r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komputery zmniejszą korki w kolejnych miastach

Strona główna Aktualności

Komputerowe sterowanie ruchem, zwane też inteligentnym sterowaniem ruchem, to nic innego, jak oddanie kierowania ruchem w mieście komputerom. Obecnie, kiedy po drogach w każdym mieście poruszają się setki samochodów, a ruchem należy kierować na setkach skrzyżowań (najlepiej zapewniając minimalne opóźnienia dla pojazdów komunikacji miejskiej) wykorzystanie mocy obliczeniowej maszyn jest nieodzowne. Towarzyszą temu też pewne korzyści, jak dynamiczne informacje o komunikacji miejskiej na przystankach, odliczanie do zmiany świateł, czy tak nielubiane wymuszanie jazdy zgodnie z przepisami.

Według Marka Cywińskiego, dyrektora generalnego Kapsch Telematic Services — firmy zajmującej się projektowaniem takich właśnie systemów — inteligentne systemy transportowe to rozwiązania, które pozwalają na zmniejszenie natężenia ruchu zwłaszcza w obszarach, gdzie jest ono największe. Dodatkową korzyścią, którą już zaobserwowały Londyn i Sztokholm, jest znaczne obniżenie emisji spalin. Włoskie miasteczka, które znane są z wąskich ulic, również nie mają na co narzekać — ruch w ścisłym centrum spadł tam nawet o około 20%. Automatyczne wyznaczanie płatnych stref parkowania również się sprawdza, zwłaszcza że możliwe jest, aby nie powodowały one dyskomfortu mieszkańców.

Obecnie systemy tego typu w mniejszym lub większym stopniu działają na przykład w Aglomeracji Trójmiejskiej, która zainwestowała w system Tristar, w Poznaniu i Warszawie. W ciągu najbliższych miesięcy zostanie zakończona również inwestycja we Wrocławiu, gdzie już na 168 przystankach działają tablice informacyjne o przyjazdach autobusów i tramwajów, a do końca roku komputer będzie odpowiedzialny za zmiany świateł na 153 z 227 opatrzonych sygnalizacją świetlną skrzyżowaniach. W planie są również tablice informacyjne dla kierowców, wyświetlające informacje o warunkach atmosferycznych, czasie przejazdu daną trasą czy liczbie wolnych miejsc parkingowych w pobliżu. Podobne wyświetlacze umieszczono na początku tego roku na drogach Podhala. Towarzyszą im urządzenia mierzące natężenie ruchu, dzięki którym również na portalu wtatry.eu można sprawdzić, którędy najlepiej wybrać się w góry (i co warto po drodze zobaczyć, ale w tym już czujniki nie pomagają). W najbliższych latach systemy sterowania ruchem mają zamiar wdrożyć także między innymi miasta Aglomeracji Śląskiej, Bydgoszcz i Białystok.

r   e   k   l   a   m   a

Wbrew pozorom takie inwestycje potrafią się szybko zwrócić. Według Cywińskiego w zależności od okresu inwestycji, są to koszty od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych. [...] czas zwrotu z takiej inwestycji jest krótszy niż dwa lata. W związku z tym generowane są środki zarówno na spłatę inwestycji, jak również na utrzymanie infrastruktury. Alternatywą jest niestety budowanie kolejnych dróg i mostów, co jest nieporównywalnie bardziej kosztowne, choć też często niezbędne.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.