r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

HD Voice w Plusie już w całej Polsce, ale rozmówca jeszcze nie staje obok

Strona główna AktualnościINTERNET

Już wszyscy klienci Plusa w Polsce mogą rozmawiać w lepszej jakości. Po aplikacjach mobilnych dla abonentów operator dogonił konkurencję także na polu rozmów w standardzie HD Voice.

Klienci wymagają najwyższej jakości od wszystkich usług, jakie tylko wpadną im w ręce. Oczekują ogromnej liczby pikseli na ekranie telewizora, detali „na ultra” w grach i czystego dźwięku 5.1 w filmach. W kwestii rozmów telefonicznych jest inaczej – wielu wciąż zadowala się standardami z pierwszej połowy ubiegłego wieku. Klienci Plusa w końcu będą mogli się od tej grupy odłączyć niezależnie od tego, w którym miejscu kraju akurat będą prowadzić rozmowy.

Plus testował już przesyłanie dźwięku szerokopasmowego w okolicach Warszawy i kilku miejscach na wschodzie kraju. Od końca marca lepszą jakość rozmów powinni zauważyć także mieszkańcy innych części kraju. Dziś Plus poinformował o dostępności HD Voice w całej Polsce. Oczywiście aby z niej skorzystać należy mieć relatywnie nowy telefon, niekoniecznie tegoroczny i z najwyższej półki. Warto też być w zasięgu sieci w standardzie 3G – tylko nieliczne telefony, na przykład niektóre Lumie, dają możliwość prowadzenia rozmów w HD w sieci 2G. Niczego nie trzeba samodzielnie włączać ani konfigurować. Jeśli obaj rozmówcy korzystają z usług jednego operatora i mają odpowiednie telefony, lepsza jakość rozmów zostanie automatycznie ustawiona.

r   e   k   l   a   m   a

Z materiałów prasowych można się dowiedzieć, że HD Voice to doskonała jakość dźwięku prowadzonych rozmów telefonicznych. Różnicę słychać od razu. Głos rozmówcy ma być krystalicznie czysty i wyraźny, naturalny i wyostrzony. W porównaniu do standardowej jakości rozmów rzeczywiście tak będzie, ale rozmowom w HD Voice daleko jeszcze do reklamowanego „jakby stali obok siebie” – na takie efekty przyjdzie nam poczekać do czasów konsumenckiego teleportu. Co więcej, osoby przyzwyczajone do określonego brzmienia głosu rozmówców na początku będą czuć się nieswojo.

Standardowo podczas rozmowy telefonicznej pasmo dźwięku przenoszone jest w zakresie od 300 Hz do 3,4 KHz, w usługach VoIP zakres ten mieści się w granicach od 200 Hz do 4 KHz. W tym zakresie operuje większość kodeków wąskopasmowych, które stosowane są w systemach VoIP i telefonii komórkowej. Teoretycznie w tym zakresie mieści się dźwięk ludzkiej mowy i będzie to zakres wystarczający, jednak praktyka pokazuje co innego. Ponadto dźwięk często jest próbkowany z częstotliwością 8 tysięcy razy na sekundę, przez co tracimy sporo informacji. W dźwięku pojawiają się słyszalne artefakty i wiele słów będzie niezrozumiałych – zwłaszcza jeśli w tle rozmawia jeszcze ktoś.

Wprowadzenie HD Voice podwaja szerokość pasma przenoszonego dźwięku oraz częstotliwość próbkowania. W tym standardzie przenoszone są częstotliwości z zakresu 50 Hz do 7 KHz (niektórzy producenci mówią o 8 kHz), a większość kodeków korzysta z próbkowania z częstotliwością 16 KHz. To wszystko przekłada się na mniej problemów ze zrozumieniem drugiej strony i wyższy komfort komunikacji. Rozmowy będą mniej męczące i po prostu przyjemniejsze.

Plus zapewnia, że w zasięgu HD Voice w jego sieci znajduje się cała Polska. T-Mobile, który wprowadził przesyłanie szerokopasmowego dźwięku w swojej sieci już 3 lata temu deklaruje, że lepsza jakość rozmów dostępna jest obecnie na 80% terytorium Polski. Niedługo po nim HD Voice wprowadził Play. Orange zakończył okres testowy i uruchomił usługę w lipcu ubiegłego roku. Niestety między operatorami rozmowy często są prowadzone w marnej jakości „nie HD”.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.