GIF całkowicie uwolniony

30.09.2006 20:57, Autor: Grzegorz Niemirowski (gniemirowski), Kategoria: News
NewsImage

Z dniem 1 października 2006 roku format plików graficznych GIF staje się wolny od patentów.

W 1985 roku firma Unisys otrzymała patent na obecnie jeden z najpopularniejszych formatów plików graficznych w Internecie: GIF. Nosił o numer 4,558,302 i opisywał kompresję LZW. W 1999 roku firma wpadła na pomysł ściągania opłat od twórców programów obsługujących format GIF, nie udało się tego jednak wprowadzić w życie. Trzy lata temu, gdy patent wygasł w USA wydawało się, że GIF wreszcie zostanie uwolniony i nad programistami przestanie ciążyć widmo procesów. Jednak oczywiście USA to nie cały świat. W 2004 roku patent na GIF wygasł w Europie, Japonii i Kanadzie. W sierpniu br. wygasł patent należący do IBM. I wreszcie teraz, 1 października format GIF staje się całkowicie wolny.

Sprawa patentu na GIF i pomysłu rozpoczęcia ściągania opłat gdy format był już bardzo popularny, spędzała sen z powiek przez wiele lat. Teraz, gdy już jest po wszystkim warto wiedzieć, że w odpowiedzi na patentowe problemy z GIFem powstał otwarty format PNG, który powoli zdobywa coraz większą popularność.

Źródło: Slashdot
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (48)  

Avatar
Galaktyczny Edek (niezalogowany) | 30.09.2006 21:03#1

Z ta popularnoscia to tylko czesciowo sie zgodze. Dodam, ze kanal przezroczystosci alfa bedzie oficjalnie obslugiwany dopiero przez IE 7.0 (bet nie licze). Opera i FF maja to juz od dawna.

Avatar
D@wid (niezalogowany) | 30.09.2006 21:04#2

I feel free :P GIF "Grać I Fruwać"

Avatar
liviopl (niezalogowany) | 30.09.2006 21:10#3

Nie dziwię się.
PNG są małe i mają ekstra jakość.
Używam wyłącznie PNG i nie żałuję.
JPEGi są wielkie i beznadziejne jakościowo, natomiast GIFy słabe jakościowo i małe.
Logika ludzie, logika :).

Avatar
hmm (niezalogowany) | 30.09.2006 21:19#4

dajecie nowego niusa a nie poprawiliście prezentacji visty

Avatar
Filozof (niezalogowany) | 30.09.2006 21:20#5

@liviopl: Każdy format jest doby do czegoś innego. Jeśli zapisujesz zdjęcia w png, to gratuluję ;) A GIF, jak i PNG, ma swoje plusy i minusy. W każdym razie bardzo dobrze się stało, że format stał się wolny :)

Avatar
Johny Mnemonic (niezalogowany) | 30.09.2006 21:24#6

Dni zamkniętego oprogramowania są policzone,nawet Microsoft będzie musiał się godzic na częściowo otwarty kod,chodzi tu głównie o algorytmy,które pozwalają odczytac,wyświetlic i zapisac obrazy w tym formacie

Avatar
Stefan (niezalogowany) | 30.09.2006 21:26#7

Dla mnie PNG to przyszłość. Stosunek jakość/wielkość mają niedościgniony. Szkoda, że programy typu Photoshop i Gimp fatalnie je zapisują, tworząć zbędnie o 30-40% większy rozmiar pliku.

Avatar
Pitazboras (niezalogowany) | 30.09.2006 21:28#8

@Galaktyczny Edek
Kanał alfa (a raczej przezroczystość) jest też obsługiwany przez IE 6, ale w bardzo ograniczonym zakresie.
@liviopl
Nie można porównywać JPG i PNG. Spróbuj np. zapisać zdjęcie w formacie PNG przy zachowaniu w miarę dobrej jakości, to się przekonasz, że JPGi wcale nie są wielkie...
PNG są do grafiki podobnej do wektorowej - wysokie kontrasty, ostre krawędzie, jednolity kolor - np. wykresy, schematy itp.
JPG do grafiki typowo rastrowej - zdjęcia, obrazy z dużą ilością i różnorodnością kolorów.

Avatar
Maciek (niezalogowany) | 30.09.2006 21:39#9

Taak... w końcu korzystasz z Media Center więc musisz być zaawansowany pod względem multimediów :P

Avatar
mati (niezalogowany) | 30.09.2006 21:40#10

liviopl a ja uważam wręcz odwrotnie.. raczej jpg sa małe (mało kb) ale jednocześnie słabe jakościowo... gif są duże (dużo kb) ale za to świetna jakość... a png jest choćby połączeniem zalez obu poprzednich formatów... dosyć małe (mało kb) i dobra jakość :D no cóż.. moja opinia.. spostrzeżenie

Avatar
miechu (niezalogowany) | 30.09.2006 21:41#11

ciekawe co bedzie z jpg? niedawno mial te same problemy - tylko komus udalo sie niedawno zalozyc podobno patent... slowem niezly szit...

Avatar
lf (niezalogowany) | 30.09.2006 21:50#12

dobra wiadomość, chociaż format już chyba niezbyt przydatny, ale co tam ważne że wolny ;]

Avatar
maniooo (niezalogowany) | 30.09.2006 21:55#13

"PNG są małe i mają ekstra jakość.
Używam wyłącznie PNG i nie żałuję."

Do zapisu zdjęć cyfrowych również?

"JPEGi są wielkie i beznadziejne jakościowo, natomiast GIFy słabe jakościowo i małe."

Zrób sobie prosty eksperyment - zapisz to samo jako JPEG i PNG, sprawdź, co zajmie mniej. Kompresja w JPEG? Ja tam się cieszę, że mimo wycięcia ogromnej ilości informacji nasze oczy nadal nie są w stanie zauważyć różnicy. A jak mawiają gospodynie z Gdyni, "jak nie widać różnicy, to po co przepłacać".

"Logika ludzie, logika :)."

Ano...

Avatar
anonim (niezalogowany) | 30.09.2006 22:00#14

liviopl@
Png byłby super gdyby nie internet exploiter

Avatar
anonim (niezalogowany) | 30.09.2006 22:01#15

@liviopl
JPEG służy do zapisywania zdjęć, nie nadaje się do wykresów, od tego jest właśnie GIF.
Ale masz rację, gdy używa się ich niezgodnie z przeznaczeniem, mają słabą jakość.

Avatar
staweb (niezalogowany) | 30.09.2006 22:08#16

No niestety, ale png sa duze i jakosc zachowuja bez stratna. Jpg sa male, ale jakosc pozostawia wiele do zyczenia. Znowy gif sa male, ale jakosciowo zupelnie beznadziejne (mala liczba kolorow). Osobiscie marzy mi sie sredni transfer u dostawcow serwerow na poziomie 1 TB i srednia predkosc netu u ludzi na poziomie 2 Mb/s zebym mogl uzywac png :D

Avatar
Cjneq (niezalogowany) | 30.09.2006 22:16#17

@liviopl
zgadzam się z tobą: PNG są lepsze!

kiedyś zniszczyłem sobie rysunek poprzez zapisywanie do gifu...

Avatar
Cjneq (niezalogowany) | 30.09.2006 22:18#18

@liviopl
zgadzam się z tobą: PNG są lepsze!

kiedyś zniszczyłem sobie rysunek poprzez zapisywanie do gifu...

Avatar
bleh (niezalogowany) | 30.09.2006 22:28#19

ile to problemów tworzy zamknięte oprogramowanie...

Avatar
Wojtek79 (niezalogowany) | 30.09.2006 22:47#20

Nie przypuszczałem, że PNG ma coś wspólnego z GIFem. Raczej myślałem, że to taki otwarty TIF. PNG to potęga - bezstratny a wielkość plików mniejsza niż przy TIFie z kompresją LZW :-)

Avatar
Padalec (niezalogowany) | 30.09.2006 23:04#21

@liviopl: PNG są małe, ale w określonym przypadku, np. wielkie pola w jednolitym kolorze. Jeżeli chcesz skompresować bardziej skomplikowany obrazek do PNG, to GIF i JPG okażą się tu zdecydowanie korzystniejsze od PNG. JPG - jakościowo i rozmiarowo, GIF - tylko rozmiarowo. W PNG pozostaje tylko jakość.
Polecam w wolnym czasie porobić testy kompresji na różnych typach obrazków, zdjęć i o różnym stopniu skomplikowania, począwszy od tła w jednym kolorze a skończywszy na skomplikowanym zdjęciu z wakacji.

Avatar
andriusza (niezalogowany) | 30.09.2006 23:07#22

o czym ty chrzanisz @liviopl? Przecież jpg to obraz stratny więc są małe, a png to obraz bezstratny!

Avatar
Milosz (niezalogowany) | 30.09.2006 23:29#23

Czy to dlatego np. Swish Max nie ma eksportu do gifa?

Avatar
żołnierz (niezalogowany) | 30.09.2006 23:29#24

JPG duże?

Avatar
NIC (niezalogowany) | 30.09.2006 23:54#25

Z nastaniem IE7, które jeśli będzie ono dobrze te PNGi obsługiwać to GIF powoli wyginie na rzecz: PNG do grafik, a Flsha do animacji. Moim zdaniem PNG jest nawet lepszy od JPEGa, a dobry jest też takie cuś z Irfana Viewera co jest TIFFem z kompresją ZIP (polecam).

Avatar
M@ster (niezalogowany) | 01.10.2006 0:12#26

Galaktyczny Edek -> to ze IE nie potrafi poprawnie obsluzyc PNG to juz chyba tylko wina MS a nie formatu :)

liviopl -> jpg i gif maja 2 rozne zastosowania i mowienie ze jeden jest gorszy czy lepszy jest absurdem.

Avatar
[r4] (niezalogowany) | 01.10.2006 0:33#27

Czekamy na format MP3 :)

Avatar
Wolnosciowiec (niezalogowany) | 01.10.2006 0:33#28

Uzywam kilku wymiennych formatów do grafiki, tj. głównie PNG, JPEG, JPEG2000, cenię sobie jeszcze TIFF, OpenEXR, HDR, TGA, IFF. GIF to sporadycznie, tylko web.

Dosc ciekawym formatem jest DjVu.

ps. Patent uwazam za chory, ale to inna historia...

Avatar
E (niezalogowany) | 01.10.2006 1:41#29

Kazdy format ma swoje + i -, ogolnie zalezy do czego sie go wykorzystuje.

Avatar
grafikk (niezalogowany) | 01.10.2006 2:37#30

znasz sie jak kura na rurach

JPG'i sa najpraktyczniejsze to raz
JPG sa najmniejsze


GIF'y dobrze uzyte MOGĄ(ale nie muszą) dać lepszą jakość i mniejszy rozmiar

a PNG to krowy (mowa o full colorowych)
w pngch najwieksza zaletą jest ten nieszczesny kanał alfa, z którym przegladarki mają problemy..


duet jpg-gif rządzi tylko trzeba umieć używać :)

Avatar
Psota (niezalogowany) | 01.10.2006 9:34#31

A dla mnie GIF to przeszłość,a MNG to przyszłość :P

Avatar
Knapsu (niezalogowany) | 01.10.2006 9:53#32

Porównywanie kompresji stratnej JPG z kompresją bezstratną PNG jest raczej nie na miejscu. Wielkość PNG zależy od ustawionych parametrów np. czy jest to pełna paleta barw czy indeksowana. Jak się ustawi paletę indeksowaną (tylko taka może być w GIF-ie) to powstały obrazek jest praktycznie zawsze mniejszy niż taki sam zapisany w beznadziejnym GIF-ie.

Avatar
Galaktyczny Edek (niezalogowany) | 01.10.2006 10:08#33

@M@ster

Oczywiscie masz racje, ze przegladarki, a nie formatu per se.


Co do sporu o roznych formatach. Niestety nie ma formatu prawdziwie uniwersalnego, ktory bylby najlepszy we wszystkim( zapewnial duza jakosc, male rozmiary, male wymagania sprzetowe, nie ulegal "starzeniu generacyjnemu", etc.). Wielu z was moze np. zdziwic informacja ze istnieje cos takiego jak JPG Lossless (bezstratny, wiecej tu: http://www.jpeg.org/jpeg/jpegls.html, oznaczany jest jako JPEG-LS) - jest to format stosowany np. w medycynie (i to powszechnie!). Tu i owdzie np. w bibliotekach polskich peta sie format djVu - b. dobrze kompresujacy np. strony ksiazek (duzo lepiej niz jpg i pdf - ktory jest formatem graficznym, o czym wielu zapomina, wiecej o formacie tu: http://www.djvu.com.pl). Z kolei calkiem niezle sie ma format TIFF, zwlaszcza w fotografii i studiach graficznych. Po prostu kazdy z nich ma swoje zalety, wady i obszary zastosowan. I nic nie zapowiada, aby to mialo ulec zmianie.

Avatar
mL (niezalogowany) | 01.10.2006 10:47#34

A no właśnie Knapsu.
GIF: tylko 256 kolorów/odcieni szarości w formie indeksowanej, z ewentualnym zaznaczeniem który z nich ma być przezroczysty + możliwość animacji, o której tu zapomnieliśmy i przeplotu - ładowania nie od razu całego rysunku, ale najpierw linii parzystych, a później nieparzystych - odpowiednik progresywnych JPG.

JPG: z założenia stratny, ale nie ma ograniczeń co do kolorów i przy np. zdjęciach i rozsądnym współczynniku kompresji spisuje się najlepiej. Progresywność jest świetna przy słabym transferze bo widać jak powoli pojawiają się kolejne szczegóły i w pewnym sensie krócej się czeka na zobaczenie czegokolwiek;)

PNG: albo indeksowane 256 - taki GIF z często lepszą kompresją, innym przeplotem i taką samą przezroczystością.
albo kolory bez ograniczeń, kompresja bezstratna ale dość wydajna i przezroczystość przez kanał alpha.
Dodatkowo możliwość upchnięcia informacji o kolorze tła (dla przezroczystości alpha, gdy jest nieobsługiwana;), gammie, DPI, chromatyczności (punkt bieli itp) i wielu tekstowych informacji o dowolnej treści.
Jak dla mnie przyszłościowy format dla internetu i nie tylko, ale tylko częściowo wchodzący w obszar użytku JPGów.

Wystarczy rozsądnie wybrać:)

Avatar
NIC (niezalogowany) | 01.10.2006 10:52#35

Panowie! O co Wy się kłócicie! Przecież każde dziecko wie, że GIFy są do prostych animacyjek, JPEGi są w aparatach cyfrowych. Porównywanie JPEGa i GIFa jest po prostu śmieszne. Między tymi dwoma formatami stoi PNG, którego już nazwa sugeruje jego zastosowanie, a i konsorcjum W3C rekomenduje ten format. Tak czy siak jedno jest pewne PNG to powinien być standardowy format graficzny wszystkich programów, a BMP powinien zniknąć...

Avatar
garibaldi (niezalogowany) | 01.10.2006 12:07#36

@nic: Tak czy siak jedno jest pewne PNG to powinien być standardowy format graficzny wszystkich programów, a BMP powinien zniknąć...

Dokładnie tak. GIF już dawno temu by zginął gdyby IE6 poprawnie obsługiwał PNG

Avatar
FilipS (niezalogowany) | 01.10.2006 12:49#37

Zdjęcia - JPG
Małe, nie bardzo kolorowe obrazki - GIF
Szczegółowe kolorowe niewielkie obrazki - PNG

Ja to tak robię ;-)

Avatar
Krakoo (niezalogowany) | 01.10.2006 12:52#38

News o GIFie a obrazek z nim w JPEGu. Widac to po kompresji... ;)

Avatar
liviopl (niezalogowany) | 01.10.2006 14:05#39

[[ anonim [...] Opera/9.00 (Windows NT 5.1; U; pl)
liviopl@
Png byłby super gdyby nie internet exploiter ]]

Exploiter... dobrze powiedziane :D.

Avatar
liviopl (niezalogowany) | 01.10.2006 14:06#40

Odnośnie grafiki - moja sztuka (liviopl.deviantart.com) w większości przypadków jest w PNG i ma o wiele wyższą jakość, jakoby była w JPG.

Avatar
liviopl (niezalogowany) | 01.10.2006 14:08#41

[[ Galaktyczny Edek [...] Opera/9.02 (Windows NT 5.1; U; pl)
Z ta popularnoscia to tylko czesciowo sie zgodze. Dodam, ze kanal przezroczystosci alfa bedzie oficjalnie obslugiwany dopiero przez IE 7.0 (bet nie licze). Opera i FF maja to juz od dawna. ]]

Na kompie brata (tym) mam Vistę i szlag mnie trafia, gdy widzę czysty PNG z kanałem alpha i durnego koloru tło pod nim.

Avatar
thomasg73 (niezalogowany) | 01.10.2006 15:22#42

zrobiłem teraz test programem HyperSnap 6.11.1, zrzuty mojej tapety 600x600, te same miejsca:

*.jpeg - 36KB
*.gif - 111KB
*.png - 323KB


zostaje przy *.jpg, do prac domowych i własnych zapotrzebowań nie potrzebuje nic innego i lepszej jakości.....

Avatar
siotson (niezalogowany) | 01.10.2006 15:34#43

szczerze to nawet nie wiedziałem że gif był patentowany... ale png i tak go zastąpi niemal całkowicie

Avatar
tomm (niezalogowany) | 01.10.2006 17:45#44

dziekujemy Gifowi za PNG ;-)

Avatar
Johny Mnemonic (niezalogowany) | 01.10.2006 19:32#45

a jeśli już chcecie bez kompresji zapisujcie zwykłe .bmp,stratne formaty są podstawą kompromisu jakośc/rozmiar plików,albo jest super jakośc i duży plik,albo mały plik,ale słaba jakośc,a zamiast mp3 słuchajcie flaca,albo vawów

Avatar
WODZU (niezalogowany) | 02.10.2006 12:29#46

Pojawia się więc pytanie czy w związku z uwolnieniem GIF'a od patentowego obciążenia spadną ceny programów graficznych? Wątpię - może dlatego że zakładam iż firmy produkujące oprogramowanie graficzne liczyły na toże nie będą musiały płacić za patent.

Avatar
Wolnosciowiec (niezalogowany) | 02.10.2006 21:20#47

#thomasg73

to porownanie jest kompletnie bez sensu!!!, w jpeg mozesz manipulowac wielkoscia pliku prawie jak zechcesz, wszystko zalezy od tego jaka strate jakosci jestes w stanie przyjac dla ogladajacego za mozliwa do przyjecia, co nie znaczy, ze ogladajacy bedzie tym rownie ustatysfakcjonowany. Jpeg to moze byc tylko format docelowy!.

Avatar
a (niezalogowany) | 02.10.2006 22:50#48

tego nawet nie wiedziała babka na kursie apple... masakra...

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av