Jedna przeglądarka – która?

Zastanawiałem się ostatnio, czy możliwe jest posiadanie w systemie jednej tylko przeglądarki, a jeżeli tak, to która by to miała być? Oczywiście mam na myśli użytkowników nieco bardziej rozgarniętych, niż moja ciocia, która nawet nie wie, jaką przeglądarką się posługuje i której zdolność do korzystania, na przykład ze Skype, polega na realizacji instrukcji zapisanej na kartce:
a) kliknąć dwa razy na obrazek telefonu (taką ikonę jej wykombinowałem dla Skype),
b) kliknąć dwa razy na napis „Zdzisław” (obok jego zdjęcia) i jak się zgłosi – mówić.

A jak wygląda to u mnie?
Był taki czas, w którym namiętnie pisałem strony internetowe – wtedy niezbędne było podglądanie wyników pracy w 4-5 przynajmniej przeglądarkach. Ale pisanie stron interesuje mnie już coraz mniej, a może i wcale – ograniczam się tylko do modyfikowania treści już istniejących oraz prowadzenia bloga – a i przeglądarki w sposób jako tako zbliżony wyświetlają strony www, więc…

I tak doszedłem do wniosku, że po reinstalacji systemu, nie będę już potrzebował czterech czy pięciu przeglądarek i chętnie ograniczyłbym się do jednej. Pytanie tylko, której?

Avant Browser – nie blokuje reklam, a jego odmiana na silniku Gecko, Orca Browser, która miała mieć możliwość korzystania z rozszerzeń Firefoxa, też ma ostatnio problemy i choć Firefox z AdBlockiem na określonych stronach reklamy blokuje, to Orca Browser z (chyba) tym samym AdBlockiem – nie.

Avant Browser 2012
Avant Browser 2012

Flock mnie nie interesuje (także i RockMelt.), bo nie korzystam serwisów społecznościowych takich jak Facebook, YouTube czy Twitter; poza tym ostatnio Flock upiera się, że nie mam połączenia z Internetem.

Intelligent Web Reader – nie, jeszcze widzę. SpaceTime – ciekawa, ale raczej jako zabawka.

SpaceTime 3D 1.0.0.2
SpaceTime 3D 1.0.0.2

Po kolejnych eksperymentach odrzuciłem też Google Chrome (i klony np. SRWare Iron) i Safari – siermiężność nigdy nie należała do moich ulubionych cech. Poza tym uważam (Einstein też!), że wszystko należy upraszczać jak tylko można, ale nie bardziej.

Safari 5.1.2
Safari 5.1.2

Google Chrome 16.0.912.63
Google Chrome 16.0.912.63

Zrezygnowałem z SeaMonkey, uznając, że to projekt bez przyszłości. I Maxtona, bo mi się nie podoba.

Maxthon 3.3.2.2000
Maxthon 3.3.2.2000

W każdym razie, jak się można było tego spodziewać, na placu boju pozostały trzy przeglądarki: Firefox, Internet Explorer 9 i Opera. Zwłaszcza, że trzy funkcjonalności uważam za absolutne minimum: obsługa gestów myszy, kontrola polskiej pisowni i skuteczne blokowanie reklam.

Firefox 9.0.1
Firefox 9.0.1

Firefox – używałem długo, pewnie aż do wersji 4… może nawet 5. Ale Firefox bez rozszerzeń jest (IMHO) bezwartościowy, a przy nowej polityce marketingowej Mozilli, a dokładniej to przedkładaniu marketingu nad produkt, okazuje się, że z każdą nową wersją są problemy z rozszerzeniami – jeśli nawet nie na długo, to i co z tego? Coś takiego jest nie do przyjęcia. Poza tym jest mułowaty i dziurawy, a więc niezbyt bezpieczny. Automatycznie odpadają też klony Firefoxa (np. CometBird, Pale Moon).

Pale Moon 8.0
Pale Moon 8.0

Internet Explorer 9 – lekki, szybki, bezpieczny, współpracuje z dodatkami firmy Symantec, ale… nie podoba mi się. Po prostu! Zdecydowanie wolałbym, jeśli to możliwe...

Opera! Ta podoba mi się najbardziej. Ma wszystko to, co potrzeba, albo i więcej. Jest szybka, lekka i wydajna. Jest… śliczna i dopracowana. Ale niestety, nie może być przeglądarką wewnętrzną w Pajączku – tu w grę wchodzi tylko IE, albo Firefox.

Opera 11.60
Opera 11.60

I tak oto znalazłem odpowiedź na pytanie z początku tego tekstu, a brzmi ona tak:
NIE, NIE MOGĘ MIEĆ W SYSTEMIE TYLKO JEDNEJ PRZEGLĄDARKI – CHYBA, ŻE BĘDZIE TO INTERNET EXPLORER.

I jakoś nie jestem tym zachwycony... 

windows oprogramowanie internet

Komentarze (26)

avatar | 03.01.2012 13:58
Czy w IE blokujesz reklamy? Jeśli tak - to jak?
avatar | 03.01.2012 14:10
@januszek

Oczywiście! Bez blokowania reklam, gestów myszy i polskiego słownika, przeglądarka dla mnie nie istnieje.

Filtr reklam do IE9
http://www.fanboy.co.nz/ie.html

Słowniki do IE9
http://www.speckie.com/home/

Gesty myszy do IE9
http://www.ysgyfarnog.co.uk/utilities/mousegestures/
avatar | 03.01.2012 14:50
Myślisz że SeaMonkey umrze śmiercią naturalną?
avatar | 03.01.2012 16:41
@margo.net

Nie od razu, ale ostatecznie pewnie tak. Może jeszcze czas jakiś będzie podtrzymywana przez grono sentymentalnych zapaleńców, ale sama wiesz, jak to teraz jest - żeby realizować ambitne projekty nie wystarczy zapał, potrzebne są też pieniądze.
avatar | 03.01.2012 17:13
Hm...może tak być, zostanie Firefox tylko i jego klony. Generalnie co do Opery mam pewien zarzut, potrafi źle wyświetlać rzeczy na niektórych stronach. W tym Lis jest lepszy, wyświetla dobrze. A z Avantem i Orcką jedynie sprawa Adblocka Ci nie odpowiada? Może to kwestia dodatkowych filtrów? Choć ja osobiście nigdy nie dawałam ich wiele, zazwyczaj standardowe blokowanie reklam.
avatar | 03.01.2012 18:27
@margo.net

Możliwe, że problem tkwi w kilku serwisach o wyjątkowo agresywnych reklamach (a może sprytnie skonstruowanych?), jednak nie mogę z nich zrezygnować.
avatar | 03.01.2012 18:38
@margo.net, @Meszuge
Opera źle wyświetla, jeżeli coś jest źle napisane (HTML, CSS). Czasami dzięki niej można dowiedzieć się o tym, że z pozoru poprawny kod jednak powoduje problemy.
avatar | 03.01.2012 18:41
@lukasamd

Zgadzam się w całej rozciągłości, ale jeżeli nie jest to nasz kod i nie mamy na to żadnego wpływu, to... :-(
avatar | 03.01.2012 18:52
To, źle się wyświetla oznaczy tylko tyle, że webmaster jest beznadziejnym - jeśli poprawi to się obroni, próbuje wmówić, że to Opera jest skopana i ona jest winowajcą - jeszcze bardziej się pogrąża. Dobra strona ma się dobrze wyświetlać wszędzie. Jeśli webmasterowi przeszkadza jakakolwiek przeglądarka, bo trzeba się chwilę pomęczyć żeby dostosować kod - oznacza, że taka osoba nie jest dobra w swym fachu.
avatar | 03.01.2012 20:14
@sla17

Oczywiście, masz rację, ale cały czas powtarzam: co z tego ma zwykły użytkownik, ktoś taki, jak ja czy Ty? Przecież na cudzą stronę wpływu nie mamy. Więc co my teraz mamy zrobić ze świadomością, że Opera jest OK., ale kod strony jest skopany? Nic! Zupełnie nic nie jest do zrobienia! Poza zmianą przeglądarki...
avatar | 03.01.2012 20:36
Niestety, można albo próbować jakiś środków typu zmiana UA (z tego co wiem czasem pomaga) albo zgłosić administracji strony. Nic więcej zrobić nie możemy. Z drugiej strony się dziwię, że nawet Google nie potrafi zrobić swoich "efektów" (jak to niektórzy nazywają) i np. taki do a barrel roll
avatar | 03.01.2012 20:37
nie działa na Operze, IE - celowo? Pewnie tak, ale dlaczego nie umożliwiają tego gdzie indziej, myślą że tłumy przyjdą im na jeden efekt ;)
avatar | 03.01.2012 21:29
Celowo, czy nie... nie wiem, ale pamiętam, że 6-10 lat temu takich problemów nie było i większość użytkowników komputerów miała jedną przeglądarkę.
avatar | 04.01.2012 8:33
Hmm, te listy TPL ze strony Fanboya, wczytane do IE - tak na oko blokują tylko 1/3 reklam :)
avatar | 04.01.2012 8:42
@sla17 - bywają problemy na stronie BGŻ, na Facebooku i innych - to mam do BGŻ-tu w tej sprawie pisać? Powiedzieliby mi abym zmieniła przeglądarkę.
avatar | 04.01.2012 9:11
@januszek

Podejrzewam, że chodzi o to, kto jakie strony odwiedza - ja nie mam takich problemów na swoich ulubionych.
avatar | 04.01.2012 10:43
@Meszuge: Ja po prostu jestem przyzwyczajony do efektów działania 'noscript' razem z 'adblockiem' w FF i pewnie dlatego takie częściowe blokowanie reklam rzuca mi się w oczy.
avatar | 04.01.2012 10:47
@januszek

Rozumiem - być może właśnie o to chodzi, bo ja nie blokuję skryptów.
avatar | 04.01.2012 10:54
A właśnie! Przy okazji... Jak sobie radzisz na przykład z wylogowaniem z DP jeśli masz zablokowane skrypty?
avatar | 04.01.2012 11:21
@Meszuge: 'noscript' jest w pełni konfigurowalny, w tym przypadku po prostu dodaję dp do stron na których pozwalam uruchamiać skrypty.
avatar | 04.01.2012 11:54
Rozumiem...
avatar | 06.01.2012 11:48
Wyszedł nowy Avant.
avatar | 06.01.2012 15:55
Tak swoja drogą przypomniałeś mi tym wpisem o maxthonie, ściągnęłam go i widzę, że nowa wersja jest całkiem przyzwoita.
avatar | 06.01.2012 17:30
Sprawdzałem Avanta - reklam nadal nie blokuje. :-(
avatar | 08.03.2012 15:33
Firefox do wersji 3 był moją ulubioną przeglądarką. Od 4 w górę coś się porobiło brzydkiego i Lis zaczął łapać zadyszkę, krótko mówiąc stał się potwornie wolny. Z każdą nową wersją sprawdzałam czy coś się zmieniło...poza wyglądem nie było widać zmian. Oczywiście mam świadomość, że zmiany w środku następowały, ale brak szybkiego renderowania stał się powszechny. Wraz z nastaniem Firefox 10.0.2 nastąpiła odwilż...jest szybciej. Nie wiem co zrobili, zapewne zoptymalizowano wreszcie silnik, ale Lis zaczyna wreszcie biegać. Nie jest to sprint G. Chrome czy Opery ale idzie ku dobremu.
avatar | 08.03.2012 16:49
Mam podobne doświadczenia: do wersji 4 było jeszcze całkiem nieźle.
Dodaj komentarz