Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Reanimacja leciwej platformy - overclocking LGA775

Znudzony czytaniem trzy zdaniowych wpisów na blogach „z zakończeniem” lub bez o rzeczach bardziej lub mniej oczywistych a jednocześnie wykorzystując fakt przymusowego odpoczynku od przedsesyjnego natłoku uczelnianych obowiązków postanowiłem kontynuować zaczęty kilka miesięcy temu wątek overclockingu starych platform. Mój poprzedni wpis krótko przedstawiał jak podkręcić procesory firmy AMD, jednak jak wiadomo nie jest to jedyny gracz na rynku procesorów. Przez kilka lat rywalem architektury K8 (a następnie K10) były procesory działające w podstawce s. 775 ze stajni Intela. Nie są to już najwydajniejsze maszyny, jednak pracują w lwiej części obecnego rynku. Oczywiście i im możemy dodać kilka megaherców, dzięki którym procesor nie będzie w żadnym stopniu ograniczał nowej karty graficznej.
Procesory, które pracują w najpopularniejszej chyba podstawce Intela to m. in. Pentium 4, Pentium D, Celeron D, Core 2 Duo, Core 2 Quad czy Pentium Dual Core. Tym razem pominę historię podstawki, której żywot rozpoczął się niespełna rok po zaprezentowaniu przez AMD pierwszego procesora opartego o architekturę K8.

Identyfikacja...

Podobnie jak w przypadku poprzedniej części rozpocząć podkręcanie należy od zidentyfikowania poszczególnych podzespołów naszego „peceta”. Jeśli jeszcze nie wiecie jak to zrobić, to zajrzyjcie do poprzedniej części poradnika – tym razem pominiemy opis identyfikacji sprzętu.

Słów kilka o FSB i jego problemie

Jeśli wszystko już zindentyfikowaliśmy, a nasze oczekiwania zatknęliśmy z rzeczywistością (czyt.: z googlami ?), wiemy czego wymagać od poszczególnych podzespołów pora zabrać się za podkręcanie. Zacznijmy, podobnie jak w przypadku platformy opartej o procesory AMD, od zbadania maksymalnej częstotliwości pracy magistrali łączącej procesor oraz mostek północny. FSB Wall bo o nim mowa charakteryzuje się uniemożliwioną pracą komputera z częstotliwością chodźmy o 1MHz większą od częstotliwości przy której komputer był stabilny. Najłatwiej zbadać częstotliwość graniczną przez obniżenie mnożnika procesora oraz spowolnienie pamięci i zwiększanie prędkości szyny FSB. Gdy ją odnajdziemy zauważymy, że dalsze zwiększanie napięcia czy to procesora czy mostka północnego nic nie daje.
Gdy odnajdziemy już wartość FSB Walla warto ją zapisać – nawet jeśli nasz procesor będzie pozwalał na więcej megaherców, okazać się może że to właśnie jest naszym problem w osiągnięciu lepszych wyników.

Podnieśmy wreszcie tę wydajność!

Gdy wszystko już zidentyfikowaliśmy, znaleźliśmy ograniczenie FSB pora wreszcie podnieść wydajność naszej platformy. Po przestawieniu mnożnika na najwyższą możliwą wartość i przestawienia pamięci w tryb początkowy znów zaczynamy podnosić częstotliwość pracy magistrali FSB. Każda kolejna zmiana powinna zostać zapisana i przetestowana. W momencie wystąpienia problemów (brak stabilności) należy obrać dwie ścieżki dalszego postępowania – pierwsza z nich to podniesienia napięcia druga to kwestia „zabawy” z pamięciami (ustawienie luźniejszych timingów, zwiększenie dzielnika, podniesienie napięcia).
Jeśli chodzi o pierwszą z opcji rozwiązywania problemów z nie zadawalającym zegarem procesora, zmianą napięcia to jednymi z głównych napięć, którymi powinniśmy się zainteresować to CPU, mostka północnego czy VTT (najbardziej zabójcze napięcie dla procesorów serii E8xxx, ale o tym później). Jak ustawiać te napięcia? Nie ma ściśle określonych reguł, jednak napięcia, które stosowane są najczęściej dla osiągnięcia najlepszych zegarów przedstawione są w tabelce.

Jeśli okaże się, że ograniczają nas pamięci (zmiana napięć nic nie daje, wiemy że nasz pamięci są nie należą do pamięci z górnej półki) czas się z nimi pobawić. Oczywiście, najpierw zaczynamy od przestawienia częstotliwości ich pracy. Tutaj, tak jak i w przypadku platformy AMD pamięci kręcimy razem z procesorem (jednak prędkość pamięci nie jest zależna od taktowania procesora, a od taktowania magistrali FSB). Tutaj wzór na obliczenie prędkości pamięci nie jest już tak skomplikowany i jest to po prostu stosunek dwóch liczb (przestawionych w biosie), np.: 1:2, 3:5, itp.
Oczywiście, oprócz dzielników pamięci, wydajność modułów lub możliwość uzyskiwania wyższych zegarów przez pamięci możliwa jest przez zmianę opóźnień. Dość istotnym parametrem przy przy wyciskaniu ostatnich soków z pamięci jest opcja PL. Negatywnie wpływa ona na prędkość pamięci, jednak przy wysokich częstotliwościach ich pracy pomaga ustabilizować pamięci.
Jeśli chodzi o sam procesor, to należy pamiętać o przykrym fakcie degradacji procesora. Często zdarza się, że procesor po pewnym czasie przestaje działać przy maksymalnej częstotliwości jaką znaleźliśmy lub na jakiej pracowaliśmy na co dzień. Najbardziej „widowiskowe” i najszybsze pod tym względem są procesory z serii E8xxx. Zdarza się, że spadek częstotliwości jest bardzo drastyczny i procesor nie chce uruchomić się nawet na ustawieniach producenta.
Na zakończenie przedstawiam również kilka nazw opcji OC w BIOSach różnych producentów płyt głównych. Menu, pod którym możemy zmieniać opcje OC to AI Tweaker, Cell Menu. Szynę FSB zmieniać możemy w opcji FSB Frequency czy CPU Host Frequency. Mnożnik CPU to opcje z słówkiem Ratio np. Adjust CPU Ratio. Podobnie sprawa ma się w przypadku zmiany częstotliwości pracy pamięci RAM, tu mogą wystąpić słówka Ratio lub Multiplier np. FSB/DRAM Ratio lub System Memory Multiplier.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że i ten wpis pozwoli niektórym opóźnić wymianę sprzętu. Przedstawione metody nie są zbyt trudne, a ich wykonanie nie powinno sprawiać problemu laikowi. Pamiętajmy jednak, że nowe ustawienie przed rozpoczęciem pracy na komputerze, powinno być najpierw sprawdzone programem badającym stabilność jednostki centralnej.
Jeśli znajdą się zainteresowani, z chęcią opiszę również możliwość odblokowania dodatkowych rdzeni w CPU firmy AMD. To jednak za jakiś czas, gdyż w głowie zrodził się pomysł wpisu o znacznie innej tematyce.
 

Komentarze

0 nowych
  #1 28.05.2011 11:12

Do jednego się przeczepię, a mianowicie słowa "leciwej"... rozumiem nazywać tak Socket A, czy też Socket 478, ale LGA775?! Tylko dlatego, że w sprzedaży są i3/i5/i7 na dwie nowe podstawki?!
To "lekka" przesada, bo na LGA775 nadal możemy zbudować bardzo mocny, a zarazem oszczędny komputer. Na dodatek zrobimy to znacznie taniej niż z użyciem zupełnie nowej platformy. Perspektywy rozwoju? Do typowych zastosowań jakiś C2Q to będzie aż nadto, a PCIE pozwoli nam wrzucić nawet najnowsze karty jeżeli potrzebujemy do gier.

  #2 28.05.2011 20:42

Ciekawa sprawa.

Z doświadczenia mogę się pochwalić Celeronem D346 podkręconym do 3.45. Do tylu udało się mi się podnieść FSB [150], bo przy chociaż o jeden poziom wyższym komputer po prostu nie uruchamiał się. I działa stabilnie.

McDracullo   17 #3 29.05.2011 12:34

@lukasamd
Nie chodzi o wydajność platformy, a o jej wiek! Zarówno AM2 jak i s 775 były obecne na rynku przez bardzo długi okres czasu. Wcześniej nie zdarzało się to nigdy, obecnie nowe podstawki też pojawiają się jak grzyby po deszczu. Ta podstawka ma już 7 lat więc nie powiesz mi chyba, że jest młoda. Podobne komentarze do Twojego pojawiły się już pod moim poprzednim wpisem, dotyczącym overclockingu s. AM2. Wiek to wiek, wydajność to wydajność.

McDracullo   17 #4 30.05.2011 19:17

@sebt
Nie znaczy lepsze, ale nie odmłodzi to platformy! Jest stara i dobra. I nic tego nie zmieni, że jest w grze już 7 lat...

  #5 30.05.2011 19:41

Mam Celerona D 3.2 GHz na rdzeniu Prescott. Z wyłączonym chłodzeniem (tzn. z wył wiatrakiem poprzez SpeedFana) w spoczynku ma 50C. Do ilu GHz dojdę przy wŁączonym wiatraku?

DarioX7   5 #6 30.05.2011 20:25

temat w sam raz dla mnie
Mam E8200
płyte asus z G35
4GB hiperX 1066 ( płyta ma niestety do 800 normalnie)
jak na razie wykręciłem do 3,2Ghz ale z napięciami dałem wszystko na auto
Więc jeśli można chciałbym się skonsultować z autorem tej recenzji
moje gg to 8978856

McDracullo   17 #7 30.05.2011 20:33

@DarioX7 - kontakt tylko priv/email. :) Odpowiadam w wolnych chwilach.

DarioX7   5 #8 30.05.2011 22:00

hmm chciałbym e-mailem ale jakoś nie mogę znaleźć twojego :P

bart86   10 #9 30.05.2011 22:59

"Jeśli chodzi o sam procesor, to należy pamiętać o przykrym fakcie degradacji procesora."
tu dopisze trochę dokładniej że sama zmiana taktowania nie powoduje degradacji procesora a powoduje to wyższa od zalecanej przez producenta temperatura w stresie i wyższe napięcie niż te maksymalne zalecane przez producenta

ważne jest utrzymanie właściwej temperatury i często może być konieczna wymiana chłodzenia

bart86   10 #10 30.05.2011 23:05

sam kręcę procesory i karty graficzne od lat również od siebie według mnie jest tu kilka rzeczy nieprzydatnych dla zwykłego laika a kilku brakuje przykładowo autor wpisu na koniec powinien dodać że nie bierze na siebie odpowiedzialności za szkody jakby ktoś pod wpływem wpisu próbował się brać za podkręcanie z zrobił to źle nie ma nic o chłodzeniu oraz o temperaturach a to jest bardzo ważne ale wpis oceniam dobrze na pewnie wielu osobą się przyda i coś wyjaśni

McDracullo   17 #11 30.05.2011 23:30

@bart86 - z tą degradacją się zgadzam - jednak w procesorach Core 2 Duo pomimo utrzymywania niskich temperatur degradacja występuje. Szczególnie użytkownicy E8xxx mogą zauważyć ten fakt. Wszystkiemu winne VTT ;)

Co do temperatur - sprawa prosta - na LGA wyszło tyle różnych konstrukcji i tyle różnych procesorów - każdy o innej temperaturze maksymalnej, że nie warto tego umieszczać - można by to wymieniać przez kilka kolejnych wpisów.

Autor nie bierze odpowiedzialności... - faktycznie zabrakło. ;)

McDracullo   17 #12 31.05.2011 02:41

@DarioX7 - napisałem do Ciebie mejla ;)

bart86   10 #13 31.05.2011 08:46

"Co do temperatur - sprawa prosta - na LGA wyszło tyle różnych konstrukcji i tyle różnych procesorów - każdy o innej temperaturze maksymalnej, że nie warto tego umieszczać - można by to wymieniać przez kilka kolejnych wpisów. "
zgadzam się za dużo tego ale przed próba podkręcania każdy powinien to sprawdzić i powinno być to widocznie zaznaczone jako coś bardzo ważnego bo co nam da podkręcanie jak spalimy proca

spoko:)

McDracullo   17 #14 31.05.2011 10:29

Od temperatury nie spalimy procka - na każdym z nich jest zabezpieczenie temperaturowe, które go wyłączony przy zbyt wysokiej temp. No chyba, że coś z nim mają nie tak, jak mój stary Athlon, który rozgrzał się do ponad 110 stopni ;) Ale wciąż działa! :P

  #15 01.06.2011 22:00

Pytam się jeszcze raz:
Mam Celerona D 3.2 GHz na rdzeniu Prescott. Z wyłączonym chłodzeniem (tzn. z wył wiatrakiem poprzez SpeedFana) w spoczynku ma 50C. Do ilu GHz dojdę przy wŁączonym wiatraku?

McDracullo   17 #16 04.06.2011 15:32

Do tylu na ile pozwoli Ci sprzęt. Z overclockingiem to jest trochę tak jak z leczeniem ludzi :D - lekarz nie da Ci 100% pewności, że będziesz zdrowy i że postawił poprawną diagnozę. Może być tak, że FSB wall pozwoli dojechać do 3.25GHz, a może być tak, że najpierw skończy Ci się procesor. Procek prockowi nie równy. Należy sprawdzać i testować!

Over   9 #17 21.04.2013 12:48

OJ tam Oj tam od razu leciwy, to że podstawka była długo na rynku nie znaczy ze nie ma zastosowania. sam rok temu sprzedałem swojego C2Q podkręconego na 3.5GHz ta podstawka ma potencjał mimo swojego "wieku" i zgodzę się z lucasamd :-)