Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Praca wielo monitorowa – zdecydowanie lepsza wydajność i wygoda pracy

W tym wpisie, pragnę przybliżyć Wam warunki pracy wielo monitorowej. Sam od niedawna zacząłem pracować na dwóch monitorach: 22 calowym LG Flatron M2280D i 17 calowym LG Flatron L1753S.

Jak widać na powyższym (niestety słabej jakości) zdjęciu, z przeglądarki gdzie zazwyczaj otwarta jest poczta oraz podstawowe strony – korzystam na mniejszym monitorze.
Zaś na większym, bawię się rzeczami bardziej złożonymi – programowanie, wirtualne maszyny, pisanie, ewentualnie grafika, etc.

Wygoda pracy jest niesamowita, przynajmniej dla mnie. Niektórzy radzą pracować na takich samych monitorach w celu jeszcze lepszej pracy, ale warunki finansowe jeszcze mi na to nie pozwalają ;-).

Jak można wyczytać we wpisie o pracy na kilku monitorach na łamach portalu lifehacking.pl „dodanie drugiego monitora jest najprostszym i najtańszym usprawnieniem miejsca pracy”.

Jak podłączyć kilka monitorów do jednej karty graficznej ?

Otóż nic prostszego, jednakże wszystko zależy od naszych wymagań.

Korzystamy z wolnych złącz na karcie graficznej.

Jeżeli posiadamy kartę z wyjściami D-Sub i DVI, to wtedy możemy podłączyć osobno przewodami dwa monitory.

Jeżeli posiadamy wyjścia D-Sub, HDMI, DVI – to wtedy również możemy podłączyć osobno przewodami, ale już 3 monitory.

Możemy także posiadać kartę graficzną z technologią ATI Eyefinity bądź NVIDIA 3D Vision Surrond – gdzie dzięki interfejsowi Display Port, jesteśmy w stanie podłączyć osobnymi przewodami aż 6 monitorów. Abstrahując od tego że taka karta graficzna jest bardzo droga, jest na pewno bardzo wydajna i stworzona przede wszystkim dla grafików :)

Korzystamy z rozdzielaczy obrazu.

Jeżeli zaś chcemy używać więcej monitorów, a liczba złącz na karcie graficznej jest niewystarczająca, to wykorzystujemy wtedy odpowiednie rozdzielacze obrazu, według potrzeb. W takim urządzeniu, mamy możliwość podłączenia wielu monitorów na złączach D-Sub, i nie tylko.
Rozdzielacz obrazu, posiada jedno wejście d-sub oraz kilka wyjść d-sub (w zależności od modelu). Nie muszą to być tylko złącza d-sub, mogą też być DVI albo HDMI.

Istnieje także przewód, który rozdziela obraz – adapter VGA/ 2xVGA.

Możemy także kupić trój-monitor: ;-)

Jak widać, możliwości są naprawdę szerokie – uzależnione są tylko od naszych potrzeb i portfela.

Na pewno, zainwestowanie w pracę na dwóch lub więcej monitorach bardzo się opłaci. Ja od razu poczułem wygodę takowej pracy :)

Naprawdę polecam ! A poniżej przedstawiam praktyczne wykorzystanie pracy wielomonitorowej :D

Pozdrawiam,
gbm

 

Komentarze

0 nowych
januszek   18 #1 22.10.2011 16:24

Mam GT240, który ma 3 wyjścia (VGA, DVI i hdmi) - jesteś pewien, że kiedy podłącze do tej karty 3 monitory to wszystkie będą działać tak jak napisałeś? ;P

GBM MODERATOR BLOGA  19 #2 22.10.2011 16:50

Tak, aczkolwiek nie testowałem tego w praktyce. :P
Jednakże jestem przekonany na 99.9% że będzie to działać. U mnie na GeForce 7600 GS z każdego złącza (VGA i DVI) idzie osobno przewód do monitora ;)

paxer   5 #3 23.10.2011 08:40

Ja jestem zmuszony do pracy na laptopie (15.6'), bo dosyć często się przemieszczam - i w domu mam samsunga 24', po podłączeniu do hdmi mam dwa monitory - i już chyba nigdy nie będę mógł pracować na jednym, zupełnie inny komfort. Stąd też laptop 15.6', bo mniejszy nie sprawdziłby się w roli dodatkowego ekranu po prostu ze względu na wielkość :)
Mam znajomego, który pracuje właśnie na 3. monitorach - siedzi w robocie od 8 do 20-21 i mówi, że teraz to on już po prostu nie umie inaczej, bo się gubi.
Takie rozwiązanie polecam każdemu zastanawiającemu się. A co do wpisu to miło, lekko i na temat, bez zbędnych treści :)

4lpha   9 #4 23.10.2011 09:20

Wirtualne pulpity to namiastka tego.
Faktycznie, z dwoma monitorami pracuje się wydajniej i bardziej multitaskingowo.

  #5 23.10.2011 09:30

ja bym nie podpinał monitora do karty graficznej poprzez hdmi, bo to jakaś porażka z rozdzielczościami

n33trox   6 #6 23.10.2011 09:38

Cóż za burżuazja i to jeszcze w wieku przedstudenckim :P (prawda?) W akademiku by Cię wytykali palcami i omijali szerokim łukiem XD

n33trox   6 #7 23.10.2011 09:38

Cóż za burżuazja i to jeszcze w wieku przedstudenckim :P (prawda?) W akademiku by Cię wytykali palcami i omijali szerokim łukiem XD

  #8 23.10.2011 10:18

Sugeruję podnieść trochę 17", aby były na jednym poziomie. A wygoda faktycznie niesamowita.
GeForce 4200Ti i 6800 pozwalają na pracę na dwóch monitorach, nowsze pewnie też.

GBM MODERATOR BLOGA  19 #9 23.10.2011 10:36

n33trox: Tak, w wieku jeszcze przedstudenckim, ale do czego pijesz konkretnie ? :>

Viperoo   7 #10 23.10.2011 11:24

Bardzo mnie zaciekawiłeś tym wpisem i jak znajdę chwilę czasu i jakiś monitor to się pobawię. Ciekawe czy pójdzie na radeonie 4850 ?

4lpha   9 #11 23.10.2011 12:19

"Bardzo mnie zaciekawiłeś tym wpisem i jak znajdę chwilę czasu i jakiś monitor to się pobawię"

Nie, no sorry, ale GBM zaciekawił Cię tym wpisem? Myślałem, że na dp każdy potrafi podłączyć 2 monitory i na nich pracować, a przynajmniej wie o takiej możliwości.
Bez jaj, chyba, że to prowokacja.

skrzypek   12 #12 23.10.2011 12:29

Ja używam lg 42 cale 570s zamiast monitora. Wygoda bajeczna, tylko sprzęcik by się nowszy zdał. Polecam ^^

Kpc21   9 #13 23.10.2011 12:39

Na tym ostatnim zdjęciu to praca nie tylko wielomonitorowa, ale i wielokomputerowa :)

hausner15   5 #14 23.10.2011 12:56

Niestety muszę autorowi zarzucić pewną niewiedzę :(

Oczywiście karta graficzna ma 3 wyjścia obrazu, ale podłączyć można max 2 monitory. Po podłączeniu 3 oczywiście system będzie widział 3 monitory, ale aktywne mogą być jedynie 2 z nich. Dopiero eyefinity od ATI wprowadza obsługę więcej niż 2 monitorów. Nvidia też ma jakąś swoją technologię pozwalającą bodajże na podłączenie 3 monitorów, ale wiele na jej temat nie wiem. ATI eyefinity wprowadziło do kart z serii HD5xxx i wyżej.

W laptopie mam radeona 4650 i obsługę max 2 monitorów. Trzeci już nie rusza :(

Druga sprawa to temat rozdzielaczy obrazu. One tylko zdublują nam obraz, a nie poszerzą przestrzeń roboczą. Takich spliterów używają w marketach przy prezentacji monitorów - jeden PC i wiele monitorów z tym samym obrazem.

Kabli rozdzielających unikał bym jak ognia. W ostateczności podłączył bym do niego 2 IDENTYCZNE monitory. Po kablu idzie obraz o danej rozdzielczości, oraz sygnały synchronizacji, które może się różnić między monitorami.

Istnieją takie adaptery które pozwalają na podłączenie np. 3 monitorów jako jeden do komputera. System widzi wtedy jeden monitor o sumie rozdzielczości monitorów fizycznych. Pominę cenę takiego cacka :)

Najtańszym rozwiązaniem pozwalającym na podłączenie większej ilości monitorów przy starszych kartach graficznych (tych obsługujących max 2) jest dokupienie adaptera USB->HDMI/DVI/D-SUB (inaczej mówiąc po prostu karty graficznej na USB) - koszt około 200zł sztuka.

Możliwe też że analogicznie zadziała tania jak barszcz karta graficzna pod PCI - na allegro idzie dostać te archaiki :)

Trochę się rozpisałem, ale rozjaśnia to nieścisłości wpisu.
Sam pracuję na laptopie + drugi monitor i nie wyobrażam sobie aktualnie pracy na tylko jednym ekranie :)

Na koniec filmik: 8 monitorów z użyciem 6 adapterów: http://youtube.com/watch?v=HzOqrXAmu7M

Pozdrawiam :)

  #15 23.10.2011 13:22

Rozdzielacze (przynajmniej te w linkach) służą do kopiowania obrazu na inne monitory. Stosowane są głównie na ekspozycjach w sklepach RTV. Nie dają możliwości poszerzenia pulpitu, a właśnie o poszerzaniu obszaru roboczego jest ten artykuł. Zatem uważam, że ostatnia część artykułu jest wprowadzaniem czytelników w błąd i niepotrzebne koszty.

I pewnie nie czepiałbym się, bo internet jest pełen takich, lekko mówiąc, zafałszowań, ale ten wpis zawiera linki do konkretnych towarów w konkretnych sklepach. Oznacza to, że jest, świadomym lub nie biznesem. A robienie pieniędzy dzięki wprowadzeniu ludzi w błąd uważam za draństwo i zawsze będę to piętnował.

Być może to po prostu niedopatrzenie, więc jeżeli pojawią się stosowne poprawki, możesz Autorze nie publikować tego komentarza lub go usunąć.

Viperoo   7 #16 23.10.2011 13:43

"Nie, no sorry, ale GBM zaciekawił Cię tym wpisem? Myślałem, że na dp każdy potrafi podłączyć 2 monitory i na nich pracować, a przynajmniej wie o takiej możliwości.
Bez jaj, chyba, że to prowokacja."

Wiedziałem o tym że da się podłączyć dwa i więcej monitorów pod komputer ale słyszałem z wiele opiń że jest to nie przyjemne (nawet na dp). Tak zaciekawił ponieważ opisał jak o na tym pracuje i że jest to przyjemniejsze...

GBM MODERATOR BLOGA  19 #17 23.10.2011 13:46

@Hausner15: Racja, niewiedza w pewnych względach wynika z tego że nie testowałem tego w praktyce - po prostu nie mam warunków - aczkolwiek co do podłączenia wielu monitorów - to przecież wspomniałem o technologii ATI albo NVIDIA - aczkolwiek przy kartach z sześcioma wyjściami :)
Zaś co do rozdzielaczy obrazu i adapterów - to rzucam tylko podstawowymi hasłami - że coś takiego jest, służy to do tego i tamtego :) - a o konkretne informacje można spytać przecież w komentarzach - bo tacy jak Ty (za co bardzo Wam dziękuje) z większą wiedzą - podzielą się nią na temat danego zakresu :)
Dorzuciłem i rozszerzyłeś parę rzeczy dotyczących pracy wielomonitorowej - za co Ci bardzo dziękuje :)

GBM MODERATOR BLOGA  19 #18 23.10.2011 13:47

"Nie, no sorry, ale GBM zaciekawił Cię tym wpisem? Myślałem, że na dp każdy potrafi podłączyć 2 monitory i na nich pracować, a przynajmniej wie o takiej możliwości.
Bez jaj, chyba, że to prowokacja."

Sunbeam96: Nieładnie jest wytykać coś innym publicznie, nawet jeśli ktoś nie wie że coś takiego istnieje, to nie ma powodu wyśmiewania go ;)
Pozdrawiam.

skicio   7 #19 23.10.2011 14:18

@GBM

Nikt nikogo nie wyśmiewa. I co to za sformułowanie: "nawet jeśli ktoś nie wie że coś takiego istnieje"? Co istnieje? możliwość podłączenia monitora/monitorów do komputera? Jestem tego samego zdania co sunbeam96, że to oczywistość.

I jeśli mam być szczery, to tytuł wpisu mnie zaciekawił, ale myślałem, że przeczytam tu o jakimś niekonwencjonalnym, autorskim pomyśle, a tymczasem tylko stwierdziłeś oczywistość.

GioWDS   13 #20 23.10.2011 15:03

Trochę nie widzę sensu używania dwóch ekranów w przypadku pracy na operze i npp - przynajmniej jeśli pracuje się na statycznych projektach - wszak żeby kontrolować notatnik czy przeglądarkę trzeba do niej przeskoczyć. Co innego w przypadku środowisk 3d, graficznych, itp.

GBM MODERATOR BLOGA  19 #21 23.10.2011 15:09

@skicio: Hmm, oczywiście że jest to oczywistość. Ale tak czy tak, wydaję mi się że forma przekazu w komentarzu Sunbeam96 nie była do końca prawidłowa.
@GioWDS: cała moja praca z komputerem nie polega tylko na operze i npp ;> - Praca na dwóch monitorach potrafi ułatwić życie także zwykłym użytkownikom, którzy wykorzystują komputer do podstawowych czynności biurowych/domowych :)
Zaś wychodzę z założenia że jeżeli ma się możliwości i warunki - to warto wykorzystać je w stu procentach (a nawet więcej) - więc dla mnie nawet dla statycznych projektów używanie dwóch ekranów jest bardzo sensowne :)

grzelix   3 #22 23.10.2011 15:19

@n33trox "W akademiku by Cię wytykali palcami i omijali szerokim łukiem XD"
Nie wiem gdzie ty studiowałeś, albo kiedy, ale w obecnych czasach koszt zakupu drugiego monitora jest dość niski, a po drugie zazwyczaj wygląda to tak że z peceta ludzie przechodzą na lapka i monitor który był podłączany do pc zostaje drugim monitorem do pracy z lapkiem.

I co do twojej sentencji odnośnie akademika, to nikogo nie dziwi posiadanie dwóch monitorów napewno nie na akedimkach studiów technicznych.

pisarzksiazkowicz   7 #23 23.10.2011 16:31

Praca na wielu monitorach ma jedną wadę - trzeba mieć wiele monitorów.

  #24 23.10.2011 16:48

U mnie by nie przeszło takie coś - 22" i 17".. jak już to 2 takie same i koniecznie z cienkimi ramkami (a teraz o to problem, spotykane w Dell, NEC, Eizo i jakiś wyrywkowych Samsungach/LG)

n33trox   6 #25 23.10.2011 18:17

O jejciu, ale z Was sztywniacy. Ogólnie tak napisałem, bo powszechnie wiadomo, że student musi wiązać koniec z końcem i w ogóle. No i przypomniał mi się pewien dowcip:
Przychodzi student na stołówkę i mówi:
- Parówkę proszę...
Na to wszyscy w sali:
- Burżuj! Burżuj! Burżuj!
- ...i dwa widelce - dodaje student.

bart86   9 #26 23.10.2011 19:11

ilość obsługiwanych monitorów można znaleźć na stronie producenta w specyfikacji danej karty nie wiem po co pytania czy na tej czy na tamtej takie coś da rade zrobić

djgrzenio   8 #27 23.10.2011 19:21

pracuje na 2 monitorach i inaczej sobie pracy nie wyobrazam. natomiast mimo iz mam grafike quadro hdmi vga i monitor laptopa i wykrytwane sa 3 monitory to niestety aktywne moga byc tylko 2 urzadzenia na raz. nie daje nic wykorzystanie stacji dokujacej, tutaj hdmi zmienia sie na dvi, tak wiec w innym przypadki dvi tez moze byc zamienne na hdmi i tylko 2 monitory moga dzialac

djgrzenio   8 #28 23.10.2011 19:23

jako ciekawostke dodam iz windows 8 wspiera prace na wielu monitorach, pozwala dodac dodatkowy taskbar oraz wybrac czy ma byc niezalezny dla kazdego monitora czy nie

  #29 23.10.2011 21:33

@n33trox
Tak samo jak powszechnie wiadomo, że informatycy noszą koszule flanelowe (a patrząc na konferencje gigantów czy spotkania np startupów jakoś nie widziałem nikogo we flaneli)

4lpha   9 #30 23.10.2011 21:37

@GBM
Może źle mnie odebrałeś, ale ja po prostu nie rozumiem pojawienia się Twojego wpisu na głównej. Dobrze napisany, itedeitepe, ale nie poruszyłeś nic ciekawego.

Tak jak dla skicio, dla mnie to oczywistość.

4lpha   9 #31 23.10.2011 21:39

Zwłaszcza, że 90% ludków tutaj wie raczej coś więcej niż jak zainstalować spiraconego Windows...

  #32 23.10.2011 21:52

A czym się różni instalacja 'spiraconego' Windowsa (hmm, spiracić to można klucz raczej, Windows a przynajmniej 7 zainstalujesz bez klucza) od oryginalnego?

n33trox   6 #33 24.10.2011 10:16

Raczej różni się czynnościami po instalacji. Oryginał się aktywuje, a pirat... kto wie, ten wie, a kto nie wie, jego problem :P

  #34 24.10.2011 12:13

Teraz aktywuje się kopie Windowsa kluczami OEM - czyli takimi, które są np w laptopach w marketach. Normalnie przechodzą aktywacje. Nie ma już grzebania i ingerencje w pliki systemowe więcej niż to potrzeba.

sla17   7 #35 25.10.2011 08:07

Rozwiązanie bardzo dobre, ale niestety nie używam - nie mam dwóch monitorów, a gdy zacznę się zastanawiać to i tak wyjdzie, że jest więcej ważniejszych rzeczy do kupna ;)

  #36 26.10.2011 04:25

Praca na dwóch i wielu monitorach ma też swoje minusy.

Windows 7 nie do końca radzi sobie z monitorami
(podobno w 8 mają to zmienić)

Software często głupieje. Maksymalizujesz na jednym, a pojawia się na drugim.

Strony nie do końca współpracują, np Youtube nie pozwala klikać po drugim monitorze jeżeli na pierwszym mamy fullscreena.

Nawet (w wydawało by się tak profesjonalnym sofie) Adobe sobie nie radzi. Palety szaleją. rozwijają się nie w tą stronę co trzeba...

W przypadku tabletu trzeba przemyśleć powierzchnię vs rozdzielczości monitorów...

Gierki potrafią się wywrócić jeżeli nie mają "blokady" przed wyjechaniem kursorem z monitora.

Czuć po komputerze (karcie) że musi więcej wyświetlić.
(w moim przypadku 8rdzeni i nvidia 9800GT)

I takie tam...

deepone   9 #37 26.11.2011 00:30

Kiedyś sam o tym pisałem - o pracy na wielu monitorach - każdy kto zacznie nie chce już z tego rezygnować.
@januszek - pomimo 3 wyjść podejrzewam że możesz max 2 uaktywnić na raz - większość kart graficznych tak ma - dlatego w pewnym momencie zmieniłem płytę główną aby dorzucić drugą kartę grafiki.

deepone   9 #38 26.11.2011 00:39

Co do rozdzielaczy monitorów - nie rozumiesz ich działania. Mam taki i żałuje że go kupiłem - pewnie go wywale.
Rozdzielacz nie pozwoli Ci pracować na wielu monitorach jednocześnie - pozwoli na wielu monitorach wyświetlać ten sam obraz jednocześnie - w tym celu kupiłem rozdzielacz. Tak sam VGA Splitter.
Co do specjalnych kabelków dających z DVI 2* DVI to nie do końca tak jest że każdy tak robi - są profesjonalne karty graficzne mające specjalne wyjścia tylko przypominające DVI gdzie potrzebny jest specjalny kabelek pozwalający na podłączenie dwóch monitorów.

  #39 05.01.2012 19:37

Przy tworzeniu grafiki i szablonów stron www korzystam z tego rozwiązania bardzo często choć w nieco innym wydaniu niż opisałeś, metoda znacząco przyśpieszająca pracę i ciężko bez tej formy o komfortową pracę.

  #40 19.01.2014 22:27

A czy jest możliwość podłączenia jednego monitora do komputera stacjonarnego i do laptopa jednocześnie? Chciałbym np podczas pracy na laptopie przełączyć sobie część obrazu na monitor bez odpinania go od PC i podłanczania do lapka. Chodzi mi o stałe podłączenie z możliwością przełanczania obrazu (nawet gdy Komputer stacjonarny jest uruchomiony). Jest to możliwe? Prosił bym od odp na maila djdk@op.pl.

  #41 31.01.2015 17:13

@januszek: tak

  #42 10.03.2015 21:18

@januszek: zależy też od tego jaką maksymalna rozdzielczość obsługuje karta ;)