Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

elementaryOS Luna Daily - cz.2: Makiety ożywają

Jeszcze jakiś czas temu przyglądając się projektom interfejsu elementary łapałem się za głowę i próbowałem zrozumieć, jak oni chcą dokonać niektórych rzeczy. W tej chwili łapię się za głowę, bo kilka z przedstawionych tutaj projektów ujrzało już światło dzienne i jedyne, co pozostało zrobić, to wdrożyć działające już rozwiązania do aplikacji, które tego wymagają.

Granite, czyli świetne widgety GTK3

Granite jest tym, dzięki czemu elementary nie wyglądałoby tak dobrze, jak wygląda. Dzięki niemu możliwe jest tworzenie interaktywnych widgetów i okienek modalnych zapewniających środowisku pracy niespotykaną spójność. Demo pokazuje, że to, co już jest wygląda i działa bardzo ładnie. Do aplikacji rozpoczęto już wdrażanie okienek modalnych - jednym z programów, który korzysta z ich dobrodziejstw jest Noise - fork BeatBoxa, który zastąpi go w finalnej Lunie:

Widać jeszcze pewne artefakty, jednak na pewno zostaną one wyeliminowane.
Granite zapewnia aplikacjom także proste ekrany startowe umożliwiające łatwe rozpoczęcie pracy z programem:

Z ciekawszych zastosowań warto wyróżnić również okienka informacji o programie:

Oraz "okienka-chmurki":

Slingshot - menu z aplikacjami

Główne menu elementary wygląda już niemal identycznie, jak mockup zaprezentowany kilka miesięcy temu. Aplikacja sprawia jeszcze jednak pewne problemy podczas działania. Z pewnością zostaną one niebawem naprawione, a w planach jest już możliwość grupowania ikonek w foldery, chociaż ciężko powiedzieć, czy ta funkcja pojawi się w Lunie, czy dopiero w kolejnej odsłonie elementaryOS. Obecnie Slingshot wygląda tak:

A to proponowany przez Daniela Fore widok własnoręcznie stworzonego folderu:

Typografia

Twórcy Luny pomyśleli również o doborze odpowiednich czcionek dla różnych zastosowań. Już powyżej na zdjęciu okienka informacyjnego można dostrzec obecność różnych krojów czcionek. Wszystkie z nich prezentuje poniższy zrzut ekranu:

Przyszłość

Jedna z kolejnych odsłon stylu eGTK (obecnie w wersji 3.1) będzie również wspierała ciemne motywy, z których będą mogły korzystać wybrane aplikacje takie, jak odtwarzacze wideo, przeglądarki obrazów itp.. Już w tej chwili eGTK zapewnia stuprocentowe wsparcie dla dekoratora okien Mutter znanego użytkownikom Gnome Shell. Jednak elementary nie będzie korzystać z Muttera. Luna najprawdopodobniej pozostanie jeszcze przy Metacity. Dopiero na kolejną odsłonę planowana jest zmiana dekoratora. Pojawiły się już pogłoski, że elementary będzie posiadało autorski dekorator, czekamy na potwierdzenie ;) 

linux oprogramowanie inne

Komentarze

0 nowych
kuba144   5 #1 12.05.2012 16:15

No czekam i czekam na Lunę ;)
Ostatnio jak ściągnąłem daily na Ubuntu 12.10 to sypało się strasznie. Jupiter sprawdzał się świetnie ale już jest nieco przestarzały.


Ale i tak ludzie będą woleli przezroczyste KDE :)

Druedain   14 #2 12.05.2012 17:07

Cechą wyróżniającą KDE jest przezroczystość. Dzięki stary, człowiek uczy się czegoś nowego każdego dnia ^^

sir_herrbatka   2 #3 12.05.2012 17:53

Nie dekorator, a menadżer okien.

A okna modalne ssą. Utrudniają używanie programów.

Imago   6 #4 12.05.2012 18:51

@sir_herrbatka: Można mówić dekorator i ja wolę takie nazewnictwo.

Okna modalne według mnie nie utrudniają w żadnym stopniu używania programów.

kuba144   5 #5 12.05.2012 19:39

@Druedain
Oczywiście, że tak. Jak korzystałem z KDE (uwierz, że to trochę trwało) to wszędzie miałem wrażenie, że napchana jest przezroczystość. Od razu zaznaczam, że nie jestem bojówką Gnome ani ekspertem od interfejsów. To też zapewne kwestia gustu itd ale no... (losowe screeny z google grafika):

1) http://everydaylht.com/wp-content/uploads/2010/06/blur1.png
To jest czytelne? Gdzie tutaj w ogóle są marginesy?
2) http://www.notmart.org/images/notifications-46.png
To samo, swoją drogą ikony w tray'u bardzo zgrane ^^
3) http://2.bp.blogspot.com/-mAk9knt5Jak/TyBVl43ZWpI/AAAAAAAAHgw/YLX9dXo-04M/s1600/...
Zawsze uwielbiałem tą czaderską niebieską poświatę + te nachodzenie na pasku zadań to normalne?
(btw. zerknij na marginesy gwenview)

"wszystko jest do personalizacji" nie no jasne, zgadzam się.
Wchodzimy na kde-look.org -> themes -> sortowanie po ocenach:
http://kde-look.org/index.php?xsortmode=high&page=0&xcontentmode=8x9x10x...
Pierwsze to oczywiście oficjalny styl KDE, a drugie? :)
Po drugie tu nie chodzi też o przezroczystość. W KDE denerwują mnie takie drobne detale jak z góry, ale chyba i tak wszystko najbardziej psuje zestaw ikon Oxygen. Moim zdaniem zwyczajnie są one przekombinowane, a całość nie trzyma się kupy.

Zanim lucas przybędzie z odsieczą to uprzedzam, że jest to moje zdaniem, które próbowałem zmienić używając KDE (ok. pół roku). W zasadzie ok, jest jedna rzecz której mi brakuje - efekt "scale" w "expo" (nazewnictwo z compiza).


Także pozdrawiam i ofc i didn't start the flame war :P

Frankfurterium   10 #6 12.05.2012 19:54

Ale przecież to wszystko jest opcjonalne. Motywów i innych takich jest do wyboru tysiąc pięćset sto dziewięćset, a spora część zwiera przezroczystości, bo ta się podobała _ich twórcom_. Przepatrzyłem KDE na kilku dystrybucjach i nie pamiętam, czy na którejkolwiek przezroczystość była ustawiona domyślnie i od samego początku. Żaden Niemiec ani Ruski z karabinem nie zmusza cię do wyboru konkretnego motywu.

Więc nie podoba ci się, że masz _możliwość wolnego wyboru_?

Chciałem sprawdzić, ile motywów oferuje kde-look. Po setce stron (każda po dziewięć opcji) mi się znudziło. Nie gadaj, że nie znalazłeś nic bez błysków i przezroczystości...

sir_herrbatka   2 #7 12.05.2012 19:57

"Okna modalne według mnie nie utrudniają w żadnym stopniu używania programów."
No właśnie jednak tak. Głupie okienko modalne uniemożliwia mi użycie czegokolwiek z okna głównego. To nie jest dobre. To jest wkurzające.

"Można mówić dekorator i ja wolę takie nazewnictwo."
http://wiki.compiz.org/Decorators/GTKWindowDecorator
Jak widzisz taki compiz potrafi używać dekoratora z metacity i własnego nieco bardziej wypasionego. Dekorator to nie to samo co menadżer okien, bo menadżer okien służy do zarządzania oknami a dekorator po prostu rysuje dekoracje okien. Co prawda w większości przypadków za jedno i drugie odpowiada ten sam program ale nie jest tak zawsze (na przykładzie compiza i Kwin).

BTW, może elementary zdecyduje się na wykorzystanie openboxa. Szybkie, stabilne i zgodne ze standardami.

@kuba144
Przeźroczystość jest popularna i lubiana. W windows, w OSX, w KDE4, a co po niektórzy używają jej w programach GTK. Nic ściśle KDEowego. Poza tym wyłączenie tego to 3 kliknięcia myszą.

http://wstaw.org/m/2012/05/12/93.png
http://wstaw.org/m/2012/05/12/94.png

Ave5   8 #8 12.05.2012 20:06

@ kuba144

"'losowe screeny z google grafika'"

Najlepsze możliwe źródło, prawda? Poszukaj sobie takich losowych zrzutów Aero, Gnome, Unity czy czegokolwiek innego i też łatwo znajdziesz wady sprzed kilku wersji/spowodowane setupem konkretnego distra czy usera ;)

Imago   6 #9 12.05.2012 20:13

@sir_herbatka: "dekorator po prostu rysuje dekoracje okien"
No i właśnie o to mi od samego początku chodzi :P Nie wiem, gdzie widzisz problem?

  #10 12.05.2012 20:13

To wszystko wygląda łanie i tak też działa, ale widać, że brakuje rąk do pracy. Testuje ten system od końca ubiegłego roku i po tak długim okresie tj. 3 miesiące (pierwsze dostępne obrazy systemu), nie widać, żeby coś się zmieniało. Te same błędy nadal występują.

sir_herrbatka   2 #11 12.05.2012 21:11

"No i właśnie o to mi od samego początku chodzi :P Nie wiem, gdzie widzisz problem?"
To znaczy, że elementary nie zamierza tworzyć własnego menadżera okien?

Imago   6 #12 12.05.2012 21:20

@sir_herbatka - nie, tylko dekorator, aby zapewniał płynne zaokrąglanie rogów między innymi

  #13 12.05.2012 22:55

@Frankfurterium | 12.05.2012 19:54

W OpenSUSE, w domyślnej konfiguracji była domyślnie ustawiona przezroczystość.

  #14 12.05.2012 22:56

Kiedy Luna zostanie oficjalnie wydana?

Imago   6 #15 12.05.2012 23:06

@PavloAkaLogan: Póki co termin brzmi "kiedy będzie gotowa", ale z racji tego, że społeczność zaczyna się bardzo niecierpliwić, wydaje mi się, że niedługo poznamy oficjalną datę premiery.

kuba144   5 #16 12.05.2012 23:48

@Ave5
"i też łatwo znajdziesz wady sprzed kilku wersji/spowodowane setupem konkretnego distra czy usera" ostatni screen jest z najnowszego Kubuntu 12.10 z KDE 4.8 :)

@Frankfurterium
"Nie gadaj, że nie znalazłeś nic bez błysków i przezroczystości..."
Znalazłem ale nadal nie eliminowało to takich właśnie szczegółów i wzbudzało we mnie poczucie "plastikowości" tego środowiska :)

"nie podoba ci się, że masz _możliwość wolnego wyboru_?"
Oczywiście, że podoba, szkoda tylko, że o Elementary (gdzie cała drużyna odwala świetną robotę) słychać tak mało. Strzelam, że to wina tego, że obecnie jest to wersja alfa ale Jupiter (wcześniejsze wydanie) jakoś się nie rozsławił

Imago   6 #17 13.05.2012 00:46

@kuba144: Jupiter się nie rozsławił, bo był w sumie jedynie niewiele zmienionym Ubuntu. A, to, że tak mało słychać o tej dystrybucji na pewno zmieni się po wydaniu finalnej Luny :)

sir_herrbatka   2 #18 13.05.2012 09:04

@lmago
No to super! Ale w takim razie menadżer okien to jednak mutter? I jak wygląda to od strony technicznej, czy tak jak w gnome shell mutter odpowiada też za panele?

Imago   6 #19 13.05.2012 09:32

@sir_herbatka: Nie, w Lunie menedżerem okien pozostanie Metacity, zabrakło czasu na zmiany w tej kwestii, zamrożenie funkcji nastąpiło 29 lutego. Od strony technicznej wygląda to tak, że górny panel to Wingpanel, a pulpit to Pantheon. Rozwiązania autorskie ;)

sir_herrbatka   2 #20 13.05.2012 11:33

@lmago
Zaczyna wyglądać ciekawie. Ten panel ma jakieś applety, może dają się wykorzystać te z gnome-panel? Jeśli elementary pójdzie w stronę muttera ale jednocześnie pozostawi ten panel to część fanów gnome 2 po prostu pokocha ten system.

sir_herrbatka   2 #21 13.05.2012 11:33

@lmago
Zaczyna wyglądać ciekawie. Ten panel ma jakieś applety, może dają się wykorzystać te z gnome-panel? Jeśli elementary pójdzie w stronę muttera ale jednocześnie pozostawi ten panel to część fanów gnome 2 po prostu pokocha ten system.

Imago   6 #22 13.05.2012 11:46

@sir_cherbatka: Wingpanel wspiera indicatory z gnome-panel, chociaż nie wszystkie aplikacje się tam odmeldowują, z tego co zauważyłem.

lucas__   13 #23 13.05.2012 14:01

@kuba144
"Zanim lucas przybędzie z odsieczą to uprzedzam (...)"
Potraktuje to jako wyraz uznania ;p
@Imago
Muszę przyznać iż podziwiam deweloperów elementaryOS. Przede wszystkim za wizję i konsekwencję w działaniu. Szkoda tylko, że wszelkie ich działania są z góry skazane na porażkę.
Mam wrażenie, że deweloperzy wzięli na siebie zbyt wiele. Oprócz unikalnego stylu (ikony, motyw), co jeszcze jest do udźwignięcia, twórcy chcą stworzyć także własne środowisko graficzne, a ponad to zestaw aplikacji. Jakoś nie chce mi się wierzyć, że użytkownicy będą woleli używać midori, zamiast ff czy chrome, albo postlera zamiast thunderbrida czy evolution. Wystarczy doinstalować parę dodatkowych aplikacji (libre office, vlc, itp) aby cały unikalny wizualny styl diabli wzięli. W jednej aplikacji menu tu, w drugiej tam. Deweloperzy elementary nic na to nie poradzą.

Patrząc na interfejs elementary nie sposób nie dostrzec podobieństw z nowym interfejs jaki forsują deweloperzy GNOME:
http://afaikblog.wordpress.com/2012/05/08/gnome-design-update-part-one/
http://afaikblog.wordpress.com/2012/05/10/gnome-design-update-part-two/
W taki sposób deweloperzy nazwijmy ich GNOME/GTK mając do wyboru wspieranie fantazji Ubuntu, elementary, pójdą bezpieczną drogą i będą wpierać "oryginalne" środowisko.
Co do indicatorów to GNOME nigdy ich nie wspierało, także nie gnome-panel, a ubuntu panel, tudzież unity-panel. Więcej info o historii indicatorów tutaj http://www.dobreprogramy.pl/lucas__/Ubuntu-Application-Indicators-aka-KDE-Status...

sir_herrbatka   2 #24 13.05.2012 16:38

http://afaikblog.files.wordpress.com/2012/05/notifications-music-tray-stacked.pn...

Lucas_ rzucił screenem to dowodzę że przeźroczyste powiadomienia to niestety przykry standard, a nie jakieś fanaberie KDE.

Druedain   14 #25 13.05.2012 19:18

Są dwie różne rzeczy, które stawiają Cię w dziwnym świetle, kiedy KDE Ci się kojarzy przede wszystkim z przezroczystością, a przezroczystość przede wszystkim z KDE. O części rzeczy sporo już zostało napisane, np. to, że praktycznie każdy atrakcyjny współczesny menadżer okien ma przezroczystość (a w ogóle to czemu to jest problem?). Druga sprawa, to traktowanie KDE jako przede wszystkim czegoś przezroczystego. KDE ma multum rozwiązań nie mających nic wspólnego z tą przezroczystością, których nie znajdziesz w innych środowiskach, a które potrafią czasem znacząco zwiększyć jakość pracy z systemem (o ile nie są zbugowane :P ).

  #26 13.05.2012 23:08

@Druedain | 13.05.2012 19:18

"KDE ma multum rozwiązań nie mających nic wspólnego z tą przezroczystością, których nie znajdziesz w innych środowiskach, a które potrafią czasem znacząco zwiększyć jakość pracy z systemem"

Na przykład?

Druedain   14 #27 14.05.2012 15:58

Np Plasmę, np. KIO…

kuba144   5 #28 14.05.2012 20:53

W zasadzie to chyba nie do końca dobrze się wyraziłem.

Mam chorobę w interfejsach na punkcie estetyki. Do przezroczystości przyczepiłem się, bo po pierwsze zmniejsza ona czytelność po drugie nieodpowiednie jej zastosowanie (takie jak widzę w KDE) kończy się porażką.

Elementary natomiast na tym polu strzela niezły popis wydając to coraz lepsze makiety, które są wprowadzane w życie.

Też warto się zastanowić dlaczego domyślnie takie XFCE po zainstalowaniu dostaje Sansa 12 i wygląd niczym z Win98.

Moim zdaniem Elementary jak nie w tym wydaniu to w kolejnym za nawet 5 lat ma szansę stać się czołową dystrybucją linuksa, bo wygląda od początku dobrze (ludzie na to serio zwracają uwagę), po drugie starają się tworzyć rozwiązania proste. Myślę, że idą w stronę podobną do OSXa tylko, że całość opiera się na Linuksie, który może przynieść o wieeeele więcej korzyści

Druedain   14 #29 15.05.2012 16:18

Możesz wierzyć lub nie, ale tutaj przezroczystość goni przezroczystość, która goni przezroczystość http://dl.dropbox.com/u/8129529/ekran.jpeg .

EOT