Linux Mint 5.0

09.06.2008 3:46, Autor: Grzegorz Niemirowski (gniemirowski), Kategoria: News
NewsImage

Wydano finalną wersję 5.0 dystrybucji Linux Mint, noszącej nazwę kodową Elyssa.

W założeniu ma to być przyjazna dla użytkownika i rozszerzona wersja dystrybucji Ubuntu 8.04. Wśród najważniejszych zmian należy wymienić różne usprawnienia w mintMenu, mintUpdate i mintInstall, ulepszenia GNOME desktop, zwiększenie wydajności poprzez zmniejszenie zużycia pamięci i większa kompatybilność z wytycznymi GNOME Human Interface Guidelines, które mają zapewnić łatwiejsze korzystanie z interfejsu użytkownika. Znajdziemy w Mint 5.0 także więcej programów i wersji językowych, zmiany w domyślnym zestawie oprogramowania (Transmission, Rhythmbox, Brasero), ulepszone wysyłanie strumieni, w tym w obrębie serwera dźwięku PulseAudio, a także nowe narzędzie konfigurujące firewall z wiersza polecenia. Więcej szczegółów można znaleźć w dokumencie release notes.

Użytkownicy mogą pobrać standardowy obraz ISO oraz wersję Light pozbawioną własnościowego oprogramowania oraz formatów plików objętych ograniczeniami.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (85)  

Avatar
Franek (niezalogowany) | 09.06.2008 4:21#1

Pytanko do użytkowników tego distro:
Dlaczego używacie tego ditro i w czym jest ono lepsze od ubuntu ?
Pytam z czystej ciekawości, dla pogłębienia wiedzy :P :P :P
Pozdrawiam

Avatar
Krzy$iek (niezalogowany) | 09.06.2008 4:54#2

Bardzo fajna dystrybucja !

Avatar
o_0 (niezalogowany) | 09.06.2008 7:34#3

ciekawe, sprawdze skoro to lepsze ubu :)

Avatar
mathen (niezalogowany) | 09.06.2008 7:46#4

Mint to najlepsza odmiana ubuntu, polecam.

Avatar
swiztaq (niezalogowany) | 09.06.2008 8:20#5

@Franek hmm... dlaczego?

Chyba dlatego że dla początkujących dystrybucja ta ma już wszystko skonfigurowane i dograne to co potrzebne do uruchomienia większości aplikacji

Mi się zdaje, że to po prostu kwestia przyzwyczajenia - moim pierwszym distro było Ubuntu ale trochę się w nim gubiłem (dogrywanie kodeków itp) a potem był Mint który miał wszystko to z czym miałem problemy standardowo wgrane - i tak już zostałem na Mincie (i Windowsie)

Trochę złych rzeczy słyszałem o Ubuntu 8.04 (podobno awaryjne i niedopracowane) i dlatego trochę się obawiam tej wersji dystrybucji Minta

Avatar
tk (niezalogowany) | 09.06.2008 8:22#6

lepsza- szczególnie w moim przypadku - mint traci dźwięk - żart a nie distro - polecam łubududbu ubuntu studio - bez żartów

Avatar
Zenon (niezalogowany) | 09.06.2008 9:14#7

Co do awaryjności Ubuntu HH to nic nowego, każe wydanie staje się stabilne dopiero gdzieś po roku od wydania :) są różne błędy, ale do się na tym pracować.A mnie mile zaskoczyło tym że w końcu przestałem mieć problemy z obsługą rzutnika multimedialnego

Avatar
kuba (niezalogowany) | 09.06.2008 9:24#8

wszystkie te dystrybucje.... to zmierza w złą stronę, dopóki te bazowe dystrybucje nie będą śmigać naprawdę dobrze (tutaj ubuntu 8.04 - problemy z grafiką unichrome, mimo iż system proponuje posiada już sterownik openchrome oraz mało zabawne problemy z klawiaturą, kiedy to układ sam przełączył się na taki, gdzie wyświetlane były same krzaczki...) dajcie spokój...

Avatar
Idzi Spężyna (niezalogowany) | 09.06.2008 9:26#9

Teoretycznie jeśli w Ubuntu coś działa, to powinno działać i w Mincie. Odpowiadając Frankowi: Mint w zasadzie nie jest lepszy, można powiedzieć, że jest jedną z wielu odmian Ubuntu. Zaletą (niekoniecznie dla początkującego) jest to, że wszystkie kodeki, libdvdcss2, java, flash itd. są już od razu zainstalowane. Kolejna różnica to inny wygląd domyślny środowisk graficznych (to cecha mało istotna, bo przecież wygląd można zmienić jak się chce). Nieco inne są też domyślne aplikacje. Mint ma też kilka dodatkowych graficznych konfiguratorów, które mogą ułatwiać życie. Ale Mint korzysta z tych samych repozytoriów, co Ubuntu, więc to ten sam system. Porady przewodniki, artykuły, itp. dotyczące Ubuntu mogą się również odnosić do Minta.

Avatar
przemas (niezalogowany) | 09.06.2008 9:54#10

@Idzi Spężyna

I bardzo dobrze. że Mint jest w pełni kompatybilny z Ubuntu.
Ja wiem "Nie masz czasu, nie bierz się za Linux'a". Ja właśnie nie mam czasu, a chciałbym mieć już te kodeki zainstalowane. A później w praniu wyjdzie jak je doinstalować :D
Jak poznam dobrze system, przesiądę się na Ubuntu :)

Avatar
Respev (niezalogowany) | 09.06.2008 9:55#11

[Znajdziemy w Mint 5.0 także więcej programów i wersji językowych]

Matko boska! Nie dość, że Ubuntu dosyć zasyfiony zbędnym oprogramowaniem, to jeszcze Mint robi większy syf. Kiedy ludzie, którzy tworzą dystrybucje dojdą do tego, że nie każdy posiada nagrywarkę więc brasero mu jest zbędne? To samo z OpenOffice - nie korzystam, bo nie potrzebuję. W końcu GIMP - również nie korzystam. Po co oni to wszystko wpychają ludziom? Ktoś będzie chciał, to uruchomi sobie np. Synaptica i sam pobierze rzeczy, które chce. Tak samo środowiska graficzne, np. GNOME. Na cholerę dosłownie WPYCHANE są tam gry? Już nie mówiąc o Ekidze itd. Wiem, wiem - gnome-core, ale do jasnej cholery co z tego? GNOME nie powinno zawierać aż tylu pierdół! Tak samo KDE! Jedynie twórcy xfce zachowali zdrowy rozsądek.

Avatar
tempelton (niezalogowany) | 09.06.2008 10:25#12

hehe..racja Respev..jeszcze dodam domyslnie wlaczonego compiza, po cholere to jest wlaczone domyslnie?..i niesamowity balagan w repo ubuntu, w przciwienstwie do repo debiana, poprostu przedobrzyli

Avatar
IrasB (niezalogowany) | 09.06.2008 10:26#13

@Respev
Zawsze możesz zainstalować Ubuntu Professional czy pobawić się z Gentoo albo PLD

Avatar
czerw (niezalogowany) | 09.06.2008 10:28#14

Respev - jak nie potrzebujesz całego tego softu, to zainstaluj sobie XP ;)

Avatar
Kartofelek (niezalogowany) | 09.06.2008 10:30#15

@Respev
Musze przyznac, ze nie nigdy nie patrzylem na to z tej strony, ale jest w tym troche racji...

Avatar
Krzych (niezalogowany) | 09.06.2008 10:59#16

@Respev
To co wymieniłeś czyli GIMP, OpenOffice, programik do nagrywania i proste gry to o wiele bardziej funkcjonalne odpowiedniki paint, wordpad, pasjansa itp. w xp. Nie wspomnę że systemowy programik z xp nie obsługuje nawet DVD i tym bardziej HD-DVD.

Avatar
Gulukukukuma (niezalogowany) | 09.06.2008 10:59#17

@Rsespev
Są różne distra dla różnych potrzeb. Ubuntu jest dla początkujących, zawiera bardzo dużo oprogramowania.
Jeśli to Ci nie odopowiada, to zainstaluj sobie Debiana, Archa, czy inne distro w którym instalujesz tylko to, czego potrzebujesz

Avatar
Deri (niezalogowany) | 09.06.2008 11:17#18

Ej no Respev ale teraz napisałeś o ubuntu a nie o mincie ;/ W Mint nie ma gier tak dla sprostowania. Mint korzysta z repozytoriów ubuntu ale w większości także z własnych. @Franek W czym lepszy ? hmm ja tam uważam że jest lepszy. Nie lubię ubuntu. Może to brzmi dziwnie bo korzystam z minta ale gdy się go włączy i poużywa przez pewien czas to nie jest to samo co ubuntu. Działa stabilnie, szybko - wygląd wyglądem to zmienić zawsze można choć domyślne skórki w 5.0 są niezłe nawet - wybrałem minta chyba dlatego bo lubię sobie często eksperymentować z różnymi dystrybucjami. I wgrywanie kodeków itp od nowa czasem jest już męczące a tu fiu i już jest. Mint to nie całkiem *buntu ma zmieniona konstrukcję(pamiętam jak kiedyś pewien użytkownik chciał zaktualizować minta do nowszej wersji *buntu i mu się wszystko schrzaniło...). Tak naprawde on ma swoje zalety i wady czasem te same co buntu a czasem inne. Co prawda włączony domyślnie compiz-fusion mnie jakoś ni cieszy no ale trudno. W wersji main edition całkowicie usunięto a raczej zastąpiono oprogramowanie bazujące na kde na ich odpowiedniki w gnome. Choć ja tam uważam że amaroka by mogli zostawić...

Avatar
xxx (niezalogowany) | 09.06.2008 11:30#19

I tak najlepszy jest Debian, bo zdaje sie ze ci *bunciarze i minciarze nie wiedza nawet od kogo pochodza.

Moja zdanie jest takie - kazde "ulepszenie" to zasyfienie systemu.

Czyli: Debian (najlepszy) -> Ubuntu (zasyfiony Debian) -> Mint (jeszcze bardziej zasyfiony Debian).

Ot i tyle w temacie.

Avatar
Buniol (niezalogowany) | 09.06.2008 11:31#20

Ubuntu odmiana Linuksa Mint odmiana Ubuntu.O co w tym chodzi?

Avatar
WODZU (niezalogowany) | 09.06.2008 11:32#21

Czy ktoś wie która dystrybucja do zastosowań domowych bez problemu radzi sobie z RAID0 na Intel ICH7R?

Avatar
Dux (niezalogowany) | 09.06.2008 11:48#22

@Respev
Weź pod uwagę, ze nie każdy dysponuje internetem. Dla takiej osoby "zapchana" dystrybucja jest najczęściej wręcz idealna. Lepiej juz bowiem mieć coś niejako w zapasie, niż potem, w razie potrzeby, biegać z płytką po kafejkach, czy znajomych.
Generalnie wydaje mi się, ze jednak optymalnym rozwiązaniem byłoby tworzeniu tu dystrybucji niejako w dwóch wersjach - mini (na CD), z okrojonym do maksimum dodatkowym softem i "full" (DVD) dla "nieinternautów", bądź lubiących mieć w systemie za przeproszeniem burdel:)

Avatar
Kartofelek (niezalogowany) | 09.06.2008 11:56#23

@Dux
Ale nic nie stoi na przeszkodzie, zeby takie oprogramowanie bylo zalaczone na plycie instalacyjnej. Fajnie by bylo jednak, gdyby zaoferowano mozliwosc rezygnacji z ich automatycznego instalowania.

Avatar
chameleon (niezalogowany) | 09.06.2008 11:59#24

"Zaletą (niekoniecznie dla początkującego) jest to, że wszystkie kodeki, libdvdcss2, java, flash itd. są już od razu zainstalowane."

No właśnie - Mint nie podchodzi tak restrykcyjnie jak Ubuntu co do otwartości oprogramowania. Od razu zainstalowane kodeki i inne wymienione. System praktycznie od razu gotowy do użytkowania.

"Ubuntu odmiana Linuksa Mint odmiana Ubuntu.O co w tym chodzi?"

Wolność kocham i rozumiem, wolności oddać nie umiem :)

Avatar
Respev (niezalogowany) | 09.06.2008 12:05#25

@Dux - [Weź pod uwagę, ze nie każdy dysponuje internetem. Dla takiej osoby "zapchana" dystrybucja jest najczęściej wręcz idealna. Lepiej juz bowiem mieć coś niejako w zapasie, niż potem, w razie potrzeby, biegać z płytką po kafejkach, czy znajomych.]

Czy ty kiedykolwiek miałeś GNU/Linuksa w rękach? Przecież WSZYSTKIE pakiety dostępne w repo dostępne są na płycie z systemem! Są wyjątki (np. Ubuntu), gdzie trzeba pobrać z internetu Ubuntu w wersji na DVD.


[Ej no Respev ale teraz napisałeś o ubuntu a nie o mincie]

Ale Mint ma 4/5 tego samego syfu co Ubuntu.


[Jeśli to Ci nie odopowiada, to zainstaluj sobie >>>>Debiana

Avatar
Respev (niezalogowany) | 09.06.2008 12:15#26

Redakcjo, ucieliście mi komentarz. Jak on teraz wygląda, fuj! :P

======================
Nikt niczego nie ucinał.
Monczkin.

Avatar
Dux (niezalogowany) | 09.06.2008 12:34#27

@Respev
"Czy ty kiedykolwiek miałeś GNU/Linuksa w rękach? Przecież WSZYSTKIE pakiety dostępne w repo dostępne są na płycie z systemem! Są wyjątki (np. Ubuntu), gdzie trzeba pobrać z internetu Ubuntu w wersji na DVD."

Ano miałem i to niejedną dystrybucję. Czy wszystkie pakiety z repo sa na płytach instalacyjnych, to nie wiem, bo też nigdy nie udało mi się ujażmić mojej karty wifi (mimo, ze ponoć ma pełne wsparcie dla Linuksa) i podłączyc systemu z internetem. Choć tez szczerze wątpię aby to co napisałeś było aż w takim stopniu bezwzględna regułą. Chocby wersja CD susła - albo KDE, albo Gnome, Gentoo na CD ma tylko Gnome, Sabayon w wersji mini na CD jest całkiem mocno okrojony, o Ubuntu sam napisałeś (ja za wiele styczności z nim nie miałem).

Avatar
Robert (niezalogowany) | 09.06.2008 12:43#28

Kupiełem w zeszlym tygodniu nowego laptopa HP mialem na nim Viste- poczekalem do pelnej wersji Minta, sciaglem zainstalowalem, zaistalowalem sterowniki do internetu bezprzewodowego, pobralem aktualizacje i inne dodatki. Jak narazie wszystko dziala bez zadnego problemu. No w porownaniu z Vista to jest skok w przyszlosc ;). Juz nie wspomne o szybkosci systemu Mint - Jestem Szczesliwy. Warto miec ten system.

Avatar
Nixxx (niezalogowany) | 09.06.2008 13:18#29

Bawiłem się trochę mintem ale ostatecznie nie przypadł mi do gustu. Po pierwsze często się wykrzaczał: np znikały ikony na pulpicie i dopiero za 2-3 uruchomieniem pojawiały się. Poza tym o wiele bardziej wolę instalować programy w ubuntu za pomocą dodaj/usuń niż mintinstall - dzięki temu poznałem dużo programów o których nie miałem pojęcia, że instanieją. Kolejną rzeczą jest fakt iż po włączeniu automatycznego logowania nie da się ustawić tak aby po uruchomieniu automatycznie łączył się z siecią wi-fi-zawsze krzyczy o hasło do bazy kluczy a jedynie instalacja seahorsea któy jest standardem w ubuntu zmienia sytuację. Dodatkowo zarządzanie uprawnieniami przebiega wyjątkowo topornie niby tak samo jak w ubuntu ale cały czas coś mu nie gra. Nie rozumiem także po co zainstalowane są 2 programy do obsługi compiza, gdzie nadrzędną jest ta uproszczona, która uniemożliwia dokonywanie zmian w zaawansowanej. Uważam, że ubuntu w swojej oryginalnej wersji jest wygodniejszczy i stabilniejszczy. Mimo wszystko myśle, że dystrybucja warta uwagi :)

Avatar
Respev (niezalogowany) | 09.06.2008 13:23#30

[Chocby wersja CD susła - albo KDE, albo Gnome, Gentoo na CD ma tylko Gnome, Sabayon w wersji mini na CD jest całkiem mocno okrojony, o Ubuntu sam napisałeś (ja za wiele styczności z nim nie miałem).]

Wszystkie distra, które wymieniłeś posiadają wersje DVD, na której znajdują się WSZYSTKIE pakiety z repo.

Avatar
Dux (niezalogowany) | 09.06.2008 13:37#31

@Respev
"Wszystkie distra, które wymieniłeś posiadają wersje DVD, na której znajdują się WSZYSTKIE pakiety z repo."

Przyznam szczerze, ze sie w tym miejscu pogubiłem w tej konwersacji;) Właśnie o tym pisałem. By distro miało niejako dwie wersje - pełną DVD i okrojoną CD (ale maksymalnie). Względnie, co juz to ktoś wspomniał (i chyba to byłoby rozwiązaniem najbardziej optymalnym), wybór przy instalacji, jakie pakiety instalować a jakie nie. Błędnie lub nie ale z Twojej wcześniejszej wypowiedzi wywnioskowałem, że dobrze by było jak najbardziej okroić dystrybucje z dodatkowego softu, które przecież można doinstalować potem z repo. Moja zaś "kontra" sprowadzała sie do tego, że taka opcja, skądinąd raczej słuszna, nie powinna być jedyna możliwą. Tyle i nic więcej.

Avatar
pioruns (niezalogowany) | 09.06.2008 13:52#32

@Respev:
"Czy ty kiedykolwiek miałeś GNU/Linuksa w rękach? Przecież WSZYSTKIE pakiety dostępne w repo dostępne są na płycie z systemem! Są wyjątki (np. Ubuntu), gdzie trzeba pobrać z internetu Ubuntu w wersji na DVD. (...)"

Respev, niektórzy ludzie nawet nie wiedzą jak może się nazywać program do nagrywania, czy do pisania. Początkujący użytkownicy ucieszą się, że instalując Linuksa, po uruchomieniu, zabierają się za przeglądanie - Aplikacje - o jest program do pisania, program do grafiki, arkusz kalk., mogę też pogadać przez Pidgina, i program pocztowy też nie pogardzi. Zwykły użytkownik ucieszy się widząc te rzeczy.

A Ubuntu/Mint ma teraz i będzie miał to wszystko w domyślnej instalacji, bo po to jest stworzony z Debiana. W Debianie użytkownicy mają po instalacji czysty system, więc jeśli ktoś chce mieć surowy OS do konfiguracji to biorą się za niego albo inne techniczne distro.

Pewnie odpowiesz mi na to - jak to przecież konfiguracja debiana to 15-30 minut - ale jednak spróbuj to przyrównać do ZU, który tego nie potrafi;)

Śmiem twierdzić, że Mint jest łatwiejszy niż Windows, bo ktoś kto miał niewielką styczność z komputerem, może śmiało zacząć z nim pracę przy pomocy tego OS.

Pozdrawiam:)

Avatar
Idzi Sprężyna (niezalogowany) | 09.06.2008 13:55#33

@ xxx
"I tak najlepszy jest Debian, bo zdaje sie ze ci *bunciarze i minciarze nie wiedza nawet od kogo pochodza.

Moja zdanie jest takie - kazde "ulepszenie" to zasyfienie systemu.

Czyli: Debian (najlepszy) -> Ubuntu (zasyfiony Debian) -> Mint (jeszcze bardziej zasyfiony Debian)."

Czy Ty przypadkiem nie uprawiasz fanatyzmu? Spokojnie - co Ci przeszkadza taki Mint? Debian jest super, ale w Lennym oprogramowanie pochodzi ze średniowiecza, natomiast programów z Etcha używali już starożytni Egipcjanie. Natomiast w Mincie, czy Ubuntu oprogramowanie masz świeżutkie. Ceną oczywiście jest stabilność, ale przecież o to w tej całej zabawie w Linuksa chodzi - możesz wybrać to, możesz tamto. I każdy może być zadowolony. Nie wiem jak "Minciarze", ale "Ubunciarze" wiedzą, że bez Debiana by nie istnieli i szanują tę dystrybucję. Czy nie wolno tworzyć innych dystrybucji na bazie Debiana? Wolno. Więc o co chodzi? Czu używanie Debiana jest zabronione? Nie. Więc go używaj i pozwól innym używać tego co im bardziej w danym momencie odpowiada.

@ Respev
"Matko boska! Nie dość, że Ubuntu dosyć zasyfiony zbędnym oprogramowaniem, to jeszcze Mint robi większy syf. Kiedy ludzie, którzy tworzą dystrybucje dojdą do tego, że nie każdy posiada nagrywarkę więc brasero mu jest zbędne? To samo z OpenOffice - nie korzystam, bo nie potrzebuję. W końcu GIMP - również nie korzystam. Po co oni to wszystko wpychają ludziom? Ktoś będzie chciał, to uruchomi sobie np. Synaptica i sam pobierze rzeczy, które chce. Tak samo środowiska graficzne, np. GNOME. Na cholerę dosłownie WPYCHANE są tam gry? Już nie mówiąc o Ekidze itd. Wiem, wiem - gnome-core, ale do jasnej cholery co z tego? GNOME nie powinno zawierać aż tylu pierdół! Tak samo KDE! Jedynie twórcy xfce zachowali zdrowy rozsądek."

Masz trochę racji, aczkolwiek zawsze tak będzie, że jeden będzie coś doinstalowywał, a drugi usuwał, wszystkim nie dogodzisz. Komputer bez nagrywarki? Hmm... Są też takie bez CD ROM-u. Co do gier - masz rację, ale WIĘKSZOŚĆ potrzebuje Open Office'a i programu do nagrywania. Nie przeszkadza mi to, że np. w Xubuntu muszę doinstalować Open Office'a, ani nie przeszkadza mi kiedy muszę odinstalować jakiś program.

Avatar
Respev (niezalogowany) | 09.06.2008 14:08#34

[Nie przeszkadza mi to, że np. w Xubuntu muszę doinstalować Open Office'a, ani nie przeszkadza mi kiedy muszę odinstalować jakiś program.]

Ale mi przeszkadza, że przy takim natłoczeniu masy programów zależności są tak zawiłe, że żeby odinstalować jeden program musiałbym wywalić składniki połowy systemu.

@Dux - Wybacz, po prostu źle zrozumiałem twoją wypowiedź.

Avatar
Idzi Sprężyna (niezalogowany) | 09.06.2008 14:09#35

A w ogóle uważam, że instalator systemu powinien dawać możliwość szczegółowego wyboru oprogramowania i wyboru aplikacji domyślnej dla danej czynności. Wtedy chyba wszyscy byliby zadowoleni. Niby jest tak w Mandrivie, czy Suse, ale nie jest to zbyt przejrzyste (moim zdaniem).

Avatar
Idzi Sprężyna (niezalogowany) | 09.06.2008 14:17#36

@ Respev

Jeśli tak, to muszę przyznać Ci rację. A z jakim programem jest tak w Ubuntu, że w ramach rozwiązywania zależności musisz razem z nim wywalić coś potrzebnego?

Avatar
Nixxx (niezalogowany) | 09.06.2008 14:20#37

Zgadzam się Debian jest najstabilniejszy i w lennym można od razu zainstalować środowisko graficzne co bardzo ułatwia start z debianem ale po mi system który instaluje na laptopie i niczego "dzień dobry" nie obsługuje? Nie chce mi się męczyć z wgrywaniem sterownikó do wi-fi, bluetooth, kamery itd w ubuntu wszystko mam działa jak rakieta, podobnie w Mincie. Zaznaczam jedno pole i już mam sterowniki 3d. Tak powinien wyglądać desktop

Avatar
mati75 (niezalogowany) | 09.06.2008 14:57#38

Super! Już się biorę za robienie polskiego remiksu.

Avatar
Grzegorz® (niezalogowany) | 09.06.2008 15:23#39

@Robert | IPHASH : GF-WB-YG-UD | 09.06.2008, 12:43

[Kupiełem w zeszlym tygodniu nowego laptopa HP mialem na nim Viste- poczekalem do pelnej wersji Minta, sciaglem zainstalowalem, (...).

No w porownaniu z Vista to jest skok w przyszlosc ;). Juz nie wspomne o szybkosci systemu Mint - Jestem Szczesliwy. Warto miec ten system.]

I właśnie dlatego piszesz z Visty? ;)

Avatar
Respev (niezalogowany) | 09.06.2008 15:34#40

[A z jakim programem jest tak w Ubuntu, że w ramach rozwiązywania zależności musisz razem z nim wywalić coś potrzebnego?]

Nie powiem ci teraz konkretnie. Z Ubuntu już dawno nie miałem styczności.

Avatar
Nareszcie! (niezalogowany) | 09.06.2008 15:36#41

Już zasysam. Za godzinę będzie seed ;)

Avatar
Riksia (niezalogowany) | 09.06.2008 16:05#42

czy mint z KDE też jest zrobiony na ubuntu czy na kubuntu?

Avatar
Czkawka (niezalogowany) | 09.06.2008 16:07#43

A dzieci i duże dzieci wciąż się spierają co było pierwsze jajko czy kura - gratulacje!

Avatar
Gas (niezalogowany) | 09.06.2008 16:31#44

Grzegorz® | IPHASH : ST-0X-2O-3H | 09.06.2008, 15:23
Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; pl; rv:1.8.1.14) Gecko/20080404 Firefox/2.0.0.14
....
I właśnie dlatego piszesz z Visty? ;) "

A co cie interesuje kto z jakiego systemu pisze? Trolluj dalej..

Avatar
jajac (niezalogowany) | 09.06.2008 17:22#45

@Nixxx
"Poza tym o wiele bardziej wolę instalować programy w ubuntu za pomocą dodaj/usuń niż mintinstall - dzięki temu poznałem dużo programów o których nie miałem pojęcia, że instanieją."
Z tego, co pamietam z Minta 4.0 to mozna doinstalowac to dodaj/usun tylko, ze jest pod nazwa, zdaje sie, add/remove.
Rzeczywiscie w Ubuntu 8.04 niepokojaco wyglada zarzadzanie pamiecia. Mint ma ponoc miec ten niejasny problemik rozwiazany.
Wlasnie sciagam torrentem Minta 5.0 - nie ma to, jak przetestowac samemu ;)

Avatar
n-pigeon (niezalogowany) | 09.06.2008 17:51#46

Zasysam, protestuje, oblukam i może zainstaluje.

Avatar
Mayron (niezalogowany) | 09.06.2008 19:30#47

Lepszy jest Mint czy Ubuntu Ultimate?

Avatar
elkanguro (niezalogowany) | 09.06.2008 20:21#48

@Mayron:
pojęcie lepszy jest bardzo subiektywne, radziłbym przetestować obie dystrybucje skoro Cie interesują i samodzielnie wyciągnąć wnioski. Tu i tak większość opinii to tylko powtarzane plotki a nie opis własnych doświadczeń.

@Respev:
Najprościej ponarzekać no nie? Za dużo oprogramowania. Sorry, wolę za dużo i sobie pousuwać to czego potrzebuje, niż tak jak jest w Xp, że po instalacji systemu to nawet pdfa nie mam czym otworzyć, wszystko trzeba instalować dodatkowo. Jak Ci się to podoba to sobie zainstaluj Win98 tam poza systemem to niemal nic nie ma. A jak tak bardzo chcesz Linuksa to sobie zainstaluj jakieś wersje Light.

Avatar
Aqua (niezalogowany) | 09.06.2008 20:25#49

@Mayron
Najlepszy jest Debian Home Premium ;-) Najlepszy Linux na kompa domowego.

Avatar
jajac (niezalogowany) | 09.06.2008 20:35#50

@Mayron
"Lepszy jest Mint czy Ubuntu Ultimate?"
Jesli juz, to Ubuntu Studio (nie ma jednak graficznego instalatora - niektorzy moga sobie nie poradzic).

Avatar
xxx (niezalogowany) | 09.06.2008 20:50#51

@Idzi Sprężyna

Szkoda, ze "zatrzymales sie na Lennym" - w Sidzie sa zawsze najnowsze programy, opoznienie od wydania zrodel to max tydzien, a przewaznie mniej.

Poza tym - Debian ma jeszcze jedna zalete w porownaniu do wszystkich *buntów i wielu innych distro jak Mandriva np - latwosc aktualizacji calego systemu.

Czyli - mam Etcha i moge przejsc do Lenny, mam Lenny, moge przejsc do Sida. Moge system postawic raz, aktualizowac go codziennie i miec ZAWSZE najnowsze wersje WSZYSTKICH pakietow (nawet tych najbardziej system core) bez zadnego problemu(chocby i 5 lat minelo i 10)

A sprobuj zaktualizowac *buntu z wersji 6 do 8 bez ponownej instalacji z płyty - jak ci sie uda to wtedy pogadamy

Avatar
Nixxx (niezalogowany) | 09.06.2008 21:49#52

@xxx chetnie bym sie pobawił debianem po instalacji lennego procz gnoma nie bylo praktycznie nic, a gdzie synaptic, a gdzie sterowniki, nie wiem jak jest w SIDzie?

Avatar
Respev (niezalogowany) | 09.06.2008 22:13#53

[@xxx chetnie bym sie pobawił debianem po instalacji lennego procz gnoma nie bylo praktycznie nic, a gdzie synaptic, a gdzie sterowniki, nie wiem jak jest w SIDzie?]

Trza było wziąć i zainstalować Gnoma samodzielnie. Poza tym, nie wiedziałem nawet, że Debian taki zabidzony za początku :P Zawsze instaluje go bez środowiska graficznego, dopiero potem manualnie sam instaluję X'y i gnoma.

Avatar
Respev (niezalogowany) | 09.06.2008 22:18#54

[@Respev:
Najprościej ponarzekać no nie? Za dużo oprogramowania. Sorry, wolę za dużo i sobie pousuwać to czego potrzebuje, niż tak jak jest w Xp, że po instalacji systemu to nawet pdfa nie mam czym otworzyć, wszystko trzeba instalować dodatkowo.]

Tak? To spróbuj mądralo odinstalować chociaż Ekigę z Debiana po instalacji GNOMA! Nie da się! Zależności są tak spraprane, że nawet głupich gier gnomowskich nie wywalisz bez połowy gnome.

Avatar
Respev (niezalogowany) | 09.06.2008 22:20#55

[A jak tak bardzo chcesz Linuksa to sobie zainstaluj jakieś wersje Light.]

N/c, jakie wersje light? Czego? Brak słów. Instaluję gnome-core a potem sobie dogrywam parę pierdół i już.

Avatar
jajac (niezalogowany) | 09.06.2008 22:37#56

Sprawdzilem, przetestowalem. Mint przegral u mnie z Ubuntu 8.04pl (to polski remix 8.04). Slynne dobre "okodekowanie" Minta to niestety jedynie mit.

Avatar
mateo (niezalogowany) | 09.06.2008 22:57#57

@Respev
"Tak? To spróbuj mądralo odinstalować chociaż Ekigę z Debiana po instalacji GNOMA! Nie da się! Zależności są tak spraprane, że nawet głupich gier gnomowskich nie wywalisz bez połowy gnome."

Z ekigą jest mały problem ponieważ trzeba usunąć The GNOME Desktop Environment i nic więcej
Jeśli chodzi dostarczone z gnome gry bez problemu je usunąłem pod debianem i nie było żdnych problemów
z zależnościami.

Avatar
elkanguro (niezalogowany) | 09.06.2008 22:57#58

@Respev:
Nie wiem w czym widzisz problem jeśli chodzi o Ekigę i Gnome Games. Wystarczy tylko wywalić paczkę ubuntu-desktop czy jakoś tak. U mnie poszło bezproblemu. No to sobie instaluj gnome-core i reszte ręcznie. Dla znacznej większości użytkowników dużo wygodniej jest mieć już większość rzeczy zainstalowanych.

Avatar
Grzegorz® (niezalogowany) | 10.06.2008 1:20#59

@Gas

[A co cie interesuje kto z jakiego systemu pisze? Trolluj dalej..]

Kto jest trollem to czytelnicy mogą się przekonać sami:

http://tinyurl.com/3tezso

(wystarczy prześledzić komentarze użytkownika gas)

Wracając zaś do pytania: mało mnie to interesuje, śmieszą mnie natomiast komentarze „jaki to Linux jest super” napisane spod Windows w sposób jak napisał to Robert.

Avatar
skazany na winde (niezalogowany) | 10.06.2008 6:32#60

Panowie, jak tak czytam te wypowiedzi to sie za przeporoszenie odechciewa instalacji linuxa.
Przestancie sie klucic, podajcie sobie graby i wypijcie piwko.

Avatar
Mangas (niezalogowany) | 10.06.2008 8:44#61

@xxx i wszyscy mądrzejsi ode mnie

Jak "zaktualizować" Debiana lenny do SIDA??

Avatar
Kartofelek (niezalogowany) | 10.06.2008 9:11#62

Zapominacie jednak, ze dystrybucje wygladaja tak, jak widza to ich autorzy. Jesli ich zalozeniem i wizja bylo zrobienie czegos, co jest z defaultu napchane, to ich sprawa i mozna z tego korzystac lub nie. Mnogosc dystrybucji powstala z roznic pogladow i indywidualnych zapatrywan na to, co powinno sie w nich znalezc. Komus cos nie pasowalo, to zrobil cos swojego. Moze coniektorzy malkontenci poszliby ta sama droga? Kto wie - szansa na kolejna polska dystrybucje? :)

Swoja droga, jakby zaczeli wydawac kazda dystrybucje w kilku wersjach, to by sie dopiero zrobil niezly balagan.

Avatar
kamilo84l21 (niezalogowany) | 10.06.2008 9:34#63

Do @ Respev :) Burzysz się człowieku sam nie wiesz o co :) Masz swojego Debiana więc przy nim pozostań :) Lepsi bracia Debiana cię skrzywdzili czy coś w tym stylu? Z tego co napisałeś mogło by wynikać, że Ubuntu czy Mint to straszny syf. Mint owszem nie korzystałem i nie korzystam ale na Ubuntu jadę pół roku i uważam że firma Canonical robi kawał dobrej roboty dzięki której świat Linuksa się poszerza. Dziwnym trafem nikt u Mnie ze znajomych linuksa nie chciał u siebie mieć póki nie zobaczyli u Mnie Ubuntu i tego co daje zaraz po instalacji. Mint domyślam się, że jest odrobinę zmienionym Ubuntu ale by obiektywnie stwierdzić to ściągnę i zainstaluje na drugim dysku.

Avatar
MRx (niezalogowany) | 10.06.2008 10:26#64

nie wiem czy wiesz Respev, aleeeee - MINT przechodzić będzie niedługo na debiana... Po co? Nie po co, a dlaczego. Z powodu aktualizacji.

Avatar
Respev (niezalogowany) | 10.06.2008 10:35#65

[Z ekigą jest mały problem ponieważ trzeba usunąć The GNOME Desktop Environment i nic więcej
Jeśli chodzi dostarczone z gnome gry bez problemu je usunąłem pod debianem i nie było żdnych problemów
z zależnościami.]

A którą dokładnie wersję gnoma? :] Odkąd instaluję pełen pakiet, są takie jaja z zależnościami pod Lenny. Co bym nie chciał usunąć, chce usunąć 3/4 bibliotek gnoma noi samego gnoma.


[Nie wiem w czym widzisz problem jeśli chodzi o Ekigę i Gnome Games. Wystarczy tylko wywalić paczkę ubuntu-desktop czy jakoś tak.]

Jakie ubuntu-desktop?! W Debianie?! Ja tu o gnome w Debianie mówie!

[Do @ Respev :) Burzysz się człowieku sam nie wiesz o co :) Masz swojego Debiana więc przy nim pozostań :) Lepsi bracia Debiana cię skrzywdzili czy coś w tym stylu? Z tego co napisałeś mogło by wynikać, że Ubuntu czy Mint to straszny syf]

Tak, syf. W Ubuntu pełno zbędnych dla mnie programów... Tak samo w GNOME, niektórych składników nie wywalicie. No, chyba, że komuś się uda usunąć Evolution bez zwalenia gnoma, wtedy tylko pogratulować ;]

Avatar
Respev (niezalogowany) | 10.06.2008 10:47#66

No, odpalilem Ubuntu LiveCD 7.10. 1147 zainstalowanych pakietow. W Debianie mam okolo 860...


[Moze coniektorzy malkontenci poszliby ta sama droga? Kto wie - szansa na kolejna polska dystrybucje? :)]

Ano, jakbym mial czas i odpowiednie umiejetnosci, to z checia bym zrobil taki remix Debiana z zainstalowanym gnome-core, Firefoksem 3.0RC2, kodekami, totemem, rhytmboksem itd. :]
Ano, jakbym mial czas

Avatar
Respev (niezalogowany) | 10.06.2008 11:19#67

[Kto jest trollem to czytelnicy mogą się przekonać sami:

http://tinyurl.com/3tezso ]

Ta, grzegorz, ja zaś się odwołam do twojego komentarza z tego linku:

[Nie od rzeczy byłoby też gdybyś wpisał sobie w google:

Linux nie działa]


Wpisz sobie w google "Windows nie działa" Tylko z 5 razy więcej wyników :P

Avatar
mateo (niezalogowany) | 10.06.2008 11:42#68

@Respev
"A którą dokładnie wersję gnoma? :] Odkąd instaluję pełen pakiet, są takie jaja z zależnościami pod Lenny. Co bym nie chciał usunąć, chce usunąć 3/4 bibliotek gnoma noi samego gnoma."

Wersja gnome: 2.22.2
Debian lenny

Oczywiście mam też zainstalowanych kilka pakietów z Sida więc to nie jest tak do końca czysta wersja testowa.

W zasadzie trudno mi sobie przypomnieć aby miał tego typu problem pod debianem. Pod Mepis i innymi klonami debiana zawsze były problemy z zależnościami.

Avatar
elkanguro (niezalogowany) | 10.06.2008 11:52#69

@Respev: no skoro w Ubuntu mogłem odinstalować GnomeGames i Ekigę bez problemów to i w Debianie się powinno. Nie da się? To może jednak w Debianie panuje większy syf niż w Ubuntu? Po co ta dyskusja? Przecież to bezsensu. Nie podoba Ci się to, to zmień Debiana na coś innego, zamień Gnome na Fluxboksa albo coś jeszcze bardziej egzotycznego. Albo zainstaluj sobie Windowsa i spróbuj usunąć Explorera :D :D Ciesz się człowieku że masz ogromny wybór a nie narzekaj tylko.

@skazany na winde:
Co Cię odrzuca od instalacji Linuksa? Nie przejmuj się tymi malkontetami co tylko narzekają. Wybierz sobie jakieś distro i zainstaluj a sam się przekonasz jak to wygląda.

Avatar
MaxDamage (niezalogowany) | 10.06.2008 11:52#70

@Respev
"Tak samo w GNOME, niektórych składników nie wywalicie. No, chyba, że komuś się uda usunąć Evolution bez zwalenia gnoma, wtedy tylko pogratulować ;]"


Wczoraj w Ubuntu 8.04 poprzez synaptica wywaliłem Evolution bo był dla mnie zbędny. Bez krzyku i zero problemów. To chyba jakieś czary-mary wykonałem? Nie musisz mi gratulować! ;)

Mądrości sobie i Wam życzę...

Avatar
elkanguro (niezalogowany) | 10.06.2008 12:20#71

z evolution nie da się usunąć tylko jednego pakietu evolution data server coś tam, bo chce wywalić m. in. gnome panel. Ale evolution i evolution common jak i reszta da radę bez problemów. Poza tym to co Ci przeszkadza że on jest? Systemu przecież Ci nie spowalnia. Mało miejsca na dysku? Wywal pliki ręcznie.

Avatar
chameleon (niezalogowany) | 10.06.2008 12:28#72

"Slynne dobre "okodekowanie" Minta to niestety jedynie mit."

Avatar
chameleon (niezalogowany) | 10.06.2008 12:35#73

""Lepszy jest Mint czy Ubuntu Ultimate?"
Jesli juz, to Ubuntu Studio (nie ma jednak graficznego instalatora - niektorzy moga sobie nie poradzic)."

Czemu Ubuntu Studio a nie Ubuntu Ultimate? Ubuntu Studio jest przeznaczone przede wszystkim dla grafików, muzyków i ogólnie nastawione na multimedia, a Ubuntu Ultimate to taka troche lepsza Vista :)

"Slynne dobre "okodekowanie" Minta to niestety jedynie mit."

Do Windowsa też trzeba troche doinstalować.

Avatar
Respev (niezalogowany) | 10.06.2008 12:40#74

[Nie podoba Ci się to, to zmień Debiana na coś innego, zamień Gnome na Fluxboksa albo coś jeszcze bardziej egzotycznego]

N/c. Już nic nie pisze, bo nie mam sił.

UBUNTU = SYF, bo za dużo pierdół.
GNOME = TEŻ SYF, bo też za dużo pierdół. I nie obchodzi mnie, że można go odchudzić.

Nic nie mówię, że Debian mi nie pasuje. Gdzie jak tak pisze? No ludzie! Piszę tylko, że Ubuntu jak i gnome jest przeładowane oprogramowaniem!

[Wczoraj w Ubuntu 8.04 poprzez synaptica wywaliłem Evolution bo był dla mnie zbędny. Bez krzyku i zero problemów]

Taa, razem z evolution-data-server-common? Uważaj, bo ci uwierze ;]

Avatar
xxx (niezalogowany) | 10.06.2008 17:21#75

@Mangas
2 proste czynnosci:
- zmienic repozytoria Lenny'ego na Sida (/etc/apt/sources.list)
- wykonac polecenie apt-get & apt-get dist-upgrade

Avatar
swiztaq (niezalogowany) | 10.06.2008 18:14#76

Zainstalowałem, przetestowałem i chyba zmienię na coś innego (albo starszą wersję) - z Mintem poczekam na 5.1 czy coś w tym rodzaju

Avatar
skazany na winde (niezalogowany) | 10.06.2008 21:48#77

Zainstalowalem tego minta :) smigam po netcie i ciesze sie, ze nie potrzebuje kasperskiego i innej komerchy.

Avatar
Cedar (niezalogowany) | 10.06.2008 21:52#78

Jak na mój gust naprawdę świetna dystrybucja. Zaraz po instalacji działa poprostu wszystko. Polecam. Naprwdę bardzo fajny i przyjazny system.

Avatar
elkanguro (niezalogowany) | 10.06.2008 22:14#79

@skazany na winde:
Tak jak mówiłem, zainstalujesz, zobaczysz na własne i wtedy będziesz mógł ocenić. Dobrze widzieć zadowolonego użytkownika.

Avatar
Grzegorz® (niezalogowany) | 10.06.2008 23:21#80

@Respev

[Wpisz sobie w google "Windows nie działa" Tylko z 5 razy więcej wyników :P]

Hmm... Sam tego chciałeś: tylko pięć razy więcej wyników przy ponad 200 razy większej popularności. I o czym to świadczy? ;)

Avatar
piotr (niezalogowany) | 11.06.2008 1:27#81

no nie wiem
zainstalowałem 5-tkę i chyba dalej zastanę przy starej, dobrej sprawdzonej Cassandrze
strasznie dużo ramu zżera na początek jak dla mnie
jak nie lubię za bardzo ubu(po prostu nie przypadł mi do gustu) to mimo lepszego okodekowania minta to jednak czapla wygrywa z elyssą
osobiście czekam na skrzyżowanie minta z Siduxem lub na stable minta opartego na debianie

Avatar
Bazyli (niezalogowany) | 11.06.2008 1:35#82

Szkoda jednak że nie ma wersji x86_64 :(

Avatar
Respev (niezalogowany) | 11.06.2008 11:16#83

[Hmm... Sam tego chciałeś: tylko pięć razy więcej wyników przy ponad 200 razy większej popularności. I o czym to świadczy? ;)]

O tym, że przeciętny Windowsiarz nie opisuje swoich problemów na forach, tylko jak ma byle jaki problem, chociażby ze sterownikami do karty dźwiękowej, to robi od razu format? I nawet mi nie mów, że tak nie jest! Na większości "profesjonalnych" fór na codzień widzę takie rady, tj. "zrób format"!

Avatar
elkanguro (niezalogowany) | 11.06.2008 11:35#84

@Respev & Grzegorz®:
Nie tylko na profesjonalnych forach, ja ostatnio próbowałem naprawić kompa z WinXp bo się nie chciał system poprawnie zamykać. Czytałem jakieś fora, trafiłem na stronę FAQ czy Supportu Microsoftu i co? Połowa porad kończyła się, przeinstaluj system, zrób formata lub dla pewności skasuj i utwórz nowe partycje.

Avatar
Respev (niezalogowany) | 11.06.2008 12:55#85

@elkanguro - No właśnie :] Mam np. problem z Windowsem, zawiesza się przy zamykaniu systemu. Teraz space od MS Windows - co mam zrobić? ;> Zapewne pokazać logi np. z HiJack This, a jeśli nic nie pokażą, przeskanować antywirusem system. Nie wykryło żadnego wirusa. Co dalej? Ano, tutaj 3/4 speców zamyka gęby na kłódki bo nie zna odpowiedzi. A jak się to ma w Linuksie? Ano tak, że jeszcze nie napotkałem takiego błędu, gdzie mógłbym go tylko usunąć poprzez formatowanie dysku i reinstalację systemu.

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Test: PocketBook Pro 612

Biblioteka w kieszeni
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av