Godot — nowy silnik do tworzenia gier udostępniony wraz z kodem źródłowym

Godot — nowy silnik do tworzenia gier udostępniony wraz z kodem źródłowym

Źródło: gamedev.net
Źródło: gamedev.net
Karolina Kowasz
12.02.2014 13:30

Jeżeli chcecie tworzyć gry lub już to robicie, to na pewno ucieszy was wiadomość, że Godot w końcu pojawił jako beta. Co więcej, nie jest to silnik, z którego będzie można eksportować gry tylko na Windowsa, ale także na Linuksa, Maca, niektóre konsole, Androida, BlackBerry i wszelkie inne platformy, na których można uruchomić aplikacje w HTML5. Samo oprogramowanie będzie zaś działać na okienkach, Linuxie i OS X.

Źródło: gamedev.net
Źródło: gamedev.net

Juan Linietsky, dyrektor techniczny w OKAM Studio, przyrównuje swój silnik do Unity, przy czym zaznacza, że Godot nie ma tak rozbudowanych możliwości 3D, ale za to lepsze 2D i debugowanie. Fakt, że jest on na licencji MIT, jest jego niewątpliwą zaletą, tym bardziej, że sprawa licencji często jest solą w oku twórców przy takich projektach.

Silnik pozwala na zastosowanie fizyki ciał sztywnych i statycznych, pozwala także na symulację zachowania postaci, pojazdów i wielu innych klas obiektów. Nie wiadomo natomiast nic w temacie fizyki cieczy, więc można zakładać, że ewentualny pomysł tworzenia wody w projekcie skończy się niewypałem.

Twórcy zapewniają, że użytkownik będzie w stanie tworzyć naprawdę złożone pomysły. Godot posiada funkcjonalne narzędzia wizualnego edytora, co pozwoli między innymi na wygodną pracę na obiektach 2D, bez konieczności wcześniejszego tworzenia obiektów 3D. Możliwości silnika 3D są solidne, bowiem zawiera on wszystkie niezbędne narzędzia, jak chociażby pełną obsługę świateł i cieni, ambient occlusion i oczywiście animację na bazie szkieletu.

Nie da się ukryć, że możliwości animacji są jedną z mocniejszych stron Godota. Użytkownik może dowolnie określić, co wywoła konkretną sekwencję. Silnik pozwala także na wstawki w czasie rzeczywistym, rozmaite przejścia i łączenie scenek. Bardzo istotną kwestią jest też praca na obiektach 2D z wykorzystaniem współrzędnych pikseli, czy też możliwość skryptowania, do którego wykorzystujemy język GDScript, który oparty jest na Pythonie.

Wbudowany debugger silnika jest dobrze wyposażony, umożliwia pracę z breakpointami i przechodzenie z linii do linii w poszukiwaniu błędów. Istnieje także możliwość sprawdzenia wykresów wydajności naszego projektu w poszukiwaniu wąskich gardeł.

Na głównej stronie Godota możemy się dowiedzieć, że stabilna wersja silnika, z pomocą użytkowników, pokaże się w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Osoby chętne mogą pobrać stąd wersję beta. Alternatywnie możecie pobrać u nas Unity i, w oczekiwaniu na stabilną wersję Godota, zobaczyć, czy takie programy wam odpowiadają.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)