Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Instalacja sterowników wcale nie musi być utrapieniem!

Ponowna instalacja systemu Windows może przysporzyć swoim użytkownikom wiele problemów. Oprócz instalacji i konfiguracji systemu, należy także dokonać instalacji dodatkowych aplikacji i sterowników, mających wpływ na stabilność i funkcjonalność naszej platformy. Szczególnie sterowniki mogą sprawić wiele kłopotów, gdyż muszą być one dopasowane do konkretnej wersji systemu operacyjnego oraz posiadanego przez nas sprzętu, a ponadto sam Windows nie podpowiada jakie sterowniki będą dla nas odpowiednie. Okazuje się jednak że możliwe jest bezproblemowe wyszukanie sterowników, bez potrzeby zagłębiania się w, często zawiłą, specyfikację techniczną podzespołów komputera.

Wyszukiwanie sprzętu po numerach VEN i DEV

Nawet jeżeli system Windows nie potrafi wykryć nazwy urządzenia (Nieznane urządzenie) to w dalszym ciągu odczytuje z niego pewne informacje. Jednymi z takich informacji są numery Device ID (DEV) oraz Vendor ID (VEN). Są to zapisane w systemie szesnastkowym kody umożliwiające zidentyfikowanie odczytanie producenta oraz modelu urządzenia. Dane dotyczące modeli urządzeń oraz powiązanych z nimi numerami VEN i DEV są powszechnie dostępne w Internecie.

Odczytywanie VEN i DEV

Aby odczytać identyfikatory sprzętu będziemy musieli skorzystać z wbudowanego w Windows narzędzia Menedżer urządzeń. Uruchomienie tego narzędzia możemy zainicjować wpisując w menu Start devmgmt.msc. Następnie klimamy prawym przyciskiem myszy na Uruchom jako administrator i po dokonaniu autoryzacji mamy dostęp do listy wszystkiego sprzętu zainstalowanego w komputerze. Wyszukujemy na nim sprzętu do którego nie mamy sterowników (zwykle są wylistowane w zakładce Inne urządzenia).
Następnie z menu kontekstowego naszego urządzenia wybieramy Właściwości--->Szczegóły--->Identyfikatory sprzętu. Naszym oczom pokażą się szczegółowe informacje dotyczące sprzętu, nas jednak interesują czterocyfrowe numery znajdujące się po ciągu VEN_ i DEV_.
Numery zaznaczone na zielono i czerwone zapisujemy. Następnie korzystając ze strony pcidatabase.com wyszukujemy Device ID lub Vendor ID.
Po wpisaniu odpowiedniego numeru w konkretne pole wyszukiwania wyświetlają nam się wszystkie pozycje pasujące do danego terminu wyszukiwania. Wyszukujemy wówczas drugi numer i wówczas dysponujemy już pełną nazwą urządzenia.

Wyszukiwanie oprogramowania sterownika dla urządzenia.

Po tym jak dysponujemy pełną nazwą urządzenia możemy z łatwością przystąpić do wyszukiwania odpowiedniego sterownika. Odpowiednie oprogramowanie wyszukamy w Google poprzez wpisanie "<nazwy_urzadzenia> <wersji_systemu> driver", przykładowo "Intel 82566DM Gigabit Ethernet Adapter vista driver". Pierwsze wyniki w Google przekierują nas na stronę producenta lub na inne zaufane strony zawierające sterowniki do pobrania, takie jak driverscape.com.

Instalacja oprogramowania sterownika

Większość sterowników posiada własny instalator, który za nas instaluje sterownik w systemie oraz łączy sterownik z urządzeniem. Wystarczy wypakować archiwum ze sterownikiem, jeżeli został on wczesniej spakowany i uruchomić plik setup.exe. Następnie postępujemy według wskazówek instalatora.

Instalacja oprogramowania sterownika bez użycia instalatora

Niektóre (szczególnie starsze) sterowniki mogą nie posiadać dedykowanego instalatora. W takim wypadku należy przejść ponownie do Menedżera urządzeń, z menu kontekstowego naszego urządzenia wybrać Właściwości--->Sterownik--->Aktualizacja sterownika. Następnie wybieramy wyszukanie oprogramowanie sterownika z określonej lokalizacji, gdzie wybieramy katalog z wypakowanymi plikami sterownika. Po chwili sterownik urządzenia zostanie zainstalowany!

Wideoporada IT-Fun™

 

windows sprzęt porady

Komentarze

0 nowych
DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #1 28.08.2015 19:08

Gdyby to było takie proste jak w tym poradniku. Jednak z doświadczenia wiem, że sporo sprzętu tak nie jesteśmy w stanie zidentyfikować. W w/w bazie po prostu nie ma wszystkiego i trudno się dziwić.Tym niemniej poradnik pomocny. Część rzeczy można tak zidentyfikować.

IT-Fun   6 #2 28.08.2015 19:28

@DjLeo: Osobiście nie zawiodła mnie powyższa metoda :). Choć jak wiadomo ze sprzętem bywa różnie i nie zdziwię się jak w przyszłości trafię na "Not found!".

Ostatni Mohikanin   25 #3 28.08.2015 19:34

A co do programów, które aktualizują sterowniki - trzeba na nie uważać i najlepiej aktualizować sterowniki pojedynczo, a następnie sprawdzać, czy wszystko działa jak należy.

falmic   8 #4 28.08.2015 19:46

To już nie prościej skorzystać z programu DriverPack Solution?

Autor edytował komentarz.
funbooster   8 #5 28.08.2015 19:46

@Ostatni Mohikanin: Jak ktoś to zignoruje z pewnością przywita go srogi blue screen.

Autor edytował komentarz.
Ostatni Mohikanin   25 #6 28.08.2015 19:51

@funbooster: Albo - jak w moim przypadku - niedziałający bluetooth i kolorowe plansze na ekranie.

Astis   3 #7 28.08.2015 20:08

Taka metoda jest dobra, ale nie na dłuższą metę. Instalowanie sterowników słusznie zasługuje na automatyzację programami, choć faktycznie trzeba je kontrolować.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #8 28.08.2015 20:09

@IT-Fun: Jak przed sekundą sprawdziłem jedno urządzenie i nie wykrywa. Choć wiem co to jest to nie wykrywa :)

ACPI\VEN_INT&DEV_33A0

kwpolska   5 #9 28.08.2015 20:54

Windows Vista :O

  #10 28.08.2015 20:55

@DjLeo: To Intel® Smart Connect Technology? Tak z ciekawości pytam. Pewnie coś montowane w lapku Dell, Lenovo albo Sony bo oni tam takie głupoty customowe lubią montować...

Liberator   9 #11 28.08.2015 21:06

Ja od dawna z powodzeniem używam programu Driver Easy, jeszcze nigdy nie zawiódł, potrafi ratować nawet stare notebooki cierpiące na chroniczny brak sterowników. Jedyny minus to bardzo niski transfer w wersji darmowej, ale jak często ściągamy sterowniki?

AntyHaker   17 #12 28.08.2015 21:29

Ja tam zazwyczaj zdaje się na te sterowniki dostarczane z Windows, a sam instaluję jedynie te od grafiki (z wiadomych względów) ^^

dragonn   10 #13 28.08.2015 21:47

Czy w Win nie da się uzyskać efektu jak lspci czy lsusb z Linuksa? Linux wcale nie potrzebuje sterów do sprzętu żeby go zidentyfikować sensowną nazwą.

Hrustus   7 #14 28.08.2015 22:18

@falmic: No właśnie, DPS jest całkiem skuteczny.

Wszystkie PC/laptopy w moim domu oraz te, które naprawiałem/instalowałem system znajomym, rodzinie mają u mnie w domu specjalną półkę z płytkami i kompletem sterowników pod danego Windowsa :) Z niektórymi sterownikami nieźle się męczyłem ale za to teraz mam komplet i spokój święty :)

falmic   8 #15 28.08.2015 22:40

@Hrustus: wiem, stosuję go od jakiś 4 lat ;]

xomo_pl   20 #16 28.08.2015 23:16

@AntyHaker: nie zawsze jest tak prosto, że Windows Update wgra sterowniki....
często choćby czytnik kart pamięci wbudowany w laptop nie dostaje sterownika w ogóle albo i tak nie działa albo funkcjonalność danego sprzętu jest mizerna (jak choćby touchpad - bez dogrania osobnego pakietu jest mizernie...)

scribe   2 #17 28.08.2015 23:21

@Hrustus: ile zrobiłeś komputerów?! 16? a jak się nowe pojawią? masz wersje pod 7 a teraz nagrywasz te płyty pod 10?

MacGregor   7 #18 29.08.2015 00:26

Metoda chyba tylko dla zabytków i sterowników ukrytych w czeluściach internetu. Przecież każdy producent udostępnia sterowniki pod swój produkt i tylko z tego źródła powinno się je pobierać.

AntyHaker   17 #19 29.08.2015 00:42

@xomo_pl: No chyba w Windows 7 ^^

jajecpl   9 #20 29.08.2015 02:08

@dragonn: A najlepszy jest #sudo lshw :) - i wszystko wiadomo, a nie tam jakieś managery urządzeń :)

Autor edytował komentarz.
dragonn   10 #21 29.08.2015 09:05

@jajecpl: To już trzeba doinstalować to się nie liczy :P, nie każda dystrybucja ma go w sobie na starcie.

Rosward   9 #22 29.08.2015 09:42

@AntyHaker: Fajne jest życie trolla...

Hrustus   7 #23 29.08.2015 10:19

@scribe: 16 może nie, koło 10-12.

Jeśli ktoś zmieni system to zabawa zaczyna się od nowa ale chyba tylko 2 razy mi się zdarzyło, że ktoś sobie zażyczył W8.1 albo cofkę do 7. Nowe wersje sprawdzam przy okazji kolejnego "remontu" danego sprzętu albo w sytuacji kiedy właściciel mi zgłasza że już się coś chrzani i być może będzie potrzebna interwencja.

Nie, nie nagrywam płyt ze sterami pod 10 bo nikomu jej nie polecam, nikt jej nie chciał i nie chce i prawdopodobnie chcieć nie będzie :)

_qaz7   6 #24 29.08.2015 10:56

można użyć WMI do powyciągania niektórych rzeczy - aczkolwiek nie wiem czy wykazuje również urządzenia bez sterownika

Z powershella możemy sobie wylistować listę urządzeń korzystajac np. z klasy Win32_PnpEntity

gwmi Win32_PnpEntity

takich klas jest więcej, niektóre agregują różne urządzenia jednego typu, niektóre wszystkie, niektóre tylko urządzenia logiczne, inne per bus.

Dla ciekawych różnych danych hardwarowych w ich maszynach opis wszystkich klas opisujących je można znaleźć tu:

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa389273%28v=vs.85%29.aspx

xomo_pl   20 #25 29.08.2015 11:08

@AntyHaker: no chyba nie :D akurat 3 dni temu zmieniałem na jednym z laptopów w domu system z 7 na 8.1U1 (nie było wyboru bo starł się klucz z nalepki a na recovery nie miałem ani czasu ani ochoty po zmianie dysku na ssd (hdd padł) a miałem wolny klucz pod ręką) i po instalacji nic się nie zmieniło: touchpad oferował tylko podstawowe funkcje, sterowniki do grafiki nie wykryły poprawnie ani układu graficznego ani rozdzielczości ekranu*... więc nie mów, że Windows Update załatwia sprawę bo nie załatwia - pomaga, większość sterów jest od razu ale nie wszystkie:)
* żeby nie było wątpliwości to połączenie sieciowe było aktywne więc WU mógł sobie w czasie instalacji pobrać co chciał

Autor edytował komentarz.
dthlfwp   7 #26 29.08.2015 12:25

@xomo_pl: U mnie z kolei Win10 wgral prawie wszystkie do laptopa, ale niektóre okrojone albo zabugowane - np. jeden spowodował ze uśpienie przestalo działać, inny powoduje ze diody na przyciskach nie działają. A najgorsze ze od razu po instalacji i polaczeniu z wifi same się instalują, jeden z wadliwych bez poprzedniej deinstalacji nie pozwala na nadpisanie wersja ze strony producenta.

Autor edytował komentarz.
AntyHaker   17 #27 29.08.2015 22:27

@xomo_pl: Akurat miałem na myśli Win10 (co chyba przy mojej osobie oczywiste :P), zatem znów pudło :D

Oczywiście wciąż nie jest tak zielono przy starych sprzętach (choćby przy nie tak dawno wspominanym przeze mnie MSI), jednak przy nowszych konstrukcjach nie ma porównania do poprzednich odsłon Windows.

xomo_pl   20 #28 29.08.2015 22:32

@AntyHaker: Windows 10 testowałem jakiś czas temu tym razem na moim lapku i było dokładnie to samo: czytnik kart pamięci, grafika nie wykryte prawidłowo (1. nie działało a drugie było zła rozdzielczość bo 800x600) ale wiadomo, że to zależy od sprzętu - raz się trafi, że wszystko ok, raz trzeba ręcznie wgrywać. Zresztą MS ma zwykle stare sterowniki więc część i tak warto dograć z bazy producenta ;)

fffatman   9 #29 30.08.2015 00:06

@dragonn: Nie psuj im funu.

fffatman   9 #30 30.08.2015 00:09

@jajecpl:
@dragonn:
No i zepsuliście.

Autor edytował komentarz.
jajecpl   9 #31 30.08.2015 00:55

@fffatman:
no i jeszcze lsusb, lspci :) a tak na poważnie, bylem ostatnio u siostry grzebać w win, .....już nie ogarniam tego systemu. Godzinę usuwałem jakieś syfy.....

stasinek   10 #32 30.08.2015 07:51

Zajumało mi komenta podczas ntej edycji :<
PID, VID, RID, CID itp. = Plug & Play od 20 lat używane jest w Windows, Linux/Android, BSD, OSX, Haiku i przez wszelkie automaty do pobierania sterowników, sprawdzenie osobiście w szukajce to kolejna metoda. Moja ulubiona. Szkoda że nie znana powszechnie - wiele jest tematów na forach. Informacja zapisana trwale w scalakach, system jedynie odczytuje zawartość. Jeśli nie znajdziesz sterownika po modelu i marce na obudowie n-krotnie brandowanego OEMu z chin, zawsze można znaleźć producenta scalaka i sterownik.

Autor edytował komentarz.
stasinek   10 #33 30.08.2015 07:57

@dragonn: Można. Chcesz mieć na Windows?
lspci https://eternallybored.org/misc/pciutils/
lsusb http://download.cnet.com/lsusb/3000-2086_4-75449103.html

Autor edytował komentarz.
Axles   16 #34 30.08.2015 09:01

@DjLeo: Dokładnie to samo chciałem napisać: http://pcidatabase.com/vendor_details.php?id=1683
I co to niby jest?

stasinek   10 #35 30.08.2015 09:08

@Axles: Jak to co? Masz przecież linka!? ;)
https://downloadcenter.intel.com/download/23109
"Intel® Smart Connect Technology is designed to update programs by periodically waking your PC from Sleep/Standby mode for a brief period of time."
Prawdopodobnie jakiś tajmer w procku albo cuś... generującego przerwanie ACPI "VEN_INT".
http://www.dobreprogramy.pl/tomeeek64/Intel-Smart-Connect-Technology-czyli-kompu...

Autor edytował komentarz.
Axles   16 #36 30.08.2015 09:20

@stasinek: Ty faktycznie ślepy byłem :P

tphz   3 #37 30.08.2015 10:02

Pod "Windę" pomocny może być programik Unknown Device Identifier.

http://www.zhangduo.com/udi.html

Magnum 44   16 #38 30.08.2015 14:48

@xomo_pl: Oj nie zgodzę się. Mój laptop po aktualizacji miał wszystkie sterowniki, w najnowszych wersjach bezpośrednio od producenta :) Jedyne co musiałem samemu dograć to czytnik kart pamięci :P Ale taki urok sprzętu od Ricoch'a. Intel i Nvidia wgrały się same :) Więc to chyba zależy też trochę od producentów sprzętu, czy dadzą Microsftowi sterowniki. Z drugiej strony jak wgrałem Windows 10 na blaszaka z archaicznym nForce 630a, Phenom II X6 i 9800 GT to wszystkie sterowniki się poznajdywały i blaszak ma drugie życie :)

xomo_pl   20 #39 30.08.2015 15:23

@Magnum 44: od początku mówię, że wiele zależy też od specyfikacji... u mnie wszystkie laptopy mają karty ATI ;)

Magnum 44   16 #40 30.08.2015 16:17

@xomo_pl: No to tutaj już może być problem, bo oficjalnie firma ATI nie istnieje, więc raczej nie dostarczy sterowników do MS :) Ale ogólnie masz rację, wszystko zależy od sprzętu.

xomo_pl   20 #41 30.08.2015 19:18

@Magnum 44: ATI zostało wchłonięte przez AMD więc nie do końca można mówić, że nie istnieją + steerowniki też nadal wydają dla kart dawnej ATI

Magnum 44   16 #42 30.08.2015 19:21

@xomo_pl: Wiem, że AMD zakupiło ATI. A sterowniki AMD są dość wątpliwe :)

AntyHaker   17 #43 30.08.2015 19:41

@xomo_pl: Co to znaczy "zwykłe"? Przez WU pobierają mi się "normalne" sterowniki, takie jak ze strony producenta - baa, niektóre nawet nowsze.

xomo_pl   20 #44 30.08.2015 20:26

@AntyHaker: nie zwykŁe tylko zwykLe (czytaj uważniej xD) to raz a dwa chodzi o to, że zazwyczaj się wgrywaja starsze stery niż oferuje producent- nie zawsze, ale zwykle

Autor edytował komentarz.
AntyHaker   17 #45 31.08.2015 11:51

@xomo_pl: Moje niedopatrzenie, ewentualnie brudny ekran (co by nawet się zgadzało :P). Co do reszty - poza biosem nie mam z tym żadnych problemów. Za to właśnie kocham swojego Lenovo :P

macaleks   14 #46 31.08.2015 13:04

Super wpis idzie do ulubionych! Korzystać z Google trzeba nie tylko umieć ale i chcieć:)
http://lmgtfy.com/?q=windows+si%C4%99+nie+uruchamia+jak+odzyska%C4%87+dane

gnuman   4 #47 31.08.2015 16:53

Baza obszerna nie jest, jedynie 7906 pozycji zawiera... Dużo szybciej znajdziemy sterowniki na stronie producenta sprzętu, czy to za pomocą tagów serwisowych, po numerach seryjnych czy jak w przypadku niektórych firm za pomocą specjalnych aplikacji analizujących nasze urządzenie. .

Mireczek   8 #48 31.08.2015 19:05

A jak to rozgryźć: BTHENUM\{8e780202-0000-1000-8000-00805f9b34fb}_LOCALMFG&0045
, BTHENUM\{fa87c0d0-afac-11de-8a39-0800200c9a67}_LOCALMFG&0045
, BTHENUM\{232e51d8-91ff-4c24-ac0f-9ee055da30a5}_LOCALMFG&0045
? ASUS N73SV, Windows 10 PRO. Podejrzewam, że to coś związane z Bluetooth. Urządzenia występują w sekcji "Inne urządzenia" z biało niebieskim znakiem zapytania. Niby działają dobrze ale brakuje mi połowy funkcji Bluetooth.

Mireczek   8 #50 01.09.2015 16:03

@macaleks: One nie są niechciane, bo połowa funkcji pomiędzy Xperia Z3, a N73SV mi nie działa. Pod Windows 7 nie było problemów. Uprzedzam fakty - nie chcę odinstalowywać Windows 10. :)

macaleks   14 #51 01.09.2015 16:52

@Mireczek: Kapuję.Musisz dalej główkować.Jak coś wymyślę to dam znać.U mnie 10-ka działa fatalnie.Wróciłem do 7-ki.Tylko na jednej maszynie zostawiłem i ćwiczę.
Znalazłem,ale english,może się przyda.
http://bestwindows10apps.com/windows-10-bluetooth-installer/

Autor edytował komentarz.
  #52 05.09.2015 22:01

A co w przypadku gdy urządzenie nie widnieje w Menedżerze Urządzeń?
Na czystej instalacji W10 nie widzi modułu GNSS Broadcoma w moim tablecie Samsunga nawet w kategorii Inne. Na razie problemu nie ma bo Samsung uaktualnił Samsung Update, dodał wsparcie i patche dla 10 ale co w przyszłości?

macaleks   14 #53 06.09.2015 13:07

@P4CH (niezalogowany): Nie warto martwić się na zapas.Czas i technologia pokaże.Chyba chodzi Ci o GNSS Broadcom?

Lazy Django   1 #54 03.01.2016 19:12

It's really wonderful post. keep writing!
https://www.zapya-download.com/
https://www.xenderappdownload.com/

Lazy Django   1 #55 03.01.2016 19:14

Now watch your favorite movies on moviebox and mobdro
http://www.movieboxpc.com/
http://mobdroappdownloads.com/
Download zapzap messenger: http://www.movieboxpc.com/zapzap-messenger/

  #56 01.03.2016 23:00
  #58 14.05.2016 20:49

Nice application

https://xenderapp.org

  #59 14.06.2016 13:36

Packers and Movers Pune Charges #
http://www.movers5th.in/packers-and-movers-pune/
Packers and Movers Mumbai Charges #
http://www.movers5th.in/packers-and-movers-mumbai/
Packers and Movers Bangalore Charges #
http://www.movers5th.in/packers-and-movers-bangalore/

  #60 30.07.2016 08:25

This blog is very good. It saying about the problems occurred during the installation of the new operating system. When the os changed there is a lot of driver issues. So we have to go to the appropriate site to download drivers.
http://driverbasket.com/