r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Ford porzucił rozwiązania Microsoftu. SYNC 3 wykorzystuje system od BlackBerry

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Potwierdziły się przypuszczenia analityków – Ford podziękował Microsoftowi za dalszą współpracę. Pokładowe systemy informatyczne jego aut nie będą już wykorzystywały Windows. Bezawaryjne ich działanie ma zapewnić QNX, elegancki system operacyjny czasu rzeczywistego, rozwijany dziś przez BlackBerry.

Współpraca Microsoftu i Forda przyniosła wprowadzenie w 2007 roku do wielu modeli Focusa, C-Maxa i B-Maxa systemu SYNC, służącego m.in. do odtwarzania muzyki i wykonywania połączeń telefonicznych przez wbudowane zestawy głośnomówiące. Wybór Microsoftu nie okazał się jednak dla Forda szczęśliwy. Stowarzyszenia konsumenckie gromadzą od lat niezadowolonych, twierdzących że SYNC nie działa tak, jak to obiecywano, jest awaryjny, mało responsywny i niepotrzebnie odwraca uwagę kierowcy swoim nieprzemyślanym interfejsem.

W tym tygodniu Ford zaprosił wybraną grupę dziennikarzy do swojego laboratorium, by przedstawić nową generację pokładowego systemu informatycznego dla jego aut, nazwaną po prostu SYNC 3. Producent zapewnia, że nowy Sync jest najbardziej dopracowanym rozwiązaniem w historii firmy, wynikiem 18 miesięcy pracy i opinii zebranych od 22 tysięcy posiadaczy aut Forda. Co najważniejsze, oprogramowanie to nie ma nic wspólnego z Microsoftem. Komputer pokładowy wykorzystuje elektronikę od Texas Instruments i system operacyjny QNX.

r   e   k   l   a   m   a

Obecni na prezentacji twierdzą, ze nowy system, wprowadzający nowoczesny interfejs dotykowy i zaawansowane mechanizmy sterowania głosem (m.in. możliwość podawania adresów docelowych nawigacji w języku naturalnym, zamiast poprzez zestaw ograniczonych komend i dokładnych nazw). Panel sterowania został podzielony podobnie jak w autach Volvo na trzy dziedziny, nawigację, muzykę i telefon, z interfejem dopasowującym się do kontekstu, w jakim aktualnie działa.

Nie zapomniano o posiadaczach iPhone'ów. Już teraz komputer pokładowy Fordów połączy się z cyfrową asystentką Siri w trybie Eyes Free, pozwoli też na uruchomienie i kontrolowanie aplikacji radiowych i muzycznych (np. Spotify, Pandora czy Sirius XM Radio), zarówno przez interfejs dotykowy jak i kontrolę głosowową. W przyszłości zapewnić ma pełną integrację ze smartfonem poprzez interfejs CarPlay, a zapewne też przez Android Auto. Na szczęście nie zapomniano też o kierowcach, którzy przecież nie mogą bawić się ekranem dotykowym w trakcie prowadzenia auta – wciąż mamy do dyspozycji fizyczne przyciski, pokrętła i dżojstik przy kierownicy.

Ciekawą sprawą jest aktualizowanie oprogramowania SYNC 3. Komputer pokładowy dysponuje łącznością Wi-Fi. Nocą auto może podłączyć się do domowej sieci bezprzewodowej i sprawdzić, czy czasem Ford nie przygotował jakichś aktualizacji. Podobno nie trzeba się obawiać, że w ten sposób dostaniemy malware, które np. rozreguluje nam przepustnicę – SYNC jest izolowany od reszty systemów elektronicznych auta.

Sądząc po filmowej prezentacji, nowy SYNC jest sporym krokiem naprzód. Może nie wygląda tak spektakularnie jak pokładowe systemy w nowych Audi, ale też i Fordy nie są tak spektakularne jak Audi, więc nie ma tu jakiegoś dysonansu. Jeśli faktycznie system działa tak stabilnie, jak pozwala na to QNX, nikt nie powinien mieć powodów do niezadowolenia. Warto tu przypomnieć, że według badań rynkowych firmy J.D. Power, niemal 40% klientów wybierając auto kieruje się wyposażeniem dodatkowym, coraz mniej zaś ludzi obchodzą takie kwestie jak moc silnika.

Zainteresowanych bliższym zapoznaniem się z QNX-em, który oprócz aut jest też wykorzystywany jako podstawa systemu operacyjnego BlackBerry OS 10 w nowych Jeżynach, zapraszamy na stronę producenta.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.