Malowanie i rysowanie z Gimp Paint Studio

03.02.2011 15:13, Autor: Anna Rymsza (Xyrcon), Kategoria: News
NewsImage

W naszej bazie programów znalazło się interesujące rozszerzenie programu GIMP, które zawiera komplet pędzli, ustawień narzędzi, palet i gradientów stworzonych do rysowania i malowania.

Z Gimp Paint Studio z pewnością zadowoleni będą użytkownicy zajmujący się tworzeniem ilustracji, malowaniem lub szkicowaniem z użyciem GIMP-a. Wszystkie komponenty są przygotowane tak, aby przypominały tradycyjne narzędzia rysownicze i pozwalały wiernie odwzorować tradycyjny rysunek. W kolekcji pędzli znajdują się klasyczne przybory (grafity, ołówki, długopis BIC, pędzle, szpachelka, pastele olejne) oraz pędzle wspomagające rysowanie niektórych typów obiektów (pył, skały i góry, faktura sznurka, liście, „brudna plama”, chmury, promień światła, poświata, futro i włosy, dym, ogień). Ponadto pakiet zawiera zestawy ustawień dla gumki, smużenia, aerografu oraz stalówki. Palety i gradienty dołączone do pakietu przygotowane zostały tak, aby ułatwić rysowanie popularnych faktur, jak skóra, oczy, rośliny, metale i tak dalej.

Pędzle dostępne są całkowicie za darmo. Aby dodać je do zasobów GIMP-a, należy skopiować zawartość pobranego archiwum do folderu z ustawieniami GIMPa. Pełną instrukcję instalacji, również w formie wideo dla niektórych systemów, można znaleźć na wiki projektu. W poszukiwaniu inspiracji warto udać się na stronę jednego z twórców Gimp Paint Studio, Ramona Mirandy, oraz obejrzeć na stronie projektu stworzone przez niego filmy instruktażowe.

Pakiet Gimp Paint Studio dostępny jest dla systemów Windows, Linux i Mac OS X w dziale Programy -> Rozszerzenia -> Rozszerzenia programów. Oczywiście dodatków zawartych w Gimp Paint Studio można używać na każdym systemie, na którym możliwe jest uruchomienie GIMP-a.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (38)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
LordRuthwen | 03.02.2011 15:35#1

Dziękóweczka, przyda się jakiś zestawik pędzli :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 03.02.2011 15:39#2

czad...corel painter się chowa :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 03.02.2011 15:41#3

drodzy administratorzy...link do programu nie działa

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Piterson79 | 03.02.2011 16:06#4

Link do rozszerzenia GPS (działa pod wszystkimi platformami)

http://code.google.com/p/gps-gimp-paint-studio/downloads/detail?name=GPS_1_5_0_b...=

Trzeba pobrać i skopiować do biblioteki programu:

Windows : C:\Documents and Settings\username\.gimp-2.6
Mac : /Users/username/Library/Application Support/Gimp
Linux : /home/username/.gimp-2.6

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Piterson79 | 03.02.2011 16:09#5

Szczegółowa instrukcja instalacji:

http://code.google.com/p/gps-gimp-paint-studio/wiki/Installation

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MoroS | 03.02.2011 16:18#6

Przyda się na pewno. :) Wręcz wymarzone do rysowania concept-art'ów. :P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 03.02.2011 16:19#7

Link nie działa, droga redakcjo.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Xyrcon (redakcja) | 03.02.2011 17:08#8

Mieliśmy mały problem, ale link do pobierania już działa :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
master_zonk6 | 03.02.2011 17:21#9

God bless.
Przyda się bardzo.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
n-pigeon | 03.02.2011 17:30#10

Poczekajcie na to co przygotujemy z okazji Gimpa 2.8 który ma nowy brush engine :) dojdzie kilka ciekawych setów ^^

Avatar
markusson (niezalogowany) | 03.02.2011 18:14#11

tak zapytam noobowso : gimp ma obługe tabletów graficznych ????

Avatar
Nezumi... (niezalogowany) | 03.02.2011 18:55#12

n-pigeon - no czekam i czekam i doczekac sie nie moge ;) A czy gimp ma obracanie obszaru roboczego?

Avatar
Redvis (niezalogowany) | 03.02.2011 19:04#13

Przydałoby się takie rozszerzenia dla fotografów :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 03.02.2011 19:22#14

Już przetestowałem. Niezbędnik każdego użytkownika GIMPa.

Avatar
twitcher (niezalogowany) | 03.02.2011 20:38#15

markusson - tak na chlopski rozum, sadzisz ze powstawaloby rozszerzenie MALARSKIE gdyby nie mial? Jeez... A poza tym - google ci nie dziala czy co?

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 03.02.2011 20:46#16

@n-pigeon, na kiedy można spodziewać się GIMP-a 2.8 w oficjalnej wersji?

Avatar
jej (niezalogowany) | 03.02.2011 20:53#17

markusson: a czy gimp ma menu plik?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 03.02.2011 21:31#18

Cos dla uzytkownikow dystrybucji ubuntowych oraz linux mint nalezy wpisac w terminalu :

sudo add-apt-repository ppa:shnatsel/gimp-paint-studio
sudo apt-get update
sudo apt-get install gimp-paint-studio

pozdrawiam

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ikkiz_pl | 03.02.2011 21:51#19

Niby fajnie, niby należało by pochwalić wkład pana Mirandy, ale po wypróbowaniu mogę powiedzieć tylko tyle, że strasznie niepraktyczne to rozszerzenie. Zbyt wiele pędzli i gotowych presetów narzędzi robi bałagan. Na prawdę trudno jest coś wybrać, a większość presetów udaje "naturalnego" coś w sposób nieudolny i nigdy się nie przyda. Myślę, że jesli ktoś na poważnie używa gimpa do malowania, to ma już swoje pędzle, presety i tekstury i dodanie takiego hurtu tylko będzie przeszkadzać.

W dodatku "rozszerzenie" wcale nie jest rozszeżeniem, bo nie zmienia funkcjonalności. Nie wprowadza żadnych zmian w silniku pędzli, ani nawet (chyba się nie mylę) nie dodaje żadnego skryptu script-fu, ale jakoś ma dobrą prasę i nawet na DP już jest.

Tym czasem od pewnego czasu pewien Japończyk pisze prawdziwe rozszerzenie, a właściwie modyfikację gimpa Gimp-Painter http://sourceforge.jp/projects/gimp-painter/releases/
To gimp rozszerzony o kilka nietypowych filtrów, ale co najważniejsze wprowadza nowe narzędzia malarskie, niedostępne w normalnym gimpie:

G-Pen - coś jak stalówka, tylko że z bezwładnością, którą można wyregulować do własnych potrzeb, dzięki temu możemy na przykład ustawić takie opóźnienie, żeby wygładzały się odręczne linie

Mixbrush - pędzel z poszerzonymi możliwościami o tekstury podłoża (jak w corelu painterze, albo prawdziwym grafitem na perforowanym papierze rysunkowym) oraz o mieszanie i rozmazywanie podczas malowania, więc narzędzie malując może mieszać i pociągać kolor podłoża jak na przykład pędzel z farbą, olejną. Do tego są oczywiście ciekawe końcówki pędzli i tekstury przydatne na chropowatość podłoża.

Do tego w filtrach jest narzędzie "blot" - pozwala chlapać farbą i "dry" imitujący suche media, oraz kilka innych filtrów, również bardzo przydatnych, choć może nie tak bardzo związanych z malarstwem. A więc polecam Gimp-Painter, który na prawdę upodabnia gimpa do paintera, a GPL jak ktoś chce wypróbować, to radzę zrobić kopię swoich dotychczasowych presetów i pędzli, w razie gdyby trzeba było usunąć GPL>

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 03.02.2011 22:28#20

@ ikkiz_pl bardzo ciekawe i moze bedzie przydatny komus "gimp-painter" lecz niestety jedynie dla uzytkownikow windowsa i maca, z tego co zauwazylem niema wersji tego dodatku dla uzytkownikow Gnu/Linuxa, o gps zas wiecej sie mozna dowiedziec z bloga autora oraz stron na temat projektu, zanim zaczniesz narzekac to moze poczytaj troche ;]

Avatar
sigma99 (niezalogowany) | 03.02.2011 23:09#21

Gimp-Painter pod Linuxa: https://launchpad.net/~mizunoas/+archive/gimp-painter i kurs na dvd po angielsku: http://www.blender3d.org/e-shop/product_info_n.php?products_id=122

Avatar
lost tribe (niezalogowany) | 04.02.2011 0:10#22

Zgadzam się że Gimp Painter jest o wiele bardziej ciekawym a przede wszystkim funkcjonalnym i praktycznym poszerzeniem możliwości Gimpa niż GPS.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
n-pigeon | 04.02.2011 4:24#23

@markusson (niezalogowany)
tak ma, w 2.8 obsługuje nawet rotacje z specjalnego stylusa dla wacoma czyli artpena, oraz w konfiguratorze można mapować globalną krzywą dla siły nacisku

@Nezumi...
Niestety nie ma obracania :<

@Anonim (niezalogowany)
W tym roku :D Dokładnie nie wiadomo, ponieważ miał już być w grudniu, ale jeden z głównych programistów miał mniej czasu niż przewidywał. Teraz mówi się o marcu, ale nie jest to pewna data choć możliwa.

@ikkiz_pl
Głównym narzędziem cyfrowego malarza jest okrąglak :P a custom brushy nigdy nie za mało, a to dlatego, że można wybrać z pośród nich ulubione, a jak jest mały wybór to z czego można wybierać

Niektóre pędzle imitują tylko tradycyjne narzędzia ponieważ ciężko o realistyczną fizykę. Na szczęście w Gimpie 2.8 dojdzie nowy engine który wspiera force (w PS flow), mapowanie krzywymi oraz inne dynamiki które znacznie poszerzają możliwości tworzenia pędzli

Niestety jego kod (gimp paintera) jest bardzo słabej jakości, dlatego core devowie nie mogą tego wrzucić do oficjalki. Nie mniej planuje się przeniesienie kilku funkcjonalności w 2.8 pojawi się smoothing dla brushy z paintera w przyszłych wydaniach dojdzie mix brush i może nawet spowodowane moimi namowami textury dla brushy!

Miranda nie jest już jedyną osobą pracującą nad tym setem, do grona doszedł David 'Deevad' Revoy, moje trzy grosze też mogą się tam niedługo znaleźć :P ale raczej tym panom możemy dziękować :P

Avatar
jafgedh (niezalogowany) | 04.02.2011 6:58#24

Screen trochę mały ale jedna rzecz mnie zastanawia - czy po instalacji tego gimp ma wszystkie narzędzia ustawione na stałe w jednym oknie ?
Przyznam że czekam na to rozwiązanie bo teraz jak wszystko lata to mnie denerwuje.. szkoda ze nie ma opcji jak w skype ze sobie mozna wszystko polaczyc albo rozlaczyc wg wlasnych upodoban

Avatar
rotor333 (niezalogowany) | 04.02.2011 8:27#25

A czy ten GIMP używa tilt z taletu?

Avatar
Nezumi... (niezalogowany) | 04.02.2011 8:55#26

n-pigeon - noooo, David Revoy mowisz? A ja wlasnie kilka chwil temu odkrylem ze David uaktualnil swoje brushe do mojego ulubionego Mypainta :D
Jak zaczynalem malowac to mi w ogole nie zalezalo na obracaniu canvasu ale teraz sobie nie wyobrazam pracy bez tego... To troche tak jak praca ze zwiazanymi rekami. Wez no tam, agencie specjalny, zadzialaj z devami zeby o tym pomysleli. Painter to ma od dawna, Open Canvas tez, Photoshop, Mypaint.. Tego nie moze zabraknac po prostu w porzadnym malowaniu.

Skupia sie na brushach a jest dokladnie tak jak powiedziales - podstawa to tak czy owak zwykly okraglak. Jak ktos zaczyna zabawe z malowaniem to mu sie wydaje ze musi miec tone brushy i kolekcjonuje wszystko co sie da. Pozniej okazuje sie ze im glebiej w to wchodzi tym mniej brushy potrzebuje az w koncu wystarczy mu kilka a reszta to zabawa. A obracanie canvasu wazna sprawa zwlaszcza jak musisz pociagnac dluga, ladna krzywa...

Pozostaje czekac do kwietnia pewnie bo jak ten marzec taki jakis niepewny ;) Mam nadzieje ze ladnie sie rozwinie GIMP. Czekam na nowy interface tez - chociaz do wszystkiego mozna sie przyzwyczaic to wkurzaja mnie te latajace okienka ktore i tak ustawiam w jednym polozeniu..

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ikkiz_pl | 04.02.2011 9:37#27

@n-pigeon Piszesz, że podstawowy jest okrąglak i to jest prawda, ale co do custom brushy to wolę mieć kilka. Czasem robię pędzle, jak mi są potrzebne, ale czasem nawet nie zapisuję pędzla, jeśli nie będę go potem używał (maluje zawartością schowka), żeby potem nie musieć sprzątać w pędzlach. Mi nadmiar na prawdę przeszkadza, a i gimp wolniej startuje.

Wybór presetów narzędzi jest jeszcze bardziej kłopotliwy (odczyt opcji z zapisanego zestawu) niż końcówek, a te presety są ważniejsze dla mnie niż sama końcówka. Generalnie powinno być ich tylko tyle ile jesteś w stanie zapamiętać, jak się zachowują. W GPS są zestawy napisane przez kogoś, poznanie i zapamiętanie się ich wszystkich jest chyba nie możliwe, a sam wybór z listy, gdzie jest tylko tekst jest niewygodny, gdy ta lista nie mieści się na ekranie.

Ciesze się, że funkcjonalność z Gimp-paintera będzie wchodzić do oryginalnego gimpa bo jej tam na prawdę brakuje, tym czasem, mimo słabej jakości kodu używam tylko gimp-paintera, a w normalnym GIMPie mam GPS i nie jestem zadowolony z tego nadmiaru, który nie wiele wnosi w porównaniu z G-P

Avatar
Nezumi... (niezalogowany) | 04.02.2011 12:12#28

ikkiz_pl - ale jaki problem jest w tym zebys sobie wybral te ktore lubisz a reszte zwyczajnie skasowal? Jest jakas ku temu przeszkoda? Nie znam GIMPa - moze jest, pytam. Bo jesli nie ma to skasuj sobie to co ci nie odpowiada, zostaw cos fajnego i luz. Albo przesiadz sie na Mypainta ;) Ja sie czuje wcale niezle na nim.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
n-pigeon | 04.02.2011 15:02#29

@jafgedh
od wersji 2.8 będzie tak jak w skype : d tylko trzeba włączyć w menu tryb jedno okienkowy

@rotor333
od wersji 2.8 będzie obsługiwał wszystko nawet rotacje z artpena i airbrusha, ale tilt chyba jest nawet w 2.6 nie pamiętam bo dawno nie urzywałem xD

@Nezumi...
Dodaj deviantarta deevada do watcha to będziesz wiedział o wszystkim ;) choć pewnie na jego stronie też to ogłosił.
No rotacja była by fajna, ja w sumie tego nagminnie nie potrzebuje ponieważ mało rysuje, a do tego wystarczy mi MyPaint, a jak maluje to nie potrzebuje rotacji nawyk z dawnych czasów kiedy robiłem jeszcze w akrylach i na desce lub płótnie :)

@ikkiz_pl
Tak jak powiedział wcześniej możesz wybrać które ci się podobają :) resztę zawsze można usunąć, ja tak robię :P, mam nawet kilka brushy zrobionych dla PSa które kocham i miedzy innymi je planuje odtworzyć jako brushe gimpa ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Kintoki | 04.02.2011 18:03#30

I like Krita more :)
Wersja 2.3x daje rade
Tak czy inaczej czekam na gimpa 2.8, mam tylko nadzieję że zrobią coś z tym nieszczęsnym menu kontekstowym... Podoba mi się możliwość "odczepiania" poszczególnych sekcji ale tego kto wymyślił żeby wszystkie opcje(nie zależnie od wybranego narzędzia) wrzucić hurtem do jednego menu kazał bym rozstrzelać.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
n-pigeon | 04.02.2011 21:45#31

@Kintoki

Nie zgadzam się menu Gimpa to najlepsze menu jakie widziałem ;) menu photoshopa przykładowo to koszmar :D bardzo długie i wielokrotnie zagnieżdżone, weź coś tam znajdź :)

Krita i Gimp to 2 różne programy mające inne cele więc nie wiem z kąd to porównanie :) po za tym z całą moją sympatią do programistów Krity których znam, lubie oraz podziwiam, Kricie jeszcze bardzo daleko do stabilności i solidności Gimpa, ale czemu sie dziwić Krita to bardzo świeżutki kod. Za to, podziwiam rozwój Krity.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Kintoki | 04.02.2011 22:49#32

Nie chodzi mi o główne menu(to jest w miarę logicznie poukładane :)) ale o menu kontekstowe(prawy przycisk myszy), nie rozumiem dlaczego w całości sklonowane zostało główne menu. Dużo sensowniejszym posunięciem było by przypisanie odpowiednich opcji z menu do narzędzi.
Przykład:
"Zaznaczanie prostokątne":
- zaznacz wszystko
- odwróć zaznaczenie
- kopiuj
itd. a nie pierwsza pozycja w menu kontekstowym to Plik.

Czemu wspomniałem o Kricie? Ponieważ wiąże z nią wielkie nadzieje.
Ze stabilnością Krity nie jest już tak źle, wersja 2.2 sypała się jak nie powiem co, za to z 2.3 jak na razie nie miałem problemów ale jeszcze niektóre narzędzia są niedopracowane/nie do końca przemyślane.

Dwa pytania odnośnie GIMPa 2.8
1)Będzie możliwość zaznaczania kilku warstw?
2)Czy wreszcie zniknie konieczność określania na sztywno rozmiaru warstwy?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ikkiz_pl | 05.02.2011 9:41#33

@Kintoki
- zaznacz wszystko: Ctrl A
- odwróć zaznaczenie Ctrl I
- kopiuj Ctrl C
Takie rzeczy załatwia się skrótami, a najczęstszych funkcji, które wymieniłeś na prawdę się pamięta, choćby niechcący. Inna sprawa z rzadziej używanymi opcjami, na przykład z poszczególnymi filtrami, dla których nie opłaca się pamiętać skrótów. Te funkcje można wydobyć z doskonałego menu gimpa, które właśnie w zamyśle jest całe, bo nigdy nie wiadomo co będzie potrzebne i to niezależnie od kontekstu. Podałeś przykład z zaznaczeniem prostokątnym: a jeśli byś na tym zaznaczeniu chciał zrobić blur i nie było by dostępne "z pod prawego" to co? musiał byś sięgać do menu u góry okna. dla ciebie to pewnie nie problem, ale ja, jak maluje, to mam włączony full screen i mi to menu pasuje zajebiście na wypadki, w których nie jestem się w stanie podeprzeć skrótem.
Ale każdy robi po swojemu więc każdy ma swój ulubiony program. Mi najbardziej pasuje Gimp i jego filozofia interfejsu, a menu pod prawym jest OSOM! traktuj to jako dogmat.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Kintoki | 05.02.2011 13:18#34

Tak wiem, znam skróty, również z nich korzystam...
Podałem tylko przykładowe(pierwsze jakie mi przyszły do głowy) pozycje które są związane z zaznaczeniem...
Menu kontekstowe powinno umożliwiać szybki dostęp do najczęściej używanych opcji powiązanych z danym narzędziem/obiektem.
W obecnej formie nie spełnia ono tego zadania - wielopoziomowe menu z opcjami w większości nie mające nic wspólnego z wybranym narzędziem.
Nawet jeśli pracujesz w trybie pełnego ekranu z wyłączonym menu głównym masz jeszcze co najmniej trzy(nie licząc menu kontekstowego) możliwości szybkiego dostania się do opcji z tego menu.
W większości do interfejsu nic nie mam, kwestia przyzwyczajenia ale to menu mnie dobija.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ikkiz_pl | 05.02.2011 19:12#35

W gimpie menu pod prawym to nie jest menu kontekstowe.
(chociaż może i można nazwać je kontekstowym, bo inne jest na obrazie, a inne na paletach - to tak jakby kontekst - nie?)
Menu kontekstowe ma sens w przypadku gdy zmienia się kontekst, czyli na przykład w przeglądarce inne pojawia się jak klikasz na link, inne jak klikasz na tekst, jeszcze inne jak na pustą stronę. W Gimpie kontekst nie zmienia się w zależności od wybranego narzędzia. Ok twój przykład: wybrane mamy zaznaczenie prostokątne, skąd pomysł, że akurat teraz bardziej potrzebne jest odwrócenie zaznaczenia, czy skopiowanie? Może właśnie filtry są potrzebne, skoro właśnie coś zaznaczyłem i dalej mam wybrane to narzędzie. A czy jeśli aktywny jest pędzel to nie potrzebuję już odwrócenia zaznaczenia? W gimpie Zawsze coś jest zaznaczone (jeśli brak zaznaczenia, to zaznaczone jest wszystko) i zawsze można potrzebować skopiować, albo odwrócić zaznaczenie.
Więc czy był by sens rezygnować z gimpowego menu na rzecz jakiegoś zależącego od aktywnego narzędzia? Moim zdaniem nie, choć w paiterze jest takie rozwiązanie, ale tam menu kontekstowe dla narzędzi malujących jest ściśle związane z ustawieniem pędzla (w ps chyba podobnie) ale mało to wygodne w porównaniu z korzystaniem z palety pędzli, więc i tak nie używam. z resztą w Painterze nawet na fullscrenie menu główne jest zawsze widoczne, a w gimpie mam ukryte wszystko (tabem chowam palety) więc całe menu jest jak znalazł. Nawet w trybie w oknie jakoś mi łatwiej sięgnąć do tego menu, choć jest więcej kliknięć, to nie trzeba robić tak dużego ruchu kursorem, co ma znaczenie jak się używa tabletu a nie myszy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
serakwe | 07.02.2011 12:22#36

Super programik! Dziękuję bardzo, jak dla mnie to bardzo przydatna aplikacja i już dawno szukałem coś takiego!

Avatar
Ale urwał45413554645 (niezalogowany) | 02.05.2011 19:35#37

Taak. Fajny program: :D

Avatar
brandon (niezalogowany) | 22.05.2012 13:49#38

odjechany.....

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av