r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Google trudno będzie uniknąć kary, Komisja Europejska ma dość takich praktyk

Strona główna AktualnościBIZNES

Komisja Europejska, będąca m.in. organem antymonopolowym Unii Europejskiej, uznała najwyraźniej praktyki rynkowe holdingu Alphabet Inc. (właściciela Google’a) za niedopuszczalne. Jak donosi Reuters, amerykańska firma będzie musiała zaniechać nakłaniania producentów sprzętu do instalowania swojej wyszukiwarki na smartfonach i tabletach, grozi jej też znacznej wysokości kara finansowa.

W kwietniu br. Google oficjalnie otrzymało pismo w sprawie wszczęcia dochodzenia o nadużycie swojej pozycji na rynku smartfonów w celu wykluczenia z niego konkurencji. Teraz do składających skargę w tej sprawie firm trafił 150-stronicowy dokument, zawierający zastrzeżenia, jakie mają zostać postawione wyszukiwarkowemu potentatowi – mają one wyrazić w tej kwestii swoją opinię.

Najważniejszą kwestią jest zaniechanie płacenia (lub dawania upustu) producentom smartfonów za preinstalowanie na nich sklepu Google Play wraz z aplikacją wyszukiwarki. Komisja jest również niezadowolona ze zmuszania producentów sprzętu do preinstalowania aplikacji Google i ograniczanie ich swobody w używaniu niezależnych odmian Androida. Komisja chce, by Google nie mogło w żaden sposób nikogo karać za takie działania, ani też grozić za sam zamiar ich podjęcia.

r   e   k   l   a   m   a

Choć rzecznik Komisji Ricardo Cardoso uchylił się od komentarza w tej sprawie, można spodziewać się, że Google nie uniknie kary, choćby ze względu na to, że praktyki naruszające prawa antymonopolowe Unii nie ustały do dzisiaj. I nie będą to małe pieniądze. Jak utrzymuje Reuters, w dokumencie znalazło się sformułowanie, że Komisja zamierza wyznaczyć karę na takim poziomie, który będzie odczuwalny dla jednej z najbogatszych firm świata. Kara mogłaby zostać wyliczona jako odsetek od przychodów z kliknięć europejskich użytkowników w reklamy emitowane przez program AdWords, zapytań produktowych w Google Search, zakupów aplikacji w Play Store oraz reklam wyświetlanych w aplikacjach.

Google tymczasem już zapowiedziało, że zamierza wykazać przed Komisją Europejską, że zaprojektowało Androida tak, by był korzystny zarówno dla konkurencji jak i konsumentów, sprzyjając innowacyjności w całym regionie.

Takie wykazanie może jednak nie wystarczyć: Komisja prowadzi bowiem odrębne śledztwo w sprawie preferowania przez Google swojej własnej usługi sklepowej nad to, co oferuje konkurencja w wynikach wyszukiwania. Wiele wskazuje na to, że operator wyszukiwarki będzie zmuszony też do wyświetlania ofert swoich konkurentów, i to po minimalnej możliwej cenie.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.