Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Intel NUC, PXE i OpenELEC

Miało być o mojej nowej stacji meteo (takiej prostej wersji na ethernecie z temperaturą, ciśnieniem, wilgotnością, poziomem nasłonecznienia, w porywach do ultradźwiękowego pomiaru siły i kierunku wiatru) ale ciągle zaliczam z tym jakieś opóźnienia, a to czujniki nie dotarły albo jak teraz śruby do obudowy są za krótkie i potrzebuję nowych. Więc pogoda - to później, a teraz korzystając z okazji upolowania NUCa w blogierskim konkursie dp, coś o nim.

Mój NUC oparty o Celerona Ncośtam i całe zero pamięci RAM. Teoretycznie, przy sprzętowym wspomaganiu dekodowania, jest w stanie odtwarzać wideo 1080p/h264 bez problemów, jest więc idealny do robienia za media center w pokoju gościnnym, lub jak w moim wypadku - za media center "po to aby nie odpalać tej wielkiej ciągnącej całą masę watów kobyły, której używam do grania i obrabiania zdjęć". Problem zera pamięci RAM (działają tylko DDR3L) udało się rozwiązać względnie prosto, w tym pudle co to w nim trzymam zbędne komponenty leżał sobie 2GB moduł Kingstona, mało trochę na Windows, ale w sam raz na Linuksa. Problem z dyskiem jest jedna poważniejszy, o ile mam kilka zbędnych dysków PATA 3,5", tak jakoś żadnego wolnego SATA na 2,5". Potrzeba wszak matką wynalazków, NUC ma port ethernet, a to oznacza, że daje się podnieść z użyciem DHCP i PXE. Linux nie powinien mieć problemów ze startem w środowisku bezdyskowym (szczerze, nie wiem jak Windows), wybór zatem padł na OpenELEC. I tak powstał krótki wpis o tym jak przekonać OpenELEC do działania na Media Center bez (własnego) dysku.

Aby wszystko działało potrzebujmy dostępu do serwera, prefeferowalnie opartego o Linuksa, w moim wypadku Debiana Jessie i paru skonfigurowanych na nim usług. Zaczac jednak trzeba od przestawienia BIOSu NUCa.

Intel Visual BIOS

Jest to coś strasznego do nawigowania po tym klawiaturą, w porywach do niemożliwego do nawigowania po tym klawiaturą. O zawieszaniu się tegoż nie mówiąc. Co komu przeszkadzał stary układ znany z Awarda czy Phoenixa? Znaczy rozumiem, że ładnie wygląda i w ogóle, ale ile razy człowiek potrzebuje w ogóle tam zaglądać, żeby to musiało robić coś więcej niż być proste i użyteczne?
Jakkolwiek, jak już się dogrzebiemy do ustawień bootowania, to wyłączamy UEFI boot, zostawiamy jeno "legacy" i z dostępnych urządzeń aktywne zostawiamy tylko "PXE". Ah, PXE nie działa na WiFi.

Serwer

Potrzebujemy linuksowy loader pxe, serwer tftp, serwer nfs, dhcp i samego OpenELEC. Na Debianie to będzie jakoś tak:

apt-get install nfs-kernel-server atftpd pxelinux

Oraz trzeba pobrać archiwum tar z OpenELEC pasujące do sprzętu, który mamy. W moim wypadku "OpenELEC Stable - Generic x86_64 Version: 4.2.1".

Za serwer dhcp będzie robił udhcpd z busyboxa (bo akurat na Debianie jest domyślny), nie ma on co prawda (albo to przegapiłem) opcji konfiguracji per-host (poza IP) ale to nie problem, NUC jest jedynym systemem w domu, który w ogóle używa PXE, reszta systemów tę opcję zignoruje.

vi /etc/udhcpd.conf

Znajdujemy "boot_file" i sprawiamy aby wyglądała tak:

boot_file /pxelinux.0

Następnie:

service udhcpd restart

Z archiwum z XBMC wyciągamy dwa pliki, KERNEL i SYSTEM, są w folderze "target". Oba kopiujemy do głównego folderu tftp, u mnie: /srv/tftp. Po czym wykonujemy taka oto sekwencję:

chmod 777 /srv/tftp mkdir /srv/tftp/pxelinux.cfg/ mkdir /srv/openelec/ ln /usr/lib/PXELINUX/pxelinux.0 /usr/srv/pxelinux.0 ln /usr/lib/syslinux/modules/bios/ldlinux.c32 /usr/tftp/ldlinux.c32 vi /usr/tftp/pxelinux.cfg/default

Ostatnie polecenie otwiera nam edytor, którego karmimy takim oto zestawem literek: DEFAULT OpenElec.tv PROMPT 0 LABEL OpenElec.tv kernel /KERNEL append ip=dhcp boot=NFS=10.0.0.2:/srv/tftp disk=NFS=10.0.0.2:/srv/openelec

Jest to instrukcja dla bootloadera skąd wytrzasnąć kernel i jakimi parametrami mamy go nakarmić. W naszym wypadku system będzie pracował bez własnego dysku, więc aby nie konfigurować go po każdym restarcie wypada zapewnić mu trochę miejsca na serwerze po to aby mógł tam przechowywać swoje ustawienia, a przy okazji możemy tam też wrzucać muzykę, filmy czy cokolwiek. 10.0.0.2 to adres naszego serwera NFS (ustawienia poniżej), zmieniamy oczywiście na właściwy dla naszej sieci. Zapisujemy.

vi /etc/exports

I tam dopisujemy:

/srv/openelec 10.0.0.2/255.252.0.0(no_root_squash,rw,async,no_subtree_check) /srv/tftp 10.0.0.2/255.252.0.0(no_root_squash,rw,async,no_subtree_check)

Następnie restartujemy nfs:

service nfs-kernel-server restart

Drugi eksport jest miejscem na konfigurację, pierwszy miejscem przechowywania pliku "SYSTEM" wytarganego z archiwum tar. I to w zasadzie tyle zabawy, jeśli wszystko poszło poprawnie, to podłączenie zasilania do NUCa powinno zaowocować takim oto efektem:

Sam system startuje przez sieć w około 15 sekund, 30kilka licząc ślamazarny PXE. Zaskakująco także, system nie wymagał żadnego ręcznego dłubania aby się po ludzku uruchomić. Po prostu się włączył i był gotów do działania. Wystarczyło tylko uruchomić SMB (+ ustawić serwer WINS) i już można grzebać w Windowsowym serwerze mediów. Sama bezproblemowość jest to dla mnie nieco zaskakująca, gdyż udaje mi się zawsze trafić na jakiś irytujący problem na dekstopie linuksowym (a czasem i na serwerowym), którego nikt nie ma, już o rozwiązywaniu go nie mówiąc.

Taakże, całkiem przyjemne urządzenie, i bez dysku da się bardzo ładnie używać (szkoda, że nie bez pamięci). :P

Działać, działa. Ładnie nawet, filmy w FullHD da się spokojnie przez sieć oglądać. Jeszcze tylko kwestia wygrzebania skądś jakiegoś pilota i przekonania LIRCa do rozmowy z nim. 

linux sprzęt serwery

Komentarze

0 nowych
YogiCK   5 #1 25.11.2014 18:48

NUC nie ma wbudowanego czytnika SD? OpenELEC spokojnie wchodzi nawet na kartę 2GB, odpada uzależnienie od serwera.
Co do pilota, mam za 35zł na zbyciu taki komplet > http://www.amazon.com/Pinnacle-Remote-Windows-Media-Center/dp/B000WR2E00

Kaworu   13 #2 25.11.2014 18:52

@YogiCK: Nie ma czytnika. Poza tym weź, mógłbym go podnieść z pendrive'a ale co to za zabawa, i jeszcze coś z obudowy wystaje. :D
A pilot to ja jakiś z szafy wygrzebie, chwilowo wystarcza mi możliwość wciśnięcia "play". ;)

KyRol   18 #3 25.11.2014 19:36

Jeśli chodzi o pilota to całkiem funkcjonalnym dla mnie jest Medion X-10, dokładnie o taki: http://test.mjnet.eu/wp-content/uploads/sites/5/2011/11/remotex10.jpg, jedną z jego cech jest możliwość wyklepywania liter w sposób podobny do starych komórek ;) Z Lirc'em to od za dawnych czasów ten pilot nie ma zatargu, także to jest na jego plus ;) http://linux.mjnet.eu/post/107/remote-control-medion-x10-pn-20018071/

Przy zakupie należy szczególną uwagę zwrócić na odbiornik, bo różne są dodawane jedne mniejsze inne większe, nieraz zdarzają się nawet golasy do wpinania bezpośrednio na piny płyty głównej. Cena niespecjalnie wygórowana - równowartość dwóch paczek fajek ;P

Autor edytował komentarz.
Kaworu   13 #4 25.11.2014 19:45

@KyRol: Co mi przypomina jeszcze coś, NUC ma wbudowany odbiornik podczerwieni, musi działać z nim. :D

KyRol   18 #5 25.11.2014 19:51

@Kaworu: A to Medion X-10 odpada ;)

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #6 25.11.2014 19:51

Kurde, a ja narzekam, że mi pod Windows 8.1 nie chodzi jak należy:)

Cenobith   3 #7 25.11.2014 20:23

@Kaworu: Witam! Czy byłbyś uprzejmy przebadać dla mnie jak taki komputerek radzi sobie z rippowaniem CD do Flac i konwerterowaniem APE do Flac. Planuję zakupic takie urządzonko ale w ślepo szkoda wydać 1000 pln :)
Pozdrawiam :)

Kaworu   13 #8 25.11.2014 20:46

@Cenobith: Jak znajde chwilę na zrobienie obrazu jakiejś płyty. Ale to konkretne urządzonko to jakoś koło 500 kosztuje ;)

video   10 #9 25.11.2014 20:57

Aż dziwie się że przy całym tym zapale filmu nie wykonałeś własnoręcznie robionym aparatem otworkowym(http://pl.wikipedia.org/wiki/Fotografia_otworkowa) machając dla PAL 25 razy na sekundę przysłoną...

Kaworu   13 #10 25.11.2014 21:02

@video: Mam tylko jeden film na stanie, 36 klatek... to by wyszło nieco ponad sekundę. :D

video   10 #11 25.11.2014 21:10

@Kaworu: No... Zdaje się że chciałeś pokazać jak zrobić coś na pohybel gotowym rozwiązaniom, a tu idziesz na łatwiznę z nagrywaniem video Napisz ile dni Ci to zajęło. Z pendrive było by z szybkością Twojego downloadu...

  #12 25.11.2014 21:22

@Kaworu: Owszem 500 + 8gb ram 260pln+ dysk sdd 64gb 180pln + dvd zew 100pln + klawiatura/mysz bezprzewodowe 120 pln = +/- 1200 pln :)))

Kaworu   13 #13 25.11.2014 21:22

@video: Noo, nie. PXE jest prawie gotowym rozwiązaniem jakby na to nie patrzeć, nic nie musiałem do tego dopisywać, jeno skonfigurować potrzebne komponenty co raz że dużo czasu nie zajęło. Dwa, że działa szybciej niż z pendrive'a. Najszybszy pendrive jaki mam osiąga około 17-19MB/s odczytu, eth dochodzi do 100, a macierz na serwerze tez spokojnie tyle wyciągnie. Jest też kwestia przypadkowego usunięcia nośnika systemowego i jego zużywanie się. Taaakże myślę, że poza własnym napędem dla NUCa start przez sieć jest lepszym rozwiązaniem niż pen.

Kaworu   13 #14 25.11.2014 21:24

@Anonim (niezalogowany): Aaaa, no chyba, że tak. Tam sobie radośnie założyłem, że resztę komponentów masz. ;)

video   10 #15 25.11.2014 21:31

@Kaworu: Nie bo... ;P Nuc jest malutkim samowystarczalnym pudełeczkiem, a w Twojej propozycji wymaga serwera z własnym dyskiem. W takiej konfiguracji kabel HDMI z serwera do TV jest prostszy w konfiguracji i przede wszystkim tańszy o łojezu...
@Anonim Ostatnio kupiłem tuner sat z XBMC za połowę, ale HDD trzeba sobie dokupić(akurat mam po wymianie w laptopach na SSD parę sztuk).

Cenobith   3 #16 25.11.2014 21:35

@Kaworu: Sorki, coś mnie wylogowało ale widzę, ze domyśliłeś się kto pisał. :)
No więc - chcę uczynić z tego urządzenia mój kompik główny - lapka nie chcę bo skoro w pokoju jest TV, który może robić za monitor ale braknie niedługo miejsca na biurko z blaszakiem. :)

Kaworu   13 #17 25.11.2014 21:36

@video: To zależy, jeśli nie masz serwera - tak, ale tak się składa, że mam takie coś robiące za router/NAS. To wszystko jest kwestią tego czy (jak ja) masz już potrzebną infrastrukturę, wtedy jest to generalnie banał, czy nie. No przecież nie kazałem we wpisie kupić serwera, tylko skonfigurować (w domyśle: ten co już masz). Także bez nadinterpretacji. Generalnie przesłaniem jest tutaj "użyj tego co masz pod ręką", jak masz wolny dysk - wsadź dysk, masz serwer - wykorzystaj, jak nie to pen, zewnętrzny dysk, etc. ;)

Autor edytował komentarz.
Kaworu   13 #18 25.11.2014 21:42

@Cenobith: W weekend w każdym razie jak nie zapomnę to zobaczę jak mu to sprawnie (bądź nie) idzie. ;)

moh3r   11 #19 25.11.2014 21:42

@video: Niech NAS będzie NAS-em, router routerem, a odtwarzacz odtwarzaczem. Znalezienie sprzętu, który to wszystko zrealizuje w zadowalającym (oczywiście to moja subiektywna opinia) stopniu jest trudne i kosztowne, osobne rozwiązania najczęściej sprawują się lepiej i kosztują mniej. Poza tym, wolę mieć przy telewizorze małe urządzenie, a nie wielkiego "klocka". W domu moich rodziców stosuje podobne rozwiązanie, HTPC z OpenELEC uruchamia system przy pomocy PXE z zasobów NAS-a.

Autor edytował komentarz.
video   10 #20 25.11.2014 21:46

@moh3r: i Rodzice potrafię tego używać?

moh3r   11 #21 25.11.2014 21:49

@video: Włączają HTPC, system uruchamia się automatycznie i w XBMC mają widoczne zasoby NAS-a. Cała konfiguracja jest "przezroczysta" i nie różni się w działaniu od systemu zainstalowanego na lokalnym nośniku. Na swoich komputerach dyski (a właściwie pulę dysków) NAS-a mają udostępnione przez Sambe.

Cenobith   3 #22 25.11.2014 21:52

@Kaworu: ok - będę zobowiązany :)

video   10 #23 25.11.2014 22:08

@moh3r: Do momentu działania sieci i nasa, przy czym sieć narażona jest przy każdym sprzątaniu... :) Wszystkie zmysły podpowiadają mi że nie jest to konfiguracja idealna :) ale... nie będę się kłócił. Nas najtańszy nie jest, więc czasem rzeczywiście może wiązać się to z cięciem budżetu na zakup pendrive.... ;)

moh3r   11 #24 25.11.2014 22:14

@video: Idealna może nie jest, ale od kilku lat się sprawdza (i o dziwo kable nigdy nie zostały naruszone). Myśle, że to rozwiązanie jest warte rozważenia, jeśli ma się w domu serwer plików.

eimi REDAKCJA  17 #25 26.11.2014 08:30

Z ciekawości, jak chodzą Ci na takiej konfiguracji upscalery GPU?

  #26 26.11.2014 10:00

Jako pilot Yatse na androida. Działa rewelacyjnie.

  #27 26.11.2014 10:26

Super zabawki do telewizora teraz robią, jak kilka lat temu (2010) szukałem małego, cichego/pasywnego/, eleganckiego i energooszczędnego rozwiązania do telewizora (interfejs kioskowy, dekoder tv i nagrywarka, magazyn sieciowy, odtwarzacz cd/dvd, muzyka flac, filmy hd, zdjęcia, strumienie live, audio na dac, wygodny pilot, sterowanie poprzez inne urządzenia i kontrola rodzicielska ;) to praktycznie nie było żadnego wyboru poza ion zotac'a (de facto wszystkie wymagania do dzisiaj spełnia w 100%). A te NUC są jeszcze mniejsze... I zapewne apetyt na energię niższy o kilka wacików ;)

Pre100n   5 #28 26.11.2014 10:26

Fajnie, fajnie, tylko to rozwiązanie zaprzecza całkowicie założeniom, które na początku miałeś cyt. "po to aby nie odpalać tej wielkiej ciągnącej całą masę watów kobyły, której używam do grania i obrabiania zdjęć". Dodatkowo, uważam że wpięcie pena z systemem (obecnie można kupić pendrive'y w obudowach typu nano) mniej szpeci obudowę niż obrzydliwy kabel ethernet'owy wpięty w NUC'a. Ale brawo za chęci i nie chodzenie na łatwiznę. Dzięki temu widać, że odkryć koło można na wiele sposobów :)

Kaworu   13 #29 26.11.2014 10:40

@eimi: Jak na moje oko (które może być wadliwe), gorzej niż na Windowsie. Bardziej "spikselizowany" obraz oraz jakby brak post-procesu.

Kaworu   13 #30 26.11.2014 10:43

@Pre100n: Czyli mówisz, że jakby serwer i NUC działały od siebie niezależnie, to jakoś magicznie pobierały by mniej prądu? Bo mi mimo wszystko wychodzi, że jak NUC startuje przez PXE i nie ma dysku, to sumaryczny pobór prądu jest niższy o pobór prądu napędu NUCa, dużo to niby nie jest, ale zawsze. (Notka: serwer jest włączony zawsze) :D
Druga sprawa, patrzę sobie na tylną ściankę NUCa i akurat najgrubszym i "najpaskudniejszym" kablem to jest HDMI. Oraz nie bardzo rozumiem, dlaczego taką wielką różnicę Ci robi czy z tyłu masz *ukryte* 3 czy 4 kable.

Autor edytował komentarz.
Pre100n   5 #31 26.11.2014 11:13

@Kaworu: chodzi o to, że bootowany z pena nie wymaga serwera, który mu po PXE ten system będzie dostarczał :) Ilość zjedzonych watów w przypadku samego NUC się oczywiście nie zmieni, ale różnica w rachunku za prąd pojawi się przy opcji pracy stand-alone i terminal-serwer.

que_pasa   9 #32 26.11.2014 11:13

@@Kaworu
Fajny wpis i pomysł z PXE, ja jednak zostanę przy dysku ssd w htpc z xbmc. Możesz sprawdzić jak się sprawuje wtyczka icefilms z włączoną obsługą metadanych (okładki, fanarty itd)?

Autor edytował komentarz.
que_pasa   9 #33 26.11.2014 11:15

@moh3r: "Niech NAS będzie NAS-em, router routerem, a odtwarzacz odtwarzaczem."

+1

moh3r   11 #34 26.11.2014 11:19

@Pre100n: Ale bootowanie z "pena" nie ma sensu (w stosunku do PXE), skoro i tak wszystkie media (filmy, muzyka) znajdują się na serwerze/NAS-ie.

Kaworu   13 #35 26.11.2014 11:20

@Pre100n: Ale jakoś pomijasz drobny w tym wypadku fakt, że u mnie serwer i tak chodzi, obojętnie czy będzie dawcą obrazu systemu dla NUCa czy nie. Ja broń Omie nie kazałem nikomu wykorzystywać tego pomysłu jak takiego serwera nie ma. Jjak ma to też nie każę, to jedno jedna z opcji. I wciąż szybsza niż pendrive. :D

eimi REDAKCJA  17 #36 26.11.2014 11:24

@Kaworu: bo ja odpalam na Athlonie 5350 i dobry upscaler (Spline36) na zaawansowanych shaderach mocno poprawił jakość obrazu, ale też da się odczuć jego ciężar dla GPU. Nie wiem czy zintegrowana grafika Intela to uniesie. Sprawdziłbyś jak to u Ciebie?

Kaworu   13 #37 26.11.2014 11:30

@eimi: Mógłbym, jeno jakoś w okolicy weekendu jak nie zapomnę.

Kaworu   13 #38 26.11.2014 11:31

@que_pasa: No, tylko jak wszystkie tego typu prośby, w okolicy weekendu jak nie zapomnę to sprawdzę.

Pre100n   5 #39 26.11.2014 11:32

@moh3r: ależ oczywiście, że ma (w przypadku serwera) - pozbywamy się kabla Ethernetowego, reszta śmiga po WIFI. To ma stać w salonie, więc im mniej kabli tym lepiej. Idąc tokiem rozumowania co ma sens, a co nie - jeśli serwer chodzi cały czas, to po co wydawać kasę na NUC'a i kombinować skoro można go podłączyć bezpośrednio do TV. Dla salonu i przede wszystkim kieszeni wyjdzie lepiej, bo o jeden zbędny gadżet na półce mniej (co niekoniecznie uważam za zaletę, bo sam lubię takie gadżety:) ).

Kaworu: skoro serwer tak czy inaczej pracuje, to jak wyżej - czemu by nie podłączyć go bezpośrednio po hdmi/dvi/vga do TV - kabel na pewno wyjdzie taniej niż NUC :)

I tak jak pisałem wcześniej - ja bynajmniej nie jestem wrogiem takich rozwiązań, każda nowa wiedza prowadzi zazwyczaj do czegoś dobrego, dlatego popieram eksperymentatorów :) choć wg mnie ten przypadek to raczej ciekawostka czy wskazanie innej drogi.

Autor edytował komentarz.
Kaworu   13 #40 26.11.2014 12:06

@Pre100n: Nie da się ;P Raz, że daleko, a kable hdmi są grubsze, gorsze w prowadzeniu niż eth, szczególnie że ostatnio znalazłem kable eth rozmiaru 1,5x6mm. Dwa, że na serwerze jest ESXi. Trzy, że obsługa serwera pilotem, z innego pokoju to też jakoś nie bardzo. Więc może i 20m, gruby kabel hdmi to jest jakieś rozwiązanie ja jednak wole płaski, cienki kabel eth i te całe +10W na 6h w tygodniu? ;)

  #41 26.11.2014 12:08

Pomysł fajny, ale co człowiek to rozwiązanie.
Ja bym sobie partycje iSCISI na serwerze zrobił i na niej zainstalował system.

Pre100n   5 #42 26.11.2014 12:32

@Kaworu: Masz rację, w przypadku virtualki może być trochę gorzej :)

moh3r   11 #43 26.11.2014 12:33

@Pre100n: Wifi jest mniej wydajne i zawodne, cała przepustowość w dodatku dzieli się przez liczbę połączonych klientów. Żadne radio nie zastąpi gigabita po kablu (szczególnie jeśli chcesz odtworzyć obraz płyty blu-ray) Jeśli pomyślałeś przy projektowaniu domu/mieszkania, to kable masz w ścianach.

Serwery nie służą do odtwarzania multimediów, często nawet nie są w stanie. Są też głośniejsze i większe niż większość odtwarzaczy.

Pre100n   5 #44 26.11.2014 12:48

@moh3r: jak chcę odtworzyć film z płyty BR to tak czy inaczej muszę ją do czegoś wtyknąć - gdzie proponujesz?. NUC nie ma żadnego napędu optycznego, powiem szczerze, że nie spotkałem się z serwerem, który by posiadał BR w standardzie, więc transmisja BR do TV ... raczej nie rozważamy tego w tym momencie. Do BR kupuje się stacjonarny odtwarzacz + zestaw HT i tyle w temacie. Przesyłać streaming z BR po necie to tak jakby zamówić w barze szklankę 12 letniej whisky i zapapranie jej kolą z biedronki.

Autor edytował komentarz.
moh3r   11 #45 26.11.2014 13:01

@Pre100n: Czytaj dokładnie, napisałem "obraz płyty blu-ray", odtworzony z serwera niczym nie różni się od odtworzenia płyty z napędu. Łatwiej mi zripować płytę i wrzucić obraz na NAS-a, niż "żąglować" płytami. Mój odtwarzacz nie ma napędu optycznego i nie potrzebuje dodatkowego "kloca" pod telewizorem. Płyty ripuje na komputerze.

Dajmy sobie spokój z dyskusją, bo wchodzimy w sferę gustów i przyzwyczajeń, a z tego nic poza kłótnią raczej nie wyniknie.

Autor edytował komentarz.
masterus   2 #46 26.11.2014 16:33

@kaworu

Czy mozesz sprobowac zainstalowac Skype dla Linuxa?Ja mam Rasbmc i kiedy probuje instalowac to wyskakuje mi blad zwiazany z kompatybilnoscia procesora. Podejrzewam,ze u ciebie nie bedzie takiego problemu bo w NUCu masz Celerron. Jesli sie tobie uda zainstalowac Skype'a to czy mozesz sprawdzic podpiecie jakiejs kamerki USB?
Bede wdzieczny za info

PS . do kontroli XBMC na TV poprzez HDMI mozesz uzyc pilota od tego TV - w kazdym razie ja tak robie

  #47 26.11.2014 23:13

@KyRol: Mam tak samo wyglądający pilot Medion, ale mój jest radiowy i nigdy nie próbowałem zabawy z nim pod Linuxem (są sterowniki do Windowsa). Twój też jest radiowy, czy zwykły na podczerwień?

Pytam, bo może w końcu go wyjmę z szafy, odkurzę i wrócę do pomysłu zbudowania sobie komputerowego centrum multimedialnego.

ziupo   6 #48 27.11.2014 00:18

Podejrzewam, że dałoby się uruchomi Windows 8 z obrazu WIM poprzez PXE.
Taki bardziej proof of concept i zapewne da się szybciej.

  #49 27.11.2014 01:08

@masterus: pi ma cpu ARM, nie ma wersji skype dla tej architektury więc niestety to nie zadziała nigdy

joohn   1 #50 27.11.2014 08:30

A jaki to dokładnie model NUCa? Czy jest chłodzony pasywnie, bo zdaje się nie wszystkie NUCe są?

Ja z kolei chce zamienić 'duży' prądążerny serwer na coś takiego z LAMPem ;)

  #51 27.11.2014 08:41

Zbox nano IDXX przemawia do mnie z powodu wielu portów wejścia i wyjścia. Generalnie mamy tutaj więcej "luzu" bez kombinowania z NASami itp. Szkoda ze cena lekko zabija bo z tysiąc trzeba wydać na podstawę.

  #52 27.11.2014 10:24

Start po sieci - ssie niestety. Ja mam xbmc na malutkim nettopie i 1tb z lokalnymi zasobami (2.5"). Jest to o tyle fajne ze mogę go zabrać za sobą np wrzucić do kieszeni torby na projektor i mieć ze sobą sporo zasobów filmowo/muzycznych.

moh3r   11 #53 27.11.2014 10:37

@ziupo: Da się odpalić Windows (od XP w górę) przez PXE i iSCSI.

Kaworu   13 #54 27.11.2014 12:08

@joohn: DN2820FYKH, aczkolwiek na serwer to bym go nie wziął. Obudowa ma mało miejsca na dyski, i jeno jeden slot na pamięci do tego jeszcze LV, poza tym brak portu na karty rozszerzeń. Iii dlatego jako serwer mam coś na AMD K625, odrobinę wolniejszy niż ten celeron (jakieś 30 pkt na passmarku) ale płyta na mini-itx ma port PCIe i mini-PCIe (dodatkowa karta sieciowa + wifi), dwa sloty na pamięć (pełnowymiarową), kilka złącz SATA, a obudowa mieści w sumie 3 pełnowymiarowe HDD. Do tego ESXi na tym działa, więc mam router, NAS, webserwer, i parę innych zabawek za sumarycznie podobne fundusze. ;>

Autor edytował komentarz.
Kaworu   13 #55 27.11.2014 12:09

@masterus: a tego skajpaja znajde w jakimś repo dla xbmc? Acz od razu zaznaczam, iż kamerki na USB to raczej ni mam, wiec tego nie sprawdze.

KyRol   18 #56 27.11.2014 13:55

@freb (niezalogowany): Nie przypominam sobie aby w ogóle te piloty były w wersji na podczerwień. Ich plus polega na tym, że nie trzeba pilota kierować w stronę odbiornika. Jeśli nie chcesz zagłębiać się w szczegóły, możesz na pałę skopiować konfigurację, która jest zamieszczona w linku z tej strony http://grimm.cba.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1044:xm...

Jeśli chciałbyś zrobić to sumiennie powinieneś się posłużyć irw i patrzeć co ono zwraca po naciśnięciu każdego z przycisków oddzielnie, następnie powinieneś przypisać każdą z wartości oddzielnie dla każdego klawisza.

Autor edytował komentarz.
Kaworu   13 #57 27.11.2014 15:59

@elita (niezalogowany): Czemu ssie? Znaczy rozumiem na nettopie czy generalnie przenosnym sprzecie, ale czemu ssie na domowym media center? ;>

masterus   2 #58 27.11.2014 23:31

@kaworu

dzieki za odzew ,skype'a dla xbmc nie ma , ale xbmc bazuje na Debianie ,
prosze tu jest link: http://www.skype.com/go/getskype-linux-deb-32

co do instalacji , musialem uzyc konta root i polecenie wget z tym linkiem

Kaworu   13 #59 28.11.2014 17:12

@masterus: Nie no, wiem jak działa linux, tylko pytałem czy jest może na to specjalna paczka. Enyłej, nie da się zainstalować, w systemie nie ma managera paczek. "With OpenELEC it is not possible to change the system for security and stability reasons". Musiałbym się bawić z normalnym debianem a chwilowo nie bardzo mam jak (znaczy na NUCu).

Autor edytował komentarz.
Kaworu   13 #60 09.12.2014 14:22

@eimi: Oczywiscie, ze zapomniałem wtedy sprawdzić ;P Ale aktualnie sytuacja wygląda tak, że nie wiem od czego to zależy (humor OpenELEC?) ale albo nie działa wcale albo z "hq scalers" nie da się nic rozsądnie oglądać SD rozciąganego do HD.

Autor edytował komentarz.