Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

HDD, SSD a może czas na 5D z 360TB pojemności i to na wieki!

Zapanować nad cyfrowym chaosem…

Właściwie nie ma dzisiaj osoby (oczywiście mającej choć minimalną styczność z komputerem ), która w ciągu pracy na komputerze, nie zetknęła by się z problemem archiwizowania a tym bardziej przechowywania danych. Zabrzmi to może dość dwuznacznie, ale ku uciesze czytających posłużę się tym sformułowaniem…
… Każdy to robi, ja to robię , on to robi, i ona też to robi, a tamten to robi po ciemku! Oczywiście piszę o nagrywaniu danych na płyty, czy też archiwizowaniu na dyskach twardych. Do wyliczania kosztów wspomnianej archiwizacji, można podchodzić na wiele sposobów. Podstawowa kwestia kto ile danych magazynuje i przede wszystkim jakich. Ci mniej doświadczeni popełniają najczęściej podstawowy błąd, tworząc kopie kopii, których to kopie znalazły się wewnątrz folderu obok oryginalnej kopii. Póki starczy miejsca na dysku problemu nie ma, oczywiście do czasu. Nagrywanie danych na dysk też odbywa się u ostatniej wspomnianej grupy tak, byle zrobić miejsce bez jakiegokolwiek sortowania, co finalnie kończy się stertą płyt z mieszaniną muzyki, prywatnych zdjęć, projektów i Bóg wie czego jeszcze. Bardziej rozgarnięci, a przede wszystkim lubiący porządek starają się podejść do tematu profesjonalnie raz sortują dane, a dwa przeliczają cenę zapisanego gigabajta czy terabajta na dowolnym nośniku, póki co pozycja dysków HDD w tej kwestii, wydaje się być niezachwiana, a z nośników optycznych płyty Blu-ray. Teraz dochodzi jeszcze kolejna problematyczna kwestia…
... Żywotność zapisanych nośników!

Wspomniane wcześniej nośniki mają niestety swoje bolączki o których większość wie, niestety jak to w życiu … z autopsji. Dyski twarde HDD czy to 2,5’ czy 3,5’ do szczególnie wytrzymałych i wstrząsoodpornych nie należą. Tym bardziej ich żywotność podczas ciągłej pracy z biegiem czasu spada. Dyski SSD nie mają problemów z wstrząsami, może i są dużo szybsze, ale ta cena… ( my nadal pod kątem archiwizacji, więc będę dalej marudził ;P), w kwestii żywotności to zdania są podzielone. Płyty CD, DVD, Blu-Ray nie za bardzo radzą sobie z (no przecież niechcianymi) zarysowaniami, poza tym nośniki te w zależności od zastosowanej technologii i zapisu starzeją się szybciej lub wolniej. Owszem weszły na rynek płyty z zastosowaniem nieorganicznych barwników, ale ich koszt jak i koszt nagrywarek (o większej mocy) też nie przekonuje.

Idzie nowe… lepsze! Nadchodzi 5D

Nad powyższymi refleksjami nie raz i nie dwa zastanawiały się głowy z nie jednego laboratorium. Tak naprawdę bez archiwizacji danych znaczna część osiągnięć ludzkości może bezpamiętnie przepaść i wcale nie trzeba daleko szukać przykładów. Nośniki z biblioteki Aleksandryjskiej (oczywiście papirus) nie zdały egzaminu i nie wiemy jakie faktycznie były szczyty osiągnięć poprzednich epok…, a może nie dane nam było poznać jakiegoś literackiego arcydzieła opowiadające historię zaczynającą się „Dawno dawno temu w odległej”, a pod tytułem „Stone Wars” czyli „Kamienne Wojny”.
Naukowcy z University of Southampton uczynili duży krok naprzód w rozwoju cyfrowego przechowywania danych, które były by w stanie przetrwać przez miliardy lat. Pracownicy Centrum Badawczego Uniwersytetu Optoelektroniki (O.C.R. - Optoelectronics Research Centre) wykorzystali nanostrukturyzowane szkło oraz opracowali procesy nagrywania i udostępniania pięciu wymiarów (5D) danych cyfrowych w femtosekundowym piśmie lasera. Dane są nagrywane przy użyciu ultraszybkiej wiązki lasera, tworząc bardzo krótkie i intensywne impulsy światła. Plik zostaje zapisany w trzech warstwach oddzielonych kropkami nanostrukturalnymi pięciu mikrometrów (jedna milionowa część metra).
Odczyt danych z powrotem wymaga ponownie pulsującego lasera i rejestrację polaryzacji fal za pomocą mikroskopu optycznego i polaryzatora. Na pięć wymiarów składa się wielkości, orientacja oraz trójwymiarowa pozycja nanostruktur., trzeba przyznać że brzmi to kosmicznie :P

Nośnik ma właściwości niespotykane do tej pory, w tym 360 TB pojemności, stabilność termiczna do 1000 ° C i praktycznie nieograniczonej żywotności w temperaturze pokojowej. (Jeśli wierzyć 13,8 mld lat w temperaturze 190°C). Otwiera to nową erę "wiecznej" archiwizacji danych, przede wszystkim jako bardzo stabilna i bezpieczna forma przenośnej pamięci. Technologia ta może być bardzo przydatna dla organizacji z dużych archiwów, muzeów i bibliotek, w celu zachowania czy dodatkowo cyfryzacji eksponatów.

Pierwsze wzmianki o tej technologii sięgają 2013 roku, gdzie sukcesem zakończyło się eksperymentalne zapisanie w 5D pliku tekstowego o pojemności 300kb. Do tej pory najważniejsze dokumenty z historii ludzkości, takie jak Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (UDHR), Optyka Newtona, Wielka Karta Swobód (łac. Magna Carta) i Biblię Króla Jakuba, zostały zapisane w kopii cyfrowej, mogącej przetrwać nawet ludzkość.

Pic.Powszechna deklaracja praw człowieka zapisana w 5D

Jak sami naukowcy mówią "Memory crystal Superman", czyli Kryształ pamięci Supermana był swego rodzaju inspiracją dla stworzenia tej technologii, taką nazwą też się posługują w odniesieniu do niej. Profesor Peter Kazansky z ORC, mówi: "To jest ekscytujące, kiedy myślimy, że udało nam się stworzyć technologię, która pozwala zapisywać dokumenty i informacje, i przechowywać je na nośnikach dla przyszłych pokoleń. Technologia ta może zabezpieczyć ostatni dowód naszej cywilizacji: wszystko, czego się nauczyliśmy, nie zostanie zapomniane ".
Naukowcy zaprezentowali swoje badania w branży fotoniki w renomowanej SPIE-The International Society for Optical, na Konferencji Inżynierii w San Francisco w USA przedwczoraj (17-02-2016).

Póki co nie ma jeszcze wiadomości, o szybkości zapisu i odczytu danych. Pewnym jest też że technologia nie wejdzie pod strzechy w przyszłym tygodniu, ale pozostaje czekać, zbierać fundusze i zacierać ręce gdyż zapowiada się na prawdę obiecująco.
 

windows linux sprzęt

Komentarze

0 nowych
tylko_prawda   11 #1 19.02.2016 06:55

Wszystko ma jakieś wady. HDD - jak spadnie, to koniec. SSD - cena i wytrzymałość danych. Karty pamięci i pendrive`y to świetny nośnik na zdjęcia i muzykę, ale przeciętny człowiek produkuje więcej cyfrowych śmieci, niż jest w stanie pomieścić taka karta lub pendrive. CD jest za małe, DVD - najdroższe mają 17 GB, ale to i tak za mało. Nie wiem, jak jest z VHS.

"Póki co nie ma jeszcze wiadomości, o szybkości zapisu i odczytu danych"
Myślę, że niska.
"Pewnym jest też że technologia nie wejdzie pod strzechy w przyszłym tygodniu, ale pozostaje czekać, zbierać fundusze i zacierać ręce gdyż zapowiada się na prawdę obiecująco. "
Naprawdę drogo.

Kylo#K86   7 #2 19.02.2016 10:08

@tylko_prawda: Pocieszające jest że te technologie rozwijają się na prawdę szybko. A jedna dekada dla 360 TB możliwości zapisu to nie jest dużo... z drugiej strony również odczuwam wewnętrzny sceptycyzm który na tym etapie każe mi tylko zaakceptować fakt że coś się udało nowego. Gdyby prędkość była oszałamiająca, myślę że już byśmy o tym wiedzieli... kto wie czy nie wiązał by się z tym póki co paradoks... Dysk o pojemności 360TB wielkości pudełka zapałek, natomiast urządzenie do odczytu czy zapisu jak normalne biurko.
... a i jeszcze jedno przychodzi mi na myśl. Czy aby nie było konieczne zaprojektowanie od nowa architektury komputera, który miał by z tym współpracować. Pytanie z dziedziny połączenia techniki cyfrowej i analogowej.

Berion   14 #3 19.02.2016 13:54

@Kylo#K86: "Podstawowa kwestia kto ile danych magazynuje i przede wszystkim jakich. "

I jak często. ;) To nawet może być kluczowy czynnik.

"Dyski twarde HDD czy to 2,5’ czy 3,5’ do szczególnie wytrzymałych i wstrząsoodpornych nie należą."

Wytrzymałe mechanicznie oczywiście nie, ale te stare HDD, jedno talerzowe tak na moje kaprawe oko do 250GB, przeżyją niejedną dzisiejszą serię.

"Dyski SSD nie mają problemów z wstrząsami, może i są dużo szybsze, ale ta cena…"

Problemem nie jest cena bo dane, które się archiwizuje są bezcenne. ;) Problemem SSD jest obsługa macierzy tych kości i niska żywotność NAND. Teraz doszedł jeszcze kolejny problem przeskakiwania ładunków z komórki do komórki. I to się tyczy oczywiście wszystkich SSD, kart pamięci, pendraków itp. Ślepa uliczka ewolucji, chyba że pewnego dnia zastąpią je memrystory (ale jakoś od 15 lat nie mogą...).

"Płyty CD, DVD, Blu-Ray nie za bardzo radzą sobie z (no przecież niechcianymi) zarysowaniami, poza tym nośniki te w zależności od zastosowanej technologii i zapisu starzeją się szybciej lub wolniej. Owszem weszły na rynek płyty z zastosowaniem nieorganicznych barwników, ale ich koszt jak i koszt nagrywarek (o większej mocy) też nie przekonuje."

To za ile chciałbyś taką nagrywarkę i nośnik? Bez przesady. Dziś dobra "spawarka" Blu-Ray to mniej niż 300zł. Płyty BD-R HTL to 7zł. DVD+M lub BD-M to 15-20zł. To nie są duże pieniądze.

Tak poza tym BD ciężko zarysować. Mają naprawdę twardą powierzchnię. Oczywiście wciąż się da, ale przypadkiem nie da się zrobić rysy jak Rów Mariański.

"wykorzystali nanostrukturyzowane szkło oraz opracowali procesy nagrywania i udostępniania pięciu wymiarów (5D) danych cyfrowych w femtosekundowym piśmie lasera. "

To nie jest 5 wymiarów skoro sami jesteśmy trójwymiarowymi istotami i tylko taki świat postrzegamy. Te dodatkowe "wymiary" to z tego co czytałem orientacja kropek względem siebie i względem płaszczyzny.

Pismo lasera? ;p

"Nośnik ma właściwości niespotykane do tej pory, w tym 360 TB pojemności, stabilność termiczna do 1000 ° C i praktycznie nieograniczonej żywotności w temperaturze pokojowej. (Jeśli wierzyć 13,8 mld lat w temperaturze 190°C)"

Te 360TB to teoretyczna pojemność. Nie zbliżyli się jeszcze do 1MB. ;)

"eksperymentalne zapisanie w 5D pliku tekstowego o pojemności 300kb"

"Bity albo bajty" To z Hamleta chyba. :P

"mogącej przetrwać nawet ludzkość."

A nawet planetę. Tylko hmm... czy oni brali pod uwagę rozpad atomowy? ;)

"Pocieszające jest że te technologie rozwijają się na prawdę szybko. A jedna dekada dla 360 TB możliwości zapisu to nie jest dużo..."

Bardzo wolno. HVD, podobny w założeniach miał wyprzeć nośniki CD, potem DVD, później BD, a wciąż ani widu, ani słychu.

Biorąc pod uwagę rozmiar nośnika i tego co dziś jesteśmy w stanie zapisywać to bardzo dużo. W jednej piwnicy można by wtedy zmieścić historię ludzkości.

"Gdyby prędkość była oszałamiająca, myślę że już byśmy o tym wiedzieli... kto wie czy nie wiązał by się z tym póki co paradoks... Dysk o pojemności 360TB wielkości pudełka zapałek, natomiast urządzenie do odczytu czy zapisu jak normalne biurko."

W czasach Sondy, jeden z prowadzących, opowiadając o LD (LaserDisc, protoplaście CD) snuł wizje instytutów (przekładając na dzisiejsze czasy: firm), które oferowałyby takie usługi nagrywania. Zakładając, że potrzebna byłaby szafa, a czas nagrywania np. z 20 godzin.

"Czy aby nie było konieczne zaprojektowanie od nowa architektury komputera, który miał by z tym współpracować. Pytanie z dziedziny połączenia techniki cyfrowej i analogowej."

A po co? Czy do nagrywarki DVD potrzebujesz nowej architektury PC? :P

voxcordi   3 #4 19.02.2016 14:19

Ciekawym czy dożyję wersji RW tego "wynalazku" ;-)

Kylo#K86   7 #5 19.02.2016 18:56

@Berion: Oczywiście Przyjacielu masz sporo racji, wyjaśnię tylko że wszelakie wartości jakimi się posłużyłem są tutaj powiedzmy cytatem oryginalnych wypowiedzi. Co do wytrzymałości to tak,... miałem oczywiście na myśli wytrzymałość mechaniczną. Osobiście uważam że póki co to właśnie dyski HDD co do magazynowania danych są najbardziej opłacalne... ale kto z nich dzisiaj korzysta tak jak z płyt... wrzucić dane i niech leży w miejscu gdzie go nawet silne pole magnetyczne nie dotknie. Robiłem ostatnio zestawienie i oczywiście płyty Blu-Ray też się dobrze prezentują, ale nie czarujmy się. Nie we wszystkich sklepach je znajdziesz. DVD i CD nawet na poczcie kupisz.

Co do 5D to myślę że to taki ich troszkę chwyt reklamowy, tym bardziej że jawnie mówią o tym jak wspomniałem "Kryształ pamięci Supermana"

Pisząc o dekadzie miałem na myśli bardziej prognozowanie aniżeli stwierdzanie. 10 lat temu dyski miały pojemności po 80 GB.. 200 było chyba jednym z największych a może 320, już dokładnie nie pamiętam. Na chwilę obecną wychodzą dyski po 8TB więc to duży postęp.

...i ostatnia kwestia którą poruszyłeś... architektura.
Na moje również kaprawe oko obecna architektura jest powielaniem tych samych schematów. Mam póki co na myśli komputery stacjonarne bo łatwiej podać przykład. Powiedz ile pinów masz do połączenia dysku twardego, a ile przypada pamięci RAM. Może zły przykład, ale po prostu jeszcze sobie tego nie wyobrażam, a tym bardziej w obecnej formie. Mam nadzieję że ilość części mechanicznych była by tutaj ograniczona do maksimum bo nawet niski skok, a z dużą częstotliwością to pieruńskie drgania. Oczywiście pytanie jest czy technologia warta jest zachodu, i na pewno to się okaże w przyszłości, bo bez zainteresowania a tym bardziej wsparcia daleko to nie zajdzie. Jak widać z poczynań i szumu który sami naukowcy z OCR robią, bardzo im zależy na rozgłosie. Nam pozostaje czekać.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #6 19.02.2016 19:26

Fajny slogan reklamowy - 5D. A rzeczywistość jest taka, że póki co to tylko eksperymenty w laboratorium, a od tego jeszcze długa droga do pojawienia się w naszych domach.

Kylo#K86   7 #7 19.02.2016 20:39

@Shaki81: Zgadza się... może pozazdrościli kinom z 5D. Filmy 3D plus fotele na siłownikach i zraszanie wodą, czy dmuchanie wiatrem i chyba zapach.

LoczeQ1990   3 #8 20.02.2016 13:15

@tylko_prawda: karty pamięci mają już nawet po kilaset gigabajtów problemem jest cena :D Mnie ostatnio wprawiło w osłupienie gdy zobaczyłem coś takiego http://ispot.pl/temp/cms_filemanager/transcend-banner07.jpg Kilka lat temu o takiej pojemności miałem duzy dysk przenosny z DODATKOWYM zasilaniem na prąd a tutaj wszystko w małej karcie... to pokazuje najlepiej jak bardzo technika poszła do przodu

tylko_prawda   11 #9 20.02.2016 13:31

@LoczeQ1990: O kartach pamięci 128GB wiem. O cenie też. Tylko po co karta pamięci 128GB, skoro HDD na USB jest 100 (w przenoścni oczywiście) razy tańsze?

LoczeQ1990   3 #10 20.02.2016 15:00

@tylko_prawda: rozmiar :D taką karte wkładasz do laptopa i ma dodatkowo 128 GB pamieci zadnych kabli, usb itp

Kylo#K86   7 #11 20.02.2016 15:33

Tak Panowie... tylko te prędkości... póki co niewiele się zmieniło w tej kwestii przez ostatnie 10 lat... pojemność to co innego.

tylko_prawda   11 #12 20.02.2016 15:40

@LoczeQ1990: I tak często wystaje poza czytnik. Dobry pomysł na zwiększenie pamięci netbookom, nic więcej.

Berion   14 #13 20.02.2016 18:04

@tylko_prawda: Kup jabłkową to nie będzie wystawać. Nie pamiętam tylko nazwy, oczywiście już nie jest SD mimo że jest. ;p

@LoczeQ1990: A to Ciebie nie szokuje? Bo mnie bardziej od tej karty. ;]
http://www.kingston.com/pl/usb/personal_business#DTHXP30

Autor edytował komentarz.
majsterV2   5 #14 20.02.2016 18:06

Co powiecie na dyski SCSI?
Działają w starszych serwerach, i są bardzo funkcjonalne przy pełnym obciążeniu.
W czasie pracy potrafią wytrzymać uderzenie z mocą 60G, a w spoczynku 230G.
Producenci twierdzą że takie dyski potrafią działać 150 lat bez awarii z chłodzeniem i są prawie tak samo szybkie jak SSD!
Oto dowód tego że takiego dysku nie da się zajechać: http://technowinki.onet.pl/aktualnosci/serwer-na-novell-netware-3-12-pracowal-pr...

tylko_prawda   11 #15 20.02.2016 18:29

@Berion: I niby jak ja ją włoże do czytnika SD? :P

Axles   17 #16 20.02.2016 19:30

No fajna ciekawostka, ciekawe ile przyjdzie nam poczekać na tę technologię.
@Berion kiedy kontynuacja twojego wpisu, bo chyba miała być odnośnie sprzętu którego używasz tzn. tych organicznych nośników.

Berion   14 #17 20.02.2016 20:50

@tylko_prawda: Najlepiej ruchem posuwistym, żeby prosto weszła. :p Przecież to są zwykłe SDHC, tyle że przycięte w połowie. Mylę się?

@Axles: Organicznych to na pewno nie, to zło jest. Nieorganiczne do archiwizacji to mamy BD-R HTL, BD-M i DVD+M i długo nic się w tej materii nie zmieni. Jeśli masz na myśli Kapsułę Czasu, to jeszcze pozostały ~4 lata. ;) A jeśli o tę rodzinną-zabezpieczoną to dopiero jak skończymy drzewo (de facto program, bo materiały i dane już mamy zebrane).

@majsterV2: Dyski twarde dedykowane serwerom zawsze były wytrzymalsze, ale też bez przesady. Interfejs SCSI/SAS nie ma tutaj znaczenia, to tylko interfejs. Po za tym w ogóle te stare HDD przeżyją niejeden nowy.

Autor edytował komentarz.
tylko_prawda   11 #18 20.02.2016 22:23

Wydaje mi się, że one są bardziej wąskie... karta by się nie odczytała.

Berion   14 #19 21.02.2016 13:54

@tylko_prawda: Jak mogą być wąskie jak to są SD, które muszą wchodzić do slotu SD w np. MacBookach bo innych kart on po prostu nie obsługuje... Są po prostu przycięte aby nie wystawały z amejzing sprzętu i nazwane amejzing aby można było je sprzedać dwa razy drożej.

Autor edytował komentarz.
tylko_prawda   11 #20 21.02.2016 16:53

@Berion: "czywiście już nie jest SD mimo że jest"... Szkoda tylko, że ja nie mam MacBooka i nie wiadomo, czy by np. nie była za krótka :P

Kylo#K86   7 #21 21.02.2016 19:05

@tylko_prawda: a to łatwo sprawdzić montując zwykłą i sprawdzić ile wystaje. Raczej na pewno byś nie zablokował bo na dwuklik karty odskakują z portu.

Berion   14 #22 21.02.2016 20:50

@tylko_prawda: Może być co najwyżej za krótka - to przyznam - ze względu na wykończenie (dla ignorantów, co by wiedzieli że już cała weszła). I też nie mam MacBooka. ;)

@Kylo#K86: Twój blogowy wpis zainspirował mnie do kolejnego na mój. :)

Autor edytował komentarz.
tylko_prawda   11 #23 21.02.2016 21:23

@Kylo#K86: Ale ciężko by się wyciągało.
@Berion: No niestety :P

Kylo#K86   7 #24 22.02.2016 10:25

@tylko_prawda: ja właśnie o wyciąganiu.. czymś płaskim nawet jak linijka, popychasz a sprężynka wysuwa. Popatrz jak działają dzisiaj te porty w laptopach. Były też podobne rozwiązania przy portach PCMCIA, gdzie obok wejścia na kartę był bolec który się wysuwał, a jego wepchnięcie powodowało wysunięcie karty.

@@Berion: Cała przyjemność po mojej stronie :)



... a i jeszcze jedna bardzo ważna sprawa. Tak się zastanawiam i stwierdzam że przy tak dużych już pojemnościach na kartach pamięci wręcz logicznym się wydaje by w końcu producenci zaczęli montować w laptopach na przykład dwa wejścia na karty pamięci. Kopiowanie czegoś z karty na kartę to mordęga, jeśli trzeba wykorzystywać dodatkowo pośredniczący HDD. (nie zgodzę się na te podpinane przez USB, nie raz miałem spore problemy z samoistnym przerywaniem połączenia z takowymi).

Autor edytował komentarz.
Berion   14 #25 22.02.2016 12:20

@Kylo#K86: Przyznam szczerze, że nie zdarzyło mi się kopiować z karty na kartę, a więc nie miałem nigdy takiej potrzeby i nie przyszło mi do głowy. No i jak sam zauważyłeś, są czytniki na USB. ;p W miejscu postulowanego drugiego czytnika SD wolałbym czytnik innego typu kart.

Autor edytował komentarz.
tylko_prawda   11 #26 22.02.2016 18:38

@Kylo#K86: "ja właśnie o wyciąganiu.. czymś płaskim nawet jak linijka, popychasz a sprężynka wysuwa. Popatrz jak działają dzisiaj te porty w laptopach. "
U mnie to tak nie działa.
"Były też podobne rozwiązania przy portach PCMCIA, gdzie obok wejścia na kartę był bolec który się wysuwał, a jego wepchnięcie powodowało wysunięcie karty.
"
Mam gdzieś komputer z takim portem, wyjątkowo upierdliwe rozwiązanie.

Kylo#K86   7 #27 22.02.2016 19:12

@tylko_prawda: Sądzę że to wszystko nie jest problem, i na prawdę nie mamy się czym martwić. Grunt by komputer mógł obsługiwać ww karty. Pomysł by równolegle, bo nie traci się szybkości na portach USB. A co do złych rozwiązań. Karta może być nawet malutka, nic nie stoi na przeszkodzie by zrobić czytnik obok touchpada, nawet modyfikując obudowę na tyle by mieć otwierany panel od góry, a karta była czy zakładana czy wsuwana jak to jest w przypadku kart SIM. Moje czy Twoje koncepcje to nic, wyobraźnia kopalnią nowych rozwiązań. Już tam sobie to zrobią, ja problemu nie widzę.

  #28 29.05.2016 07:19

Wydaje mi się że ta technologia nie będzie udostępniania dla zjadacza chleba.... raczej dla data center (zależy od ceny) dla bibliotek i innych tego typu obiektów.... Wydaje się że to będzie zbyt drogie... nośniki i nagrywarka a zwłaszcza nagrywarka....

Kylo#K86   7 #29 29.05.2016 18:16

@Anonim (niezalogowany): myślę że zbyt mało o niej wiemy, jako właśnie Ci "zjadacze chleba". Gdyby zupełnemu laikowi ktoś opisywał jak zapisywane są dane na krążku CD z którym ten nie miał wcześniej styczności, zapewne ocenił by to tak samo.