Intel zainteresowany Mantle: AMD ma szansę wytyczyć standard niskopoziomowego API dla grafiki 3D?

Intel zainteresowany Mantle: AMD ma szansę wytyczyć standard niskopoziomowego API dla grafiki 3D?

24.06.2014 14:45, aktualizacja: 24.06.2014 15:21

Hałas wokół Mantle API, opracowanego przez AMD niskopoziomowegointerfejsu programowania grafiki 3D, był chyba przedwczesny. Choćpierwsze testy pokazały, że zoptymalizowane pod Mantle grypozwalają uzyskać nawet 30-40% więcej FPS niż przy zastosowaniuDirect3D Microsoftu, to jednak producenci gier masowo się na Mantlenie rzucili. Niewykluczone, że w tym roku się to jednak zmieni.Mantle ma szanse wyjść pozaRadeony. Swoje zainteresowanie tym interfejsem ogłosił Intel.

Sytuacja na rynku elektronicznej rozrywki zrobiła się naderciekawa. Wydanie Mantle podziałało na Nvidię mobilizująco –zielona drużyna zreorganizowała cały swój zbiór bibliotekgraficznych, w tym VisualFX, PhysX i OptiX w coś, co nazwano NVIDIAGameWorks. Licencję na GameWorks kupił m.in. Ubisoft i Crytek,i efekty takiego stanu rzeczy już było widać po wydaniuwykorzystującej pakiet middleware Nvidii gry Watch Dogs. NaRadeonach działa ona znaczniegorzej niż na układach GeForce. Tymczasem, mimo początkoworaczej chłodnych reakcji na Mantle (i kpindeweloperów Nvidii), AMD chwali się pozyskaniem już ponad 40studiów deweloperskich, które zadeklarowały zainteresowaniepisaniemgier z wykorzystaniem interfejsu 3D czerwonej drużyny.

Obraz

Zmagania NVIDIA – AMD dotyczą jednak dziś jedynie jednejtrzeciej rynku procesorów graficznych, na którym na lidera zeswoimi zintegrowanymi grafikami wyrósł Intel. To oczywiście nie sąGPU dla wymagających graczy, ale dla przeciętnego użytkownika,który chciałby sobie pograć w nowe gry w rozdzielczości 720p, zeznośnym poziomem szczegółów i znośną liczbą FPS, taki GT3(Intel HD 5000+) w nowych procesorach Haswell jest całkiemwystarczający, osiągając w 3DMarku wyniki ponad dwukrotnie lepsze,niż GPU z procesorów Ivy Bridge.

Intel do tej pory unikał odpowiedzi na pytania o prace nadzoptymalizowanym dla procesorów Core interfejsem programowaniagrafiki 3D, mimo że interfejs taki, szczególnie gdy połączony zmożliwościami najmocniejszych GPU w Haswellu – jednostek Iris iIris Pro – pozwoliłby uzyskać wydajność zbliżoną do mobilnychGPU Nvidii czy AMD. Teraz jednak, jak poinformował Richard Huddy,doradca AMD ds. kluczowych technologii (a wcześniej przez kilka lat ewangelista Intela), Chipzilla wyraziła zainteresowanie Mantle,prosząc o dostęp do tego interfejsu. AMD oświadczyło, że dostępda każdemu zainteresowanemu jak tylko wydana zostanie publicznawersja 1.0, planowana na jesień tego roku.

Rzecznik Intela potwierdził, że prośbę o dostęp do Mantlewysłano do AMD, w ramach prac nad oceną narzutu renderowania wgrach i poszukiwaniu sposobów jego zmniejszenia. Póki coIntel wierzy przede wszystkim w DirectX 12 i współpracębranży, która powinna rozwiązać problemy odnotowane przezproducentów gier. Firmie zależy też na tym, by wykorzystywanegraficzne API działały na jak największym wachlarzu sprzętu, apriorytet miały rozwiązania otwarte i niewłasnościowe.

Przedwcześnie więc jeszcze mówić o przyszłościniskopoziomowych interfejsów grafiki, choć na dzisiaj widać, żeAMD znajduje się w całkiem mocnej pozycji. Trwają prace nadprzeniesieniem Mantle na Linuksa (szczególnie z myślą o SteamOS-iei konsolach Steam Machines), firma gotowa jest także udostępnićAPI to na konsolach nowej generacji Sony i Microsoftu. Jeśli jeszczeudałoby się nakłonić Intela do wykorzystania bądź co bądźotwartego Mantle, NVIDIA miałaby sporo problemów z przekonaniemproducentów gier do rezygnacji z optymalizacji swoich tytułów podkątem tak popularnego interfejsu.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (38)