r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Kod Prince of Persia dla Apple ][ dostępny na githubie

Strona główna Aktualności

Pod koniec marca do Jordana Mechnera zadzwonił jego ojciec. W domu rodzinnym Mechnera miało miejsce gruntowne wiosenne sprzątanie, podczas którego znalazło się pudełko ze starymi grami i jakimiś dyskietkami. Wśród kaset z grami na Amstrada i kilku kopii Prince of Persia znalazły się 3,5-calowe dyskietki, na których Jordan Mechner zapisał kod źródłowy gry wydanej w 1989 roku na komputery Apple ][. Więc jednak kod nie zginął… choć, jak pisze na swoim blogu Mechner, przez ostatnie 10 lat zdarzało mu się zadręczać współpracowników z firmy Brøderbund i prosić, żeby jeszcze raz dokładnie przeszukali swoje archiwa, bo kod Prince of Persia musi przecież gdzieś być. No i był — w jego szafie w Nowym Jorku.

Mechnerowi i jego koledze, który specjalizuje się w „komputerowej archeologii”, udało się przekonwertować obrazy 22-letnich dyskietek z formatu Apple ProDOS do formy „zjadliwej” dla współczesnych maszyn. Źródła gry zostały umieszczone na githubie. Dziś już mało kto interesuje się programowaniem w asemblerze dla MOS 6502, ale dobrze, że kod został udostępniony, nawet jeśli ma być jedynie obiektem muzealnym. Mechner sam pisze, że zrobił to po to, by kod nie zginął.

Prince of Persia to jedna z tych gier, które miały ogromny wpływ na kulturę popularną. Ze studia Brøderbund wyszły dwie części gry. W latach świetności ta pozycja doczekała się portów na Amigę, Atari ST, DOS-a, Amstrada CPC, NES, Game Boya, konsole firmy Sega i wiele innych. Na przełomie wieków za odświeżenie gry zabrał się Red Orb Entertainment, czego efektem było wydanie Prince of Persia 3D, często zaliczana do oryginalnej trylogii. W roku 2003 w grę tchnęło nowe życie studio Ubisoftu z Montrealu, z którego wyszła zaprojektowana przez Mechnera gra Prince of Persia: The Sands of Time dla PC, Nintendo Gamecube, PlayStation 2 i Xboksa. Gra otrzymała tytuł gry roku 2003 na PlayStation 2 i nie było chyba recenzenta, który by tej pozycji nie chwalił. W 2008 roku ukazała się kolejna duża pozycja nawiązująca do tematu, zatytułowana po prostu Prince of Persia, zaś w 2010 na rynek trafiła kontynuacja opowieści rozpoczętej w 2003 — Prince of Persia: The Forgottens Sands. W wersji dla Wii tej ostatniej pozycji była dostępna „tajemnicza zawartość do odblokowania”… klon Prince of Persia z 1992. W międzyczasie pojawiło się jeszcze kilka minigier i gier nawiązujących do tematu na różne platformy, nakręcony został film Książę Persji: Piaski czasu (Mechner jest autorem scenariusza), wydawnictwo First Second wydało serię komiksów o przygodach Księcia… w 2010 roku były nawet w sprzedaży stosowne zestawy LEGO.

r   e   k   l   a   m   a

Cała opisana wyżej machina czerpie z umieszczonego dziś na githubie kodu w trochę zapomnianym asemblerze i, przede wszystkim, pomysłu 25-letniego w chwili wydania Prince of Persia nowojorczyka.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.