r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

FlasCC: kompilator C/C++ dla Flasha przyniesie renesans technologii Adobe?

Strona główna Aktualności

Ponad rok od śmierci Steve'a Jobsa, twórca potęgi Apple jest wciąż martwy, podczas gdy technologia, którą tak bardzo chciał posłać do lamusa, ma się wciąż całkiem nieźle. Niewykluczone, że już wkrótce przeżyje ona prawdziwy renesans. Adobe Flash, bo o nim mowa, może stać się środowiskiem uruchomieniowym dla gier pisanych przez największe studia deweloperskie.

Kilka ostatnich lat w świecie webowych technokratów upłynęło pod znakiem HTML5. Tylko standardowe, otwarte technologie — jednym głosem mówili ludzie z tak różnych światów jak Mozilla, Google czy Microsoft. Flash, który przez wiele lat umożliwiał uruchamianie w przeglądarkach rzeczy niewyobrażalnych dla otwartych webowych technologii, został nagle uznany za technologię minionego stulecia, dla której nie powinno być miejsca, szczególnie na urządzeniach mobilnych.

Trzeba przyznać, że Adobe przejęło się tymi głosami. Kilka kluczowych dla Flasha projektów (w tym framework Flex) zostało porzuconych, zrezygnowano z rozwijania przeglądarkowej wtyczki dla Androida i Linuksa. Flash, by przetrwać, miał ulec transformacji, a uzasadnieniem jego istnienia miały stać się gry i multimedia znacznie bardziej rozbudowane niż do tej pory. Czy jednak ograniczenia Flasha, wynikające w dużym stopniu z ActionScriptu, jego języka programowania, nie były za duże, by go tak przekształcić?

r   e   k   l   a   m   a

W 2008 roku Adobe pokazało eksperymentalny kompilator Alchemy, służący do przekładania kodu pisanego w C i C++ na zoptymalizowany ActionScript, uruchamiany w wirtualnej maszynie Flasha AVM2. Efekt był całkiem niezły – przekonwertowane w ten sposób biblioteki do kryptografii czy transkodowania mediów (m.in. przeniesiono tak na Flasha bibliotekę transkodowania kodeka Ogg Vorbis) działały znacząco szybciej od odpowiedników pisanych w ActionScripcie, choć oczywiście nie tak szybko, jak wersje kompilowane do kodu maszynowego z C/C++. Później jednak w tym całym zamieszaniu wokół webowych technologii o Alchemy raczej zapomniano i dopiero jesienią zeszłego roku usłyszeliśmy o wznowieniu projektu, podobno ze względu na nieustanne zapytania deweloperów o jego wsparcie w runtime Flasha.

Reaktywowany Alchemy, pisany z myślą o Flash Playerze 12 i środowisku AIR, miał przynieść aplikacjom flashowym wydajność porównywalną z aplikacjami pisanymi w C/C++ i zmniejszenie rozmiarów wynikowego kodu. Wygląda na to, że cele udało się osiągnąć, bo oto Adobe poinformowało o zmianie nazwy Alchemy i jego komercyjnej dostępności. Teraz pod nazwą FlasCC (Flash Runtime C++ Compiler) przynieść ma na webową platformę gry o jakości porównywalnej z tym, co się dziś robi na PlayStation 3 czy Xboksie 360. To nie są puste słowa: już teraz możecie obejrzeć działający we Flash Playerze kod engine'u Unreal — demo firmy Epic Games dostępne pod adresem http://www.unrealengine.com/flash/.

Kod w C/C++ pisany z myślą o FlasCC może wykorzystywać interfejsy programowania Flasha dla grafiki trójwymiarowej, jak również biblioteki popularne wśród twórców gier, takie jak Bullet czy Box2D. Kompilator powstał z wykorzystaniem narzędzi opracowanych przez opensource'owy projekt LLVM (http://www.llvm.org/).

Czy w tej sytuacji komuś się będzie chciało tworzyć gry specjalnie pod google'owego Native Clienta, co by nie mówić, znacznie mniej popularnego niż Flash Player i dostępnego w praktyce tylko użytkownikom Google Chrome?

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.