Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Krok po kroku: Tworzymy skrzynki pocztowe we własnej domenie!

W dzisiejszych czasach konto pocztowe może założyć niemalże każdy, i to całkowicie za darmo! Użytkownik otrzymuje wówczas do dyspozycji skrzynkę <nazwa>@<domena_dostawcy>, wraz z podstawowymi ustawieniami i usługami takimi jak filtry antyspamowe czy możliwość tworzenia folderów lub etykiet. Dla większości to w zupełności wystarczy, ale problemy zaczynają się dopiero wtedy gdy chcemy do utworzenia skrzynki wykorzystać naszą domenę internetową. Okazuje się wówczas że dostawców oferujących konta we własnej domenie jest naprawdę bardzo mało. Wśród nich znajdziemy zarówno płatne oferty od firm takich jak Google czy Microsoft, jak i bezpłatne takie jak anglojęzyczny pakiet usług od Zoho, którym pomoże nam w utworzeniu takiej skrzynki!

No to zaczynamy!

Naszą przygodę z Zoho zaczniemy dość zwyczajnie, czyli standardową procedurą rejestracyjną - podajemy adres e-mail (Tak, do założenia maila wymagany jest mail...), hasło i kod weryfikacyjny CAPTCHA. Następnie na podaną pocztę nadchodzi potwierdzenie (też nic nowego). Po wykonaniu tych czynności możemy korzystać ze wszystkich usług jakie oferuje nam Zoho.

...my jednak dzisiaj zajmujemy się tylko pocztą elektroniczną...

... i w związku z tym z głownego panelu konta przechodzimy do aplikacji Mail, klikając TRY NOW pod jej nazwą
Zostaniemy wtedy przeniesieni do okna konfiguracji nowej skrzynki, zaczynając od wybrania planu płatności. Możemy także wybrać darmową wersję LITE, która zezwala na utworzenie maksymalnie dziesięciu skrzynek w jednej domenie, oraz oferuje 5GB przestrzeni dyskowej. Cóż, darowanemu koniowi nie patrzy się w zęby :-)
Następnie musimy podłączyć posiadaną domenę internetową do konta. W celach wpisu zarejestrowałem testową domenę testdp.tk u znanego już nam rejestratora dot.tk
Potem jeszcze potwierdzamy konfigurację naszego konta i zabieramy się za....

...weryfikację własności domeny...

...którą możemy dokonać na trzy różne sposoby. Ale od początku: weryfikacja domeny jest wymagana, w celach bezpieczeństwa. Przecież gdyby nie było takowych zabezpieczeń, to każdy człowiek mógłby tworzyć sobie skrzynki we własnych domenach (Mam na sprzedaż 5 kont pocztowych z domen: dobreprogramy.pl i microsoft.com. Chce ktoś? ;-) ) Przechodząc do sedna sprawy własność możemy skontrolować na trzy różne sposoby:

  • 1. Wysyłając na serwer domeny plik weryfikacyjny w formacie HTML (metoda którą osobiście preferuję)
  • 2. Dodając do ustawień domeny rekord CNAME z wygenerowanym przez system identyfikatorem
  • 3. Dodając do ustawień domeny rekord TXT
  • Metoda 1 (plik HTML)

    • Logujemy się na konto FTP serwera na który działa nasza domena.
    • W głównej ścieżce tworzymy folder zohoverify.
    • Ze strony weryfikacji zapisujemy plik verifyforzoho.html, który następnie wrzucamy do nowo utworzonego katalogu.
    • Wracamy na stronę weryfikacyjną i klikamy Verify.

    Metoda 2 (CNAME)

    • Logujemy się do panelu konfiguracyjnego domeny.
    • Do pierwszego pola (zwykle nazwanego alias, nazwa, adres CNAME, rekord CNAME - zależnie od rejestratora), wprowadzamy nasz identyfikator ze strony weryfikacyjnej.
    • Do drugiego pola, zwykle nazwanego wartość wpisujemy zmverify.zoho.com.
    • Wracamy na stronę weryfikacji i klikamy Verify.

    Metoda 3 (TXT)

    • Logujemy się do panelu konfiguracyjnego domeny.
    • Do pierwszego pola nazwanego zwykle nazwa wpisujemy @, lub zostawiamy je puste, jeżeli panel konfiguracji nie zapisuje ustawień.
    • Do drugiego pola (wartość) wpisujemy zoho-verification=zmverify.zoho.com.
    • Wracamy na stronę weryfikacyjną i klikamy Verify.

    Tworzymy pierwsze konto!

    Po weryfikacji możemy już utworzyć pierwszą skrzynkę pocztową! W moim wypadku będzie to testowapoczta@testdp.tk (proszę tylko nie spamujcie! ;-) ) Będzie to konto administracyjne, z poziomu którego będziemy mogli tworzyć kolejne skrzynki (maks. 10 w wersji LITE), a zrobimy to z kolejnego etapu konfiguracji usługi. Będzie można jednak zrobić to później za pomocą panelu ustawień.
    Dalszy etap konfiguracji usługi pozwala nam na stworzenie tzw. grup. Pozwalają one między innymi na rejestrację grupowej skrzynki, czyli takiej z której korzysta więcej niż jedna osoba, na przykład w wypadku kiedy chcemy utworzyć oficjalną pocztę pomocy technicznej firmy.

    Konfiguracja domeny

    Aby móc odbierać wiadomości z naszych skrzynek należy jeszcze wykonać ostatnią (obiecuję, że już naprawdę ostatnią!) czynność, polegającą na dopisaniu rekordów przepływu wiadomości w panelu konfiguracyjnym naszej domeny. W tym celu (procedura może się różnić, zależnie od rejestratora domena:
    • Tworzymy rekord MX. Do jego pola "nazwa" wpisujemy @ lub zostawiamy je puste jeżeli panel nie zezwala na zapisanie ustawień. Do pola "wartość" wpisujemy mx.zohomail.com, natomiast do pola "priorytet" wpisujemy 10, a jeżeli takie pole nie istnieje - wpisujemy 10 w polu "wartość" przed mx.zohomail.com
    • Tworzymy rekord MX. Do jego pola "nazwa" wpisujemy @ lub zostawiamy je puste jeżeli panel nie zezwala na zapisanie ustawień. Do pola "wartość" wpisujemy mx.zohomail.com, natomiast do pola "priorytet" wpisujemy 20, a jeżeli takie pole nie istnieje - wpisujemy 20 w polu "wartość" przed mx2.zohomail.com
    • [Krok niewymagany, ale zalecany] Tworzymy rekord TXT. Do pola "nazwa" wpisujemy @ lub zostawiamy je puste jeżeli panel nie zezwala na zapisanie ustawień. Do pola wartość wpisujemy natomiast v=spf1 mx include:zoho.com ~all
    Cała konfiguracja powinna wyglądać w ten sposób:

    "To już jest koniec, nie ma już nic...."

    Po zamknięciu kreatora konfiguracji możemy już dostać się do interfejsu poczty za pomocą adresu https://www.zoho.com/mail/login.html. Podajemy w formularzu wpisujemy nowy adres e-mail, oraz hasło utworzone przy rejestracji.
    Po przejściu na pocztę polecam zapoznać się z dwoma panelami ustawień (tak, są aż dwa, trochę jak w Windows 8 ;-) )
    A także uruchomić weryfikację telefoniczną (przy zalogowaniu do konta na telefon wysyłany jest SMS z kodem, który należy wprowadzić na stronę).

    Na koniec pytanie do administracji: czy planuje się wprowadzenie "bolda" na naszym blogu? Nie ukrywam że przydałaby się takowa funkcjonalność.

     

    internet porady inne

    Komentarze

    0 nowych
    Jusko   12 #1 19.07.2014 18:56

    Jeśli ktoś chce darmowe skrzynki (20GB) w domenie, w dodatku za darmo, to polecam Prokonto, usługę od o2. W dodatku wszystko po naszemu, łącznie z supportem - w końcu spółka była polska, teraz ma ją WP, ale czy WP należy jeszcze do polaków to nie wiem ;-)

    Założyłem tam już parę skrzynek w domenie i jestem zadowolony, w dodatku bardzo prosto jest skonfigurować usługę - ze 3 rekordy MX w DirectAdminie i wio, parę klików w Prokonto i jest skrzynka ;-)

    Poczta jest darmowa, więc domyślam się, że modelem biznesowym jest zarabianie np. na mailach sponsorowanych i na opcjonalnej usłudze wykupienia braku takich maili (niedroga usługa, bo jakieś 10-11zł/rok).

    Autor edytował komentarz.
    kwpolska   5 #2 20.07.2014 12:40

    …a potem ustawiamy sobie forwarding na Gmaila.

    Jusko   12 #3 20.07.2014 12:53

    @kwpolska #2: Dlaczego na Gmaila? Pytam z ciekawości, gdyż nie używałem go nigdy, więc nie wiem jakie ma killer-feature w stosunku do typowych skrzynek.

      #4 20.07.2014 13:17

    @Jusko: Niestety prokonto to straszne g*. Poczta nie jest szyfrowana, najbardziej podstawowa z podstawowych spraw obecnie. Hasła są przechowywane w czystym tekście na serwerze!

    Jusko   12 #5 20.07.2014 14:15

    @Anonim (niezalogowany) #4: Pretensje można kierować do WP, bo oni mają władzę nad tym ;-) Swoją droga kiedyś kontaktowałem się z nimi (o2) i z tego co wiem, są zabezpieczenia na serwerze i szyfrowanie. Niemniej nie wnikałem, więc nie sprzeczam się. Niemniej jestem dociekliwy i napisałem własnie na helpdesk wiadomość o tych niuansach i być może uda mi się z Tobą podzielić odpowiedzią helpdesku, nim cykl życia wpisu na blogu dobiegnie końca ;-)

    Swoją drogą - może jestem staromodny, ale ja wiadomości szyfruję w Thunderbirdzie ;-) Choć nie ma to dla mnie tak naprawdę większego znaczenia, gdyż poufnych informacji klientowi nie przekazuję w mailach (np. haseł do serwera) lecz częściowo, i za pomocą dwóch form komunikacji (jedna część w mailu, druga telefonicznie).

    Zresztą nie wiadomo co gorsze, jak już - inwigilacja i czytanie maili przez automaty Google, czy brak szyfrowania. Hmm...zastanówmy się... ;-) W sumie - co mi tam, i tak nie mam hopla na punkcie prywatności (a przynajmniej nie niezdrowego hopla) ;-)

    Na o2 mam też pocztę od 14 lat i nigdy nie miałem przykrości, kradzieży danych, nieautoryzowanych wejść na skrzynkę, więc może moja czujność opadła, ale też nie doszukuję się możliwych form ataku z każdej strony.

    Autor edytował komentarz.
      #6 20.07.2014 15:43

    @Jusko: Ja też kiedyś zapytałem odnośnie szyfrowania poczty o2. I nic mi nie odpisali odnośnie tego pytania. Na drugie mi odpisali, dostałem odpowiedź w postaci odsyłacza na osobnej strony :) Ciekawe czy się coś zmieniło? :)

    To masz staż dłuższy od mojego. Przyznam, że była to moja pierwsza skrzynka. Potem przeszedłem na GM.

    Na GM mam pewność, że nikt mi nie gmerał w mejlach. Masz tam taką przydatną funkcję, że możesz skorzystać z logów z jakiego miejsca i jakiej maszyny ktoś się logował. Kiedyś taka opcja była na o2, ale kilka lat temu ją skasowali.

    Poza tym ja się często loguję do poczty z darmowych hot-spotów i nie mam wyjścia, musi być szyfrowanie.

    BTW nie może być szyfrowania, skoro przy zakładaniu konta nie ma szyfrowanego połączenia. Jak nie ma to niby w jaki sposób ?

    Szuri21   16 #7 20.07.2014 15:45

    Czytając takie wpisy i widząc co jest oferowane w tej chwili za darmo niezmiernie się cieszę, że parę lat temu podpiąłem swoją domenę pod darmowe wtedy Google Apps.

    Jusko   12 #8 20.07.2014 16:05

    @Szuri21 #6: Wiesz, tak naprawdę nie oszukujmy się - najlepszych warunków to nie będziesz miał u kogoś, ale jak podepniesz pocztę pod własny serwer. Bez komplikacji, bez podziału na ficzery Free czy Premium, jak skonfigurujesz tak będzie. Niemniej wchodzą tu już koszta serwer + domena, co nie jest drogie, ale zapewne niektórych odrzuci to, że w ogóle będa musieli zapłacić za serwer i utrzymywać go każdego roku.

    Gdybym miał mieć swoją, osobistą firmową pocztę, to nie patrzyłbym po kimś a po prostu założył maila na firmowym serwerze. Niemniej jeśli ktoś tnie koszta i nie chce zawalać swojego serwera, to wtedy tworzę maila domeny w darmowych serwisach, ale samemu - tylko własny serwer ;-)

    Autor edytował komentarz.
    Szuri21   16 #9 20.07.2014 16:08

    @JuskoRacja, ale powiem Ci, że nawet mając swój własny hosting, dostęp do serwera, to i tak wielu wolałoby skorystać z GoogleApps. Generalnie i tak wszystko rozchodzi się o tego GMaila, zresztą spójrz na komentarz @kwpolska. Sam zachęca do forwardingu maili na Gmaila i ja się wcale mu nie dziwie, bo skrzynka od Googla, pomimo coraz szerszej krytyki jest jedną z najlepszych tego typu webowych aplikacji.

      #10 20.07.2014 16:11

    @Jusko: Nie zapominaj, że zabezpieczenie własnego serwera nie jest takie proste. Dużo wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają serwery firm oferujące darmowe konta, niż większość prywatnych serwerów pocztowych. Ale tylko ci naprawdę duzi.

    Jusko   12 #11 20.07.2014 16:25

    @Szuri21 #8: Aby wygodnie zarządzać pocztą firmową, to moim zdaniem potrzebny jest stacjonarny klient pocztowy - wygoda w tworzeniu wielu maili jednocześnie i wiele kont w obrębie jednej instancji programu. Za to prywatnie wystarczy klient webowy, bo tu nie pisze się e-maili na ilość hurtową ;-)

    Dlatego też nie wiem co oferuje GMail, bo nigdy go nie używałem, zatem nie wiem do czego konkretnie odnosi się komentarz #2, a konkretnie jakie korzyści za tym stoją.

    Może nie wiem też dlatego, że ja po prostu maile piszę w kliencie stacjonarnym i nie wiem jakie jeszcze ficzery więcej mógłbym z mailami wykręcać ;-)

    Szuri21   16 #12 20.07.2014 18:02

    @Jusko A ja nie jestem 'klientem firmowym' i korzystam z własnej domeny w celach prywatnych i w związku z tym, że prywatnie korzystałem wcześniej z GMaila to postanowiłem pod niego podpiąć własną domenę. Wpis moim zdanie dotyczy osób prywatnych, dlatego też rozpatruję ten temat pod takim kątem. Natomiast co do hurtowej ilości poczty, to zdaję sobie sprawę, że wypadałoby zarządzać tym z poziomu dedykowanej, 'stacjonarnej' aplikacji, ale w tym przypadku podpinanie domeny do czegokolwiek zewnętrzengo mija się z celem... Masz własny serwer, domenę i już.

    oprych   12 #13 20.07.2014 19:05

    A jak ze stabilnością i szybkością działania serwerów?

    kwpolska   5 #14 20.07.2014 19:39

    @Jusko: killer feature? widok konwersacji. dostępny tylko w gmailu, ewentualnie w thunderbirdzie z rozszerzeniem Thunderbird Conversations. widok konwersacji = wszystkie maile w jednym wątku (?ten sam temat) są wyświetlane jako jedna pozycja, nie są porozrzucane po skrzynce jak wszędzie indziej.

    W Gmailu mam 7 różnych kont.

    SpeX   6 #15 20.07.2014 19:57

    Ale by robić przekierowania na gmail, nie trzeba bawić się w tworzenie poczty via ZOHO, a wystarczy (jeśli mamy jakiś webhosting) tam ustawić przekierowanie poczty.

    Marek607   2 #16 20.07.2014 20:51

    @@Szuri21
    Zmienisz zdanie jak ci ten jeden dedykowany serwer padnie i nie będziesz miał dostępu do poczty i jak odpisać klientom.
    Prawda jest taka że wystarczy kupić sobie dowolne tanie konto www i tam podpiąć zapasowy serwer pocztowy

    sr57be45   5 #17 20.07.2014 23:02

    @Jusko: Wysyłasz życzenia za granicę a potem po kilku dniach przychodzi odpowiedź że zablokowano bo IP na czarnej liście. Ale to tylko jeden serwer ;)

    A prywatność to tylko na komputerze odciętym od jakiejkolwiek sieci może się uzyska.

    Tak wada o2 brak ssl, poza tym da się żyć, o2 oferowało chyba kiedyś 10MB na wielkość skrzynki gdy w tym czasie onet aż 1MB :D

    Autor edytował komentarz.
      #18 21.07.2014 13:42

    Czy mógłby ktoś opisać jak skonfigurować poprawnie "domains.live.com" ? :)

    Jusko   12 #19 21.07.2014 18:40

    Niniejszym przedstawiam, jak wygląda sprawa z SSL na o2/Prokonto. Odpowiedź z helpdesku:

    "Witam

    Wszystkie usługi pocztowe o2 (w tym prokonto.pl) domyślnie szyfrują proces logowania.
    W programach pocztowych (jak zauważono w zgłoszeniu) również dostępne jest szyfrowanie.

    Z poważaniem
    dane_osoby_xyz"

    Zatem pocztowy standard.

    Autor edytował komentarz.
      #20 21.07.2014 21:22

    @Jusko: Dzięki. Jednak coś na lepsze się zmienia w tym g* portalu. Sprawdziłem bo nie mogłem uwierzyć i masz rację, szyfrowanie jest :D

    IT-Fun   6 #21 22.07.2014 14:10

    Wiedziałem o istnieniu prokonta, ale nie mam coś zaufania do tego całego o2, a nawet wprowadzanie protokołu SSL tego nie zmieni.

    @Szuri21 Wpis nie został napisany z myślą o wielkich korporacjach, które mają wolne serwery, mogące zostać wykorzystane o pocztach. Został napisany z myślą o użytkownikach domowych+małych firmach chcących mieć unikalny adres skrzynki pocztowej, a nie będą przecież inwestować w osobny serwer pocztowy.

    @kwpolska Równie dobrze można podpiąć konto pod dowolnego klienta pocztowego działającego na POP3 lub IMAP.

    @oprych Ja osobiście nie miałem jeszcze żadnych problemów technicznych z funkcjonowaniem Zoho, a korzystam z niego od dobrych kilku miesięcy, więc można powiedzieć że jest stabilne :-)

      #22 23.07.2014 09:51

    @Jusko dlaczego gmail? Jest kilka powodów:

    - widok wątkowy (o czym napisał już kwpolska)
    - możliwość podpinania innych kont - gmail moze pobierać z innych (POP), może też wysyłać z innych skrzynek (SMTP)
    - bardzo dobry antyspam
    - integracja z dyskiem Google
    - to nie tylko poczta, ale i kontakty, kalendarz, lista zadań
    - etykiety, coś znacznie bardziej elastycznego niż foldery


    A co do własnego serwera.. za wiele roboty. Instaluj, konfiguruj, pilnuj, kontaktuj się i odkręcaj jak poleci na BL... no i backup. Masakra. Może zbyt wygodny jestem, ale wtedy wrzuciłbym to na jakiś dobry hosting wirtualny.

      #23 19.11.2014 15:32

    Na chwilę obecną zoho posiada częściowo spolszczony interface dla skrzynki pocztowej.

      #24 15.07.2015 17:22

    Aktualnie ZOHO nie obsługuje darmowych domen z Freenom/Dot.tk (.tk, .cf, .ml, .ga).
    Mógłby ktoś polecić inną bezpłatną usługę poczty w domenie?

    test.michu   2 #25 10.09.2015 00:18

    podpina się pod pytanie jaka najlepsza darmowa domena pod zoho ?

    Jarek Palikot   13 #26 27.09.2015 13:22

    Mala uwaga. Lepiej tak ustawiać spf

    nie tak: v=spf1 mx include:zoho.com ~all

    tylko tak: v=spf1 mx include:zoho.com -all

      #27 17.06.2016 22:34

    @Ktoś2 (niezalogowany): nie masz 9zl chłopie ja dziś wydałem 50€ na domeny tyle że zagraniczne nie używam polskich tylko com i nl , a polskie masz po 9zl i przejrzysty panel podpinasz darmowa stronkę i hula na maxa
    Darmowy kreator to wix.com a domena na domeny.tv a ja się teraz zastanawiam , własny serwer czy zoho

      #28 21.11.2016 09:51