Jądro Linuksa 3.2 wydane

06.01.2012 3:06, Autor: Grzegorz Niemirowski (gniemirowski), Kategoria: News
NewsImage

Wydane zostało jądro Linuksa w wersji 3.2.

Nowością w systemie plików ext4 jest obsługa większych bloków. Dotychczas na systemach x86 blok mógł mieć maksymalnie 4 kB. Ponieważ obecnie tak mała wielkość jest często nieefektywna, limit rozmiaru bloku został podniesiony do 1 MB. Dzięki większym blokom krótsza jest alokacja bloków, mniejsza jest też fragmentacja plików. Ulepszenia wprowadzono także w systemie plików Btrfs. W funkcji scrubbingu, czyli sprawdzania wszystkich sum kontrolnych w systemie plików, zastosowano odczytywanie z wyprzedzeniem. Dzięki temu średnie wykorzystanie pasma na testowym woluminie wzrosło z 70% do 90%. Na innym woluminie czas testu spadł z 89 sekund do 43 sekund. Dodano zapisywanie do superbloku informacji o większości korzeni drzew, informacje te są przydatne przy odtwarzaniu uszkodzonego systemu plików. Ulepszono pobieranie o tym, jakiego pliku dotyczy dany blok. Dzięki temu przy uszkodzeniu bloku użytkownik widzi, który plik został uszkodzony. Ulepszona została inspekcja systemu plików z poziomu narzędzi przestrzeni użytkownika. Poprawiono także wydajność, m.in. przy losowych zapisach.

Dodana została nowa funkcja do planisty, która ma kontrolować wykorzystanie procesora. Dotychczas procesy dostawały tyle czasu, ile było to możliwe. Nie zawsze jednak jest to pożądane, m.in. firma Google zgłosiła scenariusze, gdy brak ograniczeń powodował zbyt duże obciążenie procesora lub nieprzewidywalne opóźnienia. Wprowadzono więc ograniczenia bazujące na okresie (period) i limicie (quota). W obrębie danego okresu, mierzonego w mikrosekundach, dana grupa procesów może wykorzystać tylko określony limit czasu procesora, także mierzony w mikrosekundach. W przypadku gdyby proces chciał wykorzystać więcej czasu, jego wykonanie zostanie wstrzymane do następnego okresu.

Ulepszono provisioning przestrzeni dyskowej w Device Mapperze. Wykorzystując fakt, że wielu użytkowników wykorzystuje tylko małą część przyznanej przestrzeni dyskowej, pozwala przydzielić użytkownikom w sumie więcej przestrzeni niż jest faktycznie dostępne. Funkcja ta to tzw. thin provisioning. Device Mapper wzbogacił się też o nielimitowaną głębokość rekurencyjnych snapshotów (snapshoty snapshotów snapshotów...). Bardziej inteligentnie działa też funkcja writeback, czyli zapis buforowanych danych z RAMu na dysk. Obecnie zapis ten może być wstrzymywany, aby mogło się uzbierać więcej danych do zapisu. Dzięki temu zapisy mogą być rzadsze, co zwiększa wydajność. Powinna być zauważalna większa responsywność systemu przy dużym obciążeniu operacjami writeback a komenda killall dd powinna dawać natychmiastowy efekt. Wprowadzono także inne poprawki do funkcji writeback.

Pojawiła się interesująca poprawka w TCP od firmy Google. Aby dostosować prędkość transmisji pakietów, jest ona zwiększana aż do momentu, gdy zaczyna się utrata pakietów. Wtedy następuje zmniejszenie prędkości a potem ponowna próba jej zwiększenia. Nieraz następuje to zbyt wolno i Google opracowało w związku z tym algorytm Proportional Rate Reduction, który ma zmniejszyć czas wzrastania prędkości. Wprowadzono poprawki do narzędzia profilującego perf top. Możliwa jest teraz nawigacja w czasie przechwytywania danych oraz przeglądanie zadań i bibliotek. Można także śledzić funkcje CALLQ przeskakując do wywoływanych miejsc w kodzie. Pojawiły się dwa nowe wywołania systemowe: process_vm_readv i process_vm_writev, które pozwalają na dostęp do pamięci innego procesu. Jest to funkcja przydatna w programach MPI (Message Passing Interface). Nowe jądro to także obsługa nowej architektury: Hexagon. Są to procesory sygnałowe, pozwalające na wydajne cyfrowe przetwarzanie sygnałów przy małym poborze mocy. Pojawiło się też wiele innych zmian oraz poprawek.

Jądro Linuksa można pobrać z witryny kernel.org, pojawi się też w paczkach dystrybucyjnych.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (66)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TuskVN | 06.01.2012 3:42#1

Rok 2012 rokiem Linuksa na Desktopach :-)

Avatar
Dejdara (niezalogowany) | 06.01.2012 3:59#2

@TuskVN
Popieram i liczę że w końcu tak będzie :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
trux | 06.01.2012 4:21#3

TuskVN@
Rok Linuksa któryś z rzędu, bo czym ze jest Android :D

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 06.01.2012 6:50#4

Od dawna wiedziałem, że Linux to jedno z największych dziadostw jakie istnieje (z OSów), ale jak zobaczyłem to, to nawet ja się zszokowałem. Jak można wydać taką niedoróbkę...
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTAzNzk

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ildefons | 06.01.2012 8:24#5

Hmm, szybki skok z 2.0 na 3.2 czyli początek gonitwy w numeracjach z przeglądarkami ;p

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ildefons | 06.01.2012 8:24#6

Przepraszam z 3.0*.

Avatar
Przemek2012 (niezalogowany) | 06.01.2012 8:36#7

A co z zużyciem baterii na laptopach? Jest jakieś usprawnienie od wydania 3.0 z którego i tak jestem już bardzo zadowolony ;P

Avatar
staniak (niezalogowany) | 06.01.2012 8:42#8

@ AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ildefons to nie jest gonitwa, taki jest przyjęty sposób numeracji
za wikipedią: "Wydania jądra z parzystym drugorzędnym numerem wersji należą do serii stabilnych wydań"
http://pl.wikipedia.org/wiki/Linux_%28j%C4%85dro%29#Wersje

Avatar
@spimy_jeszcze (niezalogowany) | 06.01.2012 8:53#9

@ildefons

Nie wiem czy to z czystej zlosliwosci czy ignorancji (stawiam to drugie) ale nie bylo NIGDY przeskoku z X.0 na X.2

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
command-dos | 06.01.2012 8:56#10

Google zrobiło z TCP to, o czym myślałem od dawna...

Avatar
ben-gan (niezalogowany) | 06.01.2012 9:05#11

a planista dostał rozwiązanie znane z windowsa ;-)

Avatar
MoD (niezalogowany) | 06.01.2012 9:47#12

ała!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 06.01.2012 10:14#13

@ildefons | 06.01.2012 8:24
Pewnie nie wiesz, że są też stabilne 3.0.9 i 3.1.7.
Dla porównania Windows obecnie to NT 6.1 (lub 6.2 w Win8).

@TuskVN | 06.01.2012 3:42
Nick mówi o tobie wszystko...

Czy trzeba rozpętać wojnę pod każdym takim niusem?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 06.01.2012 10:16#14

Chyba się aż przesiądę na Btrfs.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TheBlackMan | 06.01.2012 10:26#15

@sunbeam96

[[[Chyba się aż przesiądę na Btrfs.]]]

Niemądry pomysł, BTRFS nie jest jeszcze stabilny - ryzykujesz utratę danych.

No chyba że wiesz co robisz i nie obchodzi cię to, że możesz nagle nieodwracalnie stracić parę GB.

Btrfs jest dobry do testów i do "zabawy" - dla entuzjastów. Bo bez testerów nigdy nie wykrytoby wszystkich błędów.

Trzeba być świadomym co się robi, bo potem będzie płacz że "Linux jest beeeee bo straciłem dane".

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
$orn | 06.01.2012 10:52#16

Jestem ciekawy jak z obsługą Z68 i możliwością przełączania kart graficznych...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RubasznyRumcajs | 06.01.2012 10:56#17

$orn
jak to co? oczywiscie- nie dziala (albo dziala po linuksowemu- czyli da sie przelaczyc sterownik, ale trza zrestartowac xorga i, co oczywiste, wszystkie wlaczone graficzne aplikacje)
co do tematu: ciekaw jestem kiedy btrfs bedzie na tyle stabilne, ze bedzie go mozna uzywac bez obaw o utrate danych :~

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kebkit | 06.01.2012 10:58#18

Ja tu widzę mainlain a stabilne to 3.1.7

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 06.01.2012 11:29#19

@kub11 | 06.01.2012 11:21
Tak to jest jak na Ubuntu używa się kernela vanilla.
Na Ubu miałem problemy nawet ze źródłami od Canonical Ltd.
Po prostu należy czekać na aktualizację.

Na Gentoo lub Archu takiego problemu by nie było...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 06.01.2012 11:30#20

@kebkit | 06.01.2012 10:58
Przecież nikt nie napisał, że wydane zostało stabilne 3.2, tylko po prostu 3.2.
Na swoim serwerze wciąż mam 2.6.32.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 06.01.2012 11:30#21

Prawdziwa stabilność.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 06.01.2012 11:33#22

@TheBlackMan | 06.01.2012 10:26
Z Btrfs korzystałem przez pół roku na Debianie Wheezy i nie narzekałem ;) Zero straconych danych.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kub11 | 06.01.2012 11:44#23

Jak używałem Archa to system musiałem reinstalować co 2-3 miesiące bo zaraz po większym upgradzie były problemy z odczytaniem partycji (nawet się nie bootował). Dysk jest OK, teraz mam na nim FreeBSD i działa już 7 miesiąc :) Gentoo jest OK, ale za dużo czasu trzeba stracić na konfigurację.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GL1zdA | 06.01.2012 12:08#24

Latencja po polsku to opóźnienie...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
aganiok | 06.01.2012 12:28#25

„Rok Linuksa któryś z rzędu, bo czym ze jest Android :D”

Betą mobilnego systemu operacyjnego, z którą jądro 3.2 – czyli temat newsa – nie ma nic wspólnego. Więc daj spokój.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 06.01.2012 12:38#26

@aganiok | 06.01.2012 12:28

Ja mam w swoim telefonie 3.0.8, więc do 3.2 jest blisko ;)

Avatar
amator linuksa (niezalogowany) | 06.01.2012 12:44#27

Ciekawe czy to jądra będzie w ubuntu 12.04?

Avatar
josef2 (niezalogowany) | 06.01.2012 12:46#28

@aganiok:

"Betą mobilnego systemu operacyjnego, z którą jądro 3.2 – czyli temat newsa – nie ma nic wspólnego. Więc daj spokój."

A co napędza Androida, jak nie jądro Linuksa o_O To Linux z nakładką w Javie uproszczając do maksimum.

Avatar
amator linuksa (niezalogowany) | 06.01.2012 12:49#29

Ale jadą z tymi numerkami jądra jak w firefoksie. Wielka szkoda......

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
dragonn | 06.01.2012 13:00#30

@sunbeam96 tylko uważaj z tym Btrfs. Ja używałem go prawie rok, po czym padła mi partycja home, na początku to był płacz i zgrzytnie zębów :/, na moje szczęście główny developer od Btrfs okazał się na tyle miły że pomógł mi odzyskać dane - przygotował mi specjalną wersję sterownika która umożliwiła mi pominięcie sprawdzania drzewa sum które się posypało w moim przypadku. Od tego czasu siedzę na ext4 i nie ryzykuję - co tydzień backup :). Do Btrfs wrócę jak dorobi się porządnego fsck.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TheBlackMan | 06.01.2012 13:13#31

@sunbeam96

[[[Z Btrfs korzystałem przez pół roku na Debianie Wheezy i nie narzekałem ;) Zero straconych danych.]]]

OK, ale jedna prośba - nie narzekaj jaki to Linux jest zły jak coś ci padnie.

Jak coś jest niestabilne to jest niestabilne. Należy tego używać tylko do zabawy, do ryzykowania i do testów.

Pamiętaj że btrfs nie ma fsck (!!!!). Ogólnie nie ma żadnego mechanizmu sprawdzania poprawności struktury danych i ich odzyskiwania, tak jak na pozostałych - stabilnych systemach plików.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Derbeth | 06.01.2012 13:43#32

Panie redaktorze, "latency" to na polski "opóźnienie", natomiast "latencja" to "okres utajnienia choroby, popędu seksualnego u dzieci" ;-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Druedain | 06.01.2012 14:05#33

@GL1zdA @Derbeth
+1

Ze wzrostem bloku do 1MB idą konsekwencje – małe pliki zajmują cały rozmiar, więc nie wszędzie to się sprawdzi. Na komputerze ZU jednak nie powinno to w niczym przeszkadzać.

Zdaje mi się, że testowanie Btrfs wkrótce wejdzie na nowy poziom, bo zdaje mi się, że Fedorze już chcą to jako główną partycję ustawić. Ktoś musi to testować :) Ja bym może też bez strachu tak postąpił, bo dane sobie składuję na dysku zewnętrznym, ale póki popularne narzędzia do obsługi dysków nie będą miały dobrego wsparcia, ja bym nie ryzykował (a zdaje mi się, że jeszcze rok temu korzystając z testdiska nawet ext4 nie miało wsparcia, choć może sam byłem winny jakimś zaniedbaniom, że tak u mnie było, a być nie musiało).

A Rok Linuksa (na biurkach) raczej nigdy nie nastąpi. Dziękuję, dobranoc.

Avatar
jabolmax (niezalogowany) | 06.01.2012 14:10#34

@up http://pl.wikipedia.org/wiki/Latencja jak widać ma kilka znaczeń i w artykule zostało użyte poprawnie, google naprawdę nie boli

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
dominikc | 06.01.2012 14:39#35

@Druedain
"A Rok Linuksa (na biurkach) raczej nigdy nie nastąpi. Dziękuję, dobranoc."
Nic straconego, bo PC-ty zostaną za kilka lat wyparte przez tablety (tu bardziej mówię o ZU).

Avatar
wtf? (niezalogowany) | 06.01.2012 15:25#36

jejciu nowe jąderko, zaraz skompiluje i będę miał 3 jądra :D

Avatar
koloxxx (niezalogowany) | 06.01.2012 15:27#37

@dominikc desktopy nigdy nie zostaną wyparte przez tablety (zależy o co tobie też chodzi?). Gry, obróbka zdjęć czy też video. Tableta co najwyżej możesz wziąć do kibla gdy chce ci się srać a nie możesz tam wziąć desktopa. Dzięuje dobranoc

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kedo | 06.01.2012 15:33#38

@dominikc
Oszukuj się dalej.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kedo | 06.01.2012 16:04#39

Jeszcze takie pytanie, czy w tej wersji zostały poprawione problemy swsusp z wybudzaniem ze stanu uśpienia na laptopach? Wiadomo coś komuś na ten temat?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
dominikc | 06.01.2012 16:06#40

@kedo
Mówię o zwykłych użytkownikach. Teraz większość rzeczy można zrobić na tablecie - więc za kilka lat w większości domów zamiast komputerów będą tablety. Szczególnie, że wkrótce wyjdzie Windows 8 - więc będzie można na tablecie używać np. MS Office. Ile osób używa komputera tylko do poczty, zdjęć, Facebooka i komunikatora?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaRa | 06.01.2012 16:31#41

@kedo - z doświadczenia wiem, że problemy uśpienia linuksa wynikają ze sprzętu. U mnie na laptopie Toshiby sprzed 6 lat nie działało pod żadnym linuksem, pod netbookiem Lenovo działa z każdym linuksem. Podobnie, gdy w stacjonarnym miałem płytę Gigabyte, po obudzeniu czarny ekran, natomiast odkąd mam Asusa, nie ma żadnych problemów. Wszystkie chipy zawsze były obsługiwane.

Avatar
pike (niezalogowany) | 06.01.2012 17:36#42

A Silverlight dział?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kedo | 06.01.2012 17:38#43

@dominikc
W sumie, jeśli tak by na to spojrzeć to masz całkowitą rację, może to ja po prostu robię za dużo na PieCu :)

@MaRa
Dzięki za informację. Próbowałem rozwiązać to na wiele sposobów i cały czas nic. Zostaje zwykły shutdown.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gedgon | 06.01.2012 17:41#44

kub11
"Jak używałem Archa to system musiałem reinstalować co 2-3[...]"

User error x2. Przede wszystkim Arch nic nie zrobi za uzytkownika. Archer (jesli nie zmienia architektury systemu) nie reinstaluje, tylko chrootuje (bylem zmuszony robic to dwa razy - w ciagu bodajze 7 lat).
Coz, Arch nie jest dla wszystkich i nigdy byc nie mial.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
trux | 06.01.2012 17:58#45

gedgon@
Też mam Archa i nie narzekam.
Do Ubuntu na pewno nie wrócę :)

Avatar
pdbq (niezalogowany) | 06.01.2012 18:29#46

moze Linux bedzie lepiej dzialac w XPMode na Windows 7 ;P

Avatar
Gunthers (niezalogowany) | 06.01.2012 18:32#47

@kedo
Coś w tym jest. Na starym laptopie Asusa nigdy mi usypianie porządnie nie działało.
Na MacBooku (3-letnim) i na stacjonarnym od Acera działa zawsze. Na kilku lapkach znajomych, u których konserwuję linuksy też działa. Po prostu są takie sprzęty na których za Chiny nie działa.
@dominikc
Plotki głoszą, że już zaraz będzie MS Office na iPady. Na Androidy się pewnie nie doczekamy za szybko...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gniemirowski | 06.01.2012 19:12#48

@GL1zdA, Derbeth: jak już napisano, pojęcie to występuje w języku polskim odnośnie opóźnień w systemach informatycznych.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Wuwu78 | 06.01.2012 19:21#49

Rok 2012 będzie Rokiem Linuksa!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GL1zdA | 06.01.2012 19:55#50

@jabolmax
Wikipedia nie jest wykładnią, co jest prawidłowym słowem w języku polskim. Pokaż mi słownik sygnowany przez autorytet, w którym występuje latencja jako opóźnienie w informatyce.

@gniemirowski
Dopóki nie znajdzie się w słowniku (tak jak napisałem wyżej - w wikipedii można każdą brednie napisać) będę kontestował każde jego użycie. Jest to wybitnie nieudolne zapożyczenie z angielskiego, szczególnie uwielbiane przez newsmanów na polskich portalach komputerowych, bo DP nie jest pierwszym, gdzie to garbate słowo widzę. Rada Języka Polskiego nigdy się na nie nie zgodzi, gdyż mamy już polskie słowo do określania "opóźnień".

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
G.Gn7Ex | 06.01.2012 20:36#51

I znowu o "roku Linuksa" wypowiadają się głównie użytkownicy Windowsa! :-)

Avatar
prawda (niezalogowany) | 06.01.2012 23:01#52

Linux naprawdę miał szanse i to całkiem poważne i realnie mógł przeciwstawić się nawet microsoftowi, zwłaszcza systemy firmy Novell gdzie Novell miał wsparcie i poparcie poważnych i konsorciów i ludzi, ale niestety firma Novell wybrała inną drogę, a do tego współpraca z microsoftem spowodowała iż systemy i proiekty poszły na pożarcie i co najmnie zprzeciętniały, a ci co byli naprawdę zainteresowani się wycofali i choć mimo wszystko systemy firmy Novell nie są najgorsze to niestety nie są też przoduiące naprawdę szkoda bo to była szansa - szansa dla ogromnej liczby użytkowników i systemów opartych na linuxie!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 07.01.2012 2:23#53

@prawda
nieprawda ;)
Novell w szycie formy bił pazernością sam Microsoft.

@Druedain
O patencie, który polega na pakowaniu małych plików do jednego bloku waść nie słyszał? Choćby RiserFS: http://www.optimumrecovery.com/data/linux-reiserfs.html

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 07.01.2012 4:26#54

Jakie środowisko graficzne jest dobre na słaby komputer (procesor 300 MHz, 128 MB RAM, dysk 2 GB)?
Czy Linux się nada do przeglądania stron (bez Flash)?
Jaki pakiet biurowy byłby dobry na taki sprzęt?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 07.01.2012 9:48#55

@Anonim (niezalogowany) | 07.01.2012 4:26
Wydaje mi się, że Fluxbox i Openbox by dobrze działały.
Do przeglądania stron bez Flash się nada.
Jeśli chodzi o pakiet biurowy to Abiword i Gnumeric...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pebek | 07.01.2012 9:48#56

Jeśli chodzi o uśpienie na moim netbooku, na wszystkich testowanych dystrybucjach - po prostu nie działało (co ciekawe, w prawie każdym Live CD Ubuntu działało, ale po instalacji już nie).
Jednak w 11.10 wstrzymanie działa (co prawda potem po obudzeniu ma problemy z połączeniem z internetem).
Jednak nie używam Ubuntu pod netbookiem - czuję się tak jakbym miał Vistę. 7 na netbooku nieźle się sprawuje, ale jeszcze kiedyś znowu poszukam dystrybucji na której działa wstrzymanie

Avatar
Linux-fan (niezalogowany) | 07.01.2012 9:49#57

Do slabego sprzetu polecam Lubuntu, oparty na srodowisku LDXE, a jesli chodzi o pakiet biurowy to polecam osobne programy Gnumeric jako arkusz kalkulacyjny i AbiWord jako edytor tekstu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Malkolm | 07.01.2012 13:23#58

Ciekawy jestem kiedy z łaski swojej ktoś wrzuci paczki z nowym jądrem do repo..

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ra-v | 07.01.2012 14:21#59

Ja mam na kompie nadal 2.6, na telefonie też. Bez czytania dziennika zmian - pewnie te wersje od 3.2 niewiele się różnią - dodano jakieś sterowniki, poprawili błędy, poprawili obsługę....
____________________________
Nazir50. (niezalogowany) | 06.01.2012 10:09
#13
"Mam nadzieję że poprawią wreście aby mniej ścinało żywot pracy bateri na laptopie i grzanie się procesora , bo obecnie praca pod MSwin. jest o 50% dłuższa niz na Linux Ubuntu."
1. Bo nie masz włączonego skalowania częstotliwości procesora, oszczędność USB i dysków itp. U mnie to na taniej stacjonarce przecież działa.
2. Ubuntu to nie Linux tylko stan umysłu, w którym użytkownik myśli że działa na Linixie :D [http://www.youtube.com/watch?v=sz0dWjY_VuA]

Avatar
Webmasta (niezalogowany) | 07.01.2012 18:38#60

Będzie w porządku dopiero wtedy, jak mój laptop nie będzie chodził z wentylami na pełnych obrotach. Mam Ubuntu i nie da się TV oglądać, jak jest włączony, tak wyje...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
T-1000 | 07.01.2012 19:42#61

...fascynujące!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 07.01.2012 21:16#62

It's full of stars!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ra-v | 07.01.2012 23:46#63

Webmasta (niezalogowany) | 07.01.2012 18:38#62
"Będzie w porządku dopiero wtedy, jak mój laptop nie będzie chodził z wentylami na pełnych obrotach. Mam Ubuntu i nie da się TV oglądać, jak jest włączony, tak wyje..."

Wpis wyżej podałem rozwiązanie

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
patman | 08.01.2012 15:35#64

Kiedyś dla zabawy zrobiłem na partycji ntfs bloki 32 kB, bo miały tam być mp3 i avi. Po niedługim czasie musiałem stwierdzić, że był to poroniony pomysł, gdyż wolne miejsce zaczęło znikać w zastraszającym tempie (nie mylić z folderem tymczasowym :)
Idąc za przykładem kolegi: @GL1zdA @Derbeth
+1

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 09.01.2012 2:25#65

@Malkolm | 07.01.2012 13:23#60
"Ciekawy jestem kiedy z łaski swojej ktoś wrzuci paczki z nowym jądrem do repo."
Nigdy.
Jeśli chodzi o Ubuntu, to w ramach jednej wersji jest to samo jądro. Na nowe będziesz musiał poczekać aż do nowej wersji dystrybucji (Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin).
http://packages.ubuntu.com/precise/linux-image

Avatar
Anon_XXX (niezalogowany) | 09.01.2012 13:32#66

UEFI bylo pisane stricte pod win7, wiec zabawy z podpisem cyfrowym nie wchodzily w gre :)

Juz mistrzu sobie z tym poradzili, pod UEFI wystarczy na kompilacji zaznaczyc jedna magiczna opcje przy kompilacji jajka :) M$ myslal nad tym kilka lat... "chamy" i "zlodzieje" a w dodatku "partacze" linuxowi omineli to w pol roku nie maja praktycznie schematronow UEFI producentow, sprzetow do testow, itp.

Ale po co ja tobie to pisze... i tak cale zycie bedziesz klikal myszka :) a klawiatury uzywal na gg i czasami na maila.

Intel i7-980 inside - d3b!l outside :) cale zycie z wariatami :)

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Test: PocketBook Pro 612

Biblioteka w kieszeni
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av