Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Synology DS716+II – serwer NAS wychodzący na potrzeby biznesu oraz domu

Dzięki uprzejmości firmy Synology oraz Renaty Krajewskiej (z którą miałem okazję porozmawiać o Synology na tegorocznym HotZlocie – serdecznie pozdrawiam!), uzyskałem możliwość przetestowania serwera NAS DS716+II, który przez producenta zachwalany jest jako "Doskonały serwer NAS dla rozwijających się firm". Moim zdaniem, oprócz zastosowań biznesowych znajdzie on także miejsce dla wymagających (i nie tylko) użytkowników domowych.

Osobiście nie jestem specjalnie mocny w recenzjach natomiast ze względu na kronikarski obowiązek warto wspomnieć co nieco o podstawach. Czyli jak serwer prezentuje się fizycznie, co skrywa pod obudową, a także jak wygląda proces pierwszych kroków po rozpakowaniu i uruchomieniu urządzenia. Zapraszam do recenzji :-)

DS716+II z wyglądu

Testowany przeze mnie model cechuje się surowym i minimalistycznym wyglądem dzięki czemu na pewno trafi w gusta osób ceniących sobie właśnie takie wizualne rozwiązania. DS716+II będzie można pochwalić się zarówno klientom firmy jak i gościom ;-)

Przedni panel pozwala na podłączenie urządzenia z interfejsem USB 3.0 (pendrive lub dysk przenośny). Możliwe jest wykorzystanie funkcjonalności kopiowania zawartości pamięci bezpośrednio do wcześniej wybranego w ustawieniach folderu za pośrednictwem przycisku z literą C.

Z tyłu zaś dysponujemy dwoma portami USB 3.0, dwoma portami sieciowymi o przepustowościach 10/100/1000 Mb z możliwością redundancji oraz interfejsem eSATA i co oczywiste zasilania.

Recenzowany model posiada dwie zatoki dla dysków 3.5 cala wraz z możliwością zamontowania mniejszych dysków (z myślą o bardzo popularnych dzisiaj dyskach półprzewodnikowych czyli SSD). Synology gwarantuje pełne wsparcie dla interfejsu SATA III i II.

Producent oczywiście dostarcza odpowiednie szyny dyskowe dla tego modelu w komplecie.

Chłodzenie i głośność urządzenia

Poza jednym wentylatorem o rozmiarach 92x92mm funkcje chłodzenia spełnia także mały radiator wewnątrz urządzenia.

Całość pracuje naprawdę cicho, a jedynie odgłosy jakie można usłyszeć to przyjemny i lekki szum wentylatora oraz pracujące dyski twarde (w przypadku gdy zainstalowano dyski talerzowe). W obiegu codziennego harmideru domowego pracujący NAS można usłyszeć tylko siedząc przy nim ;-)

Przy okazji zdjęcia wnętrza DS716+II warto zauważyć możliwość wymiany pamięć RAM, a także interfejsów SATA dla dysków. Moim zdaniem działa to na korzyść tego modelu ponieważ w pierwszym przypadku można zwiększyć wydajność urządzenia, a w drugim potencjalnie wymienić uszkodzoną część przez różne przypadki losowe ;-)

Fizyczne zabezpieczenia

A skoro wspomniałem o przypadkach losowych to naszej uwadze nie może umknąć sprawa fizycznych zabezpieczeń urządzenia. Oprócz standardowej funkcjonalności zabezpieczenia w postaci Kensington Lock – producent zapewnił także możliwość blokady demontażu dysku za pośrednictwem kluczyka.

Co prawda o ile same otwory dla kluczy sprawiają pozytywne wrażenie tak o samych kluczykach osobiście dużo pozytywnego powiedzieć nie mogę. Oczywiście kluczyki są dostarczone w zestawie aczkolwiek... są one zrobione z plastiku.

Nie jestem specjalistą i może nie rozpoznaję w tych kluczykach tworzywa najwyższej, bardzo wytrzymałej jakości (i mam nadzieję, że tak właśnie jest ;-)), ale z lekka zszokowało mnie takie rozwiązanie. Może to być efekt mojego przyzwyczajenia do rozwiązań w postaci stalowych/metalowych kluczyków bardzo popularnych za czasów szufladek dyskowych w erze Windows 95/98/2000 ;-)

Jednakże jedno jest pewne – takie zabezpieczenie na pewno uchroni nas przed niespodziewanym demontażem dysków przed małym urwisem albo wścibskimi goścmi, którzy nie muszą wiedzieć czym to grozi i dlaczego posypanie się macierzy RAID skutkuje długim procesem odbudowania... ;-)

Zasilanie, zestaw powitalny...

Niestety zasilanie w przypadku DS716+II cechuje się badzo unikalnym złączem. Napisałem "niestety" ponieważ wolę bardzo tradycyjne rozwiązania w postaci standardowego, "trój-bolcowego" gniazda zasilania wewnątrz urządzenia. Jednakże jestem wyrozumiały dla producenta pod tym kątem ponieważ ów konserwatywne podejście automatycznie wymusza większe rozmiary urządzenia oraz inne dostosowania (m. in. chłodzenia i izolacji między zasilaczem, a resztą elektroniki).

Z autopsji jednak wiem, że poszukiwanie unikalnych zasilaczy może być nie tyle trudne co też drogie. Na szczęście dostarczona przez Synology wtyczka i wbudowane gniazdo zasilania sprawiają wrażenie solidnych i odpornych na zepsucia.

W zestawie powitalnym oprócz wymienionych wcześniej przedmiotów czyli samego urządzenia, szyn do dysków oraz kluczyków – producent dostarczył także parę przewodów Ethernet oraz komplet śrubek.

Oraz oczywiście trochę makulatury w postaci instrukcji :-P

...i prezentacja w salonie

W salonie natomiast DS716+II prezentuje się bardzo ładnie. Tak jak wspominałem cechuje się surowymi i stonowanymi kolorami, które pozwolą dostosować się do szerokiej gamy kolorów w otoczeniu.

Dodatkowo dla osób, którym przeszkadza miganie diód mogę na pocieszenie dodać, że mrugenlampy w urządzeniu nie są bardzo oczo... i można regulować ich jasność ;-)

NAS zbudowany z wydajnych podzespołów

Nie będę specjalnie rozwijał się nad specyfikacją techniczną ponieważ pełną listę dla tego modelu udostępniło Synology. Natomiast będę chciał zwrócić uwagę na cechy szczególne, które moim zdaniem mocno przemawiają za zaletami tego modelu serwera NAS.

Na pewno pierwszym podzespołem wartym uwagi jest procesor, a dokładniej czterordzeniowy Intel Celeron N3160 . Co prawda nie cechuje się on wysokimi wynikami w benchmarkach (np. tutaj) jednakże celuje on w segment urządzeń sieciowych typu NAS dla których najbardziej istotna jest wydajność połączona z niskim zapotrzebowaniem energii. Moim zdaniem ten procesor potrafi się wykazać w tym aspekcie zwłaszcza, że Synology dla tego modelu zapewnia możliwość transmisji 4K (4096 x 2160) z maksymalną liczbą klatek 30 na sekundę (FPS).

DS716+II wyposażony jest jedynie w 2 GB pamięci DDR3 i na szybko nie znalazłem informacji o maksymalnej ilości obsługiwanej pamięci. Napisałem "jedynie" ponieważ mimo iż pod spodem pracuje Linux oraz sam DSM nie sprawia wrażenia zasobożernego to jednak uważam, że w sprzęcie tego typu klasy standardem powinno być przynajmniej 4 GB pamięci.

Natomiast innym, może nawet najważniejszym aspektem w serwerze NAS to macierze RAID. W tym przypadku nie ma się do czego przyczepić i wszystkie podstawowe rozwiązania czyli RAID 0/1/5/6/10 są domyślnie obslugiwane. Dodatkowo możliwa jest także obsługa autorskich rozwiązań takich jak np. Synology Hybrid RAID.

W przypadku rozwiązań biznesowych DS716+II posiada możliwość integracji z technologiami takimi jak VMware vSphere w wersji 5 i 6 oraz Windows Server 2012 (wraz z wersją R2), co czyni go atrakcyjnym dla rozwiązań takich jak np. OpenStack.

Kończąc ten temat polecam zainteresowanym rzucić okiem na udostępnioną przez Synology specyfikację dla tego mode.... Jak dla mnie jest to bardzo dobry przykład tego jak przekazać suche techniczne zagadnienia w sposób interesujący oraz atrakcyjny dla pasjonatów takowych rozwiązań. Specyfikację bowiem okraszono dużą ilością komentarzy, które informują chociażby w jakich warunkach zostały przeprowadzone odpowiednie testy. Moją szczególna uwagę przykuła informacja o warunkach w jakich mierzono poziom hałasu:

Środowisko testowania poziomu hałasu: komplet dysków twardych Seagate 1 TB ST31000520AS w trybie bezczynności; dwa mikrofony G.R.A.S. Type 40AE, każdy w odległości 1 metra od przodu i tyłu serwera Synology NAS; szum tła: 16,49 - 17,51 dB(A); temperatura: 24,25 - 25,75°C; wilgotność: 58.2-61.8%

Poziomem wilgotności powietrza autorzy mnie wręcz ujęli ;-)

Pierwsze kroki po uruchomieniu

Celem konfiguracji serwerów NAS od Synology wymagane będzie skorzystanie z autorskiego oprogramowania dostarczanego przez producenta o nazwie "Synology Assistant". Jego głównym celem jest komunikacja z nasłuchującymi w sieci urządzeniami Synology celem połączenia się z nimi i zdalnej instalacji oprogramowania firmware wraz z możliwością podstawowej konfiguracji (m. in. sieciowej).

Warto mieć na uwadze aby serwer NAS był w tej samej podsieci co komputer z którego uruchamiamy Synology Assistant. W moim przypadku serwer będący w innej podsieci niż klient nie był osiągalny dla oprogramowania. Może być to błąd lub feature, ale lepiej o takich problemach wspomnieć na początku.

Aby pobrać oprogramowanie musimy wykorzystać dostępną wyszukiwarkę i wybrać interesujący nasz model z listy. Następnie z wygenerowanego wyniku zapytaniu wybrać interesujące nas oprogramowanie.

Warto jednocześnie pobrać firmware dla naszego urządzenia. Jest to "Disk Station Manager" w skrócie DSM, zaprezentowany w najnowszej wersji (w momencie tworzenia wpisu była to wersja 6.0.2) dystrybuowany za pośrednictwem plików z rozszerzenie *.pat.

Po uruchomieniu Synology Assistant program automatycznie zacznie wyszukiwać nasłuchujące w sieci urządzenia producenta, a następnie wyświetli je na liście.

Aby skomunikować się z urządzeniem wystarczy kliknąć na pozycję prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję "Połącz". W momencie nie wykrycia zainstalowanego oprogramowania DSM automatycznie uruchomi się kreator konfiguracji gdzie w pierwszym kroku zostaniemy poproszeni o wskazanie ścieżki dla ściągniętego przez nas oprogramowania DSM.

W kolejnych krokach zostaniemy poproszeni o podanie hasła dla konta administratora, nadanie nazwy dla serwera oraz skonfigurowaniu ustawień sieciowych.

Po wszystkich formalnościach rozpocznie się proces instalacyjny, który potrwa kilka minut. Po jego zakończeniu pojawi się możliwość zalogowania do naszego serwera NAS za pośrednictwem przeglądarki internetowej.

Jak widać proces instalacji nie jest skomplikowany i poradzi sobie z nim nawet osoba o małym doświadczeniu z tego typu rozwiązaniami.

Ostatnimi krokami jakie należy wykonać to po przejściu interfejs webowy serwera NAS w przeglądarce jest ustalenie harmonogramu aktualizacji, konfiguracji funkcjonalności Synology Quick Connect, (umożliwiającą uproszczoną komunikację z serwerem Synology NAS za pośrednictwem Internetu) oraz instalację podstawowych pakietów oprogramowania.

Ostatecznie uzyskamy dostęp do właściwych funkcjonalności serwera.

Samo oprogramowanie DSM jest moim zdaniem w pełni dopracowanym i bardzo dobrym interfejsem do obsługi urządzeń NAS od Synology. Jest intuicyjny, rozbudowany, a tym samym przyjazny w użytkowaniu i imitujący większość podstawowych funkcjonalności typowych dla systemów operacyjnych co będzie na pewno bardzo przydatne dla nowicjuszy.

Można by o nim pisać naprawdę dużo jednakże pozostawię to producentowi. Bo do opisania wszystkich szczegółów i udogodnień trzeba by naprawdę nie jednego wieczoru... ;-)

I na koniec prezentacja właściwości sprzętowych w formie graficznej.

Serwer NAS warty zakupu

Cenowo na polskim rynku, cena tego modelu sięga kwoty od 1950 zł wzwyż (na dzień 10.10.2016)

Ciężko mi tutaj znaleźć istotne wady tego modelu albowiem jeśli chodzi o użytek ogólny to model DS716+II jest tutaj moim zdaniem rozwiązaniem idealnym. Co prawda brakuje kilku dodatków jak np. port HDMI z możliwością podłączenia telewizora czy bezpośredniego kopiowania z karty SD, ale to są tylko szczegóły, które będą miały znaczenie dla co bardziej wymagających. W sumie wadą może być mała ilość pamięci, ale jest ona zależna od potrzeb i ewentualnych inwestycji w kości o większej pojemności.

Uważam także, że w przypadku zastosowań biznesowych DS716+II również znajdzie swoje zastosowanie z uznaniem dla użytkowników zarówno dla małej firmy jak i dla zespołów czy pionów korporacyjnych.

PS. Jeśli ktoś byłby zainteresowany konkretnymi testami urządzenia np. dla specyficznych mniej popularnych rozwiązań to chętnie służę pomocą w trakcie testów :-) Ja od siebie w miarę możliwośc i czasu postaram się przeprowadzić kilka testów obfitujących w wpis/wpisy na blogu.

 

sprzęt internet serwery

Komentarze

0 nowych
bachus   20 #1 10.10.2016 23:25

Oprogramowanie Synology (jak dla większości NASów SOHO) pozostawia wiele do życzenia - chociaż np. przy Buffalo, czy innym WD to niebo a ziemia. Czasem brakuje oczywistych rzeczy... Przykład z niedzieli. Awaria związana z warunkami pogodowymi, klient potrzebuje dość szybko odciąć prąd od budynku. 'Poskładałem' zdalnie całe środowisko, jeszcze na wypadek wyłącze 'mały' (8TB), gdzie trzymam migawki maszyn wirtualnych (Synology RS214). Szukam po opcjach zakładki z restartem/wyłączeniem, szukam... nie ma! Włączyłem sobie dostęp do ssh, standardowe 'poweroff' - nie mam uprawnień; dopiero kombinacje i grzebanie po forach pozwoliło mi zdalnie wyłączyć NAS. No ale żeby nie było: w tym segmencie rynku Synology uważam za najlepiej wykonane i funkcjonalne skrzynki, szczególnie te domowe na dyski 2.5 cala.
Szkoda, że tak mało pamięci jest montowane w takich urządzeniach, albo nie ma możliwości dodania więcej. W skrzynkach z x4 HDD można już wtedy podziałać.
PS super wpis tylko.. podawajcie ludzie cenę, zupełnie inaczej się wtedy czyta wpis ;-)

Autor edytował komentarz w dniu: 10.10.2016 23:29
gowain   19 #2 10.10.2016 23:26

A cena gdzie? :) Fajne urządzonko, sam mam Synology, co prawda DS215j, ale też całkiem zacny NAS. Do tego DSM i jego rozszerzenia - mniam :)

GBM MODERATOR BLOGA  20 #3 10.10.2016 23:31

@gowain: Cena dodana :P

miggi   4 #4 11.10.2016 07:55

W "Synkach" (i "Qnapkach" też) największą zaletą jest ilość oprogramowania jakie można zainstalować. Od serwerów multimediów, przez rejestratory kamer, po serwery archiwizujące zdjęcia w formacie DICOM czyli dla pracowni RTG lub TK. Do tego wirtualizacja (Dockerem) i w zasadzie ograniczają nas jedynie zasoby sprzętowe (głównie RAM).

elita   4 #5 11.10.2016 09:35

Niestety cena. Za taką kasę można złożyć dużo funkcjonalniejszy sprzęt, również na atomie.

  #6 11.10.2016 09:35

Chciałbym wiedzieć, czy można na takim urządzeniu zrobić sobie lokalny serwer www dla wielu stron opartych o cms np. Joomla, Wordpress etc. ? Wiem, że na stronie Synology jest napisane, że tak, ale nie mam możliwości tego sprawdzić w praktyce. Nie chciałbym odpowiedzi w stylu "tak, można" bo to nic w moim podejściu nie zmieni. Chciałbym użyć taki NAS jako lokalny bckp stron i narzędzie do szybkiej pracy z nimi lokalnie.

Chciałbym się też dowiedzieć czy mogę go wyłączać jak nie używam, czy jednak musi pracować 24/7?

qbpm   3 #7 11.10.2016 09:37

Cena trochę absurdalna, płyty ze zintegrowanym w.w. celeronem i złączem DC kosztują koło 460zł, do tego ram 100zł, zasilacz 100zł. Zostaje 1290zł na obudowę. Sporo marży sobie liczą. Stawiając na tym FreeNASa, uzyskamy funkcjonalność większą niż na synology, no ale reklama musi być. Dla mnie taki NAS, który ma tylko 2 dyski, to mało funkcjonalne urządzenie, ponieważ w praktyce uzyskamy pojemność tylko 1 dysku (chyba, że ktoś lubi hazard) Ciekawe jak na tym zrobić ten raid 5?. Ah no tak, trzeba dokupić rozszerzenie.

Approx   2 #8 11.10.2016 09:39

"W tym przypadku nie ma się do czego przyczepić i wszystkie podstawowe rozwiązania czyli RAID 0/1/5/6/10 są domyślnie obslugiwane."
Przy 2 dyskach możliwe jest tylko uzyskanie RAID 0 lub 1. Zgadzam się, że DSM ma taką możliwość, ale przy 2 dyskach nie jest to osiągalne.

takijeden.ninja   5 #9 11.10.2016 09:47

Pracowałem z Synkiem w biurze i więcej w to nie wchodzę.
Na teraz wolałbym kupić stary dwuprocesorowy serwer ze sporą ilością RAM i portami SATA 2.

@GBM: Pobaw się nim pod linuksem i podziel się różnicami względem Windows.

GBM MODERATOR BLOGA  20 #10 11.10.2016 09:52

@takijeden.ninja: Do tej pory pod Ubuntu 16.04 (wcześniej 14) pracowałem z moim stałym serwerem NAS od Synology (DS212) i pracowało mi się na nim wyśmienicie. Dostęp do danych daje radę jeśli chodzi o stabilność połączenia, przepustowość oraz konfigurowalność.

A czy są jakieś różnice ogólnie? To zależy chyba od detali, na mój ponad rok pracy z takim serwerem na dwóch systemach (pracuję często zarówno na Linuxie jak i Windowsie ) to nie odczułem specjalnych różnic :-) Podobnie na OS X.

takijeden.ninja   5 #11 11.10.2016 10:16

@GBM: To że daje radę to ja wiem z autopsji. Bardziej chodzi mi o transfery, Synology w reklamach cały czas podaje osiągi pod Windowsem. Z tego co zauważyłem, to bez grzebactwa osiągi na moim pingwinarium były gorsze.

szydl0   7 #12 11.10.2016 10:23

@qbpm: za tę cenę można ściągnąć całkiem przyzwoitą obudowę na 8 dysków:

http://www.u-nas.com/xcart/product.php?productid=17617&cat=249&page=1

GBM MODERATOR BLOGA  20 #13 11.10.2016 10:38

@takijeden.ninja: Oki doki, to w takim razie postaram się przetestować różne scenariusze przesyłu danych między kompem i Synology. Jak coś, to w kolejnym wpisie je umieszczę ;-)

GBM MODERATOR BLOGA  20 #14 11.10.2016 10:43

Panowie, za tę cenę oczywiście można kupić mnogą ilość innych różnych rozwiązań. Można także zrobić składaki o czym wspominał w komentarzu @qbpm

Ale zauważcie proszę, że jest rzesza klientów ceniących sobie rozwiązania gotowe od ręki, dodatkowo zwykły użytkownik nie będzie miał ani wiedzy ani pewnie czasu ażeby rozważać różne alternatywy i jak najtańszym kosztem uzyskać to co go interesuje. Postawi na takiego NASa Synology i będzie zadowolony, bo szybko wypakuje, skonfiguruje i dostanie co potrzebne.

Patrzcie trochę szerzej, to że Wy macie większą świadomość niż zwykły użytkownik nie oznacza, że trzeba od razu negować bo cena za wysoka. Moim zdaniem dla firm nie jest to cena zaporowa, a dla domowego użytkownika jest możliwa do wzięcia na raty w wielu sklepach ;-) Ten sprzęt jest naprawdę dobrej jakości, a dodatkowo jest formą inwestycji na dobre lata.

  #15 11.10.2016 11:12

Może jakiś test tanich serwerów NAS? Tak w okolicach 200-300zł.

wacek   17 #16 11.10.2016 11:26

@GBM: Niektóre modele Synology umożliwiają łatwą wymianę wbudowanego wentylatora - jak to wygląda w DS716+II ? (w moim DS215j trzeba praktycznie rozkręcić cały NAS)

qbpm   3 #17 11.10.2016 11:50

@GBM: W firmie zwykle jest ktoś, kto się zajmuje IT, a do domu cena jest za wysoka. Kiedyś się wkopałem w synology i żałuję, że nie znałem wtedy freenasa. Widzę, że Synology zaczął obslugiwać BTRFS. Czy ten system plików jest "stabilny"? w jakiej wersji jest tam kernel? Chodzi mi głównie czy działają snapshoty systemu plików. Jest to na chwilę obecną niezbędny feature z uwagi na ransomware szyfrujące dyski sieciowe. Sprawdź dokładnie jak to działa, bo freenas to obsługuje od ręki bo jest oparty o ZFS. Drugim pytaniem jest wsparcie dla szyfrowania. Czy jest? jak działa? jaka wydajność?

GBM MODERATOR BLOGA  20 #18 11.10.2016 12:21

@qbpm: W wolnych chwilach postaram się przeprowadzić w miarę możliwości testy na zagadnienia, które opisujesz :-)

@wacek Chętnie przyjrzę się temu :)

TrustNo1   2 #19 11.10.2016 12:34

Dzięki za popełnienie tego wpisu. Ze względu na cenę na chwilę obecną nie na moją kieszeń. Co innego polecacie sensownego z dwoma dyskami?

GBM MODERATOR BLOGA  20 #20 11.10.2016 13:26

@Michal-nizalogowany (niezalogowany): Ok, odnośnie serwera WWW wrzucę to na listę rzeczy do zrobienia. Osobiście na NASach korzystałem z baz danych (głównie PostgreSQL) i byłem bardzo zadowolony z tego rozwiązania :)

Jeśli chodzi o wyłączanie urządzenia - moim zdaniem jest to kwestia jedynie dysków twardych. Dla dysków najlepiej jest aby pracowały cały czas bez zaników zasilania. W przypadku NASu, często gęsto stosowane są macierze, które tym bardziej nie lubią zaników zasilania, a jak już to tylko w sposób kontrolowany (tak aby kontroler RAID mógł w spokojny sposób zakończyć procesy itd.)
Jednakże jeśli istnieje taka potrzeba, to tak - można wyłączać NAS w przypadku jego nie używania. Nie jest to dobra praktyka, ale jeśli nie posiadamy tam bardzo newralgicznych danych, to potencjalna szkoda (która prędzej czy później i tak nastąpi bo dyski mimo wszystko zużywają się od pracy) nie będzie bolesna.

  #21 11.10.2016 13:55

Dziękuję.

Co do wyłączania, biorę pod uwagę nas jednodyskowy.

SER$   1 #22 11.10.2016 14:46

@GBM: Do tego jest opcja LAN wake up do ustawienia :)

  #23 11.10.2016 14:48

Posiadam takowego NAS'a od paru miesięcy i zgadzam się z autorem, że niewiele mu można zarzucić.
Proszę pamiętać że na cenę urządzenia składa się również oprogramowanie, które w przypadku Synology DSM 6 ma bardzo niewiele wad i jest cały czas rozwijane.
Z tego co wyczytałem 2GB RAM można zastąpić kością 8GB bez potrzeby rozbiórki urządzenia na części pierwsze. Gniazdo znajduje się od frontu i wystarczy tylko chwilowo zdemontować dyski.
Co do btrfs'a, to snapshoty i deduplikacja działa bardzo stabilnie.
Finalnie, jest też bardzo przyjemna integracja z urządzeniami UPS, która umożliwia automatyczne wyłączanie urządzenia po określonym czasie braku zasilania, lub niskiej pojemności baterii.
Nie używałem nigdy FreeNas, więc niestety nie mogę porównać, ale zdecydowanie polecam ten sprzęt osobom które nie mają czasu lub ochoty na 'grzebanie' ze sprzętem.

realkrzysiek   7 #24 11.10.2016 15:02

@bachus:
Cena oscylująca w granicach 2000 PLN nie jest powodem do dumy.

bachus   20 #25 11.10.2016 15:11

@realkrzysiek: do domu bym raczej nie kupił, za drogo. Używam starszego modelu Bufallo z x4 dyskami. Brakuje mi jedynie iSCSI.

Frankfurterium   10 #26 11.10.2016 16:09

Słabo się orientuję w tej technologii, więc krótkie pytanie - czy można w prosty sposób odnieść się do leżącego pod spodem Linuksa? Tak żeby skompilować i uruchomić w tle konsolowe narzędzie?

  #27 11.10.2016 16:26

@GBM: Patrzcie trochę szerzej, to że Wy macie większą świadomość niż zwykły użytkownik nie oznacza, że trzeba od razu negować bo cena za wysoka.

Jeśli chodzi o świadomość, to raczej nie są świadomi tego, że NAS "prosto z pudełka" bez względu na to czy to jest Synology, Thecus, QNAP, ASUSTOR itd. To nie tylko obudowa, płyta procesor i RAM, ale aplikacje, które w przeciwieństwie do tych np. czysto linuksowych konfiguruje się w kilka sekund a nie np. kilka godzin. Ponadto część aplikacji to soft w normalnych warunkach komercyjny, za który producent NAS'a płaci jakąś daninę dostawcy oprogramowania, i można by tak jeszcze wymieniać....

  #28 11.10.2016 16:29

@Michal-nizalogowany (niezalogowany): Możesz wyłączać..., ba nawet możesz zdefiniować harmonogram wg którego system sam będzie wyłączał, włączał serwer o zadanych godzinach, np. w nocy, przez weekend itd...

  #29 11.10.2016 16:29

@bachus: DSM 6.0: ekran w web, prawa górna ikona konta (ludzik) - opcja zamknij. "Czy na pewno - tak"
Nie dziękuj.

  #30 11.10.2016 16:39

@Frankfurterium: Można przez chroot'a - do doinstalowania osobno z community repo

  #31 11.10.2016 16:44

@bachus: przeciez przez dsfinder można wyłączać, restartować, sprawdzać stan serwerów. Przes ssh jest komenda /sbin/shutdown także twoje problemy wynikają z niewiedzy.

realkrzysiek   7 #32 11.10.2016 17:37

@bachus:
W firmie tym bardziej, a raczej w zależności od tego, jak duża firma. Dla freelancera ujdzie i pewnie urządzenie skierowane jest do takiej grupy, czyli raczej w domu, albo małym biurze dla drobnych zamożnych przedsiębiorców, bo małe zgrabne urządzenie, proste w obsłudze.
Zaleta, to zasilanie 12V. Podłączone do specjalnego zasilacza awaryjnego można zapomnieć o awariach prądu, no chyba, że trwają wiele godzin.

bachus   20 #33 11.10.2016 17:43

@realkrzysiek: nie wierzę w takie urządzenia jako serwery plików, szczególnie w środowisku Windows i z LDAPem/integracją z serwerem Windows. Zawsze po czasie wynikają z tego problemy, jedyna możliwość aby to działało sprawnie to iSCSI.

BloodyEyes   7 #34 11.10.2016 20:46

@GBM: "Patrzcie trochę szerzej, to że Wy macie większą świadomość niż zwykły użytkownik nie oznacza, że trzeba od razu negować bo cena za wysoka."

Jeżeli tekst na temat produktu nie jest skierowany do nas i nie podlega (poprawnej) krytyce, to po co w ogóle go publikujesz? Po co w portalu poświęconym technologiom, który oblegany jest przez ludzi znających się na rzeczy, wciskać ludziom coś dla kowalskiego. Z takim podejściem może lepiej będzie publikować w Super Expresie?
Nie wiem jak to się ma do rzeczywistości, ale nie znam ludzi, którzy sami do swojej firmy kupowali sobie NAS-a. Bądźmy szczerzy. Rozsądny przedsiębiorca wynajmie do tej roboty kogoś (powiedzmy @szydl0) a ta osoba będzie wiedziała, że nie trzeba przepłacać.. Nie zrozum mnie źle, ale czy to dla zwykłego użytkownika, czy dla prosa, po prostu duża kasa.. Nie należy robić kogoś w wała tylko dlatego, bo się nie zna..

WODZU   17 #35 11.10.2016 21:21

@realkrzysiek: Cena to nie tylko urządzenie, ale bardzo wygodne i proste w obsłudze oprogramowanie, które nie tylko doskonale funkcjonuje ale i jest bardzo estetyczne pod względem graficznym, więc oko nie krwawi gdy trzeba pomajstrować w ustawieniach.

@GBM: Nie bardzo rozumiem sformułowanie "wychodzący na potrzeby" w tytule wpisu ;)

Autor edytował komentarz w dniu: 11.10.2016 21:22
bachus   20 #36 12.10.2016 00:05

@anonim (niezalogowany): sprawdzę jutro z ciekawości jaka jest wersja oprogramowania.
PS dziękuję ;-)

  #37 12.10.2016 00:13

@qbpm: A teraz podaj pobór prądu takiego celezłoma i porównaj to z NASem .... przesadzasz.... poza tym twoje rozwiązanie jest zbyt duże gabarytowo.

realkrzysiek   7 #38 12.10.2016 00:41

@WODZU:
Jak ktoś kupuje stacje roboczą za grubą kasę i potrzebuje serwer plików na kopię zapasową, to taki koszt nie ma znaczenia. Mnie nie interesuje interfejs, wolę Linuksa, ale rozumiem tych, którym to ułatwia życie. Mnie zaś w takich urządzeniach interesuje zasilanie awaryjne. Na poczekaniu jestem wstanie zbudować zasilacz do tego urządzenia z podtrzymaniem napięcia przez 5 godzin na jednym tanim akumulatorze, a to już wygląda interesująco, ale i tak za drogo, bo za grosze można kupić małą płytę z Atomem do tego zasilacz pracujący z 12V, wgrać Linuksa i cieszyć się sprzętem za kilka stówek, nie wliczając obudowy, można zmieścić się w dwóch stówkach, a to jest dziesięciokrotna różnica.

miggi   4 #39 12.10.2016 08:35

A ja jestem fanem rozwiązań NASowych i nie ma znaczenia jakiej wielkości jest jednostka. Miałem takie urządzenia przy 7, 35 i 120 komputerach. Zaletą jest prosta konfiguracja i to że mamy wszystko na pokładzie (z Dockerem dosłownie wszystko). Aby robić coś uniwersalnego dla tak różnorodnych miejsc pracy mógłbym oczywiście postawić maszynę na systemie Linux/Unix i ręcznie konfigurować wszystko od zera. Problem byłby w momencie jak ktoś przejmuje po mnie taką jednostkę i musi dochodzić co jak działa. Tutaj dokumentacja już jest, wsparcie społeczności też, a czas zaoszczędzony na uruchomianiu NASa można poświęcić na lepsze dokonfigurowanie wszystkich ustawień. W zasadzie gdyby firmy od NASów chciały komercyjnie sprzedawać swoje systemy (jest z tym wiele problemów bo większość ich rozwiązań bazuje na OpenSource, ale nie są publikowane, chociaż powinny) to była by to fajna alternatywa dla stacji, które mają robić za serwery, lub dla serwerów i maszyn wirtualnych. I tak, wiem o takich projektach jak XPEnology, ale znowu problem jest bardziej prawny niż technologiczny bo obrazy tam udostępniane spokojnie działają i na zwykłych komputerach, i na serwerach, i jako maszyny wirtualne.

bachus   20 #40 12.10.2016 08:40

@kosa7 (niezalogowany): "przeciez przez dsfinder można wyłączać, restartować, sprawdzać stan serwerów. Przes ssh jest komenda /sbin/shutdown także twoje problemy wynikają z niewiedzy."

Wyraźnie przedstawiłem sytuację - box na produkcji. W takich środowiskach nawet dodanie do serwera klienta ssh wymaga papierków, co dopiero dodatkowych aplikacji typu 'DS Finder', czy aktualizacji firmware. Jak napisałem, poradziłem sobie właśnie przez konsolę, lecz zdziwił mnie brak podstawowej opcji w intefejsie webowym. Myślę, że Twój komentarz wynika z niewiedzy i ignoracji ;-)

WODZU   17 #41 12.10.2016 08:41

@realkrzysiek: "bo za grosze można kupić małą płytę z Atomem do tego..."

Jest jeden poważny warunek. Trzeba mieć na to czas.

miggi   4 #42 12.10.2016 08:53

@WODZU: "Jest jeden poważny warunek. Trzeba mieć na to czas."

No i właśnie dla tego często stosuje się NASy aby nie tracić czasu na rozwiązania "ręczne". Jeśli ktoś by miał zrobiony gotowy system z gotowymi paczkami oprogramowania i aktualizacji to można by się pokusić o stosowanie takiego podejścia. Kto ma jednak na to czas?

Autor edytował komentarz w dniu: 12.10.2016 09:03
WODZU   17 #43 12.10.2016 10:26

@miggi: Otóż to. Właśnie przed chwilą serwer powiadomił mnie mailem, że wyszła aktualizacja. Przeczytałem co obejmuje, kliknąłem przycisk aktualizacji i mogę wrócić do ważniejszych zajęć.

  #44 12.10.2016 19:53

@qbpm: To masz dobrą robotę jak masz na takie rzeczy czas hehe

vries   7 #45 12.10.2016 20:44

1. Ten Synology jest taki drogi bo ma eSata i może być rozbudowany o kolejne 5 dysków (co kosztuje kolejne 1800zł). Stąd też egzotyczne (jak na takie urządzenie) opcje RAID.
2. Celeron nie jest super energooszczędny. Został wybrany raczej dlatego, bo jego moc obliczeniowa jest potrzebna do obsługi 7 dysków. Normalnie w takich skrzynkach mamy ARMy, które są dobre do obsługi SMB czy FTP i w zasadzie tyle. Jak już chce się skompresować dane, to wymiękają (są też problemy z opcjami multimedialnymi). Szyfrowanie też pewnie uziemiłoby ARMa (no dobra, przesadzam, ale wydajność mogłaby spaść).
3. I tak bym nie kupił. Do domu - zbędny (są tańsze rozwiązania). Do pracy już chyba lepiej dołożyć i kupić coś rackowego z większą ilością portów lan lub tańszego z ARMem jak się nie ma wielkich potrzeb.

Osobiście postawiłem w robocie na podobne rozwiązania Synology (bodajże DS214) - małe dwudyskowe w miarę tanie NASy z ARMami na jednostkach terenowych (do 20 osób). Na jednej siedzibie taka skrzynka też obsługuje ok. 60 osób. Łatwa integracja z AD, działa praktycznie bezawaryjnie, aktualizuje się samo. Stawiasz i stoi, pliki się udostępniają, backupy się robią, piękna sprawa.

  #46 13.10.2016 06:50

@miggi: czy zastosowanie XPEnology da mi pełne możliwości takiego NASa? Mam sporo niezagospodarowanego sprzętu PC, czy warto zatem zastosować coś takiego np. z małym netbookiem czy lepiej jednak kupić NAS jednodyskowy za ok 400PLN?

realkrzysiek   7 #47 13.10.2016 07:58

@WODZU:
Jeszcze trudniej jest wejść do środka, czyli wywalić firmowe oprogramowanie zastępując swoim ulubionym i tu się zgodzę, czasu wiele potrzeba.

WODZU   17 #48 13.10.2016 09:18

@realkrzysiek: Ale dlaczego miałbym wywalać oprogramowanie producenta, skoro ono było jednym z argumentów za wyborem tego, a nie innego rozwiązania? Gdybym miał takie plany, szukałbym zapewne czegoś, co pozwoli dokonać tego w łatwy sposób. Swoją drogą nie wiem nawet czy są jakieś niezależne alternatywy systemowe dla serwerów Synology i jak przebiega proces ich wdrożenia.

  #49 13.10.2016 15:06

kilka lat temu, nawet nie pamiętam już kiedy, kupiłem serwer Synology na dwa dyski 3,5''. Postawiłem w głębokim kącie, uruchomiłem, skonfigurowałem i zapomniałem o nim, tylko co jakiś czas dostaję maile o stanie dysków. Do przechowywania najróżniejszych dokumentów jest idealny.

realkrzysiek   7 #50 14.10.2016 06:27

@WODZU:
Choćby po to, żeby maszynka wysyłała SMSy, ale nie tylko, bo podłączona do inteligentnego systemu zarządzania domem, sterowała ogrzewaniem, była podczepiona pod system alarmowy, monitoringu, stacji pogodowej, przy dłuższej nieobecności zasuwała rolety itd.
Firmowe oprogramowanie zawsze ma za mało opcji.
Można byłoby wykorzystać drugi serwer, ale to jest dodatkowe zasilanie, akumulator, dodatkowa zużyta przestrzeń.
Nie piszę, że nie zgadzam się z Twoimi sugestiami, bo one są jak najbardziej słuszne.

miggi   4 #51 14.10.2016 07:44

@realkrzysiek: "Choćby po to, żeby maszynka wysyłała SMSy, ale nie tylko, bo podłączona do inteligentnego systemu zarządzania domem, sterowała ogrzewaniem, była podczepiona pod system alarmowy, monitoringu, stacji pogodowej, przy dłuższej nieobecności zasuwała rolety itd.
Firmowe oprogramowanie zawsze ma za mało opcji.
Można byłoby wykorzystać drugi serwer, ale to jest dodatkowe zasilanie, akumulator, dodatkowa zużyta przestrzeń.
Nie piszę, że nie zgadzam się z Twoimi sugestiami, bo one są jak najbardziej słuszne."

To może zamiast wywalać całe oprogramowanie lepiej jest uruchomić wirtualny serwer na Dockerze. Serio to najlepsze co mogło się przytrafić NASom. Wystarczy ściągnąć gotowy obraz z konkretną aplikacją albo dystrybucją i gotowe. Mamy nie 2w1 ale "ile maszyna wytrzyma" w 1.

Autor edytował komentarz w dniu: 14.10.2016 07:44
tehmal   2 #52 14.10.2016 18:22

Wolę maline i zainstalowac tam openmediavoulta :>

GBM MODERATOR BLOGA  20 #53 14.10.2016 21:08

@tehmal: nie ta klasa wydajności niestety :-P

tehmal   2 #54 14.10.2016 21:33

@GBM: nie :P.
Polecasz coś co taniej będzie się rozszerzać ? (może być ciut droższe)
Ale prosze o maksymalny stosunek energi do wydajności...

GBM MODERATOR BLOGA  20 #55 15.10.2016 20:46

@tehmal: Zależy od potrzeb, może warto zainwestować w NAS dwudyskowy w przedziale cenowym 300-600 zł?

Ewentualnie BananaPi i projekt realizowany przez @Cyryllo na jego blogu :)

tehmal   2 #56 16.10.2016 13:01

@GBM: Chciał bym używać coś na zasadzie plexa
Video;dlna,plex
Zdjęcia;dlna,plex
Dysk sieciowy na dokumenty i pliki z możliwością wystawienie usług w globala
+ własna chmura (ngix, mysql, ftp)
proxy server
graber tv + steam :>
Ogólnie wymagania malutkie.

Dlatego narazie mam maline + omv dobrze chodzi to, ale czuć że laguje, stąd zaintersowanie.

Obawiam się że na synology tego nie zrobie, bo wiele wymaga dostęp do systemu.
Chyba że kupić taki nas za 500~2k ZŁ w miarę oszczędny, a wydajny (czyli wszystko na intel) i tam jakiegoś OMV wsadzić