specyfikacja to: i5-4570, GTX 970, 8GB RAM, 120GB SSD + 1TB HDD. Obraz i dźwięk po HDMI przez kartę graficzną. To tak z najważniejszych parametrów.

@jajecpl Fajnie, że też ci się podoba to distro. Jeżeli chodzi ci o ten boczny panel, to oczywiście, że można go dać na dół, wystarczy w GNOME Tweak Tool>dodatki>Dash to dock wybrać w którym miejscu ma się znaleźć.

Berion   13 #62 18.04.2016 19:53

@Rav-X: "kiedyś próbowałem Minta z Cinnamon'em, ale mimo, że jest to ciekawa dystrybucja, to jednak nie spełnia moich założeń."

A jakie one są, bo jeśli te co wyżej w tekście to spełnia. ;) Mint Menu, jak wszystkie aplety jest odczepialne i można je zastąpić czymś innym (co ja np. zrobiłem bo to akurat szajs jest). Pasek można przesunąć na górę (a w Cinnamonie z 18 ponoć na boki jak w G2). Dock na wzór G3/U dograć. Integracja apletów z trayem także jest. A nawet są te paskudne Numiksy. ;)

Autor edytował komentarz w dniu: 18.04.2016 19:54
  #63 18.04.2016 20:34

@Berion - Mint mam na Live CD,także Ubuntu i jakaś ciekawostka z Androidem.,Ten ostatni to rzeczywiście ciekawostka..bo strona startowa odpala i koniec używalności.. Nic na nim nie zrobisz.Wiem i pewnie się zgodzisz,że wersje Live mogą nie mieć pełnej funkcjonalności.To dobra opcja dla przeglądarki. A przykładem Ubuntu,odmówił otwarcie bzdurnej mp3-ki,bo wywalił info doradcze - pobierz kodeki.Dlatego takie może wcześniejsze naiwne pytania.Na start skorzystam z Mint-a z opcją na dysku.Trochę lubię posiedzieć przy grafice i obróbce foto.Szkoda mi tej jedynej słusznej mi wersji XP,bo wbrew opinii ogółu..polubiliśmy się. Nie wytrzymał naporu i załapał wirusa mimo ochrony.Właśnie googlowsa przeglądarka go załatwiła.Całkiem z niego nie zrezygnuję, za dużo wydałem na programy z nim działające. Dzięki.

pawelllek   6 #64 18.04.2016 20:46

"bo jakbym chciał „windowsopodobną” to bym został przy Windowsie, dlatego KDE i inne środowiska graficzne z paskiem na dole i menu start odpadły."

Widać że nie znasz KDE :( KDE to środowisko które najlepiej i najłatwiej dopasować do siebie.

Ale artykuł oki.

dragon321   9 #65 18.04.2016 20:46

Przeczytałem i kompletnie nie rozumiem zarzucania KDE, że jest zbyt podobne do Windows. Przecież w mało którym środowisku, jak w KDE można tyle dostosować pod siebie, więc co za problem umodelować je tak, by nie przypominało Windowsa?

Sam korzystam z KDE i mam je ustawione tak, że kompletnie nie przypomina Windowsa, a bardziej OSX. Panel jest na górze, do zarządzania programami służy dock(lubię docki, nic na to nie poradzę), na panelu jest tylko menu programów, godzina i obszar powiadomień.

AntyHaker   17 #66 18.04.2016 20:46

Przydałoby się więcej zrzutów, albo chociaż jakiś link - ale spoko, poradzę sobie :P

tylko_prawda   10 #67 18.04.2016 21:00

@adamserce: Cinnamona mam w Mincie, a Manjaro z LXQT używam na starym blaszaku - właśnie z niego piszę :)

Rav-X   7 #68 18.04.2016 21:29

@Berion @pawelllek i @dragon321 nie stresujcie się, bierzcie temat na luzie. Jak wiecie w świecie Linuksa można przebierać, wybierać i modyfikować w nieskończoność, i to jest jeden z uroków tego systemu. Ja na przykład lubię wybierać w gotowych pulpitach niż je modyfikować. Nie faworyzuje żadnych środowisk graficznych, używam tego na którym w danym czasie dobrze się pracuję. Jak napisałem w tekście, uparłem się na GNOME bo chciałem na nim pracować, to szukałem sobie dystrybucji z tym środowiskiem, wcześniej używałem openSUSE, to korzystałem z KDE bo tam jest świetnie dopracowane. Można powiedzieć, że nie jestem stały w jednym "związku" :-D.

Co do KDE, znam je na tyle ile muszę i wiem, że to jest jedno z najbardziej konfigurowalnych środowisk jakie są na tej ziemi, ale wyciągnięte zaraz z "pudełka" wizualnie wyglądem przypomina Windowsa (albo Windows jego z naciskiem na 7ke). Przypomnijcie sobie jak kiedyś zrobiono eksperyment na ludziach gdzie pokazano im Linuksa z KDE i ci myśleli że to Windows: http://susek.info/1094/Linux-jako-Windows-7

No ale po modyfikacjach to nawet Windows może nie wyglądać jak Windows ;-).

jarodebombel   7 #69 18.04.2016 21:46

Chyba nie dokładnie Manjaro przetestowałeś. Ono ma masę środowisk graficznych, a nie tylko te dwa wiodące ;)

icywind   6 #70 18.04.2016 21:46

Coraz więcej osób zachwala Antergosa, trzeba będzie go przetestować.

W jaki sposób Fedora odbiega od wymagań? Nie zgadza się tylko rolling release.

dragon321   9 #71 18.04.2016 21:48

@Rav-X: A czy ja się stresuje? Zapytałem tylko. ;)

Dziwne pojmowanie Linuksa, bo właśnie jego ogromną zaletą jest brak jakiegokolwiek narzuconego gotowca, ale jak kto chce, nie moja sprawa ;)

Tutaj ponownie powtórzę: Dziwne pojmowanie, bo Linux to system, który nie musi być dobry "po wyjęciu z pudełka", bo ma tyle możliwości, że każdy go dostosuje tak, żeby był dobry dla niego. Ale, jak już wspomniałem, to nie moja sprawa. No, niektóre środowiska aspirują do narzucania jakiś wzorców(Unity, GNOME3), ale nie KDE, tutaj nic nie jest narzucane i po to są opcje, aby je sobie umodelować, ale, powtórzę poraz trzeci: Jak kto chce.

W sumie to w życiu nie używałem żadnego środowiska ustawionego tak, jak chcieli tego deweloperzy. No, z małym wyjątkiem, bo początkowo GNOME2 na Linuksie tak używałem(nie znałem jego możliwości no i zafascynowanie, że mam Linuksa :D) i Unity, ale Unity to dużo możliwości zmiany to nie ma :p

mwsv   1 #72 18.04.2016 22:21

"No, niektóre środowiska aspirują do narzucania jakiś wzorców(Unity, GNOME3), ale nie KDE, tutaj nic nie jest narzucane i po to są opcje, aby je sobie umodelować, ale, powtórzę poraz trzeci: Jak kto chce. "

Hmm...czyli działając zgodnie z logiką Linuksa jak chcę mieć desktop umodelowany na wzór GNOME3, to powinienem wziąć KDE i je modelować sobie tak, żeby uzyskać  coś zbliżonego to G3? Pokrętna dość ta logika...

dragonn   10 #73 18.04.2016 22:32

W moim Antergosie na bazie Mate nakładka na pacman obsługuje również AUR - trzeba tylko sobie to włączyć w ustawieniach.

Rav-X   7 #74 18.04.2016 22:36

@jarodebombel tak strzelając to z 90% dystrybucji Linuksa oferuje instalację prawie wszystkich dostępnych środowisk graficznych. Co do doboru i testowania dystrybucji, m.in. Manjaro, zawsze staram się korzystać z domyślnie oferowanego pulpitu, bo zakładam, że twórcy najbardziej je dopracowują do swoich systemów, dlatego też liczę na większą stabilność. Instalując inne, dodatkowe środowiska często miałem wrażenie, że coś z nimi jest nie tak, ale równie dobrze może to być placebo.

@icywind co do Fedory, to tak jak piszesz, zabrakło mi tego rolling releace, tak niczym innym nie zawiniła ;-). Plus dla niej, że po każdej premierze nowej wersji wypuszcza najaktualniejsze pakiety. Zmartwiło mnie jeszcze RPMFusion, bo dla F23 ma tylko dostępne pakiety w updates-testing, gdzie przy wcześniejszych były już rozmieszczone w stabilnych folderach.

@dragon321 wiesz, trochę mnie z tym KDE i Cinnamon'em przytłoczyliście i odniosłem wrażenie, że idzie jakaś spina. Myślę, że podejście mam trochę wypaczone przez Windowsa, bo lubię mieć coś gotowego od razu na starcie, ale dzięki Linuksowi wiem, że mam też duże pole do modyfikacji kiedy tylko będę chciał.

Autor edytował komentarz w dniu: 18.04.2016 22:38
Berion   13 #75 18.04.2016 23:03

@Rav-X: Nie steresuję się tym, że ktoś używa czegoś innego niż ja. ;] Zwracam tylko uwagę na to, że Cinnamon Twoje założenia spełnia. Ale skoro deklarujesz,że używasz systemu tak jak się zainstalował to... cóż... :p

Autor edytował komentarz w dniu: 18.04.2016 23:04
Latający Turban   11 #76 19.04.2016 00:02

@Berion: Nie wiem z czym to się wiążę ale poza mintem cinnamon ma problemy z wyświetlaniem aplikacji z gnoma i raz są ze zwykłą ramką systemową raz ze zintegrowanymi przyciskami i trochę kiepawo to wygląda

pavbaranov   6 #77 19.04.2016 07:56

@papay5 (niezalogowany): No i nie zainstalujesz bez dokonania zmian w PKGBUILDzie, albowiem ten ma zadeklarowaną wyłącznie architekturę x86_64. I nic innego mieć w zasadzie nie może, skoro Google Chrome ma obecnie również wyłącznie wersję 64 bitową na linuksa. Możesz spróbować tego: https://aur.archlinux.org/packages/chromium-pepper-flash-standalone/ - to bodaj jedyne chromium-pepper-flash, które jest przeznaczone na 32-bitową architekturę.

pavbaranov   6 #78 19.04.2016 08:11

@Farkas: Deweloperzy Archa odpowiadają za to, co się dzieje w ich repozytoriach. I w praktyce, bardzo często wszystko działa, a jeśli są jakieś problemy, to dość szybko deweloperzy na nie reagują i próbują coś zmieniać, o ile się da (to akurat wynika z pewnych założeń tej dystrybucji, ale wytłumaczenie tego przekracza ramy komentarza). Jeśli się nie daje, to istnieje narzędzie downgrade/-r, które umożliwiają instalację starszej wersji oprogramowania jeśli ta jest dostępna. Można też korzystać z repozytorium seblu, które utrzymuje wszystkie paczki Archa bodaj od 2012 r.
Jeśli stosujesz jakieś rozwiązania spoza dystrybucji, czyli np. nieoficjalne repozytoria bądź AUR, to musisz być świadomy tego co robisz. Paczki w wersjach rozwojowych w Archu winny mieć nazwę, która na to wskazuje. Instalujesz na własne ryzyko. Pamiętać przy tym trzeba, że AUR to nie jest coś jak PPA. W AUR nie ma żadnych paczek. To jedynie składnica skryptów, które menedżerowi pakietów w Archu umożliwiają budowę paczki. Mało kto, zwłaszcza instalując to jakimś wrapperem typu yaourt robi to na "czystym" systemie. Powstała zatem w ten sposób paczka zawsze będzie "skażona" Twoim lokalnym systemem. Im będzie on dalszy od oryginału, tym większe prawdopodobieństwo, że stworzysz "niestabilną" paczkę. Odinstalować taką można pacmanem, choć nie będzie to "jedno kliknięcie" (ale niekiedy uda się w istocie jednym, dwoma poleceniami - wszystko zależy od tego co zainstalowałeś).

Xanthia   10 #79 19.04.2016 08:13

> Nie wyglądać jak Windows, bo jakbym chciał „windowsopodobną” to bym został przy Windowsie, dlatego KDE i inne środowiska graficzne z paskiem na dole i menu start odpadły.

Co za "bezedura" jak mawiał Piotr Frączewski. KDE można skonfigurować dowolnie, dokładasz do Minta KDE Docky np, pasek dajesz na górę, tam menu i problem z głowy. Sorry ale Gnome nie dorasta do pięt KDE i długo się to nie zmieni.

pavbaranov   6 #80 19.04.2016 08:15

@marek 2010 (niezalogowany): Manjaro ;) Zanim dokonasz wyboru - przeglądnij na YT różne rodzaje oferowanych środowisk i wybierz takie, które Tobie najbardziej przypadnie do gustu (prezentowane są praktycznie wszystkie wersje). Oprócz 2 wersji (XFCE i Plasma 5) rozwijanych pod bezpośrednią opieką deweloperów Manjaro są wersje tzw. community, których bez liku.
Ze swoich doświadczeń mogę Ci podpowiedzieć wyłącznie, że moja żona, która w pracy miała wyłącznie XP, a teraz 7, bez problemu odnalazła się w środowisku Cinnamon.

pavbaranov   6 #81 19.04.2016 08:36

@Rav-X: Jeszcze jedno do Autora i znikam. Apricity jako dystrybucja jest w becie, ale twierdzić, że nie gwarantuje stabilności jest bzdurą.
Zarówno Antergos, jak i Apricity, a także np. Arquetype czy ArchBang nie są praktycznie żadnymi dystrybucjami. Są to jedynie swego rodzaju forki Archa, które mają następujące cechy wspólne:
- korzystają bezpośrednio z repozytoriów Archa, czyli system jest budowany na podstawie paczek, które są dostępne w tych repozytoriach - samemu można zainstalować Archa i doprowadzić go do wizualnego i funkcjonalnego poziomu którejkolwiek z tych "dystrybucji",
- jeśli mają własne repozytoria, to te najczęściej oferują prawie wyłącznie jakieś wystroje, które stosowane są w tych "dystrybucjach",
- oferują łatwe narzędzia instalacyjne, które po przeprowadzeniu instalacji dają prekonfigurowanego... Archa :)
Równie dobrze można wybrać zatem Antergosa jak i Apricity (tu różnica w Gnome 3 między nimi jest, że Apricity oferuje docka, przez co środowisko to - przynajmniej dla mnie - jest łatwiejsze w obsłudze), albowiem obie te dystrybucje oparte są o te same główne składniki i w tych samych wersjach (przynajmniej po aktualizacji) - wszystkie one pochodzą bezpośrednio z repozytoriów Archa.
Osobiście polecam jednak instalację Archa. Jak kogoś przeraża oficjalny sposób instalacji, to są takie narzędzia jak wspomniany już Architect, czy może nawet i lepiej PacBang (to jest Architect + kilka programów w OpenBOX, które umożliwiają np. podglądnięcie jakichś rozwiązań w przeglądarce, gdy ktoś czegoś nie jest w 100% pewny).

Berion   13 #82 19.04.2016 10:27

@Latający Turban: Nie używałem Cynamonu nigdy po za Mintem. Coś jednak rzuciło mi się w oczy przy okazji planów na wersję bodajże 3.0, właśnie związaną z oknami i GTK, ale zignorowałem bo nigdy takich problemów nie miałem.

pavbaranov   6 #83 19.04.2016 11:51

@Rav-X: "(...) zawsze staram się korzystać z domyślnie oferowanego pulpitu, bo zakładam, że twórcy najbardziej je dopracowują do swoich systemów, dlatego też liczę na większą stabilność (...)"
Chyba się mały misz-masz wdziera. Instalując tego typu dystrybucję, jak Arch (i co do zasady każdą na nim opartą, nawet Manjaro) instalujesz oprogramowanie praktycznie w waniliowej wersji, możliwie najbliższej temu, co daje upstream. Dystrybucje oparte o Archa stosują jego repozytoria (o Manjaro za chwilę), zatem to Archowcy dbają o spójność (jak chcesz, możesz nazywać to stabilnością) wszystkich tych dystrybucji. Pomijając Bridge, który kiedyś stosował pewne swoiste ustawienia, co powodowało, że tam, gdzie Arch działał, Bridge już niekoniecznie, oraz pomijając Black Stara, obie dystrybucje pochodne od Archa wymienione przez Ciebie, dodały tylko instalator, zespół domyślnych aplikacji (ale w przypadku dokonania wyboru innego środowiska od Gnome, Antergos instaluje je bezpośrednio z repozytoriów Archa), oraz ewentualnie własne (lub po prostu dostępne w sieci) wystroje (nawet Numix nie - o ile wiem - nie tworzą specjalnie ikon dla Antergosa; to ta dystrybucja wykorzystuje jeden z zestawu ikon, który został przez Numix udostępniony).
"Stabilność" wszystkich tych systemów tkwi - moim zdaniem - w tym, że upstreamowe paczki nie są obciążane żadnymi patchami swoistymi dla danej dystrybucji, które umożliwiają jej w ogóle pracę (tak jest np. z bibliotekami gtk i unity w Ubuntu - Unity, bez zmian wprowadzonych przez Canonical nie zainstalujesz w żadnej innej dystrybucji, a wprowadzenie tych zmian niekiedy powoduje problemy z działaniem innych programów).
I "słowo" o Manjaro. Niemal 100% paczek udostępnionych przez repozytoria tej dystrybucji, to nietknięte paczki Archa. W repozytorium testing czy unstable - w ogóle nie tknięte :). Te, które są inne, to głównie kernele, które po pierwsze istnieją w większej ilości, po drugie - chyba już wszystkie teraz - spatchowane bodaj 3 łatkami, które nie występują w głównej gałęzi kernela (m.in. BFQ, które nie tylko tam jest, ale jest też domyślnym planistą w tym systemie). Do tego własne wystroje, instalator (chyba już wyłącznie Calamares) i jeszcze kilka aplikacji rozwijane przez zespół Manjaro i kilka zbudowanych na podstawie skryptów z AUR. Wersje z innymi środowiskami w tym systemie (czyli Community) mają się do Manjaro (XFCE/KDE) mniej więcej jak wszelkie dystrybucje oparte o Ubuntu z *buntu w nazwie (Kubuntu, Ubuntu Gnome, Xubuntu itd.). Różnica jest wyłącznie taka, że obie (a w zasadzie, to trzy) wersje (XFCE i KDE) tworzone są przez deweloperów Manjaro, a pozostałe przez osoby związane z Manjaro, na podstawie paczek dostępnych w tych repozytoriach. Znów - żadna praktycznie linia "Community" nie tworzy swoich własnych rozwiązań. Jedyne - co do zasady - to wizualne upodobnienie wszystkich środowisk do wystroju Manjaro (te same zestawy ikon, taka sama kolorystyka). Cała reszta to paczki w repozytorium Manjaro.
Tzw. "stabilność" będziesz miał zatem taką samą w przypadku Manjaro XFCE jak i w przypadku Manjaro JVM, choć jedno "oficjalne", a drugie "społecznościowe".

icywind   6 #84 19.04.2016 12:20

@Rav-X: Zdziwiło mnie tylko najpierw próbowałeś Ubuntu które nie jest ani rolling ani aktualne a potem, że Fedora odbiega.
Brak sensownego wsparcia dla zamkniętego oprogramowania to niestety najgorsza wada Fedory (lub zaleta jeśli ktoś myśli jak RMS :P), wszystko na barkach społeczności która też do największych nie należy.

pulka103   5 #85 19.04.2016 17:38

Dla mnie również Antergos jest najlepszym Archem. Właśnie takim jak oczekiwałem - gotowym do działania od włożenia pendrive'a. Czekającym już tylko na świeżutki, skwierczący software, mniam! :)

Autor edytował komentarz w dniu: 19.04.2016 19:03
  #86 19.04.2016 17:56

@Anonim (niezalogowany): ANtywirus to tylko jeden z elementów bezpieczeństwa systemu i w żaden sposób nie może być traktowany jak 'lek na całe zło'. Ocywiście jest sporo antywirusów działających na linux, chociażby BitDefender, czy clamAV. Ale są bardziej po to żeby chronić użytkowników komputeów z M$ :), chociaż nie mogę powiedzieć że którykolwiek z systemów jest całkowicie bezpieczny.

Rav-X   7 #87 19.04.2016 19:27

@pavbaranov co do Apricity OS, może trochę nagiąłem z tą niestabilnością, bo to nie jest tak, że nie da się używać tej dystrybucji, bo da się, ale dopisek BETA jednak do czegoś nawiązuje i nie jest tu ozdobnikiem. Więc do dystrybucji trzeba podejść z pewnym dystansem. W moim przypadku miałem na niej problem z taką błahostką jak zmiana tapety, wybieram tapetę, zatwierdzam i nic się nie dzieje. Sama dystrybucja też mi się bardzo podoba i sam lubię dock'i i jak wyjdzie z tej bety, a jej twórcy uznają, że jest gotowa na pewno zrobię do niej jeszcze jedno podejście, bo tak naprawdę jest to jedna z ciekawszych alternatyw dla Arch'a i Antergos'a.

Nawiązując do drugiego twojego postu z tym misz-maszem, z pulpitami i moim wyborem, to masz trochę racji. U mnie jak zawieje tak wybiorę. Tak dla uporządkowania najpierw wybieram to co twórcy dają domyślnie, a jak to się nie sprawdza i mam jeszcze ochotę i cierpliwość to wtedy biorę to co społeczność przygotowała, ale zazwyczaj oceniam dystrybucję po tym co otrzymam domyślnie, więc nie zawsze może być to sprawiedliwe. Może kiedyś przyjść czas, że zacznę przeglądać dystrybucje z ich alternatywnymi pulpitami, ale puki co Antergos zaślepia mnie swoją mocą i nie myślę o tym teraz ;-).

@icywind do każdej dystrybucji mam inne podejście i doświadczenie. Ubuntu wziąłem np. dlatego, że łatwiej jest mi w nim zaktualizować jądro czy zamknięte sterowniki do najnowszych i ma bardzo duże wsparcie co do programów. W Fedorze już tak łatwo kernela czy sterowników bym nie zaktualizował. Z repozytoriów znam głównie RPMFusion, gdzie co jakiś czas je podglądam i od F23 pakiety programów nie wyszły z updates-testing do stabilnych, więc coś dziwnego się tam dzieje. Wiem, że jest jeszcze jakieś ruskie repo, ale czy jest dobre to nie wiem. Inna sprawa, jak wspomniałeś brak wsparcia dla zamkniętych programów, wiem, że Fedora bardzo promuje otwarto-źródłowość, ale to nie zawsze wychodzi jej na dobre.

Autor edytował komentarz w dniu: 19.04.2016 19:29
pavbaranov   6 #88 19.04.2016 20:56

@Rav-X: Cóż... sam wybrałeś. Gnome 3 tak na prawdę na niewiele pozwala jeśli chodzi o jakiekolwiek dostosowanie. To środowisko, które w swej "dziwiczej" wersji daje Ci możliwość albo polubienia, albo znienawidzenia. Jeśli coś chcesz zmienić musisz kombinować. Na tym poległeś.
Co do "misz-masz", to absolutne qui-pro-quo. Chodziło mi wyłącznie o to, że w przypadku Manjaro trudno jest stwierdzić, że system jest "niestabilny" tylko dlatego, że nie jest rozwijany przez upstream, tylko przez społeczność. To jest absolutna bzdura.

icywind   6 #89 19.04.2016 22:20

@pavbaranov: "Gnome 3 tak na prawdę na niewiele pozwala jeśli chodzi o jakiekolwiek dostosowanie"
Bzdury gadasz
https://www.youtube.com/watch?v=20YXax5-D30
Dostosowywanie nie jest wbudowane w ustawienia tak jak w KDE i opiera się przede wszystkim na rozszerzeniach ale da się zrobić z Gnome naprawdę wiele.

@Rav-X
Nie żartuj z tym jądrem, czy 4.4.6 to taki antyk, że trzeba aktualizować samemu? O ile nie masz sprzętu kupionego w przyszłym tygodniu to wystarczy poczekać aż zaktualizują do 4.5.x
Jednak problemów w używanu RPMFusion jako tako nie widzę, pakiety się instalują i aktualizują. Nie będę zgadywać skąd to wynika bo nie wiem.

  #90 19.04.2016 22:36

@Anonim (niezalogowany): "sprawdzałem, ale to badziew, dwukrotnie większe zapotrzebowanie pamięci niż xp, "
to sobie postaw czystego archa z jakimś icewm czy openbox-emi będzie ci używał tyle samo pamięci co xp..porównywać nowoczesne środowisko jakim jest gnome do tandetnego 15 letniego gui z windowsa XP no wiesz? ośmieszasz się...

jajecpl   9 #91 20.04.2016 00:35

drugi dzień jadę na tym Antercośtam, i w sumie nie ma do czego się przyczepić... aa na plus ta nieszczęsna synchronizacja pionowa,,ubuntu tego nie ogarniało..(a walczyłem)tutaj jest pięknie :)

  #92 20.04.2016 16:34

ja osobiście od 2 lat na Manjaro z Cinamonem. Nie do końca prawdą jest że Manjaro tylko z XFCE i KDE. To środowiska podstawowe ale można też pobrać gotowe iso każdego środowiska z Deepin,em włącznie - 13 chyba różnych możliwości nie licząc KDE i Xfce. patrz tu: https://sourceforge.net/projects/manjarotorrents/files/community/ . Paczki świeże zawsze - może jakiś tydzień później niż w repozytoriach Archa. Polecam. Nic nie jest idealne ale trudni się o coś przyczepić. Oczywiście paczki a Aur bez problemu można "wyklikać". Na upartego o konsoli można zapomnieć ale czy warto... polecam

glewik   1 #93 20.04.2016 21:30

Antergos-a używam i sobie chwale, czasami występuje jakiś drobny błąd po aktualizacji jakiegoś pakietu ale zazwyczaj po najdalej kilku dniach błąd jest poprawiany i nie ma sprawy.

Instalowałem ten system na 4 kompach, moim, mojej żony, teściowej i rodziców. Na jednym kompie miałem problem z instalacją pomogło włączenie instalatora w wersji uproszczonej.

Do instalacji systemu polecam wersje minimal-iso. Mniej problematyczna, a i tak 100% pakietów jej pobieranych z sieci niezależnie jaką wersje ISO uruchomimy.

  #94 20.04.2016 22:37

A mi przypadl do gustu Mate ''wycwaniony wilkolak''

  #95 22.04.2016 01:23

@Rav-X: X, popraw jeszcze to "poza" -> "po za". Używam Arch-a od wersji 0,7. NIe zawsze distro ciagłe jest dobre. Mnie arch juz sie nie sprawdza w firmie (~20-30 kompów). Trudno ciagle latac i aktualizowac te kompy, potem (rok+) aktualizacja często się wykrzaczają - zbyt głębokie zmiany. Wolę takiego Mint-a Cinnamon (np. 17.3) - jakiegoś LTSa - działa to jakieś 4-5 lat w miarę solidnie (np. patche bezpieczeństwa, w miarę przeglądarek, flasha itd.) a potem mam jeszcze jakieś rok,dwa czasu nim system będzie za stary - czyli razem nawet do 7 LAT! (IIRC) mam spokój z systemem na kompie. (dość głęboko modyfikuję configi na tych kompach - co do domu - nie za bardzo sprawdza się w firmie, gdzie jest setka trików, każdy komp ustawiany indywidualnie i one jeszcze ze sobą często współpracują itd. Minta używam drugi rok. Oglądałem już kilka distro. OpenSuse 10.1 był niezły, 11 - fatalny, itd. Arch jest fajny do przerabiania/dostosowywania - ale potem nie da się już tego aktualizować i to jest ból, brakuje mi snapshotów co powiedzmy 3 miesiące.

kkowalewski   8 #96 22.04.2016 14:41

@Farkas: Generalnie jest to tak, że jak byś zebrał wszystkie PPA Ubuntu w jeden zasób miałbyś AUR. Ale do AUR jeszcze dochodzą pakiety, takie jak opisywany przeze mnie Franz. Z AUR trzeba ostrożnie postępować, bo nie wszystko udaje się też skompilować.

kkowalewski   8 #97 22.04.2016 14:44

@jajecpl: Jeśli masz Cinnamon to wystarczy naprawić synchronizację pionową:
$ sudo gedit /etc/environment
i dodajemy na dole następujące dwie liniki:
CLUTTER_PAINT=disable-clipped-redraws:disable-culling
CLUTTER_VBLANK=True
I uruchamiamy system ponownie ;)

kwpolska   5 #98 22.04.2016 21:05

@Rav-X: (nie z polecenia yaourt, tylko z dowolnego AUR helpera; yaourt to akurat najgorsza możliwa opcja. Ale sam pacman nie wystarczy.)

Rav-X   7 #99 22.04.2016 21:21

@kwpolska: Akurat jako pierwszego poznałem yaourt i on utorował mi drogę do AUR. A co polecisz innego bardziej odpowiedniego i jakie są polecenia w terminalu?

pavbaranov   6 #100 23.04.2016 08:42

@Rav-X: AUR helpery? Do wyboru i koloru: https://wiki.archlinux.org/index.php/AUR_helpers
Bodaj najpopularniejsze to właśnie yaourt oraz pacaur.
kwpolska pewnie poleci Ci... PKGBUILDer :) Dobry.
Jeśli chodzi o polecenia w terminalu to o które Ci chodzi? Podstawowe pacmana masz bądź w wiki, bądź po dodaniu opcji -h. Budową paczek na podstawie PKGBUILD zajmuje się makepkg i od tego: https://wiki.archlinux.org/index.php/Arch_User_Repository należałoby zacząć. Przynajmniej zrozumiesz o co chodzi z owym AUR i często poradzisz sobie, gdy program nie chce się zbudować z przyczyn leżących w samym PKGBUILD.

  #101 23.04.2016 17:37

Postawiłem na swoim PC. System rewelka!

jajecpl   9 #102 24.04.2016 19:00

@Rav-X: ja nie mam pojęcia o tym paczkowaniu, jak na razie pamac działa,ale antergos na laptopie u siostry sie nie podniósł,postawiłem minta z cinamonem

Autor edytował komentarz w dniu: 24.04.2016 19:01
  #103 25.04.2016 14:33

Dzień dobry :)
Jestem lunuksowozielony. Używam Ubuntu od 7.04 (neostrada) i generalnie wszystko śmigało - ino coraz wolniej :)
Od pojawienia się Gnome Ubuntu siedzę na tym. Teraz też.
Problemy zaczęły się po zapaści komputera. Chciałem na nowym mieć to co w starym i tu schody...
Wcześniej po aktualizacji do kolejnej dystrybucji wszystkie dawniej zainstalowane programy działały. Teraz są z tymi starymi (chociaż już nowymi) są spore problemy.
Teraz mam pytania do oblatanych w tym całym Archu:
-czy łatwo jest na nim postawić LAMP
-czy można zainstalować xnConvert,ffDiaporama,meld w najnowszej wersji
?

jajecpl   9 #104 29.04.2016 17:42

@Rav-X: Postawiłem na tym KDE, i w końcu plasma działa jak powinna( na starcie niecałe 600 MB..no bez baloo i akonadi..:) Ostatnie kubuntu to była porażka :)

Autor edytował komentarz w dniu: 29.04.2016 17:45
Rav-X   7 #105 29.04.2016 19:38

@jajecpl: Mi KDE jakoś dziwnie chodziło na Antergos'ie, ale to była chwilówka żeby sprawdzić dwa programy wcześniej opisywane i mogło być "niedoszlifowane". Na razie z GNOME jestem mega zadowolony, brakuje mi tylko grupowania ikon programów w folderach za pomocą przeciągania jak np. w Androidzie, ale liczę, że kiedyś to zrobią. Ostatnio myślałem nad KDE, a że niedługo będę miał urlopik, to jak mi się uda to pomyślę o jego instalacji na lapku brata, bo on bardziej jest oporny do nowości niż ja.

jajecpl   9 #106 29.04.2016 22:02

@Rav-X: http://imgur.com/3AdRseR
No z godzinkę trzeba poświęcić na ustawienia KDE..:)

NieGooglujMnie   6 #107 30.04.2016 21:54

tydzień temu zainstalowany fluxbox + thunar z dbus-launch ( https://dbus.freedesktop.org/doc/dbus-launch.1.html ) + pcmanfm z deamon mode (usługa) + kernel 4.5 + x.org + otwarte sterowniki

wszystko na Debianie unstable, same najnowsze pakiety, ~30 plików konfiguracyjnych, około 40 programów, z tego wiele na wine i virtualbox snapshoty

ma wytrzymać przy ciężkiej pracy minimum 5 lat bez reinstalacji i uwalenia konfigu (sam rolling release, codzienna aktualizacja, w tym przez SSH). A jak nie to idę na pielgrzymkę do Częstochowy ;)

  #108 15.08.2016 22:22

@Anonim (niezalogowany): W Opensuse . są snapshoty