r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Krita 3.0 już stabilna, gotowa do animacji. Kolejnym krokiem będzie grafika wektorowa

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Po roku pracy udostępniona została wersja 3.0 Krity – programu do odręcznego malowania, a teraz także do animacji. Program jest otwarty i powstaje dzięki wsparciu użytkowników. Razem z premierą nowego wydania ruszyła kolejna zbiórka na nowości.

Informowałam, że stabilne wydanie Krity 3.0 ukaże się 1 maja, ale musieliśmy poczekać miesiąc dłużej. Są tu już elementy systemu animacji ufundowane w ubiegłym roku na Kickstarterze, a więc panel z osią czasu, panel sterowania odtwarzaniem oraz onion skining, czyli możliwość podglądania poprzednich i następnych klatek, co pomaga w rysowaniu kadrów. Trzeba mieć na uwadze to, że jeszcze wielu potrzebnych narzędzi brakuje, jak automatyczne generowanie klatek pośrednich, ale prosty film animowany już można w Kricie narysować.

Zauważycie też, że Krita działa sporo szybciej, gdy w użytku są duże obrazy i odpowiednio duże pędzle. Dzięki optymalizacji przy pracy z narzędziami, których średnica liczona jest w tysiącach pikseli, będziemy mogli skorzystać z mechanizmu Instant Preview (jeszcze niedostępnego na OS X).

r   e   k   l   a   m   a

Oznacza to, że podczas malowania będziemy natychmiast widzieć efekty, renderowane na mniejszej wersji płótna. Ponadto w Kricie można malować tymi samymi pędzlami, co w GIMP-ie, więc jeśli macie swój ulubiony zestaw, możecie śmiało go przenieść. Poprawione zostały także filtry, obsługa siatek, prowadnic i przyciągania (ufundowana na Kickstarterze), skróty, zarządzanie warstwami (także Kickstarter) i wiele innych. Wszystkie zmiany możecie zobaczyć na liście.

Pozostałe funkcje, na które zebrane zostały pieniądze w ubiegłym roku na Kickstarterze, zostaną zaimplementowane w wersji 3.1 Krity. Jeśli chcecie wesprzeć rozwój programu, możecie dorzucić się do dobiegającej właśnie końca zbiórki na narzędzia wektorowe i tekstowe. Dzięki nim Krita będzie programem bardziej uniwersalnym. Na liście celów jest też import i eksport plików SVG, import obrazów referencyjnych, malowanie pędzlami po ścieżkach, poprawienie narzędzia do kaligrafii, import dźwięku, możliwość skryptowania w Pythonie i wiele innych.

Kritę 3.0 możecie pobrać dla Windowsa i OS X z naszej bazy programów. Wersja 3.0 dla Maców nie jest jeszcze w pełni dopracowana i warto poczekać na wydanie 3.1, a jeśli wystąpią problemy z renderowaniem obrazu, należy wyłączyć OpenGL-a. Na Windowsie Krita obsługuje tablety Wacom, Huion i Yiynova, a także piórko do komputera Surface Pro. Inne nie zostały jeszcze dostatecznie przetestowane i można spodziewać się problemów.

Warto też wiedzieć, że Krita 3.0 na Windowsie zapisuje swoje ustawienia i dane w innym miejscu, niż Krita 2.9. Aby odzyskać swoje pędzle i preferencje należy skopiować dane z folderu User\AppData\Roaming\krita\share\apps\krita\ do user\Appdata\Local\krita.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.