Internet Explorer 10 Platform Preview 2 dostępny

Microsoft udostępnił drugą wersję Platform Preview przeglądarki Internet Explorer 10. Przypominamy, że IE10 działa tylko na Windows 7 i 8. Użytkownicy innych systemów mogą zapoznać się z filmikami.

Zawiera ona ten sam silnik jaki był wykorzystywany w pokazywanych przez Microsoft demach Windows 8. Pojawiło się w nim sporo nowości od czasu Platform Preview 1. Wprowadzono obsługę funkcji Positioned Floats z CSS3, która ułatwia sterowanie otaczaniem grafiki i innych obiektów przez tekst. Inne nowe funkcje to HTML5 Drag-drop, HTML5 Parser, File Reader API, Media Query Listeners, tzw. channel messaging a także wstępna obsługa HTML5 Forms. Poprawiono bezpieczeństwo przez dodanie wsparcia dla HTML5 Sandbox oraz zwiększenie izolacji iframe'ów. Ponadto zwiększono wydajność w zakresie przetwarzania HTML5 oraz zmniejszono zużycie energii. Lepsza wydajność jest możliwa m.in. dzięki Web Workers, funkcji pozwalającej uruchamiać złożony obliczeniowo kod JavaScript w tle, zachowując przy tym responsywność interfejsu użytkownika.

Duży postęp w stosunku do IE9 widać w teście html5test.com. Podczas gdy IE9 uzyskiwał tam 141 punktów oraz 5 bonusowych, najnowsza wersja przeglądarki uzyskuje 231 punktów i 6 bonusowych. Dystans do Firefoksa jest więc już nieduży, dostaje on 286 punktów i 9 dodatkowych. Ogólnie do zdobycia jest 450 punktów. Swoją implementacją HTML5 Microsoft chwali się za pomocą dema How Stuff Works, które ma być dowodem, że choć różne przeglądarki chwalą się obsługą HTML5 to nie wszystkie robią to prawidłowo. W IE (9 i 10) widoczne są żywe kolory, w Firefoksie przyciemnione a w Chrome grafika jest szara. Ryan Gavin, jeden z kierowników w dziale IE, komentując wyniki konkurencji w zakresie testowanej przez demo implementacji HTML5 Canvas oraz gradientów CSS3 używa określenia "epic fail". Twórcy konkurencyjnych przeglądarek jednak pewnie bez trudu mogliby stworzyć analogiczne dema pokazujące słabości IE.

Finalna wersja IE10 spodziewana jest w kwietniu 2012 roku.

© dobreprogramy

Komentarze

gniemirowski  30.06.2011 03:13 #1

Może i jest, ale czy to coś nowego? XP już teraz nie jest obsługiwany przez IE9 a o Viście już nikt nie pamięta. Jak będzie wychodziła wersja stabilna IE10 to Vista będzie zupełnie na śmietniku a XP w okolicach 20%. Wtedy konkurencja też sobie da spokój z 11-letnim systemem :)

gulczkwas11  30.06.2011 03:15 #2

Ja już nic nie rozumiem z tego 5 html, ms się chwali a w necie spotkałem się ze stronką podobno w html5 która nie działa pod IE9

gulczkwas11  30.06.2011 03:20 #3

@gniemirowski
to fakt, choć sam używam Visty to przy następnym formacie migruje na 7, albo jak pojawi się sterownik dla mojej karty to do XP
tak czy inaczej Vista to już przeszłość

gniemirowski  30.06.2011 03:26 #4

@gulczkwas11: bo tak całkiem to chyba jeszcze nikt tego html5 nie zaimplementował. czy np. jakaś przeglądarka wyciąga te 450 punktów w tamtym teście? ale tymczasem każdy się chwali tym kawałkiem, który udało mu się na razie zaimplementować w swojej przeglądarce

cdcd (niezalogowany) 30.06.2011 04:48 #5

A u mnie Mozilla Firefox 6 dostaje 312 i 9 dodatkowych.

KONTO USUNIĘTE (niezalogowany) 30.06.2011 07:37 #6

@gniemirowski

"Może i jest, ale czy to coś nowego? XP już teraz nie jest obsługiwany przez IE9 a o Viście już nikt nie pamięta. Jak będzie wychodziła wersja stabilna IE10 to Vista będzie zupełnie na śmietniku a XP w okolicach 20%"

Nie każdego stać na ciągłą wymianę systemu operacyjnego dla badziewiastej przeglądarki. Jeszcze żeby IE był naprawdę ciekawy, ale to szmelc.
Śmieszne to jest bo nie zamierzam wymieniać mojej Visty Ultimate tylko po to żebym miał możliwość instalacji nowego IE.
Poza tym śmieszna jest ta firma, bo nie potrafi zrobić przeglądarki, żeby chociaż działała na nowszych systemach jak Vista. Ale rozumiem, że podyktowane jest to zyskiem.

sla17  30.06.2011 08:02 #7

Zapowiada się ciekawie, widzę, że ostro pracują nad przeglądarką :) Tylko żeby się nie okazało, ze teraz w miarę wyrównają i za rok wydadzą produkt z funkcjami co są teraz, a inni będą już dwieście razy do przodu :D

Mnie ciekawi jak sobie radzi Opera z tymi kołami zębatymi, ale oczywiście już nikomu nie chciało pisać o jeszcze jednej przeglądarce :)

ITsecurityadm (niezalogowany) 30.06.2011 08:19 #8

kawka78 Popieram w 100% - takie zmiany systemów to są dobre dla małolatów, którzy ganiają w ten sposób za własnym ogonem. To ganianie sporo kosztuje a efektu złapania nigdy nie będzie, jak Świat, Światem a Microsoft, Microsoftem. "I o to właśnie chodzi" - jakbym słyszał tekst z reklamy funduszy UE.

SalcefiX  30.06.2011 08:31 #9

@sla17 - "Mnie ciekawi jak sobie radzi Opera z tymi kołami zębatymi, ale oczywiście już nikomu nie chciało pisać o jeszcze jednej przeglądarce :)" - radzi sobie chyba dobrze, kółeczka całkiem kolorowe :). Dziwne, że w Chrome wszystko jest szare, przecież ta przeglądarka teoretycznie najlepiej wypada w teście HTML5.

pilarek  30.06.2011 08:31 #10

@oner

Zawsze tak było.

Quest-88  30.06.2011 08:45 #11

[[Duży postęp w stosunku do IE9 widać w teście html5test.com. Podczas gdy IE9 uzyskiwał tam 141 punktów oraz 5 bonusowych, najnowsza wersja przeglądarki uzyskuje 231 punktów i 6 bonusowych. Dystans do Firefoksa jest więc już nieduży, dostaje on 286 punktów i 9 dodatkowych. Ogólnie do zdobycia jest 450 punktów. ]]

Jeśli już opisuje się testowe wersje IE, to w przypadku porównań wypadałoby używać eksperymentalnych wydań obu przeglądarek.

Firefox7 otrzymuje 312 punktów i 9 specjalnych, więc dystans nadal jest ogromny.

Mayron  30.06.2011 09:07 #12

"Śmieszne to jest bo nie zamierzam wymieniać mojej Visty Ultimate tylko po to żebym miał możliwość instalacji nowego IE."

Na pewno masz Viste Ultimate oryginalną ^.-

muuz  30.06.2011 09:29 #13

html5test.com:

Internet Explorer 9: 141 punktów oraz 5 bonusowych
Internet Explorer 10 Platform Preview: 231 punktów i 6 bonusowych

Google Chrome 12: 328 punktów oraz 13 bonusowych
Google Chrome 14 Canary: 329 punktów oraz 13 bonusowych

Firefox 5: 286 punktów oraz 9 bonusowych
Firefox 6 Aurora: 312 punktów oraz 9 bonusowych

Opera 11.5: 286 punktów oraz 7 bonusowych

muuz  30.06.2011 09:32 #14

IE dalej radzi sobie najgorzej. :D

muuz  30.06.2011 09:37 #15

Dziwi mnie to, że koła zębate w Chrome są szare, choć wynik na html5test.com ma najlepszy z wszystkich przeglądarek internetowych. Czy wynik uzyskiwany na tej stronie jest miarodajny?

muuz  30.06.2011 09:38 #16

Opera ma wynik najsłabszy (nie licząc IE), a koła są kolorowe... WTF?

Przepraszam za kilka komentarzy pod rząd. Szkoda, że brak jest opcji "EDYTUJ". :(

command-dos  30.06.2011 09:44 #17

Ryan Gavin, czy jak mu tam, nie zdaje sobie sprawy, co to takiego "epic fail". Polecam https://github.com/MrMEEE/bumblebee/commit/a047be85247755cdbe0acce6#diff-1 - szczególnie komentarze ;)

NerdGuy1 (niezalogowany) 30.06.2011 09:48 #18

Mówienie o konkurencji epic fail, w momencie gdy ich produkty IE6+7+8 mają ok 50% rynku i nie daja sobie rady z html5 (25 i 26 i 41 pkt) jest chyba nie na miejscu ;)

Pozdrawiam

New-pc-model (niezalogowany) 30.06.2011 10:08 #19

Mayron napisał: ""Śmieszne to jest bo nie zamierzam wymieniać mojej Visty Ultimate tylko po to żebym miał możliwość instalacji nowego IE."

Na pewno masz Viste Ultimate oryginalną ^.-"

Przyjmij do wiadomości, że niektórzy mają, bo potrzebowali pewnych funkcji niedostępnych w "home premium".

Shaki81 MODERATOR BLOGA 30.06.2011 10:26 #20

A mnie zastanawia co z obsługą flasha i co dalej z technologią Silverlight ?

saturno  30.06.2011 10:42 #21

@Mayron | 30.06.2011 9:07#14

//Na pewno masz Viste Ultimate oryginalną ^.-//

Pewnie jakby zorak miał piracką Vistę, to dawno już zainstalowałby "darmową" 7-kę, a nie narzekał na politykę m$.

KONTO USUNIĘTE (niezalogowany) 30.06.2011 10:43 #22

@Mayron
A wyobraź sobie człowieku, że mam legalną vistę ultimate, więc twoja ironia jest nie na miejscu.
I tak jak napisał New-pc-model niektórzy potrzebują coś więcej niż Home Premium.

KONTO USUNIĘTE (niezalogowany) 30.06.2011 10:48 #23

@saturno
Owszem miałem Siódemkę Enterprise jak była możliwość jej przetestowania. I po okresie darmowego testowania nie kupiłem pełnej wersji gdyż nic w niej nie było takiego rewolucyjnego co by mnie zachęciło do zmiany. A co do krytyki MS, to tak jest wiele rzeczy które mnie denerwują w tej korporacji. Decyzja odnośnie IE to jest jedna z nich.

pciproblem  30.06.2011 10:56 #24

@oner
"To już jest po prostu żenujące. Nic więcej w temacie. "
masz racje takie komentarze są żenujące
ps jak masz nowy sprzęt to gratuluje siedzenia na XP-ku
a co do info to IE9 już w miarę zrównał się z konkurencją (nie liczę safari bo tą to już dawno przegoniła) oni chyba zaczęli modę na akceleracje GPU myślę że IE 10 nie będzie już tak bardzo odbiegać od reszty a może nawet przegoni FF i Ch zobaczymy...

chrome_9  30.06.2011 11:06 #25

HTML-5-TEST to najgłupsza aplikacja jaka powstała, napisana pewnie jest przez jakiegoś studenta w jeden wieczór :)

Wyniki są w niej całkowicie błędne. "Test" przykładowo sprawdza 'czy przeglądarka zgłasza że potrafi obsługiwać Canvas' nie sprawdza jednak czy robi to poprawnie. Canvas to bardzo złożona bliblioteka a testowane jest jedno wywołanie. Testowana jest więc 1/100 funkcjonalności :)

Innym przykładem może być np. WebSocket. Google Chrome dostaje punkty za jego obsługę... choć zaimplementował wersję z czerwca 2010r. Aktualna specyfikacja jest zupełnie niekompatybilna z tym co było rok temu.

Myślę że jeżeli ktoś by chciał to mógłby zrobić w miesiąc przeglądarkę która zgłosiłaby 450/450. Nic by w niej nie działało ale wynik byłby imponujący :)

chrome_9  30.06.2011 11:18 #26

@muuz
"Opera ma wynik najsłabszy a koła są kolorowe... WTF?"

To znaczy że Opera poprawnie obsługuje HTML5 a nie tylko chwali się wyniem w kiepskim benchmarku jakim jest Html5Test :)

HTML5Test nie sprawdza poprawności implementacji. Sprawdza tylko czy przeglądarka chwali się że coś potrafi, nic jednak na ekranie się nie rysuje. Testowane API nie jest używane.

Benchmarki w których na ekranie jest tylko liczba są mało wiarygodne. Jeżeli przeglądarka nic nie musi wyświetlić to znaczy że nie wykorzystuje API które powinno testować. Skoro API nie jest używane to na jakiej podstawie wymyślany jest wynik? Co jeżeli dana funkcja istnieje w przeglądarce ale działa źle?

Przykładem dobrego benchmarku jest Futuremark Peacekeeper (testy realnie coś wyświetlają) oraz zestaw testów z IE10 Test Drive (testy zaprojektowane pod maksymalne obciążenie GPU)

http://ie.microsoft.com/testdrive/
http://clients.futuremark.com/peacekeeper/index.action

Kamil™  30.06.2011 11:35 #27

@oner

@oner

MS już zapowiedział, że IE9 jest na 7 i Vistę, a IE10 będzie tylko na 8 i 7. W sumie im się nie dziwię. Wkładają ileś tam nakładów finansowych, angażują ludzi, testują, traktują nowe IExplorery jako wartość dodaną do systemu operacyjnego, coś co dodatkowo może nakłaniać do zmiany systemu. Nie jest tak, że jesteśmy odcięci od internetu. Mamy do dyspozycji starsze wersje (jeśli ktoś chce używać ;) ), które są łatane.
Spójrzmy na to neutralnym okiem. Jeśli muszą zarabiać, to na czym będą to robić, jeśli nowe programy będą wrzucać za darmo? :)

W ogóle powinni pełnego Offica preinstalować, a co, stać ich! ;)

pciproblem  30.06.2011 11:39 #28

@oner
"Wystarczy najechać w odpowiednie miejsce i TA DAM, widzimy, że siedzę na Win7."
to że piszesz to z win 7 nie oznacza że masz nowy sprzęt TA DAM to po pierwsze a po 2 możesz to pisać np. w pracy

przemo_li  30.06.2011 11:49 #29

@chrome_9
Oprócz tego, że TestDrive pisali słabi programiści JS (domknięcie w każdym z 1000 rybek do wyświetlenia w FishTank!!), oraz IE9 zawiera drobne "błędy", które sprawiają, żę wypada lepiej niż konkurencja.

Futuremark robi lepszy test, ale też nie jest od odporny na "błędy" w IE9.

Testy pełnych API to dość skompliokowana sprawa i nie obejdzie się bez prównywania piksel do piksela, ale do tego nic nie trzeba wyświetlać użytkownikowi, a nawet nie wolno, bo ekrany mają ustawione różne głębie kolorów, kontrasty, jasność, etc. Więc porównywanie "na oko" __nie jest__ miarodajne.

Ryan  30.06.2011 11:54 #30

O, jakie to niby "błędy", przemo_li?

przemo_li  30.06.2011 11:57 #31

IE10 nie pojawi się w WinV bo WinV będzie już __po__ dacie końca wsparcia dla ZU. Biznes dostanie jeszcze 4 lata, ale już nie IE10.

przemo_li  30.06.2011 12:00 #32

@Ryan
Np. specyfikacja wskazuje, że przeglądarka ma odczekać 4ms, gdy strona poprosi o zerowy czas timera. MS IE9 czeka 3,2ms gdy chodzi o wyrysowanie do Canvas.

Stąd IE9 wygląda na szybsze (bo pokazuje więcej operacji na sekundę). Ktoś z mozilli (kto ziają się sprawdzeniem różnic w prędkościach pomiędzy FF i IE w benchmarkach), już zgłosił ten błąd do MS.

pciproblem  30.06.2011 12:11 #34

@oner
MS już takiego "błędu" jak z Xp nie popełni... teraz sys. będą wychodzić co 2-3 lata już pomijając DX 11, 4 g ramu i nowe technologie ale po prostu się nie opłaca nowych programów pisać na stary sys. wsteczna kompatybilność sporo kosztuje

Pan_Igi  30.06.2011 12:16 #35

@zorak:
„Jeszcze żeby IE był naprawdę ciekawy, ale to szmelc”.

Tym bardziej nie rozumiem twojego problemu.

tomimaki  30.06.2011 12:55 #36

@chrome_9
"HTML-5-TEST to najgłupsza aplikacja jaka powstała, napisana pewnie jest przez jakiegoś studenta w jeden wieczór :)"
To napisz. Masz czas do jutra.

darian  30.06.2011 12:59 #37

IE nie mam siły używać dzięki reklamom.Niech zrobią coś z reklamami to może się przestawie

gulczkwas11  30.06.2011 13:16 #38

ktoś pamięta który Platform Preview IE9 był betą 3 czy 4 ?

chrome_9  30.06.2011 13:43 #39

@gulczkwas11
'IE9 beta' to 'preview 5'

IE10 beta zostanie udostępniony we wrześniu tak jak rok temu. Dokładnie 13 września w trakcie konferencji BUILD podczas której oprócz IE10 beta do otwartych testów będzie oddany także Windows 8 beta.

Jak wiadomo premiera Windows 8 zapowiedziana jest na kwiecień. We wrześniu pojawi się beta a na początku 2012 wersja RC. Jeżeli nie będzie jakichś nieoczekiwanych błędów to Windows 8 będzie miał pewnie premierę podczas konferencji MIX 2012

Co ciekawe do końca wakacji wszystkie strony Microsoftu należące do pakietu Windows Live zostaną przepisane na HTML5 (SkyDrive juz jest przepisany). Pokazuje to jak bardzo MS chce zerwać z systemami poniżej Windows 7 na których nie ma IE zgodniego z HTML5.

Śmierć XP to coś o czym marzy każdy programista który musi trzymać kompatybilność z systemem z przed 11 lat. To porażka większa niż IE6 :)

SSEE  30.06.2011 14:21 #40

@tomimaki
[[[To napisz. Masz czas do jutra.]]]

Po co światu kolejna badziewna aplikacja?

woocasz6745 (niezalogowany) 30.06.2011 15:13 #41

A mnie się wydaje że ie 9 miał 7 platform preview i "8" została betą

rashek7  30.06.2011 16:01 #42

Ciekawe dlaczego nie da się zainstalować na Viście, jakieś konkrety by się przydały.

Anonim (niezalogowany) 30.06.2011 16:32 #43

Zainstaluje tylko by zaktualizować tak zwane "bebechy".

Ryan  30.06.2011 16:41 #44

@przemo_li: A rozumiesz w ogóle wyniki, które przytaczasz? Na typowym monitorze uzyskasz 60FPS (bo wyświetlacz działa w 60Hz), a zatem maksymalnie na klatkę masz około 17ms. 0.8ms na klatkę to niecałe 5% czasu spędzonego na renderowaniu. Zatem biorąc poprawkę na oszustwo, IE wciąż renderuje pewne rzeczy szybciej (bo ma przewagę większą, niż pięcioprocentową). Jeśli celujesz w 30FPS, masz nie fair przewagę rzędu 2,5%. Ten błąd jest bez znaczenia w ogólnym rozrachunku wydajności poszczególnych przeglądarek. Twierdzenie, że IE z tego powodu wypada lepiej niż konkurencja jest w najgorszym wypadku kłamstwem, w najlepszym niedoinformowaniem. Fajnie byłoby, gdybyś rozumiał tematy, które komentujesz.

przemo_li  30.06.2011 17:12 #45

@Ryan
To mówimy o benchmarkach czy zwykłych aplikacjach?

Bo ja "błędy" IE przytaczałem w kontekście benchmarków, które liczą i sprawdzają ile się da. I odpowiadałem na komentarz o "wiarygodnych" benchmarkach.

Ryan  30.06.2011 17:13 #46

W syntetycznych benchmarkach, takich jak ten z linku, ma to znaczenie. W wizualnych (takich jak rybki) nie ma żadnego.

przemo_li  30.06.2011 17:23 #47

Każda rybka z FishTank miała zaimplementowane wyświetlanie jako domknięcie == w pamięci powinno się pojawić tyle funkcji wyświetlania ile było rybek.

1000 rybek? 1000 razy ta sama funkcja. Błąd na poziomie to totalnie zielonego programisty.

Wystarczy to poprawić już można wyświetlać dużo więcej rybek.

Po zmianie interowania po rybkach z obiektowej na tablicową mamy kolejne przyspieszenie.

2000 rybek z 40fps-ami na czystym FF4 to nie problem.

Po przeniesieniu do WebGL-a 40000 rybek z 24fps-ami było możliwe (po wyłączeniu JIT w js).

Dlatego MS wydało nowe demo. Skoro i Chrome i FF pochwaliły się dobrymi fpsami przy 2000+ rybkach to i MS coś nowego wymyślił.

I dobrze, im więcej dem tym większe szanse na wyłapanie "nisko wiszących owoców". Ale nie nadają się one do porównywania wydajności przeglądarek, dopóki, ktoś nie sprawdzi co tak naprawdę się dzieje w samym demie.

przemo_li  30.06.2011 19:07 #48

Trochę śmieszne jest to jak wszyscy złapali się na trik porównywania rozwojowej wersji IE do stabilnych wydań Chrome i FF.

SpawNn (niezalogowany) 30.06.2011 21:06 #49

Ale mi to zapiernicza LOL super zapowiada sie 10

Jontek9000 (niezalogowany) 30.06.2011 22:44 #50

1)IE 9 na Viste jest mocno niedopracowany (poziom developerki ala zkacowany gimnazjalista).
@gniemirowski
MS cie "wykulal" na viscie i dlatego chcesz mu wiecej zaplacic kupujac cos co na dobra sprawe obiecal ci sprzedac przy pierwszym podejsciu?

2)IE 10 tylko dla windowsa 7 & 8.
O mamusiu! co ja poczne? Przeciez to nie jest tak ze jakas inna firma rozwija konkurencyjna przegladarke internetowa ktora oferujac to samo a nawet wiecej daje sie odpalic na win2k.

Pan Balmer powinien dostac honorowa laske pasterska bo przegania po mistrzowsku i rowno wszystkie swoje owieczki strzyze....

Jontek9000 (niezalogowany) 30.06.2011 22:52 #51

@gniemirowski (redakcja)
@gulczkwas11: bo tak całkiem to chyba jeszcze nikt tego html5 nie zaimplementował. czy np. jakaś przeglądarka wyciąga te 450 punktów w tamtym teście? ale tymczasem każdy się chwali tym kawałkiem, który udało mu się na razie zaimplementować w swojej przeglądarce

To cie nazywa zdrowy rozsadek, po co interesowac sie co dany program soba reprezentuje jak mozna arbitralnie policzyc FPS w technologi ktora na dobra sprawe nie jest jeszcze nigdzie nie wykorzystywana...

przemo_li  01.07.2011 16:09 #52

@Jontek9000
WinV wyjdzie z okresu wsparcia, w którym MS dodawał nowe funkcje do niego. Dla biznesu MS przewidział jeszcze 4 kolejne lata wydawania łatek bezpieczeństwa, ale to tyle. To bardzo głupia decyzja MS, i nie może ona dać MS dominacji na rynku przeglądarek (bo same IE będą pofragmentowane), ale to ich wybór. Mogli tak zrobić. FF i Chrome sobie radzą więc też nie jest tak, że świat się kończy.

proS (niezalogowany) 08.08.2011 14:12 #53

@Quest-88 po pierwsze FireFox 6 ani 7 nie istnieje bo ostatni firefox to firefox 5 a 6 i 7 itp to już są Nightly

ProS (niezalogowany) 08.08.2011 14:14 #54

@muuz no tak ie radzi sobie dalej najlepiej ale widać że cały czas idzie mu coraz lepiej i dogania nasze opery nightly i firefoxy

proS (niezalogowany) 08.08.2011 14:19 #55

i sory że dopisuje ciągle ale opera ma
296 punktów i 7 bonusowych

Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.