Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

OUYA, GAME STICK a może...

No właśnie, aktualnie jesteśmy świadkami powstawania konsol z Androidem na pokładzie. Przy okazji informacji o powstaniu konsolki GAME STICK zacząłem się zastanawiać nad sensem powstawania androidkonsol, do czasu kiedy w planach była tylko OUYA nie zwracałem na takie rzeczy uwagi, ale czy ewentualny wysyp adroidowych konsoli będzie czymś dobrym?

Ale od początku. Konsole do gier, to nic innego jak zaprojektowane specjalnie do gier, całkiem wydajne maszyny które w momencie wyjścia na rynek oferują całkiem pokaźną moc obliczeniową. Jednak są one projektowane na z myślą o dłuższym żywocie na rynku, dzięki temu producenci gier mają gwarancję że mogą przygotować swoje produkcje z myślą o danym sprzęcie, który nagle nie zostanie niczym zastąpiony, i o którym dużo wiedzą. Te zalety konsol zdecydowanie ułatwia "robienie gier na miarę". Produkcja przygotowywana na konkretną platformę, gdzie nie trzeba dbać o uniwersalność daje większe pole do optymalizacji i do wyciśnięcia ze sprzętu całkowitej mocy. To dlatego każda gra przeznaczona na daną konsolę, działa na niej bez zająknięcia.

Dlaczego o tym mówię? Po projekcie OUYA spodziewałem się ze android może znowu pokazać że nie tylko w telefonach daje sobie świetnie radę. Pomyślałem że skoro powstanie konsola, na którą deweloperzy przygotują gry, które będą zoptymalizowane pod dany sprzęt może z tego wyjść całkiem ciekawe dzieło. Android przecież nie musi być obsługiwany dotykiem, a jeśli część gier dziś napisanych dla grania na ekranie telefonu zostanie uzupełniona o obsługę pada z konsoli konsola zyska dużo ciekawych tytułów. Z tym że te już nie będą "szyte na miarę".

Pojawienie się konsoli GAME STICK spowodowało że zacząłem wątpić w sensowność istnienia konsol do gier opartych na Androidzie. Oto mamy z założenia ten sam produkt co OUYA, ale już zbudowany na innych podzespołach. Czyli wg mnie możemy się spodziewać ze za chwilę usłyszymy o 3cim projekcie konsoli do gier, potem kolejny, i kolejny a na koniec nasz rynek zaleją tanie jak barszcz konsolki zrobione przez braci chińczyków. Zakładając że przystosowanie stacjonarnych gier (obsługiwanych padem) nie będzie problemem dla każdej z produkcji, to już napisanie ich w sposób "szyte na miarę" już nie wchodzi w grę. Producenci będą musieli postawić na szali, z jednej strony wydajność i przystosowanie produkcji do jednego typu konsoli, z drugiej strony uniwersalność i większy rynek zbytu swojej produkcji. Jednak dziwne będzie gdy pojawią się komentarze że "na mojej konsoli ta gra się tnie, ale u kumpla na jego chodzi spoko".

Ostatecznie zastanawiam się nad zasadnością powstawania konsoli na Androidzie, skoro oferują one moc obliczeniową porównywalną z dzisiejszymi smartfonami. Producenci nie będą mogli się skupić na jednej losowo wybranej konsoli, bo stracą rynek drugiej. Dlatego uważam że pójdą w uniwersalność tytułów które raz będą działały płynnie, a raz gorzej w zależności od posiadanej konsolki (czyli tak jak i dziś jest z tytułami na telefony w sklepie PLAY). Tylko czy w tym wypadku nie prościej było zrobić Pada podłączanego przez Bluetooth do dowolnego smartfona który podłączony do TV pełni rolę konsoli do gier? 

sprzęt urządzenia mobilne gry

Komentarze

0 nowych
wojtekadams   18 #1 03.01.2013 20:31

Mam Xboxa i mi wystarczy :) Na początku byłem napalony na konsole ouya ale po otrzepaniu stwierdziłem, że mój smartphon większość gier pociągnie i ma hdmi - więc po co ...

FaUst   11 #2 03.01.2013 20:50

@wojtekadams
I tak kupisz ;p

Maniek_88   9 #3 03.01.2013 20:53

Wojtek przeportuje wszystko na swoją malinkę :D

Frankfurterium   9 #4 03.01.2013 21:35

Założenia (głównie otwartość) są fajne, ale gry na coś takiego nijak nie będą miały jak konkurować z hitami dostępnymi na starszych braci. Jak będę miał wybierać między nowym Assasin Creedem na PC/prawdziwej konsoli a mocno uproszczonymi graficznie i funkcjonalnie popłuczynami na Androida, to zacisnę zęby ale wspomogę wielki biznes. Androidowe gierki też są fajne, ale to jak porównanie gokartów na parkingu supermarketu i rajdu WRC. Za to jeżeli ktoś lubi takie casualowe gierki... Droga wolna.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #5 03.01.2013 21:37

A mi się takie projekty bardzo podobają, przynajmniej mamy sporą różnorodność na rynku. I to się liczy.

Maniek_88   9 #6 03.01.2013 21:40

Zgadzam się :) Tylko że te casualowe gierki pójdą spokojnie na naszych smartfonach podłączonych do TV. Z ciekawością poczekam na dalszą "karierę" tych konsolek, jak zwykle ich sens istnienia zweryfikują użytkownicy :)

alucosoftware   7 #7 03.01.2013 22:03

@Maniek_88
Kto powiedział, że konsole muszą być wydajne? Sprawdź parametry poczciwej Sony Playstation (wersji 1., baa... Amigi), przypomnij sobie ile szczęścia dawała zapalonym graczom i porównaj jej moc obliczeniową do dzisiejszych topowych smartfonów.

Z drugiej strony, "moc obliczeniowa" super-wypasionych-kilku-rdzeniowo-gigabajtowych pecetów nie jest nawet w połowie wykorzystywana przez programistów, a jeżeli już tak jest to często niepotrzebnie. Lepsze, wydajniejsze (oczywiście droższe) - to tylko hasła reklamowe, które wpajane są nam na co dzień, aby zachęcić nas do zakupu produktu zupełnie niepotrzebnego, ale przecież nowoczesnego...

Dobry wpis :)

Autor edytował komentarz.
Maniek_88   9 #8 03.01.2013 22:19

@alucosoftware
No ale z konsolami to jest tak, że mimo że po jakimś czasie od wydania, jest mnóstwo PCtów o większej wydajności, to te pecety nie zawsze dają radę tym samym grom które na konsoli działają bez zająknięcia. To jest zaleta konkretnej konfiguracji sprzętowej i optymalizacji gdy pod kątem konkretnego urządzenia. Dlatego uważam że zalanie rynku konsolkami gdzie każda bedzie miała konfigurację jak sie komu widzi nie pozwoli na optymalizację projektów w stosunku do danego urządzenia.

Axles   16 #9 04.01.2013 09:30

Fajna nowinka, nie wiedziałem że coś takiego powstaje. Ciekawi mnie fakt czy tym samym konsole na Androida będą miały dostęp do Google Play a tym samym do milionów gier?

Maniek_88   9 #10 04.01.2013 12:06

Ciężko powiedzieć, konsolki będą miały kontrolery zamiast dotyku więc w aktualnej formie gdy w sklepie PLAY są gry dla smartfonów takie produkcje nie będą miały racji bytu. Chyba że producenci będą aktualizować swoje gry dodając obsługę PADA w swoich grach.

Autor edytował komentarz.
januszek   18 #11 04.01.2013 12:31

@Shak: Problem jednak jest i polega na tym, że im większa różnorodność na rynku tym mniejsze prawdopodobieństwo, że komuś będzie się chciało pisać dedykowane na ten sprzęt oprogramowanie :)

KyRol   17 #12 04.01.2013 13:46

@Maniek_88:

"Produkcja przygotowywana na konkretną platformę, gdzie nie trzeba dbać o uniwersalność daje większe pole do optymalizacji i do wyciśnięcia ze sprzętu całkowitej mocy. To dlatego każda gra przeznaczona na daną konsolę, działa na niej bez zająknięcia."

Nie każda gra jest przygotowana z myślą o jednej konsoli. Zazwyczaj taka różni się jedynie nieco gorszą grafiką i animka potrafi przycinać, więc nie wiem co miałeś na myśli pisząc "To dlatego każda gra przeznaczona na daną konsolę, działa na niej bez zająknięcia". Exclusive-ów na OUYA raczej nie zabraknie, ponoć Nvidia maczała w tym projekcie palce, celem podrasowania tego układu do takich zastosowań.

"(...) jeśli część gier dziś napisanych dla grania na ekranie telefonu zostanie uzupełniona o obsługę pada z konsoli konsola zyska dużo ciekawych tytułów. Z tym że te już nie będą "szyte na miarę"."

I tak i nie. Nie powiem, pewnie można będzie oczekiwać takich pozycji, niemniej projekty gier wymieniane na blogu OUYA zdają się rzucać całkiem inne światło na twoje twierdzenie: http://www.ouya.tv/blog/page/3/.

"Pojawienie się konsoli GAME STICK spowodowało że zacząłem wątpić w sensowność istnienia konsol do gier opartych na Androidzie. Oto mamy z założenia ten sam produkt co OUYA, ale już zbudowany na innych podzespołach."

I co w tym dziwnego? Gamecube został wyposażony w układ ATI, xbox1 w GPU Nvidii, a PS2 w jednostkę Graphics Synthesizer... Do tego każda z konsol miała swoją unikalną architekturę. Producenci konsol opieranych na Androidzie stawiają z reguły na ARM, nie prowadzi więc to do tak olbrzymiej fragmentacji...

"Czyli wg mnie możemy się spodziewać ze za chwilę usłyszymy o 3cim projekcie konsoli do gier, potem kolejny, i kolejny a na koniec nasz rynek zaleją tanie jak barszcz konsolki zrobione przez braci chińczyków."

Absolutnie nie jest to niezdrowe. Im większa konkurencja, tym większa świadomość producenta o tym, że aby przekonać do siebie gracza, należy mu zaoferować coś, dzięki czemu pozostanie przy wybranej platformie. Zapewne producentom zależeć będzie najbardziej na bibliotece gier, więc Ci będą musieli znowu coś zaoferować developerom. Developerzy też będą spoglądali na to jak konsumenci się zachowują.

Skończyły się czasy oligopolu (trzech lub kilku na krzyż producentów, którzy wspólnie prowadzą niepisaną politykę wydawaniczo-dystrybucyjną). Jest to też Open Source - w tym wypadku model biznesowy przedstawiony przez Ciebie jest błędny bo nawiązujesz do moim zdaniem skorumpowanego już rynku o modelu tradycyjnym (komercyjnym), gdzie ceny zarówno w stosunku do developerów jak i konsumentów osiągają szczyty absurdu.

Część bardzo dobrych firm w wyniku tego ucierpiało: zostały sprzedane, połączone, albo ogłoszono ich upadłość (Sega-Sammy, Namco-Bandai, Midway wykupiony przez Warner Bros...). Jest to bolesna strata, bo wobec takiej polityki gry musiały stać się masowe, częstokroć proste i niewymagjące. Po prostu muszą spasić jak największym rzeszom graczy. Gry konsolowe zaczęto też tłumaczyć co osobiście mnie rozdrażniło - w niektóre tytuły już nie pogram w oryginale.

Polityka w przypadku dużych wydawców pozostawia wiele do życzenia bo poza bzdurnymi zabezpieczeniami, klienci są zalewani niepełnymi grami, za które trzeba płacić. Jeśli chcesz mieć pełną grę musisz się wykosztować np. w ramach DLC. To jest tylko wierzchołek góry lodowej. Projekty takie jak OUYA czy GAME STICK są potrzebne. Moim zdaniem nawet wypada sobie zadać pytanie: dlaczego tak późno?

"Zakładając że przystosowanie stacjonarnych gier (obsługiwanych padem) nie będzie problemem dla każdej z produkcji, to już napisanie ich w sposób "szyte na miarę" już nie wchodzi w grę (...) Ostatecznie zastanawiam się nad zasadnością powstawania konsoli na Androidzie, skoro oferują one moc obliczeniową porównywalną z dzisiejszymi smartfonami"

Taaa... Ja bym się nie zdziwił, gdyby któregoś dnia na kickstarterze byśmy zobaczyli zbiórkę na Shenmue 3, Castlevanię Ressurection czy tym podobne perełki. Przypominam, że moc GPU takiego Dreamcasta jest słabsza od współczesnych układów w telefonie... Jest to też pewnego rodzaju szansa na takie perełki bo koszt produkcji w porównaniu do tamtejszych czasów jest nieporównywalnie mniejszy...

"Producenci będą musieli postawić na szali, z jednej strony wydajność i przystosowanie produkcji do jednego typu konsoli, z drugiej strony uniwersalność i większy rynek zbytu swojej produkcji. Jednak dziwne będzie gdy pojawią się komentarze że "na mojej konsoli ta gra się tnie, ale u kumpla na jego chodzi spoko"."

A to ciekawe - nie widziałeś żadnego z SDK-ów, a wiesz już jak to będzie?

"Producenci nie będą mogli się skupić na jednej losowo wybranej konsoli, bo stracą rynek drugiej."

Powtarzam - mylisz biznesowy model z zastosowaniem Open Source z tradycyjnym modelem komercyjnym - to nie tędy droga. OUYA i tym podobne projekty nie są i nie będą tym samym, czym są tradycyjne konsole. W wypadku OUYA stawia się na niski koszt urządzenia i procesu developerskiego. Gracz dostaje możliwość legalnej modyfikacji swojego sprzętu. Na tym te różnice się nie kończą... Każdy inny producent kolejnej swojej konsoli może mieć całkiem inną filozofię czy politykę wydawniczą...

Autor edytował komentarz.
wojtekadams   18 #13 04.01.2013 14:42

@FaUst
no nie wiem, ale nie wykluczam :P jak bede mial kase to moze i kupie ;)

@Maniek_88
co do padów to już niektóre gry na androida je obsługują :)

biomen   8 #14 04.01.2013 15:02

Po OUYA raczej spodziewam się ciekawych gier niezależnych, zamiast jakiś wypasionych tytułów bądź portów z innych platform. Według mnie OUYA (a teraz i GAME STICK) to platforma zrodzona z miłości do grania i modowania. :D

O wiele chętniej zagrałbym w jakąś produkcję niezależną która ma w sobie coś nowego i odważnego niż w produkcję z tradycyjnych konsol która korzystałaby z oklepanych i odgrzewanych rozwiązań w rozgrywce. :)

wojtekadams   18 #15 04.01.2013 15:54

aaa tak jeszcze konsolki GAME STICK - moim zdaniem Pad to jakaś poracha ;/ jaki architekt to projektował?

Maniek_88   9 #16 04.01.2013 16:03

Wzorował się na NESie :D

imeehow   5 #17 04.01.2013 17:18

Ale w czym taka mnogość konsol androidowych sprawiałaby większe kłopoty twórcom niż PlayStation, XBox i Wii? Przecież te wysokobudżetowe konsole również mają wspólne tytuły gier.

Over   9 #18 04.01.2013 19:06

Ciekawe info :)
Jak dla mnie dobry news, przynajmniej gry będą tanie a jak nie,to łatwo będzie je sobie ..... ;)

  #19 07.01.2013 14:54