Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Czas pożegnać Nokię. Czy pamiętasz te kultowe telefony?

Dziś możemy albo opłakiwać utratę jednego z najważniejszych producentów telefonów komórkowych albo świętować, ze ludzie odpowiedzialni za tak wiele kultowych telefonów będą teraz pracować pod flagą Microsoftu.

Tym wpisem chciałbym przybliżyć nieco kilka kultowych (moim zdaniem) telefonów wyprodukowanych przez firmę Nokia.

Przypomnę jeszcze tylko kilka szczegółów dotyczących przejęcia Nokii przez Microsoft

  • Microsoft kupił Dział Urządzeń i Usług Nokii za 5.44 miliarda Euro (w tym 1.65 mld € za 10-letnią licencje na używanie patentów),
  • Microsoft przejął około 32 000 pracowników (~4 700 z samej Finlandii)
  • Do 31 grudnia 2015 Nokia nie może wypuścić na rynek żadnego urządzenia typu smartfon oraz tablet.

[1992] Nokia 1011 - pierwsza z modemem GSM

Nie jest to pierwszy telefon fińskiego producenta, ale jest to bardzo ważny model w historii Nokii. Wprowadzony w 1992 roku na rynek oferował łączność w standardzie GSM, więc można go uznać za pierwszy "nowoczesny" model tej firmy.

[1994] Nokia 2110 - pierwsza z Nokia Tune

Chyba każdy kojarzy standardowy dzwonek z Nokii. Jego historia sięga toku 1902 oraz hiszpańskiego kompozytora Francisco Tárrega. https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_tune

[1996] Nokia 8110 - pierwsza z mechanicznym sliderem

Telefon pierwotnie został wydany w 1996 roku i był dedykowany dla ludzi biznesu. Ogromną popularność przyniosła mu rola w filmie Matrix (1999).

[1996] Nokia 9000 Communicator - pierwsza z dużym ekranem i klawiaturą QWERTY

W 1996 roku Nokia premierę miał pierwszy telefon Nokii z biznesowej serii Comunicator. Posiadał on procesor Intel 386 (x86) taktowany zegarem 24 MHz, system operacyjny GEOS 3.0 oraz ogromny (jak na ówczesne czasy) wyświetlacz 4.5 cala. Można go uważać za prekursora dzisiejszych smartfonów czy fabletów.

[1999] Nokia 8210 - pierwsza z wewnętrzną anteną

Model 8210 była wielkim osiągnięciem inżynierów Nokii. Malutki telefon posiadał wbudowaną antenę oraz ważył jedynie 79 gram. Pomimo niewielkich rozmiarów 8210 posiadała port podczerwieni oraz "grę w węża" (multiplayer!).

[2000] Nokia 3310 - pierwsza popularna

Nokia 3310 to następca modelu 3210. Dzięki dużej funkcjonalności oraz przystępnej cenie ten model sprzedał się w ponad 125 milionach egzemplarzy!

[2002] Nokia 7650 - pierwsza z Symbianem

Model 7650 był pierwszym w historii firmy telefonem wyposażonym w aparat fotograficzny oraz system operacyjny o nazwie Symbian. Przez wiele lat był on flagowym systemem fińskiej korporacji, decyzja o zakończeniu jego rozwoju została podjęta w 2011 roku , gdy Nokia podpisała niekorzystną umowę z Microsoftem.

[2003] Nokia 6800 - pierwszy "motylek"

Nokia 6800 to jeden z wielu nietypowych modeli tej firmy. Na pierwszy rzut oka był to zwykły telefon z klawiaturą alfanumeryczną, ale po rozłożeniu można było skorzystać z klawiatury QWERTY.

[2004] Nokia 7280 - pierwsza bez klawiatury

Co jak co, ale 10 lat temu Nokia nie bała się eksperymentować z wyglądem swoich słuchawek. Model 7280 pieszczotliwie nazywany "telefonem szminką" nie posiadał klawiatury, ani ekranu dotykowego. Sterowanie telefonem odbywało się za pomocą pokrętła, co było bardzo niewygodne. Ciekawostką są sanki, do których wkłada się kartę SIM. Podobne rozwiązanie do dzisiaj stosowane jest w nowych modelach Nokii/MS oraz iPhonie.

[2004] Nokia 7710 - pierwsza z ekranem dotykowym

https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_7710

Model 7710 był pierwszym modelem fińskiej korporacji wyposażonym w dotykowy ekran. Dziwny kształt oraz brak fizycznej klawiatury nie pozwoliły odnieść sukcesu temu modelowi.

[2005] Nokia 9300 - komunikator dla mas

Nokia 9300 była uboższą wersją modelu 9500 Communicator przeznaczonym na rynek masowy. Dzięki klawiaturze QWERTY oraz niższej cenie niż 9500 model ten zdobył uznanie wśród osób piszących dużo SMSów. W późmniejszym czasie Nokia zmodernizowała ten model dodając m.in. obsługę sieci WiFi.

[2005] Nokia 770 - pierwszy tablet z Linuksem

Nokia 770 Internet Tablet był pierwszym urządzeniem wykorzystujący dystrybucję Linuksa o nazwie Maemo. Tablet ten posiadał ekran o dużej jak na ówczesne czasy rozdzielczości 800 na 480 pikseli. Największą wadą tego modelu był brak slotu na kartę SIM oraz stosunkowo krótki czas działania. Dzięki użyciu darmowego systemu operacyjnego powstało na niego wiele aplikacji oraz modyfikacji zwiększających funkcjonalność tego urządzenia.

[2006] Nokia N93 - pierwsza z zoomem optycznym

Nokia N93 to kolejny eksperymentalny telefon od finów. Dzięki zastosowaniu optyki Carl Zeiss oraz zoomu optycznego był to pierwszy aparato-telefon Nokii.

[2007] Nokia N95 8GB - 'iphone killer"?

W 2007 roku Apple wydało rewolucyjny telefon iPhone z dotykowym ekranem i prostym w obsłudze systemem operacyjnym. W tym samym czasie Nokia wypuściła na rynek dość popularny model N95 8 GB, który funkcjonalnie niszczył produkt Apple (darmowa nawigacja, wyjście TV).

[2008] Nokia E71 - "blackberry killer"

Jeżeli N95 był odpowiedzią na iPhone'a, to E71 bez wątpienia był próbą pokonania BlackBerry. Chwalony za wysoką jakość wykonania telefon był ograniczony przez coraz bardziej zaniedbywany system Symbian.

[2009] Nokia N97 - pierwsza ogromna porażka

Duży ekran, fizyczna klawiatura. Co mogło pójść źle? Wiele. W 2009 roku na rynku zadomowiły się już Apple oraz Android. Gwoździem do trumny modelu N97 był nieprzystosowany do obsługi dotykiem system Symbian oraz mało wydajne podzespoły.

[2010] Nokia E7 - ostatni komunikator

Nokia E7 to ostatni model fińskiej firmy wyposażony w sprzętową klawiaturę QWERTY. Wyróżniał się wysoką jakością wykonania oraz dobrej jakości wyświetlaczem AMOLED. Nokia w końcu dostosowała Symbiana do obsługi dotykiem, szkoda że o dwa lata za późno...

[2011/2012] Nokia N9 - pierwsza obsługiwana gestami

Nokia coraz bardziej pogrążała się w kryzysie. Model N9 był ostatnią nadzieją firmy na odbicie od dołka. Pięknie wyglądający, wykonany z poliwęglanu i zbierający dobre opinie wśród recenzentów smartfon został "zabity" przez nowego prezesa Nokii - Steve'a Elopa. Był to ostatni model wydany przed ogłoszeniem jak się okazało niekorzystnej umowy z Microsoftem.

[2012] Nokia 808 - pierwsza lustrzanka

Nokia 808 PureView był kolejnym kamieniem milowym finów. Symbian został pożegnany z należnym mu honorem. 808 PV do dzisiaj jest w ścisłej czołówce telefonów z najlepszym aparatem fotograficznym. Model 808 był ostatnim wyprodukowanym w fińskiej fabryce mieszczącej się w mieście Salo.

Co dalej z Nokią?

Po sprzedaży działu zajmującego się urządzeniami w strukturach Nokii pozostały następujące działy:

  • Nokia Networks - dział zajmujący się rozwojem infrastruktury oraz technologii komunikacyjnej. Rozwiązania tej firmy stosuje m.in nasz rodzimy Polkomtel oraz China Mobile. Od początku ubiegłego roku Nokia zatrudniła w Polsce ponad 750 osób i wciąż zamierza przyjmować.
  • HERE - dział zajmujący się rozwojem jednej z najlepszych nawigacji. Nawigację od Nokii możemy zobaczyć m.in. w telefonach Samsunga, Jolla oraz samochodach takich marek jak Honda, Volvo, Mitsubishi czy BMW.
  • Nokia Technologies - dział zajmujący się ochroną oraz sprzedażą ogromnego portfolio patentów fińskiej korporacji.

Nokia nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa jeżeli chodzi o telefony. Do 2016 roku na pewno nie zobaczymy żadnego telefonu z logo tej firmy, ale już pojawiają się plotki na temat nowych modeli prawdopodobnie działających pod kontrolą Androida. Póki co musimy się zadowolić telefonami konkurencji. 

sprzęt urządzenia mobilne

Komentarze

0 nowych
Jusko   13 #1 19.10.2014 18:03

Cóż, ja do kiedy mogłem, tak długo trzymałem się Siemensów (aż do 2010r). Potem poszedłem dalej i była jakaś Nokia, zwykłe Samsungi, następnie Nokia C6, a potem już typowe i masowe smartfony z Androidem.

Niemniej szkoda mi Nokii, szkoda bardzo Symbiana - od Belle to naprawdę był smartfon na aktualny czas, no ale...Windows Phone Panie Dzieju musiał być i koniec :-)

Z Nokią było trochę jak dziś z Samsungiem i hasłem reklamy gumy Mamba - "wszyscy mają Mambę...mam i ja".

Nie, abym pałał jakimś przywiązaniem do Nokii, ale telefony mieli w porządku - myśl techniczną rozwijał Siemens lecz kosztem stabilności telefonów, za to Nokia miała okrzepnięte i solidne telefony.

Niemniej Nokii C6 nie potrafię się pozbyć, bo co prawda RAM-u za mało na przeglądanie internetu czymś innym niż Opera Mini, ale Symbian i pełna, fizyczna klawiatura QWERTY sprawiają, że pisać na tym maile czy komentarze, to po prostu przyjemność :-)

Autor edytował komentarz.
moh3r   11 #2 19.10.2014 19:00

Jakim cudem w tym zestawieniu zabrakło Nokii 5110? Warto też dodać, że "automatyczne" rozsuwanie slidera 8110 w Matriksie było dodane na potrzeby filmu.

AntyHaker   18 #3 19.10.2014 19:23

"Przez wiele lat był on flagowym systemem fińskiej korporacji, decyzja o zakończeniu jego rozwoju została podjęta w 2011 roku , gdy Nokia podpisała niekorzystną umowę z Microsoftem." co do słowa "niekorzystna" nie będę się wypowiadać, bo szkoda nerwów. Co do samego uśmiercenia Symbiana - ta decyzja powinna zapaść dużo wcześniej i gdyby tak postąpiono, kto wie gdzie byłaby teraz Nokia. Zamiast ratować trupa od samego początku postawić na MeeGo ...

przemo188   8 #4 19.10.2014 20:36

Oj używało się i kochało te telefony. Zawsze to był Symbian. Świetny, niesamowity system. Dopracowany do ostatniego szczegółu. Zawsze gdy myślało się , że jakaś funkcja powinna być aby coś się dało szybciej i prościej zrobić to po wciśnięciu przycisku opcji taka funkcja tam była! Przykładowo przy porządkowaniu kontaktów.

Przygodę z Symbianem zaczełem od Nokii 7650, potem była E50, E51, E90 i w końcu E7. Moja żonka do dziś używa czerwoniutkiej 808 PureView. Leży jeszcze nieco poobtłukiwana N9 niebieska, z którą nie wiem co zrobić - lekko ekran utłuczony w rogu, brak zamknięcia nad slotem USB, rozładowana bateria i dziwnym trafem wysypał się system - chyba za bardzo w nim grzebałem instalując mody. Nie chce ktoś za symboliczną kwotę?

mikolaj_s   14 #5 19.10.2014 20:39

@AntyHaker: " Co do samego uśmiercenia Symbiana - ta decyzja powinna zapaść dużo wcześniej i gdyby tak postąpiono, kto wie gdzie byłaby teraz Nokia."
Decyzja może powinna zapaść wcześniej, ale nie grzebie się platformy, która jeszcze funkcjonuje i daje więcej przychodu niż wszystkie inne nawet te bardziej obiecujące. Dopiero jak się ma gotowy następny produkt, który jest w stanie zastąpić stary można go ubić. Co do MeeGo to zgoda, powinni szybciej go zacząć rozwijać i przeznaczyć go najpierw na ekskluzywne telefony. Jednak powinni wejść również równolegle w Androida. WP też mogli sprzedawać równolegle.

Trebron   8 #6 19.10.2014 21:10

Chyba najlepszy artykuł o upadku Nokii (i innych firm z segmentu "mobile" jaki czytałem): http://czytelnia.ubuntu.pl/index.php/2013/03/05/siedem-najwiekszych-katastrof-w-.../

Nokii brutalnie poderżnięto gardło w momencie jak zaczynała "doganiać" resztę. A szkoda bo uwielbiałem ich telefony, N95 <3.

  #7 19.10.2014 21:34

Ehhh... nostalgia:) Przypominają się lata 90-te.

krystian0120   4 #8 19.10.2014 21:43

@Jaro070 - mogłeś dodać jeszcze Nokię 1110 - nie była czymś innowacyjnym, ale do dziś nie sprzedano więcej egzemplarzy jakiegokolwiek telefonu - 250 mln sztuk.

Sam miałem Nokię X2-00 - bardzo fajny telefonik.
Nokio, a już raczej MS - gdzie się podziały serie XpressMusic i X?

fiesta   15 #9 19.10.2014 21:44

Nokia i Microsoft to dwójka przegranych na rynku mobilnym. Nokia zarżneła sprawę kurczowo trzymając się Symbiana, zaś M$ certoląc się z wydaniem systemu na urządzenia mobilne. Niestety rynek w miejscu nie stoi. Jestem zwolennikiem Noki i nie uznaję innych fonów a Android to jak dla mnie porażka. Dlatego też zdecydowałem się na Lumię i Win 8 pomimo ich niedoskonałości i jak do tej pory nie mam powodów do narzekania.

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  19 #10 19.10.2014 21:46

5110/5130 pierwsze Nokie z wymiennymi obudowami.
3210 dla mnie najbardziej kultowa Nokia, to od niej zaczęło się szaleństwo wymiany obudów. Nokia 3310/3330 była tylko udoskonaloną 3210 ...

  #11 19.10.2014 22:06

5110 kultowa - niejedno piwo otworzyła
ale jednak zapiekanka 6310 bije wszystkie na głowę

Jim1961   7 #12 19.10.2014 22:54

5310 XpressMusic - mój zaledwie drugi model tefonu, który jest ze mną nieprzerwanie od 2007 roku

AntyHaker   18 #13 19.10.2014 23:38

@mikolaj_s: Nie, Android nie jest żadnym lekarstwem. Drażni mnie takie podejście do tematu ^^ Wystarczy popatrzeć na takiego HTC. Ale nie ważne, mniejsza o to. Co do samej Nokii - Symbian dawał taki przychód, że Nokia przez niego praktycznie upadła. Trzymanie się go nie byłoby dobrym pomysłem.

Jusko   13 #14 19.10.2014 23:48

@AntyHaker #3: A ja powiem przewrotnie - co konkretnie nie pasowało Tobie w Symbianie? Bo główne narzekania na Symbiana to były u ludzi w większości takie, że nie jest taki eye-candy jak np. iOS, a jako system stażem dinozaur w świecie smartfonów, dawał deweloperom całkiem fajne zarobki (daje do dziś tym, którzy się nie wycofali i nadal wydają aktualizacje swych apliakcji, bo co prawda Nokia Store jest już zamrożony, ale sisy instalacyjne są na www deweloperów).

Symbian był bardzo udanym systemem, choć autorzy nieco zapomnieli chwilami, że API trzeba rozwijać, bo i aplikacje muszą być coraz bardziej rozbudowane (no i kiepsko było też z obsługą wielu rdzeni, ale to smartfony miały dopiero na końcówce żywotu Symbiana, bo później został już ubity, no to nawet nie było kiedy już tego dodać). Pisanie pod Symbiana też nie było super łatwe, ale jak ktoś znał C++, to wystarczyło tylko wgryźć się w Symbianowe API i pobrać SDK (ok - w systemie było masę naleciałości ze starych czasów, stąd pisanie było czasami zakręcone, a nikt do czasu Belle nie zajmował się prostowaniem API).

Niemniej to był OS mobilny nakierowany mocno na oszczędzanie zasobów, przez co Symbian potrafił śmigać dziarsko nawet na 16MB RAM i pomieścić w tym jeszcze aplikacje (s60v1/2, i przy okazji odpalać jeszcze w tym wszystkim na Siemensie SX1 gry z NGage i emulować 8-bitowce na tych 16MB). Symbian S60v5 śmigał na 128MB RAM zostawiając jeszcze ~60MB wolnych, a Belle śmigało na 256MB bez problemów, pozostawiając jeszcze ze 120-140MB wolnych. Jedyne co, to po prostu dopiero od Belle nadgonił designem i API konkurencję, ale wtedy Nokia już wpadła w sidła MS i było za późno, bo Anna a szczególnie Belle, to były najbardziej rewolucyjne wersje Symbiana.

Autor edytował komentarz.
cabis   11 #15 20.10.2014 00:07

Moim zdaniem brakuje tu jeszcze kilku modeli które były i są kultowe (no przynajmniej dla mnie). Przede wszystkim Nokia 6310. Czasem jeszcze nawet dziś ktoś z tym do mnie przychodzi ;P Mój numer 2 czyli Nokia 5210, chyba mało popularny model ale solidny jak żaden no i ta obudowa oraz ciekawy sposób jej otwierania. Nokia N-Gage - również ciekawe urządzenie choć niezbyt udane. Nokia 6300 - może jeszcze nie kultowa ale z pewnością bardzo udana, sam nadal posiadam ten model i mimo iż na co dzień używam smartfona to chyba szybko się jej nie pozbędę :)

msnet   18 #16 20.10.2014 08:07

@Pangrys: Nokia 3210 to był w ogóle mój pierwszy telefon. Był niezniszczalny - można było nim rzucić o ścianę lub podłogę, a potem pozbierać części, złożyć razem i telefon nadal działał jak nowy :)

mikolaj_s   14 #17 20.10.2014 08:49

@AntyHaker: To nie kwestia lekarstwa, czy złotego środka na problemy producenta telefonów. Ale szansa, którą można wykorzystać lub nie. Aby pozwolić sobie na nie produkowanie telefonów z tym systemem trzeba mieć coś innego mocnego w zamian. Poza tym dlaczego ktoś miałby się ograniczać do jednego systemu, a nie próbować szczęścia z innymi?
Symbian zaś choć nie był przyszłościowy to jednak przynosił Nokii większy dochód niż wszystkie systemy razem wzięte (zobacz sobie na przychody firmy) i należało go sprzedawać aż do momentu kiedy MeeGo uzyska dojrzałość lub będą mieli telefony z Androidem i dopiero wtedy zacząć płynnie go wycofywać zastępując czymś innym.

  #18 20.10.2014 09:06

Brakuje kultowej Nokii 6310i. Ładowanie w moim przypadku raz na dwa tygodnie. Praktycznie niezniszczalna - raz w złości wyrzuciłem ją "w ogródek" wieczorem. Rano poszedłem (przeleciała ponad 40 metrów), otrzepałem z kurzu i używałem dalej przez kolejnych kilka lat. Niestety musiałem z niej zrezygnować - przyczyna: nie miała aparatu foto i pamięć dyktafonu była za mała. Używałem tego samego telefonu przez ponad 8 lat.

adam01   5 #19 20.10.2014 09:31

W pełni zgadzam się z autorem! Nokia była innowacyjna i miała ciekawe, unikalne projekty telefonów. Do tej pory używam Nokii N8 którą kocham. Bateria przy normalnym użytkowaniu (1-2 godzina rozmów dziennie) trzyma spokojnie 3 dni po mimo, że telefon ma już z 5 lat. Jest uderzenioodporna i MAŁA - bezproblemowo mieści się w kieszeni. Telefon idealny. Mam nadzieję, że będę go miał jak najdłużej bo brak póki co alternatyw. Ludzie narzekali na Symbiana, ale moim zdaniem (jako zwykłego użytkownika) był to bardzo dobry system. Było do niego multum świetnych gier na których spędziłem godziny. Był energooszczędny i mimo wszystko szedł swoim własnym torem. Szkoda, że już nie jest rozwijany bo dla wielu zwykłych użytkowników mógłby być lepszy od Androida. Ahhh no cóż... życie to zmiana. Nie ma nic stałego. Jedyne co stałe w życiu to zmiany. Tak było jest i będzie.

  #20 20.10.2014 10:14

Nokia nigdy nie umrze, zawsze pozostanie w naszych sercach.

Poza tym wiecznie żywe, stare modele, trzymające 7-10 dni na baterii wciąż są popularne i wybierane jako telefon na wyjazdy, do pracy czy zapasowy i myślę, ze zostanie tam, póki GSM będzie nadawało.

Patrząc jakie różne urozmaicenia nokia próbowała wprowadzić (wręcz udziwnienia) można stwierdzić, że największą popularność miała standardowa linia słuchawek i gdyby nokia dalej trzymała się głównego nurtu to pewnie nie miałaby problemów.

AntyHaker   18 #21 20.10.2014 14:10

@Jusko: Btw, po co mi zadajesz pytanie, skoro sam sobie odpowiadasz w drugim akapicie? xP Tylko o to mi chodziło - w pewnym momencie Nokia spoczęła na laurach i przestała systematycznie rozwijać Symbiana. Zamiast skupić się na jednym systemem, zaczęli się rozdrabniać i brać w obroty MeeGo.

@mikolaj_s Dlaczego? Dlatego, że Nokia miała swój bardzo dobry system (Symbian), którego niestety zaczęła zaniedbywać - przez to zaczął tracić. Zresztą, Nokia miała bardzo mocny system, baa nawet lepszy niż Android w tamtym czasie (a momentami nawet i w jego obecnym stanie). Problem w tym, że jak pisałem w pewnym okresie Nokia spoczęła na laurach i zwolniła z innowacjami. Rynek takich poczynań nie lubi, więc wypadli z gry. Androida też trzeba rozwijać, nie ma tak że wezmą i zrobią smartphone, a potem spokój. To dalej pakowanie się w koszta produkcji, planowania, tworzenia, programowania etc. Nie ma tak łatwo jak mogłoby się niektórym wydawać.

Co do Symbiana - był bardzo przyszłościowy, tylko Nokia go zaniedbała. Tyle i aż tyle. No i jak pisałem wyżej, wdrożenie innego systemu to nie takie hop siup.

Autor edytował komentarz.
Jusko   13 #22 20.10.2014 14:46

@AntyHaker #21: I pełna zgoda, jednak mimo tego - Symbian już był potężnym systemem mobilnym, pełnym możliwości - szczególnie w kwestii grafiki 3D, to co Symbian już mógł w 2003, przez długi czas nie było osiągalne dla zwykłych telefonów. Mając takie możliwości, Nokia zwyczajnie skupiła się raczej na update-fixach niż rewolucji. Rewolucją były dopiero wydania Anna i Belle (szczególnie Belle), więc Symbian mógł być całkiem fajnym systemem up-to-date jeśli chodzi o standardy, ale zarżnięto system bezczelnie, bo oficjalnie miał być jeszcze wspierany do 2016 roku, ale to były słowa Elopa pod publikę, a Elopa ani Mobilnej Nokii już nie ma, zatem nawet nie ma już nikogo z działu Symbiana, w tym SDK i tutoriale dyskretnie się ulotniły ze strony Nokii już dawno temu :-)

Aktualnie nadal na Symbiana, nawet s60v5 sprzed paru lat można pisać aplikacje nie ustępujące możliwościom tym obecnym z Androidka (dlatego zamierzam kupić kolejną książkę skupiającą się jeszcze głębiej na API Symbianowym).

Jedyne, czego Symbian nie zdążył się dorobić, to porządne API internetowe dla aplikacji, po prostu to była jeszcze era aplikacji lokalnych, które raczej nie skupiały się na internetowych aspektach (zatem zamiast podczepić się pod jakiś gotowy zestaw systemowy, trzeba go implementować samemu).

Generalnie system zły nie był - ale fakt, kiedy Android szturmem wbijał się na rynek a iOS był, tak Symbian jechał na update-fixach. Niemniej nie jest ani nie było tak, że Symbian był crapem, bo nie był - to była bardzo dobra platforma dająca zarobek programistom, po prostu rewolucja w postaci Belle gdy już przyszła, tak Nokia wpadła w sidła MS i Symbian oraz MeeGo zostały pod dyktando MS zastąpione Windows Phone.

Autor edytował komentarz.
AntyHaker   18 #24 20.10.2014 18:47

@Jusko: W 2003 - ale my piszemy (przynajmniej ja) o czasach bliższych jego końca. Wtedy nie robił już takiego wrażenia, a wręcz przeciwnie ^^

Poza tym, błagam. Skończ już bredzić z tym Elopem, bo to przestało być już dawno śmieszne. Symbian nie radził sobie na długo przed nim i na długo zanim przyszedł Elop Nokia zaczęła sobie gorzej radzić.

Reszty nawet nie komentuje, bo brzmi mniej więcej tak "To wina MS, gdyby nie on to Nokia byłaby liderem, a fakt że już wcześniej sobie coraz gorzej radziła i tak jest nieistotny. Nawet fakt, że sami chcieli zmienić Symbiana na MeeGo nie ma znaczenia - Symbian i tak najlepsze" ...

Jaro070   16 #25 20.10.2014 19:01

@Jusko: Głównym problemem Symbiana był brak osoby, który pokierowała by jego rozwojem. Drugim problemem była sama budowa systemu.
http://www.wykop.pl/wpis/9704252/ux-uxdesign-design-symbian-nokia-w-serwisie-quora-/

Jusko   13 #26 20.10.2014 19:10

@AntyHaker #54: i ja się zgadzam z Twoimi słowami, bo faktycznie ze stagnacji wyrwała Symbiana wersja Belle, choć na to było za późno.

Po prostu mówisz ogólnikami i rozumiem to, spoko. Ale ja z kolei byłem też po drugiej stronie i interesowałem się też tym co pod maską systemu siedzi, stąd nie mogę zgodzić się do końca z tym, że to był system kiepski, crap czy trup, bo tak nie było . Było sporo do poprawki nie przeczę, ale technicznie jako OS źle nie było - ludzie narzekali najczęściej na brak cukierkowego designu a'la iOS i nie wszystkie opcje łatwo pod ręką, a to raczej jakiś krytyczny minus nie jest, za który można wbijać gwoździe do trumny.Ale tak, do ostatniej wersji systemu był w tyle.

Tylko o to mi chodzi - ludzie sobie mogli gadać, ale pod maskę mało kto już z nich zajrzał a przeterminowany wygląd to tylko wygląd. System efektu WOW już nie miał i się zgodzę, ale nadal był okrzepniętą platformą sprzedaży mimo tego, że swoje 5 minut miał dawno za sobą. WOW nie było sprzedaż tak, mimo wszystko. Nie chodzi mi o licytowanie się czy przekomarzanie się - po prostu mam nadzieję wyprostować trochę argument stronniczy, że to był crap i po prostu tyle, bo tak i koniec, bez stanów pośrednich.

Autor edytował komentarz.
AntyHaker   18 #27 20.10.2014 19:37

@Jusko: No dobra, ale konsumentów nie interesują możliwości potencjalne, a te realne - chyba nie muszę tłumaczyć co to oznacza.

Jusko   13 #28 20.10.2014 19:43

@Jaro070 #25: Dzięki za link, przeczytałem i poszukam całości artykułu, choć przyznam, iż jestem całkowicie świadom tego co tam pisze. Jakoś w komentarzach wspomniałem (tylko nie wiem w którym), że ludzie najczęściej narzekali na Symbiana nie jako na platformę uruchomieniową dla aplikacji, lecz na interfejs właśnie, który przez lata był niemal taki sam, aż do wersji Belle (nie pamiętam, czy w Annie zrobili już tak gruntowny redesign).

Fakt, że dla mnie ten interfejs był właśnie plusem, gdyż dawał wrażenie czegoś klasycznego, komputerowego i okrzepniętego, nie mamiąc użytkownika zaokrąglonymi krawędziami, ikonami z gradientami itd. Fakt też, że dla Symbiana jest i było "milion pięćset sto dziewięćset" motywów graficznych do łatwej instalacji z Nokia Store bądź pliku sis, ale to już wymagało włożenia w to interwencji użytkownika, a na to powinno się liczyć w ostatniej kolejności - no i to był ten gwóźdź.

Ja akurat na Symbiana patrzyłem i patrzę jako platformę programistyczną i stąd uważam, że to nie był wcale crapowy system jak niektórzy mówią. Wizualnie - tak, był "outdated" do czasu Belle, ale Belle stawiali już designem na równi z Androidem. Prawda - API też było nieco zakręcone bo było sporo naleciałości (stałe dodawanie zamiast refaktoringu kodu), ale Belle też nieco to naprostowało. Zwyczajnie Belle mogło być naprawdę nowym startem, ale przynajmniej stało się końcem z godnością :-)

W sumie - do dziś na Symbiana powstają kolejne aplikacje. Co prawda już prywatnych użytkowników, ale Ci deweloperzy, którzy mieli już aplikacje dla Symbiana nadal je często oferują, w tym aktualizacje. Plus - nadal zarobki z Nokia Store trafiają do autorów (bo choć do sklepu nowe programy już nie trafiają, to platforma jest nadal aktywna). Nie zmienia to faktu, że jego czas już teraz niemal wygasł, ale to OS nieśmiertelny póki co dla społeczności jak MeeGo w Nokii N9 :-)

Autor edytował komentarz.
Jusko   13 #29 20.10.2014 19:59

@AntyHaker #27: Tak, masz rację, dlatego mimo wszystkiego co system mógł dochodzimy do tego, jak się to potoczyło mimo to.

Fakt, naprawili to Symbianem^3 (Belle), ale i tak było już za późno - trochę chwiejna sytuacja Nokii, kontakty z MS, warkocz ciągnący się za Symbianem i kto wie co jeszcze.

Podsumowując: system miał możliwości zatem nie był crapiszczem, ale przegrał walkę na design i politykę rozwoju (łatanie a nie rozwój).

Myślę, że tym samym doszliśmy do konsensusu :-)

Autor edytował komentarz.
AntyHaker   18 #30 20.10.2014 23:02

@Jusko: Też tak uważam :D Trochę zawiła wymiana zdań, ale efekt satysfakcjonujący.

max541   3 #31 21.10.2014 18:28

@Jusko: Odniosę się do tej części Twojej wypowiedzi, a nuż może się komuś to przyda:
"w tym SDK i tutoriale dyskretnie się ulotniły ze strony Nokii już dawno temu".
A więc, na szczęście nie do końca jest to prawdą, zobacz tutaj:
http://developer.nokia.com/community/wiki/Symbian_C%2B%2B
http://developer.nokia.com/community/wiki/Qt

Jusko   13 #32 21.10.2014 18:38

@max541 #31: Tak, całkiem niedawno coś się pojawiło na nowo. Co prawda sporej części materiałów już nie ma, ale jeszcze do niedawna Symbian był błędem 404 na ich stronie (od informacji deweloperskich po SDK). Paradoksalnie od przejęcia przez MS materiały zaczęły...wracać.

Nokia zapowiadała support Symbiana do 2016 roku i myślę, że MS nie chcąc teraz robić faux pas, chce/musi zobowiązania Nokii dotrzymać. Symbian jako OS nie jest już rozwijany, ale przynajmniej będą hostowane materiały (edycję zamrożono niedawno), pliki i nadal aktywne Nokia Store.

Autor edytował komentarz.
  #33 18.03.2016 01:41

pominięto parę kluczowych telefonów dla rynku polskiego
3210 pierwsza nokia bez anteny
3510i pierwszy telefon z kolorowym wyświetlaczem
6310 6210 telefony o bardzo długiej żywotności bateri
6300 telefon z duża ilością kolorów i
telefony które były oferowane przez sieci komórkowe można by dać któregoś
np 1600 3100 6100 6020 6030 6610i

  #34 02.08.2016 18:36

Pierwszą Nokią z wewnętrzną anteną była Nokia 8810.