r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

MakeHuman, otwarty program do tworzenia modeli postaci, stabilny po 12 latach prac

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Program MakeHuman przeznaczony jest do tworzenia ludzkich postaci w trzech wymiarach. Modele można potem wykorzystać w grach, ilustracjach, animacjach, bądź przekazać do programów ZBrush (bądź prostszego Sculptrisa) i Mudbox, gdzie zostaną „doszlifowane”. MakeHuman jest też całkowicie darmowy i otwarty. Jego kod źródłowy jest dostępny na licencji AGPLv3.

MakeHuman powstawał bardzo długo. Jego początki sięgają skryptu MakeHead, napisanego dla Blendera w 1999 roku. Do 2005 roku był rozwijany jako skrypt dla Blendera, ale prace nad nim zostały wstrzymane z powodu problemów z API. W 2006 powrócił jako samodzielny projekt. Od wersji 0.8 Alfa MakeHuman rozwijany jest jedynie z wykorzystaniem Pythona, OpenGL i Qt. Jego architektura bazuje na wtyczkach i każdy ma możliwość dopisania własnych rozszerzeń. Na wydanie stabilnej wersji 1.0 MakeHuman musieliśmy czekać w sumie aż 12 lat. Przełomowa wersja została udostępniona w ciągu minionego weekendu.

Przez ten czas zespół, który go tworzy, opracował ciekawy i wyjątkowy system tworzenia bazowych siatek, w których pętle tworzone przez krawędzie (edge loop) zostały zoptymalizowane dla animacji, nie znajdziemy ani jednego trójkąta i ani jednego bieguna, z którego odchodzić będzie więcej niż 5 krawędzi. Same bieguny stanowią poniżej 1% siatki.

r   e   k   l   a   m   a

Graficzny interfejs użytkownika również nie jest tym, co mogliśmy zobaczyć 12 lat temu. Twórcy zapewniają, że powstał on na podstawie dogłębnego badania przyzwyczajeń i zachowań użytkowników. Jest on na tyle intuicyjny, że można szybko go opanować już po pierwszym uruchomieniu. Parametry dostarczone przy modelowaniu pozwalają precyzyjnie dobrać wygląd modelu do wieku (od niemowląt po starców), płci, muskulatury i rasy, a także precyzyjnie sterować szczegółami, jak kształt dłoni, stóp, uszu i elementów twarzy. Z wbudowanej biblioteki można wybrać także odpowiedni dla danego modelu szkielet na potrzeby animacji.

W bibliotece topologii znajdziemy także modele alternatywne, bardziej szczegółowe dla postaci bardzo umięśnionych bądź o zredukowanej liczbie wielokątów, na potrzeby animacji tłumu. Gotowe modele można wyeksportować w formatach, które otworzą bez problemu popularne programy do modelowania, jak Blender czy 3DS Max, bądź wyrenderować w celach podglądowych lub na potrzeby szkiców bezpośrednio z MakeHuman. Modele, które powstają w MakeHuman, domyślnie są opatrzone licencją CC0, czyli dającą największe możliwości z całej rodziny Creative Commons.

Stabilna wersja 1.0 programu MakeHuman jest dostępna dla systemów Windows, OS X oraz Linux. Program został przetłumaczony na język polski prawie w całości dzięki projektowi Transifex — stan z 17 marca 2014 roku mówi o tłumaczeniu ukończonym w 96%.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.